Slide om TABUKA
–
Landsforeningen for nuværende og tidligere anbragte
–
www.tabuka.dk
To gode historier om hvordan gode indsatser udvikles over for anbragte børn,
og hvordan politikerne kan få dem til at ske?
Historie nr. 1.
I 2002 var vi en gruppe tidligere anbragte voksne som nys om det daværende Socialministeries
projekt ”Kvalitet i anbringelsen
af børn og unge”
–
forkortet KABU. Baggrunden for projektet var
bl.a. et ønske om at opsamle, udvikle og formidle viden, der kunne medvirke til at kvalificere
anbringelsesarbejdet på alle niveauer. Vi tænkte straks, at det skulle vi, som var hovedpersonerne i
projektet bidrage til. Vi ansøgte om og fik midler til at gennemføre to konferencer med 39 tidligere
anbragte, hvor vi drøftede vores opfattelse af kvalitet i anbringelsen. Det kom der denne bog ud af
og den fik navnet TABUKA der er en forkortelse af
–
tidligere anbragtes bud på kvalitet i anbringelsen
af børn og unge.
På konferencerne var der nogle forhold i forbindelse med anbringelse der ofte dukkede op. En af
overskrifterne var:
Slide:
Diskontinuitet og mange pludselige brud
Brud i forbindelse med anbringelse,
hjemgivelse og genanbringelse!!!
Mange alvorlige brud og diskontinuitet; svækket eller afbrudt forbindelse til egen familie;
anbringelsesskift, skoleskift, sagsbehandlerskift. Disse udsagn var ret enslydende og af en sådan
karakter, at vi i projektgruppen mente, at man kunne tale om nogle generelle - eller om man vil
eksistentielle forhold - i de anbringelseshistorier, der blev præsenteret på TABUKA-konferencerne.
Generelt ligger det indbygget i anbringelsessystemet, at man som anbragt barn møder mange
professionelle i hverdagen. I plejefamilien møder barnet plejeforældrene, sagsbehandlere,
konsulenter, tilsynsførende, psykologer og psykiatere mv. På institutionen møder barnet mange
pædagoger, kontaktpersoner og andre ansatte ud over sagsbehandlere, konsulenter mv. Dertil skal
lægges de skift i voksenkontakterne, der er en følge af den manglende kontinuitet i anbringelser og
skoleforløb.
1