Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 255
Offentligt
1928535_0001.png
2017
ÅRSREGNSKAB
SKAT § 38
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Årsregnskabet for SKAT § 38 vedrørende Finanslovens § 38. Skatter og afgifter for 2017
1928535_0002.png
SKAT § 38
Indhold
2
Indhold
1. Påtegning af det samlede regnskab ............................................................................................................ 3
2. Beretning .................................................................................................................................................. 6
2.1 Præsentation af SKAT § 38 ..................................................................................................................6
2.2 Ledelsesberetning ...............................................................................................................................6
2.3 Forventninger til det kommende år .................................................................................................... 11
3. Regnskab ................................................................................................................................................ 12
3.1 Anvendt regnskabspraksis ................................................................................................................ 12
3.2 Resultatopgørelse mv. ...................................................................................................................... 18
3.3 Balancen .......................................................................................................................................... 19
4. Bilag ....................................................................................................................................................... 20
4.1 Noter til resultatopgørelse og balancen ............................................................................................. 20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Årsregnskabet for SKAT § 38 vedrørende Finanslovens § 38. Skatter og afgifter for 2017
1928535_0003.png
1. Påtegning af det samlede regnskab
Årsregnskabet omfatter
Årsregnskabet omfatter de hovedkonti på finansloven, som den regnskabsførende insti-
tution 0025 SKAT § 38 under Skatteministeriets koncern § 38, virksomhedsnummer 903,
er udførende for:
§ 38.11.01 Personskatter
§ 38.11.11 Afgift af dødsboer og gaver
§ 38.12.01 Børne- og ungeydelse
§ 38.13.01 Indkomstskat af selskaber
§ 38.13.11 Kulbrinteskat
§ 38.14.01 Pensionsafkastskat
§ 38.16.01 Tinglysningsafgift mv.
§ 38.19.71 Bøder, konfiskationer mv.
§ 38.21.01 Merværdiafgift
§ 38.22.01 Afgifter på el, gas og kul
§ 38.22.03 Afgifter på olieprodukter
§ 38.22.05 Benzinafgifter
§ 38.23.01 Vægtafgift
§ 38.23.03 Registreringsafgift
§ 38.23.05 Ansvarsforsikring
§ 38.23.07 Afgift af vejbenyttelse
§ 38.24.01 Miljøafgifter
§ 38.27.01 Afgifter på spil
§ 38.28.01 Afgift på øl, vin og spiritus
§ 38.28.03 Tobaksafgift
§ 38.28.05 Afgift på chokolade, konsumis, mineralvand mv.
§ 38.28.11 Lov om forskellige forbrugsafgifter
§ 38.28.21 Øvrige afgifter
§ 38.28.71 Afskrivning og div.
§ 38.41.02 Lønsumsafgift
§ 38.42.01 Afgift på arbejdsskader
§ 38.61.01 Renteindtægter mv.
§ 38.81.05 Overførsel til Sundheds- og Ældreministeriet og Økonomi- og Inden-
rigsministeriet til finansiering af visse sundhedsfremmende initiativer
3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Årsregnskabet for SKAT § 38 vedrørende Finanslovens § 38. Skatter og afgifter for 2017
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1. at årsregnskabet er rigtigt, dvs. at årsregnskabet ikke indeholder væsentlige fejl-
informationer eller udeladelser.
Ledelsen tager imidlertid forbehold for størrelsen af en række væsentlige konti
under balancens aktiver og passiver, herunder debitorer og mellemregninger.
Der er væsentlig usikkerhed forbundet med disse som følge af, at der foreligger
uopløste afstemningsdifferencer og manglende afstemninger. Derudover udestår
for en række af debitorerne et analysearbejde. Usikkerheden udgør i alt netto
1.032 mio. kr. På nuværende tidspunkt kan opgørelsen ikke opgøres brutto, men
usikkerheden knytter sig til konti i det lokale økonomisystem SAP38 med saldi på
samlet 151.960 mio. kr. fordelt på flere regnskabskonti under statens kontoplan.
Herudover bemærkes, at der ikke foreligger tilstrækkelig dokumentation for kon-
trolmiljøet til sikring af fuldstændighed og nøjagtighed for datafangst og overfør-
sel af data på væsentlige eksterne systemer eksempelvis ved tredjepartserklæ-
ringer, hvilket ligeledes skaber usikkerhed omkring regnskabet. Størstedelen af
skatter og afgifter registreres i disse systemer. Det er ikke muligt at opgøre den
beløbsmæssige usikkerhed som følge heraf.
Den nærmere baggrund for forbeholdet og de initiativer, der er iværksat for at
rette op på dette, er nærmere beskrevet i ledelsesberetningen samt note 1.
2. at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstem-
melse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede
aftaler og sædvanlig praksis.
Ledelsen tager imidlertid forbehold for overholdelse af regler om rentetilskrivning
på en række områder samt de eventuelle afledte effekter heraf. Det skyldes flere
forhold:
Der er konstateret fejl i en andel af renteberegningerne på Skattekontoen
(DMO). Fejlen er foreløbigt anslået til brutto
217 mio. kr.,
herunder
122
mio. kr.
for meget opkrævet og
96 mio. kr.
for lidt opkrævet.
Der er på ordninger administreret i det lokale økonomisystem SAP38
ikke foretaget rentetilskrivning. Det samlede grundlag af registrerede for-
dringer med værdi på statusdagen 31. december 2017 er opgjort til
1.951
mio. kr.
Beløbet vedrører kun en andel af de samlede fordringer og er
behæftet med usikkerhed. Der er ikke på nuværende tidspunkt foretaget
en opgørelse af de manglende renter.
Der er på ordninger i opkrævningssystemet SAP DMR ikke foretaget ren-
tetilskrivning i en årrække. Fejlen er foreløbigt anslået til at udgøre
75-90
mio. kr.
for fordringer, hvor der fortsat kan tilskrives renter.
Den nærmere baggrund for forbeholdet og de initiativer, der er iværksat for at
rette op på dette, er nærmere beskrevet i note 1.
3. at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig
forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af års-
regnskabet.
4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Årsregnskabet for SKAT § 38 vedrørende Finanslovens § 38. Skatter og afgifter for 2017
1928535_0005.png
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Årsregnskabet for SKAT § 38 vedrørende Finanslovens § 38. Skatter og afgifter for 2017
1928535_0006.png
2. Beretning
2.1 Præsentation af SKAT § 38
Opgaverne tilknyttet SKAT § 38 under Skatteministeriets koncern § 38 varetages af med-
arbejdere i SKAT. Kerneopgaverne er ligning og opkrævning af en række skatter og af-
gifter. Det er Skatteministeriets departement, der har hovedkontoansvaret for kontiene,
mens SKAT varetager de forvaltnings- og regnskabsmæssige opgaver i den regnskabs-
førende institution under virksomheden.
2.2 Ledelsesberetning
Generelt har regnskabet for de administrerede ordninger under § 38 og den tilknyttede
administrative forvaltning været et stærkt prioriteret område i SKAT i 2017. SKAT har i
mål- og resultatplanen for 2017, for blandt andet at understøtte dette fokus, haft et mål
om, at Rigsrevisionen ved revisionen af regnskabet for 2016 ikke ser grundlag for at tage
forbehold for regnskabets rigtighed. Med Rigsrevisionens beretning om revisionen af
statsregnskabet for 2016 kunne det i august 2017 konstateres, at målet blev opfyldt.
Rigsrevisionens gennemgang viste dog også, at der fortsat var væsentlige svagheder
ved administrationen af en række områder, herunder blandt andet ved den regnskabs-
mæssige forvaltning. Dette kombineret med SKATs ønske om at skabe et bedre og mere
sikkert grundlag for regnskabet har medført, at der i 2017 er igangsat en række initiativer
for yderligere at styrke regnskabsforvaltningen, ligesom der også er foretaget en række
ændringer i allerede igangsatte initiativer i tilknytning til regnskabet.
I ledelsesberetningen redegøres følgelig for disse væsentlige forhold med primært fokus
på regnskabet, herunder om status og fremdrift på en række igangsatte initiativer, øko-
nomiske hovedtal og en samlet oversigt over de administrerede ordninger.
6
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Årsregnskabet for SKAT § 38 vedrørende Finanslovens § 38. Skatter og afgifter for 2017
1928535_0007.png
2.2.1 Igangsatte initiativer
I afsnittet fremgår status og fremdrift på væsentlige igangsatte initiativer mv., herunder
regnskabsmæssige afstemninger, systemafstemninger og tredjepartserklæringer, lige-
som en række øvrige usikkerheder beskrives.
Regnskabsmæssige afstemninger
I beretningen om revisionen af statsregnskabet for 2016 blev SKAT kritiseret for mang-
lende regnskabsmæssige afstemninger. SKAT har på denne baggrund i efteråret 2017
iværksat et afstemningsinitiativ for fremadrettet at sikre, at samtlige balancekonti vil fore-
ligge afstemt. Siden august 2017 er der derfor for størstedelen af balancekontiene imple-
menteret en ny og ensartet balanceafstemningsmodel på tværs af de forskellige områder
og konti i SKAT.
Ved opstart kunne det konstateres, at kun en mindre andel af de relevante balancekonti
forelå afstemt med den rette kvalitet. Ved årsafslutningen foreligger
87 pct.
af kontiene
afstemt og kvalitetssikret. Desuden er afstemningsdifferencer og konti med generelle af-
stemningsudfordringer identificeret, og der vil i løbet af 2018 blive arbejdet videre med at
gennemføre de manglende afstemninger, højne kvaliteten samt opløse de tilbagevæ-
rende differencer. Der er endnu ikke foretaget væsentlige afskrivninger eller lignende med
resultatvirkning som følge af initiativet.
De manglende afstemninger (resterende
13 pct.)
udgøres af væsentlige og komplekse
poster, herunder blandt andet debitorer og mellemregninger mellem firmakoder mv. i
regnskabet. Det bemærkes hertil, at en række usikkerheder relaterer sig til perioden om-
kring idriftsættelse af eksempelvis EFI/DMI, mens der ikke i de efterfølgende år er kon-
stateret væsentlige differencer. Initiativet er højt prioriteret og har et stærkt ledelsesmæs-
sigt fokus.
Af tabel 1a neden for fremgår et overblik over de væsentligste identificerede differencer
pr. 31. december 2017, som endnu mangler at blive opløst samt usikkerheder som følge
af manglende afstemninger. Begge forhold medfører en risiko for regnskabets rigtighed.
Tabel 1a. Identificerede differencer og usikkerheder ved manglende afstemning (mio. kr.)
Område
Debitorer
Debitorer fra DMI, renter og gebyrer
Debitorer fra DMO
Mellemregning mellem firmakoder
Mellemregning mellem DMO – DMI
Mellemregning KOBRA – DMI
Mellemregning, LetLøn
Forpligtelser
Mellemregning
63
42
2
2
607
317
Usikkerhed, netto
Systemafstemninger
Der har i løbet af 2017 været et fortsat stærkt fokus på at sikre og dokumentere, at trans-
aktioner mellem systemer i SKAT sker med fuldstændighed og nøjagtighed. Projektet er
omfattende og komplekst, og er derfor tilrettelagt i bølger (faser), så de væsentligste og
mest risikofyldte områder håndteres først med henblik på at reducere den regnskabs-
mæssige risiko.
7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Årsregnskabet for SKAT § 38 vedrørende Finanslovens § 38. Skatter og afgifter for 2017
1928535_0008.png
Som følge af projektet foreligger nu systemmæssige afstemninger på enkeltposteringsni-
veau for 75 pct. af bølgerne. De resterende systemafstemninger udgøres af dele af en
række systemer, hvor afstemning fortsat udestår. Projektet fortsætter i henhold til planen
i 2018, hvor der vil blive arbejdet videre med udvikling og etablering af de udestående
systemmæssige afstemninger, ligesom de allerede etablerede systemafstemninger vil
blive forankret i driften.
Af tabel 1b fremgår et overblik over de systemmæssige afstemninger, hvor der er identi-
ficeret afvigelser.
Tabel 1b. Systemmæssige afstemninger (mio. kr.)
System
Nettodifference
Bemærkninger
Der har været klassifikationsfejl ved overførs-
ler til resultatopgørelsen, og kontobroen er
korrigeret i 2018. Fejlen er uden betydning for
det regnskabsmæssige resultat.
Der er en mindre fejl ved periodisering mel-
lem år, da enkeltstående angivelser i et regn-
skabsår først bogføres i det efterfølgende år.
Annullerede afskrivninger i DMI/EFI overfø-
res ikke korrekt til regnskabet, hvorfor opgø-
relsen af debitorer i regnskabet er for lav. En
systemrettelse af fejlen er i proces.
Opgørelsen af differencen er behæftet med
usikkerhed. En elektronisk understøttet af-
stemning er i proces for at blive udviklet.
Selskabsskat
22
PAL / PAF
1
DMI/EFI – SAP38
22
DMI/EFI – DMO
74
Tredjepartserklæringer
SKAT har ligeledes haft fokus på at indhente og behandle tredjepartserklæringer (revi-
sorerklæringer) for de væsentligste af de systemer, der anvendes ved regnskabsaflæg-
gelsen (regnskabsbærende IT-systemer). Fokus herpå er i 2017 skærpet blandt andet
som følge af kritikken fra Rigsrevisionen.
Der indhentes system- og kontraktspecifikke revisorerklæringer omkring det generelle it-
kontrolmiljø hos leverandørerne. De foreløbige konklusioner i erklæringerne understøtter,
at regnskabet for 2017 ikke er påvirket af utilsigtede hændelser hos leverandørerne.
I revisorerklæringerne er applikationslaget ikke betragtet i henhold til fuldstændighed og
nøjagtighed i datafangsten, da dette blandt andet fordrer, at kontrolmiljøet for applikatio-
nerne tilrettelægges efter at kunne leve op til de internationale revisionsstandarder (ISA
315/330), herunder at applikationskontrollerne og processerne herom bliver identificeret
og beskrevet mere formelt. Det bemærkes dog, at SKAT i regnskabsåret ikke har identi-
ficeret forhold, blandt andet i forbindelse med løbende sandsynlighedskontroller mv., der
indikerer manglende fuldstændighed og nøjagtighed i transaktionerne.
Herudover er der gjort tiltag til at indhente tredjepartserklæringer vedrørende applikati-
onskontroller (omfattende fuldstændighed og nøjagtighed) hos leverandørerne. SKAT har
ikke tidligere bedt om specifikke erklæringer vedrørende applikationskontroller, og en
række leverandører har derfor ikke tilrettelagt kontrolmiljøet efter at kunne leve op til de
internationale dokumentationskrav (ISAE 3402),
Der er desuden udført kompenserende handlinger og kontroller i samarbejde med leve-
randøren for et af de mest væsentlige systemer, D/R-systemet (Debitor/Restance), i form
8
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Årsregnskabet for SKAT § 38 vedrørende Finanslovens § 38. Skatter og afgifter for 2017
af sandsynliggørelse af, at data indtastet via Nyt-Tast-Selv-Erhverv (NTSE) overføres
fuldstændigt og nøjagtigt til D/R-systemet. I 2017 er der via D/R-systemet registreret ind-
tægter i regnskabet for samlet 737.187 mio. kr.
Tredjepartserklæringer er fortsat et væsentligt ledelsesmæssigt fokuspunkt, og der arbej-
des derfor videre med at tilvejebringe et præcist grundlag, så tredjepartserklæringer ved-
rørende applikationskontroller fremover kan kravstilles, indhentes og behandles.
Indregning af tilgodehavender efter betalingsevne (kursværdi)
Debitorer, herunder tillige debitorer med fordringer, der er overdraget til restancemyndig-
heden, indgår i regnskabet til nominel værdi. Af de angivne debitorer på samlet 111,8mia.
kr. udgør 65,1 mia. kr. skatte- og afgiftsrestancer ultimo 2017.
Skatteministeriet har i 2017 udarbejdet en model til værdiansættelse af de offentlige re-
stancer, så restancernes reelle værdi kan blive afspejlet i statsregnskabet. Kursværdien
af skatte- og afgiftsrestancerne er ifølge modellen skønnet til at være 10,9 mia. kr. Mo-
dellen bygger på en række principielle valg og forudsætninger, der har betydning for vær-
diansættelsen. Beregningen af kursværdien er derfor behæftet med en vis usikkerhed.
Blandt andet følger det af grundforudsætninger, at SKAT kan lønindeholde, hvilket ikke
har været tilfældet i 2017, ligesom det forudsættes, at der i grundlaget af fordringer kun
indgår retskraftige fordringer, da ikke-retskraftige fordringer ikke frasorteres i modellen.
Disse grundforudsætninger er eksempelvis ikke opfyldt i 2017.
Kursværdimodellen er metodisk konsolideret og idriftsat, men modellen vil løbende gen-
nemgå mindre justeringer frem mod 2020, så den bliver mere detaljeret og tilpasses nye
regelforenklinger. Blandt andet forventes de nye regler for vurdering af skyldneres beta-
lingsevne, som er trådt i kraft 1. november 2017 (jf. inddrivelsesbekendtgørelsen), at
medføre et fald i kursværdi. I 2020 forventes det, at der er indsamlet nok historiske data
til at gennemføre en større evaluering af modellen.
Fra 2018 forventes kursværdien at skulle indregnes i statsregnskabet for debitorer med
fordringer, der er overdraget til restancemyndigheden. Det er på denne baggrund forvent-
ningen, at den opgjorte værdi af tilgodehavenderne vil falde væsentligt ved indregning
efter den ændrede opgørelsesmetode i regnskabet for 2018.
Usikkerheder ved indregning og måling – note 1
Der henvises til
note 1. Væsentlige forhold til forståelse af regnskabet,
hvori der redegø-
res for væsentlige forhold i regnskabet for 2017 omhandlende følgende områder:
Indregning af ikke-retskraftige fordringer under tilgodehavende skatter og afgifter
Indregning af gæld ved udbetalingsstop og forøgede sagsbehandlingstider
Usikkerhed ved renteberegninger
Usikkerhed ved indregning og måling af MiniOneStopShop (M1SS)
Usikkerhed som følge af manglende afstemninger
Principperne for den regnskabsmæssige behandling af hvert af punkterne er detaljeret
uddybet i note 1, hvor der også fremgår et samlet overblik over væsentlige forhold i tabel
7.
9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Årsregnskabet for SKAT § 38 vedrørende Finanslovens § 38. Skatter og afgifter for 2017
1928535_0010.png
2.2.2 Økonomiske resultater
Af tabel 2 nedenfor fremgår en økonomisk 5-års oversigt for SKAT § 38.
Tabel 2. Økonomiske hoved- og nøgletal (5-års oversigt)
Mia. kr.
Finansielle indtægter
Finansielle udgifter
Indkomstskat af personer
Indkomstskat af selskaber
Pensionsafkastskat
Skat, formue og besiddelser
Forbrugsafgifter
Overførte skatter til regioner og kommuner
m.fl.
Andre skatter og afgifter
Bøder og konfiskation
2017
7,3
-1,3
536,2
71,7
34,1
11,1
284,2
-252,1
16,4
0,2
2016
5,8
-4,4
518,0
56,3
22,8
11,5
272,5
-246,0
15,6
0,1
2015
4,1
-4,1
517,8
65,2
53,7
11,6
262,1
-238,9
15,0
0,0
2014
6,4
-3,1
535,9
71,0
20,0
11,3
249,1
-234,4
13,5
0,2
2013
4,9
-2,9
488,2
66,3
44,0
11,5
259,2
-230,0
13,1
0,1
Skatter og afgifter i alt
701,8
650,9
686,5
666,5
652,5
Interne statslige overførselsudgifter
Understøttelse og supplerende ydelser
overført til personer*
Årets resultat
0,0
-14,7
0,0
-14,6
-0,2
-14,5
-0,3
-14,5
-0,7
-14,5
693,1
637,6
671,8
655,0
639,3
Balance
Tilgodehavender i alt
Likvide beholdninger
Aktiver i alt
Egenkapital (ej selvstændig likviditet)
Egenkapital, primo (inkl. reguleringer)
Årets resultat
Årets kontante overførsler
Årets bevægelse, netto
Egenkapital, ultimo
Kortfristet gæld
Passiver i alt
110,7
693,1
-683,0
10,1
120,8
12,5
133,3
100,6
637,6
-627,5
10,1
110,7
9,2
119,9
108,0
671,8
-679,3
-7,5
100,6
8,3
108,9
102,0
655,0
-649,0
6,0
108,0
9,5
117,5
99,0
639,3
-636,3
3,0
102,0
8,3
110,3
111,8
21,5
133,3
100,3
19,6
119,9
87,9
17,7
108,9
94,5
18,0
117,5
86,1
16,5
110,3
*) Posten vedrører alene udgifter til Børne- og Ungeydelse
10
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Årsregnskabet for SKAT § 38 vedrørende Finanslovens § 38. Skatter og afgifter for 2017
1928535_0011.png
2.2.3 Administrerede ordninger
I tabel 3 er vist en samlet oversigt over bevilling og regnskab for de administrerede ord-
ninger for året for bevillinger under SKAT § 38.
Tabel 3. Administrerede ordninger, samlet
(Mio. kr.)
Udgifter
Administrerede ordninger
Indtægter
Bevilling
(FL+TB)
18.022
675.267
Regnskab
15.965
709.050
Overført over-
skud ultimo
-
-
2.3 Forventninger til det kommende år
Den 1. juli 2018 lukker SKAT som én samlet styrelse, hvorefter der oprettes syv nye sty-
relser. Som led i den nye organisering vil der i 2018 blandt andet blive fokuseret på at
skabe en klar og entydig rolle- og ansvarsfordeling i processerne omkring udførsel og
godkendelse af regnskabet for de ordninger, der i dag ligger under den regnskabsførende
institution SKAT § 38 på tværs af Skatteministeriets departement, Skattestyrelsen og de
øvrige nye styrelser, som etableres.
Der er et stærkt ledelsesmæssigt fokus på den fortsatte udvikling og styrkelse af regn-
skabsområdet. På den baggrund er der igangsat en række initiativer, som forventes
igangsat eller gennemført i det kommende år. Af disse kan blandt andet nævnes:
Håndtering af udløbere af initiativet med regnskabsmæssige afstemninger, her-
under afklaring af uopløste differencer og eventuelle deraf følgende relevante
korrektioner, så det sikres, at der ikke er uafklarede udeståender fra tidligere år,
og at bogføringen er fuldstændig og nøjagtig.
Afklaring og beregning af renter, så SKAT fremadrettet håndterer renter på alle
områder i overensstemmelse med lovgivning og øvrige regler.
Afslutning af systemafstemningsprojektet og endelig idriftsættelse med henblik
på at nedbringe de tværgående systemrelaterede risici.
Udbygning af anvendt regnskabspraksis, herunder afklaring med Modernise-
ringsstyrelsen og Rigsrevision om fremadrettet praksis for periodisering ved års-
skifte med henblik på at sikre ensartethed på tværs af skattearter.
Specificering og sikring af dokumentation for kontrolmiljø hos leverandører ved
anmodning og indhentning af erklæring fra tredjepart om fuldstændighed og nøj-
agtighed hos systemleverandører ved datafangst og dataoverførsler.
Indregning af kursværdi på skatte- og afgiftsrestancer, så den forventede beta-
lingsevne på baggrund af beregningsmodellen fremadrettet afspejles i regnska-
bet.
11
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Årsregnskabet for SKAT § 38 vedrørende Finanslovens § 38. Skatter og afgifter for 2017
1928535_0012.png
3. Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Virksomheden Skatteministeriets koncern § 38 har dispensation fra bekendtgørelse nr.
70 af 27. januar 2011 om statens regnskabsvæsen (regnskabsbekendtgørelsen) § 39,
efter hvilken alle statslige virksomheder skal aflægge årsrapport. Årsregnskabet omfatter
alene regnskabsposter mv., som indgår under den regnskabsførende institution SKAT §
38 under Skatteministeriets koncern § 38. Alle konti er af bevillingstypen anden bevilling.
Der aflægges et finansielt regnskab med tilhørende påtegning, ledelsesberetning og no-
ter gældende for året.
Årsregnskabet for 2017 er udarbejdet i henhold til regnskabsbekendtgørelsen, gældende
retningslinjer i Finansministeriets Økonomisk Administrative Vejledning (ØAV) samt øv-
rige retningslinjer fra Moderniseringsstyrelsen. For enkelte områder er den anvendte
regnskabspraksis dog fastlagt efter særskilt aftale med Moderniseringsstyrelsen, da regn-
skabspraksis for konkrete forretningsgange ikke er beskrevet i eller kan udledes direkte
af ØAV eller øvrige gældende retningslinjer. Årsregnskabet er aflagt efter det udgiftsba-
serede regnskabsprincip, hvor indtægtskriteriet er retserhvervelsestidspunktet. Det finan-
sielle regnskab er udarbejdet på baggrund af data fra Statens KoncernSystem (SKS),
med mindre andet er specifikt angivet.
Årsregnskabet er i alle væsentlige henseender aflagt efter samme regnskabspraksis som
for 2016. Regnskabet er aflagt i danske kroner.
3.1.1 Dispensationer og fortolkninger
I det følgende indgår relevante dispensationer og regelfortolkninger, som er fulgt i hen-
hold til gældende aftaler med Moderniseringsstyrelsen.
Regnskabsposter
Resultatopgørelsen er baseret på en oversigt over de enkelte regnskabskonti. Overskrif-
ter i henhold til regnskabsposter under Statens Kontoplan, jf. ØAV, er i årsregnskabet
tilpasset for at skabe bedre sammenhæng mellem regnskabspostens navn og indhold.
12
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Årsregnskabet for SKAT § 38 vedrørende Finanslovens § 38. Skatter og afgifter for 2017
1928535_0013.png
Følgende overskrifter er ændret:
”Finansielle omkostninger” er ændret til ”Finansielle udgifter”, som er regnskabs-
postens reelle indhold
”Realrenteafgift” er ændret til ”Pensionsafkastskat”, som er regnskabspostens re-
elle indhold
”Told- og forbrugsafgifter” er ændret til ”Forbrugsafgifter”, da toldindtægter ikke
indgår i regnskabet.
”Tilgodehavende fra salg og tjenesteydelser” og ”Skattetilgodehavender” er æn-
dret til ”Tilgodehavende skatter og afgifter mv.”
1
.
Indregning af tilgodehavender
Under tilgodehavender indregnes også debitorer tilknyttet ordninger under finanslovens
§ 9. Der er ikke foretaget særskilt opgørelse af fordringer hos debitorer tilknyttet ordninger
under finanslovens § 9.
Indregning af 3. aconto rate af selskabsskat
Selskabsskat forfalder i tre rater, hvor 3. rate forfalder den 1. februar i året efter regn-
skabsåret. Indbetalinger vedrørende 3. aconto rate modtaget frem mod slutningen af ja-
nuar i året efter regnskabsåret, indregnes i regnskabsåret, da retten til indtægten er er-
hvervet, beløbet kan opgøres pålideligt, og indtægten vedrører regnskabsåret.
Indregning af udbytterefusionsanmodninger
Anmodninger om udbytterefusion indregnes på modtagelsestidspunktet, da beløbet fra
dette tidspunkt kan opgøres pålideligt.
Indregning af A-skatter mv.
Indregning af A-skatter foretages på angivelsestidspunktet. I forbindelse med årsskiftet
foretages dog periodisering, så A-skatter vedrørende regnskabsåret, der er angivet frem
til medio januar året efter regnskabsåret, indregnes i regnskabsåret. Modsvarende ind-
regnes A-skatter vedrørende forudbetalte lønninger, der er modtaget i regnskabsåret,
men som vedrører året efter regnskabsåret, i det efterfølgende regnskabsår.
Det bemærkes, at der som følge af fejl i grundlaget ved opgørelse af forudbetalte lønnin-
ger er sket periodisering af et for stort beløb fra 2017 til registrering i indtægterne i 2018.
Fejlen fremgår af note 1.
Det bemærkes endvidere, at tilgodehavende A-skatter mv. vedrørende regnskabsåret pr.
ultimo 2016 ved fejl var modregnet periodeafgrænsningsposter under passiverne med
129 mio. kr. Ultimo 2017 er indregning foretaget som tilgodehavender under aktiverne
med 4.800 mio. kr. Der er ikke foretaget korrektion af sammenligningstal for 2016 af hen-
syn til præsentationen i årsregnskabet, idet beløbet i sammenligningsåret ikke vurderes
væsentligt.
Indregning af vægtafgift
Vægtafgift bogføres på forfaldstidspunktet. Vægtafgift forudbetales for 3-12 måneder. Der
foretages ikke periodisering af den del af vægtafgiften, der vedrører året efter regnskabs-
året.
1
I 2016 er regnskabskonto 61.11 anvendt til kontering af tilgodehavende skatter og afgifter. Fra og med 2017
er der retteligt anvendt regnskabskonto 61.02 til disse. For begge år indgår beløbene på samme regnskabslinje
benævnt ”Tilgodehavender skatter og afgifter mv.”.
13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Årsregnskabet for SKAT § 38 vedrørende Finanslovens § 38. Skatter og afgifter for 2017
Regnskabsmæssig nedskrivning for henstandssager på personskatter
Ved overgang til ny regnskabspraksis for henstandssager i 2013 blev der ikke foretaget
nedskrivning for henstandssager på personskatter. Efterfølgende indregning af hen-
standssager måles til nominel værdi. Henstandssager, der ikke følger regnskabspraksis,
er således kun påvirket af efterfølgende afgange siden 2013. Der er ikke foretaget en
beløbsmæssig opgørelse heraf pr. 31. december 2017.
Fravigelser ved brug af enkelte regnskabskonti
SKAT har til og med 2016 anvendt regnskabskonto 97.50 ”Modtagne udlæg/Indeholdel-
ser til senere udligning ved udbetaling (indkrævning mv. for andre)” til poster, der reelt
hørte under regnskabskonto 97.30 ”Anden kortfristet gæld”. Ultimo 2017 indgår ved fejl
under regnskabskonto 97.50 en debetsaldo på 5,6 mia. kr., hvilket modsvares af tilsva-
rende for høj kreditsaldo under 97.30. Det bemærkes, at kortfristet gæld præsenteres
som et samlet beløb i regnskabet. Den ændrede konteringspraksis samt konteringsfejlen
i 2017 kan således ikke aflæses direkte af årsregnskabet.
3.1.2 Områder underlagt generelle antagelser
Under balancen er på enkelte områder anvendt en række generelle antagelser i forbin-
delse med regnskabsmæssig indregning, jf. nedenstående.
Tilgodehavender: Nedskrivning for ikke-retskraftige fordringer (-7.489 mio. kr.)
Indregning af en generel regulering for ikke-retskraftige fordringer baserer sig blandt an-
det på en opgørelse fra Kammeradvokaten fra 2015 over sandsynlighed og data fra op-
krævningssystemer for fordringer, der ikke er sendt til inddrivelse. Opgørelsen er behæf-
tet med usikkerhed. Der henvises til note 1 for uddybning.
Kortfristet gæld: Udbytterefusionsanmodninger (2.652 mio. kr.)
Indregning af ikke udbetalte udbytterefusionsanmodninger baserer sig blandt andet på
populationen af udbytterefusionsanmodninger, der ikke er blevet udbetalt, renteprocenter
og sagsbehandlingstider. Opgørelse er foretaget i den udstrækning, grundlaget for be-
regninger og lignende har været systemunderstøttet. I modsætning til regnskabet for
2016 indgår i opgørelsen ikke renteberegning af den fulde population, som forventes ud-
betalt. Der henvises til note 1 for uddybning.
3.1.3 Indregning
Principperne for indregning af udgifter og indtægter i årsregnskabet tager udgangspunkt
i regnskabsbekendtgørelsen, §§ 25 og 26. Udgifter og indtægter registreres, så snart be-
løbet kan opgøres pålideligt og senest på betalingstidspunktet.
Indtægter indregnes på det tidligst mulige tidspunkt af nedenstående, når beløbet kan
opgøres pålideligt:
Dato for modtagelse af angivelse fra virksomhed eller borger
Dato for modtagelse af efterangivelse fra virksomhed eller borger
Dato for opgørelse fra SKAT, herunder bl.a. årsopgørelse eller foreløbig fastsæt-
telse
Dato for afgørelse
Dato for forfald
Dato for levering
14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Årsregnskabet for SKAT § 38 vedrørende Finanslovens § 38. Skatter og afgifter for 2017
3.1.4 Måling (opgørelse) af indtægter
Indtægter indregnes til kostpris. Kostprisen er den nominelle værdi af indtægten uden
hensyntagen til forfaldsdato, eller om beløbet på forhånd vurderes som usikkert. Der fo-
retages således ikke tilbagediskontering ved senere forfald eller nedskrivning af værdien
af tilgodehavendet ved første indregning af indtægten, herunder eksempelvis hvis skat-
teyderen anfægter en opgørelse fra SKAT.
Kostprisen svarer til enten:
• angivelsesbeløbet,
• det foreløbige fastsættelsesbeløb,
• opgørelsesbeløbet,
• afgørelsesbeløbet,
• forfaldsbeløbet eller
• leveringsprisen
Der kan på sammenlignelige indtægtstyper være forskel i periodiseringsprincip ved års-
skifte. Krav til principper for periodisering ved årsskifte vil blive afklaret nærmere med
Rigsrevisionen og Moderniseringsstyrelsen i 2018.
3.1.5 Resultatopgørelse
Alle indtægter og udgifter i de enkelte regnskabsposter i resultatopgørelsen indregnes
med de beløb, der vedrører regnskabsåret under hensyntagen til det udgiftsbaserede
regnskabsprincip.
Finansielle poster
Finansielle indtægter omfatter renteindtægter vedrørende restancer og forhøjelse af skat-
teansættelser. Finansielle udgifter omfatter rentegodtgørelse til personer og selskaber
mv.
Indkomstskat af personer
Indkomstskat mv. af personer udgøres af alle personlige indkomstskatter til stat, kom-
mune og kirke samt ejendomsværdiskatten, der opkræves gennem kildeskattesystemet.
Hertil kommer afgift ved ophævelse af pensionsordninger og udbytteskat.
Indkomstskat af selskaber
Indkomstskat mv. af selskaber består af selskabers betaling af selskabsskat. Hertil kom-
mer skat i henhold til fondsbeskatningsloven og indtægter af kildeskat på selskabers ren-
tebetalinger til lande uden for EU, som Danmark ikke har dobbeltbeskatningsoverens-
komst med. Endvidere indregnes skat og tillægsskat på overskud ved indvinding af kul-
brinter på dansk område.
Pensionsafkastskat
Skat af pensionsafkast udgøres af skat af kursgevinster og -tab. Hertil kommer løbende
afkast, herunder bl.a. i form af renteindtægter og aktieudbytte.
Skat, formue og besiddelser
Indtægten består af ejerafgift af køretøjer, der er registreringspligtige efter færdselsloven,
skat af dødsboer og gaveafgifter samt vejbenyttelsesafgift.
15
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Årsregnskabet for SKAT § 38 vedrørende Finanslovens § 38. Skatter og afgifter for 2017
Forbrugsafgifter
Forbrugsafgifter udgøres af merværdiafgift (moms), energiafgifter, registreringsafgift på
motorkøretøjer, afgift af ansvarsforsikringer af motorkøretøjer, miljøafgifter, afgifter på
spil, samt øvrige punktafgifter.
Overførte skatter til regioner og kommuner m.fl.
Overførte skatter består af afregning af kommunale og kirkelige andele af personskatter
opkrævet gennem kildeskattesystemet.
Andre skatter og afgifter
Andre skatter og afgifter omfatter lønsumsafgift og tinglysningsafgift mv.
Bøder og konfiskation
Skatter på bøder, konfiskationer mv. omfatter bøder på henholdsvis Skatteministeriets,
Forsvarsministeriets og Miljø- og Fødevareministeriets område.
Interne statslige overførselsudgifter
Interne statslige overførselsudgifter indeholder udgifter overført til andre ministerområder.
Understøttelse og supplerende ydelser overført til personer
Udgiften består af børne- og ungeydelsen.
3.1.6 Balance
Tilgodehavende skatter og afgifter
Tilgodehavender omfatter pengeværdien af krav tilvejebragt ved opkrævning af skatter
og afgifter. Tilgodehavender måles til kostpris. Efterfølgende foretages afskrivning af til-
godehavendet, når retskraften af fordringen ophører. Afskrivningen sker i takt med, at
sagerne behandles.
Herudover foretages der, efter aftale med Moderniseringsstyrelsen, én gang årligt en
samlet generel nedskrivning for fordringer, der er forældede, og hvor retskraften er op-
hørt, men som endnu ikke er behandlet/godkendt. Der henvises til note 1 for uddybning.
Som det fremgår ovenfor foretages kun en vurdering af, om der foreligger en retskraftig
fordring, herunder at forældelse ikke er indtrådt. Der sker således ingen vurdering af de-
bitors evne til at betale.
Penge undervejs i banksystem
Penge undervejs i banksystem er betalinger med frigørende virkning for skatteyderen
foretaget før statusdagen, men hvor betalingerne indsættes på SKATs bankkonti efter
statusdagen. Transaktionerne befinder sig i Nationalbanken eller på en clearingskonto i
Nationalbanken på statusdagen og kan ikke tilbagekaldes af skyldneren.
I posten indgår ligeledes ind- og udbetalinger, som ikke er placeret på debitorer, da op-
lysninger om debitor-/kreditoroplysninger endnu ikke er modtaget, men hvor ind- og ud-
betalingsfilen er registreret.
Værdien måles som nettobeløbet af ind- og udbetalinger undervejs.
16
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Årsregnskabet for SKAT § 38 vedrørende Finanslovens § 38. Skatter og afgifter for 2017
Periodeafgrænsningsposter, forpligtelser
Periodeafgrænsningsposter, forpligtelser indeholder forudbetalte A-skatter mv. og omfat-
ter udelukkende forudbetalinger, hvor SKAT ikke har opnået retserhvervelse til fordringen
på statustidspunktet. Periodeafgrænsningsposter måles til kostpris.
Gældsforpligtelser
Gæld måles til kostpris. En forpligtelse, der opstår som et resultat af en verserende sag,
indregnes, når følgende to kriterier begge er opfyldt:
Der foreligger en retlig eller faktisk forpligtelse. Forpligtelsen skal være et resultat
af en afgørelse eller et resultat af, at SKAT over for tredjemand har tilkendegivet,
at forpligtelsen indfries.
Beløbet skal kunne opgøres pålideligt.
Beløbet indregnes under anden gæld.
Indregning af udbytterefusionsanmodninger
I forbindelse med indførsel af udbetalingsstop for udbytterefusion, der blev indført i 2015,
indregnes gæld til anmodninger om udbytterefusion. Anmodninger om udbytterefusion
indregnes således på modtagelsestidspunktet, idet refusionsmodtageren har erhvervet
ret til at modtage refusionen på modtagelsestidspunktet, og beløbet vurderes at kunne
opgøres pålideligt. Der henvises til note 1 for uddybning.
Beløbet indregnes under anden gæld.
17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Årsregnskabet for SKAT § 38 vedrørende Finanslovens § 38. Skatter og afgifter for 2017
1928535_0018.png
3.2 Resultatopgørelse mv.
A tabel 4 fremgår resultatopgørelsen for SKAT § 38 under Skatteministeriets koncern §
38 for regnskabsåret 2017.
Tabel 4. Resultatopgørelse for perioden 1. januar 2017 til 31. december 2017
Mio. kr.
Finansielle indtægter
Finansielle udgifter
Note
2
3
2017
7.269
-1.252
2016
5.788
-4.387
Indkomstskat af personer
Indkomstskat af selskaber
Pensionsafkastskat
Skat, formue og besiddelser
Forbrugsafgifter
Overførte skatter til regioner og kommuner m.fl.
Andre skatter og afgifter
Bøder og konfiskation
4
5
6
7
8
9
10
11
536.175
71.677
34.126
11.069
284.249
-252.123
16.431
177
517.995
56.261
22.783
11.547
272.520
-245.968
15.626
91
Skatter og afgifter i alt
701.781
650.855
Interne statslige overførselsudgifter
Understøttelse og supplerende ydelser overført til per-
soner
12
-35
-35
13
-14.678
-14.594
Årets resultat
693.085
637.626
18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Årsregnskabet for SKAT § 38 vedrørende Finanslovens § 38. Skatter og afgifter for 2017
1928535_0019.png
3.3 Balancen
A tabel 5 fremgår balancen for SKAT § 38 under Skatteministeriets koncern § 38 pr. 31.
december 2017.
Tabel 5. Balance pr. 31. december 2017
Mio. kr.
Tilgodehavende skatter og afgifter
Andre tilgodehavender
Note
14
15
2017
111.814
2
2016
100.326
2
Tilgodehavender i alt
111.816
100.328
Bankindestående
Pengeforsyning undervejs i banksystem
Kontant beholdning
19
21.488
0
1
19.594
2
Likvide beholdninger i alt
21.507
19.597
Aktiver i alt
133.323
119.924
Egenkapital (ej selvstændig likviditet)
Periodeafgrænsningsposter, forpligtelser
Anden kortfristet gæld
16
17
120.795
2.749
9.779
110.685
2.675
6.564
Kortfristet gæld i alt
12.528
9.239
Passiver i alt
133.323
119.924
Væsentlige forhold mv.
1
19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Årsregnskabet for SKAT § 38 vedrørende Finanslovens § 38. Skatter og afgifter for 2017
1928535_0020.png
4. Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balancen
4.1.1 Note 1: Væsentlige forhold til forståelse af regnskabet
De væsentligste forhold for forståelse af regnskabsmæssige usikkerheder ved indregning
og måling fremgår nedenfor.
Indregning af ikke-retskraftige fordringer under tilgodehavende skatter og afgifter
De samlede bogførte tilgodehavender er på i alt 111.816 mio. kr. pr. 31.12.2017 (100.328
mio. kr. pr. 31.12.2016). Som følge af manglende løbende vurderinger og afskrivninger
af ikke-retskraftige fordringer er der i forbindelse med værdiansættelsen af debitorer pr.
31. december 2017 foretaget en ny vurdering. Samlet er der under SKAT § 38 reguleret
for ikke-retskraftige fordringer for 7.489 mio. kr. ultimo 2017, hvilket udgøres af ikke-rets-
kraftige skatte- og afgiftsrestancer på 7.100 mio. kr. samt ikke-retskraftige fordringer un-
der opkrævning på 389 mio. kr. Fordringer tilknyttet ordninger under Finanslovens § 9,
der i SKAT regnskabsmæssigt administreres i samme økonomisystem som § 38, er ind-
regnet i opgørelsen af tilgodehavender under SKAT § 38. Den anvendte regnskabsprak-
sis er i overensstemmelse med principper aftalt med Moderniseringsstyrelsen.
Ikke-retskraftige skatte- og afgiftsrestancer
Der er ultimo 2017 foretaget en regulering af ikke-retskraftige restancer registreret under
SKAT § 38 på i alt 7.100 mio. kr.
Metoden til opgørelse af fordringer fra før 19. november 2015 er baseret på Kammerad-
vokatens stikprøvevise gennemgang af fordringsmassen fra 2015 med Skatteministeriets
departementets tilretninger gav en sandsynlighed for, at en fordring tilhørende SKAT §
38 er retskraftig. Opgørelsesmetoden og fordelingsnøglen på denne andel af fordringer
følger samme principper som de foregående år.
For fordringer modtaget til inddrivelse efter 19. november 2015 er det vurderingen, at der
ikke er et grundlag for en generel vurdering af, om fordringer mangler retskraft, hvorfor
20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Årsregnskabet for SKAT § 38 vedrørende Finanslovens § 38. Skatter og afgifter for 2017
1928535_0021.png
disse fordringer ikke er reguleret. Dette afviger i forhold til vurderingen ved regnskabsaf-
slutningen for 2016, hvor der blev indregnet 1 pct. af disse fordringer som værende ikke-
retskraftige. Vurderingen har ikke været understøttet af en underliggende gennemgang
af de relevante fordringer som i tilfældet med fordringer fra før 19. november 2015. Denne
andel af reguleringen ultimo 2016 er derfor tilbageført, og der er ikke foretaget tilsvarende
ny regulering herfor ultimo 2017.
Ikke-retskraftige fordringer under opkrævning
Der er ultimo 2017 foretaget en regulering for ikke-retskraftige fordringer under opkræv-
ning på 389 mio. kr. Reguleringen er foretaget på baggrund af gennemgang af fordrings-
massen samt en række udtræk fra SKATs opkrævningssystemer, herunder Skattekon-
toen, KOBRA og SAP38. Reguleringen er sammensat af 221 mio. kr. fra en gennemført
gennemgang af fordringer under opkrævning i SAP38, mens det resterende beløb ved-
rører fordringer i de øvrige opkrævningssystemer.
Ikke-retskraftige fordringer under inddrivelse - Manuelt oversendte fordringer
Der er desuden en beholdning af fordringer, som er oversendt til inddrivelse, men ikke
indgår som en del af beholdningen af inddrivelsesfordringer i EFI/DMI, da det ikke er
muligt at overføre disse fordringer elektronisk. Mængden af fordringerne udgør ca. 1.500
mio. kr. En del af disse fordringer er vurderet retskraftige, mens der fortsat er tvivl om
retskraften af fordringer for ca. 900 mio. kr. ultimo 2017, da der på nuværende tidspunkt
ikke er foretaget retskraftvurdering af disse. I den samlede opgørelse indgår 153 mio. kr.,
som er vurderet til inddrivelse, men hvor det ultimo december 2017 ikke er endeligt afkla-
ret, om de er overført.
Indregning af gæld ved udbetalingsstop og forøgede sagsbehandlingstider
I enkelte forretningsområder henstår der fortsat ikke-udbetalte krav mod ordninger under
SKAT § 38. Disse omfatter eksempelvis udbytteskatterefusionsanmodninger med tilhø-
rende renter på 2.652 mio. kr. pr. 31.12.2017 (31.12.2016: 2.394 mio. kr.).
Udbytteskatterefusionsanmodninger
I 2015 blev der stoppet for udbetaling af refusion af udbytteskat. Derfor blev der optaget
en gældsforpligtelse i regnskabet til dækning af ikke-udbetalte krav mod SKAT.
I forbindelse med regnskabsafslutningen for 2017 er der foretaget en fornyet vurdering af
gældsforpligtelsen som følge af den udvikling, der er sket siden regnskabsafslutningen
for 2016. Det er på baggrund af gennemgangen af sager ultimo 2017 vurderingen, at
gældsforpligtelsen skal korrigeres med 400 mio. kr. fra 2.200 mio. kr. ultimo 2016 til 2.600
mio. kr. ultimo 2017,
jf. tabel 6.
Denne andel af gældsforpligtelsen er opgjort ekskl. renter
ligesom i tidligere år. Der er sket afrunding til nærmeste 100 mio. kr.
Tabel 6. Gældsforpligtelse vedr. ikke-udbetalt refusion af udbytteskat (mio. kr.)
Hensat forpligtelse primo 2017
Netto tilgang i året
Primo + tilgang
Behandlet i året
Forventes afvist efter endt sagsbehandling
Gældsforpligtelse ultimo
2017
2.200
5.200
7.400
2.300
2.500
2.600
Ultimo 2016 blev renterne vurderet til at udgøre 194 mio. kr., mens rentebeløbet ultimo
2017 er opgjort til at udgøre 52 mio. kr. Ultimo 2016 blev der indregnet renter på den fulde
21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Årsregnskabet for SKAT § 38 vedrørende Finanslovens § 38. Skatter og afgifter for 2017
gældsforpligtelse på 2.200 mio. kr. med 194 mio. kr., og den samlede gældsforpligtelse
inklusiv renter ultimo 2016 udgjorde 2.394 mio. kr.
Ultimo 2017 er der i modsætning til 2016 kun indregnet renter på en del af gældsforplig-
telsen. Der er eksempelvis ikke beregnet renter på anmodninger i et af de underliggende
systemer, da beløbet i Task Force Udbytte (TFU) ikke ved regnskabsafslutningen blev
vurderet til at kunne opgøres pålideligt, da forudsætningerne for opgørelse af renterne
blev vurderet ændret siden opgørelsen foretaget ultimo 2016. Renter tilknyttet anmodnin-
ger i TFU, som ikke er indregnet i regnskabet, er anslået til ca. 67 mio. kr. I lighed med
2016 er der desuden ikke beregnet renter på den del af beløbet, der vedrører særlig
kontrol og EU-sager, da der ikke påregnes at ske udbetaling af refusion på denne type
sager. De indregnede renter i regnskabet udgør herefter alene 52 mio. kr. ultimo 2017.
Den samlede gældsforpligtelse inklusiv renter udgør således 2.652 mio. kr. ultimo 2017.
Usikkerhed ved renteberegninger
Rentefejl på Skattekontoen
Der er identificeret en fejl i Skattekontoen (DMO), da renteberegningen for en række virk-
somheder har været forkert. Beregningen er i 2017 rettet, men der er ikke foretaget en-
delig opgørelse over omfanget for berørte virksomheder bagudrettet. De berørte virksom-
heder er enten blevet opkrævet for meget eller for lidt i rente. Fejlen er på baggrund af
foreløbige beregninger anslået til at udgøre 217 mio. kr. fordelt med 122 mio. kr. for meget
opkrævet og 96 mio. kr. for lidt opkrævet.
Der er løbende foretaget rettelse af fejlen for virksomheder, der har rettet henvendelse til
SKAT. For øvrige berørte virksomheder vil der forventeligt blive foretaget en samlet gen-
beregning i løbet af 2018. Den samlede fejl er således ikke endnu opgjort pålideligt, hvor-
for der ikke er sket indregning af heraf i årsregnskabet for 2017.
Renter i SAP38
På enkelte øvrige ordninger, hvor fordringerne regnskabsmæssigt håndteres i det lokale
økonomisystem SAP38, er der ikke foretaget rentetilskrivning siden en ændring i rente-
reglerne i 2013. Dette skyldes blandt andet, at der pågår en afklaring og konkretisering
af rentereglerne, ligesom SAP38 ikke i den nuværende løsning kan håndtere dag-til-dag
renteberegning, som loven foreskriver. Der er tale om områder, hvor renter beregnes
efter opkrævningslovens §§ 7, stk. 1 og 16c, stk. 1, herunder blandt andet uregistreret
virksomhed for personer uden CVR-nummer.
For fordringer, hvor rentetilskrivning udestår, er der udarbejdet én opgørelse over det
samlede grundlag af registrerede fordringer med værdi på statusdagen 31. december
2017, som er opgjort til 1.951 mio. kr. Opgørelsen er behæftet med en vis usikkerhed. I
beløbet indgår ikke fordringer, som er afregnet i perioden inden statusdagen mv. Rente-
regler, mængden af fordringer, der skal indgå, samt en række øvrige forhold er under
nærmere afklaring, og der er derfor ikke sket indregning i årsregnskabet for 2017.
Værdien af manglende rentetilskrivning er ikke opgjort pr. 31. december 2017.
Renter i DMR
På motorområdet, hvor fordringerne regnskabsmæssigt håndteres i motorregistret SAP
DMR, er der ikke foretaget rentetilskrivning siden en ændring i rentereglerne i 2012. Dette
22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Årsregnskabet for SKAT § 38 vedrørende Finanslovens § 38. Skatter og afgifter for 2017
skyldes blandt andet, at der pågår en afklaring af, hvorvidt der kan foretages afståelse af
rentekrav bagud i tid.
Der er udviklet en funktionalitet, der kan foretage renteberegning. Funktionaliteten skal
dog tilrettes, når det er endeligt afklaret, fra hvilket tidspunkt regneberegningen skal fore-
tages, før den kan tages i brug. Der er derfor ikke sket indregning i årsregnskabet for
2017. Det vurderes, at værdien af rentetilskrivning på retskraftige fordringer fra det tids-
punkt, hvor rentetilskrivning tidligst kan påbegyndes, udgør 75-90 mio. kr. Opgørelsen er
behæftet med usikkerhed.
Renter og gebyrer fra DMI
Der er usikkerhed om indregning i regnskabet af renter og gebyrer for perioden ved ibrug-
tagning af EFI (DMI) med 607 mio. kr. Hvis der udestår indregning af renter og gebyrer i
regnskabet, kan en korrektion heraf medføre en indtægt med resultatvirkning og en til-
svarende justering af debitorer i regnskabet. Det bemærkes dog, at en væsentlig andel
af det samlede beløb vedrører gebyrer (anslået til ca. 274 mio. kr.), som afregnes under
§ 9 i Finansloven.
Usikkerhed ved indregning og måling af MiniOneStopShop
Det er identificeret, at MiniOneStopShop (M1SS) er behæftet med en række fejl i forbin-
delse med indberetning og afregning med de øvrige medlemslande. Det betyder, at der
er usikkerhed omkring indtægten fra M1SS, idet det ikke er muligt at gennemføre rele-
vante regnskabsmæssige afstemninger.
M1SS indgår i 2017 i de samlede momsindtægter med 1.090 mio. kr. (2016: 912 mio.
kr.).
Usikkerhed som følge af afstemningsdifferencer og manglende afstemninger
Som det fremgår af ledelsesberetningen, har der i årets løb været stort fokus på gennem-
føre systemmæssige afstemninger samt på at højne kvaliteten af det generelle afstem-
ningsarbejde. Som led i afstemningsarbejdet er der identificeret afstemningsdifferencer,
som endnu ikke er opløst, ligesom der er enkelte områder, hvor afstemning fortsat ude-
står.
De identificerede usikkerheder som følge af afstemningsdifferencer og manglende af-
stemninger for de regnskabsmæssige afstemninger indgår i tabel 7.
Differencer, som er identificeret som led i systemafstemningsprojektet, fremgår af tabel
1b i ledelsesberetningen.
Fejl ved periodisering af forudbetalt løn
Som følge af fejl i grundlaget ved opgørelse af forudbetalte lønninger vedrørende 2018
er sket periodisering af et for stort beløb mellem regnskabsårene 2017 og 2018. Den
samlede fejl er opgjort til 254 mio. kr. af en samlet periodisering på 2.750 mio. kr. for
forudbetalte lønninger, som er angivet i 2017, og som vedrører regnskabsåret 2018. De
registrerede indtægter er således 254 mio. kr. for lave i 2017.
Opgørelsesgrundlaget er udarbejdet efter samme metode som sidste år, men den tilsva-
rende fejl mellem 2016 og 2017 var under 1 mio. kr.
23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Årsregnskabet for SKAT § 38 vedrørende Finanslovens § 38. Skatter og afgifter for 2017
1928535_0024.png
Fejl ved periodisering af overskydende skat
Ved en fejl er der desuden ikke sket indregning i årsregnskabet for 2017 af en andel af
de overskydende skatter, som er udbetalt i 2017. Fejlen er opgjort til 318 mio. kr. Fejlen
har medført, at indtægterne er for høje i 2017 med et beløb svarende til fejlen. Til sam-
menligning udgjorde en tilsvarende fejl mellem 2016 og 2017 i alt 112 mio. kr.
Overblik over væsentlige forhold til forståelse af regnskabet
Af tabel 7 fremgår et overblik over væsentlige forhold til forståelse af regnskabet, herun-
der områder med regnskabsmæssige reguleringer eller usikkerheder. Hvor der ikke er
angivet beløb eller usikkerhed, skyldes det, at disse ikke er opgjort. Usikkerheder er op-
gjort enten som netto- eller bruttobeløb, hvor bruttobeløbet indeholder den samlede usik-
kerhed, mens der i nettobeløbet er foretager modregning mellem kredit- og debetposte-
ringer hhv. indtægter og udgifter.
Tabel 7. Overblik over væsentlige forhold til forståelse af regnskabet (mio. kr.)
Forhold
Indregnet,
Usikkerhed,
Usikkerhed,
ultimo 2017
netto (anslået)
brutto (anslået)
Resultat
MiniOneStopShop (M1SS)
Periodiseringsfejl, forudbetalt løn
Periodiseringsfejl, overskydende skat
Aktiver
Regulering for ikke-retskraftige fordringer
Fordringer i SAP38 med tvivl om retskraft
Tilgodehavender, Renter og gebyrer
Rentefejl på Skattekontoen
Renter fra SAP DMR
Renter fra SAP38
Debitorer
Renter og gebyrer fra DMI
Debitorer fra DMO
Mellemregning mellem firmakoder
Mellemregning mellem DMO - DMI
Mellemregning KOBRA – DMI
Mellemregning, LetLøn
Passiver
Udbytteskat inkl. renter
-
254
318
7.489
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2.652
IA
IA
IA
IA
IA
26
IA
IA
607
317
42
2
2
IA
63
1.090
IA
IA
IA
900
217
90
IA
IA
IA
IA
IA
IA
67
IA
Kortfristet gældsforpligtelse
Mellemregning
-
Note: Forkortelsen IA (”intet at angive”) angiver, at beløb endnu ikke er opgjort.
24
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Årsregnskabet for SKAT § 38 vedrørende Finanslovens § 38. Skatter og afgifter for 2017
1928535_0025.png
4.1.2 Øvrige noter til resultatopgørelse og balance
Mio. kr.
2. Finansielle indtægter
38.61.01.10 Renteindtægt vedrørende restancer
38.61.01.21 Forrentning forhøjelse skatteansættelser, personer
38.61.01.31 Forrentning forhøjelse skatteansættelser, selskaber
6.355
238
676
7.269
4.176
315
1.296
5.788
2017
2016
3. Finansielle udgifter
38.61.01.11 Afskrivninger, restancer
38.61.01.20 Rentegodtgørelse til personer mv.
38.61.01.30 Rentegodtgørelse til selskaber mv.
306
175
771
1.252
540
531
3.316
4.387
4. Indkomstskat fra personer*
38.11.01.10 Personskat
38.11.01.11 Afskrivning, personskat
38.11.01.12 Kompensation for energi- og miljøafgift (grøn check)
541.514
-1.015
-4.324
536.175
523.378
-1.052
-4.331
517.995
5. Indkomstskat fra selskaber
38.13.01.10 Indkomstskat af selskaber
38.13.01.11 Afskrivning, selskabsskat
38.13.11.10 Kulbrinteskat
67.153
-41
4.565
54.886
-75
1.450
71.677
56.261
6. Pensionsafkastskat
38.14.01.10 Pensionsafkastskat
34.126
34.126
22.783
22.783
25
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Årsregnskabet for SKAT § 38 vedrørende Finanslovens § 38. Skatter og afgifter for 2017
1928535_0026.png
Mio. kr.
7. Skat, formue og besiddelser*
38.11.11.10 Afgift af dødsboer og gaver, LB 971 2006
38.23.01.10 Vægtafgift af motorkøretøjer
38.23.01.11 Afskrivning, vægtafgift
38.23.07.10 Afgift af vejbenyttelse, danske køretøjer
38.23.07.11 Afskrivning, vejbenyttelsesafgift
38.23.07.20 Vejbenyttelsesafgift
2017
2016
278
10.467
-135
278
-12
193
11.069
505
10.698
-89
273
-1
161
11.547
8. Forbrugsafgifter*
38.21.01.10 Moms
38.21.01.11 Afskrivning, moms
38.22.01.10 Afgift af stenkul, brunkul og koks mv.
38.22.01.11 Afskrivning, afgift af stenkul mv.
38.22.01.20 Elafgift
38.22.01.21 Afskrivning, afgift af el
38.22.01.40 Naturgasafgift
38.22.03.10 Afgift af visse olieprodukter
38.22.03.11 Afskrivning, afgift af visse olieprodukter
38.22.05.10 Benzinafgift
38.23.03.10 Registreringsafgift motorkøretøjer
38.23.03.11 Afskrivning, registreringsafgift
38.23.05.10 Ansvarsforsikringsafgift
38.23.05.11 Afskrivning af ansvarsforsikring
38.24.01.10 CO2-afgift af visse energiprodukter
38.24.01.11 Afskrivning, CO2-afgift
38.24.01.12 Afgift af kvælstofoxider (NOx)
38.24.01.40 Afgift vedrørende CFC
38.24.01.70 Afgift af ledningsført vand
38.24.01.77 Afgift af PVC og phathalater
38.27.01.10 Afgift af spil ved væddeløb
38.27.01.20 Gevinstafgift
38.27.01.40 Kasinoafgift
38.27.01.50 Spilleautomater
38.27.01.60 Afgift af væddemål
38.27.01.70 Afgift af online kasinospil
38.27.01.80 Det Danske Klasselotteri A/S
38.28.01.10 Spiritusafgift
38.28.01.11 Afskrivning, spiritusafgift
38.28.01.20 Vinafgift
38.28.01.21 Afskrivning, vinafgift
38.28.01.30 Ølafgift
206.962
-1.423
2.006
1
11.979
-1
3.064
9.842
-2
7.497
20.163
-19
1.519
0
3.677
0
160
57
1.582
16
13
294
215
642
450
354
46
1.207
-1
1.723
-2
914
272.935
197.145
-1.008
1.980
1
10.614
0
3.170
9.678
1
7.513
19.538
-25
1.535
-1
3.558
3
545
69
1.598
18
13
241
222
640
405
289
45
1.207
-7
1.791
-1
952
261. 729
Transport
26
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Årsregnskabet for SKAT § 38 vedrørende Finanslovens § 38. Skatter og afgifter for 2017
1928535_0027.png
Mio. kr.
Transport
38.28.01.31 Afskrivning, ølafgift
38.28.01.40 Tillægsafgift til alkoholsodavand
38.28.03.10 Tobaksafgift
38.28.03.11 Afskrivning, tobaksafgift
38.28.05.10 Chokoladeafgift
38.28.05.11 Afskrivning, chokoladeafgift
38.28.05.20 Konsumisafgift
38.28.11.10 Forskellige forbrugsafgifter
38.28.21.20 Lystfartøjsforsikringsafgift
38.28.71.10 Diverse afgifter
38.28.71.11 Afskrivning, diverse afgifter
38.42.01.10 Afgift på arbejdsskader
2017
272.935
-4
37
7.614
-6
2.482
-27
311
384
125
6
-17
409
284.249
2016
261.729
0
34
7.122
-15
2.497
-15
325
414
121
4
-15
319
272.520
9. Overførte skatter til regioner og kommuner m.fl.
38.11.01.20 Afregning til kommuner, personskat
38.11.01.25 Overførsler ml. Sverige og DK iht. Øresunds-
aftalen
38.11.01.30 Kompensationsbeløb til Grønland
38.13.01.20 Afregning til kommuner, indkomstskat sel-
skaber
244.715
655
3
6.750
252.123
238.733
719
3
6.513
245.968
10. Andre skatter og afgifter*
38.16.01.10 Tinglysningsafgift mv.
38.16.01.11 Afskrivning, tinglysningsafgift mv.
38.24.01.15 Afgift af svovl
38.24.01.16 Afskrivning, afgift af svovl
38.24.01.30 Emballageafgift
38.24.01.31 Afskrivning, emballageafgift
38.24.01.45 Afgift af bekæmpelsesmidler
38.24.01.50 Afgift af affald
38.24.01.60 Afgift af råstoffer
38.24.01.65 Afgift af spildevand
38.24.01.75 Batteriafgift (NiCd)
38.24.01.80 Afgift af kvælstof i gødning
38.24.01.81 Afskrivning, afgift af kvælstof
38.24.01.85 Afgift af mineralsk fosfor i foderfosfat
38.28.71.10 Diverse afgifter
38.28.71.11 Afskrivning, diverse afgifter
38.28.71.20 Diverse ophævede skatter
38.41.02.10 Lønsumsafgift
38.41.02.11 Afskrivning, lønsumsafgift
5.960
0
39
0
682
1
530
182
157
250
1
15
0
52
150
-31
3
8.446
-6
16.431
5.609
-2
37
1
685
-2
512
145
148
294
1
19
1
52
152
-17
0
7.995
-4
15.626
27
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Årsregnskabet for SKAT § 38 vedrørende Finanslovens § 38. Skatter og afgifter for 2017
1928535_0028.png
Mio. kr.
2017
2016
11. Bøder og konfiskation
38.19.71.10 Bøder, Skatteministeriet
38.19.71.11 Afskrivning, bøder
38.19.71.22 Bøder, Forsvarsministeriet
38.19.71.25 Bøder, Fødevareministeriet
38.19.71.30 Konfiskationer m.v.
103
-3
1
18
58
177
85
-1
1
6
0
91
12. Intern statslig overførselsudgift
38.81.05.10 Overførsel til Indenrigs- og Sundhedsministeriet
38.81.05.20 Tillægsafgift til Økonomi og Indenrigsministeriet
5
30
35
5
30
35
13. Understøttelse og supplerende ydelser
38.12.01.10 Børne- og ungeydelse
14.678
14.678
14.594
14.594
14. Tilgodehavende skatter og afgifter
Debitorer
111.814
100.326
111.814
100.326
15. Andre tilgodehavender
OneStopMoms, tilgodehavende
2
2
2
2
28
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Årsregnskabet for SKAT § 38 vedrørende Finanslovens § 38. Skatter og afgifter for 2017
1928535_0029.png
Mio. kr.
2017
2016
16. Periodeafgrænsningsposter, forpligtelser
Forudbetalte A-skatter mv.
2.749
2.675
2.749
2.675
17. Anden kortfristet gæld
Gæld til virksomheder og borgere
Udbytteskatterefusionsanmodninger
Ikke-placerede indbetalinger
Renter af udbytteskatterefusionsanmodninger
Deponeringer og sikkerhedsstillelse
OneStopMoms, skyldig
6.205
2.600
884
52
36
2
3.096
2.200
1.037
194
32
3
9.779
6.564
*
Enkelte finanslovskonti er i resultatopgørelsen opdelt på flere noter. Det omhandler følgende FL-konti: §
38.11.01.10 Personskat, § 38.24.01.40 Afgift vedrørende CFC, § 38.28.71.10 Diverse afgifter, § 38.28.71.11
Afskrivning, diverse afgifter.
29
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 255: Årsregnskabet for SKAT § 38 vedrørende Finanslovens § 38. Skatter og afgifter for 2017
1928535_0030.png