Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 215
Offentligt
1877597_0001.png
Notat
Dato 13. marts 2018
MEG
Side 1 af 4
Jeg vil gerne på Dansk Socialrådgiverforenings vegne takke for invitationen
til denne høring.
Dansk Socialrådgiverforening
herefter vil jeg sige DS
vil også gerne
takke for, at I i Socialudvalget har valgt at tage temaet op.
Plejefamilieområdet er vigtigt, og der er behov for en særlig
opmærksomhed på det.
Der er ingen tvivl om, at plejefamilier løfter vigtige opgaver for
kommunerne i forhold til indsatsen overfor udsatte børn, unge og familier.
Plejefamilier løfter
flere
opgaver
altså har en større andel af
anbringelserne - og de løfter også
mere komplicerede
opgaver
de har
børn anbragt, der tidligere var på en døgninstitution.
Der heller ikke nogen tvivl om, at plejefamilierne indgår i flere
samarbejdsrelationer og at det stilles anderledes og større krav til
plejefamilierne i det samspil - end tidligere. Samarbejder om de
plejeanbragte børns læring, samarbejder i de kommunale
investeringsmodeller
det fylder i dag på plejefamilieområdet.
Med udgangspunkt i den virkelighed vil vi gerne adresserer tre
fokusområder, som vi i DS mener er vigtige for en nødvendig
kvalitetsudvikling af plejefamilieområdet:
1. Fleksibilitet og agilitet i forhold til godkendelser
2. Tæt samarbejde og støtte med kommunen, og
3. Styrkelse af plejefamiliernes faglighed
Fokus på fleksibilitet og samarbejde
Plejefamilierne betyder meget for den kommunale indsats overfor børn,
unge og familier. Og det er uanset om plejefamilien bruges i forbindelse
med en langvarig anbringelse af et barn
måske hele barnets barndom.
Om plejefamilien bruges til et kortere anbringelsesforløb i forbinde med en
afklaring eller en særlig hændelse
det kunne være en enlig mors
hospitalsindlæggelse. Eller om plejefamilien bruges som en støtte til barn
og familie i form af en aflastning. Plejefamilier er karakteriseret ved at
have meget forskellige funktioner og opgaver. Og også have funktioner og
opgaver, som kan skifte meget.
Fleksibilitet i plejefamiliers opgave gælder i høj grad også i kommuner der
omstiller til investeringsmodeller. Her er plejefamilierne meget centrale for
den samlede indsats
og plejefamiliernes villighed til at ændre deres
funktion og opgave er vigtig for at gode fleksible forløb for børn og familier
kan lade sig gøre.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 215: Talepapirer fra udvalgets høring den 21. marts 2018 om anbringelser og anbragte børn i pelefamilier
1877597_0002.png
Side 2 af 4
Plejefamilier er ikke bare en funktion. De er mennesker
med egenskaber,
med værdier, med levemåder og med en familiestruktur og -kultur. Og
matching mellem børn, deres forældre og plejefamilien er enorm vigtig.
Nogen måder at leve på passer godt til nogle børn og unge, og ikke til
andre.
Fordringen om fleksibilitet i plejefamiliernes opgave kræver naturligvis
meget af plejefamiliernes omstillingsparathed
og det er naturligvis vigtigt
at sige her
at disse omstillinger altid skal ske i et samarbejde mellem
kommune og plejefamilie. Det er centralt.
Men det er også centralt, at vi fastholder og udvikler en fleksibilitet i
forhold til godkendelsen af plejefamilier. Mere teknisk handler det om, at vi
fastholder den konkret godkendte plejefamilie som en mulighed
altså at
vi fastholder en fleksibilitet i forhold til hvilke familier, der kan godkendes
til plejefamilier. At vi sikre et fast-track i Socialtilsynene, således at
plejefamilier hurtigt kan godkendes og regodkendes. Det fremgår af det
papir, vi har uddelt til udvalget her på mødet. Så detaljerne i det vil jeg
ikke bruge taletid på her.
Tæt samarbejde og støtte PP
I DS er vi overbeviste om, at de gode plejefamilieanbringelser og det
attraktive ved at være plejefamilier
det skabes i samarbejde.
Plejefamilierne skal inddrages og involveres
de skal være en aktiv og
involveret del af den indsats, der er for barnet. Det er de jo naturligvis
allerede - fordi det er dem der har barnet eller den unge 24-7. Men de skal
også tættere på den kommunale del af indsatsen.
Mange kommuner omlægger eller har allerede omlagt indsatsen på
børneområdet til forskellige Investeringsmodeller. Og der spiller
plejefamilierne en helt central rolle også som samarbejdspartner. Det
gælder ikke bare i forhold til myndighedsdelen men også i samarbejdet
med almenområdet, dagtilbud, skole fritidsliv mv.
Der er flere modeller / måder at gøre det på, når det tætte samarbejde
med plejefamiliens skal etableres og udvikles. Nogen steder sker
samarbejdet via særlige korps af familieplejekonsulenter, nogen steder er
det en socialrådgiver med myndighed, der samarbejder med plejefamilien
og der er også eksempler på at samarbejdet er koblet til et familiecenter,
døgntilbud eller andet.
I DS mener vi, at der er forskellige fordele ved forskellige måder at
tilrettelægge samarbejde og støtte på. Det bør efter DS vurdering være en
kommunal vurdering at finde den samarbejds- og støttemodel, der passer
bedst.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 215: Talepapirer fra udvalgets høring den 21. marts 2018 om anbringelser og anbragte børn i pelefamilier
1877597_0003.png
Side 3 af 4
Men vi mener, at det skal være et lovgivningsmæssigt krav, at der skal
samarbejdes og ydes støtte til plejefamilien.
DS mener derfor, at der bør indføres regler om at plejefamiliens som et
minimum konsulteres hver 6. uge.
En del plejefamilier bruges til aflastning i forskelligt omfang. Disse
plejefamilier er
uanset at mange af dem bruges intensivt og til vanskelige
opgaver og situationer
ikke sikret støtte til de opgaver de løfter. Det
mener DS ikke er ansvarligt, og derfor bør man også bruge denne
anledning, hvor man ser på plejefamilieområdet - til at sikre plejefamilier
brugt til aflastning støtte via familieplejekonsulenter eller andre.
DS mener altså, at der er behov for at lave en tættere regulering af den
støtte kommunen tilbyder plejefamilierne
for at sikre kvaliteten af
indsatsen for børnene og de unge. Og for at anerkende og støtte
plejefamilierne i deres indsats.
Men DS mener også, der er behov for at sikre plejefamiliernes
kvalifikationer.
Plejefamiliernes kvalifikationer
Den baggrund plejefamilierne har uddannelses- og erfaringsmæssigt er
meget forskellig. Nogen har uddannelsesmæssige kvalifikationer og
erfaringer, der gør at de oplagt vil kunne løfte også vanskeligt opgaver
med børn og unge. Andre er primært kvalificeret ved, at de er en familie.
Som jeg indledte med at sige, så er DS optaget af, at der skal være
mangfoldighed i de plejefamilier, der står til rådighed. Udgangspunktet er,
at det er
den
godkendelse de får og
den
matching som sker, der skal sikre
at plejefamilierne kan løfte deres opgaver.
Men når det er sagt så er der også et stort behov for at kvalitetssikre
plejefamilierne. DS mener at der er behov for et generelt og stort løft af
den støtte og kvalificering, som plejefamilierne modtager. Der er behov for
at have et særligt fokus på at sikre deres faglighed.
DS har følgende forslag til dette:
DS mener at der i forbindelse med en anbringelse af et barn eller en ung i
plejefamilie skal iværksættes et støttende forløb. Et forløb der skal støtte
plejefamilien i at skabe den nødvendige relation til barnet. Et forløb der kan
ruste plejefamilien i forhold til at vedligeholde og udvikle barnets relationer
til forældre, netværk, kammerater, skole mv. Et forløb der kan kvalificering
plejefamilien til at sikre barnets læring, osv. Et støttende intensiv
introduktionsforløb på min 3 måneder.
DS vil også udvide omfanget af og kvaliteten af den obligatoriske
efteruddannelse plejefamilierne skal modtage. Efteruddannelsen skal være
målrettet og tilføre den viden og de kvalifikationer, som anbringelsen
fordre.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 215: Talepapirer fra udvalgets høring den 21. marts 2018 om anbringelser og anbragte børn i pelefamilier
1877597_0004.png
Side 4 af 4
DS vil anbefale, at de nuværende regler om grundkursus og supervision
fastholdes. Men der er
efter de tilbagemeldinger vores medlemmer giver
- et behov for i højere grad at sikre, både at kommunerne udbyder
supervision og efteruddannelse
og at plejefamilierne modtager den.
Konkluderende
DS mener at de præsenterede forslag både vil give mere kvalitet til de
anbringelser og de aflastningsforløb, som varetages i plejefamilierne. Og
det er centralt for deres vigtig rolle i den social indsats overfor udsatte
børn og unge og deres familier. Men det er også centralt for at gøre
plejefamilieopgaven attraktiv og bæredygtige for engagerede familier rundt
omkring i landet. Familier skal være sikre på at de er anerkendt og støttet,
hvis det gå ind i et samarbejde.
Det er klart, at der også skal være andre vilkår og rammer om
plejefamilierne, der skal være i orden. Hvis det det skal være muligt og
attraktivt at være plejefamilie. Vederlagsmodellen er ikke hensigtsmæssigt
og vi kan støtte SL i deres ønsker til en anden model. Herunder en
ligestilling af netværksplejefamilier med andre plejefamilier
aflønningsmæssigt. Men det fremgår også at det fremlagte papir.
Jeg takker for foretræde og ordet.