Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 229
Offentligt
1918895_0001.png
Notat
28. juni 2018
J.nr. 2018 - 3718
Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets direktiv
om ændring af direktiv 2006/112/EF om det fælles mer-
værdiafgiftssystem til fastlæggelse af de nærmere tek-
niske bestemmelser, der er nødvendige for indførelse
af det endelige momssystem
KOM(2018)329 final
Nyt notat
1. Resumé
Kommissionen har den 25. maj 2018 præsenteret et forslag, der skal fastlægge de nærmere tekniske be-
stemmelser, der er nødvendige for indførelse af det
såkaldte ’endelige
momssystem’. Forslaget er en del af en
pakke af forslag på momsområdet, som skal introducere det endelige momssystem for grænseoverskridende
handel med varer mellem virksomheder i EU. Forslaget er endnu ikke oversendt til Rådet i en dansk
sprogversion.
Formålet med forslaget er at gennemføre de nærmere tekniske bestemmelser vedrørende grænseoverskri-
dende handel med varer mellem virksomheder i EU, der er nødvendige for indførelse af det endelige moms-
system. Forslaget indeholder således de ledsagende gennemførelsesbestemmelser til fastlæggelse af de grund-
læggende elementer, som blev forudset introduceret i Kommissionens forslag om forbedringer af det gældende
momssystem (’quick fixes’) og grundstenene i det endelige system. Det bemærkes, at Rådet har besluttet,
at udskyde drøftelserne af de grundlæggende elementer til drøftelserne af nærværende tekniske forslag.
Forslaget kan inddeles i tre emner: i) overgang til princippet om beskatning i destinationslandet/forbrugs-
landet, ii)
konceptet ’godkendt afgiftspligtig person’
i en eventuel overgangsordning og iii) udvidelse af One
Stop Shop-systemet til området for varer for handel mellem virksomheder (B2B-salg). Forslaget er omfat-
tende og indeholder ændringer til 174 bestemmelser i det nugældende momsdirektiv. For en del af ændrin-
gernes vedkommende er der dog tale om ændringer af teknisk eller redaktionel karakter.
Regeringen støtter generelt, at det nuværende momssystem ændres til et endeligt momssystem baseret på for-
brugslandsbeskatning, hvor leverandøren er betalingspligtig og kan foretage momsangivelse og betaling gen-
nem et One Stop Shop-system. Regeringen er skeptisk overfor anvendelse af konceptet godkendt afgifts-
pligtig person
også i en overgangsperiode
idet dette vil komplicere reglerne og bevirke, at der opereres
med to systemer på samme tid.
2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2018)329 af 29. maj 2018 fremsendt et forslag om ændring
af direktiv 2006/112/EF (momsdirektivet) til fastlæggelse af de nærmere tekniske be-
stemmelser, der er nødvendige for indførelse af det endelige momssystem. Forslaget er
Kontor:
Moms, afgifter og told
Initialer:
MNL, LLJ
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 229: Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv om det fælles merværdiafgiftssystem til fastlæggelse af de nærmere tekniske bestemmelser, der er nødvendige for indførelse af det endelige momssystem, fra skatteministeren
1918895_0002.png
endnu ikke oversendt til Rådet i dansk sprogversion, hvorfor fristen på 4 uger for over-
sendelse af grund- og nærhedsnotat til Folketinget ikke er påbegyndt endnu. Grundet den
forestående sommerferie oversendes notatet dog nu.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 113 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde (TEUF), der kræver høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske
og Sociale Udvalg samt enstemmig vedtagelse af medlemsstaterne.
Forslaget er en del af en pakke af forslag, som skal introducere det såkaldte ’endelige
momssystem’
for grænseoverskridende handel med varer mellem virksomheder i EU.
Selvom det nuværende momssystem har eksisteret i mange år, var det ved vedtagelsen
alene tænkt som et midlertidigt momssystem. Ambitionen var, at det endelige momssy-
stem skulle fungere på samme vis, uanset om handlen var grænseoverskridende eller in-
denrigs, hvilket ikke er tilfældet i dag.
Den 7. april 2016 præsenterede EU-Kommissionen en momshandlingsplan
1
, hvorved
Kommissionen fremlagde sine planer for det endelige momssystem. Ifølge momshand-
lingsplanen skal det endelige momssystem være baseret på beskatning i forbrugslandet.
Rådet har tiltrådt denne tilgang i rådskonklusioner af 25. maj 2016.
Kommissionen anfører i sin opfølgning på handlingsplanen for moms
2
, at for at give
skatteforvaltningerne og virksomhederne en glidende overgang til det endelige momssy-
stem, bør overgangen til det endelige momssystem ske i etaper.
I første etape skal det fastlægges, hvordan leveringen af varer mellem virksomheder inden
for EU skal behandles momsmæssigt. Dette indebærer, at der for det første skal fastlæg-
ges de grundlæggende elementer (grundstenene) i det endelige momssystem for handel
med varer mellem virksomheder inden for EU, herunder konceptet
’godkendt
afgiftspligtig
person’.
For det andet skal der gennemføres de nødvendige tekniske ændringer af momsdi-
rektivet.
I forbindelse med drøftelserne af grundstenene vil der skulle tages stilling til om, systemet
skal baseres på ét system uden overgangsordning, hvor leverandøren er betalingspligtig
for momsen af salg til andre lande og kan bruge et One Stop Shop-system til momsbeta-
ling i erhververnes lande, eller om der f.eks. i en overgangsfase er behov for et ekstra sy-
stem, hvor godkendte afgiftspligtige personer som erhververe bliver ansvarlige for moms-
betalingen i eget land.
I en efterfølgende anden etape er det hensigten, at de nye regler for momsbehandlingen
udvides til at omfatte alle grænseoverskridende leveringer, dvs. også levering af ydelser.
1
KOM(2016) 148, Mod et fælles europæisk momsområde
De svære valg.
KOM(2017) 566
2
Side 2 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 229: Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv om det fælles merværdiafgiftssystem til fastlæggelse af de nærmere tekniske bestemmelser, der er nødvendige for indførelse af det endelige momssystem, fra skatteministeren
1918895_0003.png
Tiltagene i anden etape vil først blive foreslået, når Kommissionen har foretaget en evalu-
ering af første etape, som er planlagt til at træde i kraft 1. januar 2022. Evalueringen er
planlagt til at finde sted 5 år efter, at første etape er trådt i kraft.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at introducere de nærmere tekniske bestemmelser vedrørende
grænseoverskridende handel med varer mellem virksomheder i EU, der er nødvendige for
indførelse af det endelige momssystem. Forslaget indeholder de ledsagende tekniske be-
stemmelser til fastlæggelse af de grundlæggende elementer (teknisk udmøntning), som
blev forsøgt introduceret i et tidligere forslag. Det bemærkes, at Rådet har besluttet at ud-
skyde drøftelserne vedrørende de grundlæggende elementer til drøftelserne af nærvæ-
rende forslag. De grundlæggende elementer er: beskatning i forbrugslandet (hvilket Rådet
har accepteret), leverandøren er ansvarlig for momsbetalingen i forbrugslandet gennem
One Stop Shop-systemet, og
i en ikke nærmere defineret overgangsfase
et parallelt sy-
stem, hvor erhververen gennem omvendt betalingspligt er ansvarlig for momsbetalingen i
eget land, hvis denne som erhverver er en godkendt afgiftspligtig person.
Forslaget kan overordnet inddeles i tre emner:
1. Overgang til princippet om beskatning i forbrugslandet
2. Omvendt betalingspligt, hvis erhververen er
‘godkendt afgiftspligtig person’
(overgangsordning)
3. Udvidelse af One-Stop-Shop-systemet til området for handel med varer mellem
virksomheder (B2B-salg)
Ad 1) Overgang til princippet om beskatning i forbrugslandet
I henhold til de nuværende regler for grænseoverskridende handel med varer mellem virk-
somheder deles en grænseoverskridende handel i momsmæssig henseende op i to transak-
tioner:
1) en momsfritaget levering i det EU-land hvorfra varen sælges og
2) en erhvervelse inden for EU, som er momspligtig i bestemmelsesmedlemslandet,
og hvor erhververen betaler erhvervelsesmoms.
I modsætning hertil anses en national handel som én handel, hvor leverandøren er beta-
lingspligtig.
Ovennævnte konstruktion af den grænseoverskridende handel indebærer, at erhververen
både indberetter leverandørens salgsmoms og fratrækker sin egen købsmoms, hvormed
momsen på den pågældende handel bliver nul. Denne konstruktion har vist sig at være
forbundet med en række problemer. Dels øges muligheden for momssvig, når varer kan
købes uden moms, dels er systemets grundlæggende kompleksitet en hindring for grænse-
overskridende handel.
Side 3 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 229: Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv om det fælles merværdiafgiftssystem til fastlæggelse af de nærmere tekniske bestemmelser, der er nødvendige for indførelse af det endelige momssystem, fra skatteministeren
1918895_0004.png
Forslaget introducerer en teknisk udmøntning af princippet om beskatning i forbrugslan-
det som et grundlæggende princip i momssystemet. Princippet indebærer, at en grænse-
overskridende handel med varer mellem virksomheder udgør én transaktion i momsmæs-
sig henseende, og som hovedregel behandles den på samme måde som en national han-
del. Det vil sige, at en grænseoverskridende erhvervelse af varer inden for EU vil være
momspligtig i bestemmelsesmedlemslandet, og at leverandøren som hovedregel bliver an-
svarlig for betalingen af momsen (betalingspligtig).
Gennemførelsen af ovennævnte princip medfører indførelse af nye regler og tekniske til-
pasninger af en række af de nuværende regler, herunder regler om afgiftspligtige transakti-
oner, leveringssted, betalingspligt, registrering, ret til fradrag samt afgiftspligtens indtræ-
den og forfald. Hertil kommer, at der indføres et nyt begreb
– ’Intra
Unions-leveringer’
som definerer grænseoverskridende leverancer/erhvervelser inden for EU.
Forslaget ophæver samtidig reglen om momsfri grænseoverskridende handel og dermed
den gældende risiko for grænseoverskridende svig, som momsfritagelsen indebærer. Des-
uden vil kompleksiteten i momssystemet blive mindre, når national og grænseoverskri-
dende handel i større omfang behandles ens.
Ad 2. Omvendt betalingspligt, hvis status som
’godkendt afgiftspligtig person’
(overgangsordning)
Kommissionen foreslår desuden, at der etableres en overgangsordning, indtil det endelige
momssystem er fuldt indfaset og ud over varehandel er udvidet til handel med ydelser i
anden etape. I overgangsordningen foreslås introduceret
konceptet ’godkendt
afgiftspligtig
person’
som et nyt element i momsdirektivet. Konceptet skal fungere som en form for ak-
kreditering, hvorefter en konkret virksomhed globalt kan anses som en pålidelig skattebe-
taler.
For de virksomheder, som opnår status som en godkendt afgiftspligtig person, skal der i
overgangen til det endelige momssystem gælde visse lempelige ordninger i momssystemet
og ikke mindst fravigelse af princippet om, at leverandøren er ansvarlig for betalingen af
momsen, jf. ovenfor. Overgangsordningen skal angiveligt gælde, indtil det endelige
momssystem er fuldt indfaset i anden etape.
Som anført ovenfor, foreslår Kommissionen bl.a., at det nuværende momssystem ændres
således, at de to transaktioner (momsfrit grænseoverskridende salg og momspligtig er-
hvervelse) erstattes af én levering, hvor momsen skal betales i det EU-land, som varerne
ankommer til. Kommissionen foreslår imidlertid, at betalingspligten for momsen i perio-
den, hvor overgangsordningen gælder, afhænger af, om erhververen er en godkendt af-
giftspligtig person eller ikke.
Såfremt erhververen er en godkendt afgiftspligtig person’, vil denne være betalingspligtig
for momsen, dvs. at salget sker med såkaldt
’omvendt
betalingspligt’. Dette svarer i praksis
til det nuværende momssystem, hvor det grænseoverskridende salg er momsfrit og erhver-
veren betaler erhvervelsesmoms. Såfremt erhververen ikke er en godkendt afgiftspligtig
Side 4 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 229: Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv om det fælles merværdiafgiftssystem til fastlæggelse af de nærmere tekniske bestemmelser, der er nødvendige for indførelse af det endelige momssystem, fra skatteministeren
1918895_0005.png
person, er leverandøren betalingspligtig for momsen, ligesom det i dag er tilfældet for nati-
onalt salg og salg til ikke-afgiftspligtige personer (typisk forbrugere) Det vil således ikke
være muligt at sælge varer eller ydelser momsfrit til en virksomhed, som ikke er en godkendt
afgiftspligtig person.
Såfremt en betalingspligtig leverandør ikke er etableret i det EU-land, hvor momsen skal
betales, vil denne kunne opfylde sine indberetnings- og betalingsforpligtelser ved hjælp af
One-Stop-Shop-systemet, dvs. leverandøren afregner moms til egen skattemyndighed,
som herefter sender momsen videre til skattemyndigheden i erhververens land (forbrugs-
landet).
Sammenfattende vil overgangsordningen i praksis indebære, at der vil skulle sameksistere
to parallelle og forskellige momssystemer. Hvilket momssystem, der vil være gældende for
en konkret levering, vil afhænge af, om erhververen er en godkendt afgiftspligtig person
eller ej. Kommissionens forslag til overgangsordningen med to parallelle og forskellige
momssystemer er illustreret i figur 1, nedenfor.
Efter en evaluering af overgangsordningen, der skal foretages 5 år efter reglernes ikraft-
træden, foreslår Kommissionen, at alle grænseoverskridende leveringer af varer og ydelser
mellem afgiftspligtige personer skal være momspligtige, og momsen skal betales af leve-
randøren i erhververens etableringsmedlemsstat, dvs. fuld indfasning af princippet om be-
skatning i forbrugslandet med leverandøren som betalingspligtig. Angivelse og betaling
skal kunne ske gennem One-Stop-Shop-systemet. Dette system svarer til den nederste il-
lustration i figur 1, nedenfor. Når disse tiltag er gennemført, vil det endelige momssystem
være gennemført fuldt ud.
Figur 1. Kommissionens forslag til overgangssystemet til det endelige momssystem
Side 5 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 229: Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv om det fælles merværdiafgiftssystem til fastlæggelse af de nærmere tekniske bestemmelser, der er nødvendige for indførelse af det endelige momssystem, fra skatteministeren
1918895_0006.png
Ad 3. Udvidelse af One Stop Shop-systemet til varer og tjenesteydelser for virksomheder, som ikke er
etableret i den medlemsstat, hvor leverancen finder sted
Kommissionen foreslår som omtalt ovenfor, at One Stop Shop-systemet udvides til om-
rådet for handel med varer mellem virksomheder (B2B-salg), når leverandøren ikke er
etableret i den medlemsstat, hvor leverancen finder sted, og erhververen ikke er en god-
kendt afgiftspligtig person.
One Stop Shop-systemet udvides således til at omfatte handel med varer og ydelser mel-
lem virksomheder (B2B-salg), såfremt den betalingspligtige ikke er etableret i den med-
lemsstat, hvor leverancen finder sted, og det vil være muligt for leverandøren at foretage
angivelse og betaling gennem systemet samt foretage fradrag for moms i systemet. Endvi-
dere foreslår Kommissionen, at systemet i visse tilfælde skal åbnes for virksomheder, som
ikke er etableret i EU.
Gennemførelsen af ovennævnte medfører indførelse af nye regler og tekniske tilpasninger
af en række af de nuværende regler, herunder regler om momsangivelse og skatteperioder,
registrering, betalingspligt, omfattede transaktioner og anvendelsesområde samt ikke
mindst nye bestemmelser om ret til fradrag.
I henhold til de nuværende regler omfatter One Stop Shop-systemet alene handel med
visse elektroniske ydelser til forbrugere (B2C-salg). Fra 2021 vil systemet blive udvidet til
at omfatte alle ydelser og varer til solgt til forbrugere i et andet EU-land end der, hvor le-
verandøren er etableret.
Side 6 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 229: Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv om det fælles merværdiafgiftssystem til fastlæggelse af de nærmere tekniske bestemmelser, der er nødvendige for indførelse af det endelige momssystem, fra skatteministeren
1918895_0007.png
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Kommissionens forslag har hjemmel i traktaten om Den Europæiske Unions funktions-
måde (TEUF) artikel 113, der kræver høring af Europa-Parlamentet og Det Økonomiske
og Sociale Udvalg samt enstemmig vedtagelse af EU-landene.
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i forslaget, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincip-
pet. Kommissionen udtaler i den forbindelse, at momsreglerne for grænseoverskridende
handel inden for EU i sagens natur ikke kan vedtages af de enkelte medlemsstater på egen
hånd, da det uvægerligt vedrører flere medlemsstater. Momsen er desuden en afgift, der er
harmoniseret på EU-niveau, og derfor skal ethvert initiativ til at indføre et endeligt moms-
system for grænseoverskridende levering af varer tage udgangspunkt i et forslag fra Kom-
missionen om ændring af momsdirektivet.
Den danske regering er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Momsområdet er EU-harmoniseret og implementeringen af de fælles EU-regler findes i
den danske momslov samt momsbekendtgørelsen. Det vurderes, at den danske lovgiv-
ning og praksis på de områder, som forslaget berører, er i overensstemmelse med gæl-
dende EU-ret på området.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det vurderes, at en vedtagelse af det nuværende forslag vil kræve ændring af den danske
momslov og eventuelt momsbekendtgørelsen.
Økonomiske konsekvenser
Kommissionen vurderer, at den løsning, som forslaget er med til at gennemføre, vil redu-
cere grænseoverskridende momssvig i EU med ca. 41 mia. EUR årligt og reducere efterle-
velsesomkostninger for virksomheder med ca. 938 mio. EUR årligt på EU-plan efter im-
plementeringsåret, hvilket vil have positive statsfinansielle konsekvenser for EU-landene.
Fra dansk side vurderer man dog umiddelbart ikke, at forslaget vil have væsentlige posi-
tive statsfinansielle konsekvenser for Danmark, idet omfanget af den nævnte momssvig i
Danmark vurderes at være forholdsvist lavt.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslagets del om, at det ikke vil være muligt at sælge varer eller ydelser momsfrit til en
virksomhed, som ikke er en godkendt afgiftspligtig person, vurderes umiddelbart at ville
kunne få økonomiske konsekvenser for virksomheder, som i dag handler med virksom-
heder, som er etableret i andre EU-lande. Endvidere vurderes det umiddelbart at medføre
Side 7 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 229: Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv om det fælles merværdiafgiftssystem til fastlæggelse af de nærmere tekniske bestemmelser, der er nødvendige for indførelse af det endelige momssystem, fra skatteministeren
1918895_0008.png
økonomiske og administrative byrder for erhvervslivet, at der i en overgangsordningen
hen imod det endelige momssystem skal opereres med to parallelle systemer.
Det bemærkes, at forslaget ikke har været sendt i høring, hvilket vil ske når der foreligger
en dansk sprogversion. Afsnittet vil blive revideret, når høringssvarene foreligger.
Administrative konsekvenser for myndighederne
Forslaget om anvendelse af godkendte afgiftspligtige personer vil medføre væsentlige ad-
ministrative omkostninger for SKAT. Udover at hver enkelt virksomhed skal vurderes
med henblik på at afklare, om de opfylder kravene til en godkendt afgiftspligtig person,
skal SKAT tilpasse det nuværende VIES-system. Det skyldes, at VIES-systemet skal an-
vendes af virksomhederne til at slå op, om en virksomhed er en godkendt afgiftspligtig
person eller ej, da dette har betydning for, hvem der skal afregne momsen. SKAT vurde-
rer med væsentlig usikkerhed, at indførslen af ordningen med godkendte afgiftspligtige
personer vil medføre engangsomkostninger på ca. 84 mio. kr., hvoraf ca. 2 mio. kr. vil gå
til systemtilretninger og ca. 82 mio. kr. svarer til ca. 106 årsværk. Derudover vil der være
varige omkostninger på ca. 175 årsværk svarende til ca. 132 mio. kr. SKAT bemærker, at
skønnet hviler på en række antagelser om tidsforbrug i sagsbehandlingen og omfanget af
virksomheder i ordningen, som vil skulle konsolideres yderligere. Det vil dog kræve nær-
mere analyse samt afklaring af direktivets konkrete udformning.
Forslaget vil indebære øvrige administrative omkostninger, herunder til udbygning af den
nuværende One Stop Shop-system. Disse omkostninger vil afhænge af forslagets endelige
udformning, men foreløbige skøn er ved at blive beregnet.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Forslaget vil blive sendt i høring, når forslaget foreligger i en dansk sprogversion.
Høringssvar vil blive beskrevet i et revideret notat.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har ikke været drøftet på teknisk niveau. Det forventes, at der især omkring be-
hovet for en overgangsordning med godkendte afgiftspligtige personer, vil være delte me-
ninger om det hensigtsmæssige heri.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt, at det nuværende momssystem forbedres på de foreslåede
områder. Regeringen finder generelt, at det endelige momssystem skal være baseret på
forbrugslandsbeskatning, hvor leverandøren er betalingspligtig. Regeringen finder imidler-
tid, at konceptet godkendt afgiftspligtig person vil komplicere reglerne og bevirke, at der
opereres med to systemer. Regeringen finder det vigtigt, at der ikke indføres et over-
vangssystem med anvendelse af konceptet, eller at konceptet indføres på en måde, der er
Side 8 af 9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 229: Grund- og nærhedsnotat om forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv om det fælles merværdiafgiftssystem til fastlæggelse af de nærmere tekniske bestemmelser, der er nødvendige for indførelse af det endelige momssystem, fra skatteministeren
1918895_0009.png
så enkel som muligt, Regeringen er desuden bekymret over, at længden af en sådan even-
tuel overgangsordning bliver unødig lang.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Folketingets Europaudvalg blev i forbindelse med ECOFIN den 25. maj 2016 orienteret
om rådskonklusionerne vedr. Kommissionens handlingsplan på momsområdet.
Hvad angår forslagets del om indførelsen af ordningen med godkendte afgiftspligtige per-
soner indgik dette oprindeligt i forslaget til Rådets direktiv om ændring af direktiv
2006/112/EF for så vidt angår harmonisering og forenkling af visse regler i det fælles
merværdiafgiftssystem (’quick fixes’) og om indførelse af det endelige system for beskat-
ning af samhandlen mellem medlemsstaterne, KOM(2017) 569. Dette forslag blev senest
forelagt for Folketingets Europaudvalg den 20. juni 2018 2018. På Rådsmødet ECOFIN
den 22. juni 2018 besluttedes det at udskyde drøftelserne af behovet for en ordning med
godkendte afgiftspligtige personer til drøftelserne af nærværende tekniske forslag.
Side 9 af 9