Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 290
Offentligt
1943625_0001.png
Notat
27. august 2018
J.nr. 18-0972870
Særlig Kontrol
Status på Panama Papers
Skattestyrelsen (tidligere SKAT) har nu arbejdet med Panama Papers siden september
2016. Skattestyrelsen har identificeret hovedparten af de implicerede personer på listerne
med navne samt deres tilknytning til udenlandske selskaber beliggende i skattely. Skatte-
styrelsen har tidligere anmodet en udenlandsk myndighed om bistand til at identificere en
række navngivne personer. Skattestyrelsen har som svar modtaget en række oplysninger,
der i øjeblikket er i gang med at blive behandlet. Det er endnu for tidligt at konkludere på
udbyttet heraf. Skattestyrelsen har på nuværende tidspunkt udsendt en række forslag og
afgørelser om ændring af skatteansættelser. Skattestyrelsen er i gang med den kontrol-
mæssige gennemgang af de øvrige sager.
Vurdering af konsekvenser ved køb af Panama Papers
Som oplyst ved besvarelsen af SAU alm. del spørgsmål 123 (2017/18) af 8. februar 2018,
bliver der i hovedparten af selskaberne statueret ledelsens sæde i Danmark, da skatteyder
har eller har haft en bestemmende indflydelse over et lovligt registeret selskab i Panama,
der ledes fra Danmark.
Dette betyder i praksis, at der sker en selskabsbeskatning af de midler, der tilgår selska-
bets konto. Derudover sker der personbeskatning af de midler, der trækkes ud af selska-
bet, ved fx hævning eller kreditkortbetalinger, der ikke sker som led i selskabets er-
hvervsmæssige virke. Denne fremgangsmåde ville også være anvendt, såfremt der havde
været tale om et dansk selskab.
På nuværende tidspunkt kan der fortsat ikke konkluderes endeligt på konsekvenserne af
købet af oplysningerne. Der tegner sig dog nogle tendenser.
Skattestyrelsen havde ikke fået indsigt i sagerne uden de købte oplysninger. Der er således
bl.a. ingen pengestrømme til og fra Danmark, som vil kunne identificere potentielle sager
for Skattestyrelsen. Efter købet har Danmarks udvekslingsaftaler med andre lande været
af afgørende betydning for Skattestyrelsens mulighed for tilstrækkelig oplysning af sager-
ne. Skattestyrelsen har bl.a. modtaget kontooplysninger om indestående og bevægelser
knyttet til skatteyder og deres selskaber beliggende i skattelylande.
Købet af Panama Papers og processen i forbindelse med købet har forstærket Skattesty-
relsens internationale netværk. Skattestyrelsen står i dag i en forbedret situation i forhold
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 290: Status på Panama Papers
til at håndtere fremtidige skattelylækager end tidligere. Dette skyldes for det første det
arbejde, som blev igangsat i forbindelse med kontakten til kilden og hele den undersøgel-
se, som købet nødvendiggjorde. Det skyldes dernæst, at Skattestyrelsen ved deltagelse i
diverse internationale netværk
blandt andet i OECD-regi
har etableret en bred kon-
taktflade af sparringspartnere fra andre landes skattemyndigheder.
Projektet har herudover opbygget en stor viden om mange af de metoder, mønstre og
konstruktioner, der anvendes i skattelysager. Det har gjort Skattestyrelsen bedre til at
opdage og håndtere relevante problemstillinger i sagerne.
Som følge af købet af materialet fra Panama Papers har Skattestyrelsen også kunnet af-
dække visse udenlandske pengeinstitutters rådgiverrolle i forbindelse med oprettelsen og
driften af selskaber i skattely. Skattestyrelsens undersøgelse har ud fra faktiske oplysnin-
ger, herunder korrespondancer mellem pengeinstitutterne og advokatfirmaet Mossack
Fonseca, og erfaringer fra konkrete sager vist, at pengeinstitutterne har spillet en afgøren-
de rolle ved formidlingen af offshore selskaber med skjult ejerskab og indsatte stråmænd,
som direktører. Endvidere viser undersøgelsen, at pengeinstitutterne har rådgivet om
driften af selskaberne, tilbagedateret vigtige dokumenter mv.
Skattestyrelsen har undersøgt, om der har været danske pengeinstitutter involveret i den
omtalte rådgivning. I den forbindelse har Skattestyrelsen i nogle tilfælde identificeret kor-
respondancer mellem Mossack Fonseca og et udenlandsk pengeinstitut, hvis modersel-
skab har hovedsæde i Danmark. Dokumenter fra konkrete sager viser, at det pågældende
pengeinstitut har ageret mellemmand mellem danske skatteydere og Mossack Fonseca.
Skattestyrelsen har underrettet og videregivet materiale vedrørende pengeinstituttets rolle
til Finanstilsynet og SØIK.
Skattestyrelsen kan ikke udelukke, at der vil blive afdækket yderligere oplysninger og ma-
teriale om pengeinstitutternes involvering i Panama Papers i forbindelse med sagernes
oplysning, bl.a. via oplysninger fra udenlandske myndigheder.
Opgørelse af provenu
Provenuet i sagerne opgøres ud fra nye årsopgørelser for henholdsvis personer og uden-
landske selskaber.
Når Skattestyrelsen vil ændre en skatteansættelse (foretage en regulering) for en person
eller et selskab, bliver der udsendt et forslag til regulering af skatteansættelsen. Regule-
ringsbeløbet er udtryk for det beløb, som personen eller selskabets skattepligtige ind-
komst bliver forhøjet med. Forslaget indeholder herudover en redegørelse for, hvorfor
Skattestyrelsen vil ændre skatteansættelsen samt en henvisning til de regler, som Skattesty-
relsen har anvendt som grundlag for forslaget.
Forslaget bliver brugt som grundlag for opfyldelse af kravet om høring af personen eller
selskabet, inden der bliver truffet afgørelse. Personen og selskabet kan i den forbindelse
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 290: Status på Panama Papers
komme med bemærkninger til Skattestyrelsens forslag. Bemærkningerne/oplysningerne
vil kunne medføre, at der bliver udarbejdet et nyt forslag (skal også i høring), at sagen
bliver henlagt, eller der bliver truffet en afgørelse, som typisk vil betyde opkrævning af
yderligere skatter.
Når Skattestyrelsen har truffet en afgørelse, der ændrer skatteansættelsen, bliver der gene-
reret en ny årsopgørelse til skatteyder for hvert af de ændrede indkomstår. Årsopgørelsen
indeholder en skatteberegning, der på baggrund af reguleringen af den skattepligtige ind-
komst beregner hvor stor en restskat, skatteyder skal betale. Udover restskatten pålægges
der forskellige tillæg og renter alt afhængig af om der er tale om en person eller et selskab.
Summen heraf, er det beløb som skatteyder skal betale tilbage, og er det beløb, der be-
nævnes som provenu.
Redegørelse for status på kontrolsagerne
Siden besvarelsen af SAU alm. del spørgsmål 123 (2017/18) af 8. februar 2018, hvor Skat-
testyrelsen redegjorde for status på antallet af udsendte forslag og afgørelser med tilhø-
rende reguleringer og provenu, er det nu, som følge af udviklingen i projektet, blevet
muligt at fremlægge en opdateret status på, hvor langt projektet er nået.
Der er i nogle tilfælde sendt flere forslag og afgørelser ud til samme person eller selskab
for at undgå forældelse af enkelte indkomstår.
Antallet af udsendte forslag og afgørelser
er der-
for højere end
antallet af personer og selskaber,
der er udsendt forslag og afgørelser til.
Skattestyrelsen har foreløbigt udsendt 108 breve med afgørelser (ved besvarelsen af SAU
123 var der tale om 31 afgørelser). Af disse 108 afgørelser vedrører 64 af afgørelserne 56
personer, og 44 af afgørelserne 40 selskaber.
Det samlede reguleringsbeløb for disse 108 afgørelser er på 610,2 mio. kr., hvilket indtil
videre har medført et provenu (potentiel skattebetaling) på 226,8 mio. kr. Provenubereg-
ningen tager ikke højde for, hvorvidt skatten bliver betalt, eller om der er en betalingsev-
ne hos skyldneren. Det opgjorte provenu vil derfor kunne afvige fra det beløb, der reelt
vil blive betalt.
Skattestyrelsen har udsendt yderligere 22 breve med forslag til reguleringer af skatteansæt-
telser. Af disse 22 forslag vedrører 13 af forslagene personer og 9 af forslagene selskaber.
Reguleringsbeløbet for de 22 udsendte forslag til afgørelser er på 67,2 mio. kr. Regulerin-
gerne på forslagsniveau kan ikke omdannes til egentlige provenuopgørelser, før sagerne er
endeligt afgjorte. Der kan stadigvæk komme indsigelser i høringsfasen, der kan påvirke
afgørelsen.
Herudover er 41 personer og 28 selskaber under verserende kontrolmæssig behandling.
Skattestyrelsen kan på nuværende tidspunkt ikke oplyse omfanget af forslag og afgørelser
til disse personer og selskaber, da det vil afhænge af resultaterne af den igangværende
sagsbehandling.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 290: Status på Panama Papers
1943625_0004.png
Tabel 1. Oversigt over antallet af udsendte forslag og afgørelser, med reguleringer og provenu pr.
den 31. juli 2018
22 forslag, der afventer afgø-
relse (forslag til regulering af
skatteansættelsen)
13 forslag til personer
9 forslag til selskaber
Samlet
Regulering forslag
38,3 mio. kr.
28,9 mio. kr.
67,2 mio. kr.
1
108 afgørelser
64 afgørelser til personer
2
44 afgørelser til selskaber
3
Samlet
1
Regulering afgørelser
286,3 mio. kr.
323,9 mio. kr.
610,2 mio. kr.
Provenu
150,2 mio. kr.
76,6 mio. kr.
226,8 mio. kr.
4
Når tallene i tabel 1, fra besvarelsen af SAU alm. del spørgsmål 123 (2017 / 18), af den 8. februar 2018 sammenlignes med tal lene i ovenstå-
ende tabel er reguleringsbeløbene på forslag faldet fra samlet set 330,4 mio. til 67,2 mio. Dette skyldes at langt de fleste forslag nævnt i den
seneste besvarelse, nu har resulteret i en afgørelse, og derfor ikke længere figurerer under reguleringer på forslag, men der imod reguleringer
på afgørelser.
2
3
4
Pt. er der beregnet provenu på 63 af de 64 personafgørelser.
Pt. er der beregnet provenu på 40 af de 44 selskabsafgørelser.
Det samlede provenu er beregnet på grundlag af reguleringer på i alt 544,6 mio. kr. af i alt 610,2 mio. kr. De samlede reguleringer har endnu
ikke medført provenu, fordi der går længere tid, inden der bliver dannet en digital årsopgørelse, hvis reguleringen vedrører et ældre indkomstår.
Det betyder, at der kan gå noget tid, inden der bliver dannet en ny årsopgørelse. Der er derfor endnu ikke dannet årsopgørelser for alle ind-
komstårene i alle de afsendte afgørelser. Det drejer sig om en personafgørelse og fire selskabsafgørelser.
Kilde: Skattestyrelsen
Ansvarsvurdering i de afgjorte sager
Der er pr. 21. august 2018 sendt 30 sager til ansvarsvurdering internt i Skattestyrelsen
med henblik på en vurdering af, om der er sket en strafbar overtrædelse af skatte- og
afgiftslovgivningen. Den strafmæssige behandling af de 30 sager er endnu ikke afsluttet.
Antallet af påklagede sager
43 af de 108 udsendte afgørelser er foreløbig påklaget. Disse fordeler sig på henholdsvis
24 personer og 19 selskaber. Flere af de udsendte afgørelser kan endnu nå at blive påkla-
get, da klagefristerne ikke er udløbet i alle sagerne.
Betaling af skatter opkrævet via den nye årsopgørelse
Skattestyrelsen foretager, via manuelle opslag i Skattestyrelsens betalingssystemer, en
registrering af, om den skat, der bliver opkrævet via den nye årsopgørelse, bliver betalt i
forbindelse med opkrævningen.
Ud af de 56 enkeltpersoner, der pr. 31. juli 2018 havde modtaget afgørelser, har Skattesty-
relsen indtil videre oplysninger om, at 9 personer har betalt deres restskat.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 290: Status på Panama Papers
Ud af de 40 selskaber, der pr. 31. juli 2018 havde modtaget afgørelser, har alene fire af
selskaberne indtil videre betalt deres restskat. Skattestyrelsen er i færd med afdække mu-
lighederne for at få de skatter betalt, som de udenlandske selskaber ikke har betalt, da
skatterne blev opkrævet via årsopgørelsen.
Side 5 af 5