Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 30
Offentligt
1807760_0001.png
Sanering af
punktafgifter
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0002.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0003.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0004.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0005.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0006.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0007.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0008.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0009.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0010.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0011.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0012.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0013.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0014.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0015.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0016.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0017.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0018.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0019.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0020.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0021.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0022.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0023.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0024.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0025.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0026.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0027.png
Rapport
Sanering af punktafgifter
Kapitel 6
27
Boks 6.1. Forslaget om fritagelse af pantbelagte emballager for emballageafgift imødekom-
mes ikke
Branchens forslag
Bryggeriforeningen, Dansk Industri, Dansk Byggeri og De Samvirkende Købmænd har foreslået at
fritage pantbelagte emballager for emballageafgift.
Forslaget begrundes bl.a. med, at der i dag både betales emballageafgift til staten og gebyr til det
obligatoriske pant- og retursystem. Ifølge branchen er der ikke længere et miljømæssigt formål
med emballageafgiften. Hertil kommer, at en fritagelse for afgiften vil reducere græn sehandlen.
TER vurderer, at forslaget vil kunne medføre administrative lettelser for erhvervslivet på ca. 5 mio.
kr. Skatteministeriet skønner, at en afgiftsfritagelse for pantbelagte emballager vil medføre et årligt
mindreprovenu på ca. 155 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd i varig virkning, hvor effekten af min-
dre grænsehandel er indregnet.
Skatteministeriet vurderer, at eventuelle initiativer på dette område bør ske ud fra en samlet sam-
fundsøkonomisk vurdering af virkningerne af det konkrete forslag sammenholdt med fx en afskaf-
felse af emballageafgiften for alle emballagetyper og ændrede afgifter på indholdet, dvs. afgifterne
på øl, vin og spiritus.
Analyse af emballageafgiften
Skatteministeriets analyse af den volumenbaserede emballageafgift viser, at en isoleret fritagelse
af emballageafgiften for øl og mineralvand medfører en langt mindre samfundsøkonomisk gevinst
i forhold til finansieringsbehovet end afskaffelse af hele emballageafgiften,
jf. særskilt analyse i
bilagskapitel 2
.
En afskaffelse af emballageafgiften for alle drikkevarer
dvs. også for vin og spiritus
medfører
således en langt større samfundsøkonomisk gevinst, blandt andet fordi tilskuddet til genbrug af
vinflasker bortfalder. I dag er der stadig et vist genbrug af flasker, herunder særligt i form af ind-
samling af vinflasker i Danmark, der sendes til udlandet med en afgiftsgodtgørelse mv. på ca. 50
mio. kr. En generel afskaffelse forhindrer også det samfundsøkonomiske tab, der ville være for-
bundet med at ændre afgiftsstrukturen mellem de forskellige typer af alkohol i retning af at sænke
afgiften, der hvor den i forvejen er lavere end alkoholskadesomkostningerne.
Hvis øl blev fritaget for emballageafgift
og dermed blev relativt billigere end vin og spiritus
ville
det medføre et lavere forbrug af vin og spiritus til fordel for et øget forbrug af øl. Afgiftssatserne er
lavere end skadesomkostningerne for både øl, vin og spiritus, men øl har i dag den laveste afgifts-
sats pr. liter ren alkohol. Og dermed vil en fritagelse af emballageafgiften for øl medføre det største
samfundsøkonomiske tab ved et øget forbrug af alkohol.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0028.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0029.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0030.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0031.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0032.png
Rapport
Sanering af punktafgifter
Kapitel 7
32
Tabel 7.4. Afgiftssatser på miljøafgifter, ekskl. moms, DKK (delanalyse 3)
DKK
Affald (pr. ton)
Antibiotika og vækstfremmere
(pr. gram)
Kvælstof i gødninger
(pr. kg)
Mineralsk fosfor i foderfosfat
(kr. pr. kg)
Emballage (pr. stk.)
PVC (kr. pr. kg)
Engangslightere
- Energi (kr. pr. kg LPG)
- CO
2
(kr. pr. LPG)
- NO
x
(kr. pr. kg udledt NO
x
)
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
DK
475,0
0,8-
2,5
3)
5,0
4,0
0,1-
0,6
4
3,6
7
NO
0,9-
4,6
5)
DE
SE
395,0
FI
521,5
3,8
6)
NL
97,7
-
UK
1)
24,1-
768,9
2)
-
2,5
0,5
5,1
-
1,1
9)
11)
0,3
-
8)
10)
-
8)
10)
-
8)
12)
12)
Satserne er ikke bekræftet af Storbritannien.
Satsen for bionedbrydeligt og ikke-bionedbrydeligt affald er hhv. 768,9 og 24,1 kr. pr. ton.
Salinomycin Natrium har den laveste afgift på 0,83 kr. pr. gram, mens Flavofosfolipol har den højeste afgift på 2,50 kr.
pr. gram.
0,05 kr. pr. stk. er den laveste afgift, som er på alle materialer, både karton og glas, plast eller metal med rumindhold
på under 10 cl, mens 0,64 kr. pr. stk. er den højeste afgift, som gælder for rumindhold over 160 cl.
Afgiften er differentieret efter, om emballagen er refunderbar, om materialet er af glas og metal, plastic eller af karton.
Kr. pr. liter indhold.
Varierende afgift i forskellige måleenheder. Handsker, forklæder, beskyttelsesdragter og regntøj med indhold af ftala-
ter har den højeste afgift på 3,60 kr. pr. kg.
Energiafgiften omfatter ikke engangslightere. I Sverige er energiafgiften 0,9 kr. pr. kg LPG (gns.), mens den er 2,0 kr.
i Finland og 2,5 kr. i Nederlandene.
Der betales ikke afgift af CO2-emissioner,
som er dækket af EU’s ETS program samt LPG
(gns.) anvendt til proces-
ser i produktionsvirksomheder, minedrift og stenbrud.
CO2-afgiften omfatter ikke engangslightere. CO2-afgiften er 2,7 kr. pr. kg LPG (gns.) i Sverige og 1,3 kr. i Finland.
NOx-afgiften i Norge gælder kun for følgende udledninger: 1) Fremdrivningsmaskineri med en total kapacitet over 750
kW, 2) Motorer, kedler og turbiner med en total kapacitet på over 10 MW, 3) Flares på offshore installationer og on-
shore faciliteter. Emissioner, der er dækket under den miljømæssige aftale på NOx-reduktioner, er fritaget for afgift.
NOx-afgiften i Sverige gælder kun for kedler, stationære forbrændingsmotorer og gasturbiner med energiproduktion
på mindst 25 GWH om året.
Kilde: EU-Kommissionen, det norske Finansministerium og egne beregninger.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0033.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0034.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0035.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0036.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0037.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0038.png
Rapport
Sanering af punktafgifter
Kapitel 9
38
Tabel 9.1. Oversigt over forslag og konsekvenser for delanalyse 1
Forslag og forslagsstiller
Skatteministeriets skattefaglige vur-
dering
Administrative konsekvenser for er-
hvervslivet og økonomiske konsekven-
ser for det offentlige (efter tilbageløb og
adfærd i varig virkning)
1.1 Lystfartøjsforsikringsafgiftsloven
A. Lystfartøjsbegrebet:
Dansk Erhverv foreslår, at ordlyden
præciseres ift. hvilke fartøjer, der er om-
fattet af loven.
B. Hjemmehørende:
Dansk Erhverv foreslår, at begrebet om
at være hjemmehørende her i landet ty-
deliggøres eller forenkles.
C. Udenlandske virksomheder:
Dansk Erhverv foreslår, at udenlandske
forsikringsselskaber i større omfang gø-
res opmærksomme på den danske af-
gift.
D. Afgift:
Forsikring & Pension foreslår, at afgif-
ten afskaffes.
A. Der er grundlag for, at forslaget
imø-
dekommes,
således at der indføres en
definitionsbestemmelse svarende til de-
finitionen i mineralolieafgiftsloven.
B. Der er grundlag for, at forslaget
imø-
dekommes,
således at der indføres en
definitionsbestemmelse baseret på,
hvor forsikringstageren har sit sædvan-
lige opholdssted.
C. Der er grundlag for, at forslaget
imø-
dekommes,
således at der:
i) indføres solidarisk hæftelse for forsik-
ringstagere i de tilfælde, hvor forsik-
ringsvirksomheden eller dennes repræ-
sentant ikke er registreret hos SKAT.
ii) indføres en faktureringsbestemmelse,
hvorefter forsikringsvirksomheder har
pligt til at anføre på præmiefakturaen,
hvorvidt der vil blive betalt afgift eller ej.
iii) indføres en oplysningspligt for båd-
ejere, hvor bådejeren forpligtes til at
fremvise forsikringspolice og faktura ef-
ter anmodning fra SKAT.
D. Der er grundlag for, at forslaget
ikke
imødekommes,
således at afgiften ikke
afskaffes.
1.2 Motoransvarsforsikringsloven
A. Forenkling og præcisering:
Dansk Erhverv foreslår at forenkle og
præcisere loven.
B. Papirbaseret indberetning:
SKAT foreslår at afskaffe den papirba-
serede indberetning.
A. Der er grundlag for, at forslaget
ikke
imødekommes.
Loven baseres i dag
på klare og objektive kriterier, hvorfor en
præcisering ikke skønnes at være rele-
vant.
B. Der er grundlag for, at forslaget
imø-
dekommes,
således at den papirbase-
rede indberetning afskaffes.
A. De administrative konsekvenser er ikke
vurderet. Forslaget skønnes
ikke
at have
provenumæssige konsekvenser.
B. Forslaget skønnes
ikke
at have prove-
numæssige konsekvenser. Forslaget vur-
deres at medføre en administrativ
lettelse,
da den årlige indberetning digitaliseres.
A. Forslaget vurderes
ikke
at medføre
nævneværdige administrative lettelser for
erhvervslivet. Forslaget skønnes
ikke
at
have provenumæssige konsekvenser.
B. Forslaget vurderes
ikke
at medføre
nævneværdige administrative lettelser for
erhvervslivet.
C. Forslaget vurderes
ikke
at have admini-
strative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget skønnes at medføre et vist mer-
provenu, idet der fremadrettet svares afgift
af flere forsikringer og afgift for de perioder,
hvor lystfartøjet er uden for Danmark.
D. De administrative konsekvenser er ikke
vurderet. Forslaget skønnes at medføre et
årligt varigt mindreprovenu på ca. 100 mio.
kr.
1.3 Skadesforsikringsafgiftsloven
A. Omfattede ydelser:
Dansk Erhverv foreslår, at der sker en
præcisering af hvilke ydelser, der er
omfattet af loven, særligt ift. hvorvidt
abonnementer skal være omfattet.
B. Registreringsregler:
Dansk Erhverv og SKAT foreslår, at
reglerne om fiskale repræsentanter i lo-
ven gøres enslydende med reglerne i
lystfartøjsforsikringsafgiftsloven og mo-
toransvarsforsikringsloven.
A. Der er grundlag for, at forslaget
ikke
imødekommes
på nuværende tids-
punkt, da der ikke findes at være til-
strækkelig praksis til en præcisering.
SKAT vil følge udviklingen indenfor an-
vendelse af abonnementer med henblik
på en evt. senere præcisering.
B. Der er grundlag for, at forslaget
imø-
dekommes,
således at der sker en ens-
retning af udformningen af reglerne for
fiskale repræsentanter, således at ordly-
den i loven præciseres i overensstem-
melse med lystfartøjsforsikringsafgiftslo-
ven og motoransvarsforsikringsloven.
A. Der er grundlag for, at forslaget
imø-
dekommes,
således at tinglysning af
underpant i ejerpantebreve skal udløse
én fast afgift, som ved andre former for
tinglysning af pant.
B. Der er grundlag for, at forslaget
imø-
dekommes,
således at tinglysning af
pantebrevspåtegninger (inkl. ryknings-
påtegninger) altid er fritaget for afgift.
A. Forslaget vurderes
ikke
at have admini-
strative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget skønnes
ikke
at have prove-
numæssige konsekvenser
B. Forslaget vurderes
ikke
at have admini-
strative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget skønnes
ikke
at have prove-
numæssige konsekvenser
1.4 Tinglysningsafgiftsloven
A. Underpant i ejerpantebreve:
Finans Danmark foreslår, at tinglysning
af særskilt underpant i ejerpantebreve
ikke længere skal være afgiftsfritaget.
B. Tinglysning af pantebrevspåtegnin-
ger:
Finans Danmark foreslår, at tinglysning
af påtegninger på pantebreve i fast
Forslagene vurderes samlet set at medføre
en administrativ
lettelse
på ca. 62 mio. kr.
årligt. Forslagene skønnes at medføre et
årligt mindreprovenu på ca. 80 mio. kr. i va-
rig virkning.
B. Forslaget vil medføre en administrativ
lettelse,
da pantebrevspåtegninger altid vil
være fritaget for afgift, og virksomhederne
derved ikke skal vurdere, om tinglysningen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0039.png
Rapport
Sanering af punktafgifter
Kapitel 9
39
ejendom og andelsboliger skal være af-
giftsfrie (dog ikke for påtegninger, der
forhøjer eller udvider pantet).
C. Der er grundlag for, at forslaget
så-
fremt forslag B ikke gennemføres
imødekommes,
således at der indføres
mere ensartede regler for tinglysning af
rykningspåtegninger, og at der altid be-
tales en fast afgift ved tinglysning af en
rykningspåtegning.
D. Der er grundlag for, at forslaget
imø-
dekommes,
så det bliver muligt at få en
hel eller delvis afgiftsfritagelse ved at
"overføre" en tidligere betalt afgift, når
der er tale om pantebreve til sikkerhed
for andre lån end realkreditlån, og når
der er tale om pant i andelsboliger.
E1. Der er grundlag for, at forslaget
imødekommes,
således at der kun vil
være én beregningsmetode (hoved-
stolsprincippet), når der skal overføres
en afgift. Samtidigt bør der indføres en
regel, som sikrer, at der altid betales en
fast afgift, når der tinglyses et nyt pante-
brev.
E2. Der er grundlag for alternativt, at det
for pantebreve tinglyst før den 1. juli
2007 kun bør være muligt at anvende
den nominelle restgæld ved anvendelse
af restgældsprincippet.
af påtegningen udløser en afgift. Forslaget
skønnes at medføre et årligt varigt mindre-
provenu på ca. 200 mio. kr.
C. Forslaget vil medføre en administrativ
lettelse
for de virksomheder, der i dag bru-
ger ressourcer på at undersøge, hvorvidt
en rykningspåtegning er afgiftsfri. Forslaget
skønnes at medføre et årligt varigt merpro-
venu på ca. 10 mio. kr.
D. Forslaget vil medføre en administrativ
lettelse,
da der foretages unødvendige
tinglysninger for at minimere afgiftsbetalin-
gen. Forslaget skønnes at medføre et årligt
varigt mindreprovenu på ca. 20 mio. kr.
E. Forslaget vil medføre en administrativ
lettelse,
da der bruges ressourcer på at
undersøge, hvilken metode der medføre
den laveste afgiftsbetaling. Forslaget
skønnes at medføre et årligt varigt merpro-
venu på ca. 70 mio. kr.
H, J. Forslagene vurderes at medføre en
begrænset administrativ
byrde.
Fsva. afgiftsbeløb i fremmed valuta vil der
være en byrde, såfremt virksomheder, der
yder lån i fremmed valuta, med den større
valgfrihed bruger mere tid på at undersøge,
hvilken dagskurs, der er mest fordelagtig.
Fsva. matrikulære ændringer indebærer
byrden, at det i højere grad vil skulle vurde-
res, hvorvidt betingelserne er opfyldt.
C. Rykningspåtegninger:
Finans Danmark og SKAT foreslår, at
reglerne for tinglysning af rykningspå-
tegninger gøres mere ensartet.
D. Udvidelse af reglerne for overførsel
af afgift:
Finans Danmark foreslår, at det også
skal være muligt at få en afgiftsfrita-
gelse eller nedsættelse af afgiften, når
der skal tinglyses et nyt pantebrev til
sikkerhed for andre låntyper, end real-
kredit lån.
E. Opgørelsesmetode ved overførsel af
afgift:
Finans Danmark og SKAT foreslår, at
der skal være færre opgørelsesmeto-
der, så der ikke skal bruges ressourcer
på at beregne hvilken metode, der giver
den billigste løsning for kunden.
F. Afgiftspantebreve:
Finans Danmark foreslår, at det også
skal være muligt at anvende afgiftspan-
tebreve, når restgældsprincippet er an-
vendt.
G. Afrunding af afgiftsbeløbet:
F. Der er grundlag for, at forslaget
imø-
Finans Danmark anbefaler, at en be-
A, F, G, I. Forslagene vurderes
ikke
at
stemmelse udgår, så afgiftsbeløbet ikke
dekommes,
så der arbejdes hen imod
skal afrundes.
en løsning, hvor det altid er muligt at
have administrative konsekvenser for er-
bruge afgiftspantebreve, når man har
hvervslivet.
H. Afgiftsbeløb i fremmed valuta:
anvendt restgældsprincippet.
Finans Danmark foreslår, det skal være
muligt at anvende den dagskurs på va- G. Der er grundlag for, at forslaget
ikke
lutaen, som er gældende på tidspunktet
imødekommes,
således at den del af et
for lånetilbuddet.
afgiftsbeløb, der er beregnet som en
procentdel, fortsat skal afrundes opad til
I. Frist for aflysning af pantebrev:
nærmeste kronebeløb, der er deleligt
Finans Danmark foreslår, at fristen for,
med 100 Forslaget skønnes ikke at
hvornår et pantebrev skal være aflyst
medføre nævneværdige administrative
udvides fsva. fordringspant, virksom-
lettelser.
hedspant og pant i erhvervsaktiver.
H. Der er grundlag for, at forslaget
ikke
imødekommes,
da det vil være staten,
J. Matrikulære ændringer:
Finans Danmark foreslår, at der ved
som bærer risikoen for, at kurserne kan
pantudvidelser i en række tilfælde kun
ændre sig væsentligt fra tidspunktet for
skal betales én fast afgift.
lånetilbuddet er afgivet til tidspunktet for
tinglysning.
K. Flere tinglysninger i én anmeldelse:
I. Der er grundlag for, at forslaget
imø-
SKAT foreslår, at tinglysningsafgiftslo-
ven regler om tinglysning af samme ret-
dekommes,
således at fristen for, hvor-
tighed på flere ejendomme, ophæves.
når fordringspant, virksomhedspant og
pant i erhvervsaktiver skal aflyses, udvi-
des fra 30 til 60 dage.
J. Der er grundlag for, at forslaget
ikke
imødekommes,
således at der fortsat
som udgangspunkt skal betales variabel
tinglysningsafgift, når der inddrages
yderligere fast ejendom under pantet.
K. Der er grundlag for, at forslaget
imø-
dekommes,
og at bestemmelsen op-
hæves. Dog under forudsætning af, at
det i tinglysningssystemet i alle tilfælde
bliver muligt at tinglyse flere rettigheder i
en anmeldelse.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0040.png
Rapport
Sanering af punktafgifter
Kapitel 9
40
Tabel 9.2. Oversigt over forslag og konsekvenser for delanalyse 2
Forslag og forslagsstiller
Skatteministeriets skattefaglige vur-
dering
Administrative konsekvenser for er-
hvervslivet og økonomiske konse-
kvenser for det offentlige (efter tilba-
geløb og adfærd i varig virkning)
2.1 Forbrugsafgiftsloven
A. Afgift på te:
Dansk Industri, De Samvirkende Køb-
mænd og Brancheforeningen for kaffe
og te foreslår, at afgiften på te afskaf-
fes.
B. Afgift på kaffe:
De Samvirkende Købmænd foreslår, at
afgiften på kaffe på længere sigt afskaf-
fes.
A. Der er grundlag for, at forslaget
kan
imødekommes,
således at afgiften på
te afskaffes.
B. Der er grundlag for, at forslaget
kan
imødekommes,
således at afgiften på
kaffe afskaffes.
A. Forslaget vurderes at medføre en ad-
ministrativ
lettelse
for virksomheder, der
fremover undgår månedlige beregninger
og indberetninger i henhold til afgiften.
Forslaget skønnes at medføre et årligt
varigt mindreprovenu på 5 mio. kr.
B. Forslaget vurderes at medføre en ad-
ministrativ
lettelse
for virksomheder, der
fremover undgår månedlige beregninger
og indberetninger i henhold til afgiften.
Forslaget skønnes at medføre et årligt
varigt mindreprovenu på 275 mio. kr.
C. Forslaget vurderes at medføre en ad-
ministrativ
lettelse
for virksomheder, der
fremover undgår månedlige beregninger
og indberetninger i henhold til afgiften.
Forslaget skønnes
ikke
at have prove-
numæssige konsekvenser.
D. Forslaget vurderes at medføre en ad-
ministrativ
lettelse
for de virksomheder,
der undgår at bestille, påtrykke og føre
regnskab over banderoler samt kontrol-
len i relation hertil. Forslaget skønnes
ikke
at have provenumæssige konse-
kvenser.
2.2 Chokoladeafgiftsloven
A. Afgift på chokolade- og sukkervarer:
Dansk Erhverv og De Samvirkende
Købmænd ønsker, at det undersøges,
om definitionerne af det afgiftspligtige
vareområde kan gøres mere tydelige.
B. Ensretning af forfaldstidspunkt for
beskatning af guf-pulver:
SKAT foreslår, at forfaldstidspunktet
ved betaling af afgift af guf-pulver æn-
dres, således at også gufpulver beskat-
tes ved salg til iskiosker, modsat i dag
hvor gufpulver først beskattes, når det
anvendes til fremstilling af guf i iskio-
sken. Ved at ændre forfaldstidspunktet
vil langt færre virksomheder skulle regi-
streres efter chokoladeafgiftsloven.
C. Vafler:
SKAT foreslår, at den såkaldte vaffelbe-
stemmelse i chokoladeafgiftsloven § 1,
stk. 1, nr. 8, ophæves, således at vafler
som udgangspunkt er fritaget for afgift.
D. Chokoladeovertræk mv.
SKAT foreslår, at muligheden for et fra-
drag på 45 pct. i den afgiftspligtige
mængde chokoladeovertræk mv. i for-
bindelse med fremstilling af is fjernes.
2.3 Konsumis-afgiftsloven
A. Varer som er tilsat is:
SKAT foreslår, at det afgiftspligtige va-
reområde præciseres, så alle tilsatte
varer til isen medregnes i den afgifts-
pligtige mængde (isens volumen).
B. Samspilsproblemer:
A. Der er grundlag for, at forslaget
imø-
dekommes,
således at det afgiftsplig-
tige vareområde præciseres, så det
fremgår tydeligt, at alle tilsatte varer til is
medregnes i den afgiftspligtige
mængde. Det foreslås samtidig, at cho-
kolade- og sukkervarer, som tilsættes is,
A. Forslaget vurderes at medføre en ad-
ministrativ
lettelse
for erhvervslivet, da
virksomhederne ikke skal bruge ressour-
cer på at undersøge, om de tilsatte varer
betragtes som varer ”uden på” isen eller
”inden i”
isen. Forslaget skønnes at med-
føre begrænsede provenumæssige kon-
sekvenser.
A. Der er grundlag for, at forslaget
imø-
dekommes,
således at der arbejdes på
at definere det afgiftspligtige vareom-
råde mere tydeligt ved hjælp af toldposi-
tionerne.
B. Der er grundlag for, at forslaget
imø-
dekommes,
således at forfaldstids-
punktet for betaling af afgift af guf bliver
det samme, uanset om der er tale om
gufmix, gufpulver eller blandet guf.
C. Der er grundlag for, at forslaget
imø-
dekommes,
så vafler vil være afgiftsfri-
taget, medmindre de kan betragtes som
en chokoladevare eller en erstatnings-
vare til de varer, som er afgiftspligtige
efter chokoladeafgiftslovens kapitel 1.
D. Der er grundlag for, at forslaget
imø-
dekommes,
så bestemmelsen om fra-
drag på 45 pct. i den afgiftspligtige
mængde chokoladeovertræk mv. ophæ-
ves.
A. Forslaget vurderes at medføre en be-
grænset administrativ
lettelse
for er-
hvervslivet, men ændring af ordlyden vil
ikke i sig selv ændre på virksomhedernes
tidsforbrug forbundet med indberetninger
i tilknytning til loven. Forslaget skønnes
ikke
at have provenumæssige konse-
kvenser.
B. Forslaget vurderes at medføre en be-
grænset administrativ
lettelse
for er-
hvervslivet. Forslaget skønnes at med-
føre et
ikke
nævneværdigt merprovenu.
C. Forslaget vurderes at medføre en ad-
ministrativ
lettelse
for erhvervslivet. For-
slaget skønnes
ikke
at medføre nævne-
værdige provenumæssige konsekvenser.
D. Forslaget vurderes ikke at medføre
administrativ konsekvenser for erhvervsli-
vet. Forslaget skønnes
ikke
at have pro-
venumæssige konsekvenser.
C. Der er grundlag for, at forslaget
imø-
dekommes,
således at afgiften på snus
præciseres ved en positiv afgrænsning
C. Afgift på snus:
af hvilke tobaksprodukter afgiften omfat-
SKAT foreslår at ophæve afgiften på to- ter.
bak, der indtages oralt, og som ikke er
D. Der er grundlag for, at forslaget
imø-
bestemt til at ryges eller tygges.
dekommes,
således at kravet om ban-
D. Cigaretpapir:
derolering af cigaretpapir ophæves.
SKAT foreslår, at kravet om at forsyne
cigaretpapir med banderole afskaffes.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0041.png
Rapport
Sanering af punktafgifter
Kapitel 9
41
Dansk Erhverv har fremhævet, at dæk-
ningsafgiften i chokoladeafgiftsloven gi-
ver anledning til samspilsproblemer
med isafgiftsloven, og at det bør over-
vejes, om dækningsafgiften i chokola-
deafgiftsloven skal afskaffes.
C. Is-miks:
SKAT foreslår, at der indføres en stan-
dard beregningsmodel (betegnet som
”standardsvulmningsprocent”) for is-
miks, som SKAT kan anvende, når virk-
somheder ikke har anført dette på pak-
ningen, eller når den mængde, der er
anført, fremstår som åbenlys forkert.
fritages for afgift efter chokoladeafgifts-
loven.
B. Der er grundlag for, at forslaget
ikke
imødekommes,
da der ikke skal beta-
les afgift af hele isens vægt efter både
chokoladeafgiftsloven og isafgiftsloven,
og reglerne derfor administreres, som
foreslået.
C. Der er grundlag for, at forslaget
imø-
dekommes,
således at der indføres en
”standardsvulmingsprocent”,
som skal
anvendes, når virksomheder ikke har
angivet en fabrikanterklæring eller lig-
nende, der angiver den mængde af is
(fx softice), som kan fremstilles af is-
miksen.
A. Der er grundlag for, at forslaget
ikke
imødekommes,
da forslaget ikke kan
gennemføres inden for rammerne af
EU-retten.
B. Der er grundlag for, at forslaget
ikke
imødekommes,
da der i cirkulationsdi-
rektivet ikke er hjemmel til at fritage
fremstilling af ethanol i undervisnings-
øjemed fra den eksisterende godkendel-
sesordning i spiritusafgiftsloven.
B. Forslaget vurderes at medføre en ad-
ministrativ
lettelse
for de virksomheder,
som i dag betaler afgift af chokolade- og
sukkervarer, som er tilsat is efter både is-
afgiftsloven og chokoladeafgiftsloven.
Forslaget skønnes
ikke
at medføre pro-
venumæssige konsekvenser.
C. Forslaget vurderes at medføre en min-
dre administrativ
lettelse
for erhvervslivet
i de tilfælde, hvor afgiftsgrundlaget for is-
miks ikke kan fastsættes. Forslaget skøn-
nes
ikke
at medføre nævneværdige pro-
venumæssige konsekvenser
2.4 Spiritusafgiftsloven
A. Spiritusafgift på kosttilskud:
Dansk Industri foreslår, at spiritusafgif-
ten på kosttilskud afskaffes, og at kost-
tilskud derved behandles på lige fod
med lægemidler.
B. Destillation i undervisningsøjemed.
Undervisningsministeriet foreslår, at det
gøres muligt at anvende destillation af
ethanol i undervisningsøjemed.
A. TER har ikke vurderet forslagets ad-
ministrative konsekvenser. Der er heller
ikke skønnet over de økonomiske konse-
kvenser.
B. TER har ikke vurderet forslagets ad-
ministrative konsekvenser. Der er heller
ikke skønnet over de økonomiske konse-
kvenser.
C. De administrative konsekvenser for er-
hvervslivet er ikke vurderet. Mindreprove-
nuet vil afhænge af nedsættelsen af sat-
sen.
C. Spiritusafgift:
C. Der er grundlag for, at forslaget
ikke
Dansk Erhverv, De Samvirkende Køb-
mænd samt Vin og Spiritus Organisatio-
imødekommes,
da forslaget ikke med-
nen i Danmark foreslår, at afgiften på
fører varige administrative lettelser.
spiritus nedsættes.
2.5 Tillægsafgift på alkoholsodavand
Bryggeriforeningen, Dansk Industri og
De Samvirkende Købmænd foreslår, at
tillægsafgiften på alkoholsodavand
afskaffes.
Der er grundlag for, at forslaget
imøde-
kommes,
såfremt der kan anvises alter-
nativ finansiering. Denne vurdering vil
dog skulle holdes op mod de sundheds-
mæssige konsekvenser ved en afskaf-
felse af tillægsafgiften.
Forslaget vurderes at medføre en admini-
strativ
lettelse
for erhvervslivet, da virk-
somhederne ikke længere vil skulle op-
gøre og indberette tillægsafgift af de om-
fattede produkter. Forslaget skønnes at
medføre et årligt varigt mindreprovenu på
0-15 mio. kr.
2.6 Øl- og vinafgiftsloven
A. Tarifering:
Dansk Erhverv efterlyser klarere ret-
ningslinjer og grænseværdier for, om et
produkt skal tariferes efter øl- og vinaf-
giftsloven eller spiritusafgiftsloven.
B. Prøveudtagning:
Bryggeriforeningen og SKAT foreslår,
at vareprøver udtaget af alle offentlige
myndigheder afgiftsfritages.
A. Der er grundlag for, at forslaget
imø-
dekommes,
således at der på EU-ni-
veau arbejdes på at skabe klarere regler
for, hvornår et produkt kan anses for
omfattet af spiritusafgiftsloven eller øl-
og vinafgiftsloven.
A. TER har ikke vurderet forslagets admi-
nistrative konsekvenser. Der er heller
ikke skønnet over de økonomiske konse-
kvenser.
B. Forslaget vurderes
ikke
at have admi-
nistrative konsekvenser for erhvervslivet.
B. Der er grundlag for, at forslaget
imø-
Forslaget skønnes ikke at medføre næv-
dekommes,
således at alle typer af prø- neværdige provenumæssige konsekven-
veudtagninger foretaget af offentlige
ser.
myndigheder afgiftsfritages.
C. Forslagene vurderes
ikke
at medføre
C. Afgift på vin og øl:
Dansk Erhverv, De Samvirkende Køb-
C. Der er grundlag for, at forslagene
varige administrative lettelser for er-
mænd samt Vin og Spiritus Organisatio-
ikke imødekommes,
således at hver-
hvervslivet. Mindreprovenuet vil afhænge
nen i Danmark foreslår at nedsætte af- ken afgiften på vin eller øl nedsættes,
af nedsættelsen af satserne.
giftssatsen på vin.
da forslagene ikke medfører varige ad-
ministrative lettelser.
Bryggeriforeningen og De Samvirkende
Købmænd foreslår at nedsætte afgifts-
satsen på øl.
2.7 Annullering af indeksering i 2018
Dansk Erhverv og De Samvirkende
Købmænd foreslår, at indekseringen i
2018 af punktafgifterne på chokolade-
og sukkervarer, vin, kaffe, te mv. tilba-
gerulles.
Der er grundlag for, at forslaget
ikke
imødekommes,
idet der alene er tale
om satsændringer, som ikke giver va-
rige administrative besparelser for hver-
ken erhvervsliv eller det offentlige.
Forslaget vurderes
ikke
at medføre va-
rige administrative lettelser for erhvervsli-
vet, men der kan dog være mindre be-
sparelser ved ikke at skulle afholde om-
kostninger ifm. justering af priser, embal-
lager mv. Forslaget skønnes at medføre
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0042.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0043.png
Rapport
Sanering af punktafgifter
Kapitel 9
43
Tabel 9.3. Oversigt over forslag og konsekvenser for delanalyse 3
Forslag og forslagsstiller
Skatteministeriets skattefaglige vur-
dering
Administrative konsekvenser for er-
hvervslivet og økonomiske konse-
kvenser for det offentlige (efter tilba-
geløb og adfærd i varig virkning)
3.1 Forurenet jord
Skatteministeriet foreslår at øge den
mængde lettere forurenet jord, der kan
tilføres et deponeringsanlæg, uden at
der skal betales affaldsafgift, så der er
bedre overensstemmelse mellem af-
gifts- og miljøreguleringen.
3.2 Afgift af antibiotika og vækst-
fremmere
Landbrug & Fødevarer foreslår at af-
skaffe afgiften af antibiotika og vækst-
fremmere
3.3 Afgift af kvælstof i gødninger
Landbrug & Fødevarer foreslår at af-
skaffe afgiften af kvælstof i gødninger.
Der er grundlag for, at forslaget
ikke
imødekommes,
således at beslutnin-
gen om en eventuel afskaffelse af kvæl-
stofafgiften afventer beslutning om ud-
formning af målrettet regulering af land-
brugets kvælstofanvendelse i 2017.
Forslaget vurderes at medføre en admini-
strativ
lettelse,
da virksomhederne hver-
ken skal opgøre den afgiftspligtige
mængde eller indbetale kvælstofafgift til
SKAT. Forslaget skønnes at medføre et
årligt varigt mindreprovenu på ca. 5 mio.
kr.
Der er grundlag for, at forslaget
imøde-
kommes,
således at afgiften på antibio-
tika afskaffes.
Forslaget vurderes
ikke
at have admini-
strative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget skønnes
ikke
at have prove-
numæssige konsekvenser.
Der er grundlag for, at forslaget
imøde-
kommes,
således at reglerne for lettere
forurenet jord ændres, så der kommer
bedre overensstemmelse mellem af-
gifts- og miljøreguleringen.
Forslaget vurderes
ikke
at medføre ad-
ministrative konsekvenser for erhvervsli-
vet. De provenumæssige konsekvenser
vil afhænge af størrelsen på nedsættel-
sen af affaldsafgiften.
3.4 Afgift af mineralsk fosfor i foder-
fosfat
Landbrug & Fødevarer foreslår, at fos-
forafgiftens økonomiske og miljømæs-
sige konsekvenser undersøges, da den
kommende regulering forventes at
fjerne behovet for afgiften.
Der er grundlag for, at forslaget
ikke
imødekommes,
således at foderfosfat-
afgiften ikke afskaffes. Der bør dog
iværksættes et arbejde med at evaluere
effekten af den nuværende afgift med
henblik på en evt. ændring eller fjer-
nelse i 2022.
Forslaget vurderes at medføre en admini-
strativ
lettelse,
da virksomhederne hver-
ken skal opgøre den afgiftspligtige
mængde eller indbetale foderfosfatafgift
til SKAT. Forslaget skønnes at medføre
et årligt varigt mindreprovenu på ca. 10
mio. kr.
3.5 Emballage mv.
A. Emballageafgift:
Bryggeriforeningen, Dansk Industri,
Dansk Byggeri og De Samvirkende
Købmænd foreslår at fritage emballa-
ger, der indgår i det obligatoriske pant-
og retursystem fra emballageafgift.
B. Afgift på PVC-folier:
Dansk Industri og Dansk Byggeri fore-
slår at afskaffe afgiften på PVC-folier til
levnedsmidler.
C. Afregningstidspunkt:
Dansk Erhverv foreslår, at der ændres i
reglerne mht. afregningstidspunkt for
emballageafgift på brugte flasker.
A. Der er grundlag for, at forslaget
ikke
imødekommes,
således at pantbelagte
emballager ikke fritages for emballage-
afgift. Det bemærkes, at såfremt pant-
belagte emballager fritages for emballa-
geafgift, er det samfundsøkonomisk
langt mere hensigtsmæssigt også at af-
skaffe emballageafgiften på vin og spiri-
tus, dvs. afskaffe hele emballageafgif-
ten.
B. Der er grundlag for, forslaget
imøde-
kommes,
således at afgiften på PVC-
folier afskaffes.
C. Der er grundlag for, at forslaget
imø-
dekommes,
således at reglerne for la-
geropgørelse ændres, så der fremover
alene stilles krav om, at afgiftsberigtiget
og ikke-afgiftsberigtiget emballage hol-
des regnskabsmæssigt adskilt.
A. Forslaget om at fjerne emballageafgif-
ten på pantbelagte emballager vurderes
at medføre en administrativ
lettelse
ca. 4¼ mio. kr. årligt, da virksomhederne
ikke vil skulle opgøre og betale afgift mht.
pantbelagte emballager. Forslaget skøn-
nes at medføre et årligt varigt mindrepro-
venu på ca. 155 mio. kr.
B. Forslaget vurderes at medføre en ad-
ministrativ
lettelse
for de virksomheder,
der i dag opgør og indbetaler afgiften til
SKAT. Forslaget skønnes at medføre et
årligt varigt mindreprovenu på ca. 10 mio.
kr.
C. Forslaget vurderes at medføre en ad-
ministrativ
lettelse,
da virksomhederne
vil spare tid på at sikre, at emballagen af-
holdes adskilt. Forslaget skønnes
ikke
at
have provenumæssige konsekvenser.
D. Forslaget vurderes at medføre en ad-
ministrativ
byrde,
da de to typer af en-
gangsservice ville skulle holdes adskilt ift.
afgiftsreglerne samt kræve dokumenta-
tion for, at det miljøvenlige engangsser-
vice lever op til kravene om at være mil-
jøvenligt. Der er ikke skønnet over forsla-
gets provenumæssige konsekvenser.
D. Differentieret afgiftssats for miljøven-
ligt engangsservice:
En række aktører foreslår at under-
søge, om miljøvenligt engangsservice
kan afgiftspålægges med en lavere sats
D. Der er grundlag for, at forslaget
ikke
eller efter en anden metode end vægt.
imødekommes,
således at der ikke ind-
føres en differentieret afgiftssats for mil-
jøvenligt engangsservice.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0044.png
Rapport
Sanering af punktafgifter
Kapitel 9
44
3.6 Afgift af PVC
Dansk Industri og Dansk Byggeri fore-
Der er grundlag for, at der er skattefag-
slår at afskaffe afgiften på PVC og ftala- lige argumenter for at forslaget
imøde-
kommes,
således at afgiften på PVC og
ter.
ftalater afskaffes.
3.7 Afgift på engangslightere
De Samvirkende Købmænd foreslår, at
afgiften af gas, der findes i engangs-
lightere, afskaffes, eller at der fastsæt-
tes en bagatelgrænse, så der ikke skal
betales afgift af gas i engangslightere.
Der er grundlag for, at forslagene
imø-
dekommes,
således, at engangsligh-
tere fritages for mineralolie-, CO
2
- og
NO
x
-afgift.
Forslaget vurderes at medføre en admini-
strativ
lettelse,
da virksomhederne und-
går at måle gas og afregne afgift over for
kunder samt mindre regnskabsbogføring.
Forslaget skønnes at medføre et umid-
delbart mindreprovenu på mindre end �½
mio. kr.
Forslaget vurderes at medføre en admini-
strativ
lettelse
for erhvervslivet på ca. 8
mio. kr. årligt (2011-tal). Forslaget skøn-
nes at medføre et årligt varigt mindrepro-
venu på ca. 15 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 30: Rapport om Sanering af punktafgifter
1807760_0045.png
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402
København K
Telefon +45 3392 3392
Mail
[email protected]
www.skm.dk
Skatteministeriet udgiver løbende rapporter, som behandler
større skatteøkonomiske temaer. Rapport-formatet har til
formål at belyse større temaer, som kræver en grundig
behandling med flere kapitler, underanalyser og
delkonklusioner.
Rapporter henvender sig eksempelvis til journalister,
undervisere, interesseorganisationer og andre med interesse
for skattepolitik og skatteøkonomiske forhold.