Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 14
Offentligt
1799226_0001.png
UDKAST
Enhed
Forvaltningsjura
Sagsbehandler
Henrik Villum
Jensen
Koordineret med
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunernes styrelse og regionsloven
(Beskyttelse af kommunalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmers behandling af op-
lysninger som led i hvervet)
§1
I lov om kommunernes styrelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 318 af 28. marts 2017, fore-
tages følgende ændring:
1.
Efter § 8 a indsættes:
Ȥ
8 b.
Lov om behandling af personoplysninger finder ikke anvendelse på behandling
af oplysninger, der foretages som led i varetagelsen af et kommunalbestyrelsesmed-
lems hverv.«
§2
I regionsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 319 af 28. marts 2017, foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 12, stk. 1,
indsættes efter »næstformand,«: »§ 8 b om behandling af oplysninger
som led i varetagelsen af et kommunalbestyrelsesmedlems hverv,«.
§3
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Sagsnr.
2017 - 2912
Doknr.
469287
Dato
05-10-2017
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 14: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse og regionsloven (Beskyttelse af kommunalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmers behandling af oplysninger som led i hvervet), fra økonomi- og indenrigsministeren
1799226_0002.png
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Gældende ret
2.1.1. Persondataloven
2.1.1.1. Persondatalovens regler
2.1.1.2. Muligheden for at fravige persondataloven ved nationale særregler
2.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at beskytte et kommunalbestyrelses- eller regionsråds-
medlems kommunikation som led i varetagelsen af sit hverv som medlem af kommu-
nalbestyrelsen eller regionsrådet, når medlemmet anvender den mailkonto, som med-
lemmet har fået stillet til rådighed af kommunen eller regionen.
Med lovforslaget undtages behandling af oplysninger, der foretages som led i vareta-
gelsen af et kommunalbestyrelsesmedlems eller regionsrådsmedlems hverv, fra per-
sondataloven.
En kommune eller region kan ellers efter persondataloven være berettiget til at tilgå et
eller flere kommunalbestyrelses- eller regionsrådsmedlemmers kommunale eller regi-
onale mailkonti, hvis det f.eks. i forbindelse med mistanke om misbrug er nødvendigt
for, at kommunen kan forfølge berettigede interesser.
Lovforslaget skal på den måde sikre, at kommunalbestyrelses- og regionsrådsmed-
lemmer også ved brug af deres kommunale eller regionale mailkonto har et fortroligt
rum til at kommunikere om kommunal- og regionalpolitiske emner, som kommunen og
regionen
herunder andre medlemmer af kommunalbestyrelsen eller regionsrådet
ikke skal kunne være berettiget til at tilgå.
Ministeriet er opmærksomt på, at justitsministeren har fremsat forslag til en databe-
skyttelseslov, der med virkning fra den 25. maj 2018 ophæver persondataloven.
Ministeriet vil derfor efter dette lovforslags vedtagelse og, inden ophævelsen af per-
sondataloven træder i kraft den 25. maj 2018, ved en yderligere lovændring i denne
folketingssamling sikre, at kommunalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmer også
efter den 24. maj 2018 vil have samme beskyttelse som foreslået med dette lov-
forslag.
2. Lovforslagets hovedindhold
Den følgende fremstilling af lovforslaget tager for at lette læsningen heraf udgangs-
punkt i kommuner og kommunalbestyrelsen. Tilsvarende regler og overvejelser finder
anvendelse for regioner og regionsrådsmedlemmer, medmindre andet er udtrykkeligt
angivet.
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 14: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse og regionsloven (Beskyttelse af kommunalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmers behandling af oplysninger som led i hvervet), fra økonomi- og indenrigsministeren
1799226_0003.png
2.1. Gældende ret
Lov om kommunernes styrelse (lovbekendtgørelse nr. 318 af 28. marts 2017) og regi-
onsloven (lovbekendtgørelse nr. 319 af 28. marts 2017), der bl.a. omhandler kommu-
nalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmers pligter og rettigheder, indeholder ikke
særregler om behandlingen af oplysninger som led i varetagelsen af et kommunalbe-
styrelses- eller regionsrådsmedlems hverv.
Reguleringen heraf er omfattet af de almindelige regler i persondataloven.
2.1.1. Persondataloven
2.1.1.1. Persondatalovens regler
Persondataloven (lov nr. 429 af 31. maj 2000 med senere ændringer) gælder ifølge
lovens § 1, stk. 1, bl.a. for behandling af personoplysninger, som helt eller delvis fore-
tages ved hjælp af elektronisk databehandling. Gennemgang af e-mails betragtes som
en behandling i persondatalovens forstand, jf. lovens § 1, stk. 1, og § 3, nr. 2.
Persondataloven giver mulighed for, at en behandling kan finde sted, hvis det er nød-
vendigt af hensyn til udførelsen af en opgave i samfundets interesse eller til udførel-
sen af en opgave, der henhører under myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige
eller tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, har fået pålagt, jf. lovens § 6, stk.
1, nr. 5 og 6.
Behandling kan endvidere finde sted, hvis den er nødvendig for, at den dataansvarlige
eller den tredjemand til hvem oplysningerne videregives, kan forfølge en berettiget
interesse og hensynet til den registrerede ikke overstiger denne interesse, jf. lovens §
6, stk. 1, nr. 7.
Datatilsynet har tidligere udtalt, at en kommunes eventuelle gennemgang af ansattes
e-mails i forbindelse med mistanke om misbrug er nødvendig for, at kommunen kan
forfølge berettigede interesser
nemlig hensynet til drift, sikkerhed, genetablering og
dokumentation samt hensynet til kontrol af brug
og at hensynet til de ansatte ikke
overstiger disse interesser, jf. lovens § 6, stk. 1, nr. 7. Datatilsynet har endvidere i en
udtalelse af 14. februar 2017 (Datatilsynets jr. nr. 2017-323-0455) antaget, at det er de
samme regler i persondataloven, som gælder for gennemgang af byrådsmedlemmers
e-mails.
Det er i første række den dataansvarlige, der skal foretage en vurdering af, om de
ønskede behandlinger kan og skal ske indenfor persondatalovens rammer i de kon-
krete tilfælde.
Efter Datatilsynets praksis er det endvidere en forudsætning for den dataansvarliges
gennemgang af sendte og modtagne e-mails, at de registrerede på forhånd på en klar
og utvetydig måde er blevet informeret herom, jf. reglerne om oplysningspligt i per-
sondatalovens §§ 28-29. Dette følger endvidere af princippet om god databehand-
lingsskik, jf. persondatalovens § 5, stk. 1.
De hensyn til de registrerede, som ligger til grund for kravet om forudgående informa-
tion, gør sig gældende, uanset om en behandling af oplysninger i kontroløjemed sker
som stikprøvekontrol eller på baggrund af en konkret mistanke.
Muligheden for undtagelsesvist at foretage gennemgangen uden forudgående infor-
mation er underlagt ganske snævre grænser, jf. herved § 30 i persondataloven, hvoraf
det fremgår, at bestemmelserne i lovens § 28, stk. 1 og 29, stk. 1, ikke gælder, hvis
3
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 14: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse og regionsloven (Beskyttelse af kommunalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmers behandling af oplysninger som led i hvervet), fra økonomi- og indenrigsministeren
1799226_0004.png
den registreredes interesse i at få kendskab til oplysningerne findes at burde vige for
afgørende hensyn til private eller offentlige interesser.
Det er også på dette punkt i første række den dataansvarlige, der skal foretage en
vurdering af, om kravet om forudgående information kan og bør fraviges i de konkrete
tilfælde.
Den dataansvarlige må ikke læse indholdet af en e-mail, når denne er identificeret
som privat. Såfremt der ved en gennemgang af eksempelvis en kommunes e-post
findes private e-mails uden relation til kommunens virksomhed, må de pågældende e-
mails ikke læses af andre end den retmæssige modtager. En krænkelse heraf kan
være strafbar i medfør af straffelovens § 263.
2.1.1.2. Muligheden for at fravige persondataloven ved nationale særregler
Det er ministeriets opfattelse, at en kommunes (eller regions) adgang til at tilgå et
kommunalbestyrelsesmedlems kommunale mailkonto afskæres ved at fastsætte en
undtagelse fra persondataloven for den pågældende behandling af personoplysninger.
Persondataloven gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/46/EF af
24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger.
Det fremgår af direktivets artikel 9, at der tillades (væsentlige) undtagelser fra de al-
mindelige databeskyttelsesregler, når de er nødvendige for at forene retten til privatli-
vets fred og reglerne for ytringsfrihed, såfremt persondatabehandlingen udelukkende
sker i journalistisk øjemed eller med henblik på kunstnerisk eller litterær virksomhed.
Det er ministeriets opfattelse, at denne bestemmelse generelt bør fortolkes i lyset af
hensynet til ytringsfriheden.
I persondatalovens § 2, stk. 2, reguleres forholdet mellem behandling af personoplys-
ninger efter persondataloven og hensynet til informations- og ytringsfriheden. Det føl-
ger heraf, at persondataloven ikke finder anvendelse, såfremt lovens anvendelse vil
stride imod Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 10.
I den præjudicielle afgørelse af 6. november 2003,
C-101/01, Lindqvist,
har EU-
Domstolen udtalt sig om direktivets forhold til ytringsfrihed. EU-Domstolen var i sagen
blevet spurgt til, om reglerne i direktivet i en sag som den foreliggende medfører en
begrænsning, der er i strid med det almindelige princip om ytringsfrihed eller andre
friheder og rettigheder, der er gældende inden for EU, og som svarer til bl.a. menne-
skerettighedskonventionens artikel 10.
I præmis 90 udtaler EU-Domstolen, at direktivet ikke i sig selv medfører en begræns-
ning, der er i strid med det almindelige princip om ytringsfrihed eller andre friheder og
rettigheder, der er gældende inden for EU, og som svarer til bl.a. menneskerettig-
hedskonventionens artikel 10. Den udtaler endvidere, at det påhviler de nationale
myndigheder og domstole, der skal anvende de nationale bestemmelser til gennemfø-
relse af direktivet, at sikre en retfærdig og ligevægt mellem de omhandlede rettigheder
og interesser, herunder de grundlæggende rettigheder, der beskyttes ved Fællesska-
bets retsorden.
Det må herefter lægges til grund, at artikel 9 ikke gør udtømmende op med de situati-
oner, hvor ytringsfriheden kan medføre en indskrænkning i behandling af personop-
lysninger.
Efter ministeriets opfattelse kan der på baggrund af direktivets artikel 9 sammenholdt
med menneskerettighedskonventionens artikel 10 foretages en afvejning af på den
4
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 14: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse og regionsloven (Beskyttelse af kommunalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmers behandling af oplysninger som led i hvervet), fra økonomi- og indenrigsministeren
1799226_0005.png
ene side hensynet til beskyttelse af personoplysninger, og på den anden side hensy-
net til kommunalbestyrelsesmedlemmers ytrings- og informationsfrihed med henblik
på at sikre, at der ikke sker en unødig indskrænkning i disse rettigheder.
2.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
En kommune kan i dag efter persondataloven være berettiget til at tilgå et eller flere
kommunalbestyrelsesmedlemmers kommunale mailkonti, hvis det f.eks. i forbindelse
med mistanke om misbrug er nødvendigt for, at kommunen kan forfølge berettigede
interesser.
Formålet med at afskære muligheden for at tilgå kommunalbestyrelses- og region-
rådsmedlemmers mailkonti er således at skabe et fortroligt rum for kommunalbestyrel-
ses- og regionrådsmedlemmer til at kommunikere, uden at kommunen og regionen
herunder politiske modstandere
er berettiget til at foretage kontrol heraf.
Efter Økonomi- og Indenrigsministeriets opfattelse er det ikke hensigtsmæssigt, at en
kommune - eventuelt på foranledning af borgmesteren - under visse betingelser kan
være berettiget til at tilgå et kommunalbestyrelsesmedlems kommunikation som led i
varetagelsen af sit hverv, når medlemmet anvender den mailkonto, som medlemmet
har fået stillet til rådighed af kommunen.
Kommunalbestyrelsesmedlemmer skal ikke kunne risikere, at andre end de involvere-
de i kommunikationen får adgang til overvejelser om f.eks. et nyt politisk initiativ, afkla-
ring af partiets, listens eller medlemmets holdning til et fremsat forslag, medlemmets
kommunikation med borgere, interesseorganisationer, virksomheder m.fl. Navnlig gør
beskyttelsesbehovet sig gældende i forhold til borgmesteren og andre medlemmer af
kommunalbestyrelsen, herunder fra andre kandidatlister.
Det er ministeriets vurdering, at der på baggrund af de her anførte synspunkter kan
fastsættes en undtagelse, der af hensyn til kommunalbestyrelsesmedlemmers ret til
ytrings- og informationsfrihed undtager kommunalbestyrelsesmedlemmer fra person-
datalovens anvendelsesområde ved varetagelsen af deres hverv.
Muligheden for at fastsætte en national undtagelse og fravigelse som følge af hensy-
net til ytrings- og informationsfrihed indebærer, at det alene er den behandling af per-
sonoplysninger, der foretages som led i kommunalbestyrelsesmedlemmers politiske
arbejde, der kan undtages på baggrund af direktivets artikel 9.
Ministeriet foreslår på den baggrund
og under henvisning til de oven for anførte
grunde for at fastsætte en sådan fravigelse
at der skal indføres en national undta-
gelse og fravigelse af persondatalovens anvendelsesområde for så vidt angår kom-
munalbestyrelsesmedlemmers behandling af oplysninger, der foretages som led i
varetagelsen af deres kommunalpolitiske hverv.
Det bemærkes i den forbindelse, at forslagets undtagelse fra persondatalovens regler
udelukkende finder anvendelse, når et kommunalbestyrelsesmedlem som led i sit
kommunale hverv foretager politisk arbejde i form af mailkorrespondance. Den virk-
somhed, et politisk parti måtte udføre, er
ikke
undtaget fra persondatalovens regler.
Politiske partier skal således naturligvis fortsat overholde de almindelige regler om
behandling af personoplysninger, der følger af persondataloven.
Det bemærkes endvidere, at undtagelsen
ikke
omfatter, når et kommunalbestyrelses-
medlem, der er ansat i den kommune, den pågældende også er valgt i, anvender den
pågældende mailkonto arbejdsmæssigt. Denne behandling af personoplysninger vil
være fuldt ud omfattet af reglerne i persondataloven.
5
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 14: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse og regionsloven (Beskyttelse af kommunalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmers behandling af oplysninger som led i hvervet), fra økonomi- og indenrigsministeren
1799226_0006.png
De samme forhold gør sig efter ministeriets opfattelse gældende i regioner for regions-
rådsmedlemmer, hvorfor ministeriet videre finder, at der er behov for tilsvarende und-
tagelser for så vidt angår behandling af oplysninger, der foretages som led i vareta-
gelsen af et regionsrådsmedlems hverv.
Ministeriet er opmærksomt på, at justitsministeren som led i den lovgivningsmæssige
opfølgning på databeskyttelsesforordningen, der træder i kraft den 25. maj 2018 og fra
denne dato erstatter og ophæver persondatadirektivet, har fremsat et lovforslag om en
databeskyttelseslov, der supplerer og gennemfører databeskyttelsesforordningen
(Lovforslag nr. …). Lovforslaget
indebærer en ophævelse af persondataloven med
virkning fra den samme dato, jf. [§ 46] i forslaget til databeskyttelseslov.
Ministeriet vil derfor efter dette lovforslags vedtagelse og, inden ophævelsen af per-
sondataloven træder i kraft den 25. maj 2018, ved en ændring i denne folketingssam-
ling af det foreslåede § 8 b i lov om kommunernes styrelse, jf. lovforslagets § 1, nr. 1,
sikre, at kommunalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmer også efter den 24. maj
2018 vil have samme beskyttelse som foreslået med dette lovforslag.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 1, at persondataloven ikke skal finde anvendel-
se på behandling af oplysninger, der foretages som led i varetagelsen af et kommu-
nalbestyrelsesmedlems hverv.
Det vil ske ved ændring af lov om kommunernes styrelse, der bl.a. omhandler kom-
munalbestyrelsesmedlemmers pligter og rettigheder, hvorved denne behandling und-
tages fra persondatalovens anvendelsesområde.
Det foreslås videre med lovforslagets § 2, nr. 1, at behandling af oplysninger, der fore-
tages som led i varetagelsen af et regionsrådsmedlems hverv ved en ændring af regi-
onsloven på samme måde undtages fra persondatalovens område.
Undtagelserne vil omfatte den behandling af oplysninger, der foretages som led i
kommunalbestyrelsesmedlemmers kommunale hverv, herunder parti- eller listetilknyt-
tet kommunikation, herunder navnlig den behandling af oplysninger, der foretages via
den mailkonto, som et kommunalbestyrelsesmedlem får stillet til rådighed som led i
varetagelsen af sit hverv som kommunalbestyrelsesrådsmedlem.
Undtagelserne vil sikre, at der ikke efter persondataloven vil være et grundlag for at
behandle oplysninger om et kommunalbestyrelsesmedlems kommunale mailkonti, i
det omfang oplysningerne behandles som led i varetagelsen af et kommunalbestyrel-
sesmedlems hverv.
Dermed vil en kommune ikke kunne træffe beslutning om at tilgå et kommunalbesty-
relsesmedlems kommunikation som led i varetagelse af sit hverv, når medlemmet
anvender den mailkonto, som medlemmet har fået stillet til rådighed af kommunen.
Ved vurderingen af, hvorvidt der er tale om behandling af oplysninger som led i vare-
tagelsen af et kommunalbestyrelsesmedlems hverv, vil der skulle tages udgangspunkt
i, at alle oplysninger, som har tilknytning til medlemmets varetagelse af det hverv, som
medlemmet har modtaget i medfør af lov om kommunale og regionale valg, er omfat-
tet af beskyttelsen
Det skal således forstås bredere end oplysninger, der vedrører et forhold, som vil
kunne indbringes for kommunalbestyrelsen som kompetent organ, og skal tage højde
for, at et kommunalbestyrelsesmedlem som led i varetagelsen af sit hverv kan have
behov for at kommunikere om forhold, der ikke kan indbringes for hverken kommunal-
bestyrelsen, men som har tilknytning til medlemmets varetagelse af hvervet.
6
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 14: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse og regionsloven (Beskyttelse af kommunalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmers behandling af oplysninger som led i hvervet), fra økonomi- og indenrigsministeren
1799226_0007.png
Undtagelserne vil derimod ikke omfatte den behandling af oplysninger, der i øvrigt
foretages af et kommunalbestyrelsesmedlem, herunder den behandling af oplysninger
der foretages via den mailkonto, som medlemmet har fået stillet til rådighed af kom-
munen eller regionen, dvs. behandling af oplysninger, der ikke foretages som led i
varetagelsen af et kommunalbestyrelsesmedlems hverv. Dette kunne f.eks. være be-
handling af oplysninger i rent arbejdsmæssig eller privat sammenhæng.
Denne behandling af personoplysninger vil dermed fortsat være fuldt ud omfattet af
reglerne i persondataloven.
Hvorvidt en behandling af oplysninger foretages som led i varetagelsen af et kommu-
nalbestyrelsesmedlems hverv, vil bero på en konkret vurdering.
Med henblik på at understøtte at formålet med lovforslaget
at beskytte et kommu-
nalbestyrelsesmedlems kommunikation som led i varetagelsen af sit hverv som med-
lem af kommunalbestyrelsen, når medlemmet anvender den mailkonto, som med-
lemmet har fået stillet til rådighed af kommunen
opnås i praksis, vil der efter forsla-
get gælde en formodning for, at den kommunikation, som et kommunalbestyrelses-
medlem har via sin kommunale mailkonto sker som led i varetagelsen af medlemmets
hverv.
Det bemærkes, at der med den foreslåede særregel for kommunalbestyrelsesmed-
lemmer alene vil ske fravigelse og undtagelse fra reglerne i persondataloven.
Det betyder, at anden regulering fortsat vil finde anvendelse på kommunalbestyrel-
sesmedlemmers kommunale mailkonti.
Sådan anden regulering vil navnlig være retsplejelovens almindelige regler om politi-
ets adgang til oplysninger i forbindelse med efterforskning af formodede strafbare
forhold, hvilket som udgangspunkt forudsætter forudgående indhentelse af en dom-
merkendelse.
Herudover vil en kommune som led i kommunens almindelige beføjelser som offentlig
myndighed ved afværgning af kritiske angreb på kommunens IT-system være beretti-
get til at tilgå alle dele af kommunens IT-systemer, hvis dette er påkrævet af IT-faglige
grunde. Kommunen vil i den forbindelse undtagelsesvis, hvis det er påkrævet af IT-
faglige grunde for at afværge et kritisk angreb på kommunens IT-system og en over-
hængende fare for et systemnedbrud, være berettiget til at tilgå et kommunalbestyrel-
sesmedlems kommunale mailkonto.
Kommunen vil i sådanne tilfælde ikke være berettiget til at foretage gennemlæsning af
en eller flere e-mails, men kommunens IT-afdeling eller ekstern IT-bistand vil alene
være berettiget til systemteknisk at tilgå en mailkonto, herunder eventuelt enkelte e-
mails, der som følge af vira eller andet udgør (en del af) angrebet på kommunens
system, for at sikre, at der ikke sker et komplet systemnedbrud.
De medarbejdere, der eventuelt måtte tilgå en mailkonto, vil i sådanne tilfælde være
underlagt de bindinger, der følger af almindelige forvaltningsretlige regler, som bl.a.
indeholder et krav om saglighed og proportionalitet.
Tilsvarende vil gælde for behandlingen af oplysninger som led i varetagelsen af et
regionsrådsmedlems hverv i medfør af lov om kommunale og regionale valg.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
7
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 14: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse og regionsloven (Beskyttelse af kommunalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmers behandling af oplysninger som led i hvervet), fra økonomi- og indenrigsministeren
1799226_0008.png
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser for erhvervslivet.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder fravigelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
95/46/EF af 24. oktober 1995 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger.
Direktivet vurderes ikke at være til hinder for, at der i Danmark kan fastsættes nationa-
le særregler om beskyttelse af kommunalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmers
kommunale og regionale mailkonto. Der henvises til afsnit 2.1.1.2
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 4. oktober 2017 til den 1. november 2017
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommer-
forening, Digitaliseringsstyrelsen, Domstolsstyrelsen, Institut for Menneskerettigheder,
KL, Vestre Landsret og Østre Landsret.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/min-
dreudgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Ingen
Negative
konsekvenser/
merudgifter (hvis ja, angiv
omfang)
Ingen
Økonomiske konsekven-
ser for stat, kommuner
og regioner
Administrative
konse-
kvenser for stat, kommu-
ner og regioner
Økonomiske konsekven-
ser for erhvervslivet
Administrative konse
kvenser for erhvervslivet
Administrative
konse-
kvenser for borgerne
Miljømæssige
konse-
kvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Overimplementering
af
EU-retlige minimumsfor-
pligtelser (sæt X)
Lovforslaget indeholder fravigelse af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om be-
skyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling
af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
8
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 14: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse og regionsloven (Beskyttelse af kommunalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmers behandling af oplysninger som led i hvervet), fra økonomi- og indenrigsministeren
1799226_0009.png
Til § 1
Til nr. 1
En myndighed eller virksomhed kan efter persondataloven under visse betingelser
foretage kontrol af e-mails, der indgår i myndighedens eller virksomhedens IT-
systemer, for at forfølge berettigede interesser i form af hensynet til drift, sikkerhed,
genetablering og dokumentation samt hensynet til kontrol af brug. Kommuner er også
underlagt disse rammer.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.1.1.
Efter den foreslåede bestemmelse i lov om kommunernes styrelse § 8 b finder per-
sondataloven ikke anvendelse på behandling af oplysninger, der foretages som led i
varetagelsen af et kommunalbestyrelsesmedlems hverv
Undtagelsen indebærer, at der ikke efter persondataloven vil være et grundlag for at
behandle oplysninger om et kommunalbestyrelsesmedlems kommunale mailkonto, i
det omfang oplysningerne behandles som led i varetagelsen af et kommunalbestyrel-
sesmedlems hverv.
Dermed vil en kommune ikke i medfør af persondataloven kunne træffe beslutning om
at tilgå et kommunalbestyrelsesmedlems kommunikation som led i varetagelse af sit
hverv, når medlemmet anvender den mailkonto, som medlemmet har fået stillet til
rådighed af kommunen.
Formålet med ændringen er at beskytte et kommunalbestyrelsesmedlems kommuni-
kation som led i varetagelsen af sit hverv som medlem af kommunalbestyrelsen, når
medlemmet anvender den mailkonto, som medlemmet har fået stillet til rådighed af
kommunen.
Formålet med at afskære muligheden for at tilgå kommunalbestyrelses- og region-
rådsmedlemmers mailkonti er således at skabe et fortroligt rum for kommunalbestyrel-
ses- og regionrådsmedlemmer til at kommunikere, uden at kommunen og regionen
herunder politiske modstandere
er berettiget til at foretage kontrol heraf.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 1 og 2.2.
Udtrykket
behandling
skal forstås i overensstemmelse med reguleringen heraf i per-
sondataloven.
Det følger af persondatalovens § 3, nr. 2, at behandling er enhver operation eller ræk-
ke af operationer med eller uden brug af elektronisk databehandling, som oplysninger
gøres til genstand for.
Udtrykket
oplysninger
skal forstås i overensstemmelse med anvendelsesområdet for
persondataloven, jf. Folketingstidende 1999-2000, tillæg A, side 3994.
Udtrykket
som led i varetagelsen af et kommunalbestyrelsesmedlems hverv
omfatter
alle oplysninger, som har tilknytning til medlemmets varetagelse af det hverv som
medlem af kommunalbestyrelsen, som medlemmet har modtaget i medfør af lov om
kommunale og regionale valg.
Det vil således omfatte behandling af alle oplysninger, som medlemmet modtager eller
afsender som følge af medlemmets varetagelse af hvervet som kommunalbestyrel-
sesmedlem. Det skal således forstås bredere end oplysninger, der vedrører et forhold,
som vil kunne indbringes for kommunalbestyrelsen som kompetent organ.
Det bemærkes i den forbindelse, at forslagets undtagelse fra persondatalovens regler
udelukkende finder anvendelse, når et kommunalbestyrelsesmedlem som led i sit
9
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 14: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse og regionsloven (Beskyttelse af kommunalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmers behandling af oplysninger som led i hvervet), fra økonomi- og indenrigsministeren
1799226_0010.png
kommunale hverv foretager politisk arbejde i form af mailkorrespondance. Den virk-
somhed, et politisk parti måtte udføre, er
ikke
undtaget fra persondatalovens regler.
Politiske partier skal således naturligvis fortsat overholde de almindelige regler om
behandling af personoplysninger, der følger af persondataloven.
Hvorvidt en behandling af oplysninger foretages som led i varetagelsen af et kommu-
nalbestyrelsesmedlems hverv, beror på en konkret vurdering.
Af hensyn til at understøtte formålet med ændringen, som er at beskytte et kommu-
nalbestyrelsesmedlems kommunikation som led i varetagelsen af sit hverv som med-
lem af kommunalbestyrelsen, når medlemmet anvender den mailkonto, som med-
lemmet har fået stillet til rådighed af kommunen, forudsættes der at gælde en formod-
ning for, at den behandling af oplysninger, som sker, når kommunalbestyrelsesmed-
lemmet anvender denne mailkonti, sker som led i varetagelsen af kommunalbestyrel-
sesmedlemmets hverv.
Kommunalbestyrelsesmedlemmets eventuelle øvrige anvendelse af mailkontoen
dvs. behandling af oplysninger, der ikke sker som led i medlemmets varetagelse af sit
hverv
vil ikke være omfattet af den særlige beskyttelse, som indføres med dette
lovforslag, men vil være underlagt de almindelige regler i persondataloven. Dette kun-
ne f.eks. være behandling af oplysninger i rent privat eller arbejdsmæssig sammen-
hæng.
Hvis et kommunalbestyrelsesmedlem, der er ansat i den kommune, den pågældende
også er valgt i, anvender den pågældende mailkonto arbejdsmæssigt, vil det således
ikke være omfattet af undtagelsen. Denne behandling af personoplysninger vil være
fuldt ud omfattet af reglerne i persondataloven.
Herudover vil anden regulering end persondataloven fortsat finde anvendelse på
kommunalbestyrelsesmedlemmers kommunale mailkonti.
Sådan anden regulering vil navnlig være retsplejelovens almindelige regler om politi-
ets adgang til oplysninger i forbindelse med efterforskning af formodede strafbare
forhold, hvilket som udgangspunkt forudsætter forudgående indhentelse af en dom-
merkendelse.
Herudover vil en kommune som led i kommunens almindelige beføjelser som offentlig
myndighed ved afværgning af kritiske angreb på kommunens IT-system være beretti-
get til at tilgå alle dele af kommunens IT-systemer, hvis dette er påkrævet af IT-faglige
grunde. Kommunen vil i den forbindelse undtagelsesvis, hvis det er påkrævet af IT-
faglige grunde for at afværge et kritisk angreb på kommunens IT-system og en over-
hængende fare for et systemnedbrud, være berettiget til at tilgå et kommunalbestyrel-
sesmedlems kommunale mailkonto.
Kommunen vil i sådanne tilfælde ikke være berettiget til at foretage gennemlæsning af
en eller flere e-mails, men kommunens IT-afdeling eller ekstern IT-bistand vil alene
være berettiget til systemteknisk at tilgå en mailkonto, herunder eventuelt enkelte e-
mails, der som følge af vira eller andet udgør (en del af) angrebet på kommunens
system, for at sikre, at der ikke sker et komplet systemnedbrud.
Det forudsættes, at kommunen i givet fald giver det pågældende kommunalbestyrel-
sesmedlem en orientering om kommunens dispositioner.
Kommunens IT-afdeling eller ekstern IT-bistand vil i forhold til de oplysninger, som de
måtte komme i besiddelse af i den forbindelse, bl.a. være underlagt de bindinger, der
følger af almindelige forvaltningsretlige regler, som bl.a. indeholder et krav om saglig-
hed og proportionalitet.
10
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 14: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse og regionsloven (Beskyttelse af kommunalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmers behandling af oplysninger som led i hvervet), fra økonomi- og indenrigsministeren
1799226_0011.png
Det forvaltningsretlige princip om saglighed indebærer, at offentlige myndigheder ikke
må forfølge hensyn, der i sammenhængen er usaglige eller uvedkommende, mens
proportionalitetsprincippet indebærer, at et indgreb ikke må være mere vidtgående
end formålet tilsiger.
Det følger bl.a. af kravene til saglighed og proportionalitet, at indsamling og videregi-
velse af oplysninger skal ske til saglige formål, samt at det ikke må omfatte mere, end
hvad der kræves til opfyldelse af de formål, jf. her også principperne i persondatalo-
vens § 5 om god databehandlingsskik.
Videregivelse til borgmesteren eller andre i den kommunale forvaltning af konkrete
oplysninger om, hvilke e-mails til og fra et kommunalbestyrelsesmedlem en sådan IT-
mæssig håndtering har fremfundet, vil ikke være saglig.
Det kommunale tilsyn vil kunne påse, om kommunens tilgang til et kommunalbestyrel-
sesmedlems kommunale mailkonto har været lovlig.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger afsnit 2.2.
Til § 2
En region vil have mulighed for at foretage kontrol af e-mails, der indgår i regionens
IT-systemer, inden for de samme rammer i persondataloven, som er beskrevet i be-
mærkningerne til § 1, nr. 1, vedrørende kommuner og kommunalbestyrelsesmedlem-
mer.
Efter den foreslåede bestemmelse i regionslovens § 12, stk. 1, finder den foreslåede
lov om kommunernes styrelse § 8 b om behandling af oplysninger som led i vareta-
gelsen af et kommunalbestyrelsesmedlems hverv tilsvarende anvendelse for regions-
rådet og dets medlemmer.
Ændringen betyder, at en region ikke fra den 1. januar 2018 vil kunne træffe beslut-
ning om at tilgå et regionsrådsmedlems kommunikation som led i varetagelse af sit
hverv, når medlemmet anvender den mailkonto, som medlemmet har fået stillet til
rådighed af regionen.
For den nærmere forståelse af bestemmelsen henvises til bemærkningerne til de fore-
slåede § 1, nr. 1.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger afsnit 2.2.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Med den foreslåede ikrafttrædelsesbestemmelse vil kommunalbestyrelses- og regi-
onsrådsmedlemmers anvendelse af deres kommunale og regionale mailkonto som led
i varetagelsen af deres hverv være beskyttet fra og med den 1. januar 2018.
De kommunalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmer, der vælges ved kommunal- og
regionalvalget i november 2017, og tiltræder den 1. januar 2018, vil dermed være
omfattet af beskyttelsen i hele deres hvervsperiode.
11
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 14: Lovudkast - Udkast til forslag til lov om ændring af lov om kommunernes styrelse og regionsloven (Beskyttelse af kommunalbestyrelses- og regionsrådsmedlemmers behandling af oplysninger som led i hvervet), fra økonomi- og indenrigsministeren
1799226_0012.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om kommunernes styrelse, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 318 af 28. marts 2017,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 8 a indsættes:
Ȥ
8 b.
Lov om behandling af personop-
lysninger finder ikke anvendelse på be-
handling af oplysninger, der foretages
som led i varetagelsen af et kommunal-
bestyrelsesmedlems hverv.«
§2
I regionsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
319 af 28. marts 2017, foretages følgen-
de ændring:
1.
I
§ 12, stk. 1,
indsættes efter »næst-
formand,«:
Ȥ 8 b om behandling af oplysninger
som led i varetagelsen af et kommunal-
bestyrelsesmedlems hverv,«.
§ 12.
Lov om kommunernes styrelse § 7
om valget af kommunalbestyrelsens for-
mand og næstformand, §§ 9-15 om
kommunalbestyrelsens møder m.v. samt
§ 16 b, stk. 1-3, og §§ 16 c-16 e om
kommunalbestyrelsesmedlemmers ret til
fravær fra arbejde, forbud mod afskedi-
gelse m.v. og offentliggørelse af vederlag
finder tilsvarende anvendelse for regions-
rådet og dets medlemmer.
Stk. 2.
---
§3
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
12