Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 273
Offentligt
1936715_0001.png
Transfer pricing-
redegørelse 2017
23. august 2018
J.nr. 18-0260577
Transfer pricing-redegørelse 2017
Denne redegørelse gennemgår SKATs indsats på transfer pricing-området i 2017.
Transfer pricing er en betegnelse for prissætning af transaktioner mellem interessefor-
bundne parter, også kaldet kontrollerede eller koncerninterne transaktioner. Det kan dreje
sig om handel med varer, tjenesteydelser eller aktiver.
Når den koncerninterne
handel foregår over landegrænser, kan en ”forkert” prissætning
betyde, at et af landene får en mindre andel af koncernens skattepligtige indkomst og der-
med et mindre skatteprovenu.
Handlen inden for koncerner skal efter internationalt gældende regler prissættes på arms-
længdevilkår, dvs. sådan som uafhængige parter ville prissætte handler med hinanden.
Armslængdeprincippet er i Danmark lovfæstet i ligningslovens § 2 og skal fortolkes i
overensstemmelse med OECD’s modeloverenskomsts artikel 9 og OECD’s
vejledning
Transfer Pricing Guidelines.
Formålet med SKATs indsats er at sørge for, at virksomhedernes skattepligtige indkomst
afspejler, at de koncerninterne transaktioner er foregået efter armslængdeprincippet. Det
sker ved, at SKAT udvælger virksomheder til kontrol efter væsentlighed og risiko samt
indkalder og gennemgår blandt andet virksomhedernes transfer pricing-dokumentation. I
de tilfælde, hvor SKAT finder, at de faktiske transaktioner ikke er foregået efter arms-
længdeprincippet, ændres priser og vilkår til armslængdepriser og -vilkår.
Skattemyndighederne i de fleste vestlige lande foretager på tilsvarende vis transfer pricing-
kontrol af deres virksomheders skattepligtige indkomster.
Resumé
Redegørelsen indeholder tal for antal og beløb af transfer pricing-forhøjelser og -nedsæt-
telser samt de såkaldte Mutual Agreement Procedure (MAP)-sager og Advance Pricing
Arrangement (APA)-sager.
Af redegørelsen fremgår følgende for 2017:
Der er gennemført transfer pricing-forhøjelser i 153 kontroller på i alt 6,1 mia.
kr., hvilket vurderes at ligge tæt på det strukturelle niveau for transfer pricing-
forhøjelser i Danmark.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 273: Transfer pricing-redegørelse 2017
1936715_0002.png
Der er gennemført 39 nedsættelser på samlet 3,3 mia. kr. efter anmodning fra
virksomheder, der ønsker ophævelse af dobbeltbeskatning eller ændring af tidli-
gere danske forhøjelser.
Der var ved årets afslutning 148 åbne MAP-sager, og der blev afsluttet 51 MAP-
sager i 2017.
Der var 27 verserende APA-sager, og der blev afsluttet 6 APA-sager i 2017.
SKATs transfer pricing-indsats 2017
SKAT opgør løbende antal kontroller med gennemførte reguleringer, hvor en kontrol de-
fineres som en sag, der vedrører én person/virksomhed/juridisk person, der kontrolleres
for ét hovedområde (skat, moms, told, transfer pricing mv.) for ét bestemt år.
I 2017 har SKAT gennemført transfer pricing-forhøjelser af danske virksomheders skat-
tepligtige indkomster svarende til 153 kontroller. Det samlede forhøjelsesbeløb var på i alt
6,1 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Gennemførte transfer pricing-forhøjelser, 2013-2017
År
Antal
Kontroller
Beløb, mio.kr.
2013
187
17.374
2014
190
20.320
2015
142
5.921
2016
188
7.322
2017
153
6.103
Kilde: SKAT
Note: En kontrol er defineret som en sag, der vedrører én person/virksomhed/juridisk person, der kontrolleres for ét ho-
vedområde (skat, moms, told mv.) for ét bestemt år.
Tabel 1 viser, at forhøjelsesbeløbet i 2017 følger det strukturelle niveau for transfer pri-
cing-forhøjelser i Danmark på omkring 6-7 mia. kr. om året, sådan som det også var til-
fældet i 2010 (6.290 mio. kr.) og 2011 (6.192 mio. kr.)
De store forhøjelsesbeløb i 2012 (21.216 mio. kr.), 2013 og 2014 skyldes, at der i disse år
blev afsluttet særligt mange sager om enkeltafståelser af meget værdifulde immaterielle ak-
tiver, dvs. sager, der i deres natur afspejler afståelse af fremtidig indtjening og dermed
skat.
Den tidsmæssige udstrækning af en transfer pricing-revisionssag er typisk mere end et år,
og om en sag afsluttes før eller efter et årsskifte kan skyldes tilfældigheder. Dette har lige-
ledes betydning for opgørelsen af antallet af gennemførte sager på årsbasis.
Selv om skatteprovenuet som følge af transfer pricing-forhøjelser eller -nedsættelser alt
andet lige skulle udgøre det pågældende års nominelle selskabsskattesats ganget med æn-
dringsbeløbet, er det ikke muligt nøjagtigt at angive, hvorledes ændringerne vil påvirke
skatteprovenuet.
Det skyldes, at skatteberegningen for den enkelte virksomhed påvirkes af en række yderli-
gere faktorer. Disse faktorer kan være anvendelsen af virksomhedens fremførselsberetti-
gede underskud, sambeskatningsforhold og efterfølgende korrektioner vedrørende andre
Side 2 af 7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 273: Transfer pricing-redegørelse 2017
1936715_0003.png
skattemæssige problemstillinger herunder af- og nedskrivninger. Der henvises i den for-
bindelse til svar på SAU alm. del spørgsmål 246 (2012-2013).
Hertil kommer, at det endelige udfald af mange af transfer pricing-forhøjelsessagerne
først kan fastslås, når virksomhedernes eventuelle klager er færdigbehandlede i klagesyste-
met og/eller afgjort via de såkaldte Mutual Agreement Procedure (MAP)-sager, hvor virk-
somhederne har anmodet om ophævelse af dobbeltbeskatning i det andet land som følge
af en dansk forhøjelse. I begge tilfælde kan processen tage flere år.
Fordelingen af forhøjelserne efter størrelse og indsatsområder
Tabel 2 nedenfor viser fordelingen af transfer pricing-forhøjelserne efter beløbsstørrelsen
pr. omfattet virksomhed (cvr. nr.) for perioden 2015-2017.
Tabel 2. Transfer pricing-forhøjelser fordelt efter beløbsstørrelsen af forhøjelserne pr.
omfattet virksomhed
År
Pct. af sam-
let forhøjel-
sesbeløb
Under 10
mio. kr.
Mellem 10
og 100
mio. kr.
Over 100
mio. kr.
I alt /for
alle virk-
somheder
Kilde: SKAT
2015
Beløb i gen-
nemsnit pr.
virksomhed,
mio. kr.
4,0
Pct. af sam-
let forhøjel-
sesbeløb
2016
Beløb i gen-
nemsnit pr.
virksomhed,
mio. kr.
4,2
Pct. af sam-
let forhøjel-
sesbeløb
2017
Beløb i gen-
nemsnit pr.
virksomhed,
mio. kr.
5,0
1
1
1
21
39,5
18
34,6
15
36,7
78
418,5
82
465,1
83
423,4
100
103,9
100
120,0
100
115,1
Tabellen viser, at den gennemsnitlige transfer-pricing-forhøjelse i de seneste tre år er på
omkring 110 mio. kr., og at de største forhøjelser gennemsnitligt nåede op på næsten en
halv milliard kr. pr. forhøjelse. Samtidig var
der stadig en del ”små” transfer pricing-for-
højelser på hver omkring 4-5 mio. kr. i gennemsnit.
Tabel 3 nedenfor viser fordelingen af antal kontroller på projekttyper, og tabel 4 nedenfor
viser fordelingen af forhøjelsesbeløbene efter projekttype for perioden 2015-2017. For
alle tre år har sagerne vedrørende de løbende transaktioner af varer, tjenesteydelser og
royalty resulteret i de fleste og samlet set største forhøjelser.
Side 3 af 7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 273: Transfer pricing-redegørelse 2017
1936715_0004.png
Tabel 3. Antal transfer pricing-forhøjelser fordelt efter projekttype, 2015-2017
År
Projekttyper
Løbende
transaktioner
Immaterielle
aktiver
Øvrige
I alt
Kilde: SKAT
2015
Antal kontroller
88
23
31
142
Pct. af alle
62
16
22
100
2016
Antal kontroller
139
8
41
188
Pct. af alle
74
4
22
100
2017
Antal kontroller
125
11
17
153
Pct. af alle
82
7
11
100
Tabel 4. Beløbsstørrelse for transfer pricing-forhøjelser fordelt efter projekttype, 2015-
2017
År
Projekttyper
Løbende
transaktioner
Immaterielle
aktiver
Øvrige
I alt
Kilde: SKAT
Beløb i
mia. kr.
4,4
1,1
0,4
5,9
2015
Pct. af samlet
beløb
74
18
7
100
Beløb i
mia. kr.
3,9
2,5
1,0
7,3
2016
Pct. af samlet
beløb
53
34
13
100
Beløb i
mia. kr.
4,8
0,6
0,7
6,1
2017
Pct. af samlet
beløb
78
10
12
100
Projekttypen immaterielle aktiver omfatter sager om enkeltoverdragelser af immaterielle
aktiver og flytning af aktiviteter eller funktioner mellem koncernenheder. Som det frem-
går af tabellen varierer betydningen af denne projekttype meget fra år til år, fra at udgøre
34 pct. af de samlede forhøjelser i 2016 til kun at udgøre omkring 10 pct. i 2017.
Projekttypen øvrige sager omfatter transfer pricing-kontrolsager om finansiering, filialer i
Danmark og oliebranchen. Men også forhøjelser, der ikke er kontrolsager, men som op-
står som led i en MAP- eller APA-aftale med et andet land, indgår i denne projekttype.
Årets nedsættelser
SKAT har i 2017 foretaget 39 transfer pricing-nedsættelser af danske virksomheders skat-
tepligtige indkomster på i alt 3,3 mia. kr.
jf. tabel 5.
Tabel 5. Gennemførte transfer pricing-nedsættelser, 2011-2017
År
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
Antal
24
18
13
16
26
20
39
sager
Beløb,
781
351
311
5.352
449
11.460
3.331
mio.kr.
Kilde: SKAT
Note: Antal sager er opgjort som antal anmodninger om ophævelse af dobbeltbeskatning pr. selskab og pr. land.
Side 4 af 7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 273: Transfer pricing-redegørelse 2017
1936715_0005.png
Nedsættelserne er gennemført efter anmodning fra virksomheder, som ønsker ophævelse
af dobbeltbeskatningen enten efter skatteforvaltningslovens regler eller som MAP-an-
modning efter en dobbeltbeskatningsaftale eller efter EF-voldgiftskonventionen som
følge af en transfer pricing-forhøjelse enten i Danmark eller i udlandet.
Som det ses varierer nedsættelsesbeløbene fra år til år. Det er imidlertid væsentligt at be-
mærke, at der i 2017 er gennemført næsten dobbelt så mange nedsættelser som i 2016,
om end nedsættelserne pr. sag er væsentligt lavere. Som beskrevet ovenfor er det
vigtigt
ikke at se isoleret på et enkelt års nedsættelser eller forhøjelser, men se på en årrække for
at finde det strukturelle niveau.
I relation til nedsættelsessagerne ses imidlertid en udvik-
ling, der indebærer, at flere og flere lande laver flere og større transfer pricing-sager. Det
må derfor forventes, at antallet af nedsættelsessager fortsat vil stige, og at nedsættelsesbe-
løbene derfor tillige vil vise en stigende tendens.
MAP og APA
Arbejdet med virksomhedernes anmodninger om ophævelse af dobbeltbeskatning er ikke
en del af SKATs transfer pricing-kontrolindsats, men varetages af SKATs kompetente
myndighed efter internationale regler som oftest efter en dobbeltbeskatningsoverens-
komst eller EF-Voldgiftskonventionen.
Nedsættelser af den danske skat er ofte fremkommet som resultat af forhandlinger med
det andet land ved Mutual Agreement Procedure (MAP), men i tilfælde af fuld enighed
om armslængdevurderingen i den udenlandske forhøjelse, har SKAT godkendt anmod-
ningen uden forhandling med det andet land.
For alle lande, både OECD- og ikke OECD-lande, er der de senere år sket en stigning i
antallet af MAP-sager, og også sagsbehandlingstiderne har været stigende.
Som led i det store OECD-projekt om Base Erosion and Profit Shifting (BEPS) blev der
i 2015 offentliggjort en Action 14-rapport om forbedring og effektivisering af MAP-pro-
cesserne. Der blev bl.a. vedtaget nogle minimumsstandarder, herunder at en sag i gen-
nemsnit højst måtte tage to lande 24 måneder at løse, og der blev vedtaget en Peer Re-
view-proces, hvor de enkelte landes kompetente myndigheder skulle vurderes af deres
MAP-partnere og af OECD. Der blev også vedtaget nogle ensartede principper for opgø-
relsen af antallet af sager, hvor 2016 var det første år med de nye statistikprincipper. An-
tallet af sager, der er startet i 2016 eller senere, bliver opgjort på en anden måde end sager
startet før 2016.
Samtidig skal hvert enkelt lands statistikker for nye sager matches med de andre landes
statistikker for nye sager. Antallet af både verserende og afsluttede sager i 2016 er opdate-
ret ift. sidste års redegørelse, efter at tallene er blevet matchet med de andre landes kom-
petente myndigheder.
Side 5 af 7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 273: Transfer pricing-redegørelse 2017
1936715_0006.png
Der er i OECD stort fokus på, at alle BEPS-lande afsætter tilstrækkelige ressourcer til be-
handling af sager. Derfor har også SKATs kompetente myndighed i 2017 fået tilført flere
ressourcer til at løse denne opgave.
Ved udgangen af 2017 havde SKAT 148 verserende MAP-sager om transfer pricing med
forskellige lande i Europa, Amerika og Asien.
SKAT har i løbet af året afsluttet 51 MAP-sager, hvilket er næsten en fordobling i forhold
til året før,
jf. tabel 6.
Tabel 6. Antal verserende og afsluttede transfer pricing MAP-sager ultimo året
År
Antal verserende sager
Antal afsluttede sager
Kilde: SKAT
2012
76
13
2013
89
17
2014
105
23
2015
129
25
2016
149
27
2017
148
51
Ofte giver en dansk forhøjelse anledning til mere end én MAP-sag, idet én dansk forhø-
jelse fx kan give anledning til MAP-sager med fem andre lande, hvis virksomheden har
haft forkert prissatte koncerninterne transaktioner med virksomheder i disse fem lande. I
de år, hvor de danske forhøjelser stiger i antal, stiger antallet af MAP-sager således alt an-
det lige endnu mere.
En række af de verserende MAP-sager afventer desuden en afgørelse ved Landsskatteret-
ten, en højere klageinstans i Danmark eller en domstol i udlandet, før sagsbehandlingen af
MAP-sagerne kan komme i gang. Ved udgangen af 2017 afventede 26 gamle sager, dvs.
sager modtaget før 2016, af de i alt 148 verserende MAP-sager en klageafgørelse.
Blandt andet som følge af de ofte langstrakte revisions-, klage- og MAP-forløb vælger
mange virksomheder (enten i tilknytning til en MAP-sag eller på grundlag af tidligere erfa-
ringer med transfer pricing-kontrol i et eller flere lande) at anmode om en såkaldt
Advance Pricing Arrangement (APA).
En APA er en aftale mellem to eller flere landes kompetente myndigheder om principper
og forudsætninger for prissætningen af to eller flere koncernforbundne virksomheders
koncerninterne transaktioner for en nærmere defineret fremtidig periode, typisk fem år.
Dermed får virksomhederne både sikkerhed for behandlingen af de omfattede transaktio-
ner for en længere årrække og undgår tids- og ressourcekrævende transfer pricing-kontrol
i de to lande, selv om APA-processen i sig selv kan være omfattende for alle parter.
SKAT har i 2017 i alt indgået seks APA-aftaler med andre lande og havde i alt 27 APA-
anmodninger til behandling ved udgangen af 2017,
jf. tabel 7.
Side 6 af 7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 273: Transfer pricing-redegørelse 2017
1936715_0007.png
Tabel 7. Antal verserende og afsluttede Advance Pricing Arrangement-sager, ultimo
året, 2010-2016
År
Antal verserende sager
Antal afsluttede sager
Kilde: SKAT
2012
13
2
2013
11
5
2014
19
3
2015
19
8
2016
21
7
2017
27
6
Andre tiltag
Alternative Dispute Resolution (ADR)
I en pressemeddelelse, der blev udsendt i forbindelse med transfer pricing-redegørelsen
for 2015, tilkendegav skatteministeren, at SKAT skulle afprøve en konfliktmæglingsmodel
i transfer pricing-kontrolsagerne. Formålet var at skabe mere fremdrift i sagerne og at
undgå unødigt lange sagsforløb og retssager.
Projektet var inspireret af de britiske myndigheders erfaringer med ADR, hvor der blev
brugt både interne og eksterne mæglere eller mediatorer. Det blev påpeget, at SKAT i før-
ste omgang skulle bruge en model med en intern mediator.
ADR er i udgangspunktet et forsøg på fra begge parters side at opnå enighed om en tvist
med hjælp fra en mediator. Mediatoren skal ikke løse konflikten på parternes vegne, men
fungere som katalysator for, at parterne selv kommer med løsningsforslag og til sidst selv
løser konflikten.
SKAT har uddannet i alt 10 interne mediatorer inden for forskellige fagområder efter
samme model og principper og med de samme undervisere som i Storbritannien.
SKAT har gennemført i alt fire ADR-sager vedrørende igangværende transfer pricing-
kontroller og vil på baggrund af positive tilbagemeldinger fra både de eksterne og interne
deltagere i de gennemførte ADR-forløb fortsætte afprøvningen af modellen.
Når der har været yderligere sager igennem et ADR-forløb, vil Skattestyrelsen foretage en
egentlig evaluering af modellen og det samlede forløb.
Side 7 af 7