Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
SOU Alm.del Bilag 123
Offentligt
1844197_0001.png
Velfærdspolitisk Analyse
Modtagere af kontanthjælp
med handicap
Analyser i blandt andet Socialpolitisk Redegørelse viser, at der er potentiale for, at flere men-
nesker med handicap kan blive en del af fællesskabet på en arbejdsplads og bidrage på ar-
bejdsmarkedet. Fx modtager mange midlertidige overførsler som kontanthjælp, og en del har
erfaring fra tidligere beskæftigelse. Denne analyse ser nærmere på 18-64 årige, der har mod-
taget en handicapkompenserende indsats efter serviceloven i 2014, og som har haft kontant-
hjælp som forsørgelsesgrundlag i en kortere eller længere periode i 2014 og 2015. Der er ta-
le om 7.000 personer eller omtrent 15 pct. af den samlede gruppe af personer med handicap.
Analysen viser blandt andet, at modtagerne af kontanthjælp med handicap er væsentligt yng-
re end øvrige personer med handicap, og relativt mange har ADHD eller autisme. Samtidig
ser gruppen ud til at få ydelsen i relativt lang tid. Blandt personer med handicap, der fik kon-
tanthjælp i 2014 og 2015, modtog 70 pct. sammenlagt ydelsen i en periode på et år eller me-
re i. Til sammenligning var tallet omkring 55 pct. for alle personer, der fik kontanthjælp i 2014
og 2015. Langt de fleste kontanthjælpsmodtagere med handicap, op mod 90 pct., visiteres
som aktivitetsparate. Aktivitetsparate er som udgangspunkt ikke klar til at komme i ordinær
uddannelse eller beskæftigelse. Når gruppen følges frem i tid, er det omkring 1.900 personer,
svarende til ca. 30 pct., der er overgået til beskæftigelse eller uddannelse i 2016, hvis der ses
bort fra Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU). Til sammenligning er det ca. 45 pct.
for alle personer, der har modtaget kontanthjælp i løbet af 2014 og 2015.
Samlet set peger resultaterne på, at det vil være en udfordring at løfte flere kontanthjælps-
modtagere med handicap i ordinær uddannelse og beskæftigelse. Men den viser også, at det
kan lade sig gøre at hjælpe mennesker med handicap fra kontanthjælp til uddannelse eller
beskæftigelse, hvor den rigtige løsning for nogle vil være STU eller et fleksjob. Hvis flere
mennesker med handicap skal blive en del af arbejdsfællesskabet, indikerer resultaterne, at
det vil kræve en tæt koordination mellem den sociale og den beskæftigelsesorienterede ind-
sats og et særligt fokus på unge med ADHD og autisme.
Velfærdspolitisk Analyse nr. 14 Januar 2018
1
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Orientering om velfærdspolitisk analyse om modtagere af kontanthjælp med handicap, fra børne- og socialministeren
1844197_0002.png
Velfærdspolitisk Analyse
Personer med handicap og forsørgelsesgrundlag
Personer med handicap er ikke en entydigt defineret gruppe. I denne analyse er personer
med handicap afgrænset som personer, der modtager en handicapkompenserende indsats
efter serviceloven. Det er den samme afgrænsning som er anvendt i fx Socialpolitisk Rede-
gørelse 2017. Gruppen omfattede omkring 49.900 personer i 2016, som er det seneste år,
der foreligger data for.
Mennesker med handicap har i Danmark adgang til en række indsatser på det specialiserede
socialområde. Formålet med indsatserne kan være at forebygge og forbedre den enkeltes
sociale og personlige funktioner samt udviklingsmuligheder fx i forhold til uddannelse eller
beskæftigelse. I situationer, hvor det ikke er muligt, tager indsatsen sigte på at mindske kon-
sekvenserne af en funktionsnedsættelse for borgeren samt at tilgodese borgerens behov og
på den måde øge livskvaliteten.
Denne analyse tager udgangspunkt i personer i alderen 18-64 år, der har modtaget en han-
dicapkompenserende indsats efter serviceloven i 2014, og som har haft kontanthjælp som
forsørgelsesgrundlag i en kortere eller længere periode i 2014 og 2015. Samlet set udgjorde
18-64-årige, der modtog en handicapkompenserende indsats efter serviceloven i 2014, om-
kring 42.900 personer. De fleste personer i gruppen havde førtidspension som forsørgelses-
grundlag i 2014 og 2015. Men 7.000 personer, svarende til omtrent 15 pct. af den samlede
gruppe med handicap, modtog kontanthjælp på et tidspunkt i perioden, jf. figur 1.
Figur 1
Forsørgelsesgrundlag i perioden 2014-2015 for 18-64-årige personer med handicap
Anm.: 18-64 år ultimo 2014. Baseret på modtagere af handicapkompenserende indsatser efter serviceloven i
44 kommuner, der indgår i De Kommunale Serviceindikatorer i perioden 2014-2015, og opregnet til
landsplan pba. indbyggertal. Kontanthjælp omfatter personer, der har modtaget kontanthjælp på et
tidspunkt i perioden 2014-2015. Førtidspension omfatter personer, der har modtaget førtidspension
på et tidspunkt i perioden 2014-2015, og er opgjort eksklusiv personer, der har modtaget kontant-
hjælp i perioden. Kategorien ’andre’ omfatter personer, der hverken har modtaget kontanthjælp eller
førtidspension i 2014 og 2015. Uddannelseshjælp og integrationsydelse indgår også i kontanthjælp.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
2
Velfærdspolitisk Analyse Nr. 14 Januar 2018
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Orientering om velfærdspolitisk analyse om modtagere af kontanthjælp med handicap, fra børne- og socialministeren
1844197_0003.png
Velfærdspolitisk Analyse
Nogle personer i gruppen (kategorien ’andre’ i figuren) modtog hverken kontanthjælp eller
førtidspension i 2014 og 2015. Det omfatter blandt andet personer med lønindkomst som for-
sørgelsesgrundlag.
Modtagere af kontanthjælp med handicap
Modtagere af kontanthjælp med handicap er kendetegnet ved at være væsentligt yngre end
øvrige personer med handicap. Gruppen af kontanthjælpsmodtagere er i denne sammen-
hæng opgjort inklusiv modtagere af uddannelseshjælp, der er målrettet unge under 30 år.
Modtagere af uddannelseshjælp udgør 80 pct. af den samlede kontanthjælpsgruppe.
Mens personer under 40 år udgør omkring 90 pct. blandt modtagere af kontanthjælp med
handicap, udgør de i størrelsesordenen 40-50 pct. blandt øvrige personer med handicap, jf.
figur 2.
Figur 2
Alder for personer med handicap, der har modtaget kontanthjælp hhv. ikke har modtaget kontant-
hjælp (øvrige) i perioden 2014-2015
Anm.: 18-64 år ultimo 2014. Kontanthjælp er opgjort inklusiv uddannelseshjælp og integrationsydelse.
Gennemsnitsaldere for modtagerne af uddannelseshjælp er omkring 22 år, mens den er 38 år for de
resterende modtagere af kontanthjælp, herunder integrationsydelse, og 41 år for gruppen af øvrige
med handicap.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
Billedet skal blandt andet ses i lyset af førtidspensionsreformen fra 2013, der begrænsede
adgangen til førtidspension for personer under 40 år.
Uddannelseshjælp blev indført i forbindelse med kontanthjælpsreformen i 2014, jf. boks 1.
Velfærdspolitisk Analyse nr. 14 Januar 2018
3
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Orientering om velfærdspolitisk analyse om modtagere af kontanthjælp med handicap, fra børne- og socialministeren
1844197_0004.png
Velfærdspolitisk Analyse
Boks 1
Kontanthjælpsreform 2014
Kontanthjælpsreformen trådte i kraft d.1. januar 2014. Målet med reformen var at give flere mulighed for at
blive en del af arbejdsmarkedet. Kravene og forventningerne til kontanthjælpsmodtagere blev i endnu høje-
re grad tilpasset den enkeltes livssituation og mulighed for arbejdsmarkedsdeltagelse – unge under 30 år
uden uddannelse skulle i gang med en uddannelse, og unge med en uddannelse og voksne over 30 år i ar-
bejde.
Hovedelementerne i kontanthjælpsreformen:
Uddannelseshjælp til unge under 30 år, der ikke har en uddannelse
Ungeydelse til unge under 30 år, der har en uddannelse
Aktivitetstillæg til udsatte unge
Alle unge under 30 år uden uddannelse får et uddannelsespålæg
Særlig uddannelsesrettet hjælp til unge enlige forsørgere
Krav om intensiv jobsøgning de første tre måneder
Krav om at arbejde for kontanthjælpen
Helhedsorienteret indsats til personer med komplekse problemer
Særligt udsatte skal også have en indsats
Effektivt sanktionssystem
Samlevende par, hvor begge er fyldt 25 år, får gensidig forsørgerpligt. Er senere afskaffet.
Med reformen får personer på uddannelseshjælp som udgangspunkt en ydelse på samme niveau som SU.
Indførelsen af uddannelseshjælp medførte en væsentlig ydelsesreduktion for uddannelsesparate 25-29-
årige uden en uddannelse. Enlige forsørgere under 25 år og jobparate 25-29 årige med uddannelse fik også
en reduktion i ydelsen.
Læs mere om kontanthjælpsreformen på www.bm.dk
Der er gennemført flere analyser, som belyser effekterne af kontanthjælpsreformen. Analyserne peger en-
tydigt på, at færre unge under 30 år er i kontanthjælpssystemet, og at flere er i beskæftigelse eller har på-
begyndt en uddannelse, se fx De Økonomiske Råd, ”Dansk Økonomi Efterår 2015” (kapitel III) og Beskæfti-
gelsesministeriet, ”Effektanalyse af kontanthjælpsreformen for unge mellem 25-29 år”, 2015.
Resultaterne i Velfærdspolitisk Analyse nr. 9 om ”Socialt udsatte og kontanthjælpsreformen”, Børne- og So-
cialministeriet 2016, peger samtidig på, at der som følge af reformen er færre socialt udsatte i alderen 25-29
år i kontanthjælpssystemet i dag. Analysen viser, at socialt udsatte (som er visiteret job- eller uddannelses-
parat) som følge af reformen i højere grad overgår til uddannelse og beskæftigelse, hvilket tyder på, at so-
cialt udsatte ligesom andre unge i kontanthjælpssystemet kan reagere på økonomiske incitamenter.
4
Velfærdspolitisk Analyse Nr. 14 Januar 2018
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Orientering om velfærdspolitisk analyse om modtagere af kontanthjælp med handicap, fra børne- og socialministeren
1844197_0005.png
Velfærdspolitisk Analyse
Der er også væsentlige forskelle mellem modtagere af kontanthjælp og øvrige personer med
handicap, når der ses på diagnoser.
Relativt mange modtagere af kontanthjælp er kendetegnet ved at have en ADHD-diagnose
eller en diagnose inden for autismespektrum sammenlignet med øvrige personer med handi-
cap. Blandt modtagere af kontanthjælp er det i størrelsesordenen 20-30 pct., der har disse
diagnoser, mens det er 5-10 pct. for øvrige, jf. figur 3.
Figur 3
Diagnoser blandt personer med handicap, der har modtaget kontanthjælp hhv. ikke har modtaget
kontanthjælp (øvrige) i perioden 2014-2015
Anm.: 18-64 år ultimo 2014. Let udviklingshæmning mv. omfatter personer med udviklingshæmning i let
grad, anden mentalretardering og forskellige former for retardering. Middel/svær udviklingshæm-
ning mv. omfatter personer med udviklingshæmning i middel grad, sværere grad, sværeste grad og
uspecificeret mentalretardering.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
Omvendt er der relativt få med diagnoser som epilepsi, erhvervet hjerneskade, middel/svær
udviklingshæmning, gigt og cerebral parese (spastisk lammelse) blandt modtagere af kon-
tanthjælp sammenlignet med øvrige personer med handicap.
De udvalgte diagnoser, der indgår i denne analyse, er nærmere beskrevet i boks 2.
Velfærdspolitisk Analyse nr. 14 Januar 2018
5
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Orientering om velfærdspolitisk analyse om modtagere af kontanthjælp med handicap, fra børne- og socialministeren
1844197_0006.png
Velfærdspolitisk Analyse
Boks 2
Udvalgte diagnosegrupper
Det er altid en konkret og individuel vurdering af borgerens samlede funktionsnedsættelse og borgerens
behov for hjælp og støtte, der er udgangspunktet for, at borgeren visiteres til en handicapkompenserende
indsats efter serviceloven – aldrig en diagnose i sig selv. Og der findes et meget stort antal af diagnoser.
Derfor er det nødvendigt at foretage en udvælgelse i analyseøjemed.
I analysen indgår udvalgte diagnosegrupper, der kan være forbundet med en fysisk eller psykisk funktions-
nedsættelse:
ADHD
Autismespektrum
Cerebral parese (spastisk lammelse)
Epilepsi
Erhvervet hjerneskade
Gigt mv.
Udviklingshæmning (mental retardering)
Listen er ikke udtømmende, idet der findes mange andre former for sygdomme og funktionsnedsættelser,
der kan være forbundet med et handicap, en sindslidelse eller et socialt problem. Listen er udarbejdet i for-
bindelse med Socialpolitisk Redegørelse 2017 og er et analytisk værktøj til datamæssigt at opgøre udvalgte
diagnoser. Diagnosegrupperne er udarbejdet af Børne- og Socialministeriet efter input fra relevante kliniske
selvskaber og i dialog med Sundhedsdatastyrelsen. Diagnosegrupperne baserer sig på indlæggelser, am-
bulante besøg og skadestuekontakter på sygehuse i perioden 1995-2014. Se Socialpolitisk Redegørelse
2017 for definitioner af diagnosegrupperne.
Sammenlignet med kontanthjælpsmodtagere som helhed, ser kontanthjælpsmodtagere med
handicap ud til at modtage ydelsen i relativt lang tid.
Blandt personerne med handicap, der havde kontanthjælp som forsørgelsesgrundlag i en
kortere eller længere periode i 2014 og 2015, modtog 70 pct. ydelsen i en sammenlagt perio-
de på et år eller mere i løbet af de to år. For alle personer, der var på kontanthjælp i løbet af
2014 og 2015, var det i størrelsesordenen 55 pct., jf. figur 4 og 5.
6
Velfærdspolitisk Analyse Nr. 14 Januar 2018
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Orientering om velfærdspolitisk analyse om modtagere af kontanthjælp med handicap, fra børne- og socialministeren
1844197_0007.png
Velfærdspolitisk Analyse
Figur 4
Varighed af kontanthjælp for personer med
handicap, 2014-2015
Figur 5
Varighed af kontanthjælp for alle i befolknin-
gen, 2014-2015
Anm.: 18-64 år ultimo 2014. Figur 4 omfatter personer med handicap, der har modtaget kontanthjælp på et
tidspunkt i perioden 2014-2015. Figur 5 omfatter alle personer i befolkningen, der har modtaget
kontanthjælp på et tidspunkt i perioden 2014-2015. Kontanthjælp omfatter også uddannelseshjælp
og integrationsydelse. Personer med handicap er opgjort som antal personer på landsplan, jf. anm. til
figur 1.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
I beskæftigelsessystemet visiteres kontanthjælpsmodtagere som enten job-
/uddannelsesparate eller aktivitetsparate.
Kontanthjælpsmodtagere, der vurderes aktivitetsparate, er som udgangspunkt ikke klar til at
komme i ordinær uddannelse eller beskæftigelse. Disse personer vil i stedet modtage hjælp
og støtte, så de på længere sigt kan komme i uddannelse eller arbejde. Alt efter behov kan
man få tilknyttet en mentor, der fungerer som støtte i forhold til de udfordringer, den enkelte
kan have.
Langt de fleste personerne med handicap, der modtog kontanthjælp i 2014 og 2015 – op
mod 90 pct. – var visiteret som aktivitetsparate, mens de fik ydelsen. Til sammenligning var
det omkring halvdelen for alle personer, der har modtaget kontanthjælp i løbet af 2014 og
2015, jf. figur 6 og 7.
Velfærdspolitisk Analyse nr. 14 Januar 2018
7
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Orientering om velfærdspolitisk analyse om modtagere af kontanthjælp med handicap, fra børne- og socialministeren
1844197_0008.png
Velfærdspolitisk Analyse
Figur 6
Job-, uddannelses- eller aktivitetsparat, perso-
ner med handicap
Figur 7
Job-, uddannelses- eller aktivitetsparat, alle i
befolkningen
Anm.: 18-64 år ultimo 2014. Figur 6 omfatter personer med handicap, der har modtaget kontanthjælp på et
tidspunkt i perioden 2014-2015. Figur 7 omfatter alle i befolkningen, der har modtaget kontanthjælp
på et tidspunkt i perioden 2014-2015. Kontanthjælp omfatter også uddannelseshjælp og integrati-
onsydelse. Personerne er kategoriseret som job- eller aktivitetsparate baseret på den seneste registre-
ring af visitationskategori i perioden 2014-2015. Personer med handicap er opgjort som antal perso-
ner på landsplan, jf. anm. til figur 1.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
Hvis flere mennesker med handicap skal blive en del af fællesskabet, indikerer disse resulta-
ter, at det vil kræve en tæt koordination mellem de sociale indsatser og indsatsen i beskæfti-
gelsessystemet – og et særligt fokus på unge med ADHD og autisme.
Fra kontanthjælp til beskæftigelse eller uddannelse
Resten af analysen ser nærmere på, i hvilket omfang kontanthjælpsmodtagere med handicap
overgår til uddannelse og beskæftigelse, hvilke typer af beskæftigelse og uddannelse, de
overgår til, og sammenhængen til visitationskategori.
Konkret følges de personer, som modtog kontanthjælp i en kortere eller længere periode i
2014 og 2015, og der ses på, om de har været i beskæftigelse eller uddannelse i mindst fire
uger af 2016. Der er ikke nødvendigvis tale om sammenhængende uger.
Beskæftigelse omfatter ordinær beskæftigelse og fleksjob, mens uddannelse blandt andet
omfatter gymnasiale, erhvervsfaglige og videregående uddannelser. Uddannelse omfatter
også Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU).
Det samlede billede er, at 2.700 ud af de 7.000 personer med handicap, der modtog kontant-
hjælp i 2014-2015, er overgået til beskæftigelse eller uddannelse i 2016. Det svarer til om-
kring 40 pct. Til sammenligning er det op mod 50 pct. for alle personer, der har modtaget
kontanthjælp i løbet af 2014 og 2015, jf. figur 8 og 9.
8
Velfærdspolitisk Analyse Nr. 14 Januar 2018
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Orientering om velfærdspolitisk analyse om modtagere af kontanthjælp med handicap, fra børne- og socialministeren
1844197_0009.png
Velfærdspolitisk Analyse
Figur 8
Overgang til beskæftigelse eller uddannelse i
2016 for personer med handicap, der har mod-
taget kontanthjælp i perioden 2014-2015
Figur 9
Overgang til beskæftigelse eller uddannelse i
2016 for alle i befolkningen, der har modtaget
kontanthjælp i perioden 2014-2015
Anm.: 18-64 år ultimo 2016. Figur 8 omfatter personer med handicap, der har modtaget kontanthjælp på et
tidspunkt i perioden 2014-2015. Figur 9 omfatter alle personer i befolkningen, der har modtaget
kontanthjælp på et tidspunkt i perioden 2014-2015. Personer overgået til beskæftigelse eller uddan-
nelse omfatter personer, der som minimum har været i enten beskæftigelse eller uddannelse i fire
uger af 2016. Beskæftigelse omfatter ordinær beskæftigelse og fleksjob. Uddannelse omfatter blandt
andet gymnasiale, erhvervsfaglige og videregående uddannelser, herunder også Særligt Tilrettelagt
Ungdomsuddannelse (STU). Der er i opgørelsen set bort fra personer, der er fyldt 65 år i perioden.
Personer med handicap er opgjort som antal personer på landsplan, jf. anm. til figur 1.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
Velfærdspolitisk Analyse nr. 14 Januar 2018
9
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Orientering om velfærdspolitisk analyse om modtagere af kontanthjælp med handicap, fra børne- og socialministeren
1844197_0010.png
Velfærdspolitisk Analyse
En del kontanthjælpsmodtagere med handicap overgår til Særligt Tilrettelagte Uddannelse
(STU), mens det for kontanthjælpsmodtagere som helhed er en meget begrænset andel. Det
skal ses i lyset af, at STU kan være et meget relevant tilbud for nogle unge med handicap.
STU retter sig mod unge udviklingshæmmede og andre unge med særlige behov, der ikke
har mulighed for at gennemføre anden ungdomsuddannelse. Uddannelsen har eksisteret si-
den 2007 og har til formål, at de unge opnår personlige, sociale og faglige kompetencer til en
så selvstændig og aktiv deltagelse i voksenlivet som muligt og eventuelt til videre uddannelse
og beskæftigelse.
Hvis man ser bort fra STU, er omkring 1.900 ud af de 7.000 kontanthjælpsmodtagere med
handicap overgået til beskæftigelse eller uddannelse i 2016. Det svarer til ca. 30 pct. af grup-
pen, jf. figur 10.
Figur 10
Overgang til beskæftigelse eller uddannelse
(uden STU) i 2016 for personer med handicap,
der har modtaget kontanthjælp i perioden 2014-
2015
Figur 11
Overgang til beskæftigelse eller uddannelse
(uden STU) i 2016 for alle i befolkningen, der
har modtaget kontanthjælp i perioden 2014-
2015
Anm.: 18-64 år ultimo 2016. Uddannelse er opgjort uden Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse (STU).
Personer med handicap er opgjort som antal personer på landsplan, jf. anm til figur 1. Se i øvrigt
også anm. til figur 8 og 9.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
Til sammenligning er det ca. 45 pct. for alle personer, der har modtaget kontanthjælp i løbet
af 2014 og 2015, jf. figur 11.
Som det må forventes, er der en tæt sammenhæng mellem visitationskategori og overgang til
beskæftigelse og uddannelse. Job- eller uddannelsesparate kontanthjælpsmodtagere med
handicap overgår i langt højere grad til beskæftigelse eller uddannelse end aktivitetsparate.
Blandt job- eller uddannelsesparate er omkring 70 pct. overgået til beskæftigelse eller ud-
dannelse, mens tallet er omkring 30 pct. for aktivitetsparate, jf. figur 12.
10
Velfærdspolitisk Analyse Nr. 14 Januar 2018
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Orientering om velfærdspolitisk analyse om modtagere af kontanthjælp med handicap, fra børne- og socialministeren
1844197_0011.png
Velfærdspolitisk Analyse
Figur 12
Visitationskategori og overgang til beskæftigelse eller uddannelse i 2016 for personer med handi-
cap, der har modtaget kontanthjælp i perioden 2014-2015
Anm.: 18-64 år ultimo 2016. Personer med handicap, der har modtaget kontanthjælp på et tidspunkt i peri-
oden 2014-2015. Personerne er kategoriseret som job- eller aktivitetsparate baseret på den seneste
registrering af visitationskategori i perioden 2014-2015.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
Den tætte sammenhæng mellem visitationskategori og overgang til beskæftigelse og uddan-
nelse kommer også til udtryk, når man ser på typen af beskæftigelse og uddannelse, som
personerne overgår til. Personer, der visiteres som job- eller uddannelsesparat, overgår i
langt højere grad til ordinær uddannelse og ordinær beskæftigelse, end personer, der visite-
res som aktivitetsparate.
Blandt job- eller uddannelsesparate, der afgår til uddannelse eller beskæftigelse, starter ca.
60 pct. på en ordinær uddannelse, mens ca. 40 pct. kommer i ordinær beskæftigelse. Mens
tallene for aktivitetsparate er hhv. ca. 20 pct. og ca. 15 pct., jf. figur 13.
Velfærdspolitisk Analyse nr. 14 Januar 2018
11
SOU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 123: Orientering om velfærdspolitisk analyse om modtagere af kontanthjælp med handicap, fra børne- og socialministeren
1844197_0012.png
Velfærdspolitisk Analyse
Figur 13
Visitationskategori og overgang til beskæftigelse eller uddannelse i 2016 for personer med handi-
cap, der har modtaget kontanthjælp i perioden 2014-2015, efter type af beskæftigelse/uddannelse
Anm.: 18-64 år ultimo 2016. STU er særligt tilrettelagte ungdomsuddannelse, ordinær uddannelse omfatter
gymnasiale uddannelser, adgangsgivende uddannelsesforløb, erhvervsfaglige uddannelser og videre-
gående uddannelser. Øvrig uddannelse er uddannelser på grundskole niveau, forberedende uddan-
nelser samt uoplyst uddannelse. Nogle ganske få job- og uddannelsesparate personer overgår også
fleksjob eller STU. Disse er udeladt af opgørelsen. Andelene summerer ikke til 100 pct., da en per-
son kan være overgået til flere af grupperne i løbet af året. Se i øvrigt anm. til figur 11.
Kilde: Egne beregninger på Danmarks Statistiks registerdata.
Til gengæld er det omkring 20 pct. af de aktivitetsparate, der overgår til fleksjob, og ca. 4 pct.,
der overgår til STU.
Men som resultaterne viser, at der også er aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere med
handicap, der overgår til ordinær uddannelse eller beskæftigelse. Det tyder på, at potentialet
for ordinær uddannelse og beskæftigelse blandt kontanthjælpsmodtagere med handicap er
større, end fordelingen af personerne efter visitationskategori umiddelbart giver indtryk af.
Samlet set peger resultaterne på, at det vil være en udfordring at løfte flere kontanthjælps-
modtagere med handicap i ordinær uddannelse og beskæftigelse. Men de viser også, at det
kan lade sig gøre at hjælpe mennesker med handicap fra kontanthjælp til uddannelse eller
beskæftigelse, hvor den rigtige løsning for nogle vil være STU eller et fleksjob.
12
Velfærdspolitisk Analyse Nr. 14 Januar 2018