Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 204
Offentligt
1873394_0001.png
[autismebladet]
LANDSFORENINGEN AUTISME
MEDLEMSBLAD NUMMER 1 - 2018
Retten til grundlæg-
gende uddannelse er
en menneskeret
Den ret er der mange autistiske børn og unge,
der aldrig har fået opfyldt.
De børn, vi kender til, som ikke har været i skole i et helt år - eller i tre år - får ikke
de mange timers manglende undervisning godtgjort på et senere tidspunkt.
Det er en alvorlig krænkelse af deres menneskerettigheder.
www.autismeforening.dk
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Publikation: Børn med autisme og skolevægring
1873394_0002.png
Ønsker du en stand på
SIKON konferencen?
Konferencen afholdes den 23. & 24. april 2018.
Standende har plads i forhallen på ODEON i Odense,
hvor SIKON forventer ca. 800 deltagere.
Når du har stand på SIKON konferencen:
Får du dit logo + link på Landsforeningen Autismes hjemmeside
samt din reklame på konferencens monitorer,
både i ODEON og på Hotel H.C. Andersen.
Stand 2x3 meter kr. 7.000,-
Stand 2x6 meter kr. 11.000,-
Kontakt Maria på: [email protected]
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Publikation: Børn med autisme og skolevægring
1873394_0003.png
Hendes Kongelige Højhed
Prinsesse Marie er protektor
for Landsforeningen Autisme.
INDHOLD
Har små mennesker også menneske-
rettigheder? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Skolevægring er, når et barn ikke magter
skolekonteksten . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Ny stor rapport om skolevægring fra
Institut for Menneskerettigheder . . . . . . . . 10
Børn med autisme svigtes i sager om
skolevægring . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
Kredsenes
aktiviteter. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
MEDLEMSBLAD NR. 1 - 2018
Medlemsbladet udgives af
Landsforeningen Autisme
Ansvarshavende redaktør
Heidi Thamestrup
[email protected]
Redaktion
Heidi Thamestrup
Fie Hviid Olesen
Foto
Pixabay
Illustrationer
Sara Rasmussen
Tryk
Filipsen Grafisk Produktion
Oplag
8.200 stk
ISSN
2245-3423
Vil du have en annonce i Autismebladet?
Kontakt: [email protected]
Annoncer og artikler fra samarbejdspartnere
og annoncører i Autismebladet er ikke nødven-
digvis udtryk for Landsforeningen Autismes
holdninger
Indlæg, kommentarer, bidrag mv. bedes
sendt til [email protected]
Bladet sendes gratis til Landsforeningen
Autismes medlemmer
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Publikation: Børn med autisme og skolevægring
1873394_0004.png
Har små mennesker
også menneskeret-
tigheder?
Af Heidi Thamestrup, formand for Landsforeningen Autisme.
I august 2016 var jeg til et møde på
Institut for Menneskerettigheder.
Umiddelbart forbinder jeg Insti-
tuttet med sikring af forholdene
for indsatte i fængsler. Med afdæk-
ning af fysisk og psykisk tortur.
Med stigmatisering af minoriteter.
Med krænkelser og seksuel udnyt-
telse af børn. Med “trafficking” og
alle andre former for handel med
mennesker.
Men Institut for Menneskerettig-
heder tager sig også af andre ting.
Retten til grundlæggende uddan-
nelse er en menneskeret. Den ret
er der mange autistiske børn og
unge, der aldrig har fået opfyldt.
De børn, vi kender til, som ikke har
været i skole i et helt år - eller i tre
år - får ikke de mange timers mang-
lende undervisning godtgjort på et
senere tidspunkt. Det er en alvor-
lig krænkelse af deres menneske-
rettigheder.
Nå, men mødet var indkaldt, for-
di Instituttet havde bemærket, at
en stor gruppe børn med autisme
ikke kommer i skole, og da jeg an-
kom, lå Landsforeningen Autismes
inklusionsundersøgelse på bordet.
Men det var klart, helt fra begyn-
delsen, at årsagen til, at de autisti-
ske børn ikke kommer i skole, var
et stort mysterium.
Jeg svarede på spørgsmål om,
hvorfor forældre holder børnene
hjemme fra skolen: Er det for at
presse kommunen til at give bør-
nene et specialtilbud? Hvorfor gør
forældrene ikke noget ved sagen
- opdrager børnene eller involve-
rer lærerne? Jeg blev også spurgt
om, hvad der er galt med børne-
ne - børn vil jo normalt gerne lære
noget og være sammen med andre
børn…
På mødet lovede jeg at bede for-
ældre henvende sig på Institut for
Menneskerettigheder, hvis de stod
med en alvorlig skolevægringssag.
Instituttet var bekymrede for, om
de kunne skaffe sager nok til at un-
derstøtte en rapport om proble-
met. Jeg tilbød at skaffe hundre-
de sager eller flere - det rystede de
på hovedet af. Men faktuelt havde
Landsforeningen Autisme på det
tidspunkt i august min. 5 nye hen-
vendelser om skolevægrende børn
per dag.
Antallet af sager skyldes måske,
at mødet blev holdt lige efter sko-
lestart. Men graden af alvor hang
som tyk tåge i luften. For de mange
henvendelser handlede ikke bare
om skolevægring, de handlede
også om handicappede, angste og
stressede børn, der blev udsat for
daglige overgreb. Magtesløse for-
søg på at guide, lokke og true børn
på 6-12 år, til at gå i skole.
Før jeg forlod Instituttet, gjorde
de mig opmærksom på, at den en-
delige rapport ikke handlede om
autisme. Den ville komme til at
indeholde cases og anbefalinger
vedrørende alle former for handi-
cap hos børn, der ikke kom i skole.
Jeg overvejede et øjeblik at fortæl-
le dem, at de kunne spare ressour-
4
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Publikation: Børn med autisme og skolevægring
1873394_0005.png
LANDSFORENINGEN AUTISME
I
AUTISMEBLADET
01 2018
cer, hvis de satte fokus på autisme-
delen - men jeg ved jo godt, at det
nogle gange kan betale sig at lade
folk få de gode ideer selv.
Rapporten kom til at hedde “Ret-
ten til Uddannelse”, og den kom til
at handle om børn med autisme og
ADHD. Når jeg læser rapporten, er
der særligt to ting, der kradser på
mit øjeæble. Det ene er skoleleder-
nes lokalisering af problemet. Hele
49 % af skolelederne mener, at når
børnene ikke kommer i skole, så
handler det i “nogen grad” om, at
forældrene ikke støtter barnet til-
strækkeligt. Det bliver værre, for
47 % bedømmer, at skolevægrin-
gen “slet ikke” har at gøre med, at
skolen “ikke har tilstrækkelig vi-
den” om, hvilken støtte barnet har
krav på.
I rapporten udtaler en skoleleder,
at “overbeskyttende forældre be-
slutter på deres børn vegne, at de
ikke kan klare at gå i skole”.
Hertil er der ikke meget andet at
sige, end at man, når man ikke ser
sin egen uformåenhed, kan have
rigtigt svært ved at håndtere den.
Holdningen sætter naturligt nok
alle former for samarbejde med
forældrene på “standby”.
Den anden sag er sagen om tabt
arbejdsfortjeneste. Her opleve-
de vi i 2017, at kommuner i hele
landet fratog forældre deres kom-
pensation for tabt arbejdsfortje-
neste. Ikke fordi familiens situa-
tion på nogen måde havde bedret
sig, men fordi børnene var visite-
rede til et skoletilbud og dermed
var skoleforvaltningens ansvar.
Når skolen skal passe på børnene,
er der ingen grund til, at forældre-
ne går derhjemme på tabt arbejds-
fortjeneste. En embedsmand i Aar-
hus Kommune fortalte mig, at det
også var for forældrenes skyld - en
slags motivation, der skulle få dem
tilbage på arbejdsmarkedet. I køl-
vandet på kommunernes praksis
hørte vi fra en mængde forældre,
at de nu stod helt uden indkomst.
Hvornår går det op for kommuner-
ne, at man ikke motiverer børn til
at gå i skole ved at gøre deres foræl-
dre fattige?
Man skulle tro, at en afrapporte-
ring fra Institut for Menneskeret-
tigheder, der kortlægger så store
brud på børns menneskerettighe-
der, ville få gardinerne til at blafre
i Undervisningsministeriet. Men
det gør den ikke. Ministeren af-
færdigede rapporten i Information
med, at hun har igangsat en under-
søgelse. Jeg mener ikke, det er un-
dersøgelser, vi mangler; jeg mener,
det er handling!
Få dage efter udgivelsen af “Ret-
ten til Uddannelse”, udkom der
en anden rapport fra Institut for
Menneskerettigheder. Den har jeg
tænkt mig at se nærmere på. Rap-
porten indeholder undersøgelser
af borgernes retssikkerhed i socia-
le sager - med fokus på kommuner-
nes møder med borgerne…
God fornøjelse med dit Autisme-
blad!
Heidi Thamestrup
5
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Publikation: Børn med autisme og skolevægring
1873394_0006.png
Skolevægring er, når
et barn ikke magter
skolekonteksten
Interview med autismekonsulent Dorthe Hölck, GoBetween. Dorthe Hölck er VISO specialist bla. ift. skolevægring.
Hvad er skolevægring?
Skolevægring er, når et barn ikke
magter skolen. Nogle mennesker
opfatter det, som om barnet vær-
ger sig – eller ikke vil – i skole, men
sådan er det ikke. Det handler om
den kontekst og de rammer, der er
i skolen. Det handler om, at skolen
skaber en hverdag, som børnene
ikke kan være i, hvor børnene bli-
ver stressede og mistrives.
Generelt er der fokus på børn, der
ikke vil i skole. Kommuner og sko-
ler ser dem ofte som forkælede
børn, der selv vælger, at de ikke gi-
der skolen. Og man ser på foræl-
drene som nogen, der lader barnet
styre – at forældrene ikke formår
at få børnene i skole. Men sko-
levægring handler ikke om lyst
til at gå i skole eller om forældre-
skab. Det handler om børn, som
ikke KAN komme i skole, fordi de
mistrives. Hvis vi skal have bør-
nene i skole, er vi nødt til at se på
rammerne i skolen og nødt til at
tilpasse rammerne til barnet.
Hvorfor er det børn
med autisme, der har
skolevægring?
Skolen er scenen for et massivt so-
cialt samspil. Og der er det vigtigt,
at skolen har viden om, hvad autis-
me er. Alle børn gennemgår en ud-
vikling indenfor sociale spillereg-
ler, forestillingsevne og leg, inden
de starter i skole. Men børn med
autisme følger ikke den ”almene”
udvikling af de færdigheder, fordi
det er nogle af de store områder,
som autisme skaber udfordringer
i. Børnene starter i skolen og de-
res fokus er helt klart fagligt – de
kan læse, og de kan lide at lære –
men de har det svært socialt med
de mange uskrevne og usagte reg-
ler, der er i skolen. På grund af de-
res faglige evner kan der gå lang
tid, hvor lærerne er forblændet af
børnenes hungren efter faglig vi-
den. Men efter et stykke tid ser de
voksne på børnenes sociale evner
og begynder at stille krav til det so-
ciale samspil hos børnene. Her kan
børn med autisme ikke følge med,
og det er der, mistrivslen starter.
Når barnet ikke forstår en besked
eller gør noget, det ikke skal, så bli-
ver det korrigeret på samme måde
som andre børn - men barnet med
autisme forstår ikke anvisningen.
I folkeskolen skal man være kom-
petent på det sociale område, og
netop her skal børn med autisme
have hjælp til at navigere. Man skal
være både stærk og kompetent,
hvis man skal hjælpe et barn på
netop de områder, som børn med
autisme grundlæggende er udfor-
drede på.
Der er mange ting i en almindelig
skolehverdag, der belaster børn med
autisme. Transport til skolen, de fy-
siske rammer i klasselokalet, ustruk-
turerede pauser, kravet om selvfor-
valtning, leg med andre børn og,
ikke mindst, de mange skift af loka-
litet og aktivitet i løbet af dagen.
Der er sket en markant og mærkbar
afspecialisering i samfundet – ikke
mindst i skolerne. Skolevægring er
et alvorligt tegn på, at et barn med
autisme ikke mødes ordentligt og
med faglighed. Man er nødt til at
anerkende, at autisme er en helt
særlig kognitiv udviklingsforstyr-
relse. Børnene skal mødes på den
rette måde – med viden og forstå-
else – i skolen, så de får den støtte,
de har brug for. Rammerne i folke-
6
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Publikation: Børn med autisme og skolevægring
1873394_0007.png
LANDSFORENINGEN AUTISME
I
AUTISMEBLADET
01 2018
skolen - og desværre alt for mange
specialskoler - er ødelæggende for
børn med autisme at være i. Og det
bliver kun værre, når de ikke tidligt
får hjælp til at navigere rundt i sko-
lens uskrevne regler og normer.
Hvordan er det kommet så
vidt?
Inklusion og skolereform har haft
stor betydning for, at flere børn
med autisme nu får skolevægring.
Men vi ser det desværre også i spe-
cialskoler. Det går galt, når børn
med autisme ikke får hjælp til at
lave strategier og navigere i sko-
lens mange regler og forventnin-
ger – Hvordan skal man lege i frik-
varteret? Hvorfor skal man række
hånden op? Hvad betyder det, når
en lærer siger ”nu må I gerne finde
jeres bøger frem”?
Nogle børn med autisme er rigtig
gode til at kopiere andre børns ad-
færd i skolen. De spejler sig i klas-
sekammeraternes adfærd. På den
måde bliver de gode til at ”spille
en rolle” i skolen og skjule, at de
er i mistrivsel. Lærere og pædago-
ger ser det ikke. Men barnet kan
Børn er grundlæggende
beskyttet af: Den Europæiske
Menneskerettigheds-
konvention (EMRK), de
generelle FN-konventioner,
Børnekonventionen og
Handicapkonventionen.
Kilde: Rapporten ”Retten til uddannelse: når
børn med handicap ikke går i skole” fra Institut
for Menneskerettigheder.
få andre til at se barnets mistrivsel
og skolevægring. Det gør det svært
at få støtte. Jo længere tid barnet
mistrives, jo værre bliver det. Ofte
ender det med, at barnet bukker
under og bliver skolevægrende.
Der er også børn med autisme, der
ikke lader som om, men som falder
ind i rollen som den ’kloge’ i klas-
sen, computer-nørden eller den,
der er alene i frikvarteret. Rollen
tager de ofte på sig hele skoledagen
- men det betyder ikke, at de trives.
Skolen indebærer en mængde ud-
fordrende elementer for børn med
autisme. Der er fridage, projektuger
– hvor man arbejder tværfagligt –
lejrskoler, frikvarter og mange skift,
som alle kan være svære for et barn
med autisme at håndtere, forstå
og navigere i. Skift er en af de ting,
man skal være meget opmærksom
på. Skiftet fra hjem til skolen – fra
bilen og ind på skolen – skift mel-
lem klasselokaler og alle de andre
skift på en dag. Der er mange fakto-
rer, som barnet skal forholde sig til.
Hvem skal jeg køre sammen med i
bussen eller i taxa til skole? Hvorfor
kører chaufføren 55 km/t, når man
ikke blive ved med at spille rollen
på langt sigt - det kræver alt for
mange kræfter. Forældrene begyn-
der at kunne mærke tegn på over-
kompensation derhjemme. Barnet
bliver meget træt af det sociale, og
det reagerer med at trække sig, når
det kommer hjem. Eller også bliver
det sygt eller reagerer vredt og ag-
gressivt derhjemme, fordi det bru-
ger alle sine kræfter på at sidde og
opføre sig korrekt i skolen. Når for-
ældrene fortæller til skolen, at bar-
net ikke trives, så kan lærere og
ledere ofte ikke genkende det fra
barnets adfærd i timerne. Det kan
være meget svært for familien at
7
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Publikation: Børn med autisme og skolevægring
1873394_0008.png
kun må køre 50? Hvorfor kører vi
en anden vej end normalt? Skal jeg
sige noget til de andre børn?
Man er nødt til at lave nogle af-
taler med barnet og strategier for
at få barnet til at klare de mange
skift. Den slags kan de ikke beslut-
te sig til selv. Og det er ikke nok,
at de voksne laver tiltag uden at
have faglighed bag. Flere skoler la-
ver aftaler med forældre om, at de
f.eks. kan være udenfor klassen det
første kvarter af skoledagen, fordi
barnet ellers ikke kommer af sted.
Men der er nødt til at være en stra-
tegi for at udfase aftalen også. For-
ældrene kan jo ikke sidde på skolen
hver dag i 9 år.
Det er afgørende, at de voksne,
der arbejder med børn med autis-
me, har kompetencer og viden om
autisme, for at de kan støtte bar-
net i skolen. Det er en stor opga-
ve for lærere og pædagoger. Og det
er vigtigt få børnenes perspektiver
med. Det kan se ud af et – men vise
sig at være noget helt andet, når
man hører det fra barnet. Vi skal
lytte til børnene.
Mange folkeskoler og specialsko-
ler forsøger at lave forskellige til-
Illustration
Sara Rasmussen
8
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Publikation: Børn med autisme og skolevægring
1873394_0009.png
LANDSFORENINGEN AUTISME
I
AUTISMEBLADET
01 2018
tag rundt omkring i skolen – en be-
stemt struktur, transport til skole
eller give barnet lov til at sidde på
biblioteket i pauser. Men de glem-
mer at kigge på, hvad det enkelte
barn har brug for. Alle børn med
autisme skal ikke have de samme
tiltag, for hvert barn har forskel-
lige udfordringer og støttebehov.
Skolerne skal kigge på, hvorfor
barnet fik diagnosen til at starte
med? Og hvad betyder autismen
for barnet? Hvis vi ikke alle kigger
på det og bare lader børnene fort-
sætte i mistrivsel i skolen, så fører
det til kormorbide tilstande som
angst, OCD, stress og depression.
Hvilken betydning har
inklusionen?
Inklusionen handler om, hvordan
skolen skal tilpasse sig barnet – og
hvor det er rimeligt, at barnet til-
passer sig skolen. Men lige nu er
det mest barnet, der bliver bedt
om at tilpasse sig. Når skoler for-
søger at støtte et barn, der ikke tri-
ves, så ender det ofte som eksklu-
sion – ikke inklusion. Barnet hol-
des hjemme fra udflugter, holder
frikvarter alene i biblioteket eller
er ikke med til idræt – det er eks-
klusion, og er med til at skabe mere
mistrivsel hos barnet. Det skaber
skolevægring.
Der er en grund til, barnet har
en diagnose – at barnet skal have
hjælp og støtte. Autisme er en gen-
nemgribende udviklingsforstyr-
relse, og børnene tænker og ople-
ver anderledes end neurotypiske
børn. Derfor skal vi i inklusionen
have barnets perspektiv med og
sørge for at tilpasse skoledagen til
dem. Det er en stor udfordring, at
lærerne og skolerne ikke har viden
nok og ikke sætter sig ind i, hvor
svært det er for børn med autisme
at være i de rammer, der er i folke-
skolen.
Skolevægring skal tænkes som en
kommunikation fra barnet – at de
ikke trives og ikke har det godt.
Og det kræver viden at holde øje
med mikrosignalerne på begyn-
dende skolevægring – ondt i ma-
ven, trækker sig i pauserne, er me-
get alene. Hvis man holder øje med
det, så kan man nemmere fange
skoleværing, inden det går galt.
Hvad skal der gøres?
Der er skoler, der kontakter VISO,
når de virkelig har brug for hjælp.
Og det er vigtigt, de har den mu-
lighed. For VISO er det i den situa-
tion vigtigt, at de har skolelederne
med på alle tiltag og beslutninger,
fordi det er afgørende for at kunne
sætte effektivt ind med indsatser i
skolen. Og det er vigtigt, at de ta-
ger sig tid til at lade nye indsatser
virke. Der er ikke noget quick-fix
mod skolevægring – og det bliver
ikke løst på et par dage. Det ta-
ger tid og kan være meget ressour-
Når der er tale om børn med
skolevægring, vil der ofte
være tale om børn, der er
omfattet af servicelovens
regler om handicapkom-
penserende eller sociale
ydelser, og børn, som tillige
har behov for sundhedsfaglig
udredning eller behandling.
Ansvaret for handicapområdet
og det sociale område
ligger ligesom ansvaret for
folkeskolen hos kommunerne,
mens ansvaret for
sundhedsvæsenet er regionalt
placeret.
Kilde: Rapporten ”Retten til uddannelse:
når børn med handicap ikke går i skole” fra
Institut for Menneskerettigheder.
cekrævende, men i sidste ende er
det nødvendigt for at give børnene
mulighed for at afslutte uddannel-
sen og klare sig godt.
Skolevægring er en kæmpe proble-
matik! Der er børn, der bliver gjort
til førtidspensionister eller perso-
ner i ressourceforløb allerede som
børn, fordi de bliver tabt af skoler-
ne. De skal mødes med faglighed
og have den støtte, der er rigtig for
den enkelte. For børn med autisme
er det meget problematisk socialt,
at de ikke kommer i skole – og også
samfundsmæssigt er det et stort
problem.
Om graden af inklusion siger
Børnekomitéen, at begrebet
ikke skal forstås eller
praktiseres således, at barnet
blot integreres i den normale
undervisning. Der skal tages
individuelle hensyn for at sikre
reel og lige adgang, og der
skal allokeres øremærkede
midler til indretning af
undervisningsfaciliteter og
uddannelse af lærere.
Kilde: Rapporten ”Retten til uddannelse: når
børn med handicap ikke går i skole” fra Institut
for Menneskerettigheder.
9
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Publikation: Børn med autisme og skolevægring
1873394_0010.png
Ny stor rapport om
skolevægring fra
Institut for
Menneskerettigheder
En rapport fra Institut for Menneskerettigheder kaster nu lys på de store problemer,
der er med skolevægring hos børn med autisme. Og der skal politiske indsatser til.
Af Fie Hviid, journalist
Institut for Menneskerettigheders
rapport - ”Retten til uddannelse: når
børn med handicap ikke går i skole”
– om skolevægring er 83 sider lang.
Det er 83 sider, hvor alle regler og
love på området bliver gennemgået,
og flere sager med børn med skole-
vægring bliver undersøgt. Rappor-
ten er resultatet af et års arbejde
med fokus på børn, der ikke trives
i skolen – og den kaster lys på ad-
skillige områder, hvor handicappede
børns basale rettigheder krænkes.
Uddannelse er en menneskeret for
alle børn i Danmark. Men alt for
mange børn med autisme må sidde
derhjemme uden at få den under-
visning, de skal have, fordi de ikke
kan magte skolemiljøet. Og det er
en af grundene til, at Instituttet nu
er dykket ned i området.
Men inklusionen skal
ikke betyde, at der er
børn, der ikke får un-
dervisning, fordi de
ikke trives i skolen
neder og endda år. Det er uaccepta-
belt, og derfor var det vigtigt for os
at kigge nærmere på det,” siger Ni-
kolaj Nielsen, teamleder i Institut
for Menneskerettigheder og en af
forfatterne bag rapporten.
Skolevægringen er ifølge Institut-
tet dybt problematisk og alvorlig, da
det betyder, at børn bliver stoppet
både fagligt og socialt. Instituttets
formål med rapporten er derfor at
tjekke, om loven og reglerne sikrer
børn med autisme den samme ret til
uddannelse som alle andre.
Overrepræsentation af
autisme
Rapportens titel rummer alle børn
med handicap, men indeni er der
særligt fokus på børn med autis-
”Vi valgte at kigge nærmere på sko-
levægring - til dels fordi det at mod-
tage uddannelse er en menneskeret,
og at det er derfor en krænkelse af
barnets basale menneskerettighe-
der, når de ikke kommer i skole. Og
så også fordi vi fik flere konkrete
henvendelser ind fra borgere, som
har sager kørende med deres børn,
der ikke har været i skole i flere må-
10
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Publikation: Børn med autisme og skolevægring
1873394_0011.png
LANDSFORENINGEN AUTISME
I
AUTISMEBLADET
01 2018
me, fordi der for de børn er særli-
ge udfordringer med skolevægring,
som hverken skoler eller kommuner
er gearede til at håndtere. Autisme
er et usynligt handicap, som kræver
særlig viden og faglighed. Børnene
overpræsterer i skolen, og lærere-
ne ser derfor ikke deres mistrivsel.
Der findes ingen undersøgelser el-
ler viden om omfanget af børn med
autisme, der har skolevægring.
Landsforeningen Autismes egen
Inklusionsundersøgelse fra 2017
viser, at en tredjedel af børnene i
folkeskolen har haft skolevægring
i uger, måneder eller år.
Og netop inklusionen er et af de
tiltag, der har haft stor betydning
for skolevægring. Ifølge Institut for
Menneskerettigheder har inklusion
gjort det endnu mere relevant at un-
dersøge. Børn med autisme er nogle
af de børn, der kan opleve dårlige-
re trivsel i mødet med folkeskolens
skolemiljø.
”For os er skolevægring blevet end-
nu mere relevant at kigge nærmere
på efter indførelse af inklusionen.
Vi er tilhænger af princippet med
inklusion, og det er i god tråd med
handicapkonventionen, at børn og
unge med handicap går i skole med
andre børn og unge. Men inklusio-
nen skal ikke betyde, at der er børn,
der ikke får undervisning, fordi de
Om undersøgelsen
Rapporten ’Retten til uddannelse - Når børn med handicap ikke går i
skole’ indeholder:
• En juridisk analyse af de nuværende love og regler på området.
• En praksisanalyse med gennemgang af 12 sager om børn med
autisme, som har alvorlig skolevægring – og hvor sagen er endt med
konflikt mellem familien og skole og kommune.
• En rundspørge blandt skoleledere (345 besvarelser, en svarprocent
på 26 %).
• Anbefalinger til ændringer af regler og love.
11
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Publikation: Børn med autisme og skolevægring
1873394_0012.png
ikke trives i skolen,” siger Nikolaj
Nielsen fra Institut for Menneske-
rettigheder.
Overraskende nemt at finde
alvorlige sager
Den nye store rapport beskriver reg-
ler, lovgivning og rettigheder i sa-
ger om skolevægring. Og der er der
i høj grad plads til forbedringer. Der
mangler mulighed for at klage over
skolelederes afgørelser. Klageadgan-
gen er uigennemskuelig. Ventetiden
på afgørelser er urimelig lang. Og
princippet om sektoransvarlighed
bliver i højere grad en forhindring
end en sikring for, at familierne får
den hjælp, de har ret til.
Institut for Menneskerettigheder
undersøgte til rapporten 12 ’pro-
blemsager’, hvor sagen er endt i kon-
flikt mellem forældrene og myndig-
hederne. Her kiggede de nærmere på
den enkelte sagsgang og undersøgte,
hvorfor sagen var gået i stå.
Når der laves store rapporter som
denne, er det ofte svært at finde sa-
ger at undersøge, fordi det er så al-
vorlige emner, der tages op. Men
denne gang var der meget at arbejde
med. I Institut for Menneskerettig-
heder er de både meget overraskede
over og bekymrede for, hvor nemt
det var for dem at finde så mange og
så alvorlige sager om skolevægring.
”Det kom bag på mig, at det var så
let for os at finde de mange pro-
blemsager. Og at det er så alvorlige
sager! Det er børn, der ikke har fået
undervisning i flere måneder og år
– og det er sager, der vil få så alvor-
lig indflydelse på deres liv fremover.
Det er dybt problematisk,” siger Ni-
kolaj Nielsen fra Institut for Menne-
skerettigheder.
Udover de 12 sager har Institut-
tet interviewet 10 forældre og fået
aktindsigt i ni forskellige sager. Des-
uden har de til rapporten lavet en
rundspørge blandt 345 skoleledere.
Ændring kræver politiske
indsatser
Rapporten om skolevægring kom
ud i midten af december 2017, og
målet er, at den skal være med til
at skabe opmærksomhed hos poli-
tikerne på Christiansborg. Institut-
tet sender derfor rapporten af sted
til forskellige politiske ordførere og
ministre, så de får spredt deres vi-
den til politikerne. Det kræver nem-
lig politiske indsatser, hvis alle børn
med autisme skal sikres deres ret til
uddannelse. Og der skal være mere
viden om skolevægring. ”Vores for-
mål er, at det skal ud til politikerne
og øge kendskabet til skolevægring
hos myndighederne, så det kan sæt-
te gang i forandringerne. Der skal
politiske indsatser til for at sikre
børnenes rettigheder i de sager,”
siger Nikolaj Nielsen, Institut for
Menneskerettigheder.
Rapporten indeholder flere kon-
krete anbefalinger til ændringer af
de nuværende love og regler, som
skal til for at sætte ind overfor sko-
levægring.
Illustration
Sara Rasmussen
12
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Publikation: Børn med autisme og skolevægring
1873394_0013.png
LANDSFORENINGEN AUTISME
I
AUTISMEBLADET
01 2018
SIKON - Legendarisk Autismekonference med 30 års specialisering
Judy Eaton
Thomas Bourgeron
Jesper Tynell
Louise Wille
Olga Bogdaschina
Monique Post
Bo Hejlskov Elvén
Gina Davis
Odense d. 23. - 24. April
Se programmet på: SIKON.dk
30
SIK N
30
30
13
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Publikation: Børn med autisme og skolevægring
1873394_0014.png
Børn med autisme
svigtes i sager om
skolevægring
Skolevægring hos børn med autisme rammer hele familien. Barnet selv, forældre og
søskende får dårlig trivsel og stress – og imens bliver sagerne trukket i langdrag.
Af Fie Hviid, journalist
Vækkeuret ringer, og morgenen er
fyldt med ondt i maven, opkastnin-
ger og angst, allerede inden barnet
er stået ud af sengen. Sådan ser
hverdagen ud for mange familier
med børn med autisme, der bliver
syge af at være i de rammer, der er
i deres skole. Bare tanken om den
kommende skoledag kan betyde,
at barnet ikke får lukket et øje hele
natten.
De fysiske og psykiske mén kom-
mer ikke ud af det blå – de starter
med små tegn på mistrivsel i sko-
len og bliver kun værre og værre ved
for lang tid uden støtte i de forker-
te rammer. Enden bliver, at børnene
får skolevægring og går uger, måne-
der og år uden undervisning.
Inklusionsloven fra 2012 betød, at
tusindevis af børn med autisme blev
flyttet fra specialtilbud til folkesko-
len for at blive inkluderet. Siden
da har skolevægring og sager med
børn, der ikke får den rette støtte
i skolen, fyldt mere og mere. I en
ny stor rapport sætter Institut for
Menneskerettigheder nu fokus på
området – og understreger de alvor-
lige konsekvenser, skolevægringen
har for både barnet og hele familien.
”Det at få undervisning er en men-
neskeret i Danmark, så det er en
krænkelse af barnets menneskeret-
tigheder, at de ikke er i skole. Det er
selvfølgelig dybt problematisk og al-
vorligt, for det har store konsekven-
ser for barnets fremtid, hvis det ikke
får en uddannelse. Og for os i Insti-
tut for Menneskerettigheder er det
vigtigt, at lovene sikrer alle børns
rettigheder. Som det ser ud nu, kan
det gøres meget bedre!” Sådan siger
Nikolaj Nielsen, teamleder i Institut
for Menneskerettigheder og en af
forfatterne bag rapporten.
30 børn i hver klasse, fokus på grup-
pearbejde og projekter, skiftende
Retten til fri undervisning i
folkeskolen (eller et privat
alternativ af tilsvarende
kvalitet) er en af de få
grundlovssikrede rettigheder i
Danmark
Kilde: Rapporten ”Retten til uddannelse:
når børn med handicap ikke går i skole” fra
Institut for Menneskerettigheder.
skemaer og lange skoledage. Inklu-
sion kan være en særlig udfordring
for børn med autisme. De får ikke
fra starten den støtte, de skal bru-
ge til at være med i klassen, og sko-
lens rammer er ikke tilpasset bør-
nene. Når trivslen forværres, bliver
inklusionen hurtigt til eksklusion.
Institut for Menneskerettigheders
rapport viser nemlig, at skoler, der
forsøger at støtte et barn med autis-
me, men som ikke har den nødven-
14
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Publikation: Børn med autisme og skolevægring
1873394_0015.png
LANDSFORENINGEN AUTISME
I
AUTISMEBLADET
01 2018
dige viden, ofte vælger at fritage
barnet fra de bestemte fag, timer og
udflugter, som er ekstra udfordren-
de for barnet. Især løst strukture-
rede timer som idræt og musik kan
være svære, og løsningen fra skoler-
ne er at lade barnet sidde over. De
ender derfor med at ekskludere bar-
net – ikke inkludere det.
Blandt andet beskriver en mor til to
søskende med autisme i rapporten:
”Skolens løsning på problemerne
var at give mine børn et kælder-
rum, hvor de kunne sidde i frikvar-
tererne.”
Ifølge Institut for Menneskerettig-
heder handler inklusion dog grund-
læggende om, at skolen skal tilpas-
se undervisningen, så alle børn kan
være med – ikke udelukke nogen.
”Princippet med inklusionen af fle-
re børn med handicap er positiv, og
generelt ser det ud, som om det går
godt med inklusionen. MEN det må
ikke betyde, at nogle børn bliver ef-
terladt, fordi inklusionen fejler. Vi
kigger på arbejdet med, at det bør
være miljøet i skolen – ikke bar-
net – der skal ændres. Ved løse fag
som idræt må skolen sørge for mere
struktur, så også børn med autisme
kan indgå,” siger Nikolaj Nielsen, In-
stitut for Menneskerettigheder.
Usynlig mistrivsel
Børn med autisme er på konstant
overarbejde i løbet af de lange sko-
ledage. Selvom de ikke trives, så
bruger mange af børnene alle deres
kræfter på at passe ind. Rapporten
fra Institut for Menneskerettighe-
der understreger, at der er stor for-
skel på, hvordan skoler og forældre
ser barnet. Børnene bliver ulykkeli-
ge og bryder sammen af udmattel-
se derhjemme, men viser det ikke i
skolen. Lærere og skoleledere ople-
ver kun, at barnet er ok i klassen,
og forstår derfor ikke forældrene,
når de bekymrede fortæller, at bar-
net ikke trives. Forældrene må der-
for kæmpe med skolerne og kom-
munerne for at møde forståelse for
fraværet og få støtte til barnet. I
mellemtiden får barnet det grad-
vist værre.
Institut for Menneskerettigheder
har undersøgt flere sager om sko-
levægring i dybden og beskriver,
at der i sagerne er fokus på barnet,
både i hjemmet hos forældrene og i
skolen. Når det alligevel ender i kon-
flikt, er det, fordi parterne har helt
forskellige forståelser af barnets
trivsel og fravær. Og fordi de læg-
ger ansvaret forskellige steder.
Ifølge en rundspørge blandt skolele-
dere til rapporten mener over halv-
delen, 67 %, af de 313 adspurgte le-
dere, at hovedårsagen til børnenes
fravær er manglende støtte fra for-
ældrene. De to andre hovedårsager
15
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Publikation: Børn med autisme og skolevægring
1873394_0016.png
til skolevægring er ifølge skoleleder-
ne, at skolen ikke har de økonomi-
ske ressourcer til at støtte eleven til-
strækkeligt, og at elevens handicap
vanskeliggør dens tilbagevenden til
skolen.
En skoleleder beskriver det sådan i
rapporten om skolevægring:
”Fra mit bord ser jeg, at en meget
væsentlig årsag til skolevægring for
elever inden for autismespektret er,
at forældrene ikke magter at få de-
res barn af sted til skole – og dette
af mange årsager. Og det her er ikke
skrevet for at bebrejde forældrene,
for alle vore forældre gør virkelig en
kæmpe indsats her og forsøger ef-
ter bedste evne at få deres barn af
sted til skole.”
Interviews med flere forældre i rap-
porten fortæller dog en anden side
af sagen. Forældrene oplever, at sko-
len ikke lytter til dem omkring årsa-
gerne til skolevægringen, og at sko-
lerne ikke ser barnets mistrivsel og
behov for støtte. For flere af foræl-
drene handler det om, at skolen ikke
har den nødvendige viden om autis-
me, så de kan se barnet og hjælpe
det. Derfor er det forældrene selv,
der ender med at få ansvaret.
En forælder til et barn med autisme
fortæller blandt andet i rapporten:
”Skolen blev ved med at tysse mig
ned og tog slet ikke mine bekym-
ringer alvorligt.”
En anden forælder til et barn med
infantil autisme fortæller sådan ef-
ter et møde med skolen:
”Da vi efter mødet får tænkt efter,
får vi en fornemmelse af, at vores
barns situation og vores udfordrin-
ger ikke rigtig er forstået. Det skyl-
des små kommentarer fra skolens
afdelingsleder som: ”Hvis I synes, je-
res barn er stresset, kan I jo tilmelde
Efter handicapkonventionen skal staten sikre en rimelig tilpasning af
blandt andet skolers fysiske rammer, således at børn med handicap
reelt er i stand til at benytte dem. Selvom fokus her er på fysiske
handicap, bør man have sig for øje, at visse børn med kognitive
handicap er særligt lys-, lugt- og lydfølsomme. De fysiske rammer kan
således også spille en stor rolle i forhold til børn med autisme.
Kilde: Rapporten ”Retten til uddannelse: når børn med handicap ikke går i skole” fra Institut for
Menneskerettigheder.
jer et mor/barn-yogahold, og nogle
gange må man som forælder bare
påtage sig forældrerollen og sige:
Sådan er det bare.”
Forældre må kæmpe for at få sat
indsatser i gang i skolen, men sam-
tidig tror de ikke på, at skolen har
fagligheden til at skabe den tilpas-
ning af undervisningen, der skal
til, for at deres barn trives i klas-
sen. De voksne i skolerne mangler
grundlæggende viden om autisme.
En forælder til et barn med ADHD,
angst, autisme og OCD siger blandt
andet i rapporten:
”Vi har oplevet manglende fleksibili-
tet og mangel på individuelle hensyn
til vores søn. F.eks. i forhold til brug
af iPad, telefon og varmepude, som
ville være en hjælp for ham, men sko-
len har ikke ønsket, at han måtte no-
get, som de andre elever ikke måtte.”
Vejen til støtte i folkeskolen er me-
get lang. Almene skoler forstår ofte
ikke, at barnet har brug for en mas-
siv indsats, hvis skolevægring skal
forebygges. Og det sender sagerne
i langdrag og børnene ud i endnu
flere måneder uden undervisning.
Uenighed mellem myndigheder
og forældre om årsagen til barnets
mistrivsel fremgår også af flere af
de sager, som Institut for Menne-
skerettigheder har undersøgt. Det
får forskellige konsekvenser, og
nogle forældre beskriver, at de op-
lever at blive truet med udelukkel-
se fra kontakt til skolen og lærer-
ne via SkoleIntra, eller at de bliver
mødt med sociale foranstaltninger
som pålæg om, at de skal sørge for
at barnet kommer i skole.
Ventetiden er lang
Sager om skolevægring er gene-
relt længe undervejs. Både fordi
det ikke opfanges i tide, og fordi
der opstår konflikt mellem fami-
lien og myndighederne. Men også
reglerne på området arbejder imod.
Institut for Menneskerettigheders
rapport viser, at det skaber store
problemer, at der blandt andet ikke
er regler for klageadgang, og at der
mangler frister for ventetiden på
afgørelser.
Der er begrænset mulighed for at
klage over en skoleleders afgørelser
på skoleområdet. Kun i sager, hvor
barnet har brug for støtte i mere
end ni timer om ugen, kan foræl-
drene klage over et eventuelt af-
slag. Hvis sagen handler om støtte
i mindre end ni timer om ugen el-
ler andre indsatser og støttebehov
i skolen, så kan der ikke klages over
afgørelsen. Samtidig er der ingen
fastsatte frister for, hvor lang tid
det må tage en skoleleder at kom-
16
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Publikation: Børn med autisme og skolevægring
1873394_0017.png
LANDSFORENINGEN AUTISME
I
AUTISMEBLADET
01 2018
Autisme- og Asperger-
foreningen for Voksne
Generalforsamling
Lørdag den
10. marts 2018
kl. 13.00
I
Borgernes Hus i Odense,
lokale 3.6
Østre Stationsvej 15, 5000 Odense C
Du finder dagsordenen på vores hjemmeside
Vi søger flere kræfter til foreningsarbejdet, og opfor-
drer enhver med interesse til at opstille til bestyrelsen
eller som suppleant.
me frem til en afgørelse eller sætte
indsatser i gang til barnet.
Det trækker sagerne ud og giver
lange udsigter til, at barnet får den
hjælp, det skal have. Ventetid er der-
for et af de helt store problemer i
sager om skolevægring. Rappor-
tens interviews med forældre viser
da også, at familierne bruger meget
tid på at gå og vente på næste afgø-
relse, næste indsats og næste net-
værksmøde – og mange oplever at
blive mødt med sætningen ”Nu ser
vi lige tiden an” fra myndighederne.
Alt imens går børnene hjemme og
kommer længere og længere væk
fra skolen.
”Det er et problem, at forældrene
står lidt magtesløse overfor, at de
ikke kan klage og ikke bliver forstå-
et. De bliver kastebolde i systemet
og kan ikke gennemskue, hvor de
skal gå hen for at få hjælp. Det er
meget alvorligt og går ud over fami-
lierne, som sidder tilbage med hele
ansvaret,” siger Nikolaj Nielsen, In-
stitut for Menneskerettigheder.
Udover de klare mangler på kla-
geadgang og frist for ventetid så
skal der i sager om skolevægring
også flere forskellige forvaltninger
ind over. Skole-, social- og handi-
capforvaltningen er alle i spil, og
ifølge Institut for Menneskeret-
tigheder bliver sektoransvarlig-
hedsprincippet i den forbindelse
oftere en hindring end en styrke.
Princippet skal sikre, at børn med
autisme får den hjælp, de skal have
af en forvaltning – uanset om de
også får støtte fra en anden for-
valtning. Men mange forældre op-
lever, at de bliver kastet rundt mel-
lem forskellige forvaltninger, og at
ingen af dem vil tage ansvar. Sko-
17
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Publikation: Børn med autisme og skolevægring
1873394_0018.png
leforvaltningen lægger ansvaret hos
socialforvaltningen og omvendt.
Samtidig må forældrene navigere i
systemet og holde forvaltningerne
op på deres ansvar.
Den konstante ventetid betyder, at
man mister muligheden for en tid-
lig indsats, der ellers kan betyde,
at børn med autisme går hjemme i
kortere tid, og at deres skolevægring
ikke bliver lige så ødelæggende. En
tidlig indsats vil dog samtidig kræ-
ve, at børnenes begyndende fravær
fra bestemte timer eller flere dage
uden skolegang bliver opdaget hur-
tigt og taget alvorligt. Der hjælper
den nuværende fraværsbekendtgø-
relse ikke i skolerne. Rapporten om
skolevægring tydeliggør nemlig, at
skolerne kun kan registrere fravær
som ’tilladt’, ’ulovligt’ eller ’sygdom’.
Indenfor de kategorier falder de børn
ud, der er hjemme, fordi de ikke mag-
ter skolens rammer. Og dermed for-
svinder de ind i statikken over syg-
dom eller ’ulovligt fravær’ i stedet
for, at skolen tidligt kan opdage bar-
nets mistrivsel og sætte ind.
Når reglerne ikke sikrer børn med
autismes rettigheder, er de med til
at skabe meget lange sagsforløb.
Det får konsekvenser for børnene
– ikke kun fordi de går glip af under-
visning, men også fordi mange en-
der med tillægsdiagnoser som stress
og angst. Jo længere tid der går, jo
større indsats er der brug for.
Hele familien belastes
Når reglerne på området arbejder
imod familierne og sender dem ud
i måneders ventetid, så er det ikke
kun barnet med autisme og skole-
vægring, det går ud over. Hele fami-
lien bliver berørt af et barns mistriv-
sel, og for både forældre og søskende
kan det få konsekvenser for deres
egen trivsel og deres eget liv.
Børn med autisme bliver selvfølge-
lig ramt, når de gang på gang skal
være i fysiske og psykiske ram-
mer, der ikke passer til dem. Larm,
mange børn, svære sociale regler og
manglende støtte sender barnet ud
i en konstant overbelastning, som
gør dem dårlige. I de sager, Institut
for Menneskerettigheder har un-
dersøgt i rapporten, er det tydeligt,
at børnenes funktionsniveau ned-
sættes meget i løbet af sagen. Fle-
re får tillægsdiagnoser som angst,
stress og depressioner – og nog-
le børn har selvmordstanker som
konsekvens af den belastning, de
oplever.
Også søskende i familien mærker
ændringerne, når et barn med autis-
me har skolevægring. På grund af
de voldsomme udfordringer bru-
ger mange forældre al deres tid på
at hjælpe barnet med autisme, og
derfor føler mange søskende uden
handicap sig overset i hverdagen.
Forældrene selv er hårdt ramt på
flere områder af deres liv. I rappor-
ten er der flere af forældrene, der
fortæller, at de kalder sig selv ’pro-
jektledere’, fordi de oplever, at det
er dem, der skal tage ansvaret for sa-
gen og sørge for at minde skolen og
kommunen om aftaler, indkalde til
møder og holde liv i sagen.
Mange ender med at blive syge-
meldt med stress, fordi alt det ar-
bejde bliver for meget, når de sam-
tidig har børn, de skal tage sig af.
De føler sig magtesløse og udmat-
tede og ved ikke, hvad de skal gøre
for at få hjælp.
En forælder fra rapporten beskriver
det sådan:
”Privat er vi meget udfordret på
grund af vores søns situation.
Blandt andet er vores arbejdsliv slå-
et helt i stykker på grund af hans
meget fravær fra skole og SFO. Des-
uden er vores ældste datter meget
belastet af hans adfærd og har fået
en depression. Situationen er alvor-
lig for os, da både økonomi og fami-
liens velbefindende er stærkt bela-
stet af situationen.”
Barnet med autismes fravær fra sko-
len og de mange ’projektleder-opga-
ver’ til forældrene betyder, at mange
forældre må sygemelde sig fra deres
job, sige op eller ender med at blive
fyret, fordi de ikke kan passe job-
bet længere. Nogen skifter branche
for at få et job med mere fleksibili-
tet, så de kan få hverdagen til at gå
op. Men også socialt oplever man-
ge forældre at føle sig isoleret og mi-
ste deres netværk, fordi de bruger
al tiden på at sikre ordentlig støt-
te til deres børn. Det beskriver In-
stitut for Menneskerettigheders
rapport om skolevægring, og også
Landsforeningen Autismes Sårbar-
hedsundersøgelse fra 2017 viser, at
mange forældre belastes af situati-
onen. Her er det hele to ud af tre af
forældrene, 67 %, der har stress på
grund af arbejdet med det offentli-
ge. 62 % er konstant trætte, 51 %
har søvnproblemer, og 31 % føler
sig isolerede.
På baggrund af den belastning af
hele familien ser Institut for Men-
neskerettigheder på skolevægring
som et stort problem. Grundlæg-
gende er det et menneskerettig-
hedssproblem, men også sam-
fundsmæssigt er det ifølge dem
bekymrende, at forældrene er ud-
brændte og uarbejdsdygtige – og at
børnene går i stå med deres uddan-
nelse og får sværere ved at komme
tilbage i skolen igen.
18
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Publikation: Børn med autisme og skolevægring
1873394_0019.png
LANDSFORENINGEN AUTISME
I
AUTISMEBLADET
01 2018
Grundlæggende
børneretlige og
handicapretlige
principper
• Princippet om barnets bedste: Selve kernen i børnekonventionen er, at barnets bedste
skal komme i første række.
• Retten til aktiv deltagelse i samfundslivet: Et barn med handicap har ret til at deltage
aktivt i samfundslivet på lige fod med andre.
• Retten til nødvendig, kompenserende støtte: Såfremt et barn med handicap har behov
for individuel støtte for at kunne gøre sin ret til uddannelse og undervisning gældende,
skal staten, efter ansøgning, yde rimelig bistand til at sikre, at barnets behov bliver
opfyldt.
• Retten til at blive hørt: Det er et grundlæggende princip efter Børnekonventionen, at et
barn har ret til at blive hørt i alle forhold, der vedrører dette.
• Alle børn og unge har en grundlæggende ret til uddannelse, og staten er forpligtet til at
sikre tvungen, tilgængelig og gratis grunduddannelse for alle børn. Rettigheder knyttet
til uddannelse bygger på et ligestillingsprincip, sådan at et barn med et handicap har ret
til uddannelse og undervisning efter grundskolen i samme omfang som børn og unge
uden handicap.
Kilde: Rapporten ”Retten til uddannelse: når børn med handicap ikke går i skole” fra Institut for Menneskerettigheder.
19
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Publikation: Børn med autisme og skolevægring
1873394_0020.png
Institut for Menne-
skerettigheders
anbefalinger
Kilde: Institut for Menneskerettigheders rapport - ”Retten til uddannelse: når børn med handicap ikke går i skole”
1. Tidlig opdagelse og
registrering af skolevægring
med ny kategori for skole-
fravær
Der er i dag ingen viden om om-
fanget af skolevægring, fordi sko-
ler kun registrerer fravær som til-
ladt fravær, sygdom eller ulovligt.
Børn, der ikke trives i skolemiljøet,
falder udenfor og registreres ikke.
• Institut for Menneskerettig-
heder anbefaler, at Undervis-
ningsministeriet laver nationale
retningslinjer til tidlig identifi-
kation af mistrivsel i skolen, så
skolevægring forebygges.
• Instituttet anbefaler også, at
Ministeriet ændrer reglerne for
registrering af fravær, så staten
kan opbygge data om skole-
vægring. En ny kategori kunne
være ’bekymrende fravær’
eller ’fravær på grund af skole-
vægring’. De kategorier beskri-
ver situationen ved skolevægring
bedre og sikrer, at der kan sættes
ind med de rette indsatser.
2. Ret til sygeundervisning
skal præciseres; det skal
være tydeligt, hvornår
sygeundervisning træder i
kraft.
Sygeundervisning er til for at sik-
re, at børn følger med fagligt og har
en tilknytning til skolen, selvom de
er syge eller f.eks. under udredning.
Det er dog efter nuværende regler
ikke muligt at klage over manglende
sygeundervisning. Reglerne er des-
uden i høj grad rettet mod elever
med somatisk sygdom – ikke sko-
levægring.
• Institut for Menneskerettig-
heder anbefaler, at Under-
visningsministeriet skærper
pligten til sygeundervisning, så
det er klart, at ingen børn må
være uden undervisning i over
tre uger, hvis den manglende
undervisning skyldes, at barnet
ikke magter at gå i skole.
• De anbefaler også, at der sikres
klageadgang ved afslag på syge-
undervisning.
3. Klageadgangen på skole-
området skal tydeliggøres
Der er ikke mulighed for at klage
over mange af skolelederens afgø-
relser. Det er kun afgørelser i sager,
der vedrører børn med et støttebe-
hov på mere end ni timer om ugen,
der kan klages over.
• Institut for Menneskerettighe-
der anbefaler, at bagatelgræn-
sen, der gælder for klageretten
efter folkeskoleloven, afskaffes,
så der sikres en simpel og for-
ståelig klageadgang over skole-
lederens afgørelser. Der er ikke
på andre områder tradition for
en bagatelgrænse for klager, og
Instituttet ser ingen grund til
at opretholde grænsen for sko-
leområdet.
20
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Publikation: Børn med autisme og skolevægring
1873394_0021.png
LANDSFORENINGEN AUTISME
I
AUTISMEBLADET
01 2018
4. Ventetiden skal nedbringes,
og der skal være en frist for
ventetid på afgørelser
På skoleområdet er der hverken reg-
ler for, hvornår en udredning skal
iværksættes eller være afsluttet.
Der gælder heller ikke nogen pligt
for kommunerne til at fastsætte vej-
ledende frister for sagsbehandlin-
gen. Det sætter barnet i en udsat si-
tuation, og ventetid er et problem.
• Institut for Menneskerettighe-
der anbefaler, at kommunerne
forpligtes til at fastsætte vejle-
dende sagsbehandlingsfrister
på skoleområdet i lighed med
det sociale område – så ’døde
perioder’ og lang ventetid un-
der undersøgelsen af barnets
sag undgås.
5. Sektoransvarligheds-
princippet må ikke hindre
støtten til familierne
Princippet er lavet for at sikre, at
den enkelte sektors – social-, sund-
heds- eller uddannelsessektorens –
ydelser og støtte er lige så tilgæn-
geligt for mennesker med handicap
som for andre borgere. I flere sager
bliver princippet dog en større hin-
dring end en sikkerhed for familier-
ne. Princippet forvirrer forældrene
og sender dem rundt mellem for-
skellige afdelinger, som hver især
ikke vil tage ansvar.
• Institut for Menneskerettig-
heder anbefaler, at sektoran-
svarlighedsprincippet skal
præciseres i serviceloven, så det
står klart, at der ikke kan gives
afslag på støtte med henvisning
til det princip, hvis den nødven-
dige støtte ikke bliver ydet af en
anden sektor, der har ansvaret.
21
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Publikation: Børn med autisme og skolevægring
1873394_0022.png
22
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Publikation: Børn med autisme og skolevægring
1873394_0023.png
LANDSFORENINGEN AUTISME
I
AUTISMEBLADET
01 2018
Ferie med højt til loftet?
Tag med til Malta
Hver familie har sit eget feriehus på Mellieha Holiday Centre, hvor der siden sidste
sommer er blevet lavet ny børnepool, ny legeplads og ny minigolfbane.
Malta ferien er inklusiv pædagogisk ledede aktiviteter alle dage.
Læs meget mere på: www.sikon.dk/rejser.aspx
- og tag med til Malta …
Vi rejser med Folkeferie fra Billund og Kastrup Lufthavn
den 15.-22. september 2018.
23
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Publikation: Børn med autisme og skolevægring
1873394_0024.png
Kredsenes
AKTIVITETER
KREDS NORDJYLLAND
Legeland Nordkraft
Tid:
Lørdag den 24. februar 2018, kl. 15.15-17.00
Sted:
Nordkraft Kjellerups Torv 1, Aalborg
Pris:
For medlemmer: kr. 25,- pr person. Ikke med-
lemmer: kr. 50,- pr person. Der betales kontant/
mobilepay ved indgangen.
Tilmelding:
Ved Mona Petersen på tlf. 29 46 65 35
eller mail [email protected].
Nu nærmer vi os vinterferien, og vi vil gerne invitere
børn med autisme, deres søskende og forældre i
Legeland.
Læs mere på Kreds Nordjyllands hjemmeside
http://autismenord.dk/wordpress/
Alle er velkomne, og vi glæder os til at se jer.
KREDS BORNHOLM
Formand:
Tomas Schilling ....................... Tlf. 42 19 01 22
E-mail: [email protected]
KREDS FYN
Formand:
Else Worm Jørgensen ............. Tlf. 29 88 87 98
E-mail: [email protected]
AUTISMUFELAGIÐ/KREDS FÆRØERNE
Formand: Heidi Aagaard ......... Tlf. +298 509031
E-mail: [email protected]
KREDS KØBENHAVN/FREDERIKSBERG
Formand:
Susan Elholm .......................... Tlf. 27 14 39 99
E-mail: [email protected]
KREDS GRØNLAND
Formand:
Karsten Høy............................. Tlf. +299 558297
E-mail: [email protected]
KREDS LIMFJORD
Formand:
Runa Dorph Petersen ............. Tlf. 28 63 49 63
E-mail: [email protected]
KREDS MIDTVEST
Formand:
Søren Dalgaard ........................ Tlf. 53 11 31 45
E-mail: [email protected]
KREDS NORDJYLLAND
Formand:
Jørn Poulsen ............................ Tlf. 98 15 32 42
Kontakt telefon: ...................... Tlf. 30 25 92 10
E-mail: [email protected]
KREDS NORDSJÆLLAND
Formand:
Allan Jensen ............................ Tlf. 29 21 97 20
E-mail: [email protected]
KREDS ROSKILDE
Formand:
Rune Gamby
E-mail: [email protected]
24
Generalforsamling og oplæg med
Anna Hjorth
Tid:
Tirsdag den 6. marts 2018, kl. 17.30–21.30
Sted:
Kollegievejens Skole, Festsalen indgang A,
Kollegievej 1, 9000 Aalborg
Tilmelding:
Af hensyn til et let traktement bedes I
tilmelde jer via hjemmesiden autismenord.dk.
Tirsdag den 6. marts afholder vi generalforsamling;
Anna Hjorth kommer og holder oplæg om service-
loven som indledning til generalforsamlingen.
Mere information kommer senere; hold øje med
vores hjemmeside autismenord.dk.
KREDS TREKANTEN
Generalforsamling
Kreds Trekantens generalforsamling afholdes den
26. februar 2018, så sæt allerede nu kryds i kalen-
deren.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Publikation: Børn med autisme og skolevægring
1873394_0025.png
LANDSFORENINGEN AUTISME
I
AUTISMEBLADET
01 2018
Kredsenes
AKTIVITETER
KREDS ØSTJYLLAND
Hoppeland for børn med særlige behov
og deres familier
Tid:
Onsdag den 14. februar 2018, kl. 10.00-16.00
Sted:
Ulstruphallerne, Nattergalevej 10,
8860 Ulstrup
Pris:
Gratis entré for børn med særligt behov og
deres søskende. Voksne kr. 50,- (ved forevisning af
ledsagerkort eller medlemsbevis til en handicapor-
ganisation er det gratis)
Der kan købes lette anretninger i idrætscaféen. Eller
egen madpakke kan spises. Der er mulighed for at
holde pause i et tilstødende lokale.
andre, der omgiver børn med en autismediagnose.
Der vil være: Introduktion til, hvad vores kreds kan
tilbyde – og oplæg af Felix Munch om autistisk
tænkning. Vi serverer kaffe/te og kage.
Tilmelding til [email protected] senest dagen før.
Temadag: At slippe grebet og gribe foran-
dringen - Når ens barn flytter hjemmefra
Tid:
Lørdag den 17. marts 2018, kl. 9.30–16.00
Sted:
Lyngåskolen, GrahamBellsvej 1, 8200 Århus N
Pris:
Medlemmer: kr. 100,-, ikke medlemmer: kr.
200,-. Prisen er inkl. forplejning.
Oplægsholdere:
Trine Larsen, autoriseret psykolog, specialområde
autisme
Dorte Bøg Kongsbach, pædagogisk konsulent, spe-
cialområde autisme.
En temadag til dig, der har brug for inspiration og
guidning ift. de overvejelser, der er i overgangen,
inden den unge flytter hjemmefra. Dagen er en
kombination af oplæg og erfaringsudveksling mel-
lem deltagerne.
Tilmelding senest den 10. marts 2018 på
[email protected].
Generalforsamling
Tid:
Tirsdag den 27. februar 2018, kl. 18.00
Sted:
Vandresalen på Psykiatrisk hospital Risskov,
Skovagervej 2, indgang 30, 8240 Risskov.
Kl. 18.00 Vi starter med at spise en sandwich.
Kl. 19.00 Bernt Weibæk, medlem af Hovedbestyrel-
sen og ejendomsfonden, holder oplæg om at op-
rette bosted for mennesker med autisme.
Kl. 20.00 Generalforsamling.
Dagsorden i henhold til vedtægterne.
Tilmelding senest den 21. februar på mail
[email protected].
Se dagsorden for generalforsamlingen på Kreds
Østjyllands hjemmeside www.autismeoj.dk.
KREDS MIDT VEST
Autismevenligt restaurantbesøg
Tid:
Tirsdag den 6. marts 2018, kl. 17.30-21.00
Sted:
Gæstgivergården Phønix,
Sønderlandsgade 21, 7500 Holstebro.
Pris:
kr. 50,- pr. person (ekskl. drikkevarer)
Invitationen udsendes og kommer på hjemmesiden
i uge 3.
Grøn aften
Tid:
Tirsdag den 6. marts 2018, kl. 19.00–21.30
Sted:
Psykiatrisk Auditorium, indgang 30,
Skovagervej 2, 8240 Risskov.
Grøn aften er et arrangement, der henvender sig til
forældre, andre pårørende, naboer, fagfolk og alle
25
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Publikation: Børn med autisme og skolevægring
1873394_0026.png
Kredsenes
AKTIVITETER
Generalforsamling
Tid:
Mandag den 12. marts 2018, kl. 19.30-21.30
Sted:
Langvadbjerg, Ringkøbingvej 108a,
7400 Herning
Den ordinære generalforsamling afholdes.
Dagsorden i følge vedtægterne.
KREDS STORKØBENHAVN NORD
Formand:
Guri Spiegelhauer .................... Tlf. 28 18 19 74
E-mail: [email protected]
KREDS STORSTRØM
Formand:
Sabine Hagens
E-mail: [email protected]
AS-repr.:
Line Mackenhauer
E-mail: [email protected]
KREDS SYDVESTJYLLAND
Kontaktperson:
John Olesen............................. Tlf. 22 18 49 08
E-mail: [email protected]
KREDS SØNDERJYLLAND
Formand:
Kirsten Krohn Normann ........ Tlf. 26 41 53 62
E-mail: [email protected]
KREDS TREKANTEN
Formand:
Dorte Schandorph Jensen ...... Tlf. 29 67 00 67
E-mail: [email protected]
KREDS VESTEGNEN
Formand:
Brian Andersen........................ Tlf. 30 55 58 42
E-mail: [email protected]
KREDS VESTSJÆLLAND
Formand:
Stina Lund ............................... Tlf. 50 58 78 89
E-mail: [email protected]
KREDS ØSTJYLLAND
Formand:
Marianne Banner .................... Tlf. 50 43 83 61
E-mail: [email protected]
AS-repr. voksne:
Jane Hellkvist .......................... Tlf. 30 20 38 94
AS-repr. børn:
Elsebeth Svane ........................ Tlf. 86 21 06 06
Verdens Autismedag
Tid:
Fredag den 6. april 2018, kl. 9.00-15.00
Sted:
Langvadbjerg, Ringkøbingvej 108a,
7400 Herning
Kreds MidtVest markerer Verdens Autismedag.
Nærmere oplysninger om arrangementerne
oplyses så vidt muligt på vores hjemmeside
www.kredsmidtvest.dk og i de invitationer, der
sendes ud pr. mail.
Hvis du skifter mailadresse, så husk at ændre denne
via Landsforeningen Autismes hjemmeside under
medlemskab/ adresseændring.
For nærmere information ring til kontaktperson
Jane Jensen på tlf. 53 11 31 49.
KREDS BORNHOLM
Kreds Bornholm afholder ordinær
generalforsamling
Tid:
Den 9 marts 2018. Kl. 19 til 21.
Sted:
Vennepunktet, Østergade 54 I Rønne.
Der vil blive serveret kaffe og kage.
Punkter til dagsorden skal være bestyrelsen i hæn-
de senest den 2.marts 2018.
Venlig hilsen bestyrelsen.
26
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Publikation: Børn med autisme og skolevægring
1873394_0027.png
LANDSFORENINGEN AUTISME
I
AUTISMEBLADET
01 2018
Kredsenes
AKTIVITETER
KREDS SYDVESTJYLLAND
Generalforsamling 2018 med spisning og
oplæg om Temple Grandin
Tid:
Onsdag den 7. marts 2018, kl. 18.00.
Sted:
Jerne Kro, Fredensgade 28, 6705 Esbjerg Ø
Tilmelding:
Den 28. februar 2018. Arrangementet
er gratis for Autisme Kreds Sydvestjyllands medlem-
mer.
Kl. 18.00 Fælles spisning
Kl. 19.00 Oplæg om Temple Grandins besøg i Dan-
mark
Efter oplægget og tilhørende spørgsmål er der ge-
neralforsamling.
Se dagsorden for generalforsamlingen på Kreds
Sydvestjyllands hjemmeside kredssydvest.dk/.
For spørgsmål kontakt Hanne på mail hanne@
kredssydvest.dk eller på tlf. 75 45 19 04.
det, samt hvad man skal være opmærksom på og
selv kan gøre.
Indkaldelse til generalforsamling og
filmen Det Digitale Tilbud
Tid:
Torsdag den 22. marts 2018, kl. 18.00–21.00
Sted:
”Konferencen”, 2. sal i hovedbygningen (for
enden af hovedvejen) på Oringe, Færgegårdsvej 15,
4760 Vordingborg
Tilmelding:
Inden den 19. marts per mail til
[email protected]
Kontaktperson:
Sabine Hagens, 60 74 56 72
Inden generalforsamlingen vil der fra kl. 18.00-20.00
blive vist filmen Det Digitale Tilbud. Læs mere om
den på Kreds Storstrøms hjemmeside.
Generalforsamlingen holdes kl. 20.00 i henhold til
dagsorden efter vedtægterne.
Der er 2 bestyrelsesposter for en 2-årig periode på
valg. Derudover skal vælges 2 suppleanter. Til re-
præsentantskabet skal der vælges tre medlemmer
+ 1 suppleant.
Forslag fra medlemmerne skal indsendes senest 14
dage før generalforsamlingen – den 8. marts 2018 –
til Sabine Hagens, mail [email protected].
KREDS STORSTRØM
Støttemuligheder til mennesker med
autisme
Tid:
Torsdag den 22. februar 2018, kl. 19.00–21.00
Sted:
Maribo Gymnasium, Bygning D, auditoriet,
Refshalevej 2, 4930 Maribo
Pris:
Mødet er gratis
Tilmelding:
Inden den 18. februar 2018 per mail til
[email protected]
Kontaktperson:
Michael Weyand, 51 33 96 65
Mennesker med autisme mestrer livet bedre med
den rette støtte. Men hvilke muligheder er der?
Ulla Kjer fortæller om generelle regler, støttemulig-
heder efter lovgivningen og på uddannelsesområ-
KREDS LIMFJORDEN
Generalforsamling
Tid:
Den 1. marts 2018, kl. 19:00
Sted:
Familiehuset Skive, Asylgade 4, 7800 Skive.
27
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Publikation: Børn med autisme og skolevægring
1873394_0028.png
Kredsenes
AKTIVITETER
KREDS SØNDERJYLLAND
Generalforsamling 2018
Tid:
Onsdag 21. februar 2018, kl. 19.00-21.30
Sted:
Kantinen i Sundhedscentret, Grundtvigs Allé
150, 6400 Sønderborg.
Pris:
Arrangementet er gratis.
Tilmelding:
Tilmelding til mail kontaktlaks@gmail.
com eller på sms 20 82 42 52.
Dagsorden ifølge vedtægterne. Forslag fra medlem-
mer, der ønskes behandlet på den ordinære gene-
ralforsamling, skal indsendes til bestyrelsen senest
2 uger før på mail [email protected].
Dagsorden vil bl.a. blive offentliggjort på kredsens
lukkede facebookside samt på hjemmesiden
https://www.aabenraa.dk/oplev/.
Sanne Vahlun holder et oplæg om konflikthåndte-
ring og forebyggelse af dagligdagens konflikter i
relation til børn og unge med ASF. Sanne Vahlun er
konfliktmægler, coach og mor til datter med Asper-
gers syndrom, ADHD og OCD.
LANDSFORENINGEN AUTISMES
HOVEDBESTYRELSE
Formand:
Heidi Thamestrup ......................Tlf. 26 20 16 58
Næstformænd:
Bernd Weibeck............................Tlf. 24 24 63 99
Brian Andersen...........................Tlf. 30 55 58 42
Hovedbestyrelse:
Christian Steward-Ferrer
Michael Weyand.......... ...............Tlf. 51 33 96 65
Kim Hansen................ ................Tlf. 56 48 08 89
Kristina Kristensen....... .............Tlf. 40 53 71 37
Peter K. H. Nielsen..... ................Tlf. 20 74 66 08
Stina Lund
Peter Jensen
Kathe Johansen
AUTISME- OG ASPERGER-
FORENINGEN FOR VOKSNE
Formand: David Facius
Alle henvendelser til Autisme- og Asperger-
foreningen for voksne, skal i øjeblikket ske
på Landsforeningen Autismes telefon.
KREDS VESTEGNEN
Generalforsamling og Pernille Aalund
Tid:
Torsdag den 8. marts 2018.
Oplæg kl. 18.00 – og generalforsamling kl. 20.00
Sted:
Kulturcentret, Poppel alle 12, 2630 Taastrup –
lokale pejsestuen.
Pris:
foredrag koster kr. 50,-. Det er gratis at deltage
i generalforsamlingen.
Tilmelding:
https://www.place2book.com/da/choose_ticket_
sales_workflow?seccode=2a3cbb9480
DIN KREDS
Husk at du altid kan gå ind på din kreds hjem-
meside, hvor du kan finde og læse mere om de
arrangementer, din kreds har planlagt.
Husk at holde din mailadresse opdateret så vi
kan sende dig gode tilbud om foredrag, nyheder
og aktiviteter.
Find din kreds på
autismeforening.dk
28
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Publikation: Børn med autisme og skolevægring
1873394_0029.png
LANDSFORENINGEN AUTISME
I
AUTISMEBLADET
01 2018
Kredsenes
AKTIVITETER
Inden generalforsamlingen er der foredrag med
Pernille Aalund med fortælling om et liv præget af
udfordringer, men også en fortælling om de styrker,
der kan følge med.
Kreds København/Frederiksberg indkalder til ge-
neralforsamling, hvor vi først skal høre foredrag af
Morten Gantzler Oschlag, som står bag bloggen
AutismePlusFar; herefter er der generalforsamling i
henhold til vedtægterne med valg til bestyrelsen.
KREDS KØBENHAVN/
FREDERIKSBERG
Autisme og autismens følgetilstande
Tid:
Torsdag den 8. februar 2018, kl. 19.00- 21.00
Sted:
Heerupsalen, Vanløse Kulturhus,
Jernbane Allé 38, 2720 Vanløse
Pris:
Gratis
Tilmelding:
Alle er velkomne, dog gælder først til
mølle-princippet.
Oplæg af Marie-Louise Max Andersen, autismekon-
sulent, læge i børne- og ungdomspsykiatrien.
Dette foredrag giver en generel introduktion til
autisme spektrum forstyrrelser med fokus på
stress-sårbarhedsmodeller og udvikling af psyki-
atrisk komorbiditet. Der vil være særligt fokus på
angst og detektivarbejdet, der ligger i at skelne
mellem, hvad der er angst, og hvad der er en del af
autismen.
KREDS STORKØBENHAVN
NORD
Plads til forskellighed med VIA University
College og generalforsamling
Tid:
Onsdag den 14. marts 2018.
Oplæg kl. 18.00 – generalforsamling kl. 20.00.
Sted:
Herlev Medborgerhus, Herlevgårdsvej 18-20,
2730 Herlev
Pris:
Gratis
Tilmelding:
Bestil via Kreds Storkøbenhavn Nords
hjemmeside. Sidste frist for bestilling er den 7.
marts 2018 kl. 10.00.
Det kræver ikke tilmelding, såfremt man kun ønsker
at deltage i generalforsamlingen.
VIA University College kommer og holder oplæg
om deres projekt ’Om læringsmiljøet i almene klas-
ser kan udvikles og bliver mere inkluderende’ – og
deres erfaringer med opkvalificeringen.
Efter oplægget afholdes kl. 20.00 generalforsamling
med dagsorden jf. vedtægterne. Forslag til vedta-
gelse på generalforsamlingen samt opstilling af
kandidater skal fremsendes til bestyrelsen senest
den 22. februar 2018 på [email protected].
AutismePlusFar og Generalforsamling
Tid:
Torsdag 22. februar, kl. 19.00-21.00
Sted:
Heerupsalen, Vanløse Kulturhus,
Jernbane Allé 38, 2720 Vanløse
Pris:
Gratis
Tilmelding:
Via kredsens hjemmeside fra den 18.
december. Alle er velkomne.
Kontaktperson:
Se kredsens hjemmeside
https://autismeforeningkbhfrb.wordpress.com
29
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Publikation: Børn med autisme og skolevægring
1873394_0030.png
Kredsenes
AKTIVITETER
KREDS ROSKILDE
Netværksmøder for bedsteforældre til
børn med autisme
Tid:
Den 20. februar 2018, kl. 19.00–21.00
Sted:
Greve Borgerhus, lokale nr. 1, Greveager 9,
2670 Greve
Der er plads til max. 12 personer.
Tilmelding:
til Jette Olsen på telefon 40 50 63 72
eller mail [email protected].
Banestrøget 19, 2630 Taastrup
Tlf. 70 25 30 65
[email protected]
www.autismeforening.dk
LANDSFORENINGEN
AUTISMES SEKRETARIAT
Generalforsamling med foredrag
Tid:
Tirsdag den 13. marts 2018, kl. 19.00–21.00.
Sted:
Himmelev-Veddelev Boldklub (HVB), Herre-
gårdsvej 46, 4000 Roskilde
Tilmelding:
Det kræver ikke tilmelding.
Efter generalforsamlingen vil der blive afholdt fore-
drag med Anne Skov – “nedsmeltning”. Anne vil i sit
oplæg bl.a. komme ind på stress, kommunikation,
følelser, advarselssignaler, strategier til at undgå/
minimere nedsmeltninger, nedsmeltningens faser
– set indefra og udefra, hvad man selv kan gøre, og
hvordan omverdenen støtter bedst.
Sekretariatet har åbent 9.00-12.00 samt
13.00-15.00 alle hverdage.
Socialrådgiveren har åbent for telefon-
rådgivning: Mandag, torsdag og fredag
kl. 9.00-12.00 samt tirsdag kl. 16.00-19.00.
Onsdag lukket.
Landsformand Heidi Thamestrup
Tlf. 26 20 16 58 / [email protected]
Arbejdsområder: ledelse, policy, redaktør,
Tvangsbehandlingsnævnet, Autism Europe,
børn og unge, Ankestyrelsens Praksisudvalg,
Projekt Opportunity, VISOs faglige bestyrelse
Sekretariatschef Lars Grønlund
Tlf. 30 53 34 52 / [email protected]
Arbejdsområder: IT, administration, Protekto-
rat og SIKON konferencesekretariat
Økonomimedarbejder Helle Bach
Tlf. 31 71 05 81 / [email protected]
Arbejdsområder: budget/regnskab,
økonomistyring,personaleadministration
Socialrådgiver Ulla Kjer
Tlf. 70 25 30 68 / [email protected]
Arbejdsområder: rådgivning, vejledning, artik-
ler og foredrag
Kursussekretær Maria Frostholm
Tlf. 20 57 63 30 / [email protected]
Arbejdsområder: kursussekretær, SIKON’s
kurser og konference
Netværksmøde for forældre
Tid:
Den 19. marts, kl. 19.00–21.00
Sted:
Tinghuset, Jernbanegade 21A, 4000 Roskilde.
Tilmelding:
På mail til [email protected].
Der er altid plads til alle på møderne; tilmeldingen
er for at sikre, at der er deltagere nok til at gennem-
føre møderne.
På vores netværksmøder har du mulighed for at
møde andre forældre, som ofte har de samme el.
lignende udfordringer, som du selv oplever.
30
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Publikation: Børn med autisme og skolevægring
1873394_0031.png
Kredsenes
Sociale Historier
AKTIVITETER
-for forældre
En ”Social Historie” skal formidle præcis
social information, sådan at de dele det
dele, det
sociale består af bliver tilgængelige.
af, bliver tilgængelige.
Sociale Historier folder social information ud
og gør informationen:
Konkret
Praktisk
Håndgribelig
Meningsfuld...
Tid: 8. marts 20182018
den 8. marts
Sted: Banestrøget 19 Høje Taastrup
19, Høje Taastrup
Pris: Kr. 2500,-
2.500,-
Incl. materialer + forplejning
Læs mere på:
www.SIKON.dk
K
u
rs
e
t e
r
han
d
i
capret
t
og kan
et
søge
s e
fter §41
-
d
u ka
n
f
å h
j
ælp
t
i
l
a
t søg
h
os soc
ialrådg
i
v
e
er U
l
la K
jær
2018
31
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 204: Publikation: Børn med autisme og skolevægring
1873394_0032.png
Magasinpost SMP
46229
Dato: 24.03.18 i Sorø.
Marathon: 1/4, 1/2, 1/1.
Overskuddet går ubeskåret til børn med autisme
Vi løber for mennesker med autisme
Arrangør: Midt I Marathon Sorø
Midt I Marathon
Sorø
www.autismeforening.dk