Skatteudvalget
Til:
Dato:
Skatteministeren
22. juni 2018
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
SAU alm. del
Spørgsmål 475
Ved den seneste justering af elbilaftalen i april 2017 blev der indført en særre-
gel, der specifikt undtager batteriopladning fra gældende lov om elafgiftsrefu-
sion. Fra 2020 vil batteriopladning, som det ser ud nu, som den eneste form
for processtrøm skulle betale husholdningsafgift. Træder denne særregel i
kraft som planlagt, vil den samlede branche af danske elbiloperatører blive
diskrimineret i forhold til resten af dansk erhvervsliv, der anvender strøm til
procesformål. Skatterådet præciserede i 2010, at strømforbrug til elbiloplad-
ning bør anses som processtrøm, hvilket betyder, at opladning af elbiler ved
ladestandere i dag er refusionsberettiget, hvis opladningen sker via en lade-
boks, der ejes og drives for elbiloperatørens regning og risiko. Skatterådets
styresignal blev præciseret ved § 21 i lov nr. 1353 af 21. december 2012.
Gældende lov giver i dag momsregistrerede virksomheder mulighed for elaf-
giftsrefusion, når strømmen anvendes som processtrøm (f.eks. drift af elappa-
rater, edb-udstyr, belysning, ventilation, opladningen af batterier, opvarmning
etc.). Årsagen til, at denne særregel er blevet foreslået, er øjensynligt, at
Skatteministeriets embedsmænd er af den opfattelse, at der er uklarhed om,
hvorvidt strøm anvendt til elbiler rent faktisk også er omfattet af processtrøm-
ordningen. I den udstrækning at Folketinget ønsker at følge Skatterådets tidli-
gere præcisering og ligestille strømforbrug anvendt til elbilopladning, så læn-
ge det sker via en momsregistreret virksomhed, hvorledes skal det så præci-
seres i lovgivningen?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra René Gade (ALT).
På udvalgets vegne
Lea Wermelin
formand
1/1