BEDRE BALANCE 2017 . FAKTAARK – GENERELT
Bedre Balance
Vi ønsker et enstrenget udligningssystem!
Bedre Balance
Vi ønsker et enstrenget udligningssystem!
Det kommunale udligningssystem skal sikre, at kommuner-
sentligt lavere niveau i provinsen. Hovedstadsudligningen
ne kan levere nogenlunde samme service ved nogenlunde
er med til at dele landets
levere nogenlunde samme service
Det kommunale udligningssystem skal sikre, at kommunerne kan
kommuner i et
A-hold
i hoved-
ved no-
genlunde samme beskatningsniveau på tværs
og
landet.
samme beskatningsniveau på tværs af landet.
staden
af
et
B-hold
i provinsen. Og beskæftigelsesrefor-
men forværrer billedet yderligere.
Formålet opfyldes ikke dag.
Formålet opfyldes ikke i dag. Hovedstadsudligningen
i
giver
Hovedstadsudligningen giver et højt udligningsniveau i hovedstadsområdet og
et væsentligt lavere niveau i provinsen. Hovedstadsudligningen er med til at dele landets kommuner i et
A-
et højt udligningsniveau i hovedstadsområdet og et væ-
hold
i hovedstaden og
et B-hold
i provinsen. Og beskæftigelsesreformen forværrer billedet yderligere.
Hovedstadsudligningen er blandt de væsentligste årsager til, at:
•
Det faktiske beskatningsniveau er
1,25%
lavere i hovedstaden end i provinsen. Forskellen har været
stigende siden kommunalreformen i 2007 og ser nu ud til at stige yderligere i 2018.
Hovedstadsudligningen er blandt de væsentligste årsager til, at:
• Det faktiske beskatnings-
niveau er
1,25%
lavere
i hovedstaden end i
provinsen. Forskellen
har været stigende siden
kommunalreformen i
2007 og ser nu ud til at
stige yderligere i 2018.
1,40%
1,20%
1,14
1,04
1,19
1,20
1,24
1,25
Merbeskatningspct. i provinsen
1,00%
0,80%
0,60%
0,40%
0,20%
0,00%
0,39
0,57
0,46
0,46
0,61
0,64
Provinskommunerne betaler
i 2018 1,25% mere i skat end
hovedstadskommunerne
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017 2018*
Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriets nøgletal
beskatningsniveau 2007-2017 http://www.noegletal.dk.
Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriets nøgletal -
- beskatningsniveau 2007-2017 http://www.noegletal.dk.
Note *: For 2018 er tallet fra tilskudsbogen
korrigeret for forhøjede indkomstskatter i Odense, Halsnæs, Holbæk og Slagelse.
Note *: For 2018 er tallet fra tilskudsbogen
korrigeret for forhøjede indkomstskatter i Odense, Halsnæs, Holbæk og Slagelse.
Serviceudgifterne er væsentligt lavere pr. person i provinsen
Serviceudgifterne er
end i hovedstadskommunerne.
væsentligt lavere pr.
person i provinsen end i hovedstadskommu-
• Udgifterne til børnepasning er 30 % højere pr. barn i
nerne.
•
Udgifterne
– en forskel, der
er
kan
hovedstaden end i provinsen
til børnepasning
ikke
30 %
højere
baggrundsvariable.
forklares med forskelle i
pr. barn i hovedstaden end i
provinsen – en forskel, der ikke kan
• Udgifter til folkeskolen er 9 % højere pr. barn i
forklares med forskalle i baggrunds-
hovedstaden end i provinsen
variable.
• Udgifter pr.
•
Udgifter til
højere i hovedstaden end i
ældre er 12 %
folkeskolen er 9 % højere
pr. barn i hovedstaden end i provin-
provinsen
sen
•
Udgifter pr. ældre er 12 % højere i
hovedstaden end i provinsen
Serviceudgi�½er pr. person
1,4
1,3
1,2
1,1
1,0
0,9
0,8
0,7
Dag�½lbud pr. 0-5 årige, Folkeskole pr. elev,
budget 2017
regnskab 2015
Ældreomsorg pr. 65+
årige,
budget 2017
Provins
Hovedstad
Kilde: KL's Kommunalsta�½s�½ske meddelelser, indekseret i�½. udgi�½sniveau i provinsen.
Kilde: KL's Kommunalstatistiske meddelelser, indekseret ift. udgiftsniveau i provinsen.
Et lavere udligningsniveau i provinsen giver ikke mening, når:
mening, når:
Et lavere udligningsniveau i provinsen giver ikke
• Ministeriets
•
Ministeriets udgiftsbehovsopgørelser i udligningen viser, at
udgiftsbehovene er
provinsen
– i
udgiftsbehovsopgørelser i udligningen viser,
• De
fleste fattige kommuner ligger i
højere i provinsen
at
udgiftsbehovene er højere i provinsen
end i
den fattigste halvdel af landets kommuner ligger kun
end i hovedstadsområdet.
hovedstadsområdet.
4 i hovedstadsområdet – og det er før udligning.
•
De
fleste fattige kommuner ligger i provinsen
– i den fattigste halvdel af landets kommuner ligger
kun 4 i hovedstadsområdet – og det er før udligning.