Talepapir til høring i Folketingets socialudvalg om anbringelser, 21. marts
2018
–
Børns Vilkår
Anbragte børns rettigheder
Overordnet: Udsatte børn fortæller om for mange skift
–
skiftende sagsbehandlere og skiftende
opholdssteder.
1. Inddragelse inden anbringelsen
–
forudsætning for vellykket anbringelse:
Både FN’s børnekonvention og Lov om social service giver udsatte børn og unge ret til at blive hørt.
Alligevel bliver børn og unge med en social sag i de danske kommuner ofte ikke hørt og inddraget i
tilstrækkelig grad:
a. Ankestyrelsens praksisundersøgelse fra 2011 viser blandt andet, at der ikke var foretaget
en børnefaglig undersøgelse i 27% af de undersøgte sager (121), og at der i 38% af sagerne
ikke var foretaget en børnesamtale med børn over tre år.
b. I Ankestyrelsens velfærdsundersøgelse om samarbejde mellem plejefamilier og kommuner
fra 2014 oplyser 39% af de undersøgte plejefamilier (340), at de ikke har fået de to årlige
tilsyn i 2013, som loven foreskriver.
c. Gennemsnitligt 55% af børn i alderen 11-17 år bliver ikke taget med på råd i forhold til
beslutningen om deres anbringelsessted, viser en undersøgelse fra SFI
1
.
Det er en skam. For børneinddragelse er vejen til bedre kvalitet i indsatsen. En ting er, at
kvantiteten
er for ringe
–
altså at mange børn ikke oplever at blive hørt og inddraget, selvom loven
siger det og trods flere reformer. En anden ting er, at
kvaliteten
ofte heller ikke er god:
Børnesamtalen bliver bare en formalitet, mere end det bliver en reel inddragelse, hvor barnet føler
sig set, hørt og forstået.
Vi er derfor meget glade for, at satspuljepartierne har iværksat et projekt til at løfte
børneinddragelsen, som vi selv løfter med i. Det, håber, vi, kan give et tiltrængt skub. Og vi så gerne
på sigt, at man indførte en egentlig certificering i at inddrage børn
–
så man har fået en egentlig
uddannelse eller efteruddannelse i at tale med børn i svære situationer. For vi må erkende, at det
er
svært. Børns Vilkår bisidder børn, der har en social sag hos kommunen med et korps af
professionelle bisiddere. Men bisidderordningen bruges stadig for lidt, selvom det er en ret for
barnet i Serviceloven. Det vil vi gerne ændre på
–
for bisidningen kan netop understøtte barnet i at
gøre brug af sine rettigheder i mødet med det sociale system.
Børns Vilkår anbefaler desuden børnefeedbacksystemer: Der skal arbejdes for at sikre mere
systematisk feedback fra børn, som har en social sag. Børn med en børnesag skal altid spørges om,
hvordan de har oplevet forløbet, og denne feedback skal bruges til at gøre barnets møde med
systemet mere børnevenligt.
2. Ret til en god skolegang for anbragte børn:
- Anbragte børn mener selv, at de gerne vil have at vi tror på, at de kan og udfordres ifht
skolegangen (bl.a. Egmont Rapporten 2017). Vi mener, at en større ændring af
anbringelsesområdet også bør indbefatte en større ændring af den måde, vii støtter op om
anbragte børns skolegang på.
1
Kilde: SFI
–
Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (2015), undersøgelsen er foretaget blandt 1.404 anbragte børn og unge.