Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 203
Offentligt
1873388_0001.png
PRESSEMEDDELELSE
Eksklusion og mistrivsel
- ER HVERDAG FOR STADIGT FLERE AUTISTBØRN
Taastrup 23. marts 2018

Siden inklusionsloven i 2012 har Landsforeningen Autisme, hvert forår, undersøgt børn med autismes trivsel
i skolen. Årets resultat viser entydigt, at stadigt flere autistiske børn hverken trives eller går i skole!
Inklusionsundersøgelsen 2018 indeholder 1.139 besvarelser fra forældre til børn med autisme i
skolealderen. Og af dem svarer over en tredjedel, 35 %, at deres barn har skolevægring og ikke kommer i
skole i flere uger, måneder og år. Det er en tydelig og bekymrende stigning siden samme undersøgelse i
2017.
B
landt elever med autisme i folkeskolen er der mange, der ikke magter skolen. Inklusion er stadig et
nøgleord, men rammerne i folkeskolen er ikke inkluderende. Børnene får ikke den hjælp de har brug for.
Fraværet af kompensation og støtte i timerne giver dem mavesmerter, kvalme, stress, angst og
selvskadende adfærd. Når deres trivselsbarometer er helt i bund stopper de med at gå i skole.
”Vi har et stort retssikkerhedsmæssigt problem, når kommunerne accepterer, at børnene mistrives.
Forældrene skal kunne indberette overgreb, maskeret som inklusion, til en uvildig instans og kræve en
specialiseret indsats før deres børn bliver syge af mangel på viden om dets handicap samt manglende
kompensation,” siger Heidi Thamestrup, formand for Landsforeningen Autisme.”

Inklusionsundersøgelsen 2018 viser, at det helt generelt går den gale vej med trivslen hos autistiske
skolebørn. Tæt på halvdelen af børnene i undersøgelsen, 49 %, er kede af at gå i skole.
Når man er forælder til et barn i mistrivsel, er man desperat for at få kvalificeret hjælp til at rette op på
problemerne. Undersøgelsen viser, at to ud af tre forældre, 71 %, oplever, at der ikke er viden om autisme
hos skolens lærere og ledelse.
Lige nu bliver alt for mange skolebørn med autisme skadet psykisk fordi der ikke kompenseres for deres
handicap i skolen. Hvis situationen skal ændres skal der investeres i skolerne så der bliver meget mere tid,
til at skabe gode relationer til det enkelte barn - og tid til at venligeholde relationerne. Rammerne skal
ændres så børn med autisme og svære sanseforstyrrelser, ikke skal forholde sig til 30 andre børn. Der skal
være “oaser” hvor man kan sidde og nørde i fred, når det bliver for svært at være en del af skolens sociale
multirum.
Børn der ikke er i trivsel er ikke inkluderede - de er ekskluderede. Den inkluderende skole er en skole med
masser af tid og rum - en skole med plads til børn i alle “farver og former”. En skole stopfyldt med tid. Tid
til relationer, tid til fordybelse, tid til nærvær og tid til at forstå, tilpasse sig og dyrke hinandens
forskellighed.
Kommentar til eller spørgsmål om undersøgelsen?
Kontakt:
Heidi Thamestrup, Landsformand, Landsforeningen Autisme
Telefon: 26 20 16 58
Mail:
[email protected]