April 2018
Stabilitet i anbringelserne
Anbragte børn og unge er som udgangspunkt mere udsatte end den øvrige børne- og unge-
befolkning. Når vi anbringer børn og unge, er formålet bl.a. at skabe større stabilitet i bar-
nets eller den unges liv. Derfor er det også afgørende, at vi formår at tilbyde den stabilitet,
som de har brug for, så der kan arbejdes kontinuerligt for at forbedre børnenes chancer for
et liv i trivsel.
Baggrundstæppet i drøftelse af stabilitet i anbringelser
Anbringelsesområdet er under forandring, og særligt kommunale omstillinger inspireret af
Borås i Sverige har præget billedet. En omstilling som bl.a. sætter fokus på tidlig indsats,
korttidsanbringelser, omstilling fra anbringelse på døgninstitutioner over til familiepleje og
tættere opfølgning fra sagsbehandler. Denne kommunale virkelighed er en del af bagtæp-
pet til forårets drøftelser om stabilitet.
Socialpædagogerne er umiddelbart positive overfor tidligere indsatser og mindre indgri-
bende tilbud for barnet. Sverigesmodellens elementer med kortidsanbringelser og bevæ-
gelse til mindre indgribende indsatser kan dog føre til flere skift i børnenes liv. Socialpæda-
gogerne mener, at vi skal sikre den rette indsats fra start, da det rette tilbud første gang
sikrer færre skift og derfor større stabilitet.
Med dette som baggrund ønsker Socialpædagogerne at præsentere konkrete bud på, hvor-
dan vi skaber større stabilitet i anbringelserne – til gavn for anbragte børn og unge.
1. Inddragelse af barnet som stabiliserende faktor
Hvis vi skal skabe stabile løsninger til gavn for de børn, som bliver anbragt, skal vi inddrage
dem og tale med dem om, hvad der for dem opleves vigtigt i deres liv. Vi ved også fra forsk-
ningen, at det har stor betydning, at barnet og familien er blevet inddraget i beslutning om
anbringelse og valg af anbringelsessted. Alene dét, at barnet og forældrene er enig i anbrin-
gelsen, er en stabiliserende faktor. Derfor er der bl.a. behov for at se på kvaliteten af ind-
dragelse og på, hvordan vi mere overordnet kan styrke inddragelsen.
Vi har i dag en lovgivning, som alt overvejende søger at sikre barnets rettigheder, og at bar-
nets stemme bliver hørt i forhold, som gælder deres liv. Det skal vi værne om. Socialpæda-
gogerne ønsker at styrke inddragelsesdagsordenen i anbringelsessager på to fronter.
Socialpædagogernes 39.000 medlemmer arbejder dagligt for og med børn, unge og voksne med
sociale problemer eller funktionsnedsættelser.