Notat
29. juni 2018
J.nr. 2018 - 1357
Kontor:
Selskab, aktionær og erhverv [SAE]
Initialer:
Revideret grund- og nærhedsnotat til Folketingets Eu-
ropaudvalg
Europa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om et fælles system for en skat på
indtægter fra levering af visse digitale tjenester, KOM(2018) 148 af 21. marts 2018. For-
slaget er oversendt til Rådet den 22. marts 2018 i dansk sprogversion. Notatet oversendes
også til Folketingets Skatteudvalg.
Revideret udgave af grund- og nærhedsnotat af 20. juni 2018. Nye afsnit eller afsnit, hvor
der er foretaget ændringer, er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Kommissionen har den 21. marts 2018 fremlagt et direktivforslag om et fælles system for en skat på
indtægter fra levering af visse digitale tjenester, KOM(2018) 148 (Digital Services Tax
–
DST). For-
slaget vil indebære en særskat på 3 pct. af omsætningen fra visse digitale ydelser fx internetreklamer rettet
mod brugere i EU. Skatten pålægges koncerner med en global omsætning på over 750 mio. euro og en
omsætning på digitale ydelser i EU på over 50 mio. euro, uanset hjemsted. Kommissionen anser dette
direktiv for en mulig kortsigtet, midlertidig løsning på de skattemæssige udfordringer ved den digitale
økonomi.
Forslaget skal ses i sammenhæng med direktivforslaget om regler vedrørende selskabsbeskatning af en
væsentlig digital tilstedeværelse, KOM(2018) 147. Kommissionen anser dette forslag om et såkaldt digi-
talt fast driftssted for en langsigtet og muligvis global løsning, der skal afløse den midlertidige DST.
2. Baggrund
Der pågår et internationalt arbejde vedr. beskatningen af den digitale økonomi bl.a. i EU,
G20 og OECD. Den politiske opmærksomhed herpå skyldes bl.a., at det har været mu-
ligt, særligt for amerikanske digitale virksomheder som Google, Facebook mv., at blive
beskattet meget lidt af overskuddet fra deres aktivitet i EU. Flere EU-lande argumenterer
for, at digitale selskaber skal beskattes mere i de lande, hvor de har deres kunder eller
brugere, idet det bl.a. er disse brugeres anvendelse af de digitale selskabers ydelser, der er
medvirkende til at skabe værdi for selskaberne.
I oktober 2015 afsluttede OECD- og G20-landene et projekt
om ”Base Erosion and
Profit
Shifting” (BEPS).
I BEPS Action 1-rapporten, der adresserer de skattemæssige
udfordringer ved den digitale økonomi, blev konklusionen, at den digitale økonomi ikke
kan adskilles fra den øvrige økonomi, og arbejdet har således ikke udløst specifikke anbe-
falinger på dette område.
SF, SLi