Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 239
Offentligt
1888815_0001.png
Folketinget
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
1240 København K
Den 3. maj 2017
Kære medlem af Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Overvågningsproblematikken ved servicelovens § 95, stk. 3 blev ikke løst i forbindelse
med revision af loven sidste år.
En gruppe forældre til unge/voksne med stærkt indgribende handicap, som har behov
for overvågning i eget hjem, har sendt deres vidnesbyrd om problemerne til udvalget
med brev af 26. april 2018.
Familierne kan ikke længere få den hjælp fra kommunen, de har brug for. Behovet for
overvågning er oftest lægeligt indikeret grundet risikoen for livstruende anfald, fejlsynk-
ning o.lign.
En landsretsdom afgjorde i 2015, at der ikke er hjemmel til bevilling af hjælp til over-
vågning efter servicelovens § 95, stk. 3.
Kommunerne har indtil nu søgt at hjælpe familierne langt hen ad vejen på trods af
dommen. Den nye servicelov er uden løsning på problemet, hvilket betyder, kommu-
nerne nu må revurdere hjælpen.
Konsekvensen er, at de unge/voksne reelt tvinges hjemmefra, med mindre familierne
selv kan klare overvågning om muligt ved egen finansiering, nedsat arbejdstid eller fri-
villig hjælp.
Den daværende socialminister lovede i 2016 en løsning i forbindelse med revision af
serviceloven, men en løsning kom ikke med i loven. Imidlertid vedtog forligskredsen
under behandlingen, at løsningsmuligheder skulle undersøges og drøftes (bet. Lovfor-
slag L 150 af 23. maj 2017):
Side
1
af
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 239: Henvendelse af 3/5-18 fra Dansk Handicap Forbund og Epilepsiforeningen om overvågningsproblematikken ved SEL §95 stk. 3
Arbejdet med at finde en løsning på problematikken omkring kontant tilskud til
ansættelse af hjælpere efter servicelovens § 95 og overvågning er ikke udtømt.
Partierne bag aftalen finder, at det er af stor vigtighed, at denne problematik bliver løst.
Partierne konstaterer, at Børne- og Socialministeriet nu er i færd med at afdække
løsningsmuligheder i dialog med KL, herunder de økonomiske konsekvenser og
målgruppeafgrænsningen. Dette arbejde skal være afsluttet inden udgangen af august
2017. Partierne forudsætter herved, at løsningsmulighederne drøftes med partierne
bag aftalen om revision af servicelovens voksenbestemmelser.
Børne- og Socialministeriet gennemførte sidste sommer en undersøgelse af kommu-
nernes aktuelle behov for hjælp til overvågning (Deloitte-rapporten), og løsningssce-
narier blev beskrevet.
Behovet for hjælp nu er på samme niveau, som før dommen med i gennemsnit 1,6
borger pr. kommune eller samlet 145-155 borgere på landsplan.
Os bekendt forhandlede Børne- og Socialministeriet og Kommunernes Landsforening i
efteråret om økonomien ved en ordning på linje med praksis før landsretsdommen.
De forhandlinger strandede, selvom kommunerne hidtil har finansieret omkostningerne,
estimeret til ca. 72 mio. kr. i 2014, jf. Deloitte-rapporten, hvilket os bekendt ikke er ”ind-
regnet”, og heller ikke alternative omkostningerne ved botilbud.
Børne- og socialminister Mai Mercado har meddelt, at hun gerne vil hjælpe familierne,
men ikke kan anvise finansiering.
Faktuelt er botilbud med overvågning hverken standard i kommunerne eller nødvendig-
vis en mere fagligt forsvarlig eller billigere løsning end at blive boende i eget hjem. Til
et værdigt og selvstændigt liv i vores velfærdssamfund hører vel retten til at bestemme,
hvor man vil bo.
Vi støtter opfordringen til hurtigt at finde en løsning, og vi står naturligvis til rådighed for
dialog om muligheder.
Susanne Olsen
Landsformand
Lone Nørager Kristensen
Landsformand
Dansk Handicap Forbund
Epilepsiforeningen
Side
2
af
2