Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 203
Offentligt
1873593_0001.png
Inklusionsundersøgelse 2018
Skoleangst hos børn med autisme
Siden inklusionsloven i 2012 har Landsforeningen Autisme hvert år taget temperaturen på
børn med autismes trivsel i skolen.
Årets undersøgelse fra marts 2018 har 1.139 besvarelser fra forældre til børn med autisme i
skolealderen. Tallene deri understreger blandt andet den bekymrende tendens, at der de
seneste år er flere og flere autistiske børn, der ikke er i et skoletilbud, fordi de ikke trives. I
undersøgelsen svarer over en tredjedel, 35 %, således, at deres barn har skolevægring – en
stigning siden 2017.
Inklusion er stadig et vigtigt nøgleord i folkeskolen, men de løse rammer, mange børn i
klasserne og manglende støtte i at skabe relationer går ud over børn med autismes faglige og
sociale liv.
Med denne undersøgelse forsøger vi at give et overblik over børnenes trivsel.
En undersøgelse blandt
1.139
forældre til børn med autisme
Februar/marts 2018
LANDSFORENINGEN AUTISME
Blekinge Boulevard 2
3630 Taastrup.
Telefon: +45 26201658.
Mail:
[email protected]
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 203: Pressemeddelelse af 23/3-18 og inklusionsundersøgelse 2018, fra Landsforeningen Autisme
1873593_0002.png
Resultater:
Flest børn i undersøgelsen 33 % går i specialskoler, mens 32 % går i almindelige klasser i
folkeskolen. I specialklasser i folkeskolen går 23 % af børnene, og kun 5 % er fra
privatskoler og 1 % går på efterskole.
Som noget nyt for i år har vi undersøgt, hvor mange der er udenfor et skoletilbud. Således kan
vi se, at 5 % af børnene ikke er tilknyttet en skole, selvom de har alderen til det – og 1 %
bliver hjemmeskolet.
Trivsel:
Undersøgelsen viser, at børn med autisme generelt ofte er kede af skolen. Hele 41 % svarer,
at barnet er negativ over og ked af skolen. Kun 36 % er positive, og 23 % er neutrale.
Q Hvordan opfatter dit barn
sin skolegang:
23%
41%
Negativ
Positiv
Neutral
36%
Tæt på to ud af tre forældre sender altså hver dag deres barn med autisme i folkeskole eller
specialskole vel vidende, at de ikke er glade for at gå der eller er i decideret mistrivsel i
skolen.
Især gælder det børn med autisme i folkeskolen og i specialklasser. Her svarer tæt på
halvdelen, 49 %, at deres barn er ked af skolen – og kun 28 % er glade. Specifikt for
specialklasser svarer 38 %, at barnet er negativ omkring skolen og kun 41 % er glade. Det er
en stigning siden samme undersøgelse i 2017.
På specialskoler ser det markant anderledes ud, da kun 25 % af børnene her er negative over
deres skoledag – og over halvdelen, 53 %, er glade for skolen.
I folkeskolen er der sket en tydelig stigning i antallet af børn, der er kede af skolen i år, i
forhold til samme undersøgelse i 2017, hvor 43 % af børnene var negative.
Den dårlige trivsel har store konsekvenser for børnene. Flere forældre i undersøgelsen oplever,
at deres børn får stress, angst og endda selvskadende adfærd på grund af forkerte skoletilbud.
Det er tydeligt i flere af kommentarerne.
En forælder skriver:
”Hun har givet op. Har ikke lyst til at komme i skole. Har lyst til at skrige af sine lærere og slå på dem i
klassen, som er træls ved hende.”
-
Mor til pige på 14 år.
Og en anden:
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 203: Pressemeddelelse af 23/3-18 og inklusionsundersøgelse 2018, fra Landsforeningen Autisme
1873593_0003.png
”Mit barn er indlagt på børnepsyk pga. stress og angst. Vi ved nu, at hun har kæmpet for længe med at
prøve at følge med i skolen og passe ind. Opdagede for sent hvor hårdt, hun har kæmpet. Hun virkede
glad for skolen..”
-
Mor til pige på 11 år.
Skolevægring/skoleangst:
Skolevægring – også kendt som skoleangst – har de seneste år været et voksende problem for
flere og flere børn med autisme. Inklusionsundersøgelsen 2018 viser, at over en tredjedel 35
% af børnene har skolevægring og ikke kommer i skole i flere uger, måneder og år.
Også her ses der en forskel mellem de forskellige skoletilbud. I almene klasser, specialklasser
og på privatskoler svarer hele 37 %, at deres barn ikke kommer i skole flere dage og op til
flere år. På specialskoler svarer 26 % at deres barn har skolevægring eller skoleangst.
Specifikt for specialklasser svarer en tredjedel 33 %, at deres barn ikke kommer i skole. Dog
er der i undersøgelsen en del mørketal netop her, fordi mange af børnene har stærkt reduceret
skema og kun er i skole få timer om ugen. I specialklasser er der dermed sket en markant
stigning i børn, der ikke kommer i skole fra samme undersøgelse i 2017, hvor kun 26 %
svarede, at deres barn havde skolevægring.
Siden undersøgelsen i 2017 er tallene for skolevægring gået den forkerte vej i folkeskolen, og
flere får ikke undervisning. Sidste år var 32 % af eleverne, ikke i skole.
Q Har dit barn skolevægring
nu? (nægter at gå i skole)
35%
65%
Nej
Ja
Skolevægring eller skoleangst er, når børn vægrer sig for at gå i skole og bryder sammen, hvis
forældrene insisterer på, at de skal afsted. Børnene kan hverken motiveres, fysisk flyttes eller
trues til at tage derhen. Skolevægringen har ofte baggrund i, at børn med autisme ikke kan få
relationerne i skolen til at fungere. Især i sociale sammenhænge har autister ofte problemer,
f.eks. med at forstå det andre siger og tolke andres adfærd.
Børnene har brug for hjælp til at skabe kontakt til andre børn, og hvis ikke de får den rigtige
støtte udstødes de fra fællesskabet, isolerer sig og bliver ensomme. Flere forældre oplever
store problemer med skoleangst og –vægring hos deres barn.
En forælder skriver:
”Har massiv angst for skole. Har haft skolevægring siden december 2016.”
-
Mor til dreng på 14 år.
Og en anden:
”Han vil ikke være der og er ked af det pga. stor udskift i personalet siden august. Han bliver ulykke over
at skulle derhen, men han er afsted alligevel, da skolen truede med kommunen. Han kan knap klare
resten af dagen, når han vender hjem.”
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 203: Pressemeddelelse af 23/3-18 og inklusionsundersøgelse 2018, fra Landsforeningen Autisme
1873593_0004.png
-
Far til dreng på 8 år.
Viden om autisme i skolen:
I undersøgelsen er der også stor forskel på, om der er viden nok om autisme i forhold til,
hvilket skoletilbud, barnet går i – folkeskolen eller specialskoler.
Tæt på to ud af tre, 71 %, af forældre til børn i folkeskolen eller privatskole oplever, at der
mangler viden om autisme blandt lærer og ledelse. Kun 29 % er tilfredse med skolens viden.
Helt omvendt ser det ud i specialskolerne, hvor kun 26 % ikke mener, der er nok viden.
Dermed er hele 74 % godt tilfredse med lærer og pædagogers viden om autisme.
Q Er der viden nok om autisme på dit barns skole?
Almene klasser,
specialklasser og privatskole
29%
Specialskoler
26%
Nej
Ja
71%
74%
Nej
Ja
Der er altså stadig markant forskel på den faglige og specialiserede viden, som de har i
folkeskolen og på specialskoler. Autisme er en kompleks neurologisk udviklingsforstyrrelse, og
det kræver viden for at sikre de rette rammer og støtte til eleverne.
Det er tydeligt i undersøgelsen, at mange forældre møder gode lærere og pædagoger i alle
skoletilbud, men at der i folkeskolen ofte ikke er den rette viden og forståelse. Det forklarer
flere af dem i kommentarer.
En forælder skriver:
”Der er umiddelbart ikke nok viden om autismen – men jeg oplever stor vilje hos lærerne og
pædagogerne til at undersøge og sætte sig ind i det og lytte til os forældre.”
-
Far til dreng på 7 år.
Forældrepålæg
Når børn med autisme mistrives og ikke kommer i skole flere uger, måneder eller år, så
mærker også forældrene konsekvenser af det. Således oplever flere og flere at modtage et
forældrepålæg fra kommunen eller skolen.
I 2018 fik 6 % af forældrene et pålæg om at få deres barn i skole, på trods af, at det blev
stresset og angst af at være der. Det er en massiv stigning siden 2016, hvor kun 3 % fik et
forældrepålæg.
Q Hvis dit barn har/har haft skolevægring, har du så modtaget et
forældrepålæg fra kommunen?
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 203: Pressemeddelelse af 23/3-18 og inklusionsundersøgelse 2018, fra Landsforeningen Autisme
1873593_0005.png
2018
6%
Nej
Ja
94%
2016
3%
Nej
Ja
97%
Før inklusionsloven i 2012 var forældrepålæg ikke noget særligt problem for familier til børn
med autisme, men siden da bliver flere og flere ramt af det.
Online venskaber:
Venskaber og sociale relationer er svært for børn med autisme. Inklusionsundersøgelsen viser
dog i år, at flere af børnene alligevel ’ser’ venner i fritiden. 43 % af børnene ’ser’ således
kammerater udenfor skoletiden, mens over halvdelen, 57 %, stadig ikke ser venner i fritiden.
Q Ser dit barn kammerater fra
skolen i fritiden?
Nej
57%
Ja
43%
I år kan vi dog se noget nyt i forhold til især de 43 %, der har svaret, at barnet ser venner
udenfor skolen. Mange af børnene har nemlig deres venskaber gennem sociale medier, Skype
og online-spil. Forældre beskriver, at det kun er online, barnet ’ses’ med vennerne derhjemme.
En forælder skriver:
”Han ser kun venner gennem ps4.”
-
Mor til dreng på 13 år.
I skolen har børn med autisme ofte brug for, at de voksne tager ansvar og hjælper dem med
at skabe og vedligeholde relationer til andre ukendte lærere og til de andre børn.
Metode
Undersøgelsens data er indsamlet elektronisk via Landsforeningen Autismes hjemmeside og
Facebook.
Målgruppen er forældre til børn med autisme mellem 5-18 år.
Der er 1.139 besvarelser fra forældre til børn med en autisme-diagnose.
Baggrundsdata
I undersøgelsen er 87 % af børnene mellem 7-15 år.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 203: Pressemeddelelse af 23/3-18 og inklusionsundersøgelse 2018, fra Landsforeningen Autisme
1873593_0006.png
Størstedelen ligger indenfor de tre mest typiske autisme-diagnoser. 85 % af børnene fra
undersøgelsen har Infantil autisme, Aspergers eller Atypisk autisme.
Kommentar eller spørgsmål om undersøgelsen?
Kontakt:
Heidi Thamestrup, Landsformand, Landsforeningen Autisme
Telefon: 26 20 16 58
Mail:
[email protected]