Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 178
Offentligt
1862973_0001.png
Lovforslag nr.
L 0
Folketinget 2017/2018
Fremsat den 25. april 2018 af børne- og socialministeren (Mai Mercado)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Skærpet straf for brud på den særligt udvidede underretningspligt)
§1
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 102 af
29. januar 2018 foretages følgende ændringer:
1) at undladelsen er begået af en person med le-
delsesansvar,
2) at undladelsen er begået forsætligt,
3) at der er tale om systematiske eller gentagne
undladelser, eller
4) at undladelsen har medført alvorlige personli-
ge skadevirkninger.«
1.
Efter § 157 indsættes i
kapitel 28:
Ȥ 157 a.
Personer, der udøver offentlig tjeneste eller
offentligt hverv, og som forsætligt eller groft uagtsomt
undlader at overholde underretningspligten efter § 153,
stk. 1, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
Stk. 2.
Under særligt skærpende omstændigheder kan
straffen stige til fængsel indtil 1 år. Som særlig skær-
pende omstændighed anses navnlig:
§2
»Stk.
1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
Stk. 2.
For undladelser begået inden lovens ikraft-
træden, finder de hidtil gældende regler anvendelse.«
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 178: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (Skærpet straf for brud på den særligt udvidede underretningspligt), fra børne- og socialministeren
1862973_0002.png
Lovforslag nr.
L 0
Folketinget 2017/2018
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
2. Lovforslagets indhold
2.1. Skærpet straf for brud på den særligt udvidede underretningspligt
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Servicelovens udvidede underretningspligt
2.1.1.2. Forholdet til forvaltningsloven
2.1.1.3. Forholdet til lov om personoplysninger
2.1.1.4. Forholdet til straffeloven
2.1.2. Overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
ændringen bidrage til at markere alvoren af manglende
overholdelse af underretningspligten samt muliggøre
en strafskærpelse for personer med ledelsesansvar, der
1. Indledning og baggrund
ikke overholder underretningspligten i medfør af ser-
vicelovens § 153, stk. 1.
Regeringen ønsker et sammenhængende Danmark. Et
Danmark som bygger på demokratiske værdier som
2. Lovforslagets indhold
frihed, retssikkerhed, ligeværd, frisind, tolerance og
ligestilling. Et Danmark hvor alle deltager aktivt. En
2.1. Skærpet straf for brud på den særligt udvidede
utilstrækkelig integration har givet grobund for paral-
underretningspligt
lelsamfund. Her er danske værdier og normer ikke de
primære, og en stor del af borgerne deltager ikke aktivt
2.1.1. Gældende ret
i det danske samfund og på arbejdsmarkedet.
Regeringen ønsker at forebygge og nedbryde parallel-
samfund. Regeringen fremlagde den 1. marts 2018
udspillet Ét Danmark uden parallelsamfund – Ingen
ghettoer i 2030. Udspillet indeholder blandt andet en
række initiativer, der er målrettet de områder i Dan-
mark, hvor parallelsamfund er mest udbredt, og hvor
den hidtidige indsats har været utilstrækkelig.
Lovforslaget udmønter den del af udspillet, der vedrø-
rer skærpet straf for brud på den særligt udvidede un-
derretningspligt.
Den foreslåede ændring skal medvirke til at skabe
synlighed om konsekvenserne ved manglende overhol-
delse af underretningspligten efter § 153, stk. 1 i lov
om social service (herefter serviceloven), jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 102 af 29. januar 2018. Samtidig skal
2.1.1.1 Servicelovens udvidede underretningspligt
Efter servicelovens § 153, stk. 1, skal personer, der
udøver offentlig tjeneste eller offentligt hverv, under-
rette kommunalbestyrelsen, hvis de under udøvelsen af
tjenesten eller hvervet får kendskab til eller grund til at
antage,
1) at et barn eller en ung under 18 år kan have behov
for særlig støtte,
2) at et barn umiddelbart efter fødslen kan få behov for
særlig støtte på grund af de vordende forældres
forhold eller
3) at et barn eller en ung under 18 år kan have behov
for særlig støtte på grund af barnets eller den unges
ulovlige skolefravær eller undladelse af at opfylde
undervisningspligten, eller
4) at et barn eller en ung under 18 år har været udsat
for overgreb
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 178: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (Skærpet straf for brud på den særligt udvidede underretningspligt), fra børne- og socialministeren
1862973_0003.png
3
Børne- og socialministeren kan efter § 153, stk. 2, 1.
pkt., fastsætte regler om underretningspligt for andre
grupper af personer, der under udøvelsen af deres er-
hverv får kendskab til forhold eller grund til at antage,
at der foreligger forhold, som bevirker, at der kan være
anledning til foranstaltninger efter serviceloven.
Børne- og socialministeren kan endvidere efter § 153,
stk. 2, 2. pkt., fastsætte regler om, at andre grupper af
personer har underretningspligt efter servicelovens §
153 stk. 1, nr. 2, i forbindelse med aktiviteter uaf-
hængigt af deres erhverv. Bemyndigelsen efter § 153,
stk. 2 1. pkt. er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1466 af
16. december 2010 om underretningspligt over for
kommunen efter lov om social service.
Med ”personer, der udøver offentlig tjeneste” menes
personer, som er ansat til at udføre offentlige opgaver
på vegne af offentlige myndigheder (f.eks. statslige
myndigheder, dvs. ministerier, direktorater, politi,
domstole og kommunale forvaltninger), som udøver
deres virksomhed i henhold til lovregler eller bestem-
melser, der er fastsat med hjemmel i lov. Der kan f.eks.
være tale om skolelærere eller pædagoger, som er an-
satte i dagtilbud. Med ”personer, der udøver offentligt
hverv” menes personer, som ikke er ansat til at udføre
offentlig tjeneste, men som i kraft af deres erhverv
udøver tjeneste for en offentlig myndighed, som med-
fører visse handlebeføjelser udadtil. Der kan f.eks.
være tale om en privatansat læge, eller et kommunalbe-
styrelsesmedlem, som i udøvelsen af sit hverv får
kendskab til et forhold vedrørende et barn eller en ung,
der bør underrettes om efter denne bestemmelse.
Hvis en person, der udøver offentlig tjeneste eller of-
fentlig hverv, bliver bevidst om et barn, der bør under-
rettes om, er pligten til at tage kontakt til kommunalbe-
styrelsen personlig. Der er således intet krav om ind-
dragelse af en eventuel leder i forbindelse med en un-
derretning. Personer med ledelsesansvar skal ligeledes
have den personlige viden for, at underretningspligten
kan træde i kraft.
Med ”særlig støtte” henvises til støtte efter servicelo-
vens kapitel 11 om særlig støtte til børn og unge. Der
er således ikke underretningspligt i situationer, hvor
barnets eller den unges vanskelligheder har en karakter,
som reglerne om særlig støtte efter servicelovens kapi-
tel 11 ikke tager sigte på at løse.
Underretningspligten indtræder uanset, hvad der er
årsagen til, at barnet eller den unge kan have behov for
særlig støtte.
Den, der underretter, skal ikke foretage en vurdering af,
om barnet eller den unge vil kunne få særlig støtte efter
servicelovens kapitel 11. Denne vurdering foretages af
kommunalbestyrelsen.
2.1.1.2. Forholdet til forvaltningsloven
De almindelige regler om tavshedspligt er fastsat i
forvaltningsloven. Det følger således af lovens § 27,
stk. 1-4, at den, der virker inden for den offentlige
forvaltning, har tavshedspligt, når en oplysning ved lov
eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som fortro-
lig, eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmelighol-
de den for at varetage væsentlige hensyn til offentlige
eller private interesser, herunder eksempelvis enkelt-
personers interesse i at beskytte oplysninger om deres
personlige forhold.
Det følger videre af bestemmelsens stk. 5, at der inden
for den offentlige forvaltning kun kan pålægges
tavshedspligt med hensyn til en oplysning, når det er
nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væ-
sentlige hensyn til bestemte offentlige eller private
interesser som nævnt i stk. 1.
Efter bestemmelsens stk. 6, kan en forvaltningsmyn-
dighed bestemme, at en person uden for den offentlige
forvaltning har tavshedspligt med hensyn til fortrolige
oplysninger, som myndigheden videregiver til den
pågældende uden at være forpligtet hertil.
Det følger endelig af bestemmelsens stk. 7, at de al-
mindelige regler i forvaltningsloven og straffelovens
§§ 152 c-152 f om strafansvar for uberettiget videregi-
velse af fortrolige oplysninger fra en myndighedsper-
son m.v. også finder anvendelse på overtrædelse af
pålæg efter stk. 6.
Fagpersoners udvidede underretningspligt efter ser-
vicelovens § 153, stk. 1, vil altid gå forud for forvalt-
ningslovens regler om tavshedspligt. De omfattede
faggrupper er således forpligtet til at underrette kom-
munen i overensstemmelse med servicelovens § 153,
stk. 1, selv i de tilfælde, hvor de ifølge forvaltningslo-
ven m.fl. har tavshedspligt.
2.1.1.3. Forholdet til lov om personoplysninger
Lov om behandling af personoplysninger, jf. lov nr.
429 af 31. maj 2000 med senere ændringer (herefter
persondataloven) indeholder i § 6, stk. 1, de generelle
betingelser for, hvornår behandling, herunder videregi-
velse af ikke-fortrolige og almindelige fortrolige per-
sonoplysninger, må finde sted. Af bestemmelsen føl-
ger, at behandling af personoplysninger kun må finde
sted, hvis en af de i nr. 1-7 angivne betingelser er op-
fyldt, herunder at den registrerede har givet sit samtyk-
ke til, at behandlingen er nødvendig af hensyn til udfø-
relsen af en opgave i samfundets interesse, eller at
behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelsen af
en opgave, der henhører under offentlig myndigheds-
udøvelse, som den dataansvarlige eller en tredjemand,
til hvem oplysningerne videregives, har fået pålagt.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 178: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (Skærpet straf for brud på den særligt udvidede underretningspligt), fra børne- og socialministeren
1862973_0004.png
4
Videregivelse og anden behandling af følsomme per-
sonoplysninger er reguleret i persondatalovens §§ 7 og
8. Følsomme personoplysninger, herunder oplysninger
om helbredsforhold, f.eks. oplysninger om en fysisk
persons tidligere, nuværende eller fremtidige fysiske
eller psykiske tilstand samt oplysninger om medicin-
forbrug, må efter § 7, stk. 1, i persondataloven som
udgangspunkt ikke behandles. Forbuddet i stk. 1 gæl-
der dog efter stk. 2 f.eks. ikke, hvis den registrerede har
givet sit udtrykkelige samtykke til en sådan behand-
ling, hvis behandlingen er nødvendig for at beskytte
den registreredes eller en anden persons vitale interes-
ser i tilfælde, hvor den pågældende ikke fysisk eller
juridisk er i stand til at give sit samtykke, eller hvis
behandlingen er nødvendig for, at et retskrav kan fast-
lægges, gøres gældende eller forsvares. Det kan bl.a.
være tilfældet med hensynet til offentlige myndighe-
ders behandling af oplysninger som led i myndigheds-
udøvelse.
Efter persondatalovens § 8, stk. 2, må oplysninger om
strafbare forhold, væsentlige sociale problemer og
andre rent private forhold end dem, der er nævnt i per-
sondatalovens § 7, stk. 1, som udgangspunkt ikke vide-
regives. Videregivelse kan dog bl.a. finde sted, hvis
den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke til
videregivelsen (nr. 1), hvis videregivelsen sker til vare-
tagelse af private eller offentlige interesser, der klart
overstiger hensynet til de interesser, der begrunder
hemmeligholdelse, herunder hensynet til den oplysnin-
gen angår (nr. 2), eller hvis videregivelsen er nødven-
dig for udførelsen af en myndigheds virksomhed eller
påkrævet for en afgørelse, som myndigheden skal træf-
fe (nr. 3). Efter persondatalovens § 8, stk. 3, må for-
valtningsmyndigheder, der udfører opgaver inden for
det sociale område, kun videregive oplysninger omfat-
tet af § 8, stk. 1, og § 7, stk. 1, hvis betingelserne i § 8,
stk. 2, nr. 1 eller 2 er opfyldt, eller hvis videregivelsen
er et nødvendigt led i sagens behandling eller nødven-
dig for, at en myndighed kan gennemføre tilsyns- eller
kontrolopgaver.
Endelig skal behandlingen af oplysninger ske i over-
ensstemmelse med de grundlæggende betingelser i
lovens § 5. Dette indebærer, at al behandling af per-
sonoplysninger skal ske til udtrykkeligt angivne og
saglige formål, og at en senere behandling af oplysnin-
gerne ikke er uforenelig med det oprindelige formål,
hvortil oplysningerne er indsamlet.
For alle behandlinger af oplysninger er det desuden en
forudsætning for behandlingens lovlighed, at de oplys-
ninger, der behandles, er relevante og tilstrækkelige, og
ikke omfatter mere, end hvad der kræves til opfyldelse
af de formål, hvortil oplysningerne indsamles, og de
formål, hvortil oplysningerne senere behandles.
Som en konsekvens af forslaget, vil der ske videregi-
velse af oplysninger fra fagpersoner til kommunalbe-
styrelser og eventuelt Ankestyrelsen i form af under-
retning om børn eller unge, som fagpersonerne som led
i deres offentlige hverv får kendskab til eller har grund
til at antage, kan have behov for særlig støtte. De op-
lysninger, der efter den foreslåede bestemmelser vil
kunne videregives fra den enkelte fagperson, kan ved-
røre rent private forhold om en eller flere identificerba-
re fysiske personer. Hvis dette er tilfældet, vil behand-
lingen af sådanne oplysninger i forbindelse med fag-
personens videregivelse, være omfattet af persondata-
lovens databehandlingsregler, jf. lovens §§ 5-7. Det er
Børne- og Socialministeriets vurdering, at kommunal-
bestyrelsen i kraft af sine forpligtelser efter servicelo-
ven har adgang til at behandle disse oplysninger, jf.
persondatalovens § 8, stk. 1. I det omfang videregivel-
sen af oplysninger indeholder oplysninger om barnet
eller den unges rent private forhold, er videregivelsen
omfattet af videregivelsesreglerne i persondatalovens §
8, stk. 3, såfremt oplysningerne er nødvendige for at
kommunalbestyrelsen kan udøve deres tilsyn med børn
og unge.
2.1.1.4. Forholdet til straffeloven
Offentlige ansattes manglende overholdelse af den
særligt udvidede underretningspligt efter servicelovens
§ 153, stk. 1, vil efter omstændighederne kunne straffes
efter straffelovens §§ 156 eller 157. Tilsvarende gælder
for personer, som i kraft af deres erhverv udøver tjene-
ste for en offentlig myndighed.
Andre grupper af personer, der er omfattet af den sær-
ligt udvidede underretningspligt i medfør af servicelo-
vens § 153, stk. 2, som udmøntet i bekendtgørelse nr.
1466 af 16. december 2010 om underretningspligt over
for kommunen efter lov om social service, vil derimod
ikke kunne straffes for manglende overholdelse heraf.
Det følger af straffelovens § 156, at den som virker i
offentlig tjeneste eller hverv, og som nægter eller und-
lader at opfylde pligter, som tjenesten eller hvervet
medfører eller at efterkomme en lovlig tjenstlig befa-
ling, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
Endvidere følger det af straffelovens § 157, at den, som
virker i offentlig tjeneste eller hverv, og som gør sig
skyldig i grov eller oftere gentagen forsømmelse eller
skødesløshed i tjenestens eller hvervets udførelse eller i
overholdelse af de pligter, som tjenesten eller hvervet
medfører straffes med bøde eller fængsel indtil 4 må-
neder.
Straffelovens § 156 omfatter således den forsætlige
undladelse af at opfylde tjenestepligter, mens straffelo-
vens § 157 navnlig omfatter ikke-forsætlige tjeneste-
forseelser.
2.1.2. Overvejelser
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 178: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (Skærpet straf for brud på den særligt udvidede underretningspligt), fra børne- og socialministeren
1862973_0005.png
5
Det er afgørende, at børn med behov for særlig støtte
opdages og hjælpes så tidligt som muligt. I den forbin-
delse spiller underretningspligten efter servicelovens §
153, stk. 1 en central rolle.
Foruden forældrene er det oftest fagpersoner som pæ-
dagoger, skolelærere og sundhedsplejersker, der har
den tætteste kontakt til mange børn og unge. Det bety-
der, at fagpersonerne er i en position, hvor de tidligt
kan opdage, om børnene eller de unge har behov for
særlig støtte.
Det er vigtigt, at kommunen får viden om børn og unge
med behov for særlig støtte tidligst muligt.
Det er problematisk hvis fagpersoner i et misforstået
hensyn til forældrene, undlader at videregive viden om
børn og unge til kommunen.
Strafbestemmelserne i straffelovens §§ 156-157 er ikke
målrettet tilfælde, hvor underretningspligten efter ser-
vicelovens § 153, stk. 1 bliver undladt, eftersom be-
stemmelserne har et bredere sigte. Det er derfor centralt
at skabe synlighed om konsekvenserne ved fagperso-
ners manglende overholdelse af underretningspligten
efter servicelovens § 153, stk. 1.
Samtidig er det vigtigt at sætte fokus på, at fagpersoner
med ledelsesansvar i kraft af deres ledelsesfunktion har
et særligt ansvar for, at der bliver underrettet i alle
tilfælde, hvor det er relevant.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås det at tydeliggøre strafbarhe-
den ved en forsømmelse af underretningspligten efter
servicelovens § 153, stk. 1. Dette tydeliggøres ved at
indskrive en strafbestemmelse i serviceloven samt ved
at hæve strafferammen under særligt skærpende om-
stændigheder.
Andre grupper af personer, der er omfattet af den sær-
lige udvidede underretningspligt i medfør af servicelo-
vens § 153, stk. 2, som udmøntet i bekendtgørelse nr.
1466 af 16. december 2010 om underretningspligt over
for kommunen efter lov om social service, og som
heller ikke i dag vil kunne straffes for manglende over-
holdelse af underretningspligten, vil ikke være omfattet
af forslaget.
Med lovforslagets stk. 1 foreslås det, at en undladelse
af at overholde underretningspligten efter servicelovens
§ 153, stk. 1 vil medføre bøde eller fængsel indtil 4
måneder.
Med lovforslagets stk. 2 foreslås det at indføre en høje-
re strafferamme under skærpende omstændigheder.
Straffen kan stige til fængsel indtil 1 år. Som skærpen-
de omstændighed indgår bl.a., at en person har et ledel-
sesansvar.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konse-
kvenser for staten, regionerne eller kommunerne. Lov-
forslaget skal forhandles med kommunerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden 1. marts til 3.
april 2018 været sendt i høring hos følgende myndig-
heder og organisationer m.v.:
3F – Fagligt Fælles Forbund, Advokatrådet, Amnesty
International, Ankestyrelsen, BUPL – Forbundet af
Pædagoger og Klubfolk, Børn og Familier, Børne-
hjælpsdagen, Børnesagens Fællesråd, Børne og kultur-
chefforeningen, Børns Vilkår, Børnerådet, Danmarks
lærerforening, Den Danske Dommerforening, Dansk
Erhverv, Danske Handicaporganisationer, Danske
Advokater, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Indu-
stri, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Regioner,
Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Det Kriminal-
præventive Råd, Dommerfuldmægtigforeningen, Dom-
stolsstyrelsen, DUKH, Fabu, Fagligt selskab for sund-
hedsplejersker, FOA – Fag og Arbejde, Foreningen for
ledere af sundhedsordninger for børn og unge, For-
eningen af Døgn- og Dagtilbud for udsatte børn og
unge (FADD), Foreningen af Offentlige Anklagere,
Foreningen af Socialchefer i Danmark, Foreningen af
statsforvaltningsjurister, ForældreLANDSforeningen
(FBU), Frederiksberg Kommune (Socialtilsyn Hoved-
staden), Faaborg-Midtfyn Kommune (Socialtilsyn
Syd), HK, Hjørring Kommune (Socialtilsyn Nord),
Holbæk Kommune (Socialtilsyn Øst), Justitia, Institut
for Menneskerettigheder, KL, Kristelig fagbevægelse,
Københavns Byret, Københavns Universitet, Landsfor-
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 178: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (Skærpet straf for brud på den særligt udvidede underretningspligt), fra børne- og socialministeren
1862973_0006.png
6
eningen BOPAM, Landsforeningen af Forsvarsadvoka-
ter, Landsforeningen KRIM, Landsforeningens af
kvindekrisecentre – LOKK, Landsforeningen af Ung-
domsskoleledere, Livsværk, LOS – de private sociale
tilbud, Plejefamiliernes Landsforening, Politiforbundet,
Red Barnet, Retspolitisk Forening, Retten i Esbjerg,
Retten i Glostrup, Retten i Helsingør, Retten i Herning,
Retten i Hillerød Retten i Hjørring, Retten i Holbæk,
Retten i Holstebro, Retten i Horsens, Retten i Kolding,
Retten i Lyngby, Retten i Nykøbing F., Retten i Næst-
ved, Retten i Odense, Retten i Randers, Retten i Ros-
kilde, Retten i Svendborg, Retten i Sønderborg, Retten
i Viborg, Retten i Aalborg, Retten i Aarhus, Retten på
Bornholm, Retten på Frederiksberg, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Rådet for Socialt Udsatte, Selveje Dan-
mark, Silkeborg Kommune (Socialtilsyn Midt), Sjæld-
ne Diagnoser, Socialpædagogernes Landsforbund,
Syddansk Universitet, TABUKA, Ungdommens Vel,
Ungdomsringen, Ungdommens Røde Kors, Vestre
Landsret, Østre Landsret, Aalborg Universitet, Aarhus
Universitet.
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og regi-
oner
Administrative konsekven-
ser for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekven-
ser for erhvervslivet
Administrative konsekven-
ser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekven-
ser/mindreudgifter
Ingen
Negative
merudgifter
Ingen
konsekvenser/
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter servicelovens § 153, stk. 1, skal personer, der
udøver offentlig tjeneste eller offentligt hverv, under-
rette kommunen, hvis de under udøvelsen af tjenesten
eller hvervet får kendskab til eller grund til at antage,
1) at et barn eller en ung under 18 år kan have behov
for særlig støtte,
2) at et barn umiddelbart efter fødslen kan få behov for
særlig støtte på grund af de vordende forældres
forhold eller
3) at et barn eller en ung under 18 år kan have behov
for særlig støtte på grund af barnets eller den unges
ulovlige skolefravær eller undladelse af at opfylde
undervisningspligten, eller
4) at et barn eller en ung under 18 år har været udsat
for overgreb
Med ”personer, der udøver offentlig tjeneste” menes
personer, som er ansat til at udføre offentlige opgaver
på vegne af offentlige myndigheder (f.eks. statslige
myndigheder, dvs. ministerier, direktorater, politi,
domstole og kommunale forvaltninger), som udøver
deres virksomhed i henhold til lovregler eller bestem-
melser, der er fastsat med hjemmel i lov. Der kan f.eks.
være tale om skolelærere eller pædagoger, som er an-
satte i dagtilbud. Med ”personer, der udøver offentligt
hverv” menes personer, som ikke er ansat til at udføre
offentlig tjeneste, men som i kraft af deres erhverv
udøver tjeneste for en offentlig myndighed, som med-
fører visse handlebeføjelser udadtil. Der kan f.eks.
være tale om en privatansat læge, eller et kommunalbe-
styrelsesmedlem, som i udøvelsen af sit hverv får
kendskab til et forhold vedrørende et barn eller en ung,
der bør underrettes om efter denne bestemmelse.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 178: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (Skærpet straf for brud på den særligt udvidede underretningspligt), fra børne- og socialministeren
1862973_0007.png
7
Hvis en person, der udøver offentlig tjeneste eller of-
fentlig hverv, bliver bevidst om et barn, der bør under-
rettes om, er pligten til at tage kontakt til kommunalbe-
styrelsen personlig. Der er således intet krav om ind-
dragelse af en eventuel leder i forbindelse med en un-
derretning. Personer med ledelsesansvar skal ligeledes
have den personlige viden for, at underretningspligten
kan træde i kraft.
Med ”særlig støtte” henvises til støtte efter servicelo-
vens kapitel 11 om særlig støtte til børn og unge. Der
er således ikke underretningspligt i situationer, hvor
barnets eller den unges vanskelligheder har en karakter,
som reglerne om særlig støtte efter servicelovens kapi-
tel 11 ikke tager sigte på at løse.
Underretningspligten indtræder uanset, hvad der er
årsagen til, at barnet eller den unge kan have behov for
særlig støtte.
Den, der underretter, skal ikke foretage en vurdering af,
om barnet eller den unge vil kunne få særlig støtte efter
servicelovens kapitel 11. Denne vurdering foretages af
kommunalbestyrelsen.
Offentlige ansattes manglende overholdelse af den
særligt udvidede underretningspligt efter servicelovens
§ 153, stk. 1, vil efter omstændighederne kunne straffes
efter straffelovens §§ 156 eller 157. Tilsvarende gælder
for personer, som i kraft af deres erhverv udøver tjene-
ste for en offentlig myndighed.
Det følger af straffelovens § 156, at den som virker i
offentlig tjeneste eller hverv, og som nægter eller und-
lader at opfylde pligter, som tjenesten eller hvervet
medfører eller at efterkomme en lovlig tjenstlig befa-
ling, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
Endvidere følger det af straffelovens § 157, at den, som
virker i offentlig tjeneste eller hverv, og som gør sig
skyldig i grov eller oftere gentagen forsømmelse eller
skødesløshed i tjenestens eller hvervets udførelse eller i
overholdelse af de pligter, som tjenesten eller hvervet
medfører straffes med bøde eller fængsel indtil 4 må-
neder.
Straffelovens § 156 omfatter således den forsætlige
undladelse af at opfylde tjenestepligter, mens straffelo-
vens § 157 navnlig omfatter ikke-forsætlige tjeneste-
forseelser.
Det foreslås med § 1, nr. 1, at indføre en selvstændig
bestemmelse i serviceloven, hvorefter de omfattede
fagpersoners manglende overholdelse af den særligt
udvidede underretningspligt efter servicelovens § 153,
stk. 1 kan straffes.
Med bestemmelsens
stk. 1
foreslås, at undladelse af at
overholde den særligt udvidede underretningspligt efter
servicelovens § 153, stk. 1 både vil kunne straffes, når
undladelsen sker under fortsæt og ved grov uagtsom-
hed. Bestemmelsen vil således både omfatte, når en
fagperson forsætligt nægter eller undlader at overholde
sin underretningspligt, og når en fagperson udviser
grov uagtsomhed i form af grov eller oftere gentagen
forsømmelse eller skødesløshed i forhold til varetagel-
se af underretningspligten. Det vil eksempelvis kunne
være tilfældet, når en fagperson ikke har decideret
kendskab til, men dog grund til at antage, at et barn
eller en ung vil kunne have behov for særlig støtte efter
serviceloven, fx pga. gentagne episoder, der ikke en-
keltvis, men til sammen og på grund af deres gentagel-
se over tid burde give anledning til bekymring for det
pågældende barn eller den unge. Det vil i sådanne til-
fælde kunne være groft uagtsomt, at fagpersonen ikke
undersøger forholdene nærmere med henblik for at få
afklaret, om der er grundlag for bekymring og dermed
underretning til kommunalbestyrelsen herom.
Undladelse af overholdelse af den særligt udvidede
underretningspligt vil som udgangspunkt kunne straffes
med bøde eller fængsel i indtil 4 måneder. Denne straf-
feramme svarer til de eksisterende bestemmelser i
straffelovens §§ 156-157.
Med bestemmelsens
stk. 2
foreslås dog at indføre en
højere strafferamme ved særligt skærpende omstæn-
digheder, således at straffen i sådanne tilfælde kan stige
til fængsel i indtil 1 år.
Som særlig skærpende omstændighed anses navnlig, at
undladelsen er begået af en person med ledelsesansvar,
undladelsen er begået forsætligt, at der er tale om sy-
stematiske eller gentagne undladelser eller at undladel-
sen har medført alvorlige personlige skadevirkninger.
Oplistningen er ikke udtømmende.
Med bestemmelsens stk. 2, nr. 1, kan det eksempelvis
være en skærpende omstændighed, at personer med
ledelsesansvar, fx en leder af et dagtilbud eller en sko-
leleder undlader at overholde den særligt udvidede
underretningspligt. Lederen skal dog – i lighed med
øvrige fagpersoner omfattet af den udvidede underret-
ningspligt – fortsat have den personlige viden om, at et
barn eller en ung kunne være i målgruppen for særlig
støtte efter serviceloven, for at være omfattet af den
særligt udvidede underretningspligt. Hvis en ansat
bliver bevidst om et barn eller en ung, der bør underret-
tes om, er der intet krav om at inddrage lederen ved en
underretning. Hvis en ansat informere sin leder om en
sådan bekymring, og det sammenholdt med de oplys-
ninger, lederen i øvrigt har om det pågældende barn
eller den unge, også giver lederen anledning til bekym-
ring, skal lederen dog enten sikre sig, at den ansatte
foretager en underretning, eller selv underrette kom-
munalbestyrelsen herom.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 178: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (Skærpet straf for brud på den særligt udvidede underretningspligt), fra børne- og socialministeren
1862973_0008.png
8
Efter bestemmelsens stk. 2, nr. 2, vil det ligeledes være
en skærpende omstændighed, at undladelsen er begået
forsætligt. Forsætlighed kan eksempelvis indtræde,
hvis fagpersonen får et egentlig kendskab til, at et barn
eller en ung åbenlyst har behov for særlig støtte efter
serviceloven, men på trods heraf nægter eller bevidst
undlader at følge op på denne viden.
Med bestemmelsens stk. 2, nr. 3, vil det endvidere være
en skærpende omstændighed, at der er tale om syste-
matiske eller gentagne undladelser. Det kan bl.a. være
tilfældet, hvis en fagperson i flere konkrete situationer,
ikke har foretaget underretninger til kommunalbesty-
relsen, til trods for kendskab til, at et barn eller en unge
kunne have brug for særlig støtte efter serviceloven.
Endelig vil det efter bestemmelsens stk. 2, nr. 4, være
en skærpende omstændighed, at undladelsen har med-
ført alvorlige personlige skadevirkninger. Det vil ek-
sempelvis være tilfældet, hvis et barn eller en ung påvi-
seligt har fået det værre, fx er blevet udsat for over-
greb, som kunne være forhindret gennem en tidligere
underretning og deraf følgende indsats.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger,
afsnit 2.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. juli
2018.
Det foreslås i
stk. 2,
at den nye strafbestemmelse alene
vil finde anvendelse fra lovens ikrafttrædelsesdato.
Undladelser af underretningspligten fra før lovens
ikrafttræden foreslås behandlet efter de nuværende
bestemmelser i straffeloven, jf. straffelovens §§ 156 og
157.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 178: Lovudkast - udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (Skærpet straf for brud på den særligt udvidede underretningspligt), fra børne- og socialministeren
1862973_0009.png
9
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse
nr. 102 af 29. januar 2018foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 157 indsættes i kapitel 28:
»§ 157 a. Personer, der udøver offentlig tjene-
ste eller offentligt hverv, og som forsætligt
eller groft uagtsomt undlader at overholde
underretningspligten efter § 153, stk. 1 straf-
fes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.
Stk. 2. Under særligt skærpende omstæn-
digheder kan straffen stige til fængsel indtil 1
år. Som særlig skærpende omstændighed an-
ses navnlig:
1) at undladelsen er begået af en person
med ledelsesansvar,
2) at undladelsen er begået forsætligt,
3) at der er tale om systematiske eller
gentagne undladelser, eller
4) at undladelsen har medført alvorlige
personlige skadevirkninger.«
§2
»Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. juli
2018.
Stk. 2. For undladelser begået inden lovens
ikrafttræden, finder de hidtil gældende regler
anvendelse.«