Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 96
Offentligt
1842254_0001.png
Skatteministeriet
Udkast
(21. december 2017)
J. nr. 2017-7983
Forslag
til
Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af
køretøjer
1)
(Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til
Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller
tunneler)
§1
I lov om afgift af vejbenyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 896 af 15. august 2011, som
ændret ved § 29 i lov nr. 1532 af 27. december 2014 og § 14 i lov nr. 1888 af 29. december
2015, foretages følgende ændringer:
1.
§ 3, stk. 1
og
2,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk.
1.
Den årlige afgift inklusive administrationsomkostninger, jf. dog § 20, stk. 6, udgør til
og med den 31. december 2019:
1) For køretøjer med højst 3 aksler, der overholder emissionsnorm:
a) IKKE-EURO: 10.470 kr.
b) EURO I: 9.101 kr.
c) EURO II: 7.925 kr.
d) EURO III: 6.891 kr.
e) EURO IV: 6.265 kr.
f) EURO V: 5.581 kr.
g) EURO VI eller renere: 5.581 kr.
2) For køretøjer med mindst 4 aksler, der overholder emissionsnorm:
a) IKKE-EURO: 17.555 kr.
b) EURO I: 15.196 kr.
c) EURO II: 13.216 kr.
d) EURO III: 11.482 kr.
e) EURO IV: 10.448 kr.
1) Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2015/1535/EU om en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for
informationssamfundets tjenester (kodifikation).
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
-2-
f) EURO V: 9.302 kr.
g) EURO VI eller renere: 9.302 kr.
Stk. 2.
Den årlige afgift inklusive administrationsomkostninger, jf. dog § 20, stk. 6, udgør fra
og med 1. januar 2020:
1) For køretøjer med højst 3 aksler, der overholder emissionsnorm:
a) IKKE-EURO: 10.470 kr.
b) EURO I: 9.101 kr.
c) EURO II: 7.925 kr.
d) EURO III: 6.891 kr.
e) EURO IV: 6.265 kr.
f) EURO V: 5.923 kr.
g) EURO VI eller renere: 5.581 kr.
2) For køretøjer med mindst 4 aksler, der overholder emissionsnorm:
a) IKKE-EURO: 17.555 kr.
b) EURO I: 15.196 kr.
c) EURO II: 13.216 kr.
d) EURO III: 11.482 kr.
e) EURO IV: 10.448 kr.
f) EURO V: 9.875 kr.
g) EURO VI eller renere: 9.302 kr.
Stk. 3.
Til og med den 31. december 2019 udgør afgiften inklusive
administrationsomkostninger for køretøjer, der er indregistreret i udlandet, jf. dog § 20, stk. 6:
1) Månedligt for køretøjer med højst 3 aksler, der overholder emissionsnorm:
a) IKKE-EURO: 1.041 kr.
b) EURO I: 907 kr.
c) EURO II: 788 kr.
d) EURO III: 684 kr.
e) EURO IV: 625 kr.
f) EURO V: 558 kr.
g) EURO VI eller renere: 558 kr.
2) Månedligt for køretøjer med mindst 4 aksler, der overholder emissionsnorm:
a) IKKE-EURO: 1.748 kr.
b) EURO I: 1.518 kr.
c) EURO II: 1.317 kr.
d) EURO III: 1.146 kr.
e) EURO IV: 1.041 kr.
f) EURO V: 930 kr.
g) EURO VI eller renere: 930 kr.
3) Ugentligt for køretøjer med højst 3 aksler, der overholder emissionsnorm:
a) IKKE-EURO: 275 kr.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
-3-
b) EURO I: 238 kr.
c) EURO II: 208 kr.
d) EURO III: 178 kr.
e) EURO IV: 163 kr.
f) EURO V: 148 kr.
g) EURO VI eller renere: 148 kr.
4) Ugentligt for køretøjer med mindst 4 aksler, der overholder emissionsnorm:
a) IKKE-EURO: 461 kr.
b) EURO I: 401 kr.
c) EURO II: 349 kr.
d) EURO III: 305 kr.
e) EURO IV: 275 kr.
f) EURO V: 245 kr.
g) EURO VI eller renere: 245 kr.
5) Dagligt uanset emissionsnorm og antallet af aksler: 89 kr.
Stk. 4.
Fra og med 1. januar 2020 udgør afgiften inklusive administrationsomkostninger for
køretøjer, der er indregistreret i udlandet, jf. dog § 20, stk. 6:
1) Månedligt for køretøjer med højst 3 aksler, der overholder emissionsnorm:
a) IKKE-EURO: 1.041 kr.
b) EURO I: 907 kr.
c) EURO II: 788 kr.
d) EURO III: 684 kr.
e) EURO IV: 625 kr.
f) EURO V: 587 kr.
g) EURO VI eller renere: 558 kr.
2) Månedligt for køretøjer med mindst 4 aksler, der overholder emissionsnorm:
a) IKKE-EURO: 1.748 kr.
b) EURO I: 1.518 kr.
c) EURO II: 1.317 kr.
d) EURO III: 1.146 kr.
e) EURO IV: 1.041 kr.
f) EURO V: 982 kr.
g) EURO VI eller renere: 930 kr.
3) Ugentligt for køretøjer med højst 3 aksler, der overholder emissionsnorm:
a) IKKE-EURO: 275 kr.
b) EURO I: 238 kr.
c) EURO II: 208 kr.
d) EURO III: 178 kr.
e) EURO IV: 163 kr.
f) EURO V: 156 kr.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
-4-
g) EURO VI eller renere: 148 kr.
4) Ugentligt for køretøjer med mindst 4 aksler, der overholder emissionsnorm:
a) IKKE-EURO: 461 kr.
b) EURO I: 401 kr.
c) EURO II: 349 kr.
d) EURO III: 305 kr.
e) EURO IV: 275 kr.
f) EURO V: 260 kr.
g) EURO VI eller renere: 245 kr.
5) Dagligt uanset emissionsnorm og antallet af aksler: 89 kr.«
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 5-8.
2.
§ 3, stk. 6
der bliver stk. 8, affattes således:
»Stk. 6.
Ved »EURO I« til »EURO VI« forstås de emissionsnormer, som er defineret i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 595/2009 af 18. juni 2009 om
typegodkendelse af motorkøretøjer og motorer med hensyn til emissioner fra tunge
erhvervskøretøjer (Euro VI) og om adgang til reparations- og vedligeholdelsesinformationer
om køretøjer og om ændring af forordning (EF) nr. 715/2007 og direktiv 2007/46/EF og om
ophævelse af direktiv 80/1269/EØF, 2005/55/EF og 2005/78/EF med senere ændringer.«
3.
§ 4, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Omregningen sker på grundlag af de afgiftssatser i euro, som fremgår af artikel 8 i
aftalen af 9. februar 1994 om opkrævning af afgifter for tunge erhvervskøretøjers benyttelse
af visse veje som ændret ved artikel 5 i protokol af 6. december 2017 om ændring af nævnte
aftale i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/76/EU om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/62/EF om afgifter på tunge
godskøretøjer for benyttelse af visse infrastrukturer. Satserne reguleres ikke, hvis
omregningen før nedrunding medfører en ændring, som udtrykt i danske kroner er på under 5
pct.«
§2
I lov om registrering af køretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr. 720 af 30. maj 2017, som
ændret ved § 3 i lov nr. 715 af 25. juni 2010 og § 1 i lov nr. 1431 af 11. december 2017,
foretages følgende ændringer:
1.
I
17, stk. 1, 4. pkt.,
indsættes efter »forhold«: »,jf. dog registreringsafgiftslovens § 10 a, stk.
2«.
2.
I
§ 17, stk. 2
indsættes som
nr. 8:
»8) Virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler.«
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
-5-
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
Stk. 2.
Loven har virkning fra og med den 1. juli 2018, jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 3.
Skatteministeren kan senest 27. juni 2018 efter fælles beslutning mellem Danmark og
de øvrige lande i ordningen med den fælles vejbenyttelsesafgift, eller såfremt den i artikel 10,
stk. 1, i protokollen af 6. december 2017 omhandlede procedure for ikrafttrædelse ikke er
afsluttet senest 30. april 2018, udsætte det tidspunkt, hvor lovens § 1 i medfør af stk. 2 får
virkning, til en senere dato.
Stk. 4.
§ 1, nr. 1, har virkning fra og med den 1. januar eller 1. juli, hvad der måtte komme
først, efter en periode på mindst to måneder efter ikrafttrædelsen af protokollen af 6.
december 2017, men tidligst den 1. juli 2018. For det enkelte køretøj gælder de i § 1, nr. 1,
fastsatte satser for vejbenyttelsesafgifter dog først fra den første afgiftsperiode, der
påbegyndes efter virkningstidspunktet.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
-6-
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Danmark deltager sammen med Luxembourg, Nederlandene og Sverige i en fælles ordning
med vejbenyttelsesafgift for lastbiler til godstransport på 12 t eller derover, den såkaldte
Eurovignette. De deltagende lande har ved protokol af 6. december 2017 aftalt, at satserne for
afgift af vejbenyttelse differentieres yderligere og forhøjes for visse køretøjer. Lovforslagets
formål er at gennemføre disse ændringer. Protokollen er optaget som bilag til lovforslaget.
Lastbiltrafik medfører betydelige eksterne omkostninger vedrørende luftforurening, vejslid,
støj og ulykker. Lovforslaget bidraget til, at afgifterne på lastbiltransport i højere grad bringes
i overensstemmelse med disse eksterne omkostninger. De foreslåede ændringer vil samtidig
tilskynde til, at udskifte ældre lastbiler med nyere og mere miljøvenlige lastbiler, for hvilke
afgiften er lavere.
Som det fremgår af aftalen om omlægning af bilafgifterne indgået mellem Regeringen og
Dansk Folkeparti den 21. september 2017 er aftaleparterne enige om at indføre
periodebaserede vejafgifter for person- og varebiler. Nærværende lovforslag er ikke en del af
denne aftale, men har karakter af en videreudvikling af samarbejdet i Eurovignetten, som
bidrager til større ensartethed i afgiftssystemet på længere sigt.
Det foreslås, at afgiftssatserne differentieres yderligere i forhold til i dag baseret på
køretøjernes miljømæssige egenskaber kategoriseret ved emissionsnormer. Samtidig foreslås
det, at visse af satserne forhøjes, så de svarer til de maksimale satser ifølge EU-lovgivningen
(direktiv 1999/62//EF som ændret ved direktiv 2006/38/EF og direktiv 2011/76/EU).
Forhøjelsen vil være størst for de mest forurenende køretøjer, hvorimod satserne for de
reneste køretøjer foreslås fastholdt på det nuværende niveau.
Lovforslaget fremsættes således med henblik på fra dansk side at gennemføre de ændringer,
som deltagerlandene har aftalt. En vedtagelse af lovforslaget skal samtidig betragtes som et
samtykke til ratifikation af aftalen, jf. grundlovens § 19, stk. 1.
1.1. Lovforslagets formål og baggrund
Siden 1993 er der blevet gennemført EU-direktiver om vejbenyttelsesafgifter, senest Europa-
Parlamentets og Rådets Direktiv 2011/76/EU om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 1999/62/EF af 17. juni 1999 om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af
visse infrastrukturer.
Disse direktiver indeholder bestemmelser om, at flere EU-medlemsstater kan indgå aftaler om
at opkræve fælles vejbenyttelsesafgifter, der skal gælde inden for de pågældende staters
samlede område.
Danmark har på den baggrund den 9. februar 1994 indgået en folkeretlig aftale med fire andre
EU-medlemsstater om opkrævning af ens afgifter af lastbiler og lastvognstog m.v. til
godstransport med en tilladt totalvægt på 12 t eller derover ved kørsel på vejnettet eller på
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
-7-
visse dele af vejene i disse stater.
De oprindelige aftaleparter var Belgien, Danmark, Luxembourg, Nederlandene og Tyskland.
Den 1. januar 1998 indtrådte Sverige i aftalen. Tyskland ophørte den 1. september 2003 med
at opkræve den fælles vejbenyttelsesafgift, og den 1. april 2016 gjorde Belgien det samme.
Belgien deltager dog fortsat i samarbejdet på observatørbasis. Tyskland udtræder helt af
aftalen den 1. januar 2018. I dag dækker den fælles vejbenyttelsesafgift således kørsel i
Danmark, Luxembourg, Nederlandene og Sverige.
Formålet med lovforslaget er at gennemføre de ændringer, som de deltagende lande har
vedtaget ved protokol af 6. december 2017. Ændringerne i protokollen vedrører Belgiens
ophør med at opkræve den fælles vejbenyttelsesafgift, Tysklands udtræden som part i aftalen,
aftalens forlængelse fra 2019 til 2029, ændring af satserne i forhold til de gældende
maksimalsatser for vejbenyttelsesafgifter fastsat i medfør af direktiv 2006/38/EF og
2011/76/EU og øget differentiering af satser baseret på køretøjers miljømæssige egenskaber
kategoriseret ved emissionsnormer.
Belgiens udtræden, Tysklands ophør som aftalepart og aftalens forlængelse fra 2019 til 2029
giver ikke anledning til ændringer i dansk lovgivning. Lovforslaget har således til formål at
gennemføre de aftalte ændringer i afgiftssatserne og den aftalte yderligere differentiering
heraf.
Lovforslaget har yderligere til formål at gøre det muligt for virksomheder, der opkræver
betaling for brug af veje, broer eller tunneler, at få adgang til Køretøjsregisteret, så
virksomhederne via oplysninger tilknyttet en nummerplade kan sende opkrævning til et
køretøjs ejer eller bruger ved manglende betaling. Hertil kommer, at det foreslås, at det skal
gøres muligt at anvende betalingsløsninger, hvor trafikanterne ikke skal standse op for at
betale for benyttelsen af vejen, broen eller tunnelen.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ændring af satser i lov om afgift af vejbenyttelse og øget differentiering heraf ud fra
emissionsnormer
2.1.1. Gældende ret
Danmark deltager sammen med Luxembourg, Nederlandene og Sverige i en fælles ordning
med vejbenyttelsesafgift for lastbiler til godstransport på 12 t eller derover, den såkaldte
Eurovignette. Den fælles ordning hviler på en folkeretlig aftale indgået den 9. februar 1994
med senere ændringer.
Den folkeretlige aftale blev oprindeligt indgået på baggrund af det første Eurovignette-
direktiv, Rådets direktiv 93/89/EØF af 25. oktober 1993. Direktiv 93/89/EØF blev
efterfølgende annulleret og erstattet af det gældende Eurovignette direktiv, Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 1999/62/EF om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse
af visse infrastrukturer, som ændret ved direktiv 2006/38/EF og senest ved direktiv
2011/76/EU.
Ved direktivændringerne i 2006 og 2011 blev der indført nye muligheder for bl.a. at anvende
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
-8-
højere satser og fastsætte en satsstruktur med øget differentiering, som hidtil ikke har været
udnyttet i Eurovignette-landene.
Vejbenyttelsesafgiften dækker anvendelse af hele eller visse dele af vejnettet i de respektive
lande, og i Danmark skal afgiften betales inden anvendelse af motorvejsnettet. Betalt afgift
giver via en elektronisk vignette adgang til at køre i alle fire lande. Betalingen af vejafgift
registreres i en fælles database, som også anvendes af myndighederne i forbindelse med
kontrol.
Afgiften kan betales pr. dag, uge, måned eller år. Danske køretøjer betaler afgiften på årsbasis
sammen med vægtafgiften for benyttelse af hele vejnettet, og satserne varierer fra 5.591 kr. til
11.555 kr. pr. år afhængigt af køretøjernes størrelse og emissionsnorm. Køretøjer
indregistreret i lande uden for Eurovignette-samarbejdet kan vælge, hvilken periode der
betales for, men anvender i praksis ofte dagsvignetter, hvor prisen er fast og uafhængig af
køretøjets størrelse og emissionsnorm.
Afgiftssatserne pr. uge, måned eller år er differentieret ud fra henholdsvis køretøjernes
størrelse og emissionsnorm. For så vidt angår størrelse, skelnes mellem køretøjer eller
køretøjskombinationer med enten op til tre aksler eller fire eller flere aksler. De største
køretøjer afgiftspålægges efter den højeste sats. Med hensyn til emissionsnorm differentieres
satserne afhængig af, om et køretøj opfylder EURO I, EURO II eller ikke opfylder nogen
EURO-norm (benævnt IKKE-EURO). De ældste og mest forurenende køretøjer, dvs. dem der
ikke opfylder nogen EURO-norm, afgiftspålægges efter de højeste satser.
Afgiftssatserne har været uændrede siden 2001, og der er defineret flere nye emissionsnormer
siden da. Således anvendes i dag emissionsnormer til og med EURO VI. Et køretøj, der
opfylder eksempelvis EURO V-normen, pålægges dog i dag den samme afgift som et køretøj,
der kun overholder EURO II-normen.
Indtægterne fra køretøjer indregistreret i de enkelte lande i samarbejdet går direkte til de
pågældende lande. Indtægter fra køretøjer indregistreret i lande uden for samarbejdet fordeles
via en fordelingsnøgle mellem landene i aftalen. Ca. 1/3 af de danske indtægter fra
vejbenyttelsesafgiften på mellem 400 og 450 mio. kr. årligt stammer fra udenlandske
vognmænd.
2.1.2. Lovforslaget
Europa-Kommissionen offentliggør hvert andet år opdaterede maksimalsatser for
vejbenyttelsesafgifter i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2011/76/EU af 27.
september 2011 om ændring af direktiv 1999/62/EF om afgifter på tunge godskøretøjer for
benyttelse af visse infrastrukturer.
Maksimalsatserne reguleres med EU’s harmoniserede
forbrugerindeks.
Ved Europa-Kommissionens meddelelse 2016/C 101/01, som ændret ved korrigendum
2016/C 194/07, er der offentliggjort nye maksimalsatser for vejbenyttelsesafgifter. Satserne
differentieres i meddelelsen ud fra henholdsvis køretøjers størrelse og deres emissionsnormer
fra »IKKE-EURO« til »EURO IV og renere«.
Eurovignette-landene har ved protokol af 6. december 2017 aftalt en ny satsstruktur baseret på
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
-9-
disse nye maksimalsatser. Herudover er det aftalt, at der af miljømæssige hensyn
differentieres yderligere, så køretøjer, der opfylder de renere EURO V- eller EURO VI-
normer, pålægges en lavere afgift end kategorien »EURO IV og renere«, som er den nyeste
EURO-norm i Europa-Kommissionens seneste meddelelse. Frem til og med 2019 svarer
satserne for EURO V og EURO VI til de gældende laveste satser og fra 2020 svarer satserne
for EURO VI til de gældende laveste satser. Dagssatsen, der er uafhængig af bilens størrelse
og emissionsnorm, er fastsat efter den gældende maksimale sats i EU-lovgivningen (Europa-
Kommissionens meddelelse 2016/C 101/01).
Det foreslås, at satserne for vejbenyttelsesafgift ændres i overensstemmelse med protokollen.
Det vil medføre, at satserne differentieres yderligere ud fra emissionsnormer, det vil sige for
henholdsvis IKKE-EURO, EURO I, EURO II, osv. op til »EURO VI eller renere«. Satsen for
dagsvignetter vil dog fortsat være uafhængig af bilens størrelse og emissionsnorm. Der
foreslås ingen ændringer i differentieringen for køretøjers eller køretøjskombinationers
størrelse målt på antallet af aksler.
De foreslåede ændringer omfatter nominelle satsstigninger på ca. 50 pct. for dagsvignetter,
hvor satsen er uafhængig af bilens størrelse og emissionsnorm, og for de ældste og mest
forurenende køretøjer. Til gengæld foreslås ingen satsstigninger for uge-, måneds- og
årsvignetter til de nyeste og mindst forurenende køretøjer, som opfylder emissionsnormerne
EURO V og EURO VI eller renere frem til og med den 31. december 2019 og for EURO VI
eller renere fra 2020, når der bortses fra udsving i valutakursen ved omregning af satserne i
EURO, som de er fastsat i den underliggende protokol.
Fra 1. januar 2020 foreslås en mindre satsstigning for køretøjer, som opfylder
emissionsnormen EURO V i forhold til køretøjer, som opfylder emissionsnormen EURO VI
eller renere.
Satserne blev senest ændret i 2001. Udviklingen i nettoprisindekset har i perioden 2001 til
2015 været på 30 pct. Det vil sige, at de uændrede satser siden 2001 har medført et realt fald i
udgiften til vejbenyttelsesafgift sammenlignet med det generelle prisniveau i løbet af
perioden. Den foreslåede reale satsstigning i forhold til 2001-niveauet er derfor på ca. 20 pct.
for dagsvignetter og for de ældste og mest forurenende køretøjer. Med de foreslåede satser vil
afgiftsniveauet for køretøjer, der overholder emissionsnormerne EURO III, EURO IV, EURO
V eller EURO VI, stadig være lavere, end det var i 2001 sammenlignet med det generelle
prisniveau. Langt de fleste danske køretøjer overholder minimum EURO III-normen.
Hvis afgiften havde været reguleret efter satsreguleringstallet fastsat i personskattelovens §
20, ville satserne have været 31 pct. højere, end de er i dag. Da langt størstedelen af de danske
køretøjer overholder minimum EURO III, og der for disse køretøjer foreslås satsforhøjelser på
fra 0 pct. (EURO VI) til 23 pct. (EURO III), vurderes satsforhøjelserne at være rimelige.
Under 10 pct. af danske køretøjer vil omfattes af satsforhøjelser på over 31 pct. grundet
køretøjernes ringe miljømæssige egenskaber.
Satserne i protokollen er angivet i euro og fastsættes i danske kroner på grundlag af
kursforholdet mellem euro og danske kroner pr. 2. oktober 2017, jf. lovens § 4, stk. 1. På
denne dato var euro kursen 744,18. I forbindelse med den foreslåede ændring af satserne
genberegnes alle satser i danske kroner. Ændringer i valutakursen, siden de gældende satser
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
- 10 -
blev fastsat, medfører, at de foreslåede satser for EURO VI i danske kroner er marginalt
lavere end de gældende satser for den reneste kategori af køretøjer, uanset at afgiftssatsen i
euro er uændret.
De foreslåede ændringer er en forudsætning for fortsat dansk deltagelse i Eurovignette-
samarbejdet på længere sigt, da de øvrige lande i samarbejdet ønsker forhøjelse af satserne og
yderligere differentiering heraf. Da satserne er fælles, og da betalt afgift giver mulighed for at
benytte vejnettet i alle landene i samarbejdet, er det ikkemuligt for Danmark at fortsætte i
samarbejdet med den gældende satsstruktur.
Det forventede merprovenu anvendes til finansiering af initiativer i Aftale om
Retssikkerhedspakke II, som regeringen (Venstre), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance,
Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti har indgået den 3. maj 2016.
2.2. Adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje,
broer eller tunneler
2.2.1. Gældende ret
Skatteministeren er i medfør af § 17, stk. 2, i lov om registrering af køretøjer bemyndiget til at
give offentlige myndigheder samt forsikringsvirksomheder, nummerpladeoperatører,
parkeringsvirksomheder, advokater og inkassovirksomheder, genbrugspladser,
redningstjenester og finansieringsvirksomheder terminaladgang til oplysninger i
Køretøjsregisteret om identiteten af et køretøjs ejer eller bruger. Bemyndigelsen er udnyttet
ved fastsættelse af § 106 i bekendtgørelse nr. 599 af 31. maj 2017 om registrering af køretøjer
(herefter registreringsbekendtgørelsen).
Det følger af registreringsbekendtgørelsen, at der gives terminaladgang til oplysninger om
navn og adresse på den registrerede primære ejer og primære bruger af køretøjet til de ovenfor
nævnte virksomhedstyper. Dog gælder der særlige regler for nogle virksomhedstyper. F.eks.
har forsikringsvirksomheder adgang til cpr-nummer i de tilfælde, hvor den registrerede har
givet tilladelse hertil, ligesom forsikringsvirksomheder har mulighed for at opnå adgang til
oplysninger om tidligere ejere og brugere af køretøjet.
Virksomhederne har ikke adgang til at fremsøge oplysninger om navn og adresse, hvis en
registreret ejer eller bruger har navne- eller adressebeskyttelse.
2.2.2. Lovforslaget
Det foreslås, at der skabes hjemmel i lov om registrering af køretøjer til, at SKAT kan indgå
aftaler om terminaladgang til Køretøjsregisteret med virksomheder, der opkræver betaling for
brug af veje, broer eller tunneler.
Det foreslås således, at den bemyndigelse, som skatteministeren i dag har til at fastsætte regler
om, at offentlige myndigheder samt visse virksomhedstyper kan opnå terminaladgang til
oplysninger om identiteten af et køretøjs ejer eller bruger i Køretøjsregisteret, udvides til også
at gælde virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler.
Det vurderes hensigtsmæssigt, at virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer
eller tunneler, fremover ved genkendelse af et køretøjs nummerplader kan få adgang til
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
1842254_0011.png
- 11 -
oplysninger om identiteten af køretøjets ejer eller bruger i Køretøjsregisteret. Det skyldes, at
disse virksomheder som led i deres erhverv har et begrundet behov for at kunne sende
opkrævninger til et køretøjs ejer eller bruger ved manglende betaling. Hertil kommer, at det
foreslås, at gøre det muligt at anvende betalingsløsninger, hvor trafikanterne ikke skal standse
op for at betale for benyttelsen af vejen, broen eller tunnelen, således at der kan opnås en
rejsebesparelse.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Den foreslåede forhøjelse af vejbenyttelsesafgiften skønnes med usikkerhed at give et
merprovenu til staten i 2018-niveau uden indeksering og efter tilbageløb og adfærd på ca. 35
mio. kr. i 2018, ca. 65 mio. kr. i 2019, ca. 60 mio. kr. i 2020, ca. 55 mio. kr. i 2021 og ca. 50
mio. kr. i 2022.
Merprovenuet opgjort som varig virkning forventes at udgøre ca. 45 mio. kr. Den varige
virkning fra danske køretøjer udgør alene ca. 5 mio. kr., da provenuet fra disse falder i takt
med, at ældre køretøjer udskiftes. Det varige merprovenu hidrører derfor især fra udenlandske
vognmænd, som ofte køber dagsvignetter, hvor prisen er uafhængig af køretøjernes
emissionsnorm.
Tabel 1. Provenumæssige konsekvenser ved lovforslag
(Mio. kr.) 2018-niveau
2018 2019 2020 2021 2022
Umiddelbar virkning, heraf
40
70
70
65
60
Danske køretøjer
10
15
20
15
10
Udenlandske køretøjer
30
55
50
50
50
Virkning efter tilbageløb og adfærd, heraf
35
65
60
55
50
Danske køretøjer
10
10
10
5
5
Udenlandske køretøjer
25
50
50
50
45
Anm.: Afrundinger kan gøre, at det ikke altid summer til det samlede provenu.
Finansår
2018
Varigt
55
35
10
-
45
-
45
30
5
-
40
-
Hvis satsforhøjelserne overvæltes helt eller delvist i transportpriserne og varepriserne, vil
staten, regionerne og kommunerne kunne opleve merudgifter. Disse merudgifter forventes
dog at være meget begrænsede og vil under alle omstændigheder blive reduceret i takt med, at
ældre køretøjer udskiftes.
De foreslåede ændringer af vejbenyttelsesafgiften kræver implementering af de nye satser i
dels de fælles betalingssystemer for udenlandske køretøjer og dels i motorregistret (DMR).
Ændringerne forventes at kunne implementeres uden væsentlige omkostninger i begge
systemer.
Lovforslaget vurderes ikke at have varige administrative konsekvenser, ligesom der ikke er
administrative konsekvenser for regioner eller kommuner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
De foreslåede ændringer af vejbenyttelsesafgiften vil gælde for såvel danske som udenlandske
køretøjer, der er omfattet af afgiften. Lovforslaget vil dermed ikke påvirke konkurrenceevnen
negativt for danske vognmænd i forhold til udenlandske vognmænd. Tværtimod forventes
danske vognmænd at blive påvirket i mindre grad end vognmænd fra lande uden for
Eurovignette-samarbejdet, der i vid udstrækning benytter sig af dagsvignetter, hvor
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
- 12 -
satsstigningen er størst.
Desuden forbedres konkurrenceevnen generelt for vognmænd, der anvender nye eller nyere
køretøjer. Det skyldes, at nyere køretøjer generelt forurener mindre og opfylder nyere EURO-
normer og dermed også pålægges vejbenyttelsesafgift til en lavere sats end ældre, mere
forurenende køretøjer.
Hvis de foreslåede satsstigninger helt eller delvist overvæltes i transportpriserne og evt.
varepriserne, vil øvrige erhverv blive påvirket i den udstrækning, de køber transportydelser
eller varer, der er transporteret af køretøjer omfattet af vejbenyttelsesafgiften. Samlet set
forventes effekterne for erhvervene at være meget begrænsede.
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget omfatter satsstigninger på op til ca. 50 pct. for de ældste og mest forurenende
køretøjer og for køretøjer, der anvender dagsvignetter, hvor satsen er uafhængig af
emissionsnormen. Til gengæld omfatter lovforslaget ikke satsstigninger for uge-, måneds-,
eller årsvignetter til de nyeste og mindst forurenende køretøjer.
Lovforslaget vurderes at have positive miljøeffekter som følge af satsstigningerne for de mest
forurenende køretøjer.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har til formål at gennemføre de ændringer i aftalen om den fælles
vejbenyttelsesafgift mellem Danmark, Luxembourg, Nederlandene og Sverige
(Eurovignetten), som aftaleparterne har vedtaget ved protokol af 6. december 2017.
Den folkeretlige aftale om den fælles vejbenyttelsesafgift blev oprindeligt indgået i 1994 på
baggrund af det første Eurovignette-direktiv, Rådets direktiv 93/89/EØF af 25. oktober 1993,
som senere blev annulleret og erstattet af et nyt Eurovignette-direktiv, Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 1999/62/EF af 17. juli 1999 om afgifter på tunge godskøretøjer for
benyttelse af visse infrastrukturer.
De aftalte ændringer er baseret på de nye muligheder for bl.a. forhøjede satser og øget
differentiering, som er indført ved de seneste ændringer af Eurovignette-direktivet ved
henholdsvis Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2006/38/EF og Europa-Parlamentets og
Rådets Direktiv 2011/76/EU. Direktiv 2006/38/EF gav mulighed for at forhøje satserne samt
at differentiere efter nyere emissionsnormer. Direktiv 2011/76/EU medførte, at Europa-
Kommissionen fremadrettet hvert andet år offentliggør opdaterede maksimalsatser for
vejbenyttelsesafgifter
baseret på udviklingen i EU’s harmoniserede forbrugerprisindeks.
Det er aftalt at forhøje satserne for vejbenyttelsesafgiften til de af Europa-Kommissionen i
2016 offentliggjorte maksimalsatser for vejbenyttelsesafgifter, jf. Europa-Kommissionens
meddelelse 2016/C 101/01, som ændret ved korrigendum 2016/C 194/07. Det er samtidig
aftalt at øge differentieringen af satserne i overensstemmelse med direktiv 2011/76/EU, så
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
- 13 -
satserne afspejler udviklingen i køretøjers miljømæssige egenskaber udtrykt ved
emissionsnormer.
Europa-Kommissions fastsætter i medfør af Eurovignette-direktivet maksimalsatser for
vejbenyttelsesafgifter differentieret ud fra emissionsnormer fra »IKKE-EURO« til og med
»EURO IV og renere«. Idet køretøjer, der opfylder de renere emissionsnormer EURO V og
EURO VI, nu er tilgængelige på markedet, er det desuden aftalt, at satserne for henholdsvis
EURO V og EURO VI fastsættes på et lavere niveau end Europa-Kommissionens
maksimalsats for »EURO IV og renere«. Herunder er det aftalt, at satserne for de reneste
køretøjer, der overholder EURO V og EURO VI-emissionsnormen, skal holdes på det
nuværende niveau frem til 1. januar 2020. Fra 1. januar 2020 vil køretøjer, der overholder
EURO VI-emissionsnormen fortsat holdes på det nuværende laveste niveau, hvorimod satsen
for køretøjer som overholder EURO V-emissionsnormen, vil forhøjes til et niveau mellem
satserne for henholdsvis EURO IV og EURO VI.
Det vurderes, at forslaget, hvor der skabes hjemmel i lov om registrering af køretøjer til, at
SKAT kan indgå aftaler om terminaladgang til Køretøjsregisteret med virksomheder, der
opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler, er i overensstemmelse med Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/679 af 27. april 2017 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger. Det fremgår af forordningens artikel 6, litra e, at behandling af
personoplysninger er lovlig, hvis behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelse af en
opgave, som henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået
pålagt. Da der er tale om en opgave, som udbydes af en offentlig myndighed, er det i
overensstemmelse med forordningen, at opgaven med at opkræve betaling for veje, broer eller
tunneler overdrages til en (privat) tredjemand, og at denne gives terminaladgang til
oplysninger om et køretøjs ejer eller bruger i Køretøjsregisteret.
Lovforslaget notificeres som udkast i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2015/1535/EU om en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt
forskrifter for informationssamfundets tjenester (kodifikation).
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden 5. januar 2018 til 1. februar 2018 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, AutoBranchen Danmark, Autobranchens Handels- og Industriforening i
Danmark, AutoCamperRådet, borger- og retssikkerhedschefen i SKAT, Business Danmark,
Campingbranchen, Campingrådet, Centralforeningen af Taxiforeninger i Danmark, CEPOS,
Cevea, DAKOFA, Danish Operators, Danmarks Motor Union, Dansk Aktionærforening,
Dansk AutoGenbrug, Dansk Automat Brancheforening, Dansk Automobil Sports Union,
Dansk Automobilforhandler Forening, Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler Union,
Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Lokalsyn, Dansk Metal, Dansk Taxi Råd, Dansk Told-
og Skatteforbund, Danske Advokater, Danske Biludlejere, Danske Busvognmænd, Danske
Synsvirksomheder, DANVA, De Danske Bilimportører, Den Danske Bilbranche, DI,
ERFAgruppen-Bilsyn, FDL, FDM, Finans Danmark, Finans og Leasing, Finansforbundet,
Foreningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen Danske Revisorer, FSR - danske
revisorer, Greenpeace Danmark, HORESTA, International Transport Danmark, KL, Kraka,
Landbrug & Fødevarer Landsforeningen Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede,
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
1842254_0014.png
- 14 -
Landsskatteretten, Mineralolie Brancheforeningen, Motorcykel Forhandler Foreningen,
Motorcykel Importør Foreningen, Motorhistorisk Samråd, Nationalt Center for Miljø og
Energi, Partnerskabet for brint og brændselsceller, Rejsearrangører i Danmark,
Sammenslutningen af Karosseribyggere og Autooprettere i Danmark, Skatteankestyrelsen,
SRF Skattefaglig Forening og VisitDenmark.
9. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Den foreslåede forhøjelse af
vejbenyttelsesafgiften skønnes
med usikkerhed at give et
merprovenu til staten i 2016-
niveau uden indeksering og
efter tilbageløb og adfærd på
ca. 35 mio. kr. i 2018, ca. 65
mio. kr. i 2019, ca. 60 mio. kr.
i 2020, ca. 55 mio. kr. i 2020
og ca. 50 mio. kr. i 2022.
Merprovenuet opgjort som
varig virkning forventes at
udgøre ca. 45 mio. kr.
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Ingen
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
De foreslåede ændringer af
vejbenyttelsesafgiften
kræver implementering af
de nye satser i dels de fælles
betalingssystemer for
udenlandske køretøjer og
dels i motorregistret (DMR).
Ændringerne forventes at
kunne implementeres uden
væsentlige omkostninger i
begge systemer.
Hvis satsstigningerne helt
eller delvist overvæltes i
transportpriserne og evt.
varepriserne, vil øvrige
erhverv blive påvirket i den
udstrækning de køber
transportydelser eller varer,
der er transporteret af
køretøjer omfattet af
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Konkurrenceevnen forventes
at blive forbedret generelt for
vognmænd, der anvender nye
eller nyere køretøjer.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
1842254_0015.png
- 15 -
vejbenyttelsesafgiften.
Samlet set forventes
effekterne for erhvervene at
være meget begrænsede.
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget vurderes at have Ingen
positive miljøeffekter som
følge af satsstigningerne for
de mest forurenende
køretøjer.
Lovforlaget har til formål at gennemføre de ændringer i
aftalen om den fælles vejbenyttelsesafgift mellem Danmark,
Luxembourg, Nederlandene og Sverige (Eurovignetten), som
aftaleparterne har vedtaget ved protokol af 6. december 2017.
Den folkeretlige aftale om den fælles vejbenyttelsesafgift
blev oprindeligt indgået i 1994 på baggrund af det første
Eurovignette-direktiv, Rådets direktiv 93/89/EØF af 25.
oktober 1993, som senere blev annulleret og erstattet af et nyt
Eurovignette-direktiv, Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 1999/62/EF af 17. juli 1999 om afgifter på tunge
godskøretøjer for benyttelse af visse infrastrukturer.
De aftalte ændringer er baseret på de nye muligheder for bl.a.
forhøjede satser og øget differentiering, som er indført ved de
seneste ændringer af Eurovignette-direktivet ved henholdsvis
Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2006/38/EF og
Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2011/76/EU.
Det vurderes, at forslaget, hvor der skabes hjemmel i lov om
registrering af køretøjer til, at SKAT kan indgå aftaler om
terminaladgang til Køretøjsregisteret med virksomheder, der
opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler, er i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2017/679 af 27. april 2017 om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger. Det fremgår af forordningens artikel 6, litra e, at
behandling af personoplysninger er lovlig, hvis behandlingen
er nødvendig af hensyn til udførelse af en opgave, som
henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
1842254_0016.png
- 16 -
dataansvarlige har fået pålagt. Da der er tale om en opgave,
som udbydes af en offentlig myndighed, er det i
overensstemmelse med forordningen, at opgaven med at
opkræve betaling for veje, broer eller tunneler overdrages til
en (privat) tredjemand, og at denne gives terminaladgang til
oplysninger om et køretøjs ejer eller bruger i
Køretøjsregisteret.
Lovforslaget notificeres som udkast i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU om
en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter
samt forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation).
JA
NEJ
X
Overimplementering af EU-
retlige
minimumsforpligtelser (sæt
X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
§ 3, stk. 1 i lov om afgift af vejbenyttelse (herefter vejbenyttelsesafgiftsloven), fastsætter
årlige satser for vejbenyttelsesafgift for danske og udenlandske køretøjer, mens § 3, stk. 2,
fastsætter månedlige, ugentlige og daglige satser for vejbenyttelsesafgift for udenlandske
køretøjer. For danske køretøjer betales afgiften årligt sammen med vægtafgiften, og der kan
ikke vælges en kortere afgiftsperiode. For køretøjer indregistreret i lande uden for
Eurovignette-samarbejdet kan der vælges mellem betaling pr. år, måned, uge eller dag.
De foreslåede ændringer har til formål at gennemføre de aftalte ændringer i artikel 5 i
protokol af 6. december 2017, som er optaget som bilag til dette lovforslag.
Det foreslås at forhøje de gældende satser og samtidig øge differentieringen baseret på
emissionsnormer. For en nærmere beskrivelse af de enkelte kategorier baseret på
emissionsnormer henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2. Differentieringen af
satser baseret på køretøjers størrelse opgjort på baggrund af antallet af aksler foreslås
videreført uændret, så der fortsat gælder forskellige satser for henholdsvis køretøjer med højst
3 aksler og køretøjer med mindst 4 aksler.
De foreslåede satser for kategorierne IKKE-EURO til EURO IV følger Europa-
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
- 17 -
Kommissionens maksimalsatser for vejbenyttelsesafgifter, jf. Europa-Kommissionens
meddelelse 2016/C 101/01, som ændret ved korrigendum 2016/C 194/07. Frem til og med 31.
december 2019svarer satserne for EURO V og EURO VI til de gældende laveste satser og fra
og med 1. januar 2020svarer satserne for EURO VI til de gældende laveste satser. Det vil
sige, at satserne i euro for de reneste køretøjer ikke foreslås ændret, dog med forbehold for
afvigelser ved omregning til danske kroner som følge af udsving i valutakursen for euro, jf.
vejbenyttelsesafgiftslovens § 4, stk. 1 og 2. Fra og med 1. januar 2020 vil de foreslåede satser
for EURO V forhøjes til et niveau mellem satserne for EURO IV og EURO VI.
Satserne i danske kroner fastsættes på baggrund af modværdien i euro af satser fastsat i den
folkeretlige aftale af 9. februar 1994 med senere ændringer, jf. vejbenyttelsesafgiftslovens § 4,
stk. 1 og 2. De månedlige satser udgør en tiendedel af de årlige satser før omregning fra euro
til danske kroner. Der rundes ned ved beregning af de månedlige og ugentlige satser i euro
ligesom ved den efterfølgende omregning fra euro til danske kroner, jf.
vejbenyttelsesafgiftslovens § 4, stk. 1. Herved sikres, at Europa-Kommissions maksimalsatser
ikke overskrides grundet afrunding.
For så vidt angår den daglige sats, er denne uafhængig af emissionsnorm og køretøjers
størrelse og fastsættes fortsat som én fast sats for alle køretøjer.
I vejbenyttelsesafgiftslovens § 3, stk. 1 og 2, som de foreslåede ændringer vedrører, er
satserne opregnet i skemaform. Det foreslås, at disse skemaer udgår, og at satserne i stedet
opregnes ved litrering. Den foreslåede struktur forbedrer muligheden for entydig henvisning
til de enkelte satser, men medfører ikke i sig selv nogen materielle ændringer.
Til nr. 2
§ 3, stk. 6, i vejbenyttelsesafgiftsloven vedrører definition af de emissionsnormer, som danner
grundlag for kategorisering af køretøjer og fastsættelse af satserne i lovens § 3, stk. 1 og 2.
EURO-emissionsnormer defineres i fællesskabsretten. Af lovtekniske grunde henvises i
forslaget til affattelse af lovens § 3, stk. 6, kun til den nyeste anvendte norm, EURO VI, idet
en komplet opregning af retsgrundlaget for samtlige EURO-normer for tunge køretøjer ville
være for omfattende.
EURO I- og EURO II-normerne for tunge køretøjer blev indført ved Rådets direktiv
88/77/EØF af 3. december 1987 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning
om foranstaltninger mod emission af forurenende luftarter og partikler fra dieselmotorer til
fremdrift af køretøjer, som ændret ved direktiv 91/542/EØF af 1. oktober 1991. EURO III til
EURO V blev indført ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/96/EF af 19.
december 1999 om ændring af direktiv 88/77/EØF. I 2005 blev regelværket konsolideret i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/55/EF af 28. september 2005 om indbyrdes
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
- 18 -
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivninger om foranstaltninger mod emission af
forurenende luftarter og partikler fra motorer med kompressionstænding til fremdrift af
køretøjer og emission af forurenende luftarter fra køretøjsmotorer med styret tænding, som
benytter naturgas eller autogas (LPG) som brændstof. Direktiv 88/77/EØF og direktiv
1999/96/EF blev samtidig ophævet. I 2009 overgik reguleringen fra direktivform til
forordninger. EURO VI blev således indført ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 595/2009 af 18. juni 2009 om typegodkendelse af motorkøretøjer og motorer med
hensyn til emissioner fra tunge erhvervskøretøjer (EURO VI) og om adgang til reparations-
og vedligeholdelsesinformationer om køretøjer og om ændring af forordning (EF) nr.
715/2007 og direktiv 2007/46/EF og om ophævelse af direktiv 80/1269/EØF, 2005/55/EF og
2005/78/EF med senere ændringer.
For at sikre at alle køretøjer, der opfylder mindst EURO-VI, omfattes af den reneste kategori
og dermed opnår den laveste afgiftssats, omfatter den reneste kategori i lovforslagets § 1, nr.
1, også køretøjer, som vil overholde kommende, renere emissionsnormer.
Til nr. 3
§ 4, stk. 2, i vejbenyttelsesafgiftsloven vedrører metoden til omregning af satser i euro til
satser i danske kroner. Det foreslås at opdatere henvisningen til den seneste protokol af 6.
december 2017 til den folkeretlige aftale af 9. februar 1994 om fælles vejbenyttelsesafgift.
Dette sikrer, at det er de senest aftalte satser i protokollens artikel 5, der anvendes til
fastsættelse af satserne i danske kroner i vejbenyttelseslovens § 3, stk. 1 og 2. Samtidig
foreslås det, at henvisningen til protokollen som bilag til loven udgår, da denne er ukorrekt.
Den oprindelige aftale fra 1994 er optaget som bilag til loven, mens efterfølgende protokoller
er optaget som bilag til de respektive ændringsforslag, men ikke til hovedloven. Herudover
foreslås det, at henvisningen til det EU-retlige grundlag for ordningen opdateres til det seneste
ændringsdirektiv til Eurovignette-direktivet. Der foreslås ingen materielle ændringer i
metoden for omregning fra euro til danske kroner eller den løbende regulering af satser.
Bagatelgrænsen for satsregulering på 5 pct. foreslås derfor også videreført uændret.
Til § 2
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringer af registreringsafgiftslovens §
10 a, stk. 2, jf. § 1, nr. 41 og 42, i lov nr. 1195 af 14. november 2017.
Til nr. 2
Skatteministeren er i medfør af § 17, stk. 2, i lov om registrering af køretøjer bemyndiget til at
give offentlige myndigheder samt forsikringsvirksomheder, nummerpladeoperatører,
parkeringsvirksomheder, advokater og inkassovirksomheder, genbrugspladser,
redningstjenester og finansieringsvirksomheder terminaladgang til oplysninger i
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
- 19 -
Køretøjsregisteret om identiteten af et køretøjs ejer eller bruger. Bemyndigelsen er udnyttet
ved fastsættelse af § 106 i registreringsbekendtgørelsen.
Det følger af registreringsbekendtgørelsen, at der til de ovenfor nævnte virksomhedstyper
gives terminaladgang til oplysninger om navn og adresse på den registrerede primære ejer og
primære bruger af køretøjet. Dog gælder der særlige regler for nogle virksomhedstyper.
Forsikringsvirksomheder har
udover adgang til oplysninger om navn og adresse på den
registrerede ejer og bruger
adgang til cpr-nummer i de tilfælde, hvor den registrerede har
givet tilladelse hertil, ligesom forsikringsvirksomheder har mulighed for at opnå adgang til
oplysninger om forhenværende ejere og brugere af køretøjet. En genbrugsplads har
ud over
adgang til oplysninger om navn og adresse på den registrerede primære ejer og primære
bruger
adgang til oplysninger om den registrerede ejers cvr-nummer. Et
finansieringsselskab har kun tilladelse til at søge oplysninger via terminaladgang i de tilfælde,
hvor den registrerede har givet tilladelse hertil.
Virksomhederne har ikke adgang til at fremsøge oplysninger om navn og adresse, hvis en
registreret ejer eller bruger har navne- eller adressebeskyttelse.
Det foreslås, at skatteministeren kan fastsætte regler om terminaladgang til oplysninger i
Køretøjsregisteret om identiteten af et køretøjs ejer eller bruger for virksomheder, der
opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler.
Det foreslås, at der skabes hjemmel i § 17, stk. 2, i lov om registrering af køretøjer til SKATs
indgåelse af aftaler om terminaladgang til Køretøjsregisteret med virksomheder, der opkræver
betaling for brug af veje, broer eller tunneler, vedrørende oplysninger om ejer- og
brugerforhold. Hjemlen omfatter både udlevering af oplysninger om private og juridiske
personer. Hjemlen omfatter ikke adgang til at fremsøge oplysninger om navn og adresse, hvis
en registreret ejer eller bruger har navne- eller adressebeskyttelse.
Da det fremgår af § 106 i registreringsbekendtgørelsen, at der gives terminaladgang til de i
lovens § 17, stk. 2, nævnte virksomhedstyper, vil virkningen af lovændringen være, at SKAT
fra ikrafttræden vil kunne indgå aftaler om terminaladgang til oplysninger om navn og adresse
på den registrerede ejer og bruger af køretøjet med virksomheder, der opkræver betaling for
brug af veje, broer eller tunneler.
Udlevering af oplysninger til private virksomheder vil for så vidt angår oplysninger om
privatpersoner som hidtil ske inden for rammerne af persondatalovens § 6, stk. 1, nr. 7. På
dette punkt foreslås således ikke en fravigelse af de gældende regler, men kun en præcisering
af rammerne for aftaler om terminaladgang.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
- 20 -
Udlevering af oplysninger til private virksomheder om juridiske personer er ikke omfattet af
persondataloven. Dermed foreslås en fravigelse på dette punkt af SKATs særlige
tavshedspligt, der som hovedregel medfører en ubetinget tavshedspligt over for
uvedkommende med hensyn til oplysninger om en fysisk eller en juridisk persons
økonomiske, erhvervsmæssige eller privatlivet tilhørende forhold.
Til § 3
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. juli 2018. Vedrørende bestemmelserne i
lovforslagets § 1 er den foreslåede ikrafttrædelsesdato vedtaget af Eurovignette-
medlemslandene ved protokol af 6. december 2017. Dette stemmer overens med
målsætningen om, at erhvervsrettet regulering træder i kraft to gange om året, enten den 1.
januar eller den 1 juli.
Det foreslås i
stk. 2,
at loven får virkning fra ikrafttrædelsestidspunktet, dvs. den 1. juli
2018,jf. dog stk. 3 og 4.
Det foreslås i
stk. 3,
at skatteministeren bemyndiges til efter fælles beslutning mellem alle de
deltagende lande at udsætte virkningstidspunktet i stk. 2. Det er nødvendigt at koordinere
lovproces m.v. i de deltagende lande, så det sikres, at ændringerne får virkning fra det samme
tidspunkt i alle landene. Det er derfor hensigtsmæssigt, at skatteministeren efter fælles aftale
mellem de deltagende lande kan udsætte virkningstidspunktet i tilfælde af uforudsete
forsinkelser i lovprocessen eller lignende i et eller flere af landene.
Det foreslås desuden, at skatteministeren bemyndiges til at udsætte virkningstidspunktet
såfremt proceduren i artikel 10 i protokollen af 6. december 2017, som vedrører ratificering af
aftalen, ikke er afsluttet inden den 30 juni 2018. Det skyldes, at de foreslåede ændringer beror
på en fælles aftale, som først træder i kraft, når alle de deltagende landes regeringer har givet
meddelelse om ratifikation af aftalen, jf. artikel 10 i protokol af 6. december 2017. En
vedtagelse af lovforslaget skal betragtes som et samtykke til ratifikation af aftalen, jf.
grundlovens § 19, stk. 1.
Artikel 10, stk. 1, i protokollen af 6. december 2017 medfører helt konkret, at protokollen,
med undtagelse af artikel 5, træder i kraft på den første dag i måneden efter den sidste af de
datoer, hvor de respektive regeringer skriftligt ad diplomatisk vej har underrettet
Generalsekretariatet for Rådet om, at de forfatningsmæssige forudsætninger i deres respektive
lande for ikrafttræden er opfyldt. Artikel 5 vedrører satsstigningerne. Dette medfører, at
såfremt det sidste land i aftalen ikke har meddelt, at aftalen er ratificeret senest den 30 juni
2018, vil aftalen ikke kunne træde i kraft den 1. juli 2018.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
- 21 -
Det foreslås i
stk. 4
at lovens § 1, nr. 1, har virkning fra og med den 1. januar eller den 1. juli,
hvad der måtte komme først, efter en periode på mindst to måneder efter ikrafttrædelsen af
protokollen af 6. december 2017, men tidligst den 1. juli 2018.
Det foreslås desuden, at de forhøjede satser i vejbenyttelsesafgiftsloven ikke efterreguleres for
køretøjer, der allerede har afregnet afgift for en periode, der starter før virkningstidspunktet,
og som udløber på eller efter denne dato. Således vil de nye satser først gælde for det enkelte
køretøj, når der påbegyndes en ny afgiftsperiode.
I artikel 10, stk. 3 i protokollen af 6. december 2017, fremgår det, at artikel 5 træder i kraft
den 1. januar eller den 1. juli, hvad der måtte komme først, efter en periode på mindst to
måneder efter denne protokols ikrafttrædelsesdato, men tidligst den 1. juli 2018.
Dette medfører, at artikel 5 i protokollen af 6. december 2017 tidligst træder i kraft 1. januar
2019, såfremt ikrafttrædelsesdatoen for protokollen af 6. december ligger senere end den 1.
maj 2018.
Virkningstidspunktet for lovens § 1, nr. 1 er således afhængigt af ikrafttrædelsesdatoen for
protokollen af 6. december 2017. Da loven samtidig er en ratifikation af aftalen i sin helhed,
det vil sige også en ratifikationen af de elementer som ikke kræver ændring af
vejbenyttelsesafgiftsloven, er det nødvendigt at Skatteministeren kan udsætte
virkningstidspunktet.
Fælles for udsættelsesgrundene er, at det er forudsat, at ændringerne skal have virkning fra det
samme tidspunkt i alle de deltagende lande. De deltagende landes lovgivning m.v. skal derfor
være ændret med henblik på at anvende de nye satser og den nye satsstruktur, før disse kan få
virkning, ligesom den underliggende aftale skal være ratificeret i samtlige lande. Sker dette
ikke, vil der kunne opstå en situation, hvor de enkelte lande i Eurovignette-samarbejdet reelt
opkræver afgift efter forskellige satser, så den afgift et køretøj pålægges, kommer til at
afhænge af, i hvilket land afgiften opkræves. Dette vil være i modstrid med formålet med
Eurovignette-samarbejdet, som netop er at skabe og opretholde et fælles afgiftssystem for
kørsel i de deltagende landes territorier. Det vil ligeledes skabe problemer i forhold til det
fælles betalingssystem, som ikke er indrettet til at håndtere flere forskellige satser for samme
køretøjskategori afhængig af, hvor betalingen sker.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
- 22 -
Bilag 1
PROTOKOL
om ændring af aftalen af 9. februar 1994 om opkrævning af afgifter for tunge erhvervskøretøjers
benyttelse af visse veje i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/76/EU af 27. september
2011 om ændring af direktiv 1999/62/EF om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse
infrastrukturer
Regeringerne i Kongeriget Belgien, Kongeriget Danmark, Storhertugdømmet Luxembourg, Kongeriget
Nederlandene og Kongeriget Sverige,
som er parter i aftalen af 9. februar 1994 om opkrævning af brugerbetaling for tunge erhvervskøretøjers
benyttelse af visse veje, som ændret ved
protokol af 18. september 1997 om Kongeriget Sveriges tiltræden til ovennævnte aftale,
protokol af 22. marts 2000, der er indgået for at gennemføre Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/62/EF
af 17. juni 1999 om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse infrastrukturer, og protokol af 21.
oktober 2010, der er indgået for at gennemføre Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/38/EF af 17. maj
2006 om ændring af direktiv 1999/62/EF om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse
infrastrukturer, og for at indføre et system af papirløse vignetter, herefter benævnt ”aftalen”,
har under henvisning til vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/76/EU af 27. september
2011 om ændring af
direktiv 1999/62/EF om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse
infrastrukturer, herefter benævnt ”direktivet”,
og
under henvisning til den diplomatiske note, der blev notificeret den 25. juni af Kongeriget Belgien vedrørende
beslutningen om at ophøre med opkrævning af den fælles afgift på belgisk territorium og de diplomatiske noter
vedrørende fordeling af indtægter, som regeringerne i Danmark, Luxembourg, Nederlandene og Sverige har
indsendt til Europa-Kommissionen hhv. den 30. marts 2016, den 16. februar 2016, den 24. februar 2016 og den
15. december 2015,
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
- 23 -
under henvisning til den diplomatiske note fra Forbundsrepublikken Tyskland af 27. marts 2017 vedrørende
udtrædelse af aftalen fra den 1. januar 2018, hvorefter Forbundsrepublikken Tyskland ikke længere er part i
aftalen fra den 1. januar 2018;
idet Kongeriget Danmark, Storhertugdømmet Luxembourg, Kongeriget Nederlandene og Kongeriget Sverige
ønsker at opkræve de maksimumssatser, der er fastsat i bilag II til direktivet med særlig bestemmelse for EURO
V og EURO VI
aftalt følgende
Artikel 1
I det første afsnit af præamblen til aftalen ændres ”senest ændret
ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/38/EF af 17. maj 2006” til ”senest ændret ved Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2011/76/EU af 27.
september 2011”
Artikel 2
Aftalens artikel 2 ændres således:
1)
I stk. 1 ændres ”som ændret ved Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2006/38/EF af 17.
maj 2006”
af henvisningen ”som senest ændret ved Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2011/76/EU af 27.
september 2011”.
2) Stk. 2 affattes således:
”2) I denne aftale forstås ved
”kontraherende parters territorier”; de respektive europæiske territorier i Kongeriget Danmark,
Storhertugdømmet Luxembourg, Kongeriget Nederlandene og Kongeriget Sverige,
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
- 24 -
”køretøj”; et motorkøretøj eller en kombination af sammenkoblede køretøjer, som er beregnet til eller
benyttes til vejgodstransport, og hvis højeste tilladte totalvægt er på mindst 12 tons i henhold til artikel
2, litra d) og artikel 7, stk. 5 i direktivet som senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/76/EU af 27. september 2011.”
Artikel 3
I aftalens artikel 3, stk. 1 ændres ”artikel 7, stk. 2, litra a)” til ”artikel 7, stk. 5”.
Artikel 4
I aftalens artikel 4, 6, 11 og 14 ændres ”Kommissionen for de Europæiske Fællesskaber” til ”Europa-
Kommissionen”.
Artikel 5
Aftalens artikel 8, stk. 1-4 affattes således:
”1) Til og med den 31. december 2019 er afgiften for ét år, inkl. administrationsomkostninger, for køretøjer:
1.
med maksimalt tre aksler:
a.
b.
c.
d.
e.
f.
NON-EURO
EURO I
EURO II
EURO III
EURO IV
EURO V eller renere 750 euro
1407 euro
1223 euro
1065 euro
926 euro
842 euro
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
- 25 -
2.
med minimum fire aksler:
a.
b.
c.
d.
e.
f.
NON-EURO
EURO I
EURO II
EURO III
EURO IV
2359 euro
2042 euro
1776 euro
1543 euro
1404 euro
EURO V eller renere 1250 euro
Fra 1. januar 2020 er afgiften for ét år, inkl. administrationsomkostninger, for køretøjer:
1.
med maksimalt tre aksler:
a.
b.
c.
d.
e.
f.
g.
NON-EURO
EURO I
EURO II
EURO III
EURO IV
EURO V
EURO VI eller renere 750 euro
1407 euro
1223 euro
1065 euro
926 euro
842 euro
796 euro
2.
med minimum fire aksler:
a.
b.
c.
d.
e.
f.
g.
NON-EURO
EURO I
EURO II
EURO III
EURO IV
EURO V
2359 euro
2042 euro
1776 euro
1543 euro
1404 euro
1327 euro
EURO VI eller renere 1250 euro
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
- 26 -
2) Til og med den 31. december 2019 er afgiften for én måned, inkl. administrationsomkostninger, for køretøjer:
1.
med maksimalt tre aksler:
a.
b.
c.
d.
e.
f.
2.
NON-EURO
EURO I
EURO II
EURO III
EURO IV
EURO V eller renere 75 euro
140 euro
122 euro
106 euro
92 euro
84 euro
med minimum fire aksler:
a.
b.
c.
d.
e.
f.
NON-EURO
EURO I
EURO II
EURO III
EURO IV
EURO V eller renere 125 euro
235 euro
204 euro
177 euro
154 euro
140 euro
Fra 1. januar 2020 er afgiften for én måned, inkl. administrationsomkostninger, for køretøjer:
1.
med maksimalt tre aksler:
a.
b.
c.
d.
e.
f.
g.
2.
NON-EURO
EURO I
EURO II
EURO III
EURO IV
EURO V
EURO VI eller renere 75 euro
140 euro
122 euro
106 euro
92 euro
84 euro
79 euro
med minimum fire aksler:
a.
b.
c.
d.
e.
f.
g.
NON-EURO
EURO I
EURO II
EURO III
EURO IV
EURO V
EURO VI eller renere 125 euro
235 euro
204 euro
177 euro
154 euro
140 euro
132 euro
3) Til og med 31. december 2019 er afgiften for én uge, inkl. administrationsomkostninger, for køretøjer:
1.
med maksimalt tre aksler:
a.
NON-EURO
37 euro
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
- 27 -
b.
c.
d.
e.
f.
2.
EURO I
EURO II
EURO III
EURO IV
EURO V eller renere 20 euro
32 euro
28 euro
24 euro
22 euro
med minimum fire aksler:
a.
b.
c.
d.
e.
f.
NON-EURO
EURO I
EURO II
EURO III
EURO IV
EURO V eller renere 33 euro
62 euro
54 euro
47 euro
41 euro
37 euro
Fra 1. januar 2020 er afgiften for én uge, inkl. administrationsomkostninger, for køretøjer:
1.
med maksimalt tre aksler:
a.
b.
c.
d.
e.
f.
g.
NON-EURO
EURO I
EURO II
EURO III
EURO IV
EURO V
EURO VI eller renere 20 euro
37 euro
32 euro
28 euro
24 euro
22 euro
21 euro
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
- 28 -
2.
med minimum fire aksler:
a.
b.
c.
d.
e.
f.
g.
NON-EURO
EURO I
EURO II
EURO III
EURO IV
EURO V
EURO VI eller renere 33 euro
62 euro
54 euro
47 euro
41 euro
37 euro
35 euro
4) Afgiften for én dag, inkl. administrationsomkostninger, er den samme for alle typer af køretøjer og er på 12
euro.”
Artikel 6
Aftalens artikel 13, stk. 3, tredje afsnit, affattes således:
”De således opgjorte afgiftsindtægter fordeles mellem parterne
som følger:
-
-
-
-
Kongeriget Danmark modtager 20,456 % af indtægterne.
Storhertugdømmet Luxembourg modtager 5,226 % af indtægterne.
Kongeriget Nederlandene modtager 45,989 % af indtægterne.
Kongeriget Sverige modtager 28,329
% af indtægterne.”
Artikel 7
I aftalens artikel 15 ændres ”i henhold til artikel 182 i traktaten til oprettelse af Det Europæiske Økonomiske
Fællesskab af Domstolen for De Europæiske Fællesskaber” til ”Den Europæiske Unions Domstol i henhold til
artikel 273 i Traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde”.
Artikel 8
I aftalens artikel 20 ændres ”2019” til ”2029”.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
- 29 -
Artikel 9
1.
Idet Kongeriget Belgien i henhold til aftalens artikel 17 afstår fra at opkræve den fælles afgift, gælder
den belgiske regerings underskrift ikke længere bestemmelser, som direkte vedrører den fælles afgift.
2.
Kongeriget Belgiens underskrift gælder ikke artikel 5.
Artikel 10
1.
Med undtagelse af artikel 5 træder denne protokol i kraft på den første dag i måneden efter den sidste af
de datoer, hvor de respektive regeringer skriftligt ad diplomatisk vejhar underrettet Generalsekretariatet
for Rådet om, at de forfatningsmæssige forudsætninger i deres respektive lande for ikrafttræden er
opfyldt.
2.
Depositaren skal sende de i stk. 1 nævnte meddelelser til alle aftaleparternes regeringer og oplyse dem
om denne protokols ikrafttrædelsesdato.
3.
Artikel 5 træder i kraft den 1. januar eller den 1. juli, hvad der måtte komme først, efter en periode på
mindst to måneder efter denne protokols ikrafttrædelsesdato, men tidligst den 1. juli 2018. Taksterne i
artikel 5 gælder ikke med tilbagevirkende kraft.
Indgået i Bruxelles den 6. december 2017 på dansk, hollandsk, tysk, fransk og svensk, idet hver af disse tekster
har samme gyldighed, i ét originalt eksemplar, der skal deponeres i Generalsekretariatet for Rådets arkiv.
Generalsekretariatet sender en bekræftet kopi til hver af aftalens parter.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
1842254_0030.png
- 30 -
Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om afgift af vejbenyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 896 af 15. august
2011, som ændret ved § 29 i lov nr. 1532 af
27. december 2014 og § 14 i lov nr. 1888 af
29. december 2015, foretages følgende
ændringer:
1.
§ 3, stk. 1
og
2,
ophæves, og i stedet
indsættes:
»Stk.
1.
Den årlige afgift inklusive
administrationsomkostninger, jf. dog § 20,
stk. 6, udgør til og med den 31. december
2019:
1) For køretøjer med højst 3 aksler, der
overholder emissionsnorm:
a) IKKE-EURO: 10.470 kr.
b) EURO I: 9.101 kr.
c) EURO II: 7.925 kr.
d) EURO III: 6.891 kr.
e) EURO IV: 6.265 kr.
f) EURO V: 5.581 kr.
g) EURO VI eller renere: 5.581 kr.
2) For køretøjer med mindst 4 aksler, der
overholder emissionsnorm:
a) IKKE-EURO: 17.555 kr.
b) EURO I: 15.196 kr.
c) EURO II: 13.216 kr.
d) EURO III: 11.482 kr.
e) EURO IV: 10.448 kr.
f) EURO V: 9.302 kr.
g) EURO VI eller renere: 9.302 kr.
§ 3.
Den årlige afgift inklusive
administrationsomkostninger, jf. dog § 20,
stk. 6, udgør for køretøjer:
1)
Med
højst 3
aksler
Udstødningsklasse Kr.
IKKE-EURO
EURO I
EURO II og
renere
2)
Med
mindst 4
aksler
7.156
6.336
5.591
Udstødningsklasse Kr.
IKKE-EURO
EURO I
EURO II og
renere
11.555
10.437
9.318
Stk. 2.
For køretøjer, der er indregistreret i
udlandet, udgør afgiften inklusive
administrationsomkostninger, jf. dog § 20,
stk. 6:
1) Pr. måned
Med højst Udstødningsklasse Kr.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
1842254_0031.png
- 31 -
3 aksler
IKKE-EURO
EURO I
EURO II og
renere
Udstødningsklasse
715
633
559
Kr.
Stk. 2.
Den årlige afgift inklusive
administrationsomkostninger, jf. dog § 20,
stk. 6, udgør fra og med 1. januar 2020:
1) For køretøjer med højst 3 aksler, der
overholder emissionsnorm:
a) IKKE-EURO: 10.470 kr.
b) EURO I: 9.101 kr.
c) EURO II: 7.925 kr.
d) EURO III: 6.891 kr.
e) EURO IV: 6.265 kr.
f) EURO V: 5.923 kr.
g) EURO VI eller renere: 5.581 kr.
2) For køretøjer med mindst 4 aksler, der
overholder emissionsnorm:
a) IKKE-EURO: 17.555 kr.
b) EURO I: 15.196 kr.
c) EURO II: 13.216 kr.
d) EURO III: 11.482 kr.
e) EURO IV: 10.448 kr.
f) EURO V: 9.875 kr.
g) EURO VI eller renere: 9.302 kr.
Stk. 3.
Til og med den 31. december 2019
udgør afgiften inklusive
administrationsomkostninger for køretøjer,
der er indregistreret i udlandet, jf. dog § 20,
stk. 6:
1) Månedligt for køretøjer med højst 3
aksler, der overholder emissionsnorm:
a) IKKE-EURO: 1.041 kr.
b) EURO I: 907 kr.
c) EURO II: 788 kr.
d) EURO III: 684 kr.
e) EURO IV: 625 kr.
f) EURO V: 558 kr.
g) EURO VI eller renere: 558 kr.
2) Månedligt for køretøjer med mindst 4
aksler, der overholder emissionsnorm:
a) IKKE-EURO: 1.748 kr.
b) EURO I: 1.518 kr.
c) EURO II: 1.317 kr.
Med
mindst 4
aksler
IKKE-EURO
EURO I
EURO II og
renere
2) Pr. uge
Med højst
3 aksler
1.155
1.043
931
Udstødningsklasse Kr.
IKKE-EURO
EURO I
EURO II og
renere
Udstødningsklasse
193
171
149
Kr.
Med
mindst 4
aksler
IKKE-EURO
EURO I
EURO II og
renere
3) Pr. dag
Alle køretøjer 59 kr.
305
275
246
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
- 32 -
d) EURO III: 1.146 kr.
e) EURO IV: 1.041 kr.
f) EURO V: 930 kr.
g) EURO VI eller renere: 930 kr.
3) Ugentligt for køretøjer med højst 3 aksler,
der overholder emissionsnorm:
a) IKKE-EURO: 275 kr.
b) EURO I: 238 kr.
c) EURO II: 208 kr.
d) EURO III: 178 kr.
e) EURO IV: 163 kr.
f) EURO V: 148 kr.
g) EURO VI eller renere: 148 kr.
4) Ugentligt for køretøjer med mindst 4
aksler, der overholder emissionsnorm:
a) IKKE-EURO: 461 kr.
b) EURO I: 401 kr.
c) EURO II: 349 kr.
d) EURO III: 305 kr.
e) EURO IV: 275 kr.
f) EURO V: 245 kr.
g) EURO VI eller renere: 245 kr.
5) Dagligt uanset emissionsnorm og antallet
af aksler: 89 kr.
Stk. 4.
Fra og med 1. januar 2020 udgør
afgiften inklusive
administrationsomkostninger for køretøjer,
der er indregistreret i udlandet, jf. dog § 20,
stk. 6:
1) Månedligt for køretøjer med højst 3
aksler, der overholder emissionsnorm:
a) IKKE-EURO: 1.041 kr.
b) EURO I: 907 kr.
c) EURO II: 788 kr.
d) EURO III: 684 kr.
e) EURO IV: 625 kr.
f) EURO V: 587 kr.
g) EURO VI eller renere: 558 kr.
2) Månedligt for køretøjer med mindst 4
aksler, der overholder emissionsnorm:
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
- 33 -
a) IKKE-EURO: 1.748 kr.
b) EURO I: 1.518 kr.
c) EURO II: 1.317 kr.
d) EURO III: 1.146 kr.
e) EURO IV: 1.041 kr.
f) EURO V: 982 kr.
g) EURO VI eller renere: 930 kr.
3) Ugentligt for køretøjer med højst 3 aksler,
der overholder emissionsnorm:
a) IKKE-EURO: 275 kr.
b) EURO I: 238 kr.
c) EURO II: 208 kr.
d) EURO III: 178 kr.
e) EURO IV: 163 kr.
f) EURO V: 156 kr.
g) EURO VI eller renere: 148 kr.
4) Ugentligt for køretøjer med mindst 4
aksler, der overholder emissionsnorm:
a) IKKE-EURO: 461 kr.
b) EURO I: 401 kr.
c) EURO II: 349 kr.
d) EURO III: 305 kr.
e) EURO IV: 275 kr.
f) EURO V: 260 kr.
g) EURO VI eller renere: 245 kr.
5) Dagligt uanset emissionsnorm og antallet
af aksler: 89 kr.«
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 5-8.
Stk. 6.
Ved »EURO I« og »EURO II« forstås
køretøjer med de karakteristika, som er
anført i henholdsvis række A og B i tabellen
i afsnit 8.3.1.1 i bilag I til Rådets direktiv
88/77/EØF af 3. december 1987 om
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes
lovgivning om foranstaltninger mod
emission af forurenende luftarter og partikler
2
§ 3, stk. 6
der bliver stk. 8, affattes således:
»Stk. 6.
Ved »EURO I« til »EURO VI«
forstås de emissionsnormer, som er defineret
i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 595/2009 af 18. juni 2009 om
typegodkendelse af motorkøretøjer og
motorer med hensyn til emissioner fra tunge
erhvervskøretøjer (Euro VI) og om adgang til
reparations- og
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
- 34 -
fra dieselmotorer til fremdrift af køretøjer.
vedligeholdelsesinformationer om køretøjer
og om ændring af forordning (EF) nr.
715/2007 og direktiv 2007/46/EF og om
ophævelse af direktiv 80/1269/EØF,
2005/55/EF og 2005/78/EF med senere
ændringer.«
3.
§ 4, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Omregningen sker på grundlag af de
afgiftssatser i euro, som fremgår af artikel 8 i
aftalen af 9. februar 1994 om opkrævning af
afgifter for tunge erhvervskøretøjers
benyttelse af visse veje som ændret ved
artikel 5 i protokol af 6. december 2017 om
ændring af nævnte aftale i overensstemmelse
med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/76/EU om ændring af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 1999/62/EF
om afgifter på tunge godskøretøjer for
benyttelse af visse infrastrukturer. Satserne
reguleres ikke, hvis omregningen før
nedrunding medfører en ændring, som
udtrykt i danske kroner er på under 5 pct.«
§ 4.
Stk. 2.
Omregningen sker på grundlag af de
afgiftssatser i euro, som fremgår af artikel 8 i
aftalen af 9. februar 1994 om opkrævning af
afgifter for tunge erhvervskøretøjers
benyttelse af visse veje som ændret ved
artikel 5 i protokol af 22. marts 2000, der er
optaget som bilag til denne lov, om ændring
af nævnte aftale med henblik på
gennemførelse af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 1999/62/EF om afgifter på
tunge godskøretøjer for benyttelse af visse
infrastrukturer. Satserne reguleres ikke, hvis
omregningen før nedrunding medfører en
ændring, som udtrykt i danske kroner er på
under 5 pct.
§2
I lov om registrering af køretøjer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 720 af 30. maj 2017,
som ændret ved § 3 i lov nr. 715 af 25. juni
2010 og § 1 i lov nr. 1431 af 11. december
2017, foretages følgende ændringer:
§ 17.
Enhver har efter anmodning adgang til
1.
I
17, stk. 1, 4. pkt.,
indsættes efter
oplysninger, der er registreret i
»forhold«: », jf. dog
Køretøjsregisteret, om et køretøjs tekniske
registreringsafgiftslovens § 10 a, stk. 2«.
forhold, synsforhold og forsikringsforhold.
Oplysningerne kan gives om et enkelt
køretøj, om alle køretøjer eller om grupper af
køretøjer. Told- og skatteforvaltningen afgør,
om en oplysning skal udleveres. Der
udleveres ikke oplysninger om identiteten af
et køretøjs ejer eller bruger, jf. dog stk. 2 og
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
- 35 -
3, eller om skattemæssige forhold. Told- og
skatteforvaltningen kan kræve betaling for
omkostninger ved at efterkomme en
anmodning om at udlevere oplysninger.
Stk. 2-
3. …
§ 17. …
Stk. 2.
Skatteministeren kan for offentlige
myndigheder og for følgende
virksomhedstyper fastsætte regler om
terminaladgang til oplysninger i
Køretøjsregisteret om identiteten af et
køretøjs ejer eller bruger:
1) Forsikringsvirksomheder, der forsikrer
køretøjer.
2) Autoriserede nummerpladeoperatører.
3) Parkeringsvirksomheder.
4) Advokater og inkassovirksomheder.
5) Genbrugspladser.
6) Redningstjenester.
7) Finansieringsvirksomheder.
Stk. 3. …
2.
I
§ 17, stk. 2
indsættes som
nr. 8:
»8) Virksomheder, der opkræver betaling for
brug af veje, broer eller tunneler.«
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
Stk. 2.
Loven har virkning fra og med den 1.
juli 2018, jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 3.
Skatteministeren kan senest 27. juni
2018 efter fælles beslutning mellem
Danmark og de øvrige lande i ordningen med
den fælles vejbenyttelsesafgift, eller såfremt
den i artikel 10, stk. 1, i protokollen af 6.
december 2017 omhandlede procedure for
ikrafttrædelse ikke er afsluttet senest 30.
april 2018, udsætte det tidspunkt, hvor
lovens § 1 i medfør af stk. 2 får virkning, til
en senere dato.
Stk. 4.
§ 1, nr. 1, har virkning fra og med den
1. januar eller 1. juli, hvad der måtte komme
først, efter en periode på mindst to måneder
efter ikrafttrædelsen af protokollen af 6.
december 2017, men tidligst den 1. juli 2018.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 96: Lovudkast - forslag til Lov om ændring af lov om afgift af vejbenyttelse og lov om registrering af køretøjer (Ændring af satser og øget differentiering heraf ud fra emissionsnormer og adgang til Køretøjsregisteret for virksomheder, der opkræver betaling for brug af veje, broer eller tunneler) samt resumé, fra skatteministeren
- 36 -
For det enkelte køretøj gælder de i § 1, nr. 1,
fastsatte satser for vejbenyttelsesafgifter dog
først fra den første afgiftsperiode, der
påbegyndes efter virkningstidspunktet.