Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 240
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast, den 29. juni 2018
J.nr. 2018-965
Forslag
til
Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven og lov om skattenedslag for seniorer
(Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag og
skattefrihed for godtgørelse til thalidomidofre)
§1
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 117 af 29. januar 2016, som ændret senest ved §
2 i lov nr. 725 af 8. juni 2018, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 48 E, stk. 1,
ændres »i forbindelse med påbegyndelse af ansættelsesforhold« til: »af vederlag
for personligt arbejde i tjenesteforhold«.
2.
I
§ 48 E, stk. 3, nr. 1,
ændres »jf. dog stk. 5« til: »jf. dog stk. 5 og 6«.
3.
I
§ 48 E, stk. 3, nr. 3,
indsættes som
2. pkt.:
»Ved opgørelsen af vederlaget kan ses bort fra perioder med barselsorlov.«
4.
I
§ 48 E
indsættes efter stk. 5 som nyt stykke:
»Stk.
6.
Personer, som tidligere har været omfattet af §§ 48 E og 48 F, anses for at opfylde
betingelserne i stk. 3, nr. 1, selv om de pågældende inden for de seneste 10 år har været skattepligtige
efter § 2, stk. 1, nr. 1, af vederlag, der er udbetalt på baggrund af en ansættelsesperiode, som har
dannet grundlag for beskatning efter § 48 F.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.
§2
I lov nr. 473 af 17. juni 2008 om skattenedslag for seniorer, som ændret ved § 4 i lov nr.
1341 af 19. december 2008 og § 7 i lov nr. 521 af 12. juni 2009, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 5
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Uanset fristen i stk. 2, 2. pkt., og i stk. 3, 4. pkt., kan Arbejdsmarkedets Tillægspension
efter anmodning fra den person, afgørelsen vedrører, genoptage afgørelsen om, hvorvidt kravet om
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 240: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven og lov om skattenedslag for seniorer (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag og skattefrihed for godtgørelse, til thalidomidofre) samt resumé
2
fuldtidsbeskæftigelse er opfyldt, hvis anmodning herom er modtaget af Arbejdsmarkedets
Tillægspension senest den 31. marts 2019«.
2.
I
§ 15
ændres »§ 5, stk. 2, eller § 5, stk. 3« til: »§ 5, stk. 2-4«.
§3
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1162 af 1. september 2016, som ændret bl.a. ved
lov nr. 685 af 8. juni 2017, § 3 i lov nr. 551 af 29. maj 2018, § 7 i lov nr. 689 af 8. juni 2018 og
senest ved § 1 i lov nr. 724 af 8. juni 2018, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 7
indsættes som
nr. 31:
»31) Godtgørelse fra den danske stat til nulevende thaidomidofre, der er diagnosticeret med skade
forårsaget af lægemidlet thalidomid«.
§4
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2019, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 2 træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 3.
§ 1 har virkning fra og med indkomståret 2019.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 240: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven og lov om skattenedslag for seniorer (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag og skattefrihed for godtgørelse, til thalidomidofre) samt resumé
3
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1. Lovforslagets formål og baggrund
1.1.1. Afbureaukratisering af forskerskatteordningen
1.1.2. Genoptagelse af afgørelser om skattenedslag
1.1.3 Skattefrihed for godtgørelse til thalidomidofre
2. Lovforslagets indhold
2.1. Afbureaukratisering af forskerskatteordningen
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Lovforslaget
2.2. Genoptagelse af afgørelser om skattenedslag
2.2.1. Gældende ret
2.2.2 Lovforslaget
2.3. Skattefrihed for godtgørelse til thalidomidofre
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Lovforslaget
3. Forholdet til databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
1.1. Lovforslagets formål og baggrund
Lovforslaget indeholder tre elementer: For det første foreslås en afbureaukratisering af den særlige
beskatningsordning for udenlandske forskere og nøglemedarbejdere (forskerskatteordningen) til
gavn for dansk erhvervsliv. For det andet foreslås en tidsbegrænset mulighed for genoptagelse af en
afgørelse om skattenedslag for seniorer til gavn for seniorer, der har taget en ekstra tørn på
arbejdsmarkedet, men som ikke har nået at klage over f.eks. forkerte oplysninger fra arbejdsgiveren.
Endelig foreslås for det tredje at indføre skattefrihed for godtgørelse fra den danske stat til
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 240: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven og lov om skattenedslag for seniorer (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag og skattefrihed for godtgørelse, til thalidomidofre) samt resumé
4
nulevende patienter med skader som følge af brug af lægemidlet thalidomid.
1.1.1. Afbureaukratisering af forskerskatteordningen
Erhvervslivet har efterspurgt ændringer af forskerskatteordningen, således at betingelserne for at
anvende ordningen bliver mere enkle og fleksible. Med lovforslaget foreslås at imødekomme
forslag til justeringer af forskerskatteordningen, som bl.a. er fremsat af Virksomhedsforum for
enklere regler. Virksomhedsforum har til formål at identificere områder, hvor virksomhederne
oplever regulering, der er kompliceret og omkostningsmæssigt bebyrdende, og komme med
konkrete forslag til forenklinger.
Lovforslaget støtter desuden regeringens ambition om at styrke danske virksomheders adgang til
relevant udenlandsk arbejdskraft. Forskerskatteordningen har til formål at forbedre danske
virksomheders mulighed for at tiltrække højtkvalificeret arbejdskraft, og en mere fleksibel ordning
vil derfor medvirke til, at danske virksomheder lettere kan rekruttere de ønskede medarbejdere fra
udlandet.
1.1.2. Genoptagelse af afgørelser om skattenedslag
Formålet med denne del af lovforslaget er at give mulighed for, at Arbejdsmarkedets
Tillægspension (ATP) efter anmodning fra en senior, der er omfattet af lov om skattenedslag for
seniorer, kan genoptage en afgørelse om opgørelse af den pågældendes beskæftigelsesgrad.
Beskæftigelsesgraden opgøres af ATP og danner grundlag for Skatteforvaltningens vurdering af,
om en senior er berettiget til skattenedslag efter lov om skattenedslag for seniorer.
Skattenedslagsordningen var en midlertidig ordning, som gav nedslag i skat til visse seniorer, der
valgte at blive på arbejdsmarkedet, til de fyldte 65 år. Ordningen er udløbet med udgangen af 2016
og fandt således kun anvendelse for personer, der i perioden fra og med indkomståret 2010 til og
med indkomståret 2016 fyldte 64 år. De sidste ordinære udbetalinger efter ordningen er sket i
foråret 2018.
Efter loven havde en senior tre måneder til at gøre indsigelse over for ATP’s opgørelse af
beskæftigelsesgraden. Loven gav ikke mulighed for dispensation fra indsigelsesfristen
heller ikke
i tilfælde, hvor der f.eks. var fejl i arbejdsgivers indberetning af ATP-bidrag.
Den manglende mulighed for dispensation fra tre-måneders-fristen har gennem årene givet
anledning til en del sager og borgerhenvendelser til ATP, Beskæftigelsesministeriet og
Skatteministeriet.
Regeringen finder det urimeligt og ikke et udtryk for retssikkerhed, at borgere på denne måde kan
miste seniornedslag som følge af andres fejl. Regeringen ønsker derfor at indføre mulighed for, at
ATP på foranledning af den enkelte borger kan genoptage en afgørelse om opgørelse af borgerens
beskæftigelsesgrad. Herved gives borgere, der ikke nåede at klage over f.eks. forkerte oplysninger,
en ny chance for at få rettet opgørelsen af deres beskæftigelsesgrad, således at de pågældende
alligevel kan få skattenedslag, hvis de opfylder lovens betingelser for at være berettiget til
skattenedslag.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 240: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven og lov om skattenedslag for seniorer (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag og skattefrihed for godtgørelse, til thalidomidofre) samt resumé
5
Der foreslås på den baggrund en tidsbegrænset ophævelse af indsigelsesfristen på tre måneder,
mens de øvrige betingelser for opnåelse af skattenedslaget, herunder kravet om
fuldtidsbeskæftigelse, ikke ændres.
Efter regeringens opfattelse er forslaget en fornuftig løsning på, at seniorer har haft kort tid til at
klage over fejl, som f.eks. skyldes arbejdsgiverens forkerte indberetning. Samfundet er afhængigt
af, at flere tager en ekstra tørn på arbejdsmarkedet, hvilket den midlertidige skattenedslagsordning
skulle bidrage til. Forslaget løser et problem, som dybest set er et spørgsmål om retssikkerhed.
1.1.3 Skattefrihed for godtgørelse til thalidomidofre
Thalidomid er et lægemiddel, der kom på markedet i Europa i slutningen af 1950-erne. Det blev
markedsført til brug ved søvnbesvær og morgenkvalme og blev ofte anvendt af gravide. Efter få år
blev lægemiddel taget af markedet, da det viste sig at medføre svære fosterskader hos gravide.
Skaderne bestod først og fremmest i misdannelser hos de nyfødte, især af arme og ben.
Som led i Aftale om satspuljen på sundhedsområdet for 2018-2021 har aftalepartierne (regeringen,
S, DF, ALT, RV og SF) afsat midler til en pulje på 1,5 mio. kr. i 2019, som kan ansøges af
nulevende patienter, der har skader som følge af brugen af lægemidlet thalidomid. Lovforslaget
udmønter den del af aftalen om satspuljen, der forudsætter, at udbetalte midler fra puljen ikke
medregnes ved opgørelsen af modtagerens skattepligtige indkomst, jf. tekstanmærkning nr. 110 på
finansloven for 2018 § 16.11.24.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Afbureaukratisering af forskerskatteordningen
2.1.1. Gældende ret
Forskere og nøglemedarbejdere, der rekrutteres i udlandet, kan vælge at blive beskattet efter en
særlig ordning (forskerskatteordningen) under forudsætning af, at en række betingelser er opfyldte.
Opfylder forskeren eller nøglemedarbejderen betingelserne, kan vedkommende vælge at blive
bruttobeskattet med 27 pct. (plus arbejdsmarkedsbidrag) i en eller flere perioder af indtil syv års
samlet varighed.
Betingelserne for at anvende forskerskatteordningen er opregnet i kildeskattelovens § 48 E. Heraf
følger, at forskeren eller nøglemedarbejderen skal blive skattepligtig til Danmark i forbindelse med
påbegyndelsen af et ansættelsesforhold hos en dansk arbejdsgiver. Det er en forudsætning, at
forskerens eller nøglemedarbejderens skattepligt til Danmark indtræder ved ansættelsens
påbegyndelse (samtidighedskravet).
Herudover skal nøglemedarbejdere opfylde tre objektive betingelser: For det første må
medarbejderen ikke have været almindeligt skattepligtig til Danmark inden for de seneste ti år forud
for ansættelsen. For det andet må medarbejderen ikke inden for de seneste fem år have haft del i
ledelsen eller væsentlig indflydelse på den virksomhed, vedkommende ansættes i. For det tredje
skal medarbejderens vederlag i penge i henhold til ansættelseskontrakten som et gennemsnit inden
for samme kalenderår udgøre et grundbeløb på mindst 65.100 kr. (2018-niveau) om måneden.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 240: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven og lov om skattenedslag for seniorer (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag og skattefrihed for godtgørelse, til thalidomidofre) samt resumé
6
Betingelserne for, at forskere kan anvende ordningen, er anderledes. Der gælder f.eks. ikke et krav
om, at forskere skal være garanteret et minimumsvederlag, og forskere kan under visse
omstændigheder blive omfattet af ordningen, selv om de har været almindeligt skattepligtige til
Danmark inden for de seneste ti år. En forsker skal imidlertid være godkendt til at udføre
forskningsarbejde for at kunne anvende forskerskatteordningen. Hvad der forstås ved
»forskningsarbejde« afgøres efter OECD’s retningslinjer for grundforskning
og anvendt forskning. I
forbindelse med ansættelse på institutioner, der er omfattet af universitetsloven og lov om
sektorforskningsinstitutioner, afgør institutionens ledelse, om ansøgerens kvalifikationer som
forsker kan godkendes. I forbindelse med ansættelse i andre virksomheder end de førnævnte
offentlige forskningsinstitutioner er det Danmarks Frie Forskningsfond, der afgør, om ansøgerens
kvalifikationer som forsker kan godkendes. Medarbejderen skal som udgangspunkt være godkendt
som forsker ved ansættelsens begyndelse.
2.1.2. Lovforslaget
Med lovforslaget foreslås en række justeringer af forskerskatteordningen, som har til formål at gøre
betingelserne for at anvende ordningen mere enkle og fleksible. Ordningen bliver derved lettere at
administrere for virksomhederne.
Resultatet af de foreslåede ændringer kan i et vist omfang allerede opnås gennem forskellige og til
tider komplicerede aftale- og kontraktmæssige konstellationer eller ved omstrukturering af
selskaber (såkaldte »work-arounds«). Lovforslaget har på den baggrund til formål at fjerne
formaliteter, der i vidt omfang blot besværliggør anvendelsen af ordningen. Lovforslaget skal
ligeledes gøre øvrige krav mere fleksible, således at anvendelsen af ordningen ikke medfører
utilsigtede administrative omkostninger og begrænses unødigt.
I lovforslaget foreslås for det første, at en nøglemedarbejder, som i øvrigt opfylder betingelserne,
får mulighed for at anvende ordningen, selv om vedkommende har været ansat inden for samme
juridiske enhed forud for ansættelsen hos den danske arbejdsgiver. Formålet med denne del af
lovforslaget er at ophæve samtidighedskravet, så virksomhederne
uanset etableringsform
har
lige mulighed for at opfylde betingelserne for at anvende forskerskatteordningen. Ændringen vil
navnlig få betydning i tilfælde, hvor en medarbejder skifter arbejdssted fra et udenlandsk selskab til
dets faste driftssted i Danmark.
Ophævelsen af samtidighedskravet ændrer ikke på betingelsen om, at medarbejderen ikke må have
været almindeligt skattepligtig til Danmark inden for de seneste ti år forud for ansættelsen i den
danske del af selskabet. Ændringen udvider således ikke mulighederne for, at personer, der er
bosiddende i Danmark, kan blive ansat i en dansk virksomhed og benytte forskerskatteordningen.
For det andet indeholder lovforslaget en forenkling af ansættelseskravet, således at vurderingen af,
om der består et ansættelsesforhold med en dansk arbejdsgiver, vil blive afgjort efter samme
kriterier, som gælder ved afgørelse af begrænset skattepligt efter kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1,
1. pkt. Det medfører, at en medarbejder, der bliver skattepligtig af vederlag for arbejde i
tjenesteforhold, som udgangspunkt kan anvende forskerskatteordningen, såfremt vedkommende
opfylder de øvrige betingelser, der gælder for hhv. forskere og nøglemedarbejdere.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 240: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven og lov om skattenedslag for seniorer (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag og skattefrihed for godtgørelse, til thalidomidofre) samt resumé
7
Den foreslåede forenkling af ansættelseskravet har til formål at undgå de situationer, som mange af
de sager, som verserer i klagesystemet, handler om. Det vil sige situationer, hvor medarbejderen
mangler en formel ansættelseskontrakt med en dansk arbejdsgiver, men hvor der efter praksis
alligevel er mulighed for at anvende ordningen, hvis konkrete foreliggende omstændigheder viser,
at der er tale om et ansættelsesforhold. Formålet med at anvende de samme kriterier ved
bedømmelsen af ansættelsesforholdet i henhold til kildeskattelovens § 48 E, som allerede kendes fra
kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1, er at skabe større forudsigelighed og gennemsigtighed, så
retssikkerheden for virksomheder og medarbejdere, som anvender ordningen, forbedres.
For det tredje indeholder forslaget en bestemmelse, som skal forbedre nøglemedarbejderes
muligheder for at forblive på ordningen, når vederlagskravet som følge af barselsorlov ikke kan
opfyldes. Samtidig vil det ikke længere have betydning, om en barselsperiode strækker sig over et
eller flere indkomstår. Dispensation fra vederlagskravet i disse tilfælde medfører ingen forlængelse
af ordningen.
Endelig foreslås for det fjerde, at betingelsen om, at medarbejderen ikke må have været almindeligt
skattepligtig til Danmark i de seneste ti år, ikke gælder i tilfælde, hvor en medarbejder efter sin
fratræden af en stilling, som har dannet grundlag for beskatning under forskerskatteordningen, får
udbetalt en efterfølgende bonus i tilknytning til ansættelsesforholdet. I disse tilfælde kan
retserhvervelsen
og dermed beskatningstidspunktet for bonussen
ligge tidsmæssigt efter, at
beskatning under ordningen er ophørt. Det har den virkning, at bonussen beskattes efter de
almindelige skatteregler.
Denne ændring vil få betydning for medarbejdere, som efter ophør af et ansættelsesforhold, der har
dannet grundlag for beskatning under forskerskatteordningen, får udbetalt en bonus, som skal
beskattes efter de almindelige regler. Såfremt medarbejderen ikke har opbrugt maksimumperioden
på ordningen og senere ønsker at anvende en resterende periode på ordningen, vil bonussen ikke
indgå ved vurderingen af, om medarbejderen opfylder betingelsen om, at vedkommende ikke må
have været almindeligt skattepligtig til Danmark inden for de seneste ti år.
2.2. Genoptagelse af afgørelser om skattenedslag
2.2.1. Gældende ret
Lov om skattenedslag for seniorer blev administreret af både SKAT og ATP. Dette har sin
baggrund i, at der efter lov om skattenedslag for seniorer var et krav om fuldtidsbeskæftigelse for
lønmodtagere. For at være fuldtidsbeskæftiget skulle lønmodtagere fra de relevante personårgange
både opfylde et lønkrav, der var baseret på arbejdsmarkedsbidragsgrundlaget, og et timekrav
(beskæftigelsesgraden), der var baseret på ATP-bidraget.
Nedslaget optjentes efter loven for hvert indkomstår i den 5-årige periode fra og med det
indkomstår, hvor en person fra de relevante årgange fyldte 60 år, til og med det indkomstår, hvor
personen fyldte 64 år, dog således at der kun er ret til skattenedslag, hvis lønmodtageren opfyldte
såvel lønkrav som timekrav i perioden. Timekravet er opfyldt, hvis lønmodtageren hvert indkomstår
i den 5-årige periode var bidragspligtig efter § 2 i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og har
betalt årsbidrag efter ATP-lovens § 15 som fuldtidsbeskæftiget medlem. Efter lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension betales fuldt årsbidrag, når lønmodtageren har arbejdet mindst
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 240: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven og lov om skattenedslag for seniorer (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag og skattefrihed for godtgørelse, til thalidomidofre) samt resumé
8
117 timer for månedslønnede, 54 timer for fjortendagslønnede og 27 timer for ugelønnede.
Personer, der arbejder færre timer, betaler et gradvist lavere årsbidrag.
Kravet om fuldtidsbeskæftigelse kunne endvidere opfyldes ved dokumentation af
fuldtidsbeskæftigelse over for ATP, jf. § 4, stk. 3, nr. 2, i lov om skattenedslag for seniorer. En
lønmodtager havde således mulighed for at dokumentere over for ATP, at vedkommende havde en
arbejdstid, der svarede til arbejdstidskravene i ATP-lovgivningen for at blive anset som
fuldtidsbeskæftiget medlem. En lønmodtager blev også anset som fuldtidsbeskæftiget, hvis
vedkommende indbetalte ATP-bidrag, der sammenlagt svarede til 90 pct. af fuldt årsbidrag for den
periode, hvor vedkommende blev anset som lønmodtager.
Det var ATP, der traf afgørelse om, hvorvidt en person opfyldte arbejdstidskravet (opgjorde
beskæftigelsesgraden), jf. lovens § 4, stk. 3. ATP udsendte årligt en meddelelse til de relevante
borgere, hvoraf det fremgik, om den enkelte blev anset for fuldtidsbeskæftiget i det forudgående
indkomstår. Borgeren kunne efterfølgende gøre indsigelse over for ATP inden for 3 måneder efter
modtagelsen af meddelelsen, jf. lovens § 5, stk. 2, 2. pkt.
ATP udsendte endvidere et »slutbrev« om beskæftigelsesgraden for den samlede periode. Også her
gjaldt en indsigelsesfrist på 3 måneder, jf. lovens § 5, stk. 3, 4. pkt.
ATP sendte endvidere efter indkomstårets udløb meddelelse til SKAT om afgørelsen.
Indsigelser over ATP’s afgørelse om opgørelse af beskæftigelsesgraden skulle ske til ATP senest 3
måneder efter modtagelsen af opgørelsen, jf. lovens § 5, stk. 2 og 3. Når ATP havde truffet
afgørelse i forhold til en sådan indsigelse, kunne denne indbringes for Ankenævnet for ATP, jf.
lovens § 15.
Loven gav ikke mulighed for dispensation fra indsigelsesfristen, heller ikke i tilfælde hvor der f.eks.
var fejl i arbejdsgivers indberetning. ATP har dog genoptaget afgørelser om opgørelsen af en
beskæftigelsesgrad på ulovbestemt grundlag, hvis der har foreligget særligt undskyldende
omstændigheder eller myndighedsfejl (f.eks. alvorlig sygdom, eller at ATP ikke har løftet
bevisbyrden for, at brevet er kommet frem). Folketingets Ombudsmand har i 2015 vurderet ATP’s
praksis og har ikke fundet grundlag for at kritisere denne, herunder at fejlagtig indberetning af ATP-
bidrag foretaget af arbejdsgiveren ikke kunne føre til genoptagelse af opgørelsen (FOB 2015-62).
2.2.2 Lovforslaget
Det foreslås at indføre mulighed for, at ATP efter anmodning fra en borger, der er omfattet af lov
om skattenedslag for seniorer, genoptager tidligere afgørelser om opgørelse af beskæftigelsesgrad.
En skriftlig meddelelse fra ATP om opgørelse af beskæftigelsesgraden sidestilles med en afgørelse
om opgørelse af beskæftigelsesgraden, der kan genoptages efter forslaget.
Det er alene indsigelsesfristen på 3 måneder, der foreslås ophævet. Kravet om fuldtidsbeskæftigelse
og øvrige krav ændres ikke.
Det indebærer også, at dokumentationskravet ikke ændres, og det vil således fortsat være den
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 240: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven og lov om skattenedslag for seniorer (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag og skattefrihed for godtgørelse, til thalidomidofre) samt resumé
9
konkrete situation, der er afgørende for, hvordan en borger over for ATP kan dokumentere
fuldtidsbeskæftigelse. Det kan f.eks. være ved lønsedler, ansættelseskontrakt, arbejdsgiverudtalelse
m.v., men der er med lovforslaget ikke tilsigtet ændringer for så vidt angår dokumentationskravet.
Det foreslås, at genoptagelsesmuligheden tidsbegrænses, således at anmodning om genoptagelse
skal være modtaget af ATP senest den 31. marts 2019. Herved vil berørte borgere have mulighed
for at benytte sig heraf i en tidsbegrænset periode.
Det bemærkes, at der er tale om indførelse af en ny, men absolut, frist uden dispensationsmulighed,
hvorfor anmodninger om genoptagelse skal være modtaget senest den 31. marts 2019, for at ATP
kan genoptage en afgørelse om opgørelse af beskæftigelsesgraden.
2.3. Skattefrihed for godtgørelse til thalidomidofre
2.3.1. Gældende ret
Godtgørelse fra den danske stat til thalidomidofre er skattepligtig indkomst for modtagerne efter
statsskattelovens § 4. Godtgørelsen, som blev fastsat ved satspuljeaftalen på sundhedsområdet for
2018-2021, er en særlig kulancemæssig godtgørelse og kan derfor ikke behandles som en erstatning
i skattemæssig henseende.
Som led i Aftale om satspuljen på sundhedsområdet for 2018-2021 er der afsat 1,5 mio. kr. i 2019
til en godtgørelsesordning, hvorefter nulevende patienter med skader forårsaget af lægemidlet
thalidomid kan ansøge om kulancemæssig godtgørelse for svie og smerte. De 1,5 mio. kr. skal
finansiere godtgørelsesudbetalingerne samt de udgifter, der er forbundet med Styrelsen for
Patientsikkerheds vurdering af ansøgningerne.
De 1,5 mio. kr. i 2019 er afsat på § 16.11.24 på finansloven for 2018 med den tilhørende
tekstanmærkning nr. 110, der bl.a. fastsætter kriterierne for at opnå godtgørelse. Det er forudsat, at
godtgørelsen skal være skattefri for modtageren, men der er ikke indført hjemmel til at fritage
godtgørelsesbeløbene for beskatning.
2.3.2. Lovforslaget
Det foreslås fastsat i ligningsloven, at godtgørelse fra den danske stat til nulevende patienter, der er
diagnosticeret med skader som følge af brug af lægemidlet thalidomid, ikke skal medregnes ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Det var ved fastsættelsen af godtgørelsesordningen i
finansloven 2018 forudsat, at godtgørelserne skulle være skattefrie. Med forslaget foreslås således
at sikre skattefritagelsen af godtgørelsesbeløbene.
3. Forholdet til databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
Ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2016/679/EU af 27. april 2016 om beskyttelse af
fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger og om ophævelse af direktiv 95/46/EF (herefter databeskyttelsesforordningen)
er der fastsat nye EU-retlige databeskyttelsesregler. Databeskyttelsesforordningen finder direkte
anvendelse fra den 25. maj 2018. Databeskyttelsesloven trådte endvidere i kraft den 25. maj 2018.
Databeskyttelsesforordningens artikel 6 fastlægger mulighederne for at behandle almindelige
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 240: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven og lov om skattenedslag for seniorer (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag og skattefrihed for godtgørelse, til thalidomidofre) samt resumé
10
personoplysninger. Det fremgår af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, at behandlingen
kun er lovlig, hvis og i det omfang mindst ét af de forhold, der er nævnt i bestemmelsen, gør sig
gældende, herunder hvis behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelse af en opgave i
samfundets interesse, eller som henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den
dataansvarlige har fået pålagt, jf. artikel 6, stk. 1, litra e.
Det følger endvidere af artikel 6, stk. 2, at medlemsstaterne kan opretholde eller indføre mere
specifikke bestemmelser for at tilpasse anvendelsen af databeskyttelsesforordningens bestemmelser
om behandling med henblik på overholdelse af bl.a. artikel 6, stk. 1, litra e, ved at fastsætte mere
præcist specifikke krav til behandling og andre foranstaltninger for at sikre lovlig og rimelig
behandling. Det følger herudover af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 3, at grundlaget for
behandling i henhold til stk. 1, litra e, skal fremgå af EU-retten eller af medlemsstaternes nationale
ret, som den dataansvarlige er underlagt. Formålet med behandlingen skal være fastlagt i dette
retsgrundlag eller for så vidt angår den behandling, der er omhandlet i stk. 1, litra e, være nødvendig
for udførelsen af en opgave i samfundets interesse eller som henhører under offentlig
myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået pålagt.
For så vidt angår forslaget om genoptagelse af afgørelser om skattenedslag er der efter det
foreslåede i § 5, stk. 4, i lov om skattenedslag for seniorer forudsat at skulle ske behandling af
almindelige personoplysninger, der er omfattet af databeskyttelsesforordningens artikel 6. Det
bemærkes i den forbindelse, at de overvejelser om adgang til data og databeskyttelse, der ligger bag
lov om skattenedslag for seniorer, fortsat gør sig gældende for nærværende lovforslag. Det
indebærer, at ATP fortsat skal varetage driften af det register, som indeholder oplysninger om
beskæftigelsesgraden for de lønmodtagere, der kan komme i betragtning til skattenedslaget efter
loven, herunder at ATP udveksler de relevante oplysninger med Skatteforvaltningen, der
administrerer selve skattenedslaget. Registret kan indeholde oplysning om det ATP-bidrag, som er
indbetalt af arbejdsgiveren for lønmodtageren. Derudover kan registret indeholde data fra
FerieKontos register over indbetalte feriepenge for fratrådte funktionærer, idet funktionærer, der
skifter job, ikke får udbetalt løn i ferieperioden i det efterfølgende ferieår, hvorfor der heller ikke
indbetales ATP-bidrag i disse perioder, uanset at lønmodtageren er fuldtidsbeskæftiget. Det er
derfor nødvendigt at få adgang til de pågældende data. Endelig kan registret indeholde oplysninger
fra andre offentlige registre, som indeholder data, der er nødvendige for at opgøre
beskæftigelsesgraden, i de situationer, hvor det indbetalte ATP-bidrag ikke er retvisende. Det er
samtidig nødvendigt, at ATP kan indhente og modtage oplysninger, der dokumenterer, om
beskæftigelsen hidrører fra et løntilskudsjob, jf. § 4, stk. 2, i lov om skattenedslag for seniorer,
hvorefter beskæftigelse i løntilskudsjob ikke medregnes i opgørelsen af arbejdstidskravet.
Det vurderes, at databehandlingen henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den
dataansvarlige har fået pålagt, og at det er i borgernes interesse, at ATP og Skatteforvaltningen får
adgang til de relevante data med henblik på at beregne og udbetale det lovhjemlede skattenedslag.
Det vurderes således, at den forudsatte behandling af personoplysninger efter lovforslaget er inden
for rammerne af databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e, hvorefter behandling er
lovlig, hvis den er nødvendig af hensyn til udførelse af en opgave i samfundets interesse, eller som
henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået pålagt, jf. artikel 6,
stk. 2 og 3.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 240: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven og lov om skattenedslag for seniorer (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag og skattefrihed for godtgørelse, til thalidomidofre) samt resumé
11
Det er således vurderingen, at bestemmelserne om databehandling i lov om skattenedslag for
seniorer lever op til kravet i forordningens artikel 6, stk. 2, om at være mere specifikke
bestemmelser om anvendelsen af forordningen. Reglerne er således specifikt afgrænset til at
vedrøre oplysninger om beskæftigelsesgraden for de lønmodtagere, der kan komme i betragtning til
skattenedslaget, om det ATP-bidrag, som er indbetalt af arbejdsgiveren for lønmodtageren, om data
fra FerieKontos register over indbetalte feriepenge for fratrådte funktionærer, oplysninger fra andre
offentlige registre, som indeholder data, der er nødvendige for at opgøre beskæftigelsesgraden, i de
situationer, hvor det indbetalte ATP-bidrag ikke er retvisende, og oplysninger, der dokumenterer,
om beskæftigelsen hidrører fra et løntilskudsjob. Det vurderes endvidere, at bestemmelserne er
proportionale, idet oplysningerne er begrænset til oplysninger, som er nødvendige for, at ordningen
om skattenedslag for seniorer kan fungere efter hensigten.
Herudover skal de grundlæggende principper i forordningens artikel 5 altid iagttages. Det følger
bl.a. heraf, at personoplysninger skal behandles lovligt, rimeligt og på en gennemsigtig måde i
forhold til den registrerede. Endvidere må personoplysninger indsamles til legitime formål og må
ikke viderebehandles på en måde, der er uforenelig med disse formål. Herudover skal
personoplysningerne være tilstrækkelige, relevante og begrænset til, hvad der er nødvendigt i
forhold til de formål, hvortil de behandles.
Behandlingen af personoplysninger i medfør af lovforslaget vil i øvrigt skulle ske i
overensstemmelse med reglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, herunder
reglerne om den registreredes rettigheder i kapitel 3 og kapitel 6 samt reglerne om
behandlingssikkerhed i kapitel 4 i databeskyttelsesforordningen.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Den del af lovforslaget, der vedrører afbureaukratisering af forskerskatteordningen, har til formål at
gøre ordningen mere fleksibel og enklere at administrere. Dermed sikres, at personer ikke afskæres
fra at benytte ordningen i visse særtilfælde, hvilket alt andet lige vil øge attraktionen ved ordningen.
Det vurderes dog, at justeringerne kun vil berøre en relativt lille personkreds, hvormed forslaget
ikke skønnes at medføre nævneværdige økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Forskerskatteordningen indebærer en lempeligere beskatning set i forhold de generelle skatteregler.
Da forslaget giver en lettere adgang til ordningen, ændres en eksisterende skatteudgift.
Skatteudgiften opgøres som det umiddelbare mindreprovenu, som vurderes at være ikke
nævneværdigt.
Den del af lovforslaget, der vedrører genoptagelse af afgørelser om skattenedslag, vurderes pr. 100
personer, der får genoptagelse og opfylder beskæftigelseskravet, at medføre et
engangsmindreprovenu på ca. 10 mio. kr. i umiddelbar virkning og ca. 7,5 mio. kr. efter tilbageløb
og adfærd. Der foreligger ikke oplysninger, der kan danne grundlag for et mere præcist skøn.
Mindreprovenuet forventes hovedsageligt at blive udmøntet i 2019, eventuelt en del i 2020.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 240: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven og lov om skattenedslag for seniorer (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag og skattefrihed for godtgørelse, til thalidomidofre) samt resumé
12
Indførelse af genoptagelsesmuligheden skønnes at medføre administrative omkostninger for
Skatteforvaltningen i størrelsesordenen 0,4 mio. kr. i 2019. Omkostningerne til ATP forventes at
udgøre 4,5-16,5 mio. kr. i 2019 og 0,0-10,0 mio. kr. i 2020. Det brede skøn skyldes, at
omkostningerne afhænger af, hvor mange borgere, der søger om genoptagelse.
Den del af lovforslaget, der vedrører skattefritagelse af støtte til thalidomidofre, medfører ikke et
egentligt mindreprovenu, idet beløbet er fastsat på baggrund af en forudsætning om skattefrihed.
Der er tale om en skatteudgift. Denne del af lovforslaget vurderes ikke at have
implementeringskonsekvenser for det offentlige.
Samlet set vurderes lovforslaget at følge principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske konsekvenser for kommunerne.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Den del af forslaget, der vedrører afbureaukratisering af forskerskatteordningen, øger fleksibiliteten
i ordningen og gør den enklere at administrere for virksomheder. Lovforslaget vurderes derfor at
have positive konsekvenser for erhvervslivet m.v. Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering
(TER) vurderer, at forslaget medfører administrative konsekvenser under 4 mio. kr. årligt. De bliver
derfor ikke kvantificeret yderligere.
Lovforslagets øvrige dele vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Det foreslås, at forskerskatteordningen skal kunne anvendes, hvis manglende opfyldelse af
vederlagskravet skyldes barselsperioder. Det vil ikke umiddelbart være muligt for
Skatteforvaltningen at udsøge, om den manglende opfyldelse af vederlagskravet skyldes barsel. Der
kan derfor være behov for, at medarbejderen dokumenterer barselsorlov over for
Skatteforvaltningen.
For så vidt angår forslaget om genoptagelse af afgørelser om skattenedslag, vil der i forbindelse
med behandling af en genoptagelsesanmodning fra en borger være behov for, at borgerne bidrager
med dokumentation for omfanget af beskæftigelse til brug for ATP’s opgørelse af
beskæftigelsesgraden.
Lovforslaget vurderes ikke at have øvrige nævneværdige administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Med ændringen af kildeskattelovens § 48 E, stk. 1, i den del af lovforslaget, der vedrører
afbureaukratisering af forskerskatteordningen, foreslås en afskaffelse af samtidighedskravet. En
virksomheds etableringsform vil dermed ikke kunne få betydning for, om betingelserne for at
anvende ordningen kan opfyldes. Forskerskatteordningen vil således som udgangspunkt kunne
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 240: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven og lov om skattenedslag for seniorer (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag og skattefrihed for godtgørelse, til thalidomidofre) samt resumé
1919887_0013.png
13
benyttes af medarbejdere i udenlandske selskaber, uanset om de pågældende ansættes i et
datterselskab eller et fast driftssted af det udenlandske selskab.
Lovforslaget indeholder ikke øvrige EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 29. juni 2018 til den 15. august 2018 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikerne, Ankenævnet for ATP m.m., Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
ATP, Business Denmark, Børsmæglerforeningen, CEPOS, Cevea, Danmarks Evalueringsinstitut,
Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk
Erhverv, Dansk Iværksætterforening, Dansk Journalistforbund, Dansk Metal, Dansk Told- og
Skatteforbund, Danske Advokater, Danske Regioner, Danske Universiteter, Datatilsynet, DI, DTL,
Ejerlederne, Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering, Finans Danmark, Finansforbundet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, FOA, Foreningen af Danske
Skatteankenævn, Foreningen Danske Revisorer, Forsikring og Pension, Frie Funktionærer, FSR -
danske revisorer, FTF, HK-Kommunal, HK-Privat, HORESTA, Ingeniørforeningen, IT-branchen,
IT-universitetet, Justitia, KL, Kraka, Kristelig Arbejdsgiverforening, Landbrug & Fødevarer,
Landsskatteretten, Ledernes Hovedorganisation, LO, Lønmodtagernes Dyrtidsfond,
Moderniseringsstyrelsen, Rektorkollegiet, RockwoolFonden, SEGES, Skatteankestyrelsen,
SMVdanmark, SRF Skattefaglig Forening, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering og Ældre
Sagen.
10. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen”)
Forslaget om
afbureaukratisering af
forskerskatteordningen
vurderes at berøre en relativt
lille personkreds, hvormed
forslaget ikke skønnes at
medføre nævneværdige
økonomiske konsekvenser for
det offentlige.
Forslaget om genoptagelse af
skattenedslag vurderes pr.
100 personer, der får
genoptagelse og opfylder
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 240: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven og lov om skattenedslag for seniorer (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag og skattefrihed for godtgørelse, til thalidomidofre) samt resumé
1919887_0014.png
14
beskæftigelseskravet, at
medføre et umiddelbart
engangsmindreprovenu på ca.
10 mio. kr. og ca. 7,5 mio. kr.
efter tilbageløb og adfærd.
Mindreprovenuet forventes
hovedsageligt at blive
udmøntet i 2019, eventuelt en
del i 2020.
Forslaget om skattefritagelse
af godtgørelse til
thalidomidofre vurderes ikke
at medføre økonomiske
konsekvenser for det
offentlige.
Lovforslaget skønnes ikke at
have økonomiske
konsekvenser for
kommunerne.
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Ingen
Forslaget om
afbureaukratisering af
forskerskatteordningen
vurderes at berøre en relativt
lille personkreds, hvormed
forslaget ikke skønnes at
medføre nævneværdige
administrative konsekvenser
for det offentlige.
Forslaget om genoptagelse af
skattenedslag skønnes at
medføre administrative
omkostninger for
Skatteforvaltningen i
størrelsesordenen 0,4 mio. kr.
i 2019. Omkostningerne til
ATP forventes at udgøre
mellem 4,5-16,5 mio. kr. i
2019 og 0,0-10,0 mio. kr. i
2020.
Ingen
Økonomiske konsekvenser
Ingen
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 240: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven og lov om skattenedslag for seniorer (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag og skattefrihed for godtgørelse, til thalidomidofre) samt resumé
1919887_0015.png
15
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Forslaget om
afbureaukratisering af
forskerskatteordningen øger
fleksibiliteten i ordningen og
gør den enklere at administrere
for virksomheder i Danmark.
Ingen
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Forslaget om afbureaukratisering af forskerskatteordningen vil
med afskaffelsen af samtidighedskravet betyde, at ordningen
kan benyttes af medarbejdere i udenlandske selskaber, uanset
om de pågældende ansættes i et datterselskab eller et fast
driftssted af det udenlandske selskab.
Lovforslaget indeholder ikke øvrige EU-retlige aspekter.
Er i strid med de fem
principper for
implementering af
erhvervsrettet EU-regulering
(sæt X)
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af kildeskattelovens § 48 E, stk. 1, at en udenlandsk forsker eller nøglemedarbejder skal
ansættes hos en dansk arbejdsgiver for at kunne anvende forskerskatteordningen. En dansk
arbejdsgiver kan være en person, et dødsbo, et selskab, en institution, en fond eller en forening, når
denne er fuldt eller begrænset skattepligtig til Danmark. En dansk arbejdsgiver kan også være
undtaget fra skattepligt i medfør af selskabsskattelovens § 3.
Et udenlandsk selskabs faste driftssted i Danmark er begrænset skattepligtig her til landet i medfør
af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 4, og betragtes derfor som en dansk arbejdsgiver i § 48 E, stk.
1’s, forstand.
Det er yderligere en forudsætning for at anvende ordningen, at medarbejderen påbegynder
ansættelsesforholdet med den danske arbejdsgiver samtidig med, at medarbejderens skattepligt efter
kildeskattelovens § 1 eller § 2, stk. 1, nr. 1, indtræder (samtidighedskravet). Det betyder, at der som
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 240: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven og lov om skattenedslag for seniorer (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag og skattefrihed for godtgørelse, til thalidomidofre) samt resumé
16
udgangspunkt skal foreligge en retligt bindende ansættelseskontrakt med en dansk arbejdsgiver fra
ansættelsens start, hvoraf den aftalte løn fremgår, jf. SKM2009.310.SR. I udstationeringssituationer
betyder det, at det danske selskab som minimum skal have har tiltrådt aftalen mellem den
udenlandske arbejdsgiver og medarbejderen.
I en række tilfælde har Landsskatteretten dog accepteret, at der ud fra foreliggende, konkrete
omstændigheder kan tilvejebringes et så sikkert grundlag for ansættelsen, at forholdet kan sidestilles
med en egentlig kontrakt
uanset at der ikke foreligger en ansættelseskontrakt fra begyndelsen af
ansættelsesforholdet. I SKM2016.73.LSR var fremlagt et dokumenteret ansættelsesforløb med den
danske arbejdsgiver, hvoraf det bl.a. fremgik, at klageren skulle ansættes som administrerende
direktør, og hvad lønnen skulle være i ansættelsesperioden. Der blev også lagt vægt på, at
ansættelsesforholdet var tiltrådt af det danske selskabs bestyrelse. Landsskatteretten kom frem til et
lignende resultat i SKM2017.736.LSR, hvor der bl.a. blev lagt vægt på oplysninger fra
Erhvervsstyrelsen, hvoraf det fremgik, at klageren var ansat som »CEO« for det danske selskab.
I andre tilfælde findes det ikke tilstrækkeligt, at der foreligger en ansættelseskontrakt med den
danske arbejdsgiver fra ansættelsens påbegyndelse. Efter praksis er samtidighedskravet ikke
opfyldt, hvis ansættelsesforholdet allerede består, når skattepligten indtræder. Det er oftest aktuelt i
den situation, hvor en medarbejder skifter arbejdssted fra et udenlandsk selskab til dets faste
driftssted i Danmark. Det skyldes, at et selskab og dets faste driftssteder er samme juridiske enhed,
og at ansættelsesforholdet på den baggrund anses for at være indgået forud for udsendelsen til
Danmark og derved forud for skattepligtens indtræden, jf. senest SKM2018.64.LSR.
Den foreslåede ændring af kildeskattelovens § 48 E, stk. 1, vil for det første medføre, at
samtidighedskravet ophæves, så virksomhedens etableringsform ikke vil kunne få betydning for,
om en medarbejder kan anvende forskerskatteordningen. Der vurderes ikke at være
omstændigheder, der i rimelig grad kan begrunde, at betingelserne for at anvende ordningen er
vanskeligere at opfylde for virksomheder, der har etableret sig med faste driftssteder, end
virksomheder, der f.eks. har etableret sig med datterselskaber.
Ved ophævelsen af samtidighedskravet vil tiårsreglen i kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1, fortsat
sikre, at der eksisterer en tidsmæssig begrænsning for, hvornår en aftale om ansættelsesforholdet
skal være indgået, idet medarbejderen ikke kan blive omfattet af forskerskatteordningen, hvis
vedkommende når at blive almindeligt skattepligtig til Danmark, inden ansættelsen påbegyndes.
I den forbindelse kan det fortsat accepteres, at medarbejderen bliver skattepligtig som følge af
ophold i Danmark i en kortere periode før ansættelsens begyndelse med henblik på flytning og
indretning af bolig, selv om der indtræder fuld skattepligt allerede ved opholdets start. Efter praksis
accepteres skattepligt som følge af ophold af en varighed på indtil en måned forud for
ansættelsesforholdets påbegyndelse. Dette gælder også efter den foreslåede ændring, idet det
relevante tidspunkt er påbegyndelsen af beskatning af vederlag for personligt arbejde i
tjenesteforhold. Hvis dette tidspunkt udsættes på grund af udefra kommende begivenheder, kan en
længere periode efter omstændighederne accepteres.
For det andet vil ændringen af kildeskattelovens § 48 E, stk. 1, medføre en forenkling af
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 240: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven og lov om skattenedslag for seniorer (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag og skattefrihed for godtgørelse, til thalidomidofre) samt resumé
17
ansættelseskravet, så det svarer til det, der allerede gælder for begrænset skattepligt af indkomst i
form af vederlag for arbejde i tjenesteforhold efter kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1, 1. pkt. Det
betyder, at en medarbejder, der bliver skattepligtig af vederlag for arbejde i tjenesteforhold, som
udgangspunkt også opfylder betingelsen om, at vedkommende skal være ansat hos en dansk
arbejdsgiver. Herved vil praksis for, at der skal foretages en særskilt vurdering af
ansættelsesforholdet i relation til § 48 E, herunder kravet om en formel dansk arbejdsgiver, dvs.
skriftlig, bindende ansættelseskontrakt med den danske arbejdsgiver, blive afskaffet. Det vil dog
fortsat være nødvendigt for virksomheden at kunne dokumentere ansættelsesvilkårene for den
pågældende medarbejder i forbindelse med, at virksomhedens indeholdelsespligt efter reglerne for
forskerskatteordningen indtræder.
I henhold til kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1, skal afgrænsningen af, hvad der skal anses for
personligt arbejde i tjenesteforhold, foretages efter samme retningslinjer som afgrænsningen af
lønindkomst i skattelovgivningen i øvrigt, herunder cirkulære nr. 129 af 4. juli 1994, om
personskatteloven, jf. bl.a. TfS 1996,449 H. Heraf følger, at der ved vurderingen af, om der er tale
om tjenesteforhold, kan lægges vægt på, hvorvidt
1. hvervgiveren har en almindelig adgang til at fastsætte generelle eller konkrete instrukser for
arbejdets udførelse, herunder tilsyn og kontrol,
2. indkomstmodtageren udelukkende eller i overvejende grad har samme hvervgiver,
3. der mellem hvervgiveren og indkomstmodtageren er indgået aftale om løbende
arbejdsydelse,
4. indkomstmodtageren har arbejdstid fastsat af hvervgiveren,
5. indkomstmodtageren har ret til opsigelsesvarsel,
6. vederlaget er beregnet, som det er almindeligt i tjenesteforhold (timeløn, ugeløn, månedsløn,
provision, akkord m.v.),
7. vederlag udbetales periodisk,
8. hvervgiveren afholder udgifterne i forbindelse med udførelsen af arbejdet,
9. vederlaget i overvejende grad er nettoindkomst for indkomstmodtageren og
10. indkomstmodtageren anses for lønmodtager ved praktiseringen af ferieloven, lov om
arbejdsløshedsforsikring, funktionærloven, lov om arbejdsskadeforsikring og lov om
arbejdsmiljø.
Det vil være en forudsætning for at anvende forskerskatteordningen, at der er tale om personligt
arbejde i tjenesteforhold hos en dansk arbejdsgiver. En dansk arbejdsgiver kan fortsat være en
privat person, en virksomhed, en forening m.v., der er fuldt skattepligtig her i landet eller har en
filial eller andet fast driftssted her, eller en institution, der er undtaget fra skattepligten efter
selskabsskattelovens § 3.
Der kan opstå situationer, hvor det vil være vanskeligt at afgøre, hvem der er arbejdsgiver. Hvis
medarbejderen har indgået flere samtidige aftaler om ansættelsesforhold med forskellige danske
arbejdsgivere, kan forskerskatteordningen kun anvendes, hvis alle betingelser er opfyldte for det
enkelte ansættelsesforhold. Dermed er det muligt at have flere ansættelser, som er omfattet af
ordningen, mens det ligeledes er muligt at have en ansættelse, som er omfattet af ordningen, og
samtidig have en anden ansættelse, der er omfattet af de almindelige regler. Kombineres flere
ansættelsesforhold i umiddelbar forlængelse af hinanden, skal alle betingelserne for at anvende
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 240: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven og lov om skattenedslag for seniorer (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag og skattefrihed for godtgørelse, til thalidomidofre) samt resumé
18
ordningen være opfyldte for hvert enkelt ansættelsesforhold. Efter praksis skal et nyt
ansættelsesforhold tiltrædes seneste en måned efter ophør af den tidligere ansættelse.
I tilfælde, hvor der opstår tvivl om, hvorvidt et arbejde udføres for en dansk eller en udenlandsk
arbejdsgiver, vil vurderingen skulle foretages efter en eventuel indgået
dobbeltbeskatningsoverenskomst samt de kriterier, der er beskrevet i kommentarerne til artikel 15 i
OECD’s modeloverenskomst. Herved afgøres også, hvilket land der har beskatningsretten til
lønnen.
Der gælder som udgangspunkt ikke noget krav om, at arbejde under forskerskatteordningen skal
udføres i Danmark, da det er op til virksomheders behov, i hvilket omfang deres medarbejdere skal
udføre arbejde i hhv. Danmark og udlandet.
For personer, der er skattepligtige efter kildeskattelovens § 1, og som anses for hjemmehørende i
Danmark efter en eventuel dobbeltbeskatningsoverenskomst, må arbejde under
forskerskatteordningen udført i udlandet accepteres i det omfang, det kan rummes inden for
grænsen i § 48 E, stk. 2. Det betyder, at arbejdet under ordningen kan udføres uden for Danmark,
når beskatningsretten til indkomsten ikke overgår til udlandet efter en eventuel
dobbeltbeskatningsoverenskomst for mere end 30 arbejdsdage inden for samme kalenderår.
Begrænset skattepligtige, der anvender forskerskatteordningen, vil kunne udføre arbejde i udlandet,
i det omfang skattepligten til Danmark bevares. I tilfælde, hvor en del af arbejdet udføres i et land,
som Danmark ikke har indgået en dobbeltbeskatningsoverenskomst med, kan den begrænsede
skattepligt til Danmark opretholdes i det omfang, medarbejderen har 1-2 arbejdsdage i Danmark om
måneden, jf. SKM2012.753.SR. I disse tilfælde finder ligningslovens § 33 anvendelse.
Den begrænsede skattepligt indtræder fra det tidspunkt, hvor en person har lønindtægt ved arbejde
udført her i landet. Afgørende er i den henseende, hvornår arbejdet er påbegyndt, hvorimod
tidspunktet for lønudbetalingen er uden betydning. På tilsvarende vis vil en person fra det tidspunkt,
hvor skattepligten efter kildeskattelovens § 1 eller § 2, stk. 1, nr. 1, indtræder, kunne anvende
forskerskatteordningen, hvis den skattepligtige i øvrigt opfylder betingelserne.
Opgørelsen af vederlaget i penge, der kan beskattes under ordningen, vil være uændret. Det betyder,
at beregningsgrundlaget er vederlag, som henregnes til A-indkomst i medfør af kildeskattelovens §
43, stk. 1, og beløb og vederlag omfattet af ligningslovens § 16, stk. 1, såfremt beløbene og
vederlagene er gjort til A-indkomst i henhold til kildeskattelovens § 43, stk. 2, jf. kildeskattelovens
§ 48 F.
Vederlaget i henhold til ansættelseskontrakten skal afholdes af den danske arbejdsgiver. Da
begrænset skattepligt efter kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1, kan opstå i tilfælde, hvor
lønudbetalingen til medarbejderen sker direkte fra det udenlandske hovedkontor, kan dette også
accepteres i forbindelse med anvendelse af ordningen, når lønudgiften skattemæssigt skal henføres
til den danske filial.
Arbejdsgiveren vil inden for otte dage efter, at indeholdelsespligten er indtrådt, skulle udfylde og
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 240: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven og lov om skattenedslag for seniorer (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag og skattefrihed for godtgørelse, til thalidomidofre) samt resumé
19
indsende en blanket med de fornødne oplysninger og dokumentation til Skatteforvaltningen, for at
medarbejderen kan anvende forskerskatteordningen, jf. § 16, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 499 af 23.
marts 2015 om kildeskat. For så vidt angår vederlagskravet, vil den fornødne dokumentation som
udgangspunkt foreligge ved at forevise en ansættelseskontrakt, hvoraf den aftalte løn fremgår.
Skatteforvaltningen vil herefter kontrollere, at betingelserne for at anvende ordningen er opfyldte.
Den foreslåede ændring vil især have betydning for ansatte i koncernforhold, hvor der er tale om
udstationering til en dansk enhed (datterselskab eller fast driftssted). Ved udstationering forstås
sædvanligvis, at en arbejdsgiver i et land udstationerer eller udsender en medarbejder, der er ansat
hos den pågældende arbejdsgiver, til at udføre arbejde i et andet land, mens ansættelsesforholdet
mellem den udstationerende arbejdsgiver og medarbejderen består.
Hvis en udenlandsk person, der har bevaret sit formelle ansættelsesforhold til sin udenlandske
arbejdsgiver, udfører arbejde for en dansk virksomhed uden at være ansat hos denne, kan der efter
omstændighederne foreligge arbejdsudleje. Personer, der bliver begrænset skattepligtige til
Danmark efter arbejdsudlejereglerne i kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 3, kan ikke vælge at blive
beskattet under forskerskatteordningen, jf. kildeskattelovens § 48 E, stk. 1, modsætningsvist.
Hvis der indtræder dansk skattepligt, fordi den ansatte anses for at være i et tjenesteforhold med den
danske enhed, vil dette være tilstrækkeligt til at anvende forskerskatteordningen. Det er en
forudsætning, at ansættelsesvilkårene kan dokumenteres. I de sager, der er afgjort af
Landsskatteretten, har der typisk været tale om, at den ansatte indgik en udstationeringskontrakt
med sin udenlandske arbejdsgiver, hvoraf fremgik, at den ansatte i en periode skulle udføre arbejde
for den danske del af koncernen. Sagerne er opstået, fordi den danske enhed ikke
eller ikke i tide
har indgået en formel ansættelseskontrakt med den udsendte medarbejder.
Med den foreslåede ændring undgås de situationer, hvor medarbejderen ved ansættelsens
påbegyndelse mangler en formel ansættelseskontrakt med en dansk arbejdsgiver, men hvor der efter
praksis alligevel er mulighed for at anvende ordningen, hvis konkrete foreliggende omstændigheder
viser, at der er tale om et ansættelsesforhold. Formålet med at anvende de samme kriterier ved
bedømmelsen af ansættelsesforholdet i henhold til kildeskattelovens § 48 E, som allerede kendes fra
kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 1, er at skabe større forudsigelighed og gennemsigtighed, så
retssikkerheden for virksomheder og medarbejdere, som anvender ordningen, forbedres.
Til nr. 2
Ved vurderingen af, om en forsker har været almindeligt skattepligtig til Danmark inden for de
seneste ti år, kan ses bort fra begrænset skattepligt, der er indtrådt som følge af gæsteundervisning
på danske universiteter m.v. Der kan endvidere ses bort fra fuld skattepligt, som er indtrådt som
følge af et ophold ved et dansk universitet m.v., såfremt opholdet udelukkende er finansieret af
midler hidrørende fra kilder i udlandet, jf. kildeskattelovens § 48 E, stk. 5, jf. stk. 4 og stk. 3, nr. 1.
I kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1, foreslås det, at henvisningen til § 48 E, stk. 5, ændres til §
48 E, stk. 5 og 6. Det er en konsekvens af, at der med nærværende lovforslag foreslås at indføre en
endnu en undtagelse til reglen om, at en person ikke må have været almindeligt skattepligtig til
Danmark de seneste ti år forud for ansættelsen.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 240: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven og lov om skattenedslag for seniorer (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag og skattefrihed for godtgørelse, til thalidomidofre) samt resumé
20
Det foreslås således i § 1, nr. 4, at der ved vurderingen af, om en nøglemedarbejder har været
skattepligtigt til Danmark, kan ses bort fra begrænset skattepligt, der er indtrådt som følge af
modtagelse af en efterfølgende bonus, der er udbetalt på baggrund af en ansættelsesperiode, som
tidligere har dannet grundlag for beskatning under forskerskatteordningen.
Til nr. 3
Ifølge kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 3, er en af betingelserne for at anvende
forskerskatteordningen, at en nøglemedarbejder inden for samme kalenderår i gennemsnit er sikret
et vederlag på mindst 65.100 kr. (2018-niveau) om måneden i henhold til ansættelseskontrakten. I
vederlaget indgår også personalegoder, jf. ligningslovens § 16, stk. 1, der i henhold til
kildeskattelovens § 43, stk. 2, jf. § 48 F, stk. 1, herunder værdien af fri bil og fri telefon,
inklusivdatakommunikationsforbindelse, samt arbejdsgiverbetalte sundhedsbehandlinger m.v.
Vederlagskravet skal sikre, at det (foruden forskere) er højtkvalificerede medarbejdere
(nøglemedarbejdere), der kan anvende ordningen.
Den nuværende ordning giver ikke mulighed for at dispensere fra vederlagskravet. Hvis en
medarbejder, som er omfattet af ordningen, ikke kan opfylde vederlagskravet som følge af en
periode med nedsat eller ingen løn på grund af barselsorlov, kan den pågældende medarbejder
således ikke fortsætte med at anvende forskerskatteordningen, jf. SKM.2013.895.SR. Forbliver
medarbejderen i Danmark i perioden, vil vedkommende blive almindeligt skattepligtig her til
landet, hvilket betyder, at medarbejderen vil blive forhindret i at anvende en resterende periode på
forskerskatteordningen i ti år efter, skattepligten eventuelt er ophørt, jf. kildeskattelovens § 48 E,
stk. 3, nr. 1.
Det foreslås, at vederlagskravet lempes, således at en medarbejder fortsat kan være omfattet af
forskerskatteordningen i en periode, hvor vedkommende ikke opfylder vederlagskravet, når dette
skyldes, at medarbejderen har orlov med nedsat eller ingen løn som følge af barsel.
Formålet med forslaget er at skabe større fleksibilitet i ordningen. Samtidig vil det ikke længere
have betydning, om en medarbejder afholder barselsorlov, eller om barselsperioden strækker sig
over et eller flere indkomstår. Efter barselsperioden kan medarbejderen fortsætte sit arbejde hos den
danske arbejdsgiver og derved anvende en resterende periode under ordningen.
En periode, hvor der ses bort fra vederlagskravet, vil dermed ikke medføre en tilsvarende
forlængelse af ordningen, som stadig maksimalt vil være syv år.
I tilfælde af, at medarbejderen i orlovsperioden modtager barselsdagpenge eller lignende, skal
sådant vederlag beskattes efter de almindelige regler. Såfremt medarbejderen senere ønsker at
påbegynde et nyt ansættelsesforhold med en ny dansk arbejdsgiver, eller hvis medarbejderens
skattepligt ophører, og vedkommende senere ønsker at anvende en resterende periode på ordningen,
skal medarbejderen opfylde alle betingelserne på ny. Ved at lade perioden under ordningen
fortsætte under barsel undgås, at medarbejderen ikke kan opfylde kravet om, at vedkommende ikke
må have været skattepligtig til Danmark inden for de seneste ti år, jf. kildeskattelovens § 48 E, stk.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 240: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven og lov om skattenedslag for seniorer (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag og skattefrihed for godtgørelse, til thalidomidofre) samt resumé
21
3, nr. 1. Det skyldes, at der i medfør af kildeskattelovens § 48 F, stk. 2, ses bort fra medarbejderens
skattepligt i perioder, hvor medarbejderen tidligere har anvendt forskerskatteordningen.
Til nr. 4
Ifølge kildeskattelovens § 46, stk. 2, er beskatningstidspunktet for A-indkomst som udgangspunkt
udbetalingstidspunktet. Har udbetaling ikke fundet sted på et tidspunkt, der ligger seks måneder
efter, at indkomstmodtageren har erhvervet endelig ret til den pågældende indkomst, foretages
beskatningen dog på dette tidspunkt. A-indkomst, der kommer til udbetaling efter udløbet af den
pågældende indtjeningsperiode, beskattes som udgangspunkt i det indkomstår, hvori udbetalingen
finder sted, jf. § 20, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 499 af 23. marts 2015 om kildeskat.
Beskatningstidspunktet har stor betydning i tilfælde, hvor medarbejdere på forskerskatteordningen
får udbetalt en efterfølgende bonus. Ved efterfølgende bonus forstås i denne sammenhæng et
vederlag, som, efter beskatning under ordningen er ophørt, udbetales til en medarbejder i medfør af
en ansættelsesperiode, der har dannet grundlag for beskatning under forskerskatteordningen.
Hvis medarbejderens skattepligt er ophørt, eller medarbejderen er blevet hjemmehørende i udlandet,
på Færøerne eller i Grønland efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst samtidig med, at beskatning
under ordningen er ophørt, og medarbejderen forinden har erhvervet ret til beløbet, kan en bonus
beskattes under ordningen, selv om den udbetales senere, jf. SKM2011.414.BR.
I andre tilfælde får en nøglemedarbejder først udbetalt en bonus, efter at vedkommende har fratrådt
en stilling, der har dannet grundlag for beskatning under forskerskatteordningen, og efter at
vedkommendes skattepligt til Danmark er ophørt. Efter gældende regler indberetter arbejdsgiveren
en bonus, når den er endeligt retserhvervet. I visse tilfælde vil det kræve, at virksomhedens
årsregnskab er godkendt på en generalforsamling, som afholdes mange måneder efter
optjeningsåret.
Hvis retserhvervelsen til bonussen først sker, efter medarbejderen har fratrådt sin stilling, vil
bonussen ikke kunne beskattes under ordningen, jf. TfS 1996,822 TSS, idet A-indkomst som
udgangspunkt beskattes på udbetalingstidspunktet og senest seks måneder efter retserhvervelsen. En
bonus vil derfor i mange tilfælde skulle beskattes efter de almindelige regler. Det medfører, at
tiårsperioden efter kildeskattelovens § 48 E, stk. 3, nr. 1, indtræder, og at medarbejderen derved i
denne periode er afskåret fra at anvende en eventuel resterende periode på ordningen.
Det foreslås derfor, at en bonus, der udbetales på baggrund af en ansættelsesperiode, som har dannet
grundlag for beskatning under forskerskatteordningen, og som kan dokumenteres at være udbetalt i
medfør af ansættelsen i denne periode, fortsat skal beskattes efter de almindelige regler, men at
denne beskatning ikke indgår ved vurderingen af, om tiårsreglen er opfyldt, såfremt medarbejderen
senere ønsker at anvende en resterende periode på ordningen. Ændringen medfører, at en proces,
som følger af generelle regler, ikke forhindrer, at medarbejdere, der ikke har opbrugt
maksimumperioden på ordningen, vil kunne rekrutteres af andre danske virksomheder. På denne
måde kan danske virksomheder forblive attraktive arbejdspladser ved at kunne tilbyde en lempelig
og enkel beskatning.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 240: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven og lov om skattenedslag for seniorer (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag og skattefrihed for godtgørelse, til thalidomidofre) samt resumé
22
Såfremt det ikke fremgår af indberetningen, at der er tale om en efterfølgende bonus, vil det påhvile
personen, som på ny ønsker at blive omfattet af forskerskatteordningen, at påvise, at bonussen
hidrører fra en ansættelsesperiode, der tidligere har dannet grundlag for beskatning under
ordningen.
Til § 2
Til nr. 1
Skattenedslagsordningen for seniorer fandt anvendelse for personer, der i perioden fra og med
indkomståret 2010 til og med indkomståret 2016 fyldte 64 år. Ordningen er udløbet med udgangen
af 2016, og de sidste ordinære udbetalinger efter ordningen (skattenedslag) skete i foråret 2018.
En borger havde efter § 5, stk. 2, 2. pkt., og § 5 stk. 3, 4. pkt., i lov om skattenedslag for seniorer tre
måneder til at gøre indsigelse over for ATP’s opgørelse af beskæftigelsesgraden.
Beskæftigelsesgraden blev opgjort af ATP og dannede grundlag for SKATs vurdering af, om en
senior var berettiget til skattenedslag efter lov om skattenedslag for seniorer. Loven giver ikke
mulighed for dispensation fra indsigelsesfristen, heller ikke i tilfælde hvor der f.eks. var fejl i
arbejdsgivers indberetning. ATP genoptog dog på ulovbestemt grundlag afgørelsen om opgørelsen
af en beskæftigelsesgrad, hvis der forelå særligt undskyldende omstændigheder eller
myndighedsfejl (f.eks. alvorlig sygdom, eller at ATP ikke havde løftet bevisbyrden for, at brevet er
kommet frem).
Efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 1, kan der ske ekstraordinær genoptagelse, hvis der
sker en ændring af det privatretlige eller offentligretlige grundlag for skatteansættelsen. Da ATP’s
opgørelse af beskæftigelsesgraden har betydning for skatteansættelsen, vil en ændring af denne
opgørelse fra ATP’s side medføre, at der er sket en ændring af det offentligretlige grundlag for
skatteansættelsen. Den skattemæssige genoptagelse kan derfor ske efter skatteforvaltningslovens §
27, stk. 1, nr. 1.
Efter skatteforvaltningslovens § 34 a, stk. 4, gælder en 10 års forældelsesfrist. 10-års-fristen for
tilbagebetaling af skat beregnes tidligst fra det seneste tidspunkt for udbetaling af overskydende
skat for det pågældende indkomstår.
Det foreslås at indføre mulighed for, at ATP efter anmodning fra en borger kan genoptage
afgørelser om opgørelse af beskæftigelsesgraden. Det er alene indsigelsesfristen på 3 måneder, der
foreslås tilsidesat, hvis ATP fra en berørt borger modtager anmodning om genoptagelse senest den
31. marts 2019. Kravet om fuldtidsbeskæftigelse og øvrige krav foreslås ikke ændret.
Efter det foreslåede § 5, stk. 4, i lov om skattenedslag for seniorer kan ATP efter anmodning fra den
person, afgørelsen vedrører, genoptage tidligere afgørelser om opgørelse af beskæftigelsesgraden,
dvs. om kravet om fuldtidsbeskæftigelse er opfyldt, hvis ATP har modtaget anmodning herom
senest den 31. marts 2019. Der kan ske genoptagelse af beregnede beskæftigelsesgrader fra og med
indkomståret 2008, hvor ordningen blev indført.
En skriftlig meddelelse fra ATP om opgørelse af beskæftigelsesgraden, uanset at denne ikke er
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 240: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven og lov om skattenedslag for seniorer (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag og skattefrihed for godtgørelse, til thalidomidofre) samt resumé
1919887_0023.png
23
benævnt afgørelse, vil også være at sidestille med en afgørelse om opgørelse af
beskæftigelsesgraden, der kan genoptages efter forslaget. Det betyder, at borgere, der ikke har gjort
indsigelse over for en meddelelse fra ATP om opgørelse af deres beskæftigelsesgrad, og derfor ikke
har modtaget en egentlig afgørelse fra ATP herom, også vil være omfattet af den foreslåede
mulighed for at kunne anmode om genoptagelse af ATP’s opgørelse af beskæftigelsesgraden. Der
vil efter forslaget således kunne anmodes om genoptagelse af ATP’s opgørelse af
beskæftigelsesgraden, uanset om opgørelsen fremtræder som en skriftlig meddelelse eller en
afgørelse.
Det bemærkes, at anmodning om genoptagelse skal ske af den pågældende borger eller dennes
repræsentant, dvs. der er efter forslaget ikke mulighed for genoptagelse efter anmodning fra f.eks.
dødsboer.
Hvis ATP’s genoptagelse af afgørelsen eller meddelelsen om opgørelse af beskæftigelsesgraden
medfører ændret beskæftigelsesgrad, der opfylder kravet om fuldtidsbeskæftigelse, orienterer ATP
Skatteforvaltningen herom. Skatteforvaltningen initierer herefter nye årsopgørelser med
skattenedslag, hvis såvel kravet om fuldtidsbeskæftigelse og de øvrige betingelser for at være
berettiget til skattenedslag er opfyldte.
Anmodningen om genoptagelse til ATP anses således samtidig som en anmodning til
Skatteforvaltningen om genoptagelse af skatteansættelsen for de relevante indkomstår (de to
indkomstår, hvor borgerne fyldte henholdsvis 64 og 65 år, jf. lovens § 11). Det svarer til den
hidtidige administration af ordningen, hvor ATP opgjorde beskæftigelsesgraden til brug for
beregningerne i SKATs systemer, og SKAT herefter beregnede og udbetalte skattenedslaget.
Hvis personer, der fyldte 62 år i indkomståret 2008, efter genoptagelsen opfylder betingelserne for
skattenedslag i 2008, 2009 og 2010, vil de, som efter den hidtidige administration af ordningen,
som den tidligste personårgang skulle have beregnet skattenedslag af indkomsten i forbindelse med
årsopgørelsen for 2010 og 2011.
Det foreslås, at genoptagelsesmuligheden tidsbegrænses, således at anmodning om genoptagelse
skal være modtaget af ATP senest den 31. marts 2019. Herved gives berørte borgere en
tidsbegrænset periode til at anmode om genoptagelse. Tidsbegrænsningen i form af den foreslåede
seneste frist for anmodning den 31. marts 2019 er absolut og uden dispensationsmulighed, og er
foreslået af hensyn til at give berørte borgere rimelig tid til at anmode om genoptagelse og samtidig
begrænse de administrative omkostninger til ATP’s sagsbehandling og vedligeholdelse af it-
systemer, som ellers skulle lukkes.
Det bemærkes i den forbindelse, at annonceringen om de ændrede regler varetages af ATP. Det
betyder, at ATP vil skulle informere offentligt om de ændrede regler således, at de berørte borgere
selv kan vurdere, om de ønsker at anmode om genoptagelse af en afgørelse eller en meddelelse om
skattenedslag. Det er med lovforslaget forudsat, at ATP annoncerer via f.eks.
www.borger.dk
og via
Ældre Sagens side på relevante sociale medier.
Den foreslåede mulighed for genoptagelse af tidligere afgørelser og meddelelser omfatter
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 240: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven og lov om skattenedslag for seniorer (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag og skattefrihed for godtgørelse, til thalidomidofre) samt resumé
24
genoptagelse efter anmodning fra en borger, mens det ikke foreslås, at ATP af egen drift skal
genoptage tidligere afgørelser og meddelelser. Det bemærkes i den forbindelse, at ATP ej heller af
egen drift skal foretage maskinel eller manuel udsøgning af relevante personer eller på anden måde
af egen drift skal genoptage sager vedrørende personer, som tidligere har klaget til ankenævnet over
en afgørelse om skattenedslag. Baggrunden herfor er hensynet til at begrænse de samlede
administrative omkostninger til sagsbehandling i ATP. Det bemærkes i denne forbindelse, at ATP’s
hidtidige praksis om afvisning af indsigelser modtaget efter udløbet af den nuværende 3-måneders-
frist, jf. lovens § 5, stk. 2, 2. pkt., og stk. 3, 2. pkt., er i fuld overensstemmelse med loven, hvorfor
der ikke er tale om at rette op på en uretmæssig administration, hvilket efter omstændighederne
kunnet have fordret genoptagelse af egen drift.
Hvis en borger ønsker sin sag om opgørelse af beskæftigelsesgrad genoptaget, påhviler det borgeren
at opfylde lovens dokumentationskrav, og det vil således fortsat være den konkrete situation, der er
afgørende for, hvordan en borger over for ATP kan dokumentere fuldtidsbeskæftigelse. Det kan
f.eks. være ved lønsedler, ansættelseskontrakt, arbejdsgiverudtalelse m.v. Der er med lovforslaget
ikke tilsigtet ændringer for så vidt angår dokumentationskravet. Da dokumentationskravet vil være
uændret, må det forventes, at der vil være borgere, der ikke kan dokumentere fuldtidsbeskæftigelse
f.eks. på grund af mistet dokumentation. Dette vil afskære den pågældende fra at modtage en
afgørelse om ændret beskæftigelsesgrad. Det bemærkes dog, at ATP - som konsekvens af
lovforslagets tidsbegrænsede ophævelse af indsigelsesfristen
som udgangspunkt vil acceptere
dokumentation i form af rettelser fra arbejdsgiver, uanset om disse er foretaget efter lovens
oprindelige indsigelsesfrister.
Det bemærkes i forhold til forældelse, at hvis genoptagelsen medfører ret til skattenedslag, mistes
kravet ikke på grund af forældelse. Krav på skattenedslag forældes som udgangspunkt efter den
almindelige 10-års forældelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 34 a, stk. 4. Da 10-års-fristen for
tilbagebetaling af skat, jf. skatteforvaltningslovens § 34 a, stk. 4, beregnes tidligst fra det seneste
tidspunkt for udbetaling af overskydende skat for det pågældende indkomstår, vil der for de ældste
kravs vedkommende (indkomståret 2010) først indtræde forældelse i foråret 2021. Da anmodningen
til ATP anses som en anmodning til Skatteforvaltningen om genoptagelse af skatteansættelsen,
afbrydes forældelsen ved indgivelse af anmodning til ATP om genoptagelse, dvs. senest den 31.
marts 2019, som er den foreslåede frist for at anmode ATP om genoptagelse. Det er derfor ikke
fundet nødvendigt at fastsætte særlige regler om suspension af forældelsesreglerne.
Der henvises herudover til de almindelige bemærkninger afsnit 2.2.
Til nr. 2
Efter § 15 i lov om skattenedslag for seniorer kan ATP’s afgørelser om indsigelser efter lovens § 5,
stk. 2 eller 3, påklages til Ankenævnet for ATP m.m. inden 4 uger efter den dag, hvor afgørelsen er
meddelt.
Det foreslås som konsekvens af indførelsen af en ny tidsbegrænset genoptagelsesadgang, jf.
lovforslagets § 2, nr. 1, at også ATP’s afgørelser efter den foreslåede § 5, stk. 4, kan påklages til
Ankenævnet for ATP m.m.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 240: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven og lov om skattenedslag for seniorer (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag og skattefrihed for godtgørelse, til thalidomidofre) samt resumé
25
Der henvises herudover til de almindelige bemærkninger afsnit 2.2.
Til § 3
Godtgørelse fra den danske stat til thalidomidofre er skattepligtig indkomst for modtagerne efter
statsskattelovens § 4. Som led i Aftale om satspuljen på sundhedsområdet for 2018-2021 er der
afsat 1,5 mio. kr. i 2019 til en godtgørelsesordning med § 16.11.24 på finansloven for 2018, efter
hvilken nulevende patienter med skader forårsaget af lægemidlet thalidomid kan ansøge om
kulancemæssig godtgørelse for svie og smerte.
Det fremgår af tekstanmærkning nr. 110 til § 16.11.24 på finansloven for 2018, hvilke kriterier der
skal være opfyldt, for at en person kan blive berettiget til udbetaling af godtgørelse. Det fremgår
således af tekstanmærkningen, at ansøgeren skal være nulevende på udbetalingstidspunktet og lide
af skade som følge af brugen af thalidomid, og at skaden skal være diagnosticeret og forårsaget af
thalidomid. Efter tekstanmærkningen er sundhedsministeren bemyndiget til at fastsætte nærmere
regler for godtgørelsesordningen, herunder i forhold til kriterierne for udbetaling af godtgørelse
samt tidsfrist for ansøgninger.
Det foreslås at indsætte en bestemmelse i ligningsloven, § 7, nr. 31, hvorefter godtgørelse fra den
danske stat til thalidomidofre ikke skal medregnes til den skattepligtige indkomst. Herved sikres
det, at godtgørelser udbetalt efter den ovennævnte godtgørelsesordning til nulevende patienter med
skader forårsaget af thalidomid bliver skattefrie som forudsat.
Der henvises herudover til de almindelige bemærkninger afsnit 1.1.3 og afsnit 2.3.
Til § 4
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2019, jf. dog stk. 2. Ikrafttrædelsestidspunktet
er i overensstemmelse med regeringens målsætning om, at ny lovgivning, der har virkning for
erhvervslivet, skal træde i kraft enten den 1. januar eller 1. juli.
For så vidt angår indførelse af skattefrihed for godtgørelse til thalidomidofre indebærer dette, at
godtgørelsesbeløb, der retserhverves og udbetales fra og med den 1. januar 2019, vil være omfattet
af skattefriheden, således som forudsat i Aftale om satspuljen på sundhedsområdet for 2018-2021.
Det foreslås i
stk. 2,
at lovens § 2, der indfører tidsbegrænset genoptagelsesmulighed efter
anmodning fra borgeren, træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Derved kan
borgere, der ønsker at anmode om genoptagelse, hurtigst muligt få mulighed herfor og
annonceringen om genoptagelsesmuligheden hurtigst muligt sættes i gang.
Det foreslås i
stk. 3,
at ændringerne af forskerskatteordningen (§ 1) får virkning fra og med
indkomståret 2019.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 240: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven og lov om skattenedslag for seniorer (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag og skattefrihed for godtgørelse, til thalidomidofre) samt resumé
26
Fra og med indkomståret 2019 og senere indkomstår vil samtidighedskravet blive ophævet med den
virkning, at virksomhedens etableringsform ikke vil have betydning for, om en medarbejder kan
blive omfattet af ordningen. Hertil kommer, at vurderingen af, om der består et ansættelsesforhold
med den danske arbejdsgiver, skal foretages efter samme kriterier, som anvendes i kildeskattelovens
§ 2, stk. 1, nr. 1. Ansættelsesforhold, der er påbegyndt før indkomståret 2019, bedømmes efter de
hidtil gældende regler.
Loven har virkning for perioder med barsel fra og med indkomståret 2019 og senere indkomstår.
Ved barselsperioder, der løber fra indkomståret 2018 til indkomståret 2019, skal vederlagskravet
opfyldes i 2018, mens der fra og med indkomståret 2019 kan ses bort fra manglende opfyldelse af
kravet som følge af barsel.
Efterfølgende bonusser, som medarbejderen har retserhvervet fra og med indkomståret 2019 og
senere indkomstår, vil ikke indgå ved vurderingen af, om en medarbejder har været skattepligtig til
Danmark inden for de seneste ti år.
Loven gælder hverken for Færøerne eller Grønland, fordi de love, der ændres, ikke gælder for
Færøerne og Grønland og ikke indeholder en hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne eller
Grønland.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 240: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven og lov om skattenedslag for seniorer (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag og skattefrihed for godtgørelse, til thalidomidofre) samt resumé
27
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
117 af 29. januar 2016, som ændret senest
ved § 2 i lov nr. 725 af 8. juni 2018,
foretages følgende ændringer:
48 E.
Personer, som bliver skattepligtige
efter § 1 eller § 2, stk. 1, nr. 1, i forbindelse
med påbegyndelse af ansættelsesforhold hos
en arbejdsgiver, som er omfattet af § 1 eller §
2, stk. 1, nr. 4, selskabsskattelovens § 1, § 2,
stk. 1, litra a eller § 3,
fondsbeskatningslovens § 1 eller
dødsboskattelovens § 1, kan vælge at blive
beskattet af vederlag i penge, jf. § 43, stk. 1,
efter § 48 F.
Stk. 2.
---
Stk. 3. Det er en betingelse for anvendelsen
af stk. 1, at
1) den skattepligtige ikke inden for de
seneste 10 år forud for ansættelsen har været
skattepligtig efter § 1 eller § 2, stk. 1, nr. 1-4,
7 eller stk. 2, jf. dog stk. 5,
2)
---
3) Vederlaget i penge i henhold til
ansættelseskontrakten som et gennemsnit
inden for samme kalenderår udgør et
grundbeløb på mindst 59.500 (2010-niveau)
om måneden, hvilket reguleres efter
1.
I
§ 48 E, stk. 1,
ændres »i forbindelse med
påbegyndelse af ansættelsesforhold« til: »af
vederlag
for
personligt
arbejde
i
tjenesteforhold«.
2.
I
§ 48 E, stk. 3, nr. 1,
ændres »jf. dog stk.
5« til: »jf. dog stk. 5 og 6«.
3.
I
§ 48 E, stk. 3, nr. 3,
indsættes som
2.
pkt.:
»Ved opgørelsen af vederlaget kan ses bort
fra perioder med barselsorlov.«
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 240: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven og lov om skattenedslag for seniorer (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag og skattefrihed for godtgørelse, til thalidomidofre) samt resumé
28
personskattelovens § 20, hvortil kommer
bidrag efter lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension, jf. dog stk. 4.
Stk. 4.
---
Stk. 5.
---
Stk. 6
---
4.
I
§ 48 E
indsættes efter stk. 5 som nyt
stykke:
»Stk.
6.
Personer, som tidligere har været
omfattet af §§ 48 E og 48 F, anses for at
opfylde betingelserne i stk. 3, nr. 1, selv om
de pågældende inden for de seneste 10 år har
været skattepligtige efter § 2, stk. 1, nr. 1, af
vederlag, der er udbetalt på baggrund af en
ansættelsesperiode, som har dannet grundlag
for beskatning efter § 48 F.«
Stk. 6 bliver herefter til stk. 7.
§2
I lov nr. 473 af 17. juni 2008 om
skattenedslag for seniorer, som ændret ved §
4 i lov nr. 1341 af 19. december 2008 og § 7
i lov nr. 521 af 12. juni 2009, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 5
indsættes som
stk. 4:
§ 5.
Arbejdsmarkedets Tillægspension
»Stk.
4.
Uanset fristen i stk. 2, 2. pkt., og i
opretter og fører et register over de personer, stk. 3, 4. pkt., kan Arbejdsmarkedets
der opfylder indkomstgrænsen i § 2, jf. § 14
Tillægspension efter anmodning fra den
A, samt er omfattet af § 4. Registret kan
person, afgørelsen vedrører, genoptage
indeholde oplysninger om:
afgørelsen om, hvorvidt kravet om
1) ATP-bidrag indbetalt af arbejdsgiveren, jf. fuldtidsbeskæftigelse er opfyldt, hvis
§ 2 i lov om Arbejdsmarkedets
anmodning herom er modtaget af
Tillægspension, eller kommunen, hvor ATP- Arbejdsmarkedets Tillægspension senest den
bidraget hidrører fra indbetalinger efter § 2 a, 31. marts 2019«.
stk. 2, 1. pkt., i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension.
2) Data fra Feriekontos register over
indbetalte feriepenge for fratrådte
funktionærer.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 240: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven og lov om skattenedslag for seniorer (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag og skattefrihed for godtgørelse, til thalidomidofre) samt resumé
29
3) Øvrige oplysninger fra andre offentlige
registre, som indeholder data, der er
nødvendige for at opgøre, om
arbejdstidskravet er opfyldt i de situationer,
hvor det indbetalte ATP-bidrag ikke er
retvisende, jf. § 4, stk. 3, nr. 2.
Stk. 2. Arbejdsmarkedets Tillægspension
udsender årligt en meddelelse til alle
registrerede, jf. stk. 1, om den enkelte
registrerede anses for fuldtidsbeskæftiget i
det forudgående indkomstår. Den
registrerede kan gøre indsigelse over for
Arbejdsmarkedets Tillægspension inden for
3 måneder efter modtagelsen af meddelelsen.
Stk. 3. Arbejdsmarkedets Tillægspension
sender efter indkomstårets udløb meddelelse
til told- og skatteforvaltningen om afgørelsen
efter § 4, stk. 3. Meddelelsen sendes så
betids, at afgørelsen kan indgå i
årsopgørelsen fra told- og
skatteforvaltningen, jf. § 10. Samtidig
hermed sender Arbejdsmarkedets
Tillægspension afgørelsen efter § 4, stk. 3, til
den person, afgørelsen vedrører. Den
pågældende person kan gøre indsigelse over
for Arbejdsmarkedets Tillægspension inden
for 3 måneder efter modtagelsen af
afgørelsen om, hvorvidt kravet om
fuldtidsbeskæftigelse i perioden anses for
opfyldt.
2.
I
§ 15
ændres »§ 5, stk. 2, eller § 5, stk. 3«
til: »§ 5, stk. 2-4«.
§ 15.
Hvis Arbejdsmarkedets Tillægspension
har taget stilling til indsigelser efter § 5,
stk. 2, eller § 5, stk. 3, kan Arbejdsmarkedets
Tillægspensions afgørelse påklages til
Ankenævnet for ATP m.m. inden 4 uger
efter den dag, hvor afgørelsen er meddelt.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 240: Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, ligningsloven og lov om skattenedslag for seniorer (Afbureaukratisering af forskerskatteordningen, genoptagelse af afgørelser om skattenedslag og skattefrihed for godtgørelse, til thalidomidofre) samt resumé
30
§3
§ 7.
Til den skattepligtige indkomst
medregnes ikke:
1-30)---
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1162 af 1. september 2016, som ændret
bl.a. ved lov nr. 685 af 8. juni 2017, § 3 i lov
nr. 551 af 29. maj 2018, § 7 i lov nr. 689 af
8. juni 2018 og senest ved § 1 i lov nr. 724 af
8. juni 2018, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 7
indsættes som
nr. 31:
»31) Godtgørelse fra den danske stat til
nulevende thalidomidofre, der er
diagnosticeret med skade forårsaget af
lægemidlet thalidomid«.
§4
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2019,
jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 2 træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 3.
§ 1 har virkning fra og med
indkomståret 2019.