Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 137
Offentligt
1848932_0001.png
Til samtlige kommunalbestyrelsesmedlemmer
Børne- og socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2017 - 6664
Doknr.
Kommunernes ansvar over for udsatte børn og unge
Der har netop været afholdt kommunalvalg, og de nyvalgte kommunalbestyrelser er
nu trådt sammen rundt omkring i landets kommuner. Spændende opgaver og et stort
ansvar venter jer som medlemmer af de nye kommunalbestyrelser. Vi vil gerne benyt-
te anledningen til at sætte fokus på ét af jeres ansvarsområder, nemlig ansvaret over
for udsatte børn, unge og deres familier.
Regeringen og Folketinget er stærkt optaget af, at udsatte børn, unge og deres famili-
er får den hjælp, de har brug for, i tide. Desværre har der været flere ulykkelige sager,
hvor kommuner har svigtet og handlet utilstrækkeligt. I de senere år er der gennemført
flere store reformer og initiativer for at undgå, at den slags svigt sker i fremtiden. For
os er den nye kommunale valgperiode en anledning til at skærpe kommunalbestyrel-
sens opmærksomhed på det ansvar og de forpligtelser og muligheder, den har.
Kommunalbestyrelsen har i medfør af serviceloven en række konkrete forpligtelser
over for udsatte, børn, unge og deres familier. Kommunalbestyrelsen skal helt gene-
relt føre tilsyn med de forhold, som de børn og unge under 18 år, der bor i kommunen,
lever under. Kommunen skal, når den bliver opmærksom på, at et barn eller en ung
har brug for støtte, undersøge barnets og familiens forhold og sætte ind med relevant
hjælp til barnet og familien, der løser de udfordringer, som familien måtte have. Hvis
problemerne ikke kan løses i hjemmet, skal kommunen anbringe barnet eller den un-
ge uden for hjemmet på et egnet anbringelsessted. Der
skal
tales med børnene om
deres egne sager, familien
skal
inddrages, og der
skal
reageres, når nogen underret-
ter med en bekymring for et barn. Og når kommunen har iværksat en indsats over for
et barn eller en familie, skal der løbende følges op, så indsatsen kan tilpasses og ju-
steres, hvis barnet ikke trives eller udvikler sig positivt. Det er helt afgørende, at disse
regler overholdes, så børnene ikke udsættes for flere svigt, men får den hjælp, de har
brug for.
Kommunalbestyrelsen nedsætter et børn og unge-udvalg, der er et særligt uafhængigt
organ, der indstiller til adoption uden samtykke og træffer afgørelse i de mest indgri-
bende børne- og ungesager. Fx om overvåget eller afbrudt samvær eller anbringelse
uden for hjemmet uden samtykke fra forældremyndighedsindehaverne.
Kommunalbe-
styrelsen er
ansvarlig for sagernes forberedelse og for indstilling af sager efter service-
Dato
23.01.2018
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Orientering om brev til kommunalbestyrelsesmedlemmer om kommunernes ansvar over for udsatte børn og unge, fra børne- og socialministeren og økonomi- og indenrigsministeren
lovens § 74 til børn og unge-udvalgets afgørelse. Det er også kommunalbestyrelsens
ansvar, at de afgørelser, børn og unge-udvalget træffer, bliver ført ud i livet.
Kommunalbestyrelsen har som den øverste ansvarlige for hele kommunens virksom-
hed pligt til at drage omsorg for indretningen af kommunens administration. Der findes
ikke nærmere regler for, hvordan det skal gøres, men kommunalbestyrelsen har en
generel pligt til at sikre, at den har indrettet sin forvaltning på en måde, så den gene-
relt er egnet til at sikre, at f.eks. lovbestemte frister overholdes, herunder at der reage-
res på underretninger om børn med behov for hjælp inden for de lovfastsatte 24 timer.
Som medlem af kommunalbestyrelsen har du del i den samlede kommunalbestyrelses
pligt til at føre tilsyn med, at forvaltningen og dennes øverste leder, borgmesteren,
fungerer tilfredsstillende.
Både kommunalbestyrelsen og fagudvalgene kan overlade beslutninger til forvaltnin-
gen, og i praksis behandles langt de fleste kommunale sager af de ansatte i forvalt-
ningen. Men I kan i kommunalbestyrelsen og udvalgene til enhver tid bestemme,
hvordan og hvor tit I vil orienteres om de sager, der er overladt til forvaltningen.
Herudover kan du som kommunalbestyrelsesmedlem benytte din initiativret til at få en
sag optaget på dagsordenen for et kommunalbestyrelsesmøde. Det kan du for ek-
sempel gøre, hvis der er et særligt tema, fx opfølgning i sagerne, som du ønsker at
sætte fokus på og forbedre.
Hvis kommunalbestyrelsen får viden om en lovovertrædelse i forvaltningen, er kom-
munalbestyrelsen forpligtet til at sikre, at ulovligheden bringes til ophør. Det er således
kommunalbestyrelsen, der har ansvar for at følge op i forhold til borgerne, hvis der
sker fejl eller svigt, ligesom kommunalbestyrelsen som den øverste ansvarlige for
personalet i kommunen i sådanne tilfælde har ansvar for at vurdere, om der skal dra-
ges nogen ansættelsesretlige konsekvenser. Det kan eksempelvis være relevant i
forhold til ledere i forvaltningen, der har forsømt et ansvar for at sikre en lovlig og for-
svarlig forvaltning af børne- og ungeområdet. Det kan også være i forhold til ledere på
kommunale institutioner, der har forsømt at skabe de fornødne rammer for, at bekym-
ringer om et barn bliver bragt videre til de rette personer i overensstemmelse med den
skærpede underretningspligt, som fagpersoner, herunder ledere af offentlige instituti-
oner, har efter serviceloven.
I den generelle vejledning om det kommunalpolitiske arbejde i kommunalbestyrelse og
udvalg, som Økonomi- og Indenrigsministeriet og KL netop har udsendt, kan I finde
flere oplysninger om kommunalbestyrelsens ansvar og arbejde. I kan også finde inspi-
ration til, hvordan I kan indrette arbejdet i kommunalbestyrelsen og udfylde rollen som
medlem af kommunalbestyrelsen, og om de redskaber, der står til jeres rådighed, i
den forbindelse.
Det er vigtigt for os at understrege over for jer, at kommunerne har et klart ansvar for
at løfte og prioritere det her meget vigtige område. For det er børnenes fremtid, vi taler
om. Vi er klar over, at det ikke er nogen let opgave. Det er mange gange komplekse
sager, der indebærer en svær afvejning mellem flere forskellige hensyn. Derfor er det
et område, som vi fra statens side skal understøtte kommunerne i at løfte.
Af den grund har Børne- og Socialministeriet oprettet en Task Force på børneområ-
det, som skal understøtte kommunerne i at styrke kvaliteten af sagsbehandlingen.
Task Forcen består af medarbejdere fra Ankestyrelsen og Socialstyrelsen, der tilbyder
2
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Orientering om brev til kommunalbestyrelsesmedlemmer om kommunernes ansvar over for udsatte børn og unge, fra børne- og socialministeren og økonomi- og indenrigsministeren
kommunerne juridisk og socialfaglig rådgivning om kommunens håndtering af deres
sagsbehandling på børne- og unge området. Et Task Force forløb er et længereva-
rende analyse- og udviklingsforløb på ca. 2 år, som kommunen ansøger om at indgå i.
Vi vil stærkt opfordre til, at kommunerne benytter sig af dette gratis tilbud. Både hvis I
gerne vil forbedre sagsbehandlingen, eller hvis I oplever, at området i øvrigt kan styr-
kes.
Til sidst vil vi gerne oplyse jer om muligheden for at få viden og oplysninger om, hvor-
dan det står til i egen kommune sammenlignet med landsgennemsnittet, fx ift. under-
retninger og anbringelser uden for hjemmet via Danmarks Statistik.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
Børne- og socialminister
Simon Emil Ammitzbøll-Bille
Økonomi- og indenrigsminister
3