1
Til Folket inget
Redegørelse om flyt ning af st at slige virksomheder:
I denne t id går mange t usinde familier og afvent er regeringens planer om flyt ning af st at slige
virksomheder. Erfaringerne fra først e bølge af udflyt ninger giver anledning t il bekymringer. M åske
er det en uhensigt smæssig st rat egi for at gavne vækst og udvikling i Danmark og man burde
overveje, om der findes bedre måder at opnå det t e på - inden man får ødelagt for meget .
Lad os se på nogle konkret e eksempler, der illust rere det t e:
Eksempel 1. For at fremme vækst og udvikling i Grønland indgik den danske st at en aft ale med Det
Grønlandske Hjemmest yre om at fremskynde produkt ionen af digit ale søkort . Der sker mange
grundst ødninger i de klippefyldt e farvande, hvor de eksist erende søkort kan vise en kilomet er
forkert . De manglende digit ale søkort udgør selvsagt en st or hæmsko for udviklingen i Grønland,
som er meget afhængig af skibssejladsen. Produkt ionen af søkort gik fuldst ændigt planmæssigt , og
frem t il 2015 blev fremst illet 32 ud af de aft alt e 73 søkort . I følge aft alen skulle det t e arbejde
afslut t es i 2018. De ansat t e var en lille hær, der dedikerede og med st or omhu i en årrække havde
sat sig for at udarbejde de nye søkort . De vidst e, at hvis de lavede fejl kunne det kost e
menneskeliv.
Da det i okt ober 2015 blev kendt , at afdelingen for Arkt is og Søopmåling skulle flyt t e t il Jylland,
sagde 14 ud af 15 medarbejdere op. Siden er der ikke
blevet produceret et enest e søkort , og den
ansvarlige minist er kan ikke love, hvornår de rest erende søkort vil blive produceret . M an kunne
ikke skaffe den nødvendige arbejdskraft i det Nordjyske. Nu er man gået i gang med at rekrut t ere
medarbejdere fra udlandet (Let land, England, Spanien), men uddannelsen af nye medarbejdere
kan nemt t age 2 år.
M inist eriet var advaret om, at medarbejderne ikke ville flyt t e med, men regeringen gennemført e
alligevel beslut ningen. M inist eren følt e sig ikke ansvarlig for at overholde den indgåede aft ale med
Det Grønlandske Hjemmest yre. Hvis det havde været en privat virksomhed, var direkt øren
(minist eren) omgående blevet afskediget på grund af inkompet ence.
Det t e er desværre ikke et enkelt st ående eksempel, men snarere reglen for Regeringens
administ rat ive beslut ninger om at flyt t e st at slige arbejdspladser. Der mangler dokument at ion for,
at den nye lokalisering vil forbedre virksomhedens muligheder for at kunne udføre arbejdet .
Valget af den nye placering sker ikke på baggrund af en grundig analyse af virksomhedens
arbejdsprocesser, sådan som det ville være sket i en privat virksomhed.
Holder flyt ningerne sig indenfor bevillingerne?
Vi har set med den først e bølge af flyt ninger, at den nye placering giver virksomheden ringere
muligheder for effekt ivt at udføre deres arbejde.
Eksempel 2. Som et konkret eksempel er udflyt ningen af Børnerådet foregået på denne måde. Fra
nogle kont orer i et baghus på Vest erbrogade i København blev de flyt t et t il Billund i Jylland.
(Rejset iden t il København med t og og bus er ca. 3 t imer i alt . Fra Vejle st at ion er der ca. 1 t ime
med bus).