Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 37
Offentligt
ORDNING MELLEM DEN KOMPETENTE MYNDIGHED I AMERIKAS FORENEDE STATER OG
DEN KOMPETENTE MYNDIGHED I KONGERIGET DANMARK
OM UDVKESLING AF LAND FOR LAND-RAPPORTER.
Eftersom, regeringen i Amerikas Forenede stater og regeringen i Kongeriget Danmark ønsker at øge
gennemsigtigheden i relation til international skat og forbedre adgangen for deres respektive
skattemyndigheder til oplysninger vedrørende den globale fordeling af indkomst, betalte skatter og visse
indikatorer for placeringen af økonomisk aktivitet blandt skattejurisdiktioner, hvor multinationale
ko er er ”MNK grupper” opererer, ved auto atisk udveksli g af årlige la d for la d
-rapporter
”LfL-
rapporter” ed he lik på at vurdere
højrisiko transfer pricing og andre risici relateret til udhuling af
skattegrundlaget og overførsel af overskud, og hvor det er passende, for økonomisk og statistisk analyse;
Eftersom, lovgivningen i de Forenede Stater og i Danmark kræver, at et Indberettende selskab i en MNK
gruppe årligt indgiver en LfL-rapport;
Eftersom, LfL-rapporter er ét element i den standardiserede tilgang til transfer pricing dokumentation, hvis
formål er at give skattemyndighederne relevante og pålidelige oplysninger til at udf øre en effektiv og
robust risikovurdering af transfer pricing;
Eftersom, artikel 26 (udveksling af oplysninger) i Overenskomsten mellem regeringen i Amerikas Forenede
stater og regeringen i Kongeriget Danmark til undgåelse af dobbeltbeskatning og forhindring af
skatteunddragelse for så vidt angår indkomstskatter, undertegnet i Washington den 19. august 1999
”Overe sko ste ” , tillader udveksli g af oplys i ger til skatte æssige for ål, heru der auto atisk
udveksling af oplysninger;
Eftersom, de Forenede Stater og Danmark anerkender, at hver jurisdiktion har de passende
sikkerhedsforanstaltninger, hvad angår fortrolighed og brug af udvekslede oplysninger, og infrastrukturen
for et effektivt udvekslingsforhold på plads;
Eftersom, de kompetente myndigheder
i de Fore ede Stater og Da ark de ”Ko pete te y digheder”
ønsker at indgå denne ordning om udveksling af LfL-rapporter baseret på national rapportering og gensidig
automatisk udveksling i henhold til Overenskomsten, herunder bestemmelserne om begræn set brug af
oplysninger udvekslet efter Overenskomsten;
Har de Kompetente myndigheder derfor erklæret deres hensigt som følgende:
SEKTION 1
Definitioner
1. Ved anvendelsen af denne ordning, skal følgende udtryk have følgende betydning:
a)
Udtrykket ”Gruppe” etyder e gruppe af selska er, der er for u det ed hi a de ge e
ejerskab eller kontrol, således at de enten skal udarbejde et konsolideret koncernregnskab efter
gældende regnskabsprincipper eller skulle have udarbejdet et sådant, hvis et af selskaberne var
børsnoteret.
b)
Udtrykket ”Multi atio al ko er gruppe” eller ”MNK-gruppe” etyder e hver gruppe so i
omfatter to eller flere selskaber, hvor de er skattemæssig hjemmehørende i forskellige
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 37: Orientering om aftale indgået den 21. juni 2017 mellem Danmark og de Forenede Amerikanske
c)
d)
e)
f)
g)
h)
jurisdiktioner eller omfatter et selskab som er skattemæssigt hjemmehørende i en jurisdiktion, og
som er skattepligtig i henhold til virksomhed udført gennem et fast driftssted i en anden jurisdiktion
og (ii) som ikke er en Undtaget MNK-gruppe;
Udtrykket ”U dtaget MNK-gruppe” etyder e gruppe,
som ikke skal udarbejde en LfL-rapport på
basis af, at den årlige konsolideret gruppes omsætning i regnskabsåret forud for det regnskabsår,
der skal rapporteres for, som afspejlet i det konsoliderede koncernregnskab for sådan regnskabsår,
er under tærsklen defineret i national lovgivning af jurisdiktionen, hvor det indberettende selskab
er skattemæssigt hjemmehørende, og som er i overensstemmelse med 2015-rapporten (med
henblik på det foregående, er enhver ændring af tærsklen der måtte følge af 2020-gennemgangen
af 2015-rapporten omfattet);
Udtrykket ”Ko er e hed” etyder:
(i) Med hensyn til en MNK-gruppe, hvor den Indberettende enhed er skattemæssigt
hjemmehørende i Danmark, (A) enhver separat enhed af en MNK-gruppe, som er omfattet af
det konsoliderede koncernregnskab eller ville være omfattet, hvis en sådan enhed i MNK-
gruppen var børsnoteret, (B) enhver separat enhed som ikke er en del af MNK-gruppes
koncernregnskab pga. størrelse eller uvæsentlighed, og (C) enhver af MNK-gruppens enheders
faste driftssteder omfattet af (A) eller (B) forudsat, at der udarbejdes et regnskab for det faste
driftssted af hensyn til aflæggelse af årsregnskab, skatteregnskab eller interne kontrolmæssige
grunde; og
(ii) Med hensyn til en MNK-gruppe, hvor den Indberettende enhed er skattemæssigt
hje
ehøre de i de Fore ede Stater, e hver ” Ko er e hed” so defi eret i releva t
amerikansk skattelovgivning.
Udtrykket ”I d erette de e hed” etyder de Ko er e hed, so i kraft af atio ale regle
r i den
jurisdiktion, hvor enheden er skattemæssigt hjemmehørende, skal indberette LfL-rapporten på
vegne af MNK-gruppen;
Udtrykket ”LfL-rapport” etyder La d for la d-rapport,
som årligt skal indgives af den
Indberettende enhed i overensstemmelse med lovgivningen i den jurisdiktion, hvor enheden er
skattemæssigt hjemmehørende og med de oplysninger, som kræves i henhold til denne lovgivning,
og som afspejler formatet som omhandlet i 2015-rapporten (med henblik på det foregående, er
enhver ændring af tærsklen der måtte følge af 2020-gennemgangen af 2015-rapporten omfattet);
Udtrykket ”Reg ska sår” etyder:
(i) i henhold til en MNK-gruppe, som har en Indberettende enhed, som er skattemæssigt
hjemmehørende i Danmark, den årlige regnskabsperiode, hvor den Indberettende enhed
skal udarbejde et regnskab; og
(ii) i henhold til en MNK-gruppe, som har en Indberettende enhed, som er skattemæssigt
hje
ehøre de i de Fore ede Stater, de ”i d eret i gsperiode” so defi eret i releva t
amerikansk skattelovgivning; og
Udtrykket ”2015-rapport” etyder de e delige ko soliderede rapport, Tra sfer Pri i g
Documentation and Country-by-Country Reporting, om handlingspunkt 13 i OECD/G20s
handlingsplan for udhuling af skattegrundlaget og overførsel af overskud.
2. Udtrykke e ”de Fore ede Stater”, ”Da ark”, ”Ko pete t y dighed” og ”Ko trahere de stat” har de
betydning, som de har i Overenskomsten.
3. Ved en Kompetent myndigheds anvendelse af denne ordning på ethvert tidspunkt skal ethvert udtryk,
som ikke er defineret heri, medmindre andet følger af sammenhængen, eller de Kompetente myndigheder
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 37: Orientering om aftale indgået den 21. juni 2017 mellem Danmark og de Forenede Amerikanske
bliver enige om en fælles betydning (som tilladt efter national lovgivning), tillægges den betydning, som det
har på dette tidspunkt i den Kontraherende stats lovgivning som anvender ordningen, idet enhver
betydning i de skattelove, der anvendes i denne Kontraherende stat, skal gå forud for den betydning,
udtrykket er tillagt andre steder i denne Kontraherende stats lovgivning.
SEKTION 2
Udveksling af oplysninger i henhold til MNK grupper
Efter artikel 26 i Overenskomsten, har hver Kompetent myndighed til hensigt årligt automatisk at udveksle
LfL-rapporter modtaget fra hver Indberettende enhed, som er skattemæssigt hjemmehørende i dens
jurisdiktion, med den anden Kompetente myndighed, forudsat at oplysningerne i LfL-rapporterne vedrører
en eller flere Koncernenheder i MNK-gruppen, som er skattemæssigt hjemmehørende i den anden
Kompetente myndigheds jurisdiktion eller er skattepligtige med hensyn til virksomhed udført gennem et
fast driftssted beliggende i den anden Kompetente myndigheds jurisdiktion.
SEKTION 3
Tid og måde, hvorpå der skal ske udveksling af oplysninger
1. Ved udveksling af oplysninger efter sektion 2 forventes beløbene opgivet i hver LfL-rapport at være
fastsat i en valuta, som forventes at blive specificeret i LfL-rapporten.
2. Det er hensigten, at en LfL-rapport første gang vil blive udvekslet for en MNK-gruppes regnskabsår,
startende den 1. januar 2016 eller senere. Det er hensigten, at en sådan LfL-rapport vil blive udvekslet
hurtigst muligt og ikke senere end 18 måneder efter den sidste dag i MNK-gruppens regnskabsår, som LfL-
rapporten vedrører. Det er hensigten, at LfL-rapporter for MNK-gruppers regnskabsår startende den 1.
januar 2017 eller senere vil blive udvekslet hurtigst muligt og ikke senere end 15 måneder efter den sidste
dag i MNK-gruppens regnskabsår, som LfL-rapporten vedrører. Uanset det foregående, er det hensigten, at
udvekslingen af LfL-rapporter først vil påbegynde, når denne ordning træder i kraft, og det er hensigten, at
en Kompetent myndighed vil have til det seneste tidspunkt af enten udløbet af tidsperioderne i dette
stykke eller tre måneder efter, at denne ordning træder i kraft, til at udveksle LfL-rapporterne.
3. De Kompetente myndigheder har til hensigt at udveksle LfL-rapporterne automatisk via et fælles skema i
Extensible Markup Language (XML).
4. De Kompetente myndigheder har til hensigt at arbejde for og blive enige om en eller flere metoder for
elektronisk dataoverførsel, herunder krypteringsstandarder.
SEKTION 4
Samarbejde om overførsel og fejl
1. Hver Kompetent myndighed har til hensigt at give den anden Kompetente myndighed besked, når den
førstnævnte Kompetente myndighed har grund til at tro, at en fejl kan være grund til en ukorrekt eller
ufuldstændig indberetning af oplysninger fra en Indberettende enhed, som er skattemæssigt
hjemmehørende i den anden Kompetente myndigheds jurisdiktion, eller at en Indberettende enhed ikke
overholder forpligtelserne i national lovgivning i den anden Kompetente myndigheds jurisdiktion til at
indgive LfL-rapport. Den meddelte Kompetente myndighed har til hensigt at anvende de passende
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 37: Orientering om aftale indgået den 21. juni 2017 mellem Danmark og de Forenede Amerikanske
foranstaltninger til rådighed under national lovgivning for at adressere fejlene eller den manglende
overholdelse af national lovgivning, som beskrevet i meddelelsen.
2. Indenfor 15 dage efter succesfuldt at have modtaget en fil med en LfL-rapport inden for den tid og på
den måde, der er beskrevet i Sektion 3, forventes det, at den Kompetente myndighed, som modtager f ilen
giver besked herom til den Kompetente myndighed som sender filen. Meddelelsen behøver ikke at
indeholde den modtagende Kompetente myndigheds vurdering af tilstrækkeligheden af de modtagne
oplysninger, eller om hvorvidt den modtagende Kompetente myndighed er af den opfattelsen, at den
sendende Kompetente myndighed bør tage foranstaltninger i brug under stykke 1 i denne sektion for at
adressere fejl eller manglende overholdelse af dens nationale lovgivning.
3. Indenfor 15 dage efter at have modtaget en fil med en LfL-rapport, som ikke kan behandles, forventes
det, at den modtagende Kompetente myndighed giver meddelelse herom til den sendende Kompetente
myndighed.
SEKTION 5
Tavshedspligt, databeskyttelse og passende anvendelse
1. Alle udvekslede oplysninger er underlagt tavshedspligt og andre beskyttelsesregler fastsat i
Overenskomsten, herunder bestemmelserne om begrænset brug af de udvekslede oplysninger.
2. I overensstemmelse med artikel 26 i Overenskomsten har hver Kompetent myndighed til hensigt at
begrænse deres skatteadministrations brug af oplysningerne til kun at omfatte, hvad der er beskrevet i
denne paragraf. Særligt skal oplysninger udvekslet ved LfL-rapporter anvendes af skatteadministrationen til
at vurdere højrisiko transfer pricing, risiko relateret til udhuling af skattegrundlag og overførsel af overskud
og hvor passende, til økonomiske og statistiske analyser. Oplysningerne skal ikke anvendes af
skatteadministrationerne som erstatning for en detaljeret transfer pricing analyse af individuelle
transaktioner og priser baseret på en fuldstændig funktionsanalyse og en fuldstændig
sammenlignelighedsanalyse. Hver Kompetent myndighed anerkender, at oplysningerne i LfL rapporten
alene ikke udgør afgørende bevis for, om transfer pricing priser er passende eller ej, og at
skatteadministrationerne som konsekvens heraf ikke skal basere deres transfer pricing justeringer på LfL-
rapporterne. Uhensigtsmæssige justeringer i strid med dette stykke foretaget af skatteadministrationen
forventes at blive erkendt under de kompetente myndigheders gensidige aftaleprocedurer efter artikel 25
(Fremgangsmåden ved indgåelse af gensidige aftaler) i Overenskomsten. Oplysni ngerne i LfL-rapporterne
kan anvendes som grundlag for at foretage yderligere forespørgsler til den MNK gruppes transfer pricing
ordninger eller til andre skatteanliggender som led i en skatterevision, og som et resultat heraf, foretage
passende justeringer af den skattepligtige indkomst for en Koncernenhed. Med henblik på det foregående,
etyder udtrykket ”skattead i istratio ” de perso er eller
myndigheder under det departement eller det
ministerium i den Kontraherende stat, der omfatter den Kompetente myndighed, og hvis officielle opgaver
omfatter ansættelse, opkrævning eller administration, håndhævelse eller retsforfølgelse eller afgørelse af
klager i relation til skatter der henvises til i artikel 26, stykke 1, i Overenskomsten eller tilsyn med
ovenstående.
3. I det omfang det er tilladt under gældende regler, har hver Kompetent myndighed til hensigt straks at
give den anden Kompetente myndighed meddelelse om ethvert tilfælde af anvendelse eller afsløring, som
ikke er i overensstemmelse med bestemmelserne i stykke 1 og 2 i denne sektion, herunder eventuelle
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 37: Orientering om aftale indgået den 21. juni 2017 mellem Danmark og de Forenede Amerikanske
afhjælpende foranstaltninger eller foranstaltninger, der træffes i forbindelse med sådanne sager, som er i
uoverensstemmelse med de ovenfornævnte stykker.
SEKTION 6
Konsultationer
1. Hvis en person mener, at en justering af den skattepligtige indkomst for en Koncernenhed på baggrund
af yderligere forespørgsler baseret på oplysninger i en LfL-rapport har resulteret i en beskatning for denne
person, som ikke er i overensstemmelse med bestemmelserne i Overenskomsten, og forelægger sagen for
den Kompetente myndighed som angivet i Overenskomsten, skal den Kompetente myndighed anerkende
sin forpligtelse til at bestræbe sig på at løse sagen i henhold til artikel 25 i Overenskomsten.
2. Hvis der opstår vanskeligheder ved implementeringen af denne ordning, kan hver Kompetent myndighed
anmode om konsultationer til at udvikle passende foranstaltninger til at implementere denne ordning fuldt
ud.
3. En Kompetent myndighed har til hensigt at konsultere den anden Kompetente myndighed før den
førstnævnte Kompetente myndighed fastslår, at der er en systemisk fejl hos den anden Kompetente
myndighed, som under dens nationale lovgivning kan resultere i, at en indberetningspli gt for en
Koncernenhed i en MNK-gruppe, for hvilken det er hensigten, at LfL-rapporter skal udveksles efter denne
ord i g. I he hold til det foregåe de etyder udtrykket ”syste isk fejl” i forhold til udveksli g af LfL
-
rapporter af en Kompetent myndighed, at denne Kompetente myndighed har suspend eret den
automatiske udveksling efter denne ordning (af andre grunde end dem, der er i overensstemmelse med
denne ordning) eller på anden måde vedvarende har undladt automatisk at levere de LfL-rapporter, som er
i dens besiddelse, og som skal udveksles med den anden Kompetente myndighed efter sektion 2 i denne
ordning.
SEKTION 7
Modifikationer
1. Denne ordning kan ændres ved gensidig skriftlig aftale mellem de Kompetente myndigheder.
SEKTION 8
Aftalevilkår
1. Denne ordning træder i kraft på den dag, hvor den sidste af underskrifterne bliver sat nedenfor.
2. En Kompetent myndighed kan give skriftlig meddelelse til den anden Kompetente myndighed om, at den
midlertidigt suspenderer udvekslingen af oplysninger efter denne ordning på grundlag af, at den anden
Kompetente myndighed har handlet i uoverensstemmelse med i Sektion 5, stykke 1 og 2, eller Sektion 6,
stykke 1, herunder bestemmelserne i Overenskomsten, som der henvises til, eller at den Kompetente
myndighed ikke er eller har været i stand til at give rettidig eller korrekte oplysninger efter hensigten med
denne ordning. Før en sådan beslutning tages, har den førstnævnte Kompetente myndighed til hensigt at
konsultere den anden Kompetente myndighed. Det er hensigten, at en suspension af udvekslingen a f
oplysninger efter denne ordning vil træde i kraft med det samme og vil vare , indtil den anden nævnte
Kompetente myndighed fastslår på en måde, som kan accepteres af begge Kompetente myndigheder, at
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 37: Orientering om aftale indgået den 21. juni 2017 mellem Danmark og de Forenede Amerikanske
der ikke har været nogen handling i uoverensstemmelser med de ovenfornævnte stykker, eller at den
anden nævnte Kompetente myndighed har gennemført passende foranstaltninger, som adresserer sådanne
uoverensstemmelser.
3. Hver af de Kompetente myndigheder kan afbryde denne ordning og forventes at give skriftlig meddelelse
om afbrydelsen til den anden Kompetente myndighed. Det er hensigten, at en sådan afbrydelse vil træde i
kraft på den første dag i måneden efter en periode på 12 måneder efter datoen hvor meddelelsen om
afbrydelsen er givet. I tilfælde af afbrydelse, skal alle oplysninger tidligere udvekslet efter denne ordning
forblive fortrolige og er underlagt betingelserne i Overenskomsten.
For de Forenede Amerikanske Staters
Kompetente myndighed
Douglas W. O´Donnell
For Danmarks
Kompetente myndighed
Ivar Nordland
Aftalen trådte i medfør af Sektion 8 (1) i kraft den 21. juni 2017.
Skatteministeriet