Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 215
Offentligt
1877592_0001.png
Fairstart Fonden
Frederiks Allé 112b
[email protected]
www.fairstartfoundation.com
8000 Aarhus C
_______________________________________________________________________________________
ANBRINGELSE SOM SOCIALPOLITISK INSTRUMENT I FREMTIDEN
-
international udvikling og lovgivningsbehov i Danmark
Oplæg til høring om anbringelsesområdet, Christiansborg 21.3 2018
Aut. cand. psych. Niels Peter Rygaard, CEO Fairstart Fonden
Min baggrund for forslag til fokus i lovgivning:
I 2007 besluttede jeg at skabe en global organisation, der kunne levere forskningsbaserede
uddannelser i omsorgspraksis til verdens børnehjemsmedarbejdere, plejefamilier, flygtningelejre, etc.
I dag er det blevet til Fairstart Fonden, der via to årige partnerskaber med lokale organisationer,
forvalt i ger og Ngo’er
leverer løsninger til uddannelse af anbragtes omsorgsgivere.
Vi uddanner deres medarbejdere online som instruktører, der træner hhv. grupper af plejefamilier og
børnehjemsmedarbejdere i kvalitetsomsorg med vores gratis programmer på 18 sprog.
Indtil nu har 30.000 anbragte børns omsorgsgivere i 20 lande fået fire måneders uddannelse, og 400
instruktører fra alle kontinenter er uddannet. Udviklingsomkostning: 5 mio. kr. Eksempler:
For SOSBørnebyerne Danmark: instruktøruddannelse programmer for pleje/slægtsplejefamilier
anvendt af instruktører i seks afrikanske lande. 660 børns udvikling blev forbedret med 20 %.
Instruktøruddannelse til træning af medarbejdergrupper på danske opholdssteder er nu i gang.
På vej:
Samarbejde med 5 danske kommuner om en fælles uddannelse for plejefamiliekonsulenter og
dansk udviklingsprogram for plejefamilier. Effektstudie ved VIVE.
Dialog med departementschefen og Socialstyrelseschefen i Grønland: tværfaglig uddannelse for
skolelærere, børnehjemsmedarbejdere og skolehjemsmedarbejdere.
Den internationale udvikling på anbringelsesområdet
Den største globale trussel mod børns mentale helbred og livssucces skyldes at vi nu lever i storbyer.
Det svækker familiens netværk og evne til at skabe en tryg ubrudt opvækst (52 % skilsmisser i
Danmark, 1/3 af alle forældre bor alene). Arbejdsmarkedets krav betyder at børn adskilles langt
tidligere end før fra forældrene og skifter omsorgsgivere, lærere, etc. ofte. Denne utryghed er en stor
del af forklaringen på ringe skoleforløb, hjemløshed, og mentale forstyrrelser. Hvis forældrene også
er svært udfordrede på andre områder mister de evnen til omsorg, og børnene anbringes.
FN bad i 2009 alle regeringer om at lukke deres børnehjem til fordel for støtte i hjemmet og
familieplejeanbringelse. Det skyldtes de elendige forhold på 3. Verdens børnehjem, og at 8 ud af 10
har levende forældre. Imidlertid har denne bølge også ramt de velkvalificerede opholdssteder og
børnehjem i Danmark. Der er
ingen
videnskabelig dokumentation for at plejeanbringelse giver bedre
outcome end opholdssted eller institution (Bryderup, McCall) . Det er
kvaliteten
i anbringelsen der
afgør o e a bragt klarer tilværelse s krav. Hvad er så ”kvalitet
i omsorg”?
Hvad virker? Anbringelseskvalitet ud fra 60 års international forskning
Sikre en langvarig tilknytning til få omsorgsgivere
Sikre et langvarigt tilhør til en gruppe jævnaldrende
Uddannelse og støtte til omsorgsgivere
Enighed blandt aktionærerne i anbringelsen
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 215: Talepapirer fra udvalgets høring den 21. marts 2018 om anbringelser og anbragte børn i pelefamilier
1877592_0002.png
Fairstart Fonden
Frederiks Allé 112b
[email protected]
www.fairstartfoundation.com
8000 Aarhus C
_______________________________________________________________________________________
Disse fire kriterier er svære at opfylde i moderne samfund. Derfor klarer kun 36 % af danske anbragte
9. Klasse og ungdomsuddannelse. ¼ har forsøgt selvmord, og de har 10 gange forhøjet risiko for at ende
som bistandsklienter. Det skyldes primært en utryg opvækst med for mange skift. F.eks. klarer 80 % af
SOS Børnebyernes 51.000 børn skolegangen, og 1 ud af 10 bliver akademikere
fordi de vokser op med
den samme SOS mor 24/7, og i små grupper
ed faste ”søske de”.
Læring forudsætter tryghed i
tilknytning og relationer.
Hvilke områder bør på den baggrund prioriteres lovgivningsmæssigt i Danmark?
Tak
for lovgivningen om Barnets Reform
kontinuitet i anbringelse er dens nøgleord.
Der hvor det ikke lykkes er i
den kommunale implementering i praksis.
Anbringelse i familiepleje
Vi har fortsat brug for institutionsanbringelse for især de sent anbragte, hvis plejeforhold oftest
bryder sammen. Anbringelse i plejefamilie stiger, institutionsanbringelser falder. Samtidig går en hel
generation af de gode gamle plejefamilier på pension, og kommuner mangler allerede plejefamilier.
Det er i dag mest en profession
så hvorfor ikke forbedre jobvilkårene, så flere melder sig?
1/3 af plejefamilierne i DK synes ikke de har viden til de svære problemstillinger. Plejefamilier skal
have en klar juridisk, økonomisk og uddannelsesmæssig position. Måske det bedste er at i hvert fald
de professionelle plejeforældre får status som medarbejdere i forvaltningen?
Kontinuitet i anbringelser skal sikres.
Ethvert skift i anbringelse øger risikoen for børns udvikling. Alligevel har 17 % af anbragte oplevet 3
eller flere skift
investeringen i deres udvikling er med stor sandsynlighed tabt. De alt for hyppige
sagsbehandlerskift forringer børns udvikling, og alt for ofte har plejefamilie, sagsbehandler,
socialtilsyn, forældre vidt forskellige dagsordener og kriterier. Behovet for lovgivning er derfor:
Enhver lov, der placerer forvaltningen af forældremyndigheden i én instans i hele
opvækstperioden. En sådan lov forbedrede anbragtes udvikling i Canada radikalt!
At hver region får et uafhængigt tværfagligt nævn (jurist, psykolog, socialrådgiver), der
kender hele den anbragtes livsforløb - så en flytning ikke kan ske uden nævnets forudgående
godkendelse, og høring af barnet/ den unge.
At børn der anbringes før tre års alderen ikke senere kan flyttes uden meget tungtvejende
grunde. Tidlig anbringelse er oftest en følelsesmæssig adoption, så bordet fanger.
Sen anbringelse i pleje fører meget ofte til sammenbrud, der bør findes alternativer såsom
støtte i hjem og skole.
At ”Clear Cut” flyt i g af et a bragt bar
ed få ti ers varsel forbydes.
Det ødelægger
både børn og plejefamilier, og har ingen forskningsmæssig grund
tværtimod!
Forebyggende og læringsfremmende indsatser
Anbragte skal undersøges
før skolestart, og følges af PPR og faste lærerkontakter i skolen.
De er bevisligt ikke mindre begavede end andre børn, men klarer sig ikke uden stabil kontakt.
Lærere og PPR skal samarbejde og udvikle viden
om støtte til anbragtes skolegang.
Tidlig støtte til skilsmissetruede og udsatte familier
(Økonomen James Heckman fik Nobelprisen for at
påvise at enhver indsats fra graviditet til 3 år giver et overskud på 500 %. Og jo senere, jo mindre).
Med stor tak for interessen! Interessede kan finde alle sprogversioner og forskning på vores site.
Med venlig hilsen Niels Peter Rygaard