Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 215
Offentligt
1877578_0001.png
Talepapir til høring i Folketingets socialudvalg om anbringelser, 21. marts
2018
Børns Vilkår
Anbragte børns rettigheder
Overordnet: Udsatte børn fortæller om for mange skift
skiftende sagsbehandlere og skiftende
opholdssteder.
1. Inddragelse inden anbringelsen
forudsætning for vellykket anbringelse:
Både FN’s børnekonvention og Lov om social service giver udsatte børn og unge ret til at blive hørt.
Alligevel bliver børn og unge med en social sag i de danske kommuner ofte ikke hørt og inddraget i
tilstrækkelig grad:
a. Ankestyrelsens praksisundersøgelse fra 2011 viser blandt andet, at der ikke var foretaget
en børnefaglig undersøgelse i 27% af de undersøgte sager (121), og at der i 38% af sagerne
ikke var foretaget en børnesamtale med børn over tre år.
b. I Ankestyrelsens velfærdsundersøgelse om samarbejde mellem plejefamilier og kommuner
fra 2014 oplyser 39% af de undersøgte plejefamilier (340), at de ikke har fået de to årlige
tilsyn i 2013, som loven foreskriver.
c. Gennemsnitligt 55% af børn i alderen 11-17 år bliver ikke taget med på råd i forhold til
beslutningen om deres anbringelsessted, viser en undersøgelse fra SFI
1
.
Det er en skam. For børneinddragelse er vejen til bedre kvalitet i indsatsen. En ting er, at
kvantiteten
er for ringe
altså at mange børn ikke oplever at blive hørt og inddraget, selvom loven
siger det og trods flere reformer. En anden ting er, at
kvaliteten
ofte heller ikke er god:
Børnesamtalen bliver bare en formalitet, mere end det bliver en reel inddragelse, hvor barnet føler
sig set, hørt og forstået.
Vi er derfor meget glade for, at satspuljepartierne har iværksat et projekt til at løfte
børneinddragelsen, som vi selv løfter med i. Det, håber, vi, kan give et tiltrængt skub. Og vi så gerne
på sigt, at man indførte en egentlig certificering i at inddrage børn
så man har fået en egentlig
uddannelse eller efteruddannelse i at tale med børn i svære situationer. For vi må erkende, at det
er
svært. Børns Vilkår bisidder børn, der har en social sag hos kommunen med et korps af
professionelle bisiddere. Men bisidderordningen bruges stadig for lidt, selvom det er en ret for
barnet i Serviceloven. Det vil vi gerne ændre på
for bisidningen kan netop understøtte barnet i at
gøre brug af sine rettigheder i mødet med det sociale system.
Børns Vilkår anbefaler desuden børnefeedbacksystemer: Der skal arbejdes for at sikre mere
systematisk feedback fra børn, som har en social sag. Børn med en børnesag skal altid spørges om,
hvordan de har oplevet forløbet, og denne feedback skal bruges til at gøre barnets møde med
systemet mere børnevenligt.
2. Ret til en god skolegang for anbragte børn:
- Anbragte børn mener selv, at de gerne vil have at vi tror på, at de kan og udfordres ifht
skolegangen (bl.a. Egmont Rapporten 2017). Vi mener, at en større ændring af
anbringelsesområdet også bør indbefatte en større ændring af den måde, vii støtter op om
anbragte børns skolegang på.
1
Kilde: SFI
Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (2015), undersøgelsen er foretaget blandt 1.404 anbragte børn og unge.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 215: Talepapirer fra udvalgets høring den 21. marts 2018 om anbringelser og anbragte børn i pelefamilier
-
Forskning viser, at familieplejerne
ikke
anser det at støtte barnet eller den unge i at få en
skolefaglig ballast som en af deres vigtigste opgaver. Det at støtte barnet eller den unge i at få en
skolefaglig ballast er én blandt de mulige seks ”vigtigste opgaver”, som familieplejerne kan
prioritere imellem i undersøgelsen. Det er en væsentlig konklusion, at det er en tiendedel af
familieplejerne, der prioriterer denne opgave højt, mens langt hovedparten af familieplejerne anser
det at støtte barnet eller den unge i at få en skolefaglig ballast som fjerde, femte eller sjette
prioritet i arbejdet. (Bryderup 2017). En stor andel af børnene i familiepleje har særlige behov ifbm
med skolegangen.
Derfor mener Børns Vilkår, at
familieplejere bør have specifik undervisning i at understøtte
barnets skolegang
i forhold til de behov, barnet konkret har. Vi anbringer typisk børn i familiepleje
på grund af omsorgssvigt. Hvis ikke vi understøtter barnets skolegang under anbringelsen,
fortsætter omsorgssvigtet fsva. barnets læring. Børns Vilkår anbefaler, at plejefamilier skal:
Modtage et kursus specifikt i at understøtte barnets skolegang og læring
Kunne trække på læringsvejledere. Familieplejerne skal kunne have relevante fagpersoner at
sparre med og modtage vejledning i at understøtte barnets skolegang.
Modtage de lovpligtige kurser og supervision. (Godt med satspuljeaftalen)
-
3. Anbragte børns vs. biologiske forældres rettigheder:
- Børns Vilkårs holdning er overordnet, at børn
skal skånes for samvær, de ikke har godt af.
Det er
ikke rart for en lille pige at sidde og vente på en mor, der aldrig kommer, måned efter måned. Eller
at være sammen med forældre, der ikke kan tage vare på sig.
-
Vi mener desuden, at der er behov for
at trække mere i retning af barnets behov for kontinuitet og
tilknytning, når det er en i en plejefamilie eller anbringelse,
hvor det er faldet godt til. Lovgivningen
åbner allerede i dag med tvangsadoption og tvangsanbringelse, når forældrene vil have barnet
hjem trods barnets tilknytning til de voksne i anbringelsen, mulighed for at prioritere barnets behov
for tilknytning. Men da det ikke altid sker, er der brug for tiltag, der kan trække mere i den retning
om det skal være i praksis, eller gennem vejledningen eller ligefrem lovgivningstiltag, har vi ikke lagt
os fast på endnu.
Dilemmaet er, og det, som høringen i dag kredser om, at vi på den ene side brug for mere
professionalisme (svært at rekruttere plejefamilier, børnene har tungere og tungere
problemstillinger), på den anden side brug for
forpligtelse, der rækker ud over professionen.
Fx er
det vigtigt for børn når de adopteres, at forældrene ikke modtager penge for at have børnene.
-