Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 58
Offentligt
1817925_0001.png
GOMORE ER NORDENS STØRSTE PORTAL
FOR DELING AF BILEN. MED MERE END
600.000 BRUGERE ALENE I DANMARK.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Præsentationer fra Skatteudvalgets ekspertmødet om deleøkonomi den 9. november 2017
1817925_0002.png
Når vi lejer vores bil ud, lejer andres, tilbyder et
lift eller sætter os ind på bagsædet hos andre,
skabes der en forunderlig social situation, som
ikke indes tilsvarende i det ofentlige rum i dag.
Det er et ubesværet
møde mellem fremmede
mennesker, og det er i virkeligheden dér
magien opstår – vi kommer hinanden ved. Dertil
kommer de ressourcebesparende fordele ved
at deles om bilen; det er bedre for miljøet, og
der er lere til at deles om de økonomiske udgif-
ter forbundet med transporten.
GOMORE ER EN PLATFORM FOR DELING AF BILEN OG UDBYDER TRE TJENESTER:
Samkørsel: Du kan booke et lift hos en privatperson eller selv tilbyde et lift, hvis du har
ledige pladser i bilen. Ture med GoMore er i gennemsnit 210 km og koster i gennemsnit
0,5 DKK/km
Privat biludlejning: Du kan leje en bil af en privatperson eller udleje din egen bil
Leasing af biler: Du kan lease en bil igennem GoMore. Ved en leasingaftale har du fuldt
ejerskab over bilen i den aftalte periode
2
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Præsentationer fra Skatteudvalgets ekspertmødet om deleøkonomi den 9. november 2017
1817925_0003.png
FACTS OM GOMORE
GoMore er en dansk virksomhed, som på
nuværende tidspunkt opererer i fem lande:
Frankrig, Spanien, Norge, Sverige og Dan-
mark
GoMores investorer inkluderer blandt
andet Jesper Buch (stifter af Just-Eat) og
Lennart Lajboschitz (stifter af Tiger-kæden)
Det koster ikke noget at blive medlem af
GoMore. Men der er et handelsgebyr på
12,5 procent ved samkørsel og 20 procent
ved udlejning
Du er automatisk dækket af en forsikring,
når du udlejer din bil igennem GoMore
GLOBAL
Antal brugere
Antal samkørsler per måned
Antal biludlejninger per måned
Antal biler til udlejning
Antal leasingbiler på gaden
1.860.000
120.000
5.800
18.000
2.000
DANMARK
Antal brugere
Antal samkørsler per måned
Antal biludlejninger per måned
Antal biler til udlejning
Antal leasingbiler på gaden
645.000
28.000
4.500
10.000
1.600
BAG OM GOMORE:
GoMore blev stiftet i 2005 af Matias Dalsgaard og Søren Riis. De havde studeret ilosoi i
Tyskland, hvor samkørsel var et populært fænomen. I Danmark var GoMore dog tæt på at
blive en iasko. Danskerne var ikke klar til deleøkonomien. Og de første år kørte projektet i
lavt gear.
I mellemtiden færdiggjorde Matias og Søren deres ph.d.’er i ilosoi. Matias var også et smut
forbi det amerikanske konsulenthus McKinsey, før han besluttede sig for at satse fuldt ud på
GoMore. Den teknologiske udvikling skærpede opmærksomheden om virksomheden, og fra
2013 tog GoMore fart. I dag er GoMore Nordens største deleøkonomiske virksomhed med
Matias Dalsgaard bag rattet som CEO. Søren Riis er stadig en aktiv del af GoMore.
3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 58: Præsentationer fra Skatteudvalgets ekspertmødet om deleøkonomi den 9. november 2017
1817925_0004.png
SKATTELOVGIVNING OG
RESSOURCEOPTIMERING
DEN SOCIALE OPLEVELSE
I stedet for, at der fx i gennemsnit sidder 1,37 per-
Hvis vi et øjeblik glemmer diskussionerne om
soner i danske biler, som det i dag er tilfældet,
ressourceoptimering, lovgivning og industri-in-
ville det være bedre, hvis dette tal via samkørsel
teresser, og i stedet ser på, hvad der rent faktisk
blev 2 personer. I stedet for at biler i gennem-
sker – helt praktisk – når mennesker bliver akti-
snit holder stille i mere end 23 ud af døgnets
ve i deleøkonomien, så er det faktisk forunder-
24 timer, ville det være bedre, hvis bilerne blev
ligt og værd at relektere over. Det direkte møde,
lejet ud, så de i det mindste
handlen og den personlige
kun holdt stille i 22 timer – og
Man kan tale sammen eller
service over for et andet men-
vi til gengæld kun behøvede
lade være, og man er ikke sat
neske gør noget ved den, der
halvt så mange biler. Vi kan
i den stilhedens forlegenhed,
deltager i deleøkonomien.
begrænse ressourcespildet,
som ellers kan indfinde sig,
og den private forbruger kan
når ukendte mennesker sættes
Det at transportere sig sam-
men skaber en situation, som
samtidig få tilskud til biløkono-
over for hinanden.
ikke indes tilsvarende i det
mien ved at udleje sin bil eller
ofentlige rum i dag: Man er på vej samme sted
tage passagerer med, når han eller hun alligevel
hen, og man møder et andet menneske. Mødet
kører. Det er win-win.
er ubesværet. Man kan tale sammen eller lade
Det er klart, at GoMore har kommercielle inte-
være, og man er ikke sat i den stilhedens forle-
resser i debatten om deleøkonomien. Vi vil støt-
genhed, som ellers kan indinde sig, når ukend-
te arbejdet for at virksomheder som vores får
te mennesker sættes over for hinanden.
plads og råderum, og for at lovgivningen bliver
opdateret, hvor der måtte være behov for det. Vi
er ingen neutral stemme i debatten. Men når det
er sagt, burde det være klart, at en mere efektiv
fordeling og udnyttelse af ressourcer, som de-
leøkonomien kan bidrage til, er i fællesskabets
interesse.
4