A/S Dansk Shell
Egeskovvej 265
7000 Fredericia
Denmark
CVR no.: 1037 3816
www.shell.dk
Skatteminister Karsten Lauritzen
Cc Skatteudvalget
Fredericia, 3. september 2018
Kære Karsten Lauritzen
A/S Dansk Shell fulgte forsommerens energiforhandlinger tæt, og vi kan forstå, at de udskudte forhandlinger
om regulering af den fremtidige brug af overskudsvarme snart skal i gang.
Shell har i Fredericia opbygget Europas mest energieffektive raffinaderi blandt andet gennem investeringer i
effektiv udnyttelse af overskudsvarmen fra raffineringsprocessen. Vi er i dag Danmarks største producent af
overskudsvarme til fjernvarmesystemet. Men der er også et potentiale for yderligere at udnytte
overskudsvarme fra raffinaderiet.
Vi kan forstå, at regeringen overvejer at ville indføre en prisregulering (normalforrentningsprincippet) af
overskudsvarme og yderligere øge beskatningen af den industrielle overskudsvarme
for at undgå ”falsk”
overskudsvarme. Både prisregulering og forøget afgift vil i høj grad ramme Shells raffinaderi (men også
andre store virksomheder såsom Aalborg Portland, Haldor Topsøe og Ardagh Glas (det tidligere
Holmegaard)), der vil sende regningen videre til fjernvarmeforbrugerne. Eksisterende overskudsvarme
risikerer derfor også at blive substitueret med biomasse eller med fossile energikilder, og nye
overskudsvarme-projekter risikerer aldrig at forlade tegnebrættet, fordi de ikke er rentable.
Der er ingen ”falsk
overskudsvarme”
på vores raffinaderi. Og det er utænkeligt,
at en ikke energieffektiv
proces, som falsk overskudsvarme ville være, ikke ville blive fanget af vores ISO-certificeringer, CSR- og
Miljørapporteringer, eller af revisor i vores Årsrapport. Det vil også være en uacceptabel klima- og
miljømæssig adfærd, som vi i Shell på ingen måde vil forbindes med, og som vi tager afstand fra.
Vi har i Shell gjort os overvejelser om en alternativ løsning, der for Shells vedkommende både sikrer øget
skattemæssige provenue til staten og fortsat fremmer brugen af overskudsvarme i Danmark.
Vores forslag er en afgift på 10 kr./GJ, uden de 10 års afgiftsfritagelse (95 ordningen). Det vil gøre det
muligt for os at bringe ekstra ca. 8 terajoule overskudsvarme i anvendelse, som vil kunne forsyne 10-12.000
husstande med fjernvarme. Hvis skatten er 10 kr/GJ og de øvrige forudsætninger er, som de er kendt, vil
vores energiafgiftsbetaling på overskudsvarme være ca. 22 DKKm/år, allerede fra 2020 / 2021. Dette vil
også gøre det muligt energieffektivt at udnytte ressourcerne fra Nordsøen jævnfør energiforligets intention
om fortsat udnyttelse af olie- og gasressourcerne. Investeringer i olie- og gasindvinding i Nordsøen giver
provenu til staten og aktiviteter, der understøtter dansk økonomi. Nordsøolien transporteres via rørledning til
raffinaderiet i Fredericia.
Vi vil derudover meget gerne leve op til en certificeringsordning,
der sikrer mod ”falsk”
overskudsvarme. Vi
har allerede en certificeringsordning, der sikrer at vi drives energieffektivt, som kan udvides til også at sikre,
at al overskudsvarme er
”ægte”. Shell vil gerne stå for at betale omkostningerne forbundet med
en sådan
certificeringsordning.