Søborg d. 15. april 2018
Kære børne- og socialminister, Mai Mercado
Vi skriver til dig med en oprigtig bekymring for den måde, som kommuner med lovgivningen i
dag tilsyneladende kan skalte og valte med plejebørns liv og tilværelse.
Der er alt for mange eksempler på kommuner, der tager det såkaldte ”clean cut” i brug ved
ændring af plejebørns anbringelsessted fra den ene dag til den anden
–
uden udfasning,
tilvænning eller sågar overlevering om barnets behov, vaner og rutiner. Vi har som
plejefamilie selv oplevet dette på egen krop, men med alle de sager, der efterhånden har
været fremme om dette emne, kan vi desværre blot konstatere, at vores oplevelser langt fra er
et enkeltstående tilfælde. Derfor finder vi det særligt nødvendigt, at du som minister kigger
nærmere på, om rammerne i dag tager tilstrækkeligt højde for barnets tarv i ændringer af
plejebørns anbringelsessted.
Tilknytning, tryghed, stabilitet og kontinuitet troede vi faktisk allerede var centrale aspekter
ved udarbejdelsen af Barnets Reform. Men måske tager vi fejl? Måske læser vi
formålsparagraffen helt forkert? For med brugen af
”clean
cut-metoder” - i tilfælde hvor det
pågældende plejebarn er i trivsel - er det i hvert fald ikke barnets tarv, der tages hensyn til.
Er der mistanke om mistrivsel eller overgreb på barnet i den anbragte plejefamilie kan
”clean
cut” i nogle tilfælde være et nødvendigt tiltag. Men anvendes
”clean
cut” i tilfælde, hvor barnet
rent faktisk er i trivsel - og ændringen således skyldes andre forhold - kan et så omkalfatrende
indgreb i barnets dagligdag betragtes som et overgreb mod barnet, forvoldt af forvaltningen.
Vil ministeren på den baggrund svare på følgende:
•
•
•
Giver lovgivningen som den er i dag kommunerne hjemmel til at foretage sådanne
”clean cut”-indgreb
i tilfælde, hvor et plejebarn er i trivsel?
Såfremt lovgivningen i dag hjemler kommunernes brug af sådanne indgreb, er det så
noget ministeren vil ændre på?
Hvad mener ministeren om i det mindste at sikre barnets tarv ved indførelse af krav
om obligatorisk, børnefaglig vurdering af det konkrete barns behov i de tilfælde, hvor
kommuner vælger at gøre brug af ”clean cut” uden begrundet mistanke om mistrivsel?
Er det noget ministeren vil arbejde for at fremme af hensyn til at sikre plejebørn de
bedste vilkår for en stabil og tryg opvækst?
Når dette emne ligger os så meget på sinde skyldes det dels, at det desværre er et udbredt
fænomen blandt landets kommuner, dels at vi selv har haft det tæt inde på livet i forbindelse
med vores ansættelse som plejefamilie hos Brøndby Kommune. En oplevelse, der har gjort, at
vi ikke længere selv har lysten eller modet til at blive plejeforældre igen. Det er heller ikke en
opgave, vi vil anbefale andre at påtage sig, og det er ikke på grund af barnet
–
tværtimod!