Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 49
Offentligt
1815159_0001.png
9. november 2017
J.nr. 2017 - 6955
Til Folketinget
Finansudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 35 af 18. oktober 2017 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).
Karsten Lauritzen
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 49: Kopi af svar på FIU alm. del - spm. 35 at opgøre fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse i antal kroner pr. indbygger over 18 år i år 2015, det måtte medføre, såfremt forslaget om nedsættelse af skatten på positiv kapitalindkomst i regeringens erhvervsudspil gennemføres, fra skatteministeren
1815159_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse i antal kroner pr.
indbygger over 18 år i år 2025, fordelt på kommuner, det måtte medføre, såfremt forsla-
get om nedsættelse af skatten på positiv kapitalindkomst i regeringens erhvervsudspil
’Et
stærkere Danmark
vækst
2016’
gennemføres? Opgørelsen bedes fremstillet i to tabeller,
hvor kommunerne i den ene tabel sorteres alfabetisk og i den anden sorteres efter, hvilke
kommuner der gennemsnitligt opnår den største positive skatteændring pr. indbygger
over 18 år i 2025. Opgørelsen bedes foretaget i 2018-priser. Der ønskes svar, uanset om
der måtte blive indgået nye politiske aftaler på området.
Svar
Med den daværende V-regerings erhvervsudspil
’Et
stærkere Danmark
vækst 2016’
blev
der fremlagt en række initiativer, der skulle skabe rammerne for flere investeringer i dan-
ske virksomheder, samtidig med at det blev billigere at være dansker. I udspillet indgik
blandt andet et forslag om, at positiv nettokapitalindkomst over 42.800 kr. (2017-niveau)
skulle udgå af topskattegrundlaget. Dette forslag reducerer den højeste skattesats på posi-
tiv nettokapitalindkomst fra 42 pct. til ca. 37 pct. (ekskl. kirkeskat) i en gennemsnitskom-
mune.
Det umiddelbare mindreprovenu ved at lade positiv nettokapitalindkomst udgå af top-
skattegrundlaget skønnes til godt 300 mio. kr. (2018-niveau), når der anvendes de samme
beregningsforudsætninger som i regeringens udspil til Jobreform fase II fra august 2017.
Den gennemsnitlige skattenedsættelse i de enkelte kommuner, hvor kommunerne er sor-
teret alfabetisk, er vist i
tabel 1
nedenfor, mens
tabel 2
viser den samme opgørelse, hvor
kommunerne er sorteret efter størrelsen af skattenedsættelsen.
Det bemærkes, at forslaget umiddelbart har forskellig virkning på tværs af kommunerne.
Dette afspejler dog udelukkende forskelle i størrelsen af indkomsterne mellem kommu-
nerne. Forslaget vil således ikke have samme gennemsnitlige virkning i alle kommuner,
selvom der gælder samme regler på tværs af kommunerne.
Efter min opfattelse giver det derfor ikke mening at opdele virkningen af forslaget på en-
keltkommuner, som der spørges til.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 49: Kopi af svar på FIU alm. del - spm. 35 at opgøre fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse i antal kroner pr. indbygger over 18 år i år 2015, det måtte medføre, såfremt forslaget om nedsættelse af skatten på positiv kapitalindkomst i regeringens erhvervsudspil gennemføres, fra skatteministeren
1815159_0003.png
Tabel 1. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger, som er fyldt 18 år, ved at positiv nettokapi-
talindkomst udgår af topskattegrundlaget opdelt på kommuner sorteret alfabetisk, 2025-regler i
2018-niveau
Skattened-
sættelse,
kr.
0
40
20
0
100
50
10
40
140
40
40
80
70
30
80
20
80
20
20
190
40
560
30
10
30
120
70
80
20
50
60
0
80
Skattened-
sættelse,
kr.
30
20
40
60
30
10
20
500
60
0
40
40
40
70
60
30
30
10
40
160
140
0
60
10
40
50
20
80
40
370
30
30
10
Skattened-
sættelse,
kr.
80
60
40
40
790
0
180
40
60
70
90
30
20
190
20
120
40
30
80
40
20
20
20
40
70
50
20
60
20
40
60
90
70
Kommune
Albertslund
Allerød
Assens
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredensborg
Fredericia
Frederiksberg
Frederikshavn
Frederikssund
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Kommune
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Jammerbugt
Kalundborg
Kerteminde
Kolding
København
Køge
Langeland
Lejre
Lemvig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Læsø
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Nordfyns
Nyborg
Næstved
Odder
Odense
Odsherred
Randers
Kommune
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Ringsted
Roskilde
Rudersdal
Rødovre
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Varde
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
Hele landet
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2014-data fremskrevet til 2018 med forudsætnin-
gerne i Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 49: Kopi af svar på FIU alm. del - spm. 35 at opgøre fordelingen af den gennemsnitlige skattelettelse i antal kroner pr. indbygger over 18 år i år 2015, det måtte medføre, såfremt forslaget om nedsættelse af skatten på positiv kapitalindkomst i regeringens erhvervsudspil gennemføres, fra skatteministeren
1815159_0004.png
Tabel 2. Gennemsnitlig skattenedsættelse pr. indbygger, som er fyldt 18 år, ved at positiv nettokapi-
talindkomst udgår af topskattegrundlaget opdelt på kommuner sorteret efter skattenedsættelsens
størrelse, 2025-regler i 2018-niveau
Skattened-
sættelse,
kr.
790
560
500
370
190
190
180
160
140
140
120
120
100
90
90
80
80
80
80
80
80
80
80
70
70
70
70
70
60
60
60
60
60
Skattened-
sættelse,
kr.
60
60
60
60
50
50
50
50
40
40
40
40
40
40
40
40
40
40
40
40
40
40
40
40
40
40
40
30
30
30
30
30
30
Skattened-
sættelse,
kr.
30
30
30
30
30
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
10
10
10
10
10
10
0
0
0
0
0
0
70
Kommune
Rudersdal
Gentofte
Hørsholm
Odder
Furesø
Stevns
Samsø
Lolland
Dragør
Lyngby-Taarbæk
Gribskov
Svendborg
Billund
Aarhus
Slagelse
Fanø
Herning
Fredensborg
Frederiksberg
Thisted
Rebild
Haderslev
Nyborg
Guldborgsund
Vejle
Skive
Kolding
Favrskov
Aalborg
Skanderborg
Ringkøbing-Skjern
Ikast-Brande
Holstebro
Kommune
Vordingborg
Helsingør
Mariagerfjord
København
Norddjurs
Vesthimmerlands
Hedensted
Bornholm
Silkeborg
Allerød
Holbæk
Vejen
Aabenraa
Roskilde
Ringsted
Morsø
Faaborg-Midtfyn
Esbjerg
Næstved
Kerteminde
Lemvig
Syddjurs
Tønder
Jammerbugt
Kalundborg
Brønderslev
Egedal
Sønderborg
Langeland
Køge
Horsens
Greve
Hillerød
Kommune
Faxe
Solrød
Odense
Gladsaxe
Odsherred
Hjørring
Viborg
Frederikssund
Struer
Fredericia
Tårnby
Ærø
Sorø
Høje-Taastrup
Nordfyns
Assens
Frederikshavn
Halsnæs
Vallensbæk
Varde
Randers
Middelfart
Glostrup
Lejre
Hvidovre
Brøndby
Albertslund
Ballerup
Ishøj
Herlev
Rødovre
Læsø
Hele landet
Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2014-data fremskrevet til 2018 med forudsætnin-
gerne i Økonomisk Redegørelse, august 2017.
Side 4 af 4