Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 238
Offentligt
1919602_0001.png
Notat
J.nr. 2018 - 564
Offentlige restancer
status pr. marts 2018
samt ori-
entering om aktiviteter til genopretning af inddrivelsen
Kvartalsredegørelsen for 1. kvartal 2018 indeholder den faste rapportering om de offent-
lige restancer, som de fremgår af SKATs restancestatistik pr. 31. marts 2018. I denne re-
degørelse opgøres værdien af restancerne efter den nye kursværdimodel, som erstatter
den tidligere opdeling i inddrivelige og ikke-inddrivelige restancer.
Herudover indeholder redegørelsen en orientering om status på aktiviteterne på inddrivel-
sesområdet.
1. Aktiviteter på inddrivelsesområdet
Suspenderingen af al automatisk inddrivelse via it-systemerne EFI/DMI medførte i efter-
året 2015 et behov for hurtigt at etablere et organisatorisk set-up, som kunne håndtere
manuel inddrivelse, oprydning i datagrundlaget, udvikling af en ny inddrivelsesorganisa-
tion, et nyt it-system samt forenkling af lovgivningen. Varetagelsen af disse opgaver har
frem til udgangen af 2017 været fordelt mellem ImplementeringsCenter for Inddrivelse
(ICI), som bl.a. har ansvaret for udvikling af en ny organisation, ny it-understøttelse og
lovændringer, og SKATs midlertidige inddrivelse (SMI), som varetager driftssiden af ind-
drivelsen og oprydningsaktiviteterne.
Som en del af SKATs omorganisering oprettes Gældsstyrelsen i 2018, der fremover skal
stå for inddrivelsen af borgere og virksomheders restancer til det offentlige. ICI, der bl.a.
forestår udviklingen af det nye inddrivelsessystem og store dele af den datamæssige op-
rydning efter EFI/DMI, er pr. 1. januar 2018 overført fra Skatteministeriets departement
til den nye Udviklings- og Forenklingsstyrelse. Gældsstyrelsen og Udviklings- og Forenk-
lingsstyrelsen etableres som selvstændige styrelser pr. 1. juli 2018.
Status på det nye inddrivelsessystem, tilslutning af fordringshaverne og oprydning i data
Som led i genopretningen af inddrivelsesindsatsen er et nyt it-system til inddrivelse af of-
fentlige restancer under udvikling. I udviklingen af det nye inddrivelsessystem er der lagt
vægt på muligheden for en hurtig ibrugtagning af systemet. Bl.a. derfor udvikles it-syste-
met som en række selvstændige dele (releases), som løbende tages i brug. Udviklingen af
det nye inddrivelsessystem forløber som planlagt, og den første del, Release 1, blev idrift-
sat i maj 2017. Release 2 blev idriftsat i december 2017 og første del af Release 3 blev
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 238: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. marts 2018, fra skatteministeren
1919602_0002.png
idriftsat 6. maj 2018. De resterende dele af Release 3 forventes idriftsat løbende til og
med 3. kvartal 2018. Udviklingen af release 4 påbegyndes i august 2018 og forventes af-
sluttet ultimo december 2018.
Det nye system kan blandt andet foretage følgende inddrivelsesskridt: lønindeholdelse, af-
dragsordning og påkrav. Systemet kan pt. håndtere personrestancer (CPR-skyldnere), men
er også klar til at håndtere restancer fra virksomheder (CVR-skyldnere), personligt ejet fir-
maer (PEF-skyldnere, typisk enkeltmandsvirksomheder) og restancer fra kunder, som er
omfattet af det alternative kontaktregister (AKR-skyldnere
1
), når fordringshavere med
disse skyldnertyper tilkobles systemet. Det forventes fortsat, at det nye inddrivelsessystem
er fuldt udviklet med alle funktionaliteter ultimo 2018 og holdes indenfor den økonomi-
ske ramme.
Onboarding og dataoprydning
Parallelt med systemudviklingen arbejdes der på at tilslutte de godt 800 fordringshavere
og rydde op i fordringsmassens dataproblemer. Hver fordringshaver gennemgår således
et målrettet dataoprydnings- og tilslutningsforløb (onboardingforløb), inden de kobles på
det nye inddrivelsessystem. Forløbet indeholder flere elementer. Der indarbejdes bl.a. op-
daterede krav til datakvaliteten i hver fordringshavers fordringshaveraftale, fordringshave-
rens datakvalitet analyseres, og der udarbejdes specifikke datafiltre med henblik på at op-
fange potentielle fejl i fordringernes data, inden de oversendes til det nye inddrivelsessy-
stem. Endvidere foretages der en række tests således, at fordringshaverens systemer til-
passes, så de kan integreres med det nye inddrivelsessystem.
DR har som den første fordringshaver gennemført et målrettet dataoprydnings- og tilslut-
ningsforløb. Tidsplanen for onboarding af fordringshavere kan blive justeret, men i andet
halvår af 2018 er det indtil videre forventningen, at International Inddrivelse, udvalgte
trafikselskaber og SKATs personskatter gennemfører onboardingforløbet. Onboardingen
er vigtig ift. at få alle nye krav i aktiv inddrivelse så hurtigt som muligt. Det er forventnin-
gen at alle fordringshavere er tilsluttet det nye system medio 2019, hvilket er en central
milepæl i arbejdet med at få normaliseret inddrivelsen.
Udover de målrettede onboardingforløb foretages der også en prioriteret dataoprydnings-
indsats, der fokuserer på at rydde op i og konvertere den del af fordringsmassen, der re-
præsenterer den største kursværdi. Flytningen af fordringer fra det gamle inddrivelsessy-
stem EFI/DMI over i det nye inddrivelsessystem vil blive foretaget ved en række data-
konverteringsbølger. Den første bølge blev gennemført primo juni 2018 og bestod af ca.
352.000 fordringer til en værdi af ca. 174 mio. kr. (inkl. inddrivelsesrenter) fra DR. Næste
konverteringsbølge er planlagt i slutningen af 2018. Det er forventningen at størstedelen
af fordringerne i EFI/DMI, målt på kursværdi, vil være opryddet og konverteret i løbet af
2019, men at der løbende vil blive opryddet og konverteret fordringer frem til 2021 i takt
med, at den planlagte manuelle retskraftvalidering af fordringer i EFI/DMI gennemføres.
1
Det Alternative KontaktRegister (AKR) indeholder skyldnere uden dansk CPR- eller CVR-nummer. Disse får i stedet
tildelt et alternativt kundenummer, et såkaldt AKR-nummer. Det indeholder typisk udenlandske skyldnere.
2
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 238: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. marts 2018, fra skatteministeren
I takt med at disse fordringer valideres, vil de blive konverteret over i det nye inddrivel-
sessystem i mindre puljer.
Lovforenklinger på inddrivelsesområdet
For at understøtte det nye it-system til inddrivelse er der udarbejdet et lovforslag med ti
tiltag til nye forenklinger på inddrivelsesområdet. Lovforslaget, som udgør anden bølge af
forenklinger, blev enstemmigt vedtaget i Folketinget og trådte i kraft den 1. juni 2018.
Herudover forventes et lovforslag med en tredje bølge af forenklingstiltag på inddrivel-
sesområdet fremsat for Folketinget primo 2019. Lovforslaget forventes at omfatte en æn-
dring af reglerne om retsafgift og forældelse samt klarere regler for afskrivning og eftergi-
velse af gæld.
Etableringsplan for den nye Gældsstyrelse
Gæld i SKAT har udarbejdet en omfattende analyse med henblik på at tilrettelægge en
etableringsplan for Gældsstyrelsen. Analysen fokuserer bl.a. på en plan for opgaveudvik-
lingen (herunder den samlede oprydningsopgave, der er opstået i forbindelse med nedluk-
ningen af den automatiske inddrivelse i EFI/DMI), rekrutteringsbehovet og den overord-
nede flytteplan. Resultatet af analysen er bl.a. detaljerede drejebøger for etableringen af
styrelsens driftscentre og skal være en støtte for de enkelte driftscentre i etableringen.
Fra den 1. juli 2018, hvor Gældsstyrelsen officielt etableres, træder driftscenterorganise-
ringen i kraft. Det vil sige, at alle medarbejdere fra den 1. juli får referencelinjer, der af-
spejler den fremtidige organisering
uanset, om det enkelte driftscenter er fuldt etableret.
Status på rekruttering
Gæld i SKAT arbejder efter en rekrutteringsplan for 2018, der skal sikre, at målbilledet
om 1.500 medarbejdere i 2020 for den kommende Gældsstyrelse bliver opfyldt. Rekrutte-
ringen er imidlertid på kort sigt udfordret af, at det har vist sig vanskeligere end forudsat
at rekruttere kvalificeret arbejdskraft, samtidig med at udflytningen af arbejdspladser med-
fører en højere afgang af medarbejdere end forudsat, hvilket øger rekrutteringsbehovet
yderligere.
For at indfri den ambitiøse rekrutteringsplan arbejder Gæld i SKAT tæt sammen med de
kommuner, hvor de kommende driftscentre er placeret. Der er bl.a. skabt kontakt til job-
centre, foreninger, a-kasser samt uddannelsesinstitutioner for at sikre det bedst mulige
rekrutteringsgrundlag.
Flere af de kommende driftscentre er dog ved at tage form med oprettelse af nye driftsen-
heder, specialistenheder og stabsenheder.
2. Måltal på finansloven - Inddrivelsesprocent
På finansloven fremgår måltal om inddrivelsesprocent for restanceinddrivelsesopgaven.
Måltallet for 2018 udgør 110 pct. for øvrige restancer beregnet som et simpelt gennem-
snit for årets måneder. Måltallet omfatter inddrivelige restancer fra andre fordringshavere
end SKAT.
3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 238: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. marts 2018, fra skatteministeren
1919602_0004.png
Inddrivelsesprocenten for januar til marts er beregnet til 23,32 pct. Måltallet for 2018 er
derfor som forventet, jf. anmærkning på finansloven for 2018, ikke realiseret. Som led i
hele genopbygningen af inddrivelsesområdet udarbejdes der relevante mål for den nye
Gældsstyrelse. Målene vil blive opdateret i løbet af 2018 i takt med etableringen af Gælds-
styrelsen som selvstændig styrelse pr. 1. juli 2018.
3. Samlede offentlige restancer
Fra 1. kvartal 2018 opgøres værdien af de offentlige restancer efter den nye kursværdimo-
del, som erstatter den tidligere grovmaskede opdeling i inddrivelige og ikke-inddrivelige
restancer. Kursværdien er et øjebliksbillede og kan variere mellem opgørelsestidspunkter
som følge af udsving i den enkelte skyldners betalingsevne samt modellens grundopbyg-
ning, bl.a. fordi der tages højde for den enkelte fordrings dækningsrækkefølge. Kursvær-
dien er baseret på en 20-årig inddrivelsesperiode med et aldersloft svarende til pensionsal-
deren, en diskonteringsrente på 4,5 pct. og en inddrivelsesrente på 8 pct. Kursværdien an-
tager, at alle fordringer er retskraftige. Skatteministeriet benytter en særskilt model til
håndtering af retskraftighed i forbindelse med SKATs regnskabsaflæggelse.
Tabel 1. Samlede offentlige restancer
Mio. kr. (PL-2018)
Skatte- og afgiftsrestancer
Kommunale restancer
Statslige restancer inkl. underholdsbidrag
Andre offentlige restancer
Samlede offentlige restancer*
Dec-17
72.281
4.198
29.138
2.988
108.606
Marts-18
73.900
4.284
30.142
3.026
111.352
Kursværdi inkl.
inddrivelsesrente i
Marts-18
13.396
1.4798
8.165
1.864
24.904
Anm.: Beløbene i tabellen vises i afrundede mio. kr., hvilket kan medføre sammentællingsdifferencer ift. totalen. For så vidt angår
restancer for tidligere år henvises til tidligere fremsendte redegørelser. Det bemærkes, at restanceopgørelser fra før 2013 er op-
gjort efter en anden opgørelsesmetode og kan ikke direkte sammenlignes med opgørelserne fra 2013 og senere.
Restancerne er opgjort i PL-2018. Der korrigeres således ikke for pris- og lønudviklingen på tværs af tidligere års restanceopgørelser.
Tal opgjort før 2018 bygger på det gamle SKAT Datavarehus, mens tal fra 2018 opgøres fra det nye ICI Datavarehus, der er etableret
som et led i genoprettelsen af inddrivelsesområdet. Tallene er ikke direkte sammenlignelige. Der kan være mindre differencer mel-
lem tal fra de to datavarehuse som følge af de metoder, der ligger til grund for opbygningen af datavarehusene. Der er foretaget
afstemningsrapporter, der kortlægger de metodiske forskelle og implikationer. Fremadrettet benyttes det nye ICI datavarehus.
Opgørelsen indeholder ikke restancer fra det nye inddrivelsessystem. Pr. 31. marts 2018 udgjorde restancerne i det nye inddrivel-
sessystem ca. 5,2 mio.kr. fordelt på 29.984 l fordringer.
De samlede offentlige restancer er ved udgangen af december 2017 opgjort til ca. 108,6
mia. kr. inkl. inddrivelsesrenter,
jf. tabel 1.
Den samlede restancemasse er i marts 2018 ste-
get til ca. 111,4 mia. kr. hvilket er en stigning på ca. 2,7 mia. kr. Den samlede kursværdi
beløber sig til ca. 24,9 mia. kr. svarende til en kurs på ca. 22,4 pct. Det skyldes, at største-
delen af restancerne ikke kan inddrives, fordi borgere og virksomheder ikke er i stand til
at betale. Gabet mellem værdien af fordringsmassen og kursværdien er således ikke et ud-
tryk for restancer, som SKAT har opgivet eller afskrevet.
Stigningen i restancer er fordelt bredt over de forskellige restancearter,
jf. tabel 2-5,
men
kan især henføres til stigninger i inddrivelsesrenter samt skatte- og afgiftsrestancer. Disse
to typer tegner sig for stigninger på henholdsvis ca. 1,2 mia. kr. og ca. 0,5 mia. kr.
4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 238: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. marts 2018, fra skatteministeren
Kursværdimodellen vil i 2018-2019 løbende blive justeret og datagrundlaget yderligere
konsolideret med henblik på at sikre, at modellen beregner værdien af de offentlige re-
stancer så retvisende som muligt. Kursværdien pr. 1. kvartal 2018 baseres pt. på de gamle
regler for beregning af betalingsevne. Den nye betalingsevneberegning, som trådte i kraft
1. november 2017, implementeres i løbet 2018 og forventes at medføre et fald i kurs-
værdi. Det skyldes to forhold. For det første udvides forsørgerbegrebet, således at en
større andel af skyldnerne vil blive tildelt en lavere betalingsevne, og det vil medføre et
fald i kursværdi. For det andet giver den nye betalingsevneberegning mulighed for at nu-
ancere beregningsgrundlaget for betalingsevnen. Dermed bliver det muligt at skelne mel-
lem skyldnere, der kan indgå i en lønindeholdelse, og skyldnere, der kun kan indgå i en af-
dragsordning, hvilket er et mere risikobetonet inddrivelsesværktøj end lønindeholdelse.
Pt. antager modellen, at alle med betalingsevne kan sættes i en lønindeholdelse uanset be-
regningsgrundlaget. Det har på nuværende tidspunkt ikke været muligt at beregne konse-
kvensen af de nye regler for betalingsevne på kursværdien.
Det bemærkes, at restanceopgørelserne tager forbehold for usikkerhed relateret til for-
dringernes retskraft, ekstraordinære afskrivninger af et stort antal inddrivelsesfordringer,
samt yderligere udfordringer med fejlbehæftede fordringer under opkrævning og inddri-
velse.
Der er i tidligere redegørelser orienteret om, at situationen på inddrivelsesområdet bety-
der, at inddrivelsesprovenuet har været reduceret i forhold til de gennemsnitligt ca. 450-
500 mio. kr. månedligt, som blev inddrevet, før man ophørte med automatisk inddrivelse
via EFI/DMI. Det gennemsnitlige månedlige inddrivelsesprovenu var fra april 2017 til
marts 2018 ca. 571 mio. kr., hvilket er over niveauet fra før suspenderingen af EFI/DMI.
Provenuet kan primært henføres til den fulde genetablering af den automatiserede mod-
regning i alle myndighedsudbetalingstyper, og at SKAT har gjort det lettere at foretage fri-
villige indbetalinger på restancerne, eksempelvis gennem frivillige rater, hvilket mange
skyldnere benytter sig af.
SKATs krav
De samlede skatte- og afgiftsrestancer er steget med ca. 1,6 mia. kr. fra december 2017 til
marts 2018 og udgør ca. 73,9 mia. kr., svarende til en kursværdi på ca. 13,4 mia. kr.,
jf. ta-
bel 2.
Stigningen knytter sig primært til stigninger i personskat på ca. 0,5 mia. kr., inddri-
velsesrenter på ca. 0,7 mia. kr. samt moms på ca. 0,3 mia. kr.
5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 238: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. marts 2018, fra skatteministeren
1919602_0006.png
Tabel 2. SKATs krav
Dec-17
Mio. kr. (PL-2018)
Personskat
Personskat - restskat mv.
Personskat - b-skat
AM-bidrag - restbidrag mv.
AM bidrag
aconto
I alt
Virksomhedsskatter
Moms
A-skat
Selskabsskat- og fondsskat
Punktafgifter
AM-bidrag
Lønsum
Told
Øvrige skatte- og afgiftskrav
I alt
Vægtafgift
Vægtafgift mv.
I alt
Renter
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
I alt
Civilretlige krav
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
SKAT i alt
8
642
650
72.281
1
196
197
12.818
8
657
665
73.900
1
197
198
13.395
9.013
10.431
19.444
606
N/A*
606
8.998
11.153
20.151
568
N/A*
568
688
688
356
356
813
813
413
413
15.520
6.253
2.194
756
1.372
103
406
1.332
27.936
3.191
953
347
56
233
48
40
82
4.949
15.806
6.368
2.072
759
1.397
99
401
1.302
28.204
3.424
1.030
306
54
256
46
35
76
5.227
16.392
5.630
1.212
329
23.564
4.044
2.356
222
87
6.710
16.505
6.028
1.207
327
24.067
4.024
2.684
202
79
6.989
Total
Kursværdi inkl.
inddrivelsesrente
Total
Marts-18
Kursværdi inkl.
inddrivelsesrente
Anm.: Der henvises til noten under tabel 1.
*Kursværdien er opgjort inkl. inddrivelsesrenter, hvorfor disse ikke er opgivet særskilt.
Kommunale krav
De kommunale restancer beløber sig til ca. 4,3 mia. kr., hvilket er en stigning på 86 mio.
kr. fra december 2017 til marts 2018,
jf. tabel 3.
Det svarer til en kursværdi på ca. 1,5 mia.
kr. De største stigninger vedrører inddrivelsesrenter, hvor stigningen udgør 47 mio. kr.,
og kontanthjælp, hvor stigningen udgør 23 mio. kr., samt øvrige kommunale krav, hvor
stigningen udgør 20 mio. kr.
6
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 238: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. marts 2018, fra skatteministeren
1919602_0007.png
På områderne civilretlige krav, daginstitution og ejendomsskat er restancerne reduceret
med henholdsvis 10, 5 og 5 mio. kr. i 1. kvartal 2018. Reduktionen i restancer vedr. ejen-
domsskatter skyldes bl.a., at kommunerne har overtaget inddrivelsen af nye ejendoms-
skatterestancer med virkning fra februar 2017.
Tabel 3. Kommunale krav
Dec-17
Kursværdi inkl.
inddrivelsesrente
256
135
71
403
139
289
33
N/A*
74
174
1.574
Marts-18
Kursværdi inkl.
inddrivelsesrente
231
129
63
364
139
284
31
N/A*
66
173
1.480
Mio. kr. (PL-2018)
Boligstøtte
Daginstitution mv.
Ejendomsskat mv.
Kontanthjælp mv.
Parkeringsafgift
Øvrige kommunale krav
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
Total
727
262
76
888
169
736
158
691
204
286
4.198
Total
732
257
71
911
171
756
161
738
194
293
4.284
Anm.: Der henvises til noten under tabel 1.
*Kursværdien er opgjort inkl. inddrivelsesrenter, hvorfor disse ikke er opgivet særskilt.
Statslige krav
De statslige restancer er steget fra december 2017 til marts 2018 med ca. 1 mia. kr. til ca.
30,1 mia. kr. svarende til en kursværdi på ca. 8,2 mia. kr.,
jf. tabel 4.
Stigningen kan især
henføres til inddrivelsesrenter, der er steget med 373 mio. kr., underholdsbidrag med 308
mio. kr., politibøder med 193 mio. kr., samt statsgaranterede studielån og for meget udbe-
talt studiestøtte med 97 mio. kr.
7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 238: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. marts 2018, fra skatteministeren
1919602_0008.png
Tabel 4. Statslige krav
Dec-17
Mio. kr. (PL-2018)
Underholdsbidrag
Politibøder mv.
Statsgaranteret studielån og for meget udbetalt studie-
støtte
Statslån/garanti fra erhverv
Gæld til fiskeribanken
Parkeringsafgift
Øvrige statslige krav
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
Total
8.913
8.818
5.276
346
108
9
779
902
3.701
83
202
29.138
Kursværdi inkl.
inddrivelsesrente
4.035
1.532
2.265
32
8
8
360
149
N/A*
18
69
Total
9.221
9.011
5.373
344
108
9
785
906
4.074
97
216
Marts-2018
Kursværdi inkl.
inddrivelsesrente
3.850
1.448
2.245
27
6
8
349
138
N/A*
23
71
8.165
8.476 30.142
Anm.: Der henvises til noten under tabel 1.
*Kursværdien er opgjort inkl. inddrivelsesrenter, hvorfor disse ikke er opgivet særskilt.
Andre offentlige virksomheder
Restancer vedrørende krav fra andre offentlige virksomheder mv. har oplevet en mindre
stigning fra december 2017 til marts 2018 med 38 mio. kr. og udgør nu ca. 3 mia. kr. sva-
rende til en kursværdi på ca. 1,9 mia. kr.,
jf. tabel 5.
Stigningen kan primært henføres til
inddrivelsesrenter, der er steget med 41 mio. kr. Restancerne vedr. licensgæld er reduceret
med 9 mio. kr. til ca. 1,2 mia. kr. De andre områder ligger relativt stabilt.
Tabel 5. Krav fra andre offentlige virksomheder mv.
Dec-17
Mio. kr. (PL-2018)
Total
Licensgæld fra DR*
Gæld til A-kassen
Kontrolafgifter personbefordring
Gæld til regioner
Forsyningsselskaber
Øvrige offentlige krav
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
1.182
240
376
6
226
19
132
475
72
259
2.988
Kursværdi inkl.
inddrivelsesrente
1.060
74
307
3
124
9
50
N/A**
24
228
1.879
Total
1.173
239
379
6
226
21
132
516
74
260
3.026
Marts-18
Kursværdi inkl.
inddrivelsesrente
1.053
69
308
3
123
9
48
N/A**
23
228
1.864
Anm.: Der henvises til noten under tabel 1.
*DR sender ikke længere fordringer til det gamle inddrivelsessystem EFI/DMI, da de er blevet tilkoblet det nye inddrivelsessystem.
**Kursværdien er opgjort inkl. inddrivelsesrenter, hvorfor disse ikke er opgivet særskilt.
8