Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 41
Offentligt
1811591_0001.png
Status over
grænsehandel
2017
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0002.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Indhold
2
Indhold
1. Indledning og sammenfatning .............................................................................................................. 3
2. Traditionel grænsehandel ...................................................................................................................... 5
2.1 Grænsehandlen med nydelsesmidler er uændret ............................................ 5
2.2 Den samlede traditionelle grænsehandel .............................................................. 7
2.3 Alternative indikatorer for den traditionelle grænsehandel ........................... 9
2.4 Danskerne grænsehandler mest i Tyskland ...................................................... 11
2.5 Samlet illegal handel med nydelsesmidler ......................................................... 11
3. E-grænsehandel ..................................................................................................................................... 13
3.1 E-grænsehandlen stiger ............................................................................................... 13
3.2 Den generelle indsats på e-grænsehandelsområdet.................................... 18
4. Grænsehandel og illegal handel med chokolade og slik ........................................................... 21
4.1 Indsatsen målrettes risikobetonede handelsled og områder ................... 24
4.2 Manglende regelefterlevelse har konsekvenser .............................................. 25
5. Afgiftsændringer og selvfinansieringsgrader ............................................................................... 28
5.1 Afgiftsændringer i og omkring Danmark .............................................................. 28
5.2 Virkninger af afgiftsændringer og selvfinansieringsgrader .......................... 29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0003.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Kapitel 1
3
1. Indledning og sammenfatning
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0004.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Kapitel 1
4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0005.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Kapitel 2
5
2. Traditionel grænsehandel
2.1 Grænsehandlen med nydelsesmidler er uændret
Figur 2.1. Danskernes grænsehandel med nydelsesmidler
Mia. kr. (2017-niveau)
7
6
5
4
3
2
1
0
Mia. kr. (2017-niveau)
7
6
5
4
3
2
1
0
Anm.: Som følge af skift af dataleverandør fra Gallup til Epinion i 2016 er tallene ikke direkte sammenlignelige mellem 2016
og tidligere år.
Kilde: Gallup, Epinion og egne beregninger.
2000
2004
2005
2006
2007
2001
2008
2002
2009
2010
2003
2011
2012
2013
2014
2015
2016
Nydelsesmidler
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0006.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Kapitel 2
6
Tabel 2.1. Grænsehandel med nydelsesmidler inkl. illegal handel
2011
Mio. liter
Øl
Vin
Spiritus
Alkoholsodavand og cider
Sodavand
Mio. stk.
Cigaretter
Mio. gram
Røgtobak
Mio. kilo
Chokolade
Kilde: Egne beregninger.
2012
2013
2014
2015
2016
140
20
3
8
145
160
25
4
10
165
130
20
3
9
150
120
20
3
8
140
115
20
3
8
125
115
22
4
9
125
600
600
600
425
350
275
200
225
225
250
250
225
8,0
10,5
12,0
11,5
13,0
14,0
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0007.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Kapitel 2
7
Tabel 2.2. Værdien af grænsehandlen med nydelsesmidler (inkl. illegal handel)
Mio. kr. (2017-niveau)
Øl
Vin
Spiritus
Alkoholsodavand og cider
Cigaretter
1
Røgtobak
Sodavand
Chokolade og slik
I alt nydelsesmidler
2011
1.130
545
420
120
690
185
960
525
4.575
2012
1.295
680
440
135
735
215
1.070
615
5.185
2013
1.030
555
420
125
780
220
960
680
4.770
2014
920
455
360
75
555
265
915
645
4.190
2015
720
540
295
95
460
280
755
745
3.890
2016
2
775
525
390
110
370
215
730
795
3.910
1. Det er primært
”taxfree” og Syd-
og Østeuropa. Der skønnes ikke at have været nævneværdig grænsehandel med ciga-
retter fra Tyskland i perioden.
2. Som følge af skift af dataleverandør fra Gallup til Epinion i 2016, er tallene ikke direkte sammenlignelige mellem 2016 og
tidligere år.
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 5 mio. kr.
Kilde: Gallup, Epinion og egne beregninger.
Figur 2.2. Fordelingen af værdien af grænsehandlen med nydelsesmidler i 2016
20%
20%
Øl
Vin
Spiritus
13%
19%
Alkoholsodavand
Cigaretter og røgtobak
Sodavand
Chokolade og slik
10%
15%
Kilde: Egne beregninger.
3%
2.2 Den samlede traditionelle grænsehandel
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0008.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Kapitel 2
8
Boks 2.1. Skift af dataleverandør
Skatteministeriet har i 2016 skiftet dataleverandør fra Gallup til Epinion. Skønnene for grænse-
handlen i 2016 er derfor ikke direkte sammenlignelige med tidligere år. Således vurderes den op-
gjorte stigning fra 2015 til 2016 at afspejle skiftet af leverandør, da der ikke er fundamentale øko-
nomiske faktorer, som fx større afgifts- eller prisændringer, der kan forklare et så markant hop i
den traditionelle grænsehandel med andre varer.
Det indikerer, at der reelt næppe har været tale om en sådan stigning. Dette understøttes, når man
ser på udviklingen i grænsehandlen med nydelsesmidler, hvor Skatteministeriets skøn bygger på
en række forskellige kilder og således ikke i samme grad er påvirket af ovennævnte skift af datale-
verandør som skønnet for grænsehandlen med andre varer.
Da skønnet for grænsehandlen med nydelsesmidler er nogenlunde uændret fra 2015 til 2016 er
det således en indikation på, at grænsehandlen er nogenlunde stabil. Set over en længere år-
række har der været en overordnet tendens til, at den samlede grænsehandel er faldet.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0009.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Kapitel 2
9
Tabel 2.3. Værdien af danskernes grænsehandel med andre varer
Mio. kr. (2017-niveau)
Fedt, olier, ost og kød
1
Øvrige madvarer
Medicin og kosttilskud
Kosmetik og parfume
Sports- og fritidsudstyr
Forbrugerelektronik og IT
Tøj
Tilbehør til biler mv.
Boligudstyr og byggematerialer
Øvrige (ofte store) indkøb
Service
Energikoks
Brændsler ekskl. energikoks
I alt andre varer
2011
175
290
60
690
405
460
1.990
200
175
1.500
690
85
-
6.720
2012
255
280
55
590
395
505
1.715
195
450
2.080
1.825
85
30
8.460
2013
195
275
110
635
360
385
1.985
550
195
800
690
85
55
6.320
2014
135
240
80
565
375
270
1.805
25
190
325
700
75
25
4.810
2015
-
605
55
340
185
105
630
185
55
3.415
160
75
25
5.835
2016
2
-
1.060
190
900
670
970
4.285
295
370
330
460
70
135
9.735
1. Fra 2015 og frem spørges der ikke specifikt til de tidligere fedtafgiftspligtige varer, og evt. grænsehandel med disse varer
indgår derfor under ”Øvrige madvarer”.
2. Som følge af skift af dataleverandør fra Gallup til Epinion i 2016, er tallene ikke sammenlignelige mellem 2016 og tidli-
gere år.
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 5 mio. kr.
Kilde: Gallup og Epinion.
2.3 Alternative indikatorer for den traditionelle grænsehandel
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0010.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Kapitel 2
10
Figur 2.3. Indeks for dankortforbruget i Tyskland og Danmark (2009=100)
2009=100
160
140
120
100
80
60
40
20
0
2009
2010
2011
2012
Tyskland
2013
2014
Danmark
2015
2016
2009=100
160
140
120
100
80
60
40
20
0
Anm.: Indeks for dankortforbruget i Tyskland er opgjort på baggrund af oplysninger fra Nets, mens dankortforbruget i Dan-
mark er opgjort på baggrund af Danmarks Statistik.
Kilde: Nets og Danmarks Statistik.
Tabel 2.4. Opregning af den samlede grænsehandel på baggrund af omsætningstal fra Fleg-
gaard A/S vedrørende grænsehandlen i Tyskland.
2015
a. Fleggaards omsætning, mia. kr.
b. Fleggaards markedsandel i grænsehandlen, pct.
c. Beregnet samlet grænsehandel, mia. kr. (c = a/b)
d. Heraf danskere, pct.
e. Samlet dansk grænsehandel i den Tyske grænsehandel, mia. kr. (e = c · d)
Kilde: Fleggaard A/S og egne beregninger.
2016
3,2
46,0
7,0
73,0
5,1
3,2
44,0
7,3
69,0
5,0
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0011.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Kapitel 2
11
2.4 Danskerne grænsehandler mest i Tyskland
Figur 2.3. Landefordeling af danskernes fysiske grænsehandel i 2016
Pct. af samlet
grænsehandel
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Pct. af samlet
grænsehandel
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Anm.: ”Øvrige” indeholder summen af
grænsehandlen fra de lande, hvorfra grænsehandlen udgør under 1,5 pct. af den
samlede grænsehandel, samt den grænsehandel, hvor landet ikke er angivet.
Kilde: Epinion.
2.5 Samlet illegal handel med nydelsesmidler
Tyskland
Norge
Grækenland
Holland
Nordamerika
Italien
Øvrige
Spanien
Sverige
Asien
Frankrig
England
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0012.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Kapitel 2
12
Tabel 2.5. Den illegale handel med nydelsesmidler
1
2011
Mio. liter
Øl
Alkoholsodavand og cider
Sodavand
Mio. kilo
Chokolade og slik
Mio. kr. (2017-niveau)
Øl
Alkoholsodavand og cider
Sodavand
Chokolade og slik
I alt
275
50
200
125
650
375
50
225
150
800
275
50
200
175
700
225
50
200
175
650
175
50
150
200
575
200
50
150
225
625
2,0
2,5
3,0
3,0
3,5
4,0
35
4
30
45
4
35
35
4
30
30
4
30
30
4
25
30
4
25
2012
2013
2014
2015
2016
Anm.: Skøn for den illegale handel med nydelsesmidler er behæftet med betydelig usikkerhed. Værdien af den illegale han-
del er afrundet til nærmeste 25 mio. kr.
1. Opgørelsen indeholder kun skøn for de varegrupper, hvor Skatteministeriet udarbejder særskilte skøn for den illegale
handel.
Kilde: Egne beregninger.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0013.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Kapitel 3
13
3. E-grænsehandel
3.1 E-grænsehandlen stiger
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0014.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Kapitel 3
14
Tabel 3.1. Danskernes internethandel i Danmark og udlandet
Mia. kr.
FDIHs opgørelse
Danmark
Udlandet
I alt
Dansk Erhvervs opgørelse
Danmark
Udlandet
I alt
Kilde: FDIH og Dansk Erhverv.
2011
2012
2013
2014
2015
2016
37
9
46
42
13
55
45
17
62
50
24
74
60
27
87
68
32
101
44
11
54
56
19
75
60
22
82
67
28
95
76
35
111
Figur 3.1. Den primære årsag til internethandel i udlandet
4% 1%
14%
22%
Varen kan kun fås i en udenlandsk
internetbutik
Jeg sparer penge ved at handle i en
udenlandsk internetbutik
Jeg tænkte ikke nærmere over
internetbutikkens nationalitet
Netbutikken har et udvalg, der matcher
mine behov/ønsker
Jeg er fast kunde i denne internetbutik
22%
Andet
Netbutikken giver bedre service
19%
Anm.: Spørgsmålet i FDIHs analyse: ”Hvad er den primære årsag til, at du valgte at handle i en udenlandsk internetbutik?”.
Kilde: FDIH, Dansk e-handelsanalyse 2016.
18%
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0015.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Kapitel 3
15
Figur 3.2. Danskernes seneste køb i udenlandske internetbutikker fordelt på kategori i 2016
Pct.
30
25
20
15
10
5
-
25
19
12
11
7
6
Pct.
30
25
20
15
10
5
-
4
4
4
2
2
2
Anm.:
I Interviewundersøgelsen er deltagerne blevet stillet følgende spørgsmål: ”Hvilken vare eller tjeneste købte du senest
på nettet?” og ”Hvilket land hører internetbutikken, som du senest har handlet i, hjemme?”.
Kilde: FDIH, Dansk e-handelsanalyse 2016.
Tøj, sko og smykker
Dagligvarer, mad og drikke
Andet
Film, musik, bøger, spil og legetøj
Rejser og kulturoplevelser
IT, tele og foto
Sports- og fritidsudstyr
Kosmetik, medicin og kosttilskud
Hobby- og kontorartikler
Elektronik og hvidevarer
Bolig, have og blomster
Auto, både- og cykeludstyr
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0016.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Kapitel 3
16
Tabel 3.2. Privatpersoners indberetning af varekøb i andre lande og opkrævede punktafgifter
heraf
2012
Antal indberetninger
Opkrævede punktafgifter, mio. kr.
126
0,5
2013
106
0,4
2014
162
0,6
2015
180
0,6
2016
197
0,7
Anm.: Opgørelsen kan ikke afgrænses til alene at omfatte varer købt i udenlandske internetbutikker, da der ikke er oplys-
ningspligt om, hvordan varekøbet er foretaget, jf. svar på SAU alm. del spørgsmål 196 af 28. januar 2016.
Kilde: SKAT.
Tabel 3.3. Momsprovenu vedrørende danskeres køb over internettet og antal registrerede
virksomheder
Mio. kr.
Varer fra EU-lande
1
Tjenesteydelser fra EU-lande
2
Varer fra tredjelande
3
Tjenesteydelser fra tredjelande
5
I alt
Antal registrerede virksomheder
6
2012
338
4
57
395
205
2013
422
4
55
477
251
2014
655
86
71
812
360
2015
805
557
88
39
1.489
479
2016
921
790
4
122
1.833
605
1. Fjernsalg opdeles ikke på varer og tjenesteydelser. Tallene indeholder derfor også eventuelt salg af tjenesteydelser i
tilknytning til salg af varer, hvilket formodes primært at være fragt. Indholdet af tjenesteydelser vurderes dog at være af be-
grænset omfang. Udsøgningsmetoden er ændret for 2015, hvilket dels skyldes en forbedring af udsøgningsmetoden, dels
at tallene varierer afhængigt af udsøgningstidspunkt, blandt andet fordi registreringsforhold samt virksomheders momsangi-
velser kan ændres bagudrettet enten af virksomhederne eller SKAT.
2. Vedrører køb af elektroniske tjenesteydelser i andre EU-lande
via ”One-stop shop”-momsordningen.
3. Tallene er forbundet med stor usikkerhed og skal alene ses som en indikator for niveauet.
4. SKAT har ikke skønnet for andre år end 2014-15.
5. Fra 2015 vedrører
momsprovenuet køb af elektroniske tjenester i tredjelande via ”One-stop shop”-momsordningen.
6. Registrerede fjernsalgsvirksomheder, hvor salget overstiger omsætningsgrænsen på 280.000 kr. årligt.
Kilde: SKAT.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0017.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Kapitel 3
17
Boks 3.1. Provenu og regler for afregning af moms fra udenlandske internetbutikker
Det er ikke umiddelbart muligt præcist at opgøre momsprovenuet på baggrund af danskeres inter-
nethandel i udlandet. Det skyldes blandt andet, at der er en række situationer, hvor udenlandske
internetbutikker ikke skal betale dansk moms, og at omfanget heraf er ukendt.
Fjernsalg af tjenesteydelser fra EU-lande og tredjelande
Ifølge Dansk Erhverv udgør køb af tjenesteydelser ca. to tredjedele af danskernes handel i uden-
landske internetbutikker. Da tjenesteydelser generelt beskattes, der hvor sælger er etableret, har
denne handel ikke tidligere medført et momsprovenu til Danmark.
Fra den 1. januar 2015 er der dog indført nye momsregler for teleydelser, elektroniske ydelser
samt radio- og tv-spredningstjenester, der sælges til private forbrugere i EU, hvormed momsen
skal betales i det land, hvor ydelsen forbruges (forbrugslandets momssats). Disse tjenesteydelser
administreres typisk i den såkaldte ”One-stop shop”-momsordning.
Virksomheden har dog
lige-
som ved salg af varer fra EU-lande
mulighed for at indbetale momsen via en almindelig dansk
momsregistrering, hvormed den ikke kan udskilles særskilt fra anden momsbetaling til Danmark.
Fjernsalg af varer fra EU-lande
Internetvirksomheder i andre EU-lande med et salg af varer til danske forbrugere under 280.000
kr. årligt skal ikke afregne dansk moms i Danmark. Desuden kan internetvirksomheder i andre EU-
lande, som skal afregne moms af varesalg til danske forbrugere, foretage afregningen via en al-
mindelig dansk momsregistrering, fx via et dansk datterselskab eller en lokal repræsentant i Dan-
mark. Moms af disse virksomheders internetsalg til danske forbrugere kan ikke udskilles særskilt
fra anden momsbetaling i Danmark og indgår således ikke i opgørelsen af den del af momsprove-
nuet, der kommer fra danskernes internethandel i andre EU-lande,
jf. tabel 4.3
.
Fjernsalg af varer fra tredjelande
Danske forbrugere skal ikke betale moms af varer fra tredjelande (fx Norge, Kina og USA), hvis der
er tale om småforsendelser til en værdi under 80 kr. (enkelte varer er dog undtaget).
Det bemærkes, at SKAT almindeligvis ikke laver opgørelser af moms på varer, som danske forbru-
gere via internettet køber fra tredjelande, da en sådan opgørelse er behæftet med betydelig usik-
kerhed. Den store usikkerhed skal ses i lyset af, at disse indtægter indgår i det samlede momspro-
venu, og derfor ikke kan udskilles. Moms fra tredjelande opkræves sammen med eventuel told af
det post- eller kurerfirma, som står for forsendelsen. Det forventes, at der fremadrettet vil være et
bedre grundlag for at opgøre og opkræve moms fra tredjelande, når nye EU-regler træder i kraft,
og de tilhørende IT-løsninger kommer på plads.
Anm.: For internethandel med varer omfattet af de EU-harmoniserede punktafgifter (vin, spiritus, tobak mv.) er fjernsalgs-
grænsen 0 kr. En virksomhed i et andet EU-land, der fjernsælger disse varer til danske forbrugere, er således registrerings-
pligtig for salg til danske forbrugere fra første kr.
Kilde: Skatteministeriet og SKAT, jf. svar på SAU alm. del spørgsmål 152 af 21. december 2016.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0018.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Kapitel 3
18
Figur 3.3. Momsprovenu fra varer fra EU og internethandel i udlandet
Indeks (2012=100)
300
Indeks (2012=100)
300
200
200
100
100
-
2012
2013
2014
2015
2016
-
Momsprovenu fra varer fra EU
Internethandel i udlandet
Kilde: FDIH og SKAT.
3.2 Den generelle indsats på e-grænsehandelsområdet
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0019.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Kapitel 3
19
Boks 3.3. Grænseoverskridende internethandel og mindreprovenu fra moms på EU-plan
For at adressere de eksisterende udfordringer i momssystemet har EU-Kommissionen fremsat et
forslag om modernisering af momsreglerne for grænseoverskridende e -handel mellem virksom-
heder og forbrugere.
5
Virksomheder, der afsætter varer og ydelser til forbrugere i EU-lande, kan anvende en Mini One-
Stop Shop (MOSS) til at angive og afregne moms af deres EU-salg. MOSS-systemet gælder i dag
for salg af elektroniske ydelser. EU-Kommissionen foreslår, at MOSS-systemet bliver udvidet til at
omfatte alt e-handel med varer og ydelser mellem virksomheder og forbrugere. Udvidelsen vil
både gælde for handel med virksomheder etableret inden for EU og uden for EU.
EU-Kommissionen foreslår herudover, at gældende regler om fjernsalg erstattes med en ny fælles
EU-fjernsalgsgrænse på 10.000 EUR (ca. 75.000 kr.) for handel inden for EU i stedet for den nu-
gældende danske omsætningsgrænse på 280.000 kr. Beløbsgrænsen betyder, at såfremt en virk-
somhed sælger varer og ydelser til forbrugere i andre EU-lande til et samlet beløb, som overstiger
10.000 EUR årligt, skal der betales moms i forbrugslandet med forbrugslandets sats. EU-Kommis-
sionen foreslår, at den nye fælles EU-fjernsalgsgrænse skal gælde for både salg af varer og ydel-
ser i alt.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0020.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Kapitel 3
20
Boks 3.4. Fokusområder i indsatsen vedrørende internethandel i 2015-16
Fokusområde
Beskrivelse
Fjernsalg
moms
Internetvirksomheder registreret i EU, som sælger varer for over 280.000 kr. til dan-
ske forbrugere, er pligtige til at blive registreret samt opkræve og afregne dansk
moms. SKAT har kontrolleret, om denne forpligtelse er efterlevet og har vejledt om
registreringen i forbindelse med kontrollerne. Som led i kontrollerne har SKAT an-
vendt prøvekøb for at undersøge og dokumentere leveringsgangen.
Fjernsalg
punktafgifter
I projekt
”illegal
import af punktafgiftspligtige varer” har SKAT gennemført et delpro-
jekt med kontrol af internetvirksomheder, der sælger punktafgiftspligtige varer til
danske forbrugere. Fokus har været at kontrollere, om virksomhederne skulle regi-
streres i Danmark.
For at afdække om den omsætning, de udenlandske internetvirksomheder har i
Danmark, angives og beskattes korrekt, har SKAT fået tilladelse af Skatterådet til at
indhente oplysninger om, hvor danske forbrugere har anvendt deres kreditkort i ud-
landet. I den forbindelse afdækkes, om der er udenlandske internetbutikker, som
reelt har etableret fast driftssted, eller hvor ledelsens sæde er i Danmark, men som
ikke har ladet sig registrere i Danmark.
SKAT har som led i toldkontrolarbejdet hvert år udvalgt et større antal bagageenhe-
der/pakker til nærmere undersøgelse af indhold og værdi. En del af pakkerne er
forsendelser fra udenlandske internetvirksomheder til danske virksomheder og for-
brugere. I den forbindelse kontrolleres fx om der er betalt punktafgift af varerne. I
2016 blev der kontrolleret ca. 105.000 postpakker mod ca. 91.000 i 2015, hvoraf
en del af disse pakker stammer fra internethandel.
SKAT har deltaget i en Multilateral Kontrol (MCL) i EU med deltagere fra flere med-
lemslande vedrørende salg af reklameplads på hjemmesider. I kontrollen er der
indhentet tredjepartsdata fra købere af reklameplads på hjemmesider. Dataene in-
deholder oplysninger om, hvilke virksomheder, der har solgt reklameplads. Oplys-
ningerne er fordelt til de enkelte lande, herunder Danmark, der har brugt dem til at
kontrollere, om pengene er blevet bogført og selvangivet korrekt.
Kontrol af ind-
tægter og skatte-
pligt med ud-
gangspunkt i be-
talingskortdata
Kontrol af pakker
og bagage
told
Affiliating (salg af
reklameplads på
en hjemmeside)
skat
Boks 3.5. Indsatser målrettet internethandel
Kontrollen af affiliating (salg af reklameplads på en hjemmeside) og kontrollen af indtægter på baggrund af
oplysninger fra en betalingsformidler vil blive afsluttet. På baggrund af erfaringerne vil der blive stillet for-
slag om strukturelle løsninger som fx vejledningstiltag.
Kontrollen af fjernsalg vil blive udvidet. Dette vil omfatte afslutning af igangværende kontroller, herunder
kontrol af oplysninger, der er rekvireret via kompetent myndighed samt opfølgning på tidligere afsluttede
kontroller.
Kontrollen af udenlandske virksomheder, der sælger punktafgiftspligtige varer til danske forbrugere fort-
sættes. SKAT overvåger og kontrollerer løbende udenlandske hjemmesider, der driver online-grænsehan-
del mhp. at opgøre afgiftskrav.
Toldkontrollen, hvor der undersøges bagageenheder/pakker, vil ligeledes fortsætte.
På hele området vil det løbende blive vurderet, om det er muligt med yderligere vejledningstiltag. Herunder
søges dialog med Dansk Erhverv og FDIH via et partnerskabsprojekt.
Kilde: SKAT.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0021.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Kapitel 4
21
4. Grænsehandel og illegal handel
med chokolade og slik
Figur 4.1. Danskernes samlede forbrug af chokolade og slik fordelt på salg til danske
husholdninger, grænsehandel og illegal handel
Mio. kg
100
80
60
40
20
0
2011
2012
2013
2014
2015
2016
Mio. kg
100
80
60
40
20
0
Salg til danske husholdninger
Grænsehandel
Illegal handel
Kilde: TNS Gallup, Epinion, GFK ConsumerScan, Skatteministeriet og egne beregninger.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0022.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Kapitel 4
22
Figur 4.2. Danskernes grænsehandel med chokolade og slik fordelt på lande i 2016
15%
63%
3%
3%
3%
3%
3%
7%
Tyskland
Sverige
Spanien
England
Italien
Grækenland
Frankrig
Øvrige
Kilde: Epinion.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0023.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Kapitel 4
23
Priser på chokolade og slik i købt i Danmark og Tyskland og fordelt på nettopris samt moms
og afgifter
Figur 4.3. Priser på chokolade og slik købt i
Danmark og Tyskland i perioden 2011-2016
Figur 4.4. Priser på chokolade og slik købt i
Danmark og Tyskland fordelt på nettopris
samt moms og afgifter i 2016
Kr. pr. kg
120
100
80
60
40
20
-
2011
2013
2015
Kr. pr. kg
120
100
80
60
40
20
-
Kr. pr. kg
120
100
80
60
40
20
-
Købt i
Danmark
Købt i
Tyskland
Kr. pr. kg
120
100
80
60
40
20
0
Købt i Tyskland
Købt i Danmark
Moms og afgifter
Pris ekskl. moms og afgifter
Anm.: Årets priser.
Kilde: GfK ConsumerScan
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0024.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Kapitel 4
24
Figur 4.5. Afgiftsprovenu og -sats for afgift på chokolade og slik
Mio. kr.
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
2011
2012
2013
2014
2015
Kr. pr. kg
30
25
20
15
10
5
0
2016
Afgiftsprovenu
Afgiftssats, h. akse
Anm.: Satsen angiver afgiften på sukkerholdige varer, dvs. varer hvis indhold af tilsat sukker overstiger 0,5 g pr. 100g.
ifølge chokoladeafgiftsloven.
Kilde: Danmarks Statistik, Skatteministeriet og egne beregninger.
4.1 Indsatsen målrettes risikobetonede handelsled og områder
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0025.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Kapitel 4
25
Tabel 4.1. Antal kontroller, herunder med efterbetaling og oversendelse til ansvarsvurdering,
og samlet efterbetaling
2014
Antal kontroller
Antal kontroller med efterbetaling
Antal kontroller oversendt til ansvarsvurdering
Andel af kontroller med efterbetaling
Andel af kontroller oversendt til ansvarsvurdering
Andel af kontroller med efterbetaling oversendt til
ansvarsvurdering
Samlet efterbetaling
- Heraf vedrørende
SKATs projekt ”Indsats mod
illegal indførsel af punktafgiftspligtige varer
Gennemsnitlig efterbetaling
496
156
103
31 pct.
21 pct.
66 pct.
42 mio. kr.
40 mio. kr.
269.000 kr.
2015
715
253
197
35 pct.
28 pct.
78 pct.
64 mio. kr.
53 mio. kr.
253.000 kr.
2016
794
425
342
54 pct.
43 pct.
80 pct.
80 mio. kr.
56 mio. kr.
188.000 kr.
Anm.: Tabellen er en opgørelse over samtlige sager, hvor der er foretaget kontrol inden for chokoladeafgiftslovens område.
Tallene indeholder således sager, hvor virksomheder er udsøgt til kontrol på formodning om svindel og/eller illegal import,
samt sager hvor virksomheder er udsøgt til kontrol ud fra andre kriterier. Et besøg kan resultere i flere registrerede kontrol-
ler, fx hvis der kontrolleres for både slik og øl, eller hvis der kontrolleres flere regnskabsår. Tallene er opgjort pr. 1. august
2017. Der kan forekomme differencer i forhold til hvilke tal, der tidligere er opgjort, fordi der løbende afsluttes sager for tidli-
gere år. SKAT ændrede opgørelsesprincip for antal kontroller fra og med 2014. Det skete for at sikre et ensartet grundlag
for at sammenligne antallet af kontroller på tværs af de enkelte kontrolaktiviteter. Før 2014 opgjorde SKAT antal afsluttede
sager, der kunne omfatte reguleringer for mere end et år. Den nye opgørelsesmetode i 2014 betyder, at tallene for antallet
af kontroller i ovenstående tabel ikke direkte kan sammenlignes med opgørelsen af antal afsluttede sager for 2013.
Kilde: SKAT.
4.2 Manglende regelefterlevelse har konsekvenser
4.2.1 Efterbetalinger
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0026.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Kapitel 4
26
4.2.2 Ansvarsvurdering
4.2.3 Straffesager og samlet bødestørrelse
Tabel 4.2. Unddragelse af punktafgift
Sagsstatus
Samlet antal sager
Chokolade- og
sukkervare-
Afgift
2015
Afsluttede
Igangværende
2
I alt
4
13
17
2016
5
1
26
31
2015
3
12
15
2016
4
22
26
Afgift
Dæknings-
Afgift
2015
0
1
1
2016
1
1
2
Råstofafgift
(nødder)
2015
1
1
2
2016
1
5
6
Anm.: 1) Af de fem afsluttede sager er én afsluttet med bøde, én med henstilling, og tre er henlagt. 2) Nogle sager indehol-
der flere afgiftstyper, hvorfor summen af igangværende sager er mindre end optællingen af de enkelte afgiftstyper.
Kilde: SKAT.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0027.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Kapitel 4
27
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0028.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Kapitel 5
28
5. Afgiftsændringer og selvfinansie-
ringsgrader
5.1 Afgiftsændringer i og omkring Danmark
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0029.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Kapitel 5
29
5.2 Virkninger af afgiftsændringer og selvfinansieringsgrader
Boks 5.1. Selvfinansieringsgraden ved en afgiftsændring
Selvfinansieringsgraden angiver, hvor meget det umiddelbare mindreprovenu ved en nedsættelse
af en given afgift (opgjort efter automatisk tilbageløb til den danske statskasse) reduceres som
følge af, at danske og udenlandske borgere ændrer adfærd.
En selvfinansieringsgrad på fx 25 pct. betyder, at et umiddelbart mindreprovenu efter tilbageløb på
100 mio. kr. indebærer et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på 75 mio. kr. Jo højere selv-
finansieringsgraden er ved en afgiftsnedsættelse, jo lavere vil mindreprovenuet for staten i sidste
ende alt andet lige være. Hvis selvfinansieringsgraden er på 100 pct. vil det umiddelbare mindre-
provenu
således populært sagt blive ”spist op” af adfærdseffekterne,
så mindreprovenuet efter
tilbageløb og adfærd vil udgøre 0 kr.
Ved en afgiftsforhøjelse vil merprovenuet efter tilbageløb og adfærd tilsvarende være mindre, jo
højere selvfinansieringsgraden er. Der er stor usikkerhed forbundet med at fastlægge selvfinansie-
ringsgraden, fordi den som nævnt afhænger af adfærdseffekterne.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0030.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Kapitel 5
30
Figur 5.1. Selvfinansieringsgrader ved mindre afgiftsnedsættelser
Pct.
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Brændstoffer
Spiritus
Cigaretter og
tobak
Vin
Øl
Chokolade
og slik
Pct.
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
Anm.: Der er taget udgangspunkt i afgiftsnedsættelser, som alle medfører et umiddelbart mindreprovenu efter tilbageløb på
100 mio. kr. Adfærdseffekterne omfatter ikke mulige virkninger på arbejdsudbuddet. Såfremt arbejdsudbuddet var inklude-
ret, ville selvfinansieringsgraderne generelt være lidt større. Der er forudsat et tilbageløb på 20 pct. i overensstemmelse
med tidligere rapporter. For brændstoffer er der taget udgangspunkt i en lille parallel afgiftslettelse på benzin og diesel.
Kilde: Egne beregninger.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0031.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Kapitel 5
31
Boks 5.2. Beregningsforudsætninger ved afgiftsændringer på grænsehandelsfølsomme varer
De mulige virkninger på grænsehandlen af afgiftsændringer bygger på modelbaserede skøn, som
er forbundet med betydelig usikkerhed. De grundlæggende antagelser bag beregningerne er de
samme som i tidligere grænsehandelsrapporter, idet den nyeste information om priser og udvik-
lingen i grænsehandel mv. dog er opdateret.
Det er i beregningerne generelt forudsat, at forbrugselasticiteten udgør ca. -0,3 svarende til, at for-
bruget falder med ca. 3 pct., når prisen stiger med 10 pct. For cigaretter er forbrugselasticiteten
imidlertid forudsat at være -0,4, mens forbrugselasticiteten for røgtobak er forudsat til -0,1. Der er
desuden forudsat en krydspriseffekt mellem øl og spiritus, hvor forbruget af øl falder, når prisen
på spiritus falder, og forbruget af spiritus tilsvarende falder, når prisen på øl falder. De anvendte
prisforudsætninger i beregningerne er vist i tabellen.
Tabel. Prisforudsætninger for grænsehandelsfølsomme varer i 2016
Kr.
Spiritus
Flaske
70 cl
Pris i Danmark
Pris i Tyskland
Pris i Sverige
Pris i taxfree, Øst- og Syd-
europa
Pris illegal handel
100,00
76,66
188,95
75,00
-
Vin
Øl
Chokolade
og slik
Kilo
107,66
54,97
-
-
57,97
Cigaretter Røgtobak
20 stk.
40,35
39,84
48,26
26,20
-
20 gram
27,48
18,45
-
-
-
Flaske
75 cl 30 stk.
35,11 146,59
17,32
64,47
50,00 225,00
-
-
-
-
For øl gælder, at ud over den umiddelbare besparelse ved en lavere pris på øl i Tyskland har dan-
ske grænsehandlende en yderligere besparelse ved ikke at skulle betale pant på emballager købt i
den tyske grænsehandel. Denne forskel er skønsmæssigt fastsat til ca. 1,5 kr. pr. liter
10
. Desuden
bygger beregningerne på en antagelse om, at 15 pct. af salget i Danmark består af guldøl. Sven-
skernes indkøbsmønster har traditionelt været anderledes end danskernes, hvorfor det er antaget,
at svenskerne køber 60 pct. guldøl.
Grænsehandlen og den illegale handel antages at afhænge lineært af den økonomiske fordel
(prisforskellen) ved at grænsehandle i Tyskland. For spiritus og cigaretter afhænger grænsehand-
len herudover af prisforskellen til Øst- og Sydeuropa. Baseret på historiske erfaringer er det anta-
get, at danskere først begynder at grænsehandle cigaretter i Tyskland ved en prisfor skel på 3,50
kr. Denne antagelse er dog forbundet med usikkerhed, da der i en årrække ikke har været nævne-
værdig grænsehandel med cigaretter i Tyskland. Danskere forudsættes endvidere at grænse-
handle i alt 2 mio. kg chokolade og slik i udlandet uanset den udenlandske pris. Salg i Danmark til
udlændinge antages at afhænge lineært af prisforskellen mellem Danmark og Sverige. Inden-
landsk salg til danskere beregnes som forskellen mellem forbrugsændringen og grænsehandels-
ændringen.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0032.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Kapitel 5
32
Boks 5.3. Virkninger af afgiftsforhøjelser
De forventende virkninger på grænsehandel, illegal handel og provenu mv. ved en afgiftsforhøjel-
ser på 5 pct. er vist i tabellen.
Tabel. Virkninger af afgiftsforhøjelser på 5 pct.
Spiritus
Vin
Øl
Mio. liter
pilsner-
ækvivalen-
ter
-1,8
-0,3
-3,7
1,9
-
Mio. kr.
Provenu
Samfundsøkonomi
Helbred
10
-34
7
63
-7
16
35
2
12
Pct.
Selvfinansieringsgrad
84
30
27
24
52
Anm.: Adfærdseffekterne omfatter ikke mulige virkninger på arbejdsudbuddet. Såfremt arbejdsudbuddet
var inkluderet, ville selvfinansieringsgraden generelt være lidt større. Der er forudsat et tilbageløb på 20
pct. i overensstemmelse med tidligere grænsehandelsrapporter.
Kilde: egne beregninger.
Chokolade og
slik
Cigaretter og
tobak
Ændring i:
Dansk forbrug
Udlændinges grænse-
handel
Dansk køb i Danmark
Køb i udlandet
Illegal handel
Mio. liter
40 pct.
-0,2
-0,1
-0,6
0,4
-
Mio. liter
-0,8
-0,2
-1,5
0,7
-
Mio. kg
-0,4
-0,0
-0,8
0,2
0,1
Mio stk./g
-93
-19
-130
37
-
86
-23
-
182
35
223
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0033.png
Rapport
Status over grænsehandel 2017
Kapitel 5
33
Boks 5.4. Virkninger af afgiftsnedsættelser.
De forventende virkninger på grænsehandel, illegal handel og provenu mv. ved en afgiftsnedsæt-
telse på 5 pct. er vist i tabellen.
Tabel. Virkninger af afgiftsnedsættelse på 5 pct.
Spiritus
Vin
Øl
Mio. liter
pilsner-
ækvivalen-
ter
1,8
0,3
3,7
-1,9
-
Mio. kr.
Provenu
Samfundsøkonomi
Helbred
-14
32
-7
-65
6
-16
-36
-2
-12
Pct.
Selvfinansieringsgrad
78
27
25
22
48
Anm.: Adfærdseffekterne omfatter ikke mulige virkninger på arbejdsudbuddet. Såfremt arbejdsudbuddet
var inkluderet, ville selvfinansieringsgraden generelt være lidt større. Der er forudsat et tilbageløb på 20
pct. i overensstemmelse med tidligere grænsehandelsrapporter.
Kilde: egne beregninger.
Chokolade og
slik
Cigaretter og
tobak
Ændring i:
Dansk forbrug
Udlændinges grænse-
handel
Dansk køb i Danmark
Køb i udlandet
Illegal handel
Mio. liter
40 pct.
0,2
0,1
0,6
-0,4
-
Mio. liter
0,8
0,2
1,5
-0,7
-
Mio. kg
0,4
0,0
0,8
-0,2
-0,1
Mio stk./g
93
19
130
-37
-
-88
22
-
-201
-45
-223
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 41: Status over grænsehandel 2017
1811591_0034.png
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402
København K
Telefon +45 3392 3392
Mail
[email protected]
www.skm.dk
Skatteministeriet udgiver løbende rapporter, som behandler
større skatteøkonomiske temaer. Rapport-formatet har til
formål at belyse større temaer, som kræver en grundig
behandling med flere kapitler, underanalyser og
delkonklusioner.
Rapporter henvender sig eksempelvis til journalister,
undervisere, interesseorganisationer og andre med interesse
for skattepolitik og skatteøkonomiske forhold.