Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 170
Offentligt
1860960_0001.png
BEDRE BALANCE 2017 . FAKTAARK – GENERELT
Bedre Balance
Vi ønsker et enstrenget udligningssystem!
Bedre Balance
Vi ønsker et enstrenget udligningssystem!
Det kommunale udligningssystem skal sikre, at kommuner-
sentligt lavere niveau i provinsen. Hovedstadsudligningen
ne kan levere nogenlunde samme service ved nogenlunde
er med til at dele landets
levere nogenlunde samme service
Det kommunale udligningssystem skal sikre, at kommunerne kan
kommuner i et
A-hold
i hoved-
ved no-
genlunde samme beskatningsniveau på tværs
og
landet.
samme beskatningsniveau på tværs af landet.
staden
af
et
B-hold
i provinsen. Og beskæftigelsesrefor-
men forværrer billedet yderligere.
Formålet opfyldes ikke dag.
Formålet opfyldes ikke i dag. Hovedstadsudligningen
i
giver
Hovedstadsudligningen giver et højt udligningsniveau i hovedstadsområdet og
et væsentligt lavere niveau i provinsen. Hovedstadsudligningen er med til at dele landets kommuner i et
A-
et højt udligningsniveau i hovedstadsområdet og et væ-
hold
i hovedstaden og
et B-hold
i provinsen. Og beskæftigelsesreformen forværrer billedet yderligere.
Hovedstadsudligningen er blandt de væsentligste årsager til, at:
Det faktiske beskatningsniveau er
1,25%
lavere i hovedstaden end i provinsen. Forskellen har været
stigende siden kommunalreformen i 2007 og ser nu ud til at stige yderligere i 2018.
Hovedstadsudligningen er blandt de væsentligste årsager til, at:
• Det faktiske beskatnings-
niveau er
1,25%
lavere
i hovedstaden end i
provinsen. Forskellen
har været stigende siden
kommunalreformen i
2007 og ser nu ud til at
stige yderligere i 2018.
1,40%
1,20%
1,14
1,04
1,19
1,20
1,24
1,25
Merbeskatningspct. i provinsen
1,00%
0,80%
0,60%
0,40%
0,20%
0,00%
0,39
0,57
0,46
0,46
0,61
0,64
Provinskommunerne betaler
i 2018 1,25% mere i skat end
hovedstadskommunerne
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017 2018*
Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriets nøgletal
beskatningsniveau 2007-2017 http://www.noegletal.dk.
Kilde: Økonomi- og Indenrigsministeriets nøgletal -
- beskatningsniveau 2007-2017 http://www.noegletal.dk.
Note *: For 2018 er tallet fra tilskudsbogen
korrigeret for forhøjede indkomstskatter i Odense, Halsnæs, Holbæk og Slagelse.
Note *: For 2018 er tallet fra tilskudsbogen
korrigeret for forhøjede indkomstskatter i Odense, Halsnæs, Holbæk og Slagelse.
Serviceudgifterne er væsentligt lavere pr. person i provinsen
Serviceudgifterne er
end i hovedstadskommunerne.
væsentligt lavere pr.
person i provinsen end i hovedstadskommu-
• Udgifterne til børnepasning er 30 % højere pr. barn i
nerne.
Udgifterne
– en forskel, der
er
kan
hovedstaden end i provinsen
til børnepasning
ikke
30 %
højere
baggrundsvariable.
forklares med forskelle i
pr. barn i hovedstaden end i
provinsen – en forskel, der ikke kan
• Udgifter til folkeskolen er 9 % højere pr. barn i
forklares med forskalle i baggrunds-
hovedstaden end i provinsen
variable.
• Udgifter pr.
Udgifter til
højere i hovedstaden end i
ældre er 12 %
folkeskolen er 9 % højere
pr. barn i hovedstaden end i provin-
provinsen
sen
Udgifter pr. ældre er 12 % højere i
hovedstaden end i provinsen
Serviceudgi�½er pr. person
1,4
1,3
1,2
1,1
1,0
0,9
0,8
0,7
Dag�½lbud pr. 0-5 årige, Folkeskole pr. elev,
budget 2017
regnskab 2015
Ældreomsorg pr. 65+
årige,
budget 2017
Provins
Hovedstad
Kilde: KL's Kommunalsta�½s�½ske meddelelser, indekseret i�½. udgi�½sniveau i provinsen.
Kilde: KL's Kommunalstatistiske meddelelser, indekseret ift. udgiftsniveau i provinsen.
Et lavere udligningsniveau i provinsen giver ikke mening, når:
mening, når:
Et lavere udligningsniveau i provinsen giver ikke
• Ministeriets
Ministeriets udgiftsbehovsopgørelser i udligningen viser, at
udgiftsbehovene er
provinsen
– i
udgiftsbehovsopgørelser i udligningen viser,
• De
fleste fattige kommuner ligger i
højere i provinsen
at
udgiftsbehovene er højere i provinsen
end i
den fattigste halvdel af landets kommuner ligger kun
end i hovedstadsområdet.
hovedstadsområdet.
4 i hovedstadsområdet – og det er før udligning.
De
fleste fattige kommuner ligger i provinsen
– i den fattigste halvdel af landets kommuner ligger
kun 4 i hovedstadsområdet – og det er før udligning.
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 170: Henvendelse af 27/2-18 fra Bedre Balance - Materiale til brug ved foretræde for udvalget den 1. marts 2018
1860960_0002.png
På den baggrund foreslår Bedre Balance
et enstrenget udligningssystem,
hvor alle kommuner omfattes af de samme
udligningsordninger. Forslaget indebærer at:
• Hæve landsudligningen fra 61% til 88%
• Fjerne hovedstadsudligningen, der i dag er på 27%
• Reducere udligningsgraden i ordningen for kommuner
med højt-strukturelt underskud uden for hovedstaden
fra 32% til 5%
• Udbrede denne ordning til også at omfatte kommu-
nerne i hovedstaden
• Fastholde den nuværende grænse for at være omfat-
tet af ordningen vedrørende højt strukturelt under-
skud på 95% af det landsgennemsnitlige underskud
• Fastholde det nuværende niveau for overudligning på
93%
Udpluk af debatten
om hovedstadsudligningen:
Hovedstaden siger:
En familie i hovedstaden har 96.000 kr. mindre i
rådighedsbeløb
end en familie i Nordjylland.
Bedre Balance svarer:
Beregningen stammer fra Penge og Privatøkonomi. Den tager ikke
højde for, at familien i hovedstaden afdrager langt mere på sin bolig
og har en langt højere værdistigning end familien i Nordjylland. Efter
afdrag og værdistigninger har familierne nogenlunde samme rådig-
hedsbeløb. Kort sagt – familien i hovedstaden behøver ikke betale så
meget af på boligen for at have samme friværdi til alderdommen – se
separat faktaark herom.
Det passer ikke. Hovedstaden ser på nøgletallet for serviceniveau fra
Økonomi- og Indenrigsministeriet. Dette dækker både serviceudgifter
og forsørgelsesudgifter (førtidspension, kontanthjælp mv.). Lolland
Kommune er i opgørelsen i top tre blandt kommuner med det højeste
serviceniveau, mens Frederiksberg Kommune har det laveste (R2016).
Men det høje serviceniveau på Lolland skyldes især forsørgelsesudgif-
terne. Ser man alene på de traditionelle serviceudgifter som børne-
pasning, ældrepleje og skoler mv. er serviceniveauet langt højere i
hovedstaden – se separat faktaark herom.
Det passer ikke. Der bliver ikke større ulighed mellem kommunerne
i hovedstaden med Bedre Balances forslag. Kun lavere forskelle på
tværs af landet.
Serviceniveauet
er højere i provinsen end i
hovedstaden.
En afskaffelse af hovedstadsudligningen vil øge
forskellene i hovedstaden og give forøgede
”ghetto-problemer”
De sociale problemer
er større i hovedstaden end Nej. Der er flere hjemløse og stofmisbrugere i hovedstadsområdet,
i provinsen
men det trækker ikke meget på ressourcerne, da under 1 pct. af ser-
viceudgifterne bruges hertil. Øvrige sociale problemer findes i mindst
lige så stor udstrækning i provinsen. Fx viser KORA’s analyse af, hvor
de sårbare børn bor, at der er markant flere sårbare børn i provinsen
end i hovedstaden – se separat faktaark herom.
Bedre Balance
består af Esbjerg, Herning, Hjørring, Holstebro,
Odsherred, Randers, Vordingborg og Aarhus Kommuner
• 63 ud af 64 borgmestre uden for hovedstaden (i byrådsperio-
den 2014-2017) støtter Bedre balance
• Disse 63 borgmestre repræsenterer kommuner med 3,7 mio.
indbyggere
• 37 ud af 48 V-borgmestre støtter Bedre Balance
• Alle S-borgmestre uden for hovedstaden – svarende til 20
borgmestre – støtter Bedre Balance initiativet
Faktaark, Bedre Balance. Generelt. December 2017