Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 262
Offentligt
1931875_0001.png
SKAT ud af krisen
- Et oplæg til politisk samling
25. september 2015
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Orientering om Statsrevisorernes kritik af Skatteministeriets udmøntning af reserve til styrkelse af inddrivelsen
1931875_0002.png
SKAT ud af krisen
Forord
2
Politisk samling om et SKAT i krise
Da regeringen tiltrådte for tre måneder siden, overtog vi ansvaret for en hårdt prøvet skatteadmi-
nistration. SKAT har været centrum for en række højspændte sager, som ganske vist har udspring
tilbage i tiden
men som her og nu er med til at svække danskernes tillid til skatteforvaltningen.
Det kan hverken befolkningen, det politiske system eller SKATs medarbejdere være tjent med.
Skattesystemet står for finansieringen af vores velfærdssamfund. Den politiske diskussion bør
handle om skatteniveau og -struktur, og ikke som i dag om administration og drift. Skiftende rege-
ringer gennem mange år bærer et ansvar for, at vi står, hvor vi står nu. Nu kalder situationen på, at
vi politikere tager ansvar og skaber rammerne for, at SKAT kan løse sine opgaver effektivt. Det
ansvar vil jeg appellere til, at vi tager i fællesskab
i politisk samling.
SKAT står med en række grundlæggende udfordringer. Ressourcerne er reduceret markant, og i
nogle tilfælde er de forventede effektiviseringer ikke fulgt med. IT-understøttelsen er stærkt ud-
fordret. Og enkeltsagerne
senest svindelsagen med udbytte og EFI-systemets sammenbrud
har skabt et negativt billede, som medarbejderne i SKAT ikke har fortjent.
Det er på den baggrund, at regeringen ønsker en plan for, hvordan vi får håndteret de konkrete
problemer, som presser sig på, og samtidig sætter en retning for SKAT i de kommende år. Det
bliver ikke let, og der er ikke en hurtig løsning, som på en gang fjerner SKATs problemer. Der vil
også vise sig nye udfordringer, og nye enkeltsager vil komme til.
Men mit fokus er fremadrettet. Vi skal være åbne og ærlige om SKATs udfordringer, hvis vi skal
have løst de problemer, vi står med. Og vi skal stræbe efter at opbygge en skatteforvaltning i ver-
densklasse. På nogle områder hører vi allerede til blandt de bedste. På andre er vi desværre slået
langt tilbage, og det kræver hårdt arbejde at få vendt billedet. Det arbejde stiller jeg mig gerne i
spidsen for og betragter denne plan
SKAT ud af krisen
som første skridt.
Karsten Lauritzen
Skatteminister
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Orientering om Statsrevisorernes kritik af Skatteministeriets udmøntning af reserve til styrkelse af inddrivelsen
1931875_0003.png
Indhold
3
Indhold
1. Et SKAT, som er udfordret.......................................................................................................................................................... 4
1.1 En handlingsplan for SKAT ................................................................................................................................................................................ 5
2. Svindel med refusion af udbytteskat ...................................................................................................................................... 8
2.1 Skatteministeriets Interne Revisions undersøgelse .............................................................................................................................. 8
2.2 Initiativer til styrket kontrol med refusioner af udbytteskat ............................................................................................................... 9
2.2.1 Sagsbehandling af refusioner centraliseres i ny enhed .................................................................................................... 10
2.2.2 Særlig task force med fokus på refusion af udbytteskat .................................................................................................. 10
2.2.3 Ny overvågnings- og analyseenhed skal monitorære alle typer af udbetalinger i SKAT ................................. 11
2.2.4 Ny Antisvindel-enhed mod international svindel og kriminalitet .................................................................................. 11
2.3 Early Warning om aktielån samt spørgsmålet om cum/ex ........................................................................................................... 11
2.3.1 Skatteministeriets konklusion i forhold til Early Warning og cum/ex ......................................................................... 12
2.3.1 Arbejdsgruppe skal kortlægge udfordringer på udbytteområdet ................................................................................ 13
3. Lukning af EFI
udvikling af nyt inddrivelsessystem .................................................................................................... 14
3.1 Kontrolleret nedlukning af EFI ....................................................................................................................................................................... 14
3.2 Konsekvenser for de offentlige restancer ............................................................................................................................................... 15
3.3 Beslutningen om idriftsættelse af EFI ....................................................................................................................................................... 17
3.4 SKATs Midlertidige Inddrivelse (SMI) ......................................................................................................................................................... 18
3.5 Fremtidens inddrivelsessystem ................................................................................................................................................................... 18
3.5.1 Etablering af ImplementeringsCenter for Inddrivelse - ICI ............................................................................................... 19
3.5.2 Ny lovgivning på inddrivelsesområdet mv. .............................................................................................................................. 20
4. På vej mod et nyt skattevæsen .............................................................................................................................................. 21
4.1 Flere ressourcer til SKAT.................................................................................................................................................................................. 21
4.2 Ny rekrutteringsstrategi for SKAT ................................................................................................................................................................ 22
4.3 Tilbundsgående undersøgelser af alle områder i SKAT .................................................................................................................. 22
4.4 Bedre styring og opfølgning i fremtidens SKAT ................................................................................................................................... 23
4.5 Nyt Advisory board skal rådgive SKATs ledelse .................................................................................................................................. 24
4.6 Fremtidens digitale skattevæsen ................................................................................................................................................................ 24
4.6.1 Ny it-organisering og nyt it-board ................................................................................................................................................. 25
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Orientering om Statsrevisorernes kritik af Skatteministeriets udmøntning af reserve til styrkelse af inddrivelsen
1931875_0004.png
SKAT ud af krisen
Kapitel 1
4
1. Et SKAT, som er udfordret
Skattesystemet er fundamentet for finansieringen af det danske samfund. SKAT har knap 6.500
ansatte, som opkræver ca. 950 mia. kr. årligt i skatter og afgifter. SKAT er dermed blandt de mere
effektive skattemyndigheder i den vestlige verden.
På nogle områder er SKAT meget langt fremme internationalt. Eksempelvis foregår skattebetalin-
gen for almindelige mennesker både simpelt og effektivt. Cirka 99,7 pct. af borgernes skat betales
korrekt og til tiden. De fleste danskere behøver ikke at ændre i deres årsopgørelse, men kan blot
lægge SKATs automatiske beregninger til grund for deres skattebetaling. På andre områder er der
imidlertid en række udfordringer. Det gælder fx i inddrivelsen af den offentlige gæld, administrati-
onen af ejendomsvurderingerne, inden for økonomistyring og regnskab, og i forhold til regelefter-
levelse for små og mellemstore virksomheder og nye krav på toldområdet.
SKATs opgaveløsning stiller store kompetencekrav, fordi skattelovgivning og -praksis er omfat-
tende og skal regulere et utal af forhold af høj kompleksitet. Arbejdet kræver omfattende it-
understøttelse, juridisk og økonomisk ekspertise og kapacitet til at styre komplekse processer og
store datamængder. Samtidig er det afgørende, at SKATs arbejde sker i overensstemmelse med
reglerne, og at borgere og virksomheder behandles ordentligt med fokus på bl.a. retssikkerhed.
Globaliseringen og den teknologiske udvikling stiller samtidig stigende krav til vidensniveauet i
SKAT, til det internationale samarbejde og til kontrolfunktionerne på skatteområdet.
De seneste år er SKAT omtalt negativt i medierne som følge af en række enkeltsager. Det drejer
sig aktuelt om svindel med refusion af udbytteskat til udenlandske investorer og om it-systemet
”Et Fælles Inddrivelsessystem”, som er fejlbehæftet. Disse sager svækker
tilliden til skatteforvalt-
ningen og til SKATs opgavevaretagelse og kan også gøre det vanskeligere at fastholde og rekrutte-
re dygtige medarbejdere. Det er derfor vigtigt at få løst disse problemer effektivt.
SKAT står samtidig over for en række mere grundlæggende udfordringer. Fra at bestå af en række
kommunale og statslige myndigheder, er skatteforvaltningen over de seneste godt 10 år blevet
lagt sammen og placeret i staten. Der er undervejs tilført store og komplekse opgaver. Forandrin-
gerne har resulteret i gevinster, eksempelvis i form af stordriftsfordele og ensartet sagsbehand-
ling, og der er sket en væsentlig reduktion i de administrative byrder for virksomheder og borgere.
På samme tid har de store forandringer imidlertid medført betydelige udfordringer for SKAT, som
meget hurtigt har skulle finde ensartede løsninger på de mange nye opgaver.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Orientering om Statsrevisorernes kritik af Skatteministeriets udmøntning af reserve til styrkelse af inddrivelsen
1931875_0005.png
SKAT ud af krisen
Kapitel 1
5
Sideløbende er ressourcerne til SKAT, bl.a. med baggrund i forventede og forholdsvis veldoku-
menterede effektiviseringsmuligheder, reduceret markant siden midten af 00’erne.
I perioden fra
sammenlægningen af de kommunale og statslige skatteforvaltninger (2005) og indtil reorganise-
ringen i 2013 blev der samtidig kun i meget begrænset omfang rekrutteret nye medarbejdere i
SKAT, og effektiviseringerne blev i vid udstrækning klaret ved naturlig afgang af erfarne medar-
bejdere.
Et så langvarigt de facto stop for ansættelse af nye medarbejdere har svækket mulighederne for
at sikre de kompetencer, som er nødvendige for at omstille organisationen til de nye opgaver og
vilkår. Det er en af årsagerne til, at SKAT er udfordret af mangel på specialiserede og højtuddan-
nede medarbejdere, især inden for specielle skattetekniske områder, jura, it, analyse- og statistik
og økonomi. Resultatet er, at SKATs samlede kompetencesammensætning ikke er optimal i for-
hold til de opgaver, der skal løses.
SKAT var tidligere førende inden for udvikling af it i det offentlige. I dag har SKAT imidlertid en
række basale udfordringer med hele it-understøttelsen. SKATs it består af op mod 200 systemer,
der bl.a. er udviklet ved knopskydning og ofte er indbyrdes forbundne. Centrale it-systemer er
leveret af forskellige eksterne leverandører. Viden om, hvordan de data og forretningsprocesser,
som er ’støbt’ ned i it-systemerne,
helt præcist hænger sammen, er dermed i høj grad placeret hos
SKATs it-leverandører og ikke hos SKAT selv. Derudover er data og systemer i mange tilfælde
dårligt dokumenterede, og SKAT har derfor ikke tilstrækkeligt indblik i dem.
Disse strukturelle udfordringer begrænser SKATs muligheder for selv at styre og kontrollere udvik-
lingen af it-understøttelsen. Det gør det også svært at konkurrenceudsætte systemerne, at skifte
leverandør, og at skabe sikkerhed for, at løsningerne følger lovens krav og er fleksible, så de kan
tilpasses, når regler eller behov ændres.
Dårligt fungerende it-systemer
og vanskelighederne ved at udvikle dem
er også en af hoved-
forklaringerne på problemerne på ejendomsvurderingsområdet og på de problemer, der er kon-
stateret på inddrivelsesområdet med it-systemet EFI. SKAT står derfor i dag i en situation, hvor
det er nødvendigt med en gennemgående udskiftning og modernisering af meget store dele af al
it i SKAT.
1.1 En handlingsplan for SKAT
Det er med det afsæt, at regeringen har ønsket en samlet handlingsplan for SKAT, som både
adresserer de aktuelle problemer på udbytte- og inddrivelsesområdet og samtidig giver en række
svar på, hvordan SKAT kan styrkes i forhold til at håndtere udfordringerne på længere sigt.
Regeringen vil bl.a. tilføre flere ressourcer til SKAT end hidtil planlagt for at løse de akutte proble-
mer og skabe bedre rammer for SKATs arbejde fremadrettet. SKATs udfordringer løses imidlertid
ikke blot ved at tilføre ressourcer. Det afgørende er, at ressourcerne anvendes rigtigt, og at SKAT
tilføres de rigtige kompetencer, herunder gennem relevant efteruddannelse.
Over de seneste år er der derfor i et samarbejde mellem SKAT og Skatteministeriets departement
igangsat analyser på alle SKATs forretningsområder. Sigtet med dette arbejde er, på et faktabase-
ret og gennemanalyseret grundlag, at styrke kvaliteten af SKATs opgavevaretagelse og sikre ef-
fektiv betjening af borgere og virksomheder. Arbejdet inddrager eksterne eksperter og stiller bl.a.
skarpt på strategi, ledelse og effektive styringsmodeller, forbedret kontrol og regnskab, kompe-
tenceudvikling, bedre it-understøttelse samt optimal og sikker anvendelse og organisering af data.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Orientering om Statsrevisorernes kritik af Skatteministeriets udmøntning af reserve til styrkelse af inddrivelsen
1931875_0006.png
SKAT ud af krisen
Kapitel 1
6
Regeringen ønsker, at dette arbejde fortsættes, og at fokus i arbejdet primært rettes mod styrket
kvalitet i opgavevaretagelsen og sikker implementering i organisationen. Samtidig skal der bedre
fokus på styring og opfølgning på anbefalinger fra Intern Revision og Rigsrevisionen.
Som en del af dette arbejde fastlægges nye rammer for it-understøttelse og udvikling, som skal
sikre, at de fejl, der opstod under udviklingen af for eksempel EFI, undgås. SKAT IT reorganiseres
til bedre at understøtte forretningen, og der nedsættes et it-board med nationale og internationale
it-eksperter, som skal rådgive SKAT om it,
jf. boks 1
.
Boks 1. Initiativer med sigte på at styrke SKATs generelle opgavevaretagelse
Bedre styring og opfølgning:
-
Alle områder i SKAT undersøges via tilbundsgående analyser for at sikre, at SKAT løser sine
opgaver tilfredsstillende og med den tilsigtede effekt.
-
Der oprettes en ny Styrings- og analyseafdeling i SKAT, som blandt andet vil bestå af et im-
plementeringskontor, der har til opgave at støtte og følge op på de enkelte forretningsområ-
ders implementering af analyserne. Afdelingen vil desuden bestå af en nyoprettet enhed for
Revision og Opfølgning, som skal sikre, at der følges op på revisionsrapporter fra Skattemini-
steriets Interne Revision og Rigsrevisionen.
-
Et nyt eksternt Advisory Board skal rådgive SKATs ledelse for at sikre, at SKAT inddrager vi-
den og erfaringer fra borgere, virksomheder og andre interessenter.
Nye medarbejdere og målrettet rekruttering:
-
Det planlagte rammefald fra 2015 til 2016 suspenderes.
-
Der tilføres 350 nye årsværk på inddrivelsesområdet samt 50 årsværk til at styrke udbytte-
området.
-
Der udarbejdes i samarbejde med det nye Advisory Board en ny rekrutteringsstrategi med
henblik på at sikre, at SKAT kan rekruttere nye medarbejdere med de rette kompetencer .
Nye rammer for it-udvikling i SKAT og reorganisering af it-området:
-
Der fastlægges en ny it-strategi i SKAT for at sikre, at SKAT fremover udvikler de nødvendige
it-systemer på en måde, så de fejl, der opstod under udviklingen af for eksempel EFI, undgås.
-
SKAT IT reorganiseres, så organiseringen i højere grad understøtter de enkelte forretningsom-
råder i SKAT.
-
Et nyt it-board med eksterne it-eksperter skal rådgive SKAT om it.
Som følge af de akutte problemer på udbytteområdet og den gradvise nedlukning af EFI har
SKATs direktør d. 24. september 2015 tjenestefritaget en række ledere med henblik på at vurdere
deres ansvar i de nævnte sager.
På inddrivelsesområdet tages derudover følgende initiativer:
SKAT tilføres flere ressourcer for på kort sigt at kunne løfte inddrivelsesopgaven manuelt. Det
digitale inddrivelsessystem, EFI, lukkes gradvist og kontrolleret, og i stedet oprettes
SKATs
Midlertidige Inddrivelse
(SMI).
Samtidig oprettes programenheden
ImplementeringsCenter for Inddrivelse
(ICI)
i Skat-
teministeriet. Centeret skal i et tæt samarbejde med bl.a. SKAT og eksterne eksperter udvikle
et helt nyt inddrivelsessystem, som skal være klar i 2019. Enheden udarbejder forslag til at
forenkle inddrivelseslovgivningen, så den bliver lettere at administrere. Desuden udarbejdes
forslag til ny lovgivning, som standser forældelse af fordringer under inddrivelse i tre år. En-
delig skal der gennemføres lovgivning, der muliggør afskrivning i videre omfang.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Orientering om Statsrevisorernes kritik af Skatteministeriets udmøntning af reserve til styrkelse af inddrivelsen
1931875_0007.png
SKAT ud af krisen
Kapitel 1
7
Det skal afdækkes og afgrænses, i hvilket omfang der skal ske genoptagelse, om SKAT kan
udsøge de skyldnere, der har været udsat for uretmæssig inddrivelse, og i hvilket omfang der
kan ske modregning i forbindelse med genoptagelse.
På baggrund af sagen om svindel med udbytterefusioner samt Skatteministeriets Interne Revisi-
ons undersøgelse af udbytteområdet tages desuden følgende initiativer:
Alle udbetalinger vedrørende refusion af udbytteskat samles i en ny afdeling i SKAT Kunde-
service, som styrkes med i alt 30 nye årsværk. Afdelingen skal både behandle nye anmod-
ninger samt de eksisterende anmodninger, som blev sat i bero i forbindelse med anmeldel-
sen til SØIK.
En ny overvågnings- og analyseenhed skal fremover overvåge alle typer af udbetalinger i
SKAT. Samtidig etableres en Antisvindel-enhed målrettet international svindel og kriminalitet
på skatteområdet.
Der oprettes en ny særlig task force med fokus på kontrol af udbytteskat, ligesom der ned-
sættes en tværfaglig og tværministeriel arbejdsgruppe på udbytteområdet, som skal se på,
om lovgivningen på området er tilstrækkelig. Den nye task force skal også undersøge penge-
institutternes ageren på området, idet der er tegnet et billede af, at nogle pengeinstitutter til-
syneladende ikke har fortolket skattereglerne om aktieudlån korrekt.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Orientering om Statsrevisorernes kritik af Skatteministeriets udmøntning af reserve til styrkelse af inddrivelsen
1931875_0008.png
SKAT ud af krisen
Kapitel 2
8
2. Svindel med refusion af udbytte-
skat
SKAT indgav i august 2015 en anmeldelse til Statsadvokaten for Økonomisk og International Kri-
minalitet (SØIK) om svindel med refusion af udbytteskat. Det skete som konsekvens af, at SKAT i
juli og august modtog oplysninger om mulig risiko for svindel med refusion af udbytteskat.
SKAT besluttede derfor at sætte refusion af udbytteskat midlertidigt i bero for at kunne iværksæt-
te yderligere undersøgelser og kontrol. SKAT har foreløbigt opgjort den formodede økonomiske
kriminalitet til 6,2 milliarder kroner. Der er tale om et skøn, og det kan ikke udelukkes, at beløbet
bliver højere, når sagen er fuldt afdækket.
2.1 Skatteministeriets Interne Revisions undersøgelse
På baggrund af anmeldelsen til SØIK iværksatte Skatteministeriets Interne Revision (SIR) en un-
dersøgelse af sagen. Undersøgelsen er nu afsluttet og sendt til Folketingets Skatteudvalg.
SIR, der tidligere har revideret området, har blandt andet set på SKATs processer, og om disse
håndterer SIRs tidligere afgivne anbefalinger. SIR har desuden undersøgt, hvorledes administrati-
onen og kontrollen omkring refusion af udbytteskat fremadrettet kan styrkes. Undersøgelsen
indeholder også en redegørelse for sager i Skatteministeriet om refusion af udbytteskat fra medio
2007 til 25. august 2015, herunder konkrete lovforslag og forelæggelser for minister og departe-
mentschef.
SIRs analyse er gennemført på knap fire uger, og selv om der er tale om en grundig gennemgang,
har tidsfristen sat grænser for analysens mulige omfang. Dokumenterne i sagen overdrages heref-
ter til Rigsrevisionen, som har igangsat sin egen undersøgelse af sagen.
Konklusionen på SIRs undersøgelse er en forholdsvis skarp kritik af hele området for refusion af
udbytteskat i SKAT. Det samlede billede er, at det ikke er sikkert, at svindlen kunne være undgået
med en mere effektiv kontrol, men den kunne givetvis være opdaget tidligere. De centrale kritik-
punkter er sammenfattet i
boks 2
, idet der henvises til SIRs rapport for en mere præcis gennem-
gang.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Orientering om Statsrevisorernes kritik af Skatteministeriets udmøntning af reserve til styrkelse af inddrivelsen
1931875_0009.png
SKAT ud af krisen
Kapitel 2
9
Boks 2. SIR identificerer følgende problemer
Procesejerskab
-
Intet entydigt ansvar for processen (delt mellem Kundeservice, Inddri velse og Indsats).
-
Manglende aktiv stillingtagen til niveau og setup for kontrollen.
-
Manglende tværgående overvågning af udbytteområdet.
Datastruktur
-
Manglende og uensartet registrering i it-systemerne.
-
Mangelfulde oplysninger om udenlandske udbyttemodtagere.
-
En intern maskinel udbyttekontrol har været ude af drift i en toårig periode.
Interne kontroller
-
Manglende kontrol af reelt aktionærforhold og af forudgående indeholdelse af udbytteskat.
-
Ingen vurdering af udsving.
-
Generelt svagt kontrolniveau.
-
Mangelfulde regnskabsgodkendelser.
-
Kontroller er ikke en integreret del af processen.
SIR har både i 2010 og 2013 udarbejdet rapporter om udbytteskat og er kommet med anbefalin-
ger til at styrke kontrollen samt sikre den fornødne ledelsesmæssige forankring af processen for
udbytteskat og refusion. Direktionen i SKAT besluttede på baggrund af SIR-rapporten fra 2013, at
forretningsenhederne Kundeservice og Inddrivelse skulle følge op på anbefalingerne, med Inddri-
velse som den hovedansvarlige enhed. SIR konkluderer i den netop afsluttede undersøgelse, at
der kun i begrænset omfang er sket opfølgning på anbefalingerne, og at opfølgningen ikke har
været tilfredsstillende.
Skatteministeriet skal føre tilsyn med SKAT, og Intern Revisions uafhængige rapporter er en del af
dette tilsyn. Der har i medierne været en diskussion af, hvilken rolle Skatteministeriets departe-
ment har spillet i forbindelse med revisionsrapporten fra 2013. Den pågældende rapport har ikke
været forelagt departementets ledelse.
Det skyldes, at det relevante kontor i Skatteministeriet kun har modtaget rapporten fra Intern
Revision i kopi (cc) i en mail stilet til Rigsrevisionen, og at det i mailen var angivet, at orienteringen
af ledelsen blev foretaget direkte af Intern Revision. Dette skete dog ikke i dette tilfælde. Hvorvidt
rapporten var blevet forelagt eller ej, ændrer imidlertid ikke på, at ansvaret for opfølgning på rap-
portens anbefalinger ligger hos SKATs ledelse, der har ansvaret for at følge op på rapporter fra
Intern Revision, der vedrører SKATs administration. Som en del af opfølgningen på sagen i Skat-
teministeriet er det præciseret, hvordan ministeriet følger op på rapporter fra Intern Revision.
2.2 Initiativer til styrket kontrol med refusioner af udbytteskat
Som konsekvens af SIRs konklusioner iværksættes en række initiativer, som skal styrke kontrol-
len,
jf. figur 1
. Initiativerne er rettet mod generelt at styrke kontrol med udbetalinger fra SKAT og
beredskabet over for svindel og kriminalitet, og mere specifikt mod at forbedre kontrollen med
udbytterefusioner.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Orientering om Statsrevisorernes kritik af Skatteministeriets udmøntning af reserve til styrkelse af inddrivelsen
1931875_0010.png
SKAT ud af krisen
Kapitel 2
10
Figur 1. Styrket indsats mod svindel med udbetalinger og international kriminalitet
Først og fremmest reorganiseres hele området, således at al udbetaling, kontrol og regnskab
flyttes ud af SKAT Inddrivelse og over i henholdsvis Kundeservice (udbetalingerne), Indsats (kon-
trol) og Økonomi (regnskab). Dermed fjernes alle udbetalinger fra SKAT Inddrivelse. I alt tilføres
udbytteområdet 50 nye årsværk.
2.2.1 Sagsbehandling af refusioner centraliseres i ny enhed
For at sikre et entydigt ansvar for alle fremtidige refusioner af udbytteskat centraliseres sagsbe-
handlingen i en ny afdeling i SKAT Kundeservice, som styrkes med i alt 30 årsværk.
Afdelingen skal både behandle nye anmodninger om refusion samt de eksisterende anmodnin-
ger, som blev sat i bero i forbindelse med anmeldelsen til SØIK. I alt er der pt. tilbageholdt ca.
20.000 anmodninger om refusion vedr. udbytteskat. SKAT vurderer, at en væsentlig andel af disse
anmodninger kan behandles meget snart, men at der er en vis andel, hvor der er risiko for svindel.
Disse anmodninger skal derfor kontrolleres særligt grundigt, før de kan udbetales. Sagsbehand-
lingen vil foregå manuelt, indtil nye digitale processer og evt. lovgivning er på plads.
Fremadrettet udvides processen for refusion af udbytteskat, så der fra modtagelsen af anmod-
ningen og frem til klargøringen til udbetaling sker en materiel gennemgang af grundlaget for udbe-
talingen. Det betyder i praksis, at afdelingen i Kundeservice modtager og behandler anmodnin-
gen, hvorefter det alene er godkendte anmodninger, der oversendes til udbetaling.
2.2.2 Særlig task force med fokus på refusion af udbytteskat
For at styrke kontrollen med refusionsanmodninger af udbytteskat nedsættes en særlig task force
i SKAT Indsats med fokus på kontrollen af refusioner af udbytter.
Task forcen har to overordnede formål. Task forcen skal for det første gennemføre kontrol med
refusionsanmodninger og dermed styrke kontrollen her og nu. For det andet skal task forcen fore-
tage analyser af området, identificere generelle mønstre og på den måde styrke sagsbehandlin-
gen på området i SKAT Kundeservice.
Task forcen skal desuden undersøge, hvordan det kan undgås, at der er fejl i indberetningerne om,
hvem der er den retmæssige ejer af udbyttet. Task forcen vil blive bemandet med 20 årsværk og
forankres i SKATs indsatsafdeling.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Orientering om Statsrevisorernes kritik af Skatteministeriets udmøntning af reserve til styrkelse af inddrivelsen
1931875_0011.png
SKAT ud af krisen
Kapitel 2
11
2.2.3 Ny overvågnings- og analyseenhed skal monitorære alle typer af udbetalinger i SKAT
På flere områder udbetaler SKAT relativt store beløb. Det gælder udbytteområdet men også ek-
sempelvis ved afregning af negativ moms.
For at skærpe kontrollen på disse områder mere generelt etableres en ny overvågnings- og analy-
se-enhed til at monitorere alle typer af udbetalinger i SKAT. Det gælder alt fra refusion af udbytter,
moms og registreringsafgift til tilbagebetaling af overskydende skat mv. Enheden vil således mo-
nitorere både SKAT Indsats, SKAT Kundeservice og SKAT Inddrivelse.
Såfremt der i en periode sker atypiske udsving i udbetalingerne på et konkret område, vil enheden
i samarbejde med den relevante enhed i SKAT analysere, hvad baggrunden for udsvingene kan
være. Enheden kan eventuelt stille udbetalingerne i bero i en periode, indtil årsagen er klarlagt,
eksempelvis hvis der er mistanke om organiseret misbrug af skattelovgivningen. Enhedens analy-
ser vil samtidig indgå i den løbende prioritering af SKATs kontrolindsats.
Overvågnings- og analyseenheden vil blive forankret i SKAT Økonomis nye afdeling for Styring og
Analyse (se kapitel 4) og få tilført 10 årsværk.
2.2.4 Ny Antisvindel-enhed mod international svindel og kriminalitet
For at styrke den generelle indsats mod international svindel og kriminalitet på skatteområdet
nedsættes desuden en ny Antisvindel-enhed. Enheden skal analysere trends og risikobilleder i
forhold til international organiseret kriminalitet og skattesvindel og sikre, at der er taget højde for
at værne sig mod disse i alle SKATs afdelinger.
Antisvindel-enheden vil blive bemandet med 20 årsværk og organisatorisk placeret i SKAT Ind-
sats.
2.3 Early Warning om aktielån samt spørgsmålet om cum/ex
Skatteministeriet modtog den 7. juli 2015 en såkaldt Early Warning fra SKAT, hvor SKAT udtrykte
bekymring om manglende klarhed i reglerne for aktielån og refusion af udbytteskat. I overens-
stemmelse med retningslinjerne for Early Warnings har Skatteministeriet udarbejdet en vurdering
af sagen.
Den fremsendte Early Warning har ikke nogen direkte forbindelse med svindelsagen, som efter de
foreliggende oplysninger først og fremmest handler om dokumentfalsk, men de to spørgsmål har
været omtalt samtidig i medierne.
Pengeinstitutter og andre finansielle virksomheder udlåner ofte aktier til andre aktører, herunder
udenlandske personer og selskaber. Der skal fortsat betales skat af udbyttet, uanset at aktien er
udlånt,
jf. boks 3,
som kort skitserer de vigtigste regler og begreber.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Orientering om Statsrevisorernes kritik af Skatteministeriets udmøntning af reserve til styrkelse af inddrivelsen
1931875_0012.png
SKAT ud af krisen
Kapitel 2
12
Boks 3. Gældende regler for refusion af udbytteskat og aktielån
Refusion af udbytteskat
Når et dansk selskab udlodder udbytte, og udbyttemodtageren (den retmæssige ejer) er hjemme-
hørende i udlandet, beskattes udbyttet som udgangspunkt med 27 pct. Hvis der ikke er grundlag
for at fravige udgangspunktet, skal det udloddende danske selskab indeholde 27 pct. af det sam-
lede udbytte som udbytteskat og indbetale udbytteskatten til SKAT.
Hvis der på basis af fx en dobbeltbeskatningsoverenskomst skal betales en lavere udbytteskat
typisk 15 pct.
kan udbyttemodtageren i udlandet (den retmæssige ejer
beneficial owner), der
har fået indeholdt de 27 pct., anmode SKAT om refusion og få udbetalt den for meget indeholdte
kildeskat, dvs. forskellen mellem de 15 pct. og 27 pct.
Aktielån
Aktielån kan anvendes til flere formål. Fx bruges aktielån til spekulation i faldende kurser ved, at
låntager låner aktier for at sælge aktierne dyrt i forventning om, at de kan genkøbes billigt, inden
de leveres tilbage til långiver (shortselling). Aktielån kan også bruges ved aktieemissioner.
Et aktielån registreres i Værdipapircentralen (VP) som et salg og dermed som et ejers kifte. Ved ak-
tielån er den skattemæssigt retmæssige ejer ikke nødvendigvis den aktionær, som er registreret
som ejer i VP, og som indberettes som udbyttemodtager.
Ved aktielån, hvor låntager ikke har videresolgt de lånte aktier, er långiver den retmæssige ejer til
udbyttet i skattemæssig henseende. I disse situationer er der ikke overensstemmelse mellem re-
gistreringen i VP og den skattemæssigt retmæssige ejer.
Hvis låntager derimod har videresolgt de lånte aktier til tredjemand, registreres tredjemand i u d-
gangspunktet som ejer og bliver samtidig skattemæssigt retmæssig ejer til udbyttet. I disse situati-
oner er der overensstemmelse mellem registreringen i VP og den retmæssige ejer.
I den fremsendte Early Warning er der rejst tvivl om den skattemæssige behandling af aktielån.
Desuden viser den pågældende Early Warning, at det kan være vanskeligt for SKAT at kontrollere,
hvem der er retmæssig ejer af udbyttet
og dermed hvem der er berettiget til refusion.
SKATs kontrolmæssige udfordringer knytter sig til, at lån
giver
, i tilfælde hvor der ikke er sket et
videresalg af aktierne til tredjemand, skattemæssigt er den retmæssige ejer af aktierne
og der-
med også vil være den retmæssige ejer af udbyttet, mens det er lån
tager
, der indberettes til SKAT
som ejer af aktierne. I Værdipapircentralen er det således den virksomhed eller person, som låner
aktierne, der registreres som ejer, og det registreres ikke, at der er tale om et aktielån.
Denne registrering kan ifølge SKAT indebære en risiko for, at der uberettiget udbetales refusion.
På den baggrund er det nødvendigt, at SKAT gennemfører mere detaljeret kontrol af hver enkelt
sag. SKAT foreslår i den pågældende Early Warning, at det bør overvejes at lovgive om den skat-
temæssige behandling af aktielån.
Det har herudover været fremme i medierne, at de tyske svindelsager med refusion af udbytte-
skat
de såkaldte cum/ex-sager
kunne have en dansk vinkel.
2.3.1 Skatteministeriets konklusion i forhold til Early Warning og cum/ex
Skatteministeriet har vurderet den fremsendte Early Warning og konkluderer, at det er långiver,
der i skattemæssig henseende er den retmæssige ejer af udbyttet på aktien, når aktien ikke er
videresolgt til tredjemand. Det er kun den retmæssige ejer, der kan få godskrevet eller tilbagebe-
talt indeholdt udbytteskat, i det omfang betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. En person, som
låner en aktie, fx af en dansk bank og modtager udbytte, vil således ikke være berettiget til refusi-
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Orientering om Statsrevisorernes kritik af Skatteministeriets udmøntning af reserve til styrkelse af inddrivelsen
1931875_0013.png
SKAT ud af krisen
Kapitel 2
13
on af udbytteskat. Det skal ses i sammenhæng med, at långiver (som typisk får udbyttekompen-
sation af låntager) er retmæssig ejer af udbyttet og dermed også skattepligtig af udbyttet.
At andre lande evt. har en anden fortolkning af retmæssig ejer-begrebet er ikke relevant i en dansk
skattemæssig sammenhæng. En opgivelse af retmæssig ejer-begrebet vil kunne åbne for, at det
via aktielån bliver muligt at føre udbytter derhen, hvor skatten er lavest. Det vil medføre et ansee-
ligt provenutab i Danmark.
Den skattemæssige behandling af udbytte i forbindelse med aktielån er tilstrækkeligt klarlagt via
offentliggjort praksis. Praksis efterlader således ingen tvivl om, hvem der er den retmæssige ejer
af udbyttet, og dermed hvem der er berettiget til evt. udbytterefusion.
På den baggrund vurderes der ikke at være behov for lovgivningsinitiativer, for så vidt angår ind-
holdet af de gældende regler. De mulige risici ved aktielån skal således
i relation til den frem-
sendte Early Warning
ses i sammenhæng med, at der kan være uoverensstemmelse mellem de
til SKAT indberettede oplysninger og de skattemæssige ejerforhold. Det kan gøre det vanskeligere
at kontrollere, hvem der skal have refusion. Det vil være et fokusområde i den nyoprettede task
force om kontrol på udbytteområdet.
Der har ligeledes i medierne været rejst spørgsmål om, hvorvidt tyske svindelsager med refusion
af udbytteskat
de såkaldte cum/ex-sager
har en dansk vinkel. I de tyske sager blev der uberet-
tiget opnået refusion af udbytteskat på en udbyttekompensationsbetaling til långiver, selvom der
ikke var indeholdt udbytteskat af denne udbyttekompensation.
Det er Skatteministeriets vurdering, at de tyske cum/ex-sager ikke umiddelbart udgør et problem i
forhold til dansk lovgivning. Det er alene den retmæssige ejer, der er skattepligtig af udbyttet og
dermed berettiget til refusion af indeholdt udbytteskat (hvis der er tale om en udenlandsk aktio-
nær). Hvis der sker refusion flere gange for samme indeholdte udbytteskat
herunder af en ud-
byttekompensationsbetaling - vil det være i strid med gældende ret.
Skatteministeriet vil dog under alle omstændigheder analysere de gældende regler for beskat-
ning, indeholdelse og indberetning af udbytte med henblik på at sikre, at reglerne er tilstrækkeligt
robuste.
Desuden skal SKATs nyoprettede task force undersøge pengeinstitutternes ageren på området,
idet der er tegnet et billede af, at nogle pengeinstitutter tilsyneladende ikke har fortolket skatte-
reglerne om aktieudlån korrekt.
2.3.1 Arbejdsgruppe skal kortlægge udfordringer på udbytteområdet
For at sikre, at lovgivningen på udbytteområdet generelt er robust og tidssvarende, nedsættes
desuden en ny tværfaglig og tværministeriel arbejdsgruppe. Arbejdsgruppen skal kortlægge gæl-
dende regler og praksis for beskatning, indeholdelse og indberetning af udbytte med henblik på at
vurdere behovet for justerede regler på området. Arbejdsgruppen har deltagere fra relevante
ministerier, SKAT og Finanstilsynet.
Arbejdsgruppen vil udarbejde en første afrapportering medio 2016.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Orientering om Statsrevisorernes kritik af Skatteministeriets udmøntning af reserve til styrkelse af inddrivelsen
1931875_0014.png
SKAT ud af krisen
Kapitel 3
14
3. Lukning af EFI
udvikling af nyt
inddrivelsessystem
I 2005 blev al inddrivelse af gæld til det offentlige samlet i SKAT. Tidligere varetog forskellige stats-
lige myndigheder inddrivelsen af forskellige typer af gæld, mens den kommunale gæld mv. blev
inddrevet af kommunerne selv. Det betød blandt andet, at borgerne oplevede store forskelle i
sagsbehandlingen, alt efter hvilken kommune de boede i, eller hvilken gæld der var tale om.
Samlingen af inddrivelsen i SKAT skabte mulighed for stordriftsfordele og ensretning af inddrivel-
sen, så alle borgere og virksomheders gæld blev inddrevet på en ensartet og effektiv måde. For-
målet med Et Fælles Inddrivelsessystem (EFI), hvis udvikling blev igangsat i 2006, var at under-
støtte denne ensartethed i inddrivelsen, samt at realisere en mere effektiv inddrivelse ved at au-
tomatisere inddrivelsesprocesserne i ét it-system.
Systemet blev imidlertid forsinket ad flere omgange, og udgifterne til systemet blev langt højere
end forventet. EFI blev sidenhen trinvist idriftsat fra september 2013.
3.1 Kontrolleret nedlukning af EFI
Efter idriftsættelsen blev det imidlertid klart, at et fuldt funktionsdygtigt EFI ville blive yderligere
forsinket, og at EFI ville kræve yderligere tilførsel af ressourcer. På baggrund af de store udfordrin-
ger med EFI blev det i 2014 besluttet, at der skulle igangsættes en grundig gennemgang af hele
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Orientering om Statsrevisorernes kritik af Skatteministeriets udmøntning af reserve til styrkelse af inddrivelsen
1931875_0015.png
SKAT ud af krisen
Kapitel 3
15
systemet. Skatteministeriet indgik derfor i februar 2015 en aftale med det internationale it-firma
Accenture samt Kammeradvokaten og konsulenthuset Valcon om at gennemføre en række analy-
ser af EFI og inddrivelsesområdet i SKAT.
Med udgangspunkt i en færdig delrapport fra Kammeradvokaten den 8. september 2015, som
konkluderede, at der på grundlag af EFI blev gennemført ulovlig inddrivelse, suspenderede SKAT
al automatisk inddrivelse af gæld via EFI.
Skatteministeriet har ved udgangen af september 2015 modtaget de endelige analyser. Både
Accenture og Kammeradvokaten har i de endelige analyser konkluderet, at der er omfattende fejl
og mangler med EFI-systemet, samt at systemet generelt er så fejlbehæftet og komplekst, at det
vil være særdeles vanskeligt og meget tids- og ressourcekrævende at udbedre systemets fejl, så
det kan blive fuldt funktionsdygtigt. Regeringen har på den baggrund besluttet at annmode Fi-
nansudvalget om, at EFI fremover ikke skal anvendes som it-understøttelse af inddrivelsesområ-
det.
EFI kan imidlertid ikke lukkes ned med det samme. Det skyldes dels, at nedlukningen af et så
komplekst it-system tager tid, dels at EFI har en række indbyrdes afhængigheder med andre
systemer i SKAT og dels, at EFI understøtter den resterende manuelle inddrivelse. SKAT vil derfor
med bistand fra Accenture over den kommende tid foretage en kontrolleret og gradvis nedlukning
af EFI, hvis Folketingets Finansudvalg tilslutter sig dette.
3.2 Konsekvenser for de offentlige restancer
De samlede restancer, som SKAT skal inddrive, er steget de senere år. Det skyldes bl.a. proble-
merne med at få EFI til at virke efter hensigten. Udfordringerne de næste år er bl.a. at opbygge et
midlertidigt system til at inddrive offentlig gæld. Indtil da vil inddrivelsen i høj grad ske manuelt.
De restancer, som SKAT skal inddrive, er blandt andet overtaget fra andre myndigheder, som
allerede har forsøgt at opkræve pengene. Det er derfor de dårligste betalere, der ender i SKAT, og
derfor langtfra alle restancer, som bliver betalt. Samlet var de offentlige restancer på ca. 74 mia. kr.
ved udgangen af august 2015,
jf. figur 2
. Gælden er her opgjort til dens nominelle værdi. Der er
således ikke taget hensyn til, at nogle af gældsposterne ikke kan inddrives, fx fordi skyldneren har
meget lav indkomst.
Figur 2. Udestående restancer
74,2 mia. kr.
33,5 mia. kr.
Nominel værdi
Reel kursværdi (foreløbigt skøn)
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Orientering om Statsrevisorernes kritik af Skatteministeriets udmøntning af reserve til styrkelse af inddrivelsen
1931875_0016.png
SKAT ud af krisen
Kapitel 3
16
På den baggrund er der udarbejdet en metode til at opgøre fordringernes såkaldte kursværdi,
jf.
boks 4
. Restancerne opgjort til kursværdi giver et skønsmæssigt billede af, hvor stor en del af
restancerne, som rent faktisk kan forventes at blive inddrevet. Som det fremgår af
figur 2
, skønnes
restancerne til ca. 33,5 mia. kr., når de opgøres til kursværdi.
Boks 4. Kursværdi
Nominel værdi
Den nominelle værdi udtrykker en restances pålydende værdi, dvs. det beløb, som restanten skyl-
der.
Kursværdi
Kursværdien er et estimat for, hvad en fordring reelt er værd, når restantens betalingsevne mv. ta-
ges i betragtning.
En stor del af skyldnerne har en meget lav eller ingen betalingsevne, hvorfor SKAT efter lovgivnin-
gen har begrænsede muligheder for at inddrive de pågældende restanters gæld.
Fordi kursværdien tager højde for restanternes aktuelle betalingsevne , giver kursværdien et mere
retvisende billede af restancernes reelle værdi end den nominelle værdi.
Opgørelser viser, at under halvdelen af den samlede restancemasse reelt vil kunne inddrives, ho-
vedsageligt som følge af manglende betalingsevne hos restanterne.
Blandt andet som følge af problemerne med EFI er det imidlertid ikke alle disse fordringer, som
har retskraft. Nogle fordringer må SKAT således ikke inddrive. På bagrund af dataanalyser og
stikprøveundersøgelser er det skønsmæssigt vurderingen, at samlet ca. 91 pct. af de inddrivelige
fordringer (dvs. hvor skyldner har betalingsevne) har retskraft,
jf. tabel 1
. Dvs. at omkring 3 mia. kr.
ud af det samlede beløb på de 33 mia. kr. formentlig ikke kan inddrives på grund af manglende
retskraft. Der er tale om et usikkert skøn.
De 33 mia. kr. er fordelt på i alt ca. 20,5 mio. fordringer. Det er ikke praktisk muligt at sagsbehandle
alle disse fordringer. Som led i analyserne af EFI har Kammeradvokaten og Accenture derfor gen-
nemført en stikprøvebaseret segmentering af fordringsmassen (øjebliksbillede 28. august 2015)
med det formål at identificere fordringer, som er retskraftige og kan inddrives, og fordringer, hvor
det ikke har været muligt at fastslå retskraft med tilstrækkelig sikkerhed. Dette har resulteret i
identifikation af en gruppe på ca.
7,5 mio. ”grå” fordringer, hvor
det ikke med stor sikkerhed har
været muligt at afklare, hvorvidt de er retskraftige eller ej. Disse fordringer vil enten skulle gen-
nemgås manuelt eller afskrives blokvis.
Dertil kommer en gruppe på ca. 9,1 mio. fordringer, hvor retskraften som udgangspunkt kan afkla-
res automatisk (maskinelt). For en lille del af disse fordringer vil der forventeligt ikke kunne fast-
slås retskraft maskinelt, og de vil blive overført til det grå segment. De resterende ca. 3,6 mio. for-
dringer vurderes at være retskraftige og kan derfor inddrives, hvis restanten har betalingsevne.
Hvis fordringerne er under bobehandling, vil fordringernes retskraft bliver undersøgt under be-
handlingen. Disse fordringer er derfor undtaget af analysen.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Orientering om Statsrevisorernes kritik af Skatteministeriets udmøntning af reserve til styrkelse af inddrivelsen
1931875_0017.png
SKAT ud af krisen
Kapitel 3
17
Tabel 1. Segmentering af fordringsmassen efter retskraft
Nominel
værdi
10
12,9
17
34,3
74,2
Sandsyn-
lighed for
retskraft
0,85
0,99
0,98
0,81
0,91
Fordringshaver
Undtaget: Fordringer under bobehandling
Hvide: Fordringer som er fundet retskraf-
tige
Antal
0,3
3,6
Kursværdi
2,1
7,7
9,7
14
33,5
Potentielt Hvide: Fordringer hvor retskraft
kan afklares automatisk (maskinelt)
9,1
Grå: Fordringer hvor retskraften kun kan
afklares manuelt
Total
7,5
20,5
Anm.: Totalerne for nominel værdi og kursværdi er afrundet. Det bemærkes,
at kolonnen ”Antal” viser antal fordringer ekskl.
rentefordringer. Tallene i de øvrige kolonner er inkl. renter. Antal, nominel værdi og sandsynlighed for retskraft er baseret
på en opgørelse af 28. august 2015. Kursværdien er baseret på en opgørelse af 31. juli 2015.
I de kommende måneder udarbejdes en model og et beslutningsgrundlag for en endelig segmen-
tering af den ”grå” fordringsmasse med henblik på anbefalinger til, hvilke fordringer der skal gen-
nemgås yderligere i en manuel proces, og hvilke der bør afskrives. Der vil desuden blive foretaget
en fornyet analyse af de øvrige fordringstyper.
Afskrivninger af restancer efter de nævnte principper vil forudsætte særskilt lovgivning. Sigtet er at
inddrive så stor en del af restancerne som muligt med de ressourcer, der er til rådighed til at udfø-
re opgaverne. Det vurderes dog, at der vil skulle afskrives et større antal restancer med en samlet
kursværdi på et anseeligt milliardbeløb.
3.3 Beslutningen om idriftsættelse af EFI
SKATs ledelse modtog såvel under udviklingen af systemerne som før, under og efter idriftsættel-
sen af EFI og DMI løbende orienteringer og faglige vurderinger fra projektet og eksterne rådgivere,
som udgjorde beslutningsgrundlaget vedr. projektets fremdrift. De løbende afrapporteringer førte
til en beslutning om trinvis idriftsættelse. Op til den trinvise idriftsættelse viste orienteringerne, at
systemerne var klar til idriftsættelse. Efter idriftsættelsen viste orienteringerne, at systemerne
understøttede lovmedholdelig inddrivelse og ville kunne færdigudvikles inden for en overskuelig
tidshorisont.
Skatteministeriets ledelse og SKATs direktion drøftede status på EFI på alle kvartalsmøder i 2013
og 2014. Drøftelserne skete på grundlag af projektets vurderinger. Det har imidlertid vist sig, at
projektets faglige vurderinger i beslutningsgrundlag til SKATs direktion var mangelfulde og ikke
levede op til sædvanlige faglige standarder. Endvidere blev advarsler og bekymringspunkter om
systemets parathed til idriftsættelse fra eksterne rådgivere og leverandører til SKAT IT ikke videre-
formidlet til SKATs direktør, sådan som man måtte forvente i lyset af karakteren af de fremsatte
bekymringer
, jf. Redegørelse om Et Fælles Inddrivelsessystem
, som er oversendt til Folketingets
Finansudvalg og Skatteudvalg.
Set i lyset af Accentures og Kammeradvokatens konklusioner og anbefalinger burde EFI-systemet
ikke have været idriftsat under de på tidspunktet for idriftsættelsen givne forhold. Samtidig er det
særdeles kritisabelt, at der ikke er tilvejebragt et retvisende beslutningsgrundlag for SKATs øver-
ste ledelse forud for beslutningen om idriftsættelse, samt at advarsler og bekymringspunkter om
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Orientering om Statsrevisorernes kritik af Skatteministeriets udmøntning af reserve til styrkelse af inddrivelsen
1931875_0018.png
SKAT ud af krisen
Kapitel 3
18
systemets parathed til idriftsættelse fra eksterne rådgivere og leverandører til SKAT IT ikke er
blevet videreformidlet til SKATs direktør.
Der har under udviklingen af EFI og DMI været en række tvister med leverandørerne, hvilket ikke i
sig selv er usædvanligt i it-udviklingsprojekter. Kammeradvokaten er dog blevet bedt om at fore-
tage en nærmere vurdering af kontraktgrundlaget.
3.4 SKATs Midlertidige Inddrivelse (SMI)
Som konsekvens af udfordringerne på inddrivelsesområdet etableres en midlertidig løsning for
inddrivelsen i form af
SKATs Midlertidige Inddrivelse
(SMI). Forretningsområdet skal varetage alle
de eksisterende opgaver i det nuværende SKAT Inddrivelse og skal ledes af en ny direktør, som
bliver en del af SKATs direktion.
SMI skal varetage følgende særlige opgaver:
Nedlukning:
Nedlukning af ulovlige funktioner i EFI.
Manuel drift:
Midlertidig inddrivelse via manuel sagsbehandling.
Oprydning:
Håndtering af oprydningsaktiviteter såsom genoptagelsessager og klagebehand-
ling som følge af fejl i data og ulovlig inddrivelse, samt manuel gennemgang af fordringer
med dataproblemer.
Afskrivninger:
Afskrivning af udvalgte fordringer med usikkerhed om fordringens retskraft.
Nye krav, som sendes til inddrivelse i SKAT, vil som udgangspunkt blive prioriteret med henblik på
at undgå en situation, hvor skyldnere ikke oplever en konsekvens ved have gæld til det offentlige.
Denne indsats vil dog skulle prioriteres i forhold til de tilgængelige ressourcer og øvrige betydelige
drifts- og oprydningsopgaver, som skal løses i de kommende år.
Ligeledes vil der blive prioriteret sagsbehandlingsressourcer til håndtering af erhvervsrestancer
og øvrige udvalgte restancer baseret på væsentlighed og risiko.
SMI bemandes af medarbejdere fra SKAT Inddrivelse. Derudover er der truffet beslutning om at
tilføre området yderligere 315 nye årsværk, som både skal løse opgaver vedrørende dataopryd-
ning og inddrivelse af nye fordringer. I alt vil der således være godt 1.200 årsværk til inddrivelsen
af gæld i de kommende år.
Samtidig understøttes inddrivelsesorganisationen af ekstern konsulentbistand og af Kammerad-
vokaten med henblik på juridisk bistand i de nævnte opgaver samt optimal styring og planlægning
i perioden frem til det nye inddrivelsessystem er på plads.
3.5 Fremtidens inddrivelsessystem
Parallelt starter arbejdet med at opbygge et nyt permanent inddrivelsessystem frem mod 2019.
Det drejer sig både om udvikling af ny it-understøttelse samt udarbejdelse af ny og forenklet ind-
drivelseslovgivning. Desuden skal ny lovgivning standse forældelse af fordringer under inddrivel-
se i tre år.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Orientering om Statsrevisorernes kritik af Skatteministeriets udmøntning af reserve til styrkelse af inddrivelsen
1931875_0019.png
SKAT ud af krisen
Kapitel 3
19
Udgangspunktet er, at inddrivelsen af gæld fortsat skal være samlet hos én myndighed. SKAT er
de seneste ti år nået langt i opfyldelsen af målsætningerne for sammenlægningen af inddrivel-
sesområdet. Der gælder fælles regler og praksis for udøvelse af inddrivelsesarbejdet, og skyldne-
re med ens forhold behandles ensartet, uanset hvor i landet, de er hjemmehørende. Når én myn-
dighed har ansvaret for inddrivelsen, sikres det desuden, at skyldneren oplever en helhedsorien-
teret og ensartet behandling, selv om vedkommende har forskellige gældsposter. Samtidig und-
gås dobbeltarbejde ved en koordineret og entydig inddrivelse, hvor de samlet set mest effektive
inddrivelsesmidler kan bringes i anvendelse.
At den sidste vigtige forudsætning
etablering af ét samlet it-system for inddrivelsen
bag opnå-
else af målene med fusionen ikke er lykkes, ændrer derfor ikke på, at retssikkerhed, stordriftsfor-
dele og effektiv inddrivelse bedst opnås, når det er én ansvarlig myndighed, der står for opgave-
løsningen.
3.5.1 Etablering af ImplementeringsCenter for Inddrivelse - ICI
Udviklingen af et nyt inddrivelsessystem koordineres fra en ny programorganisation
Implemente-
ringsCenter for Inddrivelse (ICI
) i Skatteministeriet.
Det indebærer blandt andet følgende opgaver:
Udvikling af It:
Udvikling af it-løsning til fremtidig understøttelse af inddrivelsesindsatsen i
sammenhæng med nedlukning af EFI og DMI.
Lovgivning:
Udarbejdelse af lovforslag til understøttelse af nøddriften i
SKATs Midlertidige
Inddrivelse
(SMI), samt lovforslag der skal forenkle inddrivelseslovgivningen og dermed gøre
en mere enkel systemunderstøttelse af inddrivelsesaktiviteterne mulig.
ICI skal bemandes med medarbejdere, der besidder både it-, proces-, forretnings-, og lovgiv-
ningskompetencer. Bemandingen vil derfor ske både ved overførsel af medarbejdere fra SKAT
Inddrivelse, Skatteministeriet samt nye ansættelser.
Udviklingen af nye it-systemer til at understøtte den fremtidige inddrivelse vil blive tilrettelagt med
henblik på at undgå de problemer, der er opstået med EFI. Det indebærer blandt andet, at it-
systemerne gøres forretningsnære, at udviklingen skal foregå i afgrænsede programmer, samt at
kompleksiteten af systemerne begrænses.
Når det nye system er færdigudviklet og klar til at blive taget i brug, etableres en samlet ny inddri-
velsesorganisation via en fusion af ICI og
SKATs Midlertidige Inddrivelse
(SMI),
jf. figur 3.
Her skal
der endvidere tages stilling til, hvor fremtidens inddrivelsessystem skal placeres organisatorisk.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Orientering om Statsrevisorernes kritik af Skatteministeriets udmøntning af reserve til styrkelse af inddrivelsen
1931875_0020.png
SKAT ud af krisen
Kapitel 3
20
Figur 3. SKATs Midlertidige Inddrivelse og udviklingen af nyt inddrivelsessystem
3.5.2 Ny lovgivning på inddrivelsesområdet mv.
Som en del af genopretningen på inddrivelsesområdet skal ICI udarbejde lovforslag til understøt-
telse af nøddriften i
SKATs Midlertidige Inddrivelse
(SMI), samt lovforslag der forenkler inddrivel-
seslovgivningen, så den understøtter ensartethed og automatisering af inddrivelsen.
Regeringen vil i oktober 2015 fremsætte et lovforslag, som standser forældelse af fordringer un-
der inddrivelse i tre år.
Regeringen vil desuden fremsætte et lovforslag, der muliggør afskrivning i videre omfang.
Kammeradvokaten har blandt andet konkluderet, at den nuværende lovgivning er for kompleks til
fuld it-understøttelse, og det er vurderingen at der er behov for en forenkling.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Orientering om Statsrevisorernes kritik af Skatteministeriets udmøntning af reserve til styrkelse af inddrivelsen
1931875_0021.png
SKAT ud af krisen
Kapitel 4
21
4. På vej mod et nyt skattevæsen
Skatteforvaltningen i Danmark har gennem de seneste årtier gennemgået store forandringer.
Skattelovgivning og skatteområdet hører til blandt de mest specialiserede og teknisk krævende
forvaltningsområder. Samtidig øges kravene bl.a. i takt globaliseringen og den digitale udvikling.
4.1 Flere ressourcer til SKAT
Det er afgørende, at SKAT har de rette kompetencer til at løse de opgaver, som organisationen
skal kunne løfte.
Ressourcerne til SKAT er, bl.a. med baggrund i forventede og forholdsvis veldokumenterede ef-
fektiviseringsmuligheder, reduceret markant siden midten af 00’erne. På samme tid har SKAT haft
svært ved at rekruttere nye medarbejdere med de nødvendige kompetencer.
I lyset af de udfordringer, som SKAT står over for, er der behov for at tilføre SKAT yderligere res-
sourcer i de kommende år, blandt andet til ansættelse af nye sagsbehandlere til
SKATs Midlertidi-
ge Inddrivelse
fra 2016 og frem samt til at håndtere den styrkede kontrol på blandt andet udbyt-
teområdet.
Regeringen har derfor besluttet, at SKAT tilføres 130 mio. kr. i 2016 og 240 mio. kr. årligt fra 2017,
jf.
figur 4.
Det svarer til en tilbagerulning af de tidligere planlagte besparelser på 315 årsværk, 35
ekstra årsværk til inddrivelsesområdet samt 50 ekstra årsværk til udbytteområdet.
Det er regeringens udgangspunkt, at der skal afsættes de nødvendige ressourcer frem til 2019 for
at sikre en effektiv inddrivelse af restancerne. Derfor kan der være behov for at justere rammerne
løbende for at tage højde for eventuelle yderligere ressourcebehov. Hertil kommer merbevillinger
til udvikling af it-systemer, håndtering af klager og genoptagelser mv., der først kan fastlægges på
et senere tidspunkt.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Orientering om Statsrevisorernes kritik af Skatteministeriets udmøntning af reserve til styrkelse af inddrivelsen
1931875_0022.png
SKAT ud af krisen
Kapitel 4
22
Figur 4. Flere ressourcer til fremtidens SKAT (faste priser)
Mio. kr.
6.000
5.500
5.000
4.500
4.000
2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017
SKATs tidligere forudsatte ramme
SKATs justerede ramme som foreslået af regeringen på FFL16
Mio. kr.
6.000
5.500
5.000
4.500
4.000
Anm: Opgørelsen er i vis omfang skønsmæssigt opgjort, da SKATs aktiviteter har ligget på forskellige konti på Finansloven
i perioden 2007-2015.
4.2 Ny rekrutteringsstrategi for SKAT
SKATs udfordringer løses imidlertid ikke blot ved at tilføre ressourcer. Det afgørende er, at res-
sourcerne anvendes rigtigt, og at SKAT tilføres de rigtige kompetencer.
I perioden fra sammenlægningen af de kommunale og statslige skatteforvaltninger (2005) og
indtil reorganiseringen i 2013 blev der kun i meget begrænset omfang rekrutteret nye medarbej-
dere i SKAT. Antallet af medarbejdere blev reduceret væsentligt, bl.a. ved naturlig afgang. SKATs
samlede kompetencesammensætning er ikke optimal i forhold til de opgaver, der skal løses.
SKAT mangler specialiserede og højtuddannede medarbejdere, især inden for jura, it, analyse-
medarbejdere og økonomi.
SKATs direktion vil derfor søge bidrag fra det nye Advisory Board bestående af eksterne rådgivere
til at udarbejde en handleplan for rekruttering af nye kompetencer til SKAT. Den nye rekrutterings-
strategi skal være færdig i foråret 2016.
4.3 Tilbundsgående undersøgelser af alle områder i SKAT
Siden foråret 2014 er der i et samarbejde mellem SKAT og Skatteministeriets departement igang-
sat tilbundsgående analyser af alle SKATs afdelinger. Sigtet med dette arbejde er at styrke kvalite-
ten af SKATs opgavevaretagelse og på det grundlag sikre en effektiv, enkel og korrekt betjening af
borgere og virksomheder,
jf. boks 5.
På den måde danner analyserne grundlaget for tilrettelæggel-
sen af den samlede fremtidige skatteopgave.
Arbejdet inddrager eksterne eksperter og stiller bl.a. skarpt på strategi, ledelse og effektive sty-
ringsmodeller, forbedret kontrol og regnskab, kompetenceudvikling, bedre it-understøttelse samt
optimal anvendelse og organisering af data. Analyserne peger foreløbigt på, at der er mange mu-
ligheder for at løse opgaverne bedre i fremtidens skattevæsen.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Orientering om Statsrevisorernes kritik af Skatteministeriets udmøntning af reserve til styrkelse af inddrivelsen
1931875_0023.png
SKAT ud af krisen
Kapitel 4
23
Regeringen har besluttet, at arbejdet med at kortlægge udfordringer og løsninger i skatteadmini-
strationen fortsættes, og at fokus i arbejdet rettes mod styrket kvalitet i opgavevaretagelsen og
sikker implementering i organisationen.
Samtidig sættes en række tiltag i gang for at sikre bedre styring og opfølgning
både i forhold til fx
revisionsrapporter og de nævnte analyser
så de nødvendige tiltag implementeres effektivt og
hensigtsmæssigt.
Boks 5. Tilbundsgående analyser af SKATs områder
Med afsæt i SKATs strategi gennemføres tilbundsgående analyser af alle forretningsområder i
SKAT.
Analyse har et todelt formål.
-
Et strategisk sigte:
Det skal afdækkes, om afdelingen gør det rigtige, dvs. løser de rigtige op-
gaver og forfølger de rigtige mål.
-
Et operationelt sigte:
Det skal afdækkes, om SKAT gør tingene på den rigtige måde, dvs. løser
sine opgaver med den tilsigtede effekt og med den fornødne produktivitet og på den bag-
grund identificere tiltag, som kan øge effektiviteten.
Analyserne gennemføres i et samarbejde mellem medarbejdere i SKAT, Skatteministeriet og eks-
terne konsulenter. Denne kombination sikrer, at analysegrupperne besidder forretningskendskab
til SKAT, kendskab til Skatteministeriets politiske og stratetiske rammer samt ekstern ekspertise i
ledelse, organisering, it og processer.
For at alle analyser bidrager til at flytte SKAT i den rigtige retning, sidder, ud over de forretningsan-
svarlige direktører og underdirektører for det pågældende område, SKATs økonomidirektør og
Skatteministeriets afdelingschef for koncernstyring med i alle styregrupper.
4.4 Bedre styring og opfølgning i fremtidens SKAT
Styringen i fremtidens SKAT skal foregå effektivt og hensigtsmæssigt. Det indebærer, at der skal
være en stærk koordination mellem it og forretning, koordineret styring af forretningsområderne,
samt en effektiv ’beslutningsmotor’, som kan sætte en klar retning for den samlede organisation.
Samtidig skal skatteadministrationen have en stærk og konsistent processtyring samt en ordent-
lig opfølgning på revisionsanbefalinger.
For at sikre bedre styring og opfølgning på de tilbundsgående analyser samt sikre bedre proces-
ser i SKATs organisation oprettes derfor en ny Styrings- og Analyseafdeling i SKAT. Afdelingen vil
blandt andet bestå af et såkaldt implementeringskontor, som får til opgave at støtte og følge op på
de enkelte forretningsområders implementering af de forbedringsinitiativer, som identificeres i
analyserne.
For at sikre, at der i fremtiden bliver fulgt tiltrækkeligt op på revisionsanbefalinger fra Skattemini-
steriets Interne Revision (SIR) og Rigsrevisionen, oprettes desuden en ny enhed for
Revision og
Opfølgning
i SKATs Styrings- og Analyseafdeling. Enheden skal løbende monitorere, hvorvidt der
er fremdrift i alle SKATs afdelinger i forhold til at følge op på og implementere de tiltag, som er
blevet påpeget af SIR eller Rigsrevisionen,
jf. figur 5.
Ansvaret for at sikre implementering og opfølgning på revisionsanbefalinger påhviler fortsat den
ansvarlige direktør for området. Den nye enhed får til ansvar at overvåge dette arbejde og sikre, at
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Orientering om Statsrevisorernes kritik af Skatteministeriets udmøntning af reserve til styrkelse af inddrivelsen
1931875_0024.png
SKAT ud af krisen
Kapitel 4
24
der er fremdrift i opfølgning og implementering, samt at alle revisionsanbefalinger er entydigt
organisatorisk forankret.
Figur 5. Placering af ny afdeling for Styring og Analyse i SKAT
4.5 Nyt Advisory board skal rådgive SKATs ledelse
Fremtidens SKAT skal være åben for omverdenen. Både når det gælder borgere, virksomheder,
organisationer og eksperter. For at styrke rådgivningen af SKATs direktion og øge SKATs foran-
kring i samfundet oprettes et eksternt Advisory Board. Rådgivningsudvalget sammensættes af
både brancheorganisationer, advokater, revisorer og medarbejderrepræsentanter.
Medlemmerne skal både rådgive SKAT i forbindelse med konkrete og afgrænsede projekter, men
også i forbindelse med større udviklingstiltag og mere generelle problemstillinger.
SKATs direktør vil søge bidrag fra det nye rådgivningsudvalg til at udarbejde en ny strategi for
rekruttering af nye kompetencer til SKAT.
4.6 Fremtidens digitale skattevæsen
Moderne, driftssikre it-systemer er sammen med kompetente medarbejdere forudsætningen for
en effektiv og sikker skatteforvaltning i Danmark. Det vil det også være i fremtiden. Derfor er det en
bunden opgave at sikre, at SKAT har de nødvendige it-systemer og den nødvendige it-udvikling til
at understøtte opgaverne.
Det danske skattevæsen var tidligere førende inden for udviklingen af it-løsninger i det offentlige.
Der blev allerede i 1960’erne sat ’strøm til lovgivningen’ samtidig med, at skattevæsenet begyndte
at arbejde med automatiserede arbejdsgange. Det har betydet, at Danmark har et relativt simpelt
og automatiseret indberetningssystem sammenlignet med andre lande.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Orientering om Statsrevisorernes kritik af Skatteministeriets udmøntning af reserve til styrkelse af inddrivelsen
1931875_0025.png
SKAT ud af krisen
Kapitel 4
25
Udfordringen er, at mange af de it-løsninger, som SKAT i dag anvender, er afhængige af eller base-
ret på systemer udviklet i en hel anden tid
– i flere tilfælde tilbage i 1960’erne. Denne ’digitale arv’,
kombineret med at mange af projekterne
som fx EFI
har været alt for komplekse, gør, at SKAT i
dag står over for store udfordringer på it-området.
Samtidig har SKAT haft svært ved at styre de store it-udviklingsprojekter, der har været drevet af
eksterne leverandører. Det viser udviklingen af fx EFI, Digitaliseringen af Selskabsskatten (DIAS)
og andre erhvervssystemer. Der er med andre ord behov for en ny tilgang på it-området.
For at imødekomme den stigende udfordring på it-området er SKAT, Skatteministeriet og Deloitte
i gang med en tilbundsgående analyse af hele SKATs it-område. Analysen peger på, at SKATs it-
systemer både er forældede og uhyre komplekse, samt at SKAT har manglet indsigt i, hvordan
deres mange data og systemer er lagret og organiseret.
Vurderingen er, at SKAT over de næste 15-20 år står foran at skulle udskifte størstedelen af sine it-
systemer, og at der er brug for en voldsom forenkling af de op mod 200 it-systemer.
SKAT vil i forbindelse med nye it-udviklingsopgaver i højere grad opbygge kompetencer internt,
og de store opgaver skal brydes op i overskuelige dele, som udvikles trinvist og mere agilt i tvær-
faglige programmer. På den måde vil de digitale transformationsprogrammer blive selvstændige
udviklingsorganisationer med medarbejdere inden for både forretningsprocesser, jura, modelle-
ring, it og data.
Samtidig vil udgangspunktet være, at SKAT skal eje og besidde sine egne data. Det er forudsæt-
ningen for, at SKAT kan udvikle og konkurrenceudsætte it-udvikling og -drift samt effektivisere og
automatisere sine sagsgange.
4.6.1 Ny it-organisering og nyt it-board
SKAT IT reorganiseres og styrkes, så SKAT rustes til at levere effektiv udvikling og sikker og stabil
drift. Fremover skal organiseringen i højere grad understøtte de enkelte forretningsområder i
SKAT.
Udviklingen og implementeringen af nye it-systemer i SKAT er en kompliceret og langvarig opga-
ve. Derfor etableres et it-board bestående af nationale og internationale it-eksperter, som frem-
over skal rådgive SKAT om it. It-boardet vil løbende rådgive SKATs IT-direktør om udvikling af nye
it-systemer og implementering og drift.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Orientering om Statsrevisorernes kritik af Skatteministeriets udmøntning af reserve til styrkelse af inddrivelsen
1931875_0026.png
Skatteministeriet/Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402
København K
Telefon +45 3392 3392
Mail
[email protected]
www.skm.dk
Skatteministeriet udgiver løbende rapporter, som behandler
større skatteøkonomiske temaer. Rapport-formatet har til
formål at belyse større temaer, som kræver en grundig
behandling med flere kapitler, underanalyser og
delkonklusioner.
Rapporter henvender sig eksempelvis til journalister,
undervisere, interesseorganisationer og andre med interesse
for skattepolitik og skatteøkonomiske forhold.