Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 229
Offentligt
1884638_0001.png
Enhed
Finansiering
Sagsbehandler
Nils Majgaard
Jensen
Koordineret med
Forslag
til
Lov om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner som føl-
ge af indtægter fra parkering
§ 1.
Økonomi- og indenrigsministeren nedsætter statens tilskud, jf. § 14 i lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, til de kommuner, der har
indtægter fra opkrævet betaling for parkering.
§ 2.
For de kommuner, der har indtægter fra opkrævet betaling for parkering, nedsæt-
tes statens tilskud til den pågældende kommune med et beløb, som svarer til 70 pct. af
kommunens indtægter fra parkeringsbilletter.
Stk. 2.
Indtægter fra opkrævet betaling for parkering forstås som bruttodriftsind-
tægter som følge af, at brugere af motorkøretøjer betaler for at holde på en parke-
ringsplads på offentlig vej, herunder parkeringsbilletter, beboerlicenser og erhvervsli-
censer.
§ 3.
For de kommuner, der har overtaget parkeringskontrollen og modtager indtægter
fra opkrævning af parkeringsafgifter, jf. færdselslovens § 122 a, nedsættes statens til-
skud til den pågældende kommune med et beløb, som svarer til 20 pct. af kommunens
andel af indtægter fra parkeringsafgifter.
Stk. 2.
Indtægter fra parkeringsafgifter forstås som bruttodriftsindtægter som følge
af, at brugere af motorkøretøjer opkræves en afgift for ulovlig parkering, herunder ved
manglende køb af parkeringsbillet.
Stk. 3.
Indtægter, som kommunen har fra opkrævning af parkeringsafgifter, forde-
les mellem staten og den enkelte kommune, jf. færdselslovens § 122 a, stk. 3. Kommu-
nens andel af indtægterne fra parkeringsafgifter svarer til den andel, der er fastsat for
den pågældende kommune, jf. færdselslovens § 122 a, stk. 3.
§ 4.
Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte nærmere regler om opgørelse af
indtægter fra parkeringsbilletter og parkeringsafgifter.
§ 5.
Kommunen skal indberette regnskabsoplysninger om kommunens indtægter fra
parkeringsbilletter og parkeringsafgifter til Økonomi- og Indenrigsministeriet senest
den 1. hverdag i maj i året efter regnskabsåret.
Stk. 2.
Kommunens indberetning af oplysninger i henhold til stk. 1 skal være revide-
ret af kommunens revisor og forsynet med revisors erklæring.
Sagsnr.
Doknr.
Dato
23-04-2018
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 229: Lovudkast - udkast til lovforslag om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner som følge af indtægter fra parkering, fra økonomi- og indenrigsministeren
1884638_0002.png
§ 6.
På grundlag af kommunens indberetning nedsættes statens tilskud til kommunen
i året efter regnskabsåret.
Stk. 2.
Nedsættelsen i statens tilskud til kommunen meddeles til kommunen senest
1. juli i året efter regnskabsåret og afregnes i perioden oktober-december i året efter
regnskabsåret.
§ 7.
Loven træder i kraft den 1. januar 2019
Stk. 2.
Samtidig ophæves lov nr. 592 af 14. juni 2011 om nedsættelse af statstilskuddet
til kommuner ved forhøjelser af kommunale parkeringsindtægter, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Fastsættelse og afregning af nedsættelser af statstilskuddet ved forhøjelser af
kommunale parkeringsindtægter til og med regnskabsåret 2018 foretages efter regler-
ne i lov nr. 592 af 14. juni 2011 om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved
forhøjelser af kommunale parkeringsindtægter.
§ 8.
I lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 329 af 24. marts 2017, som senest ændret ved § 2 i lov nr. 1675 af 26. de-
cember 2017, foretages følgende ændring:
1.
§ 15 a,
affattes således:
Ȥ 15 a.
Tilskud efter § 14 til kommunen reduceres med et beløb i henhold til § 1 i
lov om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner som følge af indtægter fra parke-
ring.«
§ 9.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 229: Lovudkast - udkast til lovforslag om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner som følge af indtægter fra parkering, fra økonomi- og indenrigsministeren
1884638_0003.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslagets formål er at stramme den nuværende modregningsordning for parke-
ringsindtægter. Modregningsordningen indebærer, at kommunens statstilskud ned-
sættes som følge af kommunens indtægter fra parkering.
Lovforslagets formål er at understøtte, at kommunerne opkræver betaling for parke-
ring af trafikale hensyn og ikke af fiskale hensyn.
I dag har en række kommuner meget høje indtægter fra parkering også efter mod-
regning i bloktilskuddet.
Regeringen ønsker at stramme den nuværende modregningsordning og erstatte den
med en mere simpel og ubureaukratisk modregningsordning, som omfatter kommu-
nens indtægter fra parkeringsbilletter og
–afgifter,
og stiller kommunerne mere lige.
Der ændres ikke på kommunens mulighed for at anvende betalingsparkering for at
tilgodese trafikale hensyn, ligesom kommunerne kan beholde en del af indtægterne,
som kan anvendes til at investere i og drive parkeringspladser til gavn for borgerne.
2. Lovforslagets baggrund
Kommunernes indtægter fra parkering kan opdeles i hhv. parkeringsbilletter og par-
keringsafgifter.
Parkeringsbilletter er betaling for lovlig parkering på en offentlig parkeringsplads.
Kommunen har efter vejloven adgang til at opkræve betaling for parkering, herunder
af hensyn til trafikregulering.
Det fremgår af færdselslovens § 122 a, at kontrollen med overholdelse af visse
standsnings- og parkeringsregler helt eller delvist kan overlades til kommunalbestyrel-
sen.
Kommunerne har ifølge regnskabsoplysninger for 2016 bruttoindtægter fra parke-
ringsbilletter og -afgifter for ca. 800 mio. kr., hvor ca. 550 mio. kr. stammer fra billet-
terne (betaling for lovlig parkering) og ca. 250 mio. kr. fra afgifterne (afgift for ulovlig
parkering).
Med virkning fra 2011 blev der indført en modregningsordning for kommunernes
indtægter fra parkeringsbilletter. Ordningen indebærer et fradrag for kommunens
indtægter fra parkering i 2007. Dette fradrag favoriserer kommuner, der har indført
betalingsparkering inden 2007og bevirker, at kommunerne ikke er stillet lige. Desu-
den kan kommuner fradrage udgifter til etablering og afskrivning på parkeringsanlæg,
hvilket kan svække kommunernes incitament til at foretage rentable investeringer,
idet kommunerne kompenseres uagtet omfanget af udgifterne.
Modregningsbeløbet udgør med den nuværende ordning derfor gennemsnitligt kun
ca. 76 mio. kr. årligt svarende til 14 pct. af kommunernes indtægter fra parkeringsbil-
letter. Hertil kommer, at indtægter fra parkeringsafgifter ikke indgår i den nuværende
modregningsordning.
3
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 229: Lovudkast - udkast til lovforslag om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner som følge af indtægter fra parkering, fra økonomi- og indenrigsministeren
1884638_0004.png
Der er derfor også i dag en gruppe af kommuner, der via betalingsparkering har mu-
lighed for at opbygge et betydeligt årligt overskud fra parkering også efter modregning
i bloktilskuddet. Disse kommuner kan anvende overskuddet til fx at spare likviditet op
eller finansiere et højere forbrug.
3. Gældende ret
3.1. Statstilskuddet til kommuner
Den nuværende modregningsordning indebærer, at kommunens statstilskud efter §
14 i udligningsloven nedsættes som følge af kommunens indtægter fra parkeringsbil-
letter, jf. lov nr. 592 af 14. juni 2011 om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner
ved forhøjelser af kommunale parkeringsindtægter.
Statstilskuddet modregnes efter gældende regler med det beløb, som kommunens
indtægter fra parkeringsbilletter overstiger det største af følgende to beløb.
1) 70 pct. af indtægtsniveauet i 2007, tillagt kommunens udgifter til husleje, af-
skrivning og forrentning vedrørende parkeringsanlæg efter 2007.
2) Et fastsat bundfradrag, tillagt kommunens udgifter til husleje, afskrivning og for-
rentning vedrørende parkeringsanlæg efter 2007.
Efter de gældende regler, jf. § 4 i lov nr. 592 af 14. juni 2011 om nedsættelse af stats-
tilskuddet til kommuner ved forhøjelser af kommunale parkeringsindtægter, kan
kommunen endvidere vælge en såkaldt balanceordning, hvor der ikke foretages en
nedsættelse af statstilskuddet. Balanceordningen forudsætter, at kommunens samlede
indtægter fra betalingsparkering ikke overstiger kommunens samlede udgifter til beta-
lingsparkering i to på hinanden følgende år.
3.2. Kommunale parkeringsindtægter
Kommunerne har adgang til at opkræve betaling for parkering efter § 90 i lov om of-
fentlige veje, lov nr. 1520 af 27. december 2014.
Efter bestemmelserne i § 90, stk. 1, gives kommunerne mulighed for at opkræve par-
keringsbilletter i særligt indrettede parkeringspladser og -anlæg, som kommunen ejer
og har etableret for kommunale midler. For sådanne anlæg gælder, at kommunen ale-
ne kan opkræve en betaling, der dækker kommunens udgifter til anlæg og drift, her-
under eventuelt tilsyn med de parkerede biler.
Efter stk. 2 kan vejmyndigheden
med politiets samtykke
bestemme, at der skal
opkræves en betaling med henblik på at begrænse parkering på bestemte steder i
kommunen, typisk de bytætte og stærkt trafikerede områder. Betalingen kan sættes i
forhold til det tidsrum, hvor motorkøretøjerne holder parkeret. Bestemmelsen tager
ikke stilling til, hvor stor en betaling der må opkræves, og er ikke til hinder for, at der
opkræves forskellige betalinger fra forskellige grupper af køretøjer eller trafikanter ud
fra saglige hensyn.
Sådanne parkeringsordninger vil kunne anvendes både ved offentlige parkerings-
pladser og
–anlæg
og ved parkering langs kantsten, som f.eks. parkeringszoner.
Kravet vedrørende parkeringsbetaling
efter forslagets stk. 2 er, at betalingsordnin-
gen skal være trafikalt begrundet og have et trafikadfærdsregulerende formål.
4
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 229: Lovudkast - udkast til lovforslag om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner som følge af indtægter fra parkering, fra økonomi- og indenrigsministeren
1884638_0005.png
Ifølge færdselsloven er det i udgangspunkt politiet, som har hjemmel til at pålægge
afgifter ved overtrædelse af færdselslovens regler om standsning og parkering, men
parkeringskontrollen kan helt eller delvist overlades til kommunen, jf. færdselslovens
§ 122 a, jf. lovbekendtgørelse nr. 38 af 5. januar 2017. Kommunen indgår derpå en
aftale med Vejdirektoratet, hvor det bl.a. aftales, hvor stort et provenu fra parkerings-
afgifter, der skal tilfalde hhv. staten og den pågældende kommune. Udgangspunktet
er, at provenuet deles ligeligt mellem kommune og stat, men det varierer fra kommune
til kommune.
3. Ministeriets overvejelser
Regeringen ønsker at stramme den nuværende modregningsordning og erstatte den
med en mere simpel og ubureaukratisk modregningsordning, som omfatter kommu-
nens indtægter fra parkeringsbilletter og
–afgifter,
og stiller kommunerne mere lige.
Modregningsbeløbet udgør med den nuværende ordning ca. 14 pct. af kommunernes
indtægter fra parkeringsbilletter. Kommunernes indtægter fra parkeringsafgifter ind-
går ikke i den nuværende modregningsordning.
Der er derfor også i dag en gruppe af kommuner, der via betalingsparkering har mu-
lighed for at opbygge et betydeligt årligt overskud fra parkering også efter modregning
i bloktilskuddet. Disse kommuner kan anvende overskuddet til fx at spare likviditet op
eller finansiere et højere forbrug.
Lovforslaget indebærer en stramning af den nuværende modregningsordning for
kommunale parkeringsindtægter. Med lovforslaget foreslås der en modregningsord-
ning, der indebærer en fast procentvis modregningsprocent.
Med lovforslaget ændres der ikke på kommunens mulighed for at anvende beta-
lingsparkering for at tilgodese trafikale hensyn. Ligesom der fortsat vil være gode
rammer for, at kommunen kan investere i og drive parkeringspladser til gavn for bor-
gerne.
4. Den foreslåede ordning
Med lovforslaget fastsættes faste modregningsprocenter for kommunale indtægter
fra hhv. fra opkrævning af betaling for parkering og kommunens andel af opkrævede
parkeringsafgifter. Konkret fastsættes:
At 70 pct. af kommunens indtægter fra parkeringsbilletter modregnes fuldt ud i
kommunens bloktilskud.
2) At 20 pct. af kommunens andel af indtægter fra parkeringsafgifter modregnes
fuldt ud i kommunens bloktilskud. En modregning på 20 pct. supplerer de ind-
gåede aftaler om parkeringskontrol, hvor udgangspunktet er, at 50 pct. af ind-
tægten tilfalder staten. Samlet set vil det give en modregningsprocent på 70 pct.
som for parkeringsbilletter.
1)
Lovforslaget indebærer en afskaffelse af det nuværende fradrag vedrørende ind-
tægtsniveauet i 2007. Fradraget afskaffes, fordi det favoriserer kommuner, der har
indført betalingsparkering inden 2007 og bevirker, at kommunerne ikke er stillet lige.
5
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 229: Lovudkast - udkast til lovforslag om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner som følge af indtægter fra parkering, fra økonomi- og indenrigsministeren
1884638_0006.png
Desuden afskaffes det nuværende fradrag for afskrivning og forrentning af parke-
ringsanlæg samt fradraget for huslejeudgifter til parkeringsanlæg. Endelig afskaffes
den såkaldte balanceordning, hvor der ikke foretages en nedsættelse af statstilskuddet,
såfremt kommunens samlede indtægter fra betalingsparkering ikke overstiger kom-
munens samlede udgifter til betalingsparkering. Disse fradrag samt balanceordningen
afskaffes, fordi de kompenserer kommunerne for deres udgifter uagtet omfanget heraf,
hvilket kan svække kommunernes incitament til at drive området effektivt. Hertil
kommer, at det er en administrativ byrde for kommunen at opgøre, dokumentere og få
revideret disse udgifter, der indgår i beregningen af ovennævnte fradrag.
Med lovforslaget udvides ordningen til også at omfatte parkeringsafgifter i modreg-
ningen. Lovforslaget sigter således på, at dæmme op for uhensigtsmæssigheden ved, at
indtægter fra hhv. parkeringsbilletter og parkeringsafgifter ikke er underlagt samme
modregningsprocent. Det skal modvirke en situation, hvor det på grund af modreg-
ningen for parkeringsindtægter ikke kan betale sig for kommunen at sikre tilstrækkelig
med lovlige parkeringsmuligheder.
Lovforslaget indebærer, at kommunerne fortsat vil kunne beholde en andel af ind-
tægterne, svarende til 30 pct., hvilket vurderes tilstrækkeligt til at dække de nødvendi-
ge udgifter forbundet med betalingsparkering og parkeringskontrol.
Lovforslaget indebærer, at nedsættelsen opgøres på baggrund af kommunens regn-
skab. Kommunen har pligt til at indsende regnskabsoplysninger om kommunens brut-
todriftsindtægter fra parkeringsbilletter samt kommunens andel af bruttodriftsindtæg-
ter fra parkeringsafgifter. Oplysningerne skal være revideret af kommunens revisor og
forsynet med revisors erklæring. Det bemærkes, at kommunen med denne lovs be-
stemmelser skal indsende langt færre oplysninger, end det er tilfældet med gældende
bestemmelser om modregning af parkeringsindtægter.
Nedsættelsen i statstilskuddet til kommunen meddeles til kommunen senest 1. juli i
året efter regnskabsåret og afregnes i perioden oktober-december i året efter regn-
skabsåret.
Lovforslaget træder i stedet for den nuværende modregningsordning og vil gælde fra
og med regnskabsåret 2019. For regnskabsåret 2018 vil gælde den nuværende ordning.
Fastsættelse og afregning af nedsættelser af statstilskuddet vedrørende 2018 foretages
således efter de gældende regler.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Med lovforslaget understøttes det, at kommunerne opkræver betaling for parkering
af trafikale hensyn og ikke af fiskale hensyn.
Med den nuværende modregningsordning udgør nedsættelsen af tilskuddet til
kommunerne gennemsnitligt 76 mio. kr. årligt. Det skønnes med en vis usikkerhed, at
lovforslaget vil øge modregningen med ca. 300-350 mio. kr. årligt. De kommuner, der
hidtil har fået fradrag for deres indtægtsniveau i 2007, vil få en øget modregning. Til-
svarende vil gælde for de kommuner, der i dag har enten høje indtægter fra parke-
ringsbilletter eller parkeringsafgifter. Lovforslaget indebærer endvidere, at flere kom-
muner end i dag vil være omfattet af modregningsordningen.
6
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 229: Lovudkast - udkast til lovforslag om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner som følge af indtægter fra parkering, fra økonomi- og indenrigsministeren
1884638_0007.png
Det bemærkes, at et skønnet merprovenu for staten på ca. 300-350 mio. kr. vil af-
hænge af kommunernes fremtidige adfærd og takstfastsættelse på området. Dertil
kommer, at det foreliggende datagrundlag for parkeringsafgifter er forbundet med
nogen usikkerhed.
Nedsættelsen af statstilskuddet foretages i den enkelte kommunes statstilskud. Ned-
sættelsen ændrer ikke ved kommunernes forbrugsmuligheder i forhold til det aftalte
udgiftsniveau for kommunerne, jf. de årlige økonomiaftaler.
Nedsættelsen af statens tilskud til den enkelte kommune efter dette lovforslag vil
første gang kunne opgøres, når kommunen har afsluttet regnskabet for 2019 og indbe-
rettet revisionspåtegnede oplysninger om kommunens parkeringsindtægter til Øko-
nomi- og Indenrigsministeriet i maj 2020.
Lovforslaget har ingen konsekvenser for regionerne.
6. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervsli-
vet.
7. De administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
8. De miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser, idet der med dette lovforslag ik-
ke ændres på kommunernes mulighed for at anvende betalingsparkering for at tilgo-
dese trafikale hensyn.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
Lovforslaget sendes i høring hos KL, BDO Kommunernes Revision A/S og Forenin-
gen af Statsautoriserede Revisorer..
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/min-
dreudgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Negative
konsekvenser/
merudgifter (hvis ja, angiv
omfang)
7
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 229: Lovudkast - udkast til lovforslag om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner som følge af indtægter fra parkering, fra økonomi- og indenrigsministeren
1884638_0008.png
Økonomiske konsekven-
ser for stat, kommuner
og regioner
Det skønnes med en vis
usikkerhed, at statens mer-
provenu øges med 300-350
mio. kr.
Det skønnes med en vis
usikkerhed, at lovforslaget
medfører kommunale
merudgifter på ca. 300-
350 mio. kr.
Ingen
Administrative
konse-
kvenser for stat, kommu-
ner og regioner
Lovforslaget indebærer en
administrativ lettelse for
kommunerne, fordi de skal
opgøre og indberette færre
oplysninger end efter de
gældende bestemmelser.
Ingen
Økonomiske konsekven-
ser for erhvervslivet
Administrative
konse-
kvenser for erhvervslivet
Administrative
konse-
kvenser for borgerne
Miljømæssige
kvenser
konse-
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de
fem principper for
implementering af
erhvervsrettet
regulering
/Går
videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
EU-
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Med virkning fra 2011 blev der indført en modregningsordning for kommunernes
indtægter fra parkeringsbilletter. Den nuværende modregningsordning indebærer, at
kommunens statstilskud efter § 14 i udligningsloven nedsættes som følge af kommu-
8
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 229: Lovudkast - udkast til lovforslag om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner som følge af indtægter fra parkering, fra økonomi- og indenrigsministeren
1884638_0009.png
nens indtægter fra parkeringsbilletter, jf. lov nr. 592 af 14. juni 2011 om nedsættelse af
statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af kommunale parkeringsindtægter.
Statstilskuddet modregnes efter gældende regler med det beløb, som kommunens
indtægter fra parkeringsbilletter med forskellige fradragsmuligheder
Efter de gældende regler, jf. § 4 i lov nr. 592 af 14. juni 2011 om nedsættelse af stats-
tilskuddet til kommuner ved forhøjelser af kommunale parkeringsindtægter, kan
kommunen endvidere vælge en såkaldt balanceordning, hvor der ikke foretages en
nedsættelse af statstilskuddet. Balanceordningen forudsætter, at kommunens samlede
indtægter fra betalingsparkering ikke overstiger kommunens samlede udgifter til beta-
lingsparkering i to på hinanden følgende år.
Lovforslaget indebærer, at den nuværende modregningsordning afskaffes og erstatte
den med en mere simpel og ubureaukratisk modregningsordning, som omfatter kom-
munens indtægter fra parkeringsbilletter og
–afgifter,
og stiller kommunerne mere
lige.
Lovforslaget indebærer en afskaffelse af det nuværende fradrag vedrørende ind-
tægtsniveauet i 2007. Fradraget afskaffes, fordi det favoriserer kommuner, der har
indført betalingsparkering inden 2007 og bevirker, at kommunerne ikke er stillet lige.
Desuden afskaffes det nuværende fradrag for afskrivning og forrentning af parke-
ringsanlæg samt fradraget for huslejeudgifter til parkeringsanlæg. Endelig afskaffes
den såkaldte balanceordning, hvor der ikke foretages en nedsættelse af statstilskuddet,
såfremt kommunens samlede indtægter fra betalingsparkering ikke overstiger kom-
munens samlede udgifter til betalingsparkering. Disse fradrag samt balanceordningen
afskaffes, fordi de kompenserer kommunerne for deres udgifter uagtet omfanget heraf,
hvilket kan svække kommunernes incitament til at drive området effektivt. Hertil
kommer, at det er en administrativ byrde for kommunen at opgøre, dokumentere og få
revideret disse udgifter, der indgår i beregningen af ovennævnte fradrag.
Med lovforslaget udvides ordningen til også at omfatte parkeringsafgifter i modreg-
ningen. Lovforslaget sigter således på, at dæmme op for uhensigtsmæssigheden ved, at
indtægter fra hhv. parkeringsbilletter og parkeringsafgifter ikke er underlagt samme
modregningsprocent. Det skal modvirke en situation, hvor det på grund af modreg-
ningen for parkeringsindtægter ikke kan betale sig for kommunen at sikre tilstrækkelig
med lovlige parkeringsmuligheder.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at statens tilskud til kommuner nedsættes
for de kommuner, der har indtægter fra parkering. Det gælder både indtægter fra par-
keringsbilletter (betaling for lovlig parkering), jf. § 2, og indtægter fra parkeringsafgif-
ter (afgift for ulovlig parkering), jf. § 3. For de kommuner, der ikke har indtægter fra
parkering, nedsættes tilskuddet ikke.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 4.
Til § 2
Den nuværende modregningsordning indebærer, at kommunerne under ét bliver
modregnet med et beløb, som gennemsnitligt udgør 14 pct. af indtægterne fra parke-
ringsbilletter.
9
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 229: Lovudkast - udkast til lovforslag om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner som følge af indtægter fra parkering, fra økonomi- og indenrigsministeren
1884638_0010.png
I de foreslåede
stk. 1
fastsættes bestemmelser om det beløb, hvormed statens tilskud
nedsættes som følge af kommunens indtægter fra parkeringsbilletter. Statens tilskud
nedsættes med et beløb svarende til 70 pct. af kommunens bruttodriftsindtægter fra
parkeringsbilletter.
Det vurderes, at de resterende 30 pct. af indtægterne vil være dækkende for kom-
munernes gennemsnitlige udgifter til området sammenholdt med udviklingen de se-
neste 5 år. Det bemærkes, at der kan være stor variation i enkeltkommuners indtægter
og udgifter ved parkering.
I
stk. 2
defineres, hvad der forstås ved bruttodriftsindtægter fra parkeringsbilletter.
Kommunens bruttodriftsindtægter fra parkeringsbilletter forstås som kommunens
indtægter som følge af, at bilisterne betaler for at holde på en offentlig vej, herunder
parkeringsbilletter, beboerlicenser og erhvervslicenser.
Det bemærkes, at salgsindtægter fra et salg af eksisterende parkeringshuse og -anlæg
ikke indregnes i opgørelsen af indtægterne.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 4.
Til § 3
Efter de gældende bestemmelser er indtægter fra parkeringsafgifter ikke omfattet af
modregningsordningen.
I den foreslåede
§ 3
fastsættes bestemmelser om det beløb, hvormed statens tilskud
nedsættes som følge af kommunens indtægter fra parkeringsafgifter. Statens tilskud
nedsættes med et beløb svarende til 20 pct. af kommunens andel af bruttodriftsind-
tægterne fra parkeringsafgifter.
I
stk. 2
defineres, hvad der forstås ved bruttodriftsindtægter fra parkeringsafgifter.
Bruttodriftsindtægter fra parkeringsafgifter forstås som indtægter, som billisterne
betaler for at have holdt ulovligt eller for ikke at have købt en parkeringsbillet.
Kommunen opkræver parkeringsafgifter, når parkeringskontrollen helt eller delvist
er overladt til kommunen, jf. færdselslovens § 122 a.
Det fremgår af
stk. 3,
at kommunens andel af bruttodriftsindtægterne afhænger af
den konkrete aftale, som den pågældende kommune har indgået med Vejdirektoratet
om parkeringskontrol.
Da udgangspunktet for de indgåede aftaler er, at 50 pct. af indtægterne fra parke-
ringsafgifter tilfalder staten, foreslås det, at der indføres en supplerende modregning
på 20 pct. Det vil i udgangspunktet give en samlet modregningsprocent på 70 pct. som
for parkeringsbilletter.
Modregningsprocenten på 20 pct. er fastsat under hensyn til, at kommunerne fortsat
skal have et incitament til at sikre, at reglerne omkring parkering bliver overholdt.
Det bemærkes, at opgørelsen af indtægter fra parkeringsafgifter ikke tager højde for
en eventuel manglende inddrivelse af indtægter fra parkeringsafgifter.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 4.
10
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 229: Lovudkast - udkast til lovforslag om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner som følge af indtægter fra parkering, fra økonomi- og indenrigsministeren
1884638_0011.png
Til § 4
I
§ 4
foreslås det, at økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte nærmere regler
om opgørelse af indtægter fra parkeringsbilletter og parkeringsafgifter. Det kan her-
under præciseres, hvilke indtægter der skal medregnes.
Til § 5
I den foreslåede
§ 5
fastsættes det, hvilke oplysninger kommunerne skal indberette
til Økonomi- og Indenrigsministeriet. Til brug for beregning af nedsættelsen i kom-
munens statstilskud i henhold til denne lov skal der indberettes følgende oplysninger
om kommunens indtægter fra parkering:
1) Regnskabsoplysninger om kommunens bogførte bruttodriftsindtægter fra parke-
ringsbilletter.
2) Regnskabsoplysninger om kommunens andel af de bogførte, opkrævede brutto-
driftsindtægter fra parkeringsafgifter.
Det foreslås, at kommunerne senest den 1. hverdag i maj i året efter det aktuelle
regnskabsår skal fremsende ovennævnte oplysninger til Økonomi- og Indenrigsmini-
steriet.
Ovennævnte oplysninger skal være revideret af kommunens revisor og forsynet med
revisors erklæring med henblik på at sikre en retvisende regulering.
Til § 6
Den foreslåede bestemmelse i
§ 6
fastsætter det nærmere tidspunkt for, hvornår en
nedsættelse i statens tilskud til kommunen meddeles til kommunen, og hvornår ned-
sættelsen afregnes i statstilskuddet.
På grundlag af kommunens indberetning efter bestemmelsen i § 5 beregnes en ned-
sættelse af statstilskuddet for den enkelte kommune. Det følger af
stk. 2,
at nedsættel-
sen af statens tilskud til kommunen meddeles til kommunen i forbindelse med Øko-
nomi- og Indenrigsministeriets udmelding af tilskuds- og udligningsbeløb i juni må-
ned året efter regnskabsåret. Det betyder, at kommunen fx i juni 2020 får oplyst, om
der foretages en nedsættelse af statens tilskud til kommunen som følge af kommunens
indtægter fra parkering i regnskabsåret 2019.
Det følger endvidere af stk. 2, at nedsættelsen i statstilskuddet afregnes i perioden
oktober-december i året efter regnskabsåret. En nedsættelse i statens tilskud til kom-
munen i fx 2020 gennemføres i oktober-december i 2020, men vedrører parkerings-
indtægter i 2019. Det bemærkes, at statens tilskud til kommunen i hver af månederne,
oktober, november og december, nedsættes med 1/3 af den samlede nedsættelse af
statens tilskud til kommunen.
Til § 7
Loven træder i kraft dagen den 1. januar 2019.
Loven har første gang virkning for regnskabsåret 2019, hvorved statens tilskud til
den enkelte kommune i 2020 vil blive reduceret efter lovens bestemmelser.
11
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 229: Lovudkast - udkast til lovforslag om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner som følge af indtægter fra parkering, fra økonomi- og indenrigsministeren
1884638_0012.png
Det fremgår af
stk. 2,
at lov om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved for-
højelser af kommunale parkeringsindtægter, jf. lov nr. 592 af 14. juni 2011 ophæves.
Derved erstattes den nuværende modregningsordning for parkeringsindtægter af be-
stemmelserne i denne lov.
Det følger videre af stk. 2, at den nuværende modregningsordning for parkeringsind-
tægter gælder for regnskabsåret 2018. Derfor vil fastsættelse og beregning af nedsæt-
telsen i kommunens tilskud vedrørende regnskabsåret 2018 ske efter de hidtidige reg-
ler, jf. lov nr. 592 af 14. juni 2011.
I
stk. 3
præciseres det, at regnskabsåret 2018 vil være det sidste år, hvor kommunen
kan drive betalingsparkering i en balanceordning. De gældende bestemmelser, jf. lov
nr. 592 af 14. juni 2011, indebærer, at en kommune med balanceordning kan overføre
et eventuelt overskud til året efter og derved undgå en modregning under forudsæt-
ning af et tilsvarende underskud i det følgende år.
Det følger af stk. 3, at kommuner, der har planlagt en balanceordning for 2018 ikke
vil kunne overføre et eventuelt overskud til regnskabsåret 2019, hvor denne lovs be-
stemmelser vil være gældende. Det følger videre, at kommuner med en balanceord-
ning i 2018 vil blive modregnet efter gældende bestemmelser i § 1, jf. lov nr. 592 af 14.
juni 2011, såfremt de realiserer et overskud fra betalingsparkering i 2018. Kommunens
beslutning om balanceordning vedrørende 2018 indberettes til ministeriet i maj 2018
Til § 8
Den forslåede bestemmelse er en konsekvensændring af lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner. Ændringen er en konsekvens af den foreslåede
bestemmelse i § 1, som indebærer en regulering af statens tilskud til kommunen.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at den hidtidige bestemmelse i § 15 a, tilpas-
ses som følge af ophævelsen af den hidtil gældende lov og indførelse af denne lov i
stedet. Bestemmelsen indebærer, at statstilskuddet til kommunen reduceres i henhold
til bestemmelserne i §§ 1, 2 og 3 i denne lov.
Til § 9
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed. Det følger af bestemmelsen, at
loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
12
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 229: Lovudkast - udkast til lovforslag om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner som følge af indtægter fra parkering, fra økonomi- og indenrigsministeren
1884638_0013.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§8
I lov om kommunal udligning og ge-
nerelle tilskud til kommuner, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 329 af 24. marts
2017, som senest ændret ved § 2 i lov
nr. 1675 af 26. december 2017, foreta-
ges følgende ændring:
1.
§ 15 a,
affattes således:
Ȥ 15 a.
Tilskud efter § 14 til
kommunen reduceres med et beløb i
henhold til § 1 i lov om nedsættelse af
statstilskuddet til kommuner som
følge af indtægter fra parkering.«
§ 15. a.
Tilskud efter § 14 til kommu-
nen reduceres med et beløb i henhold
til § 1 i lov i lov om nedsættelse af
statstilskuddet til kommuner som
følge af kommunale indtægter fra par-
kering.
13