Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 228
Offentligt
1918398_0001.png
28. juni 2018
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2018
1) Præsentation af østrigsk formandskabsprogram
2
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Skatteministeriet, Erhvervsministeriet og Finansmi-
nisteriet
2) Opfølgning på det Europæiske Råd, 28.29. juni 2018
-
Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
3) Forberedelse af G20-finansministermøde i Buenos Aires, 21.-22. juli 2018
-
Vedtagelse
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 228: Samlenotat om rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2018
1918398_0002.png
Dagsordenspunkt 1:
Præsentation af østrigsk formandskabsprogram
1. Resume
Østrig varetager EU-formandskabet i 2. halvår af 2018. Det østrigske formandskab ventes på
ECOFIN 13. juli 2018 at præsentere sit arbejdsprogram. Der ventes på den baggrund en
overordnet drøftelse af de væsentligste sager på ECOFIN’s dagsorden i efteråret.
Fra dansk side venter man generelt at kunne støtte formandskabets prioriteter. Regeringens
holdning til de enkelte sager fastlægges i den hjemlige EU-beslutningsprocedure.
2. Baggrund
Østrig har EU-formandskabet i 2. halvår af 2018. Det østrigske formandskab ven-
tes på ECOFIN 13. juli 2018 at præsentere sit arbejdsprogram og prioriteter. Præ-
sentationen vil være en lejlighed til at drøfte de vigtigste sager på ECOFIN i efter-
året.
3. Formål og indhold
Østrig ventes som formandskab for ECOFIN at prioritere en række finansielle,
økonomiske og skatte- og afgiftssager. Der henvises til
bilag 1
for en oversigt over
aktuelt igangværende sager i ECOFIN.
På det økonomiske område ventes formandskabet bl.a. at prioritere arbejdet med
udviklingen af
Den Økonomiske og Monetære Union
(ØMU) med udgangspunkt i re-
sultatet fra ØMU-topmødet 28.-29. juni 2018. Arbejdet med ØMU'en ventes at
lægge vægt på bankunionen og videreudvikling af eurolandenes lånefond (ESM).
Arbejdet vil evt. også kunne omfatte drøftelser af, hvorvidt man skal have en form
for fælles finanspolitik eller udvikle instrumenter til styrkelse af økonomierne in-
den for rammerne af EU's budget og flerårige finansielle ramme. Formandskabet
ventes også at prioritere opstarten af det
europæiske semester
for 2019 på baggrund
af Kommissionens årlige vækstundersøgelse og analyser af makroøkonomiske
ubalancer samt anbefalinger til euroområdet som helhed, som ventes offentlig-
gjort i slutningen af 2018. Der ventes også løbende opfølgning på implementerin-
gen af
Stabilitets- og Vækstpagten,
herunder efterlevelse af eksisterende henstillin-
ger/pålæg og krav om fremskridt mod mellemfristede mål for den strukturelle
saldo m.v.
På det finansielle område ventes en hovedprioritet for formandskabet at være
arbejdet med
styrkelse af bankunionen.
Drøftelserne af bankunionen tager udgangspunkt i den køreplan for færdiggørelse
af bankunionen, som ECOFIN vedtog 17. juni 2016. Det forventes, at EU-
landene på udvidet eurotopmøde (alle EU-lande med undtagelse af UK) 28.-29.
juni 2018 vil nå til enighed om en erklæring om et første trin i styrkelsen af bank-
unionen og retningslinjer for et videre arbejde mhp. nye beslutninger i december
2018. Det første trin ventes at indebære beslutninger om tiltag til at reducere risici
i den finansielle sektor, og fremskridt med risikodeling i form af en principbeslut-
2
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 228: Samlenotat om rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2018
ning om en finanspolitisk neutral offentlig bagstopper for den fælles sektorfinan-
sierede afviklingsfond (SRF), som er baseret på den europæiske stabilitetsmeka-
nisme (ESM), samt beslutning om, at der skal udarbejdes en køreplan mhp. at
starte politiske forhandlinger om en fælles indskydergaranti i bankunionen
(EDIS).
Formandskabet ventes at prioritere opfølgningen på det udvidede eurotopmøde.
Formandskabet vil således bl.a. fortsætte arbejdet med
risikoreduktionstiltag,
dvs.
tiltag til at reducere risici for kriser i den finansielle sektor. Det gælder navnlig
forslagene til tilpasninger af den finansielle regulering,
hvor der blev vedtaget en generel
henstilling på ECOFIN den 25. maj 2018. Pakken af lovgivningsforslag vedrører
ændring af kapitalkravsdirektivet (CRD IV) og kapitalkravsforordningen (CRR),
ændring af direktivet om genopretning og afvikling af kreditinstitutter (BRRD),
samt ændring af forordningen om den fælles afviklingsmekanisme i bankunionen
(SRM). Det østrigske formandskab ventes at føre trilogforhandlinger med Euro-
pa-Parlamentet om pakken med et mål om vedtagelse af pakken i 1. halvår 2018.
Formandskabet vil tilsvarende fortsætte arbejdet med
risikodelingstiltag,
særligt den
fælles indskyderforsikringsordning
i bankunionen (EDIS), dels fortsatte tekniske drøf-
telser og dels den ventede køreplan for forhandlinger om EDIS. Der ventes også
en videreførelse af det tekniske arbejde med en
permanent offentlig bagstopper
for den
fælles sektorfinansierede afviklingsfond (SRF).
Som led i arbejdet med bankunionen og risikoreduktion er der desuden fokus på
det videre arbejde med at håndtere problemer med misligholdte lån (non-performing
loans,
NPL) i EU. Kommissionen har i foråret 2018 fremsat en pakke af forslag
med forskellige tiltag på området.
Formandskabet ventes derudover at prioritere det fortsatte arbejde med
kapital-
markedsunionen
med en række fremlagte og kommende initiativer med det overord-
nede formål at fremme vækst og jobskabelse ved at styrke kapitalmarkederne i
EU. Der er tale om et langsigtet projekt med en række delforslag, der løbende
fremsættes og behandles. Projektet omfatter også en række høringer.
Som en del af kapitalmarkedsunionen er der fremsat et
lovforslag om såkaldte dækkede
obligationer (’covered bonds’), herunder danske realkreditobligationer,
som i vid udstrækning
er baseret på erfaringer fra allerede velfungerende nationale markeder, såsom den
danske realkreditmodel. Derudover er en pakke af forslag vedr. bæredygtig finan-
siering blevet offentliggjort i maj 2018. Bæredygtig finansiering vedrører overve-
jelser om, hvordan den finansielle sektor kan bidrage til at kanalisere private inve-
steringer til den grønne omstilling og understøtte økonomiens robusthed over for
klimarelaterede risici.
Formandskabet forventes også at prioritere forslaget om
markedsinfrastruktur og
tilsyn med centrale modparter
(ændring i EMIR-forordningen fsva. tilsyn og 3. lande)
og forslaget om
afvikling og genopretning af centrale modparter.
Derudover forventes
3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 228: Samlenotat om rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2018
1918398_0004.png
formandskabet at prioritere forhandlingerne i Rådet om revision af forordninger-
ne for de europæiske tilsynsmyndigheder (ESA’erne).
På selskabsskatteområdet ventes formandskabet at prioritere forslagene om
be-
skatning af den digitale økonomi,
herunder Kommissionens forslag om en midlertidig-
skat af omsætningen af visse digitale ydelser og forslaget om såkaldte digitale faste
driftssteder. Herudover ventes formandskabet bl.a. at fortsætte drøftelserne af
forslaget om
en fælles selskabsskattebase (CCTB).
Arbejdet med det forstærkede EU-
samarbejde om en
afgift på finansielle transaktioner (FTT)
ventes også fortsat af de 10
deltagerlande (heriblandt Østrig) i løbet af det østrigske formandskab.
På momsområdet ventes formandskabet at arbejde videre med
Kommissionens
momshandlingsplan og bekæmpelse af momssvig,
jf. rådskonklusionerne fra ECOFIN 25.
maj 2016. En væsentlig prioritet bliver at nå til enighed om den tekniske udmønt-
ning af det såkaldt
endelige momssystem
og en mulig overgangsordning til dette, hvor
der gælder særlige lempelige ordninger for såkaldt
godkendte afgiftspligtige personer.
Da en færdig implementering af det endelige momssystem har lange udsigter, vil
der formentlig også være fokus på midlertidige forbedringer af det nuværende
momssystem. Derfor ventes det østrigske formandskab at arbejde videre med de
såkaldte quick fixes på momsområdet, som præciserer, hvilke grænseoverskriden-
de leveringer mellem virksomheder, der er omfattet af momsfritagelse, og dermed
sikrer, at man ifm. grænseoverskridende varehandel mindsker risikoen for ingen
beskatning eller dobbeltbeskatning. Derudover ventes tillige drøftelser af to for-
slag, som Kommissionen fremsatte 18. januar 2018. Det drejer sig om dels en
reform af systemet for momssatser, dels et forslag til forenklinger af momssyste-
met for små og mellemstore virksomheder (SMV’er).Endvidere
ventes formand-
skabet at prioritere en række EU-budgetsager. Der ventes bl.a. enighed om en
aftale om
EU’s 2019-budget
samt en præsentation af revisionsrettens årsrapport om
implementering af EU-budgettet i 2017.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ingen formel rolle ift. præsentationen af formandskabs-
programmet.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Formandskabets arbejdsprogram for ECOFIN har ikke i sig selv lovgivningsmæs-
sige konsekvenser for Danmark.
7. Økonomiske konsekvenser
Formandskabets arbejdsprogram har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøko-
nomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. De konkrete sager på ECO-
4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 228: Samlenotat om rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2018
FIN’s dagsorden i 2. halvår 2018 vil imidlertid kunne have statsfinansielle,
sam-
fundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Landenes nærmere holdning til formandskabets arbejdsprogram kendes endnu
ikke. EU-landene ventes generelt at kunne støtte det østrigske formandskabs ar-
bejdsprogram og prioriteter for ECOFIN i 2. halvår 2018, som i høj grad ligger i
forlængelse af arbejdet under de foregående formandskaber.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at kunne støtte det østrigske formandskabs arbejdsprogram og
prioriteter. Derudover vil regeringens holdning til de enkelte sager fastlægges i den
hjemlige EU-beslutningsprocedure.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 228: Samlenotat om rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2018
1918398_0006.png
Bilag 1: Oversigt over igangværende ECOFIN-sager
Økonomisk-politiske sager
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
Det europæiske semester Formålet med det Europæiske Semester er at styrke
koordination og drøftelsen af EU-landenes prioriteter
for den økonomiske politik forud for vedtagelsen af
nationale finanslove o.l.
Det Europæiske Semester 2019 ventes indledt under
østrigsk formandskab med Kommissionens årlige
vækstundersøgelse i november 2018 som basis for hori-
sontale drøftelser af de økonomiske udfordringer frem
til det årlige økonomiske topmøde på Det Europæiske
Råd (DER) i foråret 2019.
Kommissionen ventes ligeledes i november 2018 som
led i makroubalanceproceduren at offentliggøre den
såkaldte varslingsrapport (’Alert Mechanism Report’),
som skal vurdere udviklingen i en række makroøkono-
miske og finansielle indikatorer i landene og identificere
lande, som har ubalancer eller er i fare for at opbygge
ubalancer.
Endvidere ventes Kommissionen at offentligøre udkast
til økonomisk-politiske anbefalinger til euroområdet
som helhed i november 2018 som input til eurolandenes
reform- og stabilitetsprogrammer i 2019.
Styrkelse af det økono-
miske samarbejde i EU
(styrkelse af ØMU’en)
Det Europæiske Råd (DER) og ECOFIN har i de sene-
re år løbende haft drøftelser af yderligere styrkelser af
ØMU’en.
Aktuelt vedrører drøftelserne særligt bank-
unionen, videreudvikling af eurolandenes krisefond,
ESM og fælles finanspolitik.
På et udvidet eurotopmøde 28.-29. juni ventes statsle-
derne at nå til enighed om en erklæring med en køreplan
for den kommende tids drøftelser med fokus på bank-
unionen og ESM. Arbejdet vil evt. også kunne omfatte
drøftelser af, hvorvidt man skal have en form for fælles
finanspolitik eller udvikle instrumenter til styrkelse af
økonomierne inden for rammerne af EU's budget og
flerårige finansielle ramme. Videreudvikling af ØMU’en
ventes bl.a. behandlet på ECOFIN i juli som opfølgning
på ØMU-topmødet.
Udgangspunktet for drøftelserne er bl.a. Kommissio-
nens ØMU-refleksionspapir fra maj 2017, Kommissio-
6
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 228: Samlenotat om rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2018
1918398_0007.png
nens ØMU-pakke af 6. december 2017 og Kommissio-
nens forslag om en fælles investeringsstabiliseringsfunk-
tion (EISF) og et strukturreformstøtteprogram af 31.
maj 2018. ØMU-pakken af 6. december indeholder me-
re eller mindre konkrete forslag om bl.a. videreudvikling
af ESM (med en rolle ift. bankunionen), integrering af
finanspagten i EU-retten, et fælles budget for eurolan-
dene og en fælles finansminister.
Implementering af Stabi- ECOFIN foretager løbende vurderinger af landenes
litets- og Vækstpagten
efterlevelse af Stabilitets- og Vækstpagten, herunder
landenes henstillinger.
Kun Spanien har fortsat en henstilling (konkret et på-
læg) under
EU’s procedure for uforholdsmæssigt store
underskud (EDP) med frister i 2018.
Efter offentliggørelsen af Kommissionens efterårsprog-
nose (november) med skøn for den budgetmæssige ud-
vikling i EU-landene ventes vurderinger af landenes
implementering af eksisterende henstillinger og pålæg.
Det kan give anledning til rådsbeslutninger om fristfor-
længelser, hvis betingelserne er opfyldt, eller optrapning
af proceduren, hvis landenes indsats vurderes mangel-
fuld. Henstillinger kan kun
ophæves
på baggrund af for-
årsprognosen (maj) året efter, at underskuddet er bragt
under 3 pct. af BNP.
Der kan desuden løbende blive tildelt nye EDP-
henstillinger til lande, som vurderes at overtræde Stabili-
tets- og Vækstpagtens grænser for underskud og gæld.
Udover opfølgningen på EDP-henstillinger, overvåger
Kommissionen løbende, om de lande, som ikke har
henstillinger, lever op til de
forebyggende regler
i Stabilitets-
og Vækstpagten. Ifølge disse regler skal landene over-
holde deres mellemfristede mål for den strukturelle ba-
lance på de offentlige finanser (MTO) eller sikre en vis
tilpasning imod MTO. Rumænien og Ungarn har aktuelt
en MTO-henstilling
for at overskride EU’s forebyggen-
de finanspolitiske regler og skal rapportere om tiltag til
efterlevelse af henstillingen 15. oktober 2018.
Kommissionens vurde-
ring af landenes imple-
mentering af finanspag-
ten i national lov.
Kommissionen påbegyndte i starten af 2015 en vurde-
ring af implementeringen af finanspagtens artikel 3(1)
(om at indskrive en strukturel budgetbalanceregel i nati-
onal lov) i de lande, som deltager i og er bundet af pag-
ten (herunder Danmark). Danmark har implementeret
artikel 3(1) i national lov, bl.a. i budgetloven.
7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 228: Samlenotat om rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2018
1918398_0008.png
Kommissionen fremlagde i februar 2017 sin vurdering
af landenes implementering (hvor Danmarks implemen-
tering godkendtes), og der pågår nu en landegennem-
gang på teknisk niveau, som muligvis vil munde ud i en
afrapportering og evt. drøftelse på ECOFIN.
Europæisk Investerings- Kommissionen fremlagde 31. maj 2018 forslag om en
stabiliseringsfunktion
europæisk investeringsstabiliseringsfunktion (EISF).
(EISF)
EISF gælder for eurolandene og EU-lande, der deltager
i det europæiske valutakurssamarbejde ERMII (aktuelt
kun Danmark).
Med forslaget vil EU-lande, der rammes af et stort kon-
junkturstød (målt ved ledighedsudviklingen), kunne
anmode om støtte i form af lån og rentesubsidier. Det
er et krav, at lånet bruges til kvalificerede offentlige in-
vesteringer.
Lånene garanteres af EU-budgettet med en ramme på
op til 30 mia. euro. En ny stabiliseringsstøttefond yder
rentesubsidier til at dække modtagerlandenes rentebeta-
linger på lånene. Fonden skal finansieres af bidrag fra
eurolandene og ERM II-landene.
Adgang til støtte fra EISF er betinget af efterlevelse af
de fælles EU-regler på det økonomiske og finanspoliti-
ske område.
Europæisk Reformstøt-
teprogram (ERSP)
Kommissionen fremlagde 31. maj 2018 et forslag om
oprettelse af et europæisk reformstøtteprogram (ERSP).
Forslaget skal ses i sammenhæng med de igangværende
drøftelser af videreudviklingen af den Økonomiske og
Monetære Union (ØMU) og Kommissionens forslag fra
maj 2018 til EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) for
2021-2027.
Med forslaget lægger Kommissionen op til at oprette tre
instrumenter mhp. fremme af reformer i EU-landene:
I.
II.
III.
Et reformleveringsinstrument
(’Reform Delivery
Tool’, RDT) for alle EU-lande.
Et instrument til teknisk støtte til reformgen-
nemførelse (’Technical Support Instrument’,
TSI) for alle EU-lande.
En konvergensfacilitet med målrettet støtte til
re-formgennemførelse i EU-lande udenfor eu-
roområdet (’Convergence Facility’ CF), som har
gjort tiltag mhp. at indføre euroen som valuta.
Det vil kun være EU-lande, der anmoder om assistance,
8
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 228: Samlenotat om rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2018
1918398_0009.png
der vil modtage støtte fra programmet. Støtten er såle-
des efterspørgselsdrevet og baseret på frivillighed.
Reformstøtteprogrammet vil træde i kraft fra 2021 og
foreslås finansieret over EU-budgettet. Den samlede
finansieringsramme for gennemførelsen af reformstøt-
teprogrammet er for perioden fra 2021 til 2027 på 25
mia. EUR (22 mia. EUR til RDT, 840 mio. EUR til TS
og 2 mia. EUR til CF)
Der ventes påbegyndt indledende forhandlinger af for-
slaget under østrigsk formandskab.
Finansielle sager
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
Pakke af risikoredukti-
onsforslag
forslag til
revision af kapitalkravs-
reglerne (CRR/CRD IV)
og afviklingsreglerne
(BRRD/SRM)
Kommissionen fremsatte 23. november 2016 en pakke
af lovgivningsforslag vedr. regulering af kreditinstitutter
i EU. Pakken af lovgivningsforslag består i en revision
af EU’s kapitalkravsregler (CRD IV/CRR), forslag
til
ændring af direktivet om genopretning og afvikling af
kreditinstitutter (BRRD), samt forslag til ændring af
forordningen om den fælles afviklingsmekanisme i
bankunionen (SRM). Forslagene skal behandles og ved-
tages i regi af ECOFIN (alle EU-lande). Forslagene ind-
går samtidig som risikoreduktionstiltag i arbejdet med at
styrke bankunionen, jf. ECOFIN’s køreplan af 17. juni
2016.
Forslagene gennemfører bl.a. resterende Basel III-
standarder i form af særligt et gearingskrav og krav om
stabil finansiering (NSFR), samt en Basel-standard om
revision af markedsrisikoreglerne. Desuden gennemfø-
res en standard om nedskrivningsegnede passiver i de
største globalt systemiske vigtige kreditinstitutter
(TLAC). Der foreslås også ændringer for at sikre større
proportionalitet i reglerne, fx ved at lette kravene til
rapportering fra mindre institutter til myndighederne.
Der foreslås også ændringer af aflønningsreglerne. Der-
udover foreslås en vis harmonisering af den fleksibilitet,
som reglerne giver EU-landene. Det gælder fx i fastsæt-
telsen af institutternes søjle II-krav (individuelle sol-
vensbehov), som fastsættes af tilsynsmyndigheden i
dialog med de enkelte institutter. Desuden foreslås æn-
dringer i kapitalkravene for at understøtte finansiering til
små- og mellemstore virksomheder og i infrastruktur.
9
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 228: Samlenotat om rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2018
1918398_0010.png
Der blev på ECOFIN den 25. maj 2018 opnået enighed
om pakken.
Under østrigsk formandskab ventes der indledt trilogfo-
rhandlinger med Europa-Parlamentet mhp. at opnå
enighed om pakken.
Pakke af forslag vedr.
Kommissionen præsenterede 14. marts 2018 en pakke
misligholdte lån (NPL
af forslag møntet på at håndtere NPL, bl.a. som opfølg-
Non Performing Loans) ning på NPL-handlingsplan vedtaget på ECOFIN 11.
juli 2017. Pakken indeholder et forslag til direktiv, for-
slag til forordning om ændring af kapitalkravsforordnin-
gen (CRR) samt en skabelon (et såkaldt "blue print") til
etablering af selskaber til håndtering af nødlidende lån
(såkaldte ”Asset Management Companies (AMC)”).
Forslaget til direktiv har til formål at udvikle rammerne
for handel med NPL, således at banker bedre kan
komme af med misligholdt gæld, der vægter negativt på
balancerne. Forslaget til ændring af CRR angår krav til
minimumsdæk af tab misligholdte eksponeringer og skal
sikre, at kreditinstitutter kan håndtere de mængder af
NPL, de måtte opbygge på balancen, og samtidigt
mindske risikoen for fremtidig opbygning af NPL. For-
slaget vil alene være gældende for nye NPL.
Den sidste del af pakken,
AMC blue printer
fremlagt som
en frivillig skabelon bygger på best practice fra EU.
Formålet er at hjælpe EU-landene til hvordan, hvornår
og i hvilke situationer man etablerer en såkaldt ”dårlig
bank”, som kan anvendes til at håndtere NPL, både
med og uden involvering af staten.
Det østrigske formandskab ventes at fortsætte arbejdet
mhp. at forsøge at opnå enighed om disse forslag.
Kommissionen fremsatte 24. november 2015 forslag
om en fælles indskyderforsikringsordning (European
Deposit Insurance Scheme
EDIS) og -fond for lande-
ne i bankunionen. EDIS skal omfatte de lande, som
deltager i bankunionen, herunder eventuelle deltagende
ikke-eurolande, og skal reducere det negative samspil
mellem banker og stater, som sås under krisen, hvor
skrøbelige banksystemer og svage offentlige finanser
påvirkede hinanden negativt. EDIS drøftes aktuelt på
teknisk niveau.
Den fælles indskyderforsikringsordning er en del af det
igangværende arbejde med at styrke bankunionen.
ECOFIN vedtog 17. juni 2016 en køreplan (”road-
map”)
for dette arbejde. ECOFIN’s køreplan indebærer,
10
Fælles indskyderforsik-
ringsordning i bankuni-
onen (EDIS)
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 228: Samlenotat om rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2018
1918398_0011.png
at EU-landene fortsætter det tekniske arbejde med
EDIS og indleder de politiske drøftelser, når der er gjort
tilstrækkelig fremskridt med risikoreduktion (jf. neden-
for). Det er muligt, at EU-landene frem mod juni 2018
vil forhandle en opdatering af køreplanen.
Endnu udestår drøftelse og enighed om alle væsentlige
emner af EDIS-forslaget, herunder udformningen og
indfasningen af EDIS, samt om hvorvidt der skal benyt-
tes en mellemstatslig aftale (IGA) for etablering af dele
af EDIS, fx selve fonden.
Kommissionen fremlagde 11. oktober 2017 en medde-
lelse om styrkelse af bankunionen. Meddelelsen inde-
holder bud bl.a. på mulige kompromiser om EDIS, her-
under en gradvis etablering af EDIS, hvor delingen af
indskydergarantirisici kan øges gradvist, såfremt nogle
betingelser er opfyldte.
Det østrigske formandskab ventes at fortsætte tekniske
forhandlinger om den fælles indskyderforsikringsord-
ning. Det er muligt, at man i 2. halvår 2018 vil lave en
køreplan for at indlede politiske drøftelser om EDIS.
EU-landene har aftalt, at der senest i 2024 skal etableres
en permanent fælles offentlig bagstopper (midlertidige
offentlige lån) knyttet til den fælles afviklingsfond (Sing-
le Resolution Fund
SRF), der omfatter landene i
bankunionen.
Bagstopperen skal kunne yde midlertidig offentlig finan-
siering, hvis nedskrivning af aktionærer og kreditorer
(bail-in) og de sektorfinansierede midler i SRF ikke er
tilstrækkelige til at håndtere et nødlidende institut. Bag-
stopperen skal være finanspolitisk neutral på mellemlang
sigt, dvs. den skal ikke indebære omkostninger for del-
tagerlandene over tid. Landene støtter, at eurolandenes
lånefond, ESM, bliver basis for bagstopperen.
Arbejdet med den fælles bagstopper er indledt novem-
ber 2016 og vil fortsætte også i 2. halvår 2018, hvor en
rammeaftale for bagstopperen ventes udarbejdet.
Spørgsmålet om bagstopper indgår i forslaget om vide-
reudvikling af ESM.
Basel-komitéen har 7. december 2017 offentliggjort sine
nye standarder for kreditinstitutters kapitalkrav (omtalt
som Basel IV-standarder).
Basel-komitéens standarder indeholder bl.a. et kapital-
gulv, der skal sikre et minimum af kapital i institutter,
11
Permanent offentlig
bagstopper for den fæl-
les afviklingsfond
Basel IV
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 228: Samlenotat om rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2018
1918398_0012.png
som benytter interne modeller til at opgøre deres kapi-
talkrav. Kapitalgulvet vil betyde et højere kapitalkrav for
de danske penge- og realkreditinstitutter. Regeringen har
nedsat en ekspertgruppe, hvis beregninger viser, at de
nye standarder fra Basel-komitéen vil forhøje kapital-
kravene i de danske institutter med ca. en tredjedel i
forhold til de gældende kapitalkrav vedtaget med
CRR/CRD IV i 2013, når fuldt indfasede.
Kommissionen skal nu tage stilling til, hvordan og
hvornår standarderne skal foreslås gennemført i EU-
lovgivningen. Forslagene fra Kommissionen vil vedrøre
og omfatte alle EU-lande og vil skulle forhandles og
besluttes af Rådet og Europa-Parlamentet i den normale
lovgivningsprocedure. Det er uvist, hvornår forslag fra
Kommissionen vil blive fremsat og drøftet på ECO-
FIN. Det ventes dog ikke at ske i 2. halvår 2018.
Kommissionen fremsatte 28. november 2016 forslag til
forordning om genopretning og afvikling af centrale
modparter (CCP’er).
En CCP er en enhed, som stiller sig mellem køber og
sælger i en værdipapirhandel. Formålet med CCP’er er
at overtage risikoen fra markedsdeltagerne i tilfælde af,
at den ene part går konkurs inden handlen er afviklet.
Det er særligt vigtigt ved handel med såkaldte derivater
(optioner, futures mv.), hvor forpligtelserne mellem
køber og sælger består over en længere periode.
CCP’er er reguleret på europæisk plan gennem forord-
ningen om europæisk markedsinfrastruktur (EMIR).
Der findes dog endnu ikke EU-regler for genopretning
og afvikling af CCP’er, således som der gør for kreditin-
stitutter i kraft af BRRD.
Forslaget indebærer bl.a., at CCP’erne skal udarbejde
genopretningsplaner, tilsynsmyndighederne skal udar-
bejde afviklingsplaner, at tilsynsmyndighederne får sær-
lige beføjelser til at intervenere i CCP’ers aktiviteter,
hvis deres levedygtighed er i fare, samt at en CCP kan
blive afviklet, hvis den er nødlidende eller forventes at
blive det.
Det østrigske formandskab forventes at forsøge at opnå
enighed i Rådet om forslaget samt indlede trilogfor-
handlinger med Europa-Parlamentet.
Revision af forordning
Kommissionen fremsatte 13. juni 2017 et forslag til
om OTC-derivater, cen- ændringer af EMIR med det formål at styrke tilsynet
trale modparter og
med centrale modparter (CCP’er) grundet deres grænse-
12
Genopretning og afvik-
ling af centrale modpar-
ter (CCP’er)
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 228: Samlenotat om rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2018
1918398_0013.png
transaktionsregistre
(EMIR)
(EMIR tilsynsforslaget)
overskridende aktiviteter og indvirkning på den finan-
sielle stabilitet på europæiske markeder, idet brugen af
CCP’er er obligatorisk for såkaldte OTC-derivater
(som
handles direkte mellem sælger og køber og ikke via fx
børser).
Forslaget indeholder 1) justeringer af de lovgivnings-
mæssige rammer for den europæiske tilsynsmyndighed
for værdipapirer og markeder (ESMA) for at tildele
øgede direkte tilsynsbeføjelser til ESMA med
CCP’er
både inden for og uden for EU og 2) ændret metode til
at vurdere og håndtere tredjelandes CCP’er og tilknytte-
de ækvivalensvurderinger af tredjelande, dvs. spørgsmål
om i hvilket omfang tredjelande har lignende regler som
i EU som forudsætning for at få adgang til det europæi-
ske marked. Forslaget skal ses i lyset af Brexit-
forhandlingerne idet en stor del af clearing af transakti-
oner denomineret i euro i dag sker i UK.
Det østrigske formandskab forventes at forsøge at opnå
enighed i Rådet om forslaget samt indlede trilogfor-
handlinger med Europa-Parlamentet.
Kommissionen fremsatte 29. juni 2017 et lovforslag om
et fælleseuropæisk pensionsprodukt med formål om at
øge den grænseoverskridende aktivitet for simple pensi-
onsprodukter. Kommissionen finder, at pensionskapital
er velegnet som langsigtet investeringskapital. Forslaget
er en del af det videre arbejde med kapitalmarkedsunio-
nen.
Pan-europæisk pen-
sionsprodukt (PEPP)
Der blev opnået politisk enighed om forslaget i Rådet
under bulgarsk formandskab. Det østrigske formand-
skab forventes at indlede trilogforhandlinger med Eu-
ropa-Parlamentet.
Revision af de europæi- Kommissionen fremsatte 20. september 2017 forslag til
ske finansielle tilsyns-
revision af kompetencerne i de europæiske finansielle
myndigheder (ESA’erne) tilsynsmyndigheder (ESA’erne –
EBA (tilsynsmyndig-
hed for kreditinstitutter), ESMA (tilsynsmyndighed for
(ESA-review)
værdipapirer og markeder) og EIOPA (tilsynsmyndig-
hed for forsikring og pension)).
Forslaget skal styrke ESA’ernes evne til at
udføre effek-
tivt tilsynsmæssigt arbejde og dermed bidrage til velfun-
gerende kapitalmarkeder. Forslaget styrker ESA’ernes
beføjelser mhp. yderligere tilsynsmæssig ensretning i
EU. Konkret foreslås det at centralisere en række til-
synskompetencer direkte hos
ESA’erne og ændre
ESA’ernes interne organisering for at styrke den fælles
13
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 228: Samlenotat om rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2018
1918398_0014.png
EU-beslutningstagning.
Derudover foreslås finansieringen af ESA’erne ændret i
retning af direkte opkrævning fra den finansielle sektor
frem for bidrag fra de nationale tilsynsmyndigheder.
Det østrigske formandskab ventes at fortsætte arbejdet i
Rådet med forslaget mhp. at opnå enighed i Rådet.
Revideret ramme for
investeringsselskaber
Kommissionen fremsatte 20. december 2017 et forslag
til en revideret ramme for regulering af investeringssel-
skaber (i Danmark fondsmæglerselskaber). Investerings-
selskaber tilbyder investeringsydelse til deres kunder, fx
køb og salg af værdipapirer på en børs. Investeringssel-
skaber må ikke yde lån. De er i udgangspunktet under-
lagt samme kapitalkrav som kreditinstitutter. Forslaget
indfører bl.a. proportionalitet for selskaber, der ikke er
systemiske eller som ikke har en forretningsmodel der
ligner kreditinstitutter.
Det østrigske formandskab forventes at forsøge at opnå
enighed i Rådet om forslaget.
Forslag om en europæisk Kommissionen fremsatte i foråret 2018 forslag til en
ramme for regulering af europæisk ramme for regulering af dækkede obligationer
dækkede obligationer
(herunder dansk realkredit). Forslaget er en del af kapi-
talmarkedsunionen og bygger på velfungerende nationa-
le modeller som fx den danske. Forslaget specificerer
bl.a. kerneelementer af covered bonds og skaber derved
en definition, som kan benyttes på tværs af den finan-
sielle regulering i EU.
Det østrigske formandskab forventes at forsøge at opnå
enighed i Rådet om forslaget.
Forslag vedr. bæredygtig Kommissionen præsenterede henholdsvis den 8. marts
finansiering
2018 en handlingsplan og den 24. maj 2018 konkrete
forslag mhp. at fremme bæredygtig og grøn finansiering
(”sustainable finance”). Det skal bl.a. sikre, at den finan-
sielle sektor bidrager til at kanalisere investeringer i den
grønne omstilling, og at det finansielle system er robust
over for klimarelaterede risici.
Forslagene omhandler 1) inkorporeringen af særligt
miljøhensyn i kapitalforvalteres investeringsmandater, 2)
et klassifikationssystem for graden af bæredygtighed i
specifikke økonomiske aktiviteter, 3) etablering af
benchmarkindeks for CO2-aftryk i de underliggende
aktiver i en investering.
Det østrigske formandskab ventes at indlede forhand-
lingerne om disse forslag.
14
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 228: Samlenotat om rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2018
1918398_0015.png
Forslag vedr. grænse-
Kommissionen præsenterede den 12. marts 2018 forslag
overskridende distributi- til revision af UCITS-direktivet og FAIF-direktivet samt
on af investeringsfonde forslag til ny forordning om markedsføringsforhold og
gennemsigtighed om opkrævede gebyrer i relation til
grænseoverskridende investeringsfonde i EU.
Forslagene skal styrke gennemsigtigheden vedr. regler i
investeringsfondsområdet ved at kodificere regler for
præ-markedsføringsaktiviteter, fastsætte regler for at
ophøre med at markedsføre sig i et EU-land og sikre let
informationsadgang om regler og gebyrer på nationale
hjemmesider og i en central europæisk database.
Der blev opnået politisk enighed om forslaget i Rådet
under bulgarsk formandskab. Det østrigske formand-
skab forventes at indlede trilogforhandlinger med Eu-
ropa-Parlamentet.
Crowdfunding (inklusiv Kommissionen præsenterede 8. marts 2018 et forslag til
henvisning til handlings- forordning om crowdfunding i forbindelse med en
plan for fintech)
handlingsplan for finansiel teknologi (fintech) i EU.
Forslaget skal hjælpe til at udbrede crowdfunding i EU
som en alternativ kilde til investeringer, og Kommissio-
nen forslår derfor en fælles EU-tilladelse for crowdfun-
ding virksomheder, der udbyder investerings- og låneba-
serede crowdfunding-ydelser. Tilladelsen skal ikke er-
statte, men supplere nationale regler om crowfunding,
og gøre det nemmere at udbyde disse servicer på tværs
af landegrænser.
Der opstilles en række krav til virksomheder, der får
tilladelse, herunder til organisation, investorbeskyttelse,
fit-and-proper krav, mm.. Tilsynet med disse tilladelser
forslås tillagt Den Europæiske Værdipapir- og Markeds-
tilsynsmyndighed (ESMA).
Forhandlingerne af forslaget er endnu ikke indledt. Det
ventes at ske under østrigsk formandsskab.
Kommissionen præsenterede den 14. maj 2018 forslag
til forordning om værdipapirer med sikkerhed i statsob-
ligationer. Formålet med forslaget er at skabe en lovgiv-
ningsmæssig ramme, der kan understøtte et marked for
værdipapirer med sikkerhed i statsobligationer fra euro-
landene, og på den måde styrke den finansielle integrati-
on og finansiel stabilitet. Forslaget sætter rammerne for,
hvordan finansielle virksomheder kan udstede disse
værdipapirer. Der lægges op til, at værdipapirerne får
samme lovgivningsmæssige behandling som de bagved-
liggende aktiver (statsobligationer fra eurolandene), der i
15
Forslag til forordning
om værdipapirer med
sikkerhed i statsobligati-
oner (SBBS)
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 228: Samlenotat om rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2018
1918398_0016.png
udgangspunktet anses for risikofrie og hvorfor der der-
for ikke stilles krav til kapital til disse eksponeringer.
Forhandlingerne om forslaget er endnu ikke indledt.
Det ventes at ske under østrigsk formandskab.
Skatte- og afgiftssager
Sag/initiativ/hjemmel
Forløb/status
Beskatning af den digita- Kommissionen har 21. marts 2018 stillet to forslag om
le økonomi
beskatning af den digitale økonomi i EU. Det første er
en midlertidig skat på 3 pct. af omsætningen af visse
digitale ydelser. Det andet er et langsigtet forslag om
såkaldte digitale faste driftssteder, som betyder, at en
virksomhed kan blive selskabsskattepligtigt i et land,
hvis det har salg af digitale ydelser i landet
også selv-
om virksomheden ikke er fysisk til stede i landet.
Det bulgarske formandskab har under de tekniske for-
handlinger primært fokuseret på forslaget om en midler-
tidig skat af omsætningen. Det ventes, at det østrigske
formandskab vil fortsætte arbejdet med begge forslag,
og at der på ECOFIN vil være drøftelser herom i 2.
halvår 2018.
Kommissionen fremsatte 25. oktober 2016 to forslag
om hhv. en fælles selskabsskattebase (Common Corpo-
rate Tax Base (CCTB)) og en fælles konsolideret skatte-
base (Common Consolidated Corporate Tax Base
(CCCTB)).
En fælles selskabsskattebase (CCTB) vil medføre, at de
omfattede virksomheder skal opgøre deres skattepligtige
indkomst på samme måde i alle EU-lande. Koncerner
vil fortsat skulle opgøre sine skattepligtige indkomster
separat i hvert enkelt land, som den har aktiviteter i,
men nu efter samme metode. Reglerne er obligatoriske
for koncerner med en samlet årlig omsætning på over
750 mio. euro (ca. 5,6 mia. kr.), og frivillige for øvrige
koncerner.
Konsolidering (CCCTB) betyder, at en virksomhed eller
koncern med aktivitet i flere lande kun vil skulle opgøre
én samlet indkomst for hele virksomheden eller koncer-
nen, og ikke længere en indkomst for de forskellige en-
heder i hvert enkelt land.
CCCTB indeholder endvidere en fordelingsnøgle til
fordeling af den samlede (”konsoliderede”) skattepligti-
16
Fælles (konsolideret)
selskabsskattebase
(CC(C)TB)
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 228: Samlenotat om rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2018
1918398_0017.png
ge indkomst på de enkelte EU-lande, hvor koncernen
har aktiviteter og selskaber. Fordelingsnøglen vil afhæn-
ge af koncernens fordeling af hhv. aktiver, ansatte og
omsætning. Hvert EU-land kan så opkræve selskabsskat
efter sin selskabsskattesats for den andel af den skatte-
pligtige indkomst, der efter fordelingsnøglen skal be-
skattes i det pågældende land.
ECOFIN havde en overordnet drøftelse af forslagene i
maj 2017. CCTB-forslaget er blevet behandlet på tek-
nisk niveau under hhv. det maltesiske, estiske og bulgar-
ske formandskab. Forslaget ventes fortsat behandlet
under det østrigske formandskab. Formandskabet ven-
tes at give ECOFIN en status på sagen i 2. halvår 2018.
Kommissionen fremsatte 14. februar 2013 forslag til
forstærket samarbejde om beskatning af finansielle
transaktioner (FTT) i lyset af, at der ikke kunne opnås
den nødvendige (enstemmige) tilslutning til Kommissi-
ons forslag fra 2011 om en FTT for alle EU-lande. For-
slaget skal indføre en harmoniseret FTT blandt de 10
EU-lande, der deltager i det forstærkede samarbejde
(Tyskland, Frankrig, Belgien, Portugal, Østrig, Græken-
land, Slovenien, Italien, Spanien og Slovakiet).
De deltagende lande drøfter aktuelt det forstærkede
samarbejde om FTT. De ikke-deltagende lande, herun-
der Danmark, deltager i nogle drøftelser af FTT sam-
men med de deltagende lande, men har ikke stemmeret.
Sagen er senest drøftet på ECOFIN 6. december 2016.
Deltagerlandene har aftalt overordnede principper for
afgiften, men det er fortsat uklart, hvilken form for FTT
der evt. vil kunne opnås endelig enighed om. Formand-
skabet ventes at give ECOFIN en status på sagen i 2.
halvår 2018.
Forslag om fastlæggelse Kommissionen har 8. juni 2018 fremsat forsalg til Eu-
af "Fiscalisprogrammet" ropa-Parlamentets og Rådets forordning om etablering
for samarbejde på be-
af ”Fiscalisprogrammet” for samarbejde på området for
skatningsområdet
beskatning. Programmet, som foreslås at gælde i perio-
den 1. januar 2021 til 3. december 2027, skal erstatte og
videreudvikle det gældende Fiscalis program.
Programmet har til formål at sikre mulighed for hurtig
og effektiv fælles indgreb mod opstående problemer
som svig og unddragelse på skatteområdet samt udvik-
ling af tidssvarende løsninger indenfor digitalisering og
nye forretningsmodeller. Derudover skal programmet
sikre, at der ikke skabes unødige byrder for erhvervslivet
Afgift på finansielle
transaktioner (FTT)
17
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 228: Samlenotat om rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2018
1918398_0018.png
og forbrugerne i forbindelse med grænseoverskridende
handel.
Forslaget er endnu ikke behandlet på teknisk niveau og
forventes behandlet under det østrigske formandskab.
Forslag til fastlæggelse af Kommissionen har 25. maj 2018 præsenteret et forslag,
de nærmere tekniske
der skal fastlægge de nærmere tekniske bestemmelser,
bestemmelser, der er
der er nødvendige for indførelse af det såkaldte ’endeli-
nødvendige for indførel-
ge momssystem’. Forslaget skal ses i sammenhæng med
se af det endelige moms- en lovpakke på momsområdet, som skal introducere det
system samt forslag om endelige momssystem for grænseoverskridende handel
indførelse af begrebet
med varer mellem virksomheder i EU.
godkendte afgiftspligtige per-
Formålet med forslaget er at gennemføre de nærmere
soner
tekniske bestemmelser vedrørende grænseoverskridende
handel med varer mellem virksomheder i EU, der er
nødvendige for indførelse af det endelige momssystem.
Kommissionen har 4. oktober 2017, som en del af ned-
for beskrevne lovpakke, fremsat forslag om at introdu-
cere begrebet
godkendt afgiftspligtig person,
som skal funge-
re som en akkreditering af virksomheder, der anses som
særligt pålidelige skattebetalere, og som derfor får ad-
gang til særligt lempelige administrative ordninger i
overgangen til det endelige momssystem.
Forslagene er således i forhandlingerne blevet koblet
sammen og forventes behandlet under det østrigske
formandskab.
Forslag om quick fixes
Kommissionen fremsatte 4. oktober 2017 en lovpakke,
på momsområdet og
der introducerer grundlæggende elementer i det endelige
grundlæggende elemen- momssystem og en række forbedringer af det nuværen-
ter i det endelige moms-
de momssystem på udvalgte områder, såkaldte ”quick
system
fixes”.
Kommissionen forslår bl.a., at det endelige momssystem
baseres på det generelt gældende princip om beskatning
i forbrugslandet, og at leverandøren er betalingspligtig
for momsen. Det skal være muligt at foretage momsbe-
talingen gennem One-Stop-Shop-systemet, så virksom-
heder undgår at skulle momsregistreres i alle de EU-
lande, hvortil de eksporterer deres varer.
Forslagene til quick fixes skal gøre det nuværende
momssystem mere velfungerende i perioden, indtil det
endelige momssystem måtte blive gennemført.
Forslagene er blevet behandlet på teknisk niveau under
det maltesiske og bulgarske formandskab. ECOFIN
drøftede sagen på ECOFIN 22. juni, hvor man ikke
18
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 228: Samlenotat om rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2018
1918398_0019.png
Forslag om særordnin-
gen for små virksomhe-
der
opnåede enighed, fordi visse lande betingede sig at ind-
føre et femte quick fix, som hverken Kommissionen
eller en række andre lande, herunder Danmark, kunne
acceptere. Det femte quick fix sikrer grænseoverskri-
dende momsfritagelse for selvstændige grupper i den
finansielle sektor Det forventes, at det østrigske for-
mandskab vil arbejde videre med forslaget.
Kommissionen fremsatte 18. januar 2018 et forslag, der
skal reducere momsforpligtelser og efterlevelsesom-
kostninger for SMV’er, herunder særligt de små virk-
somheder.
Forslaget består overordnet af fire elementer for små
virksomheder: i) fastsættelse af maksimalt niveau for
nationale momsfritagelsestærskler, ii) mulighed for, at
små virksomheder kan benytte de nationale moms-
fritagelser for små virksomheder, uanset om de er etab-
leret i en anden medlemsstat end dér, hvor momsfrita-
gelsen er tilgængelig, iii) indførsel af en overgangsperio-
de, hvori små virksomheder, som midlertidigt overskri-
der momsfritagelsestærsklen, kan fortsætte med at gøre
brug af fritagelsen og iv) indførelse af forenklede moms-
forpligtelser for både fritagne små virksomheder og
ikke-fritagne små virksomheder.
Forslaget er blevet behandlet på teknisk niveau under
det bulgarske formandskab, og forventes drøftet under
det østrigske formandskab.
Forslag om reform af
Kommissionen fremsatte 18. januar 2018 forslag om
systemet for momssatser reform af systemet for momssatser. Med forslaget ven-
des princippet for anvendelse af de reducerede satser
om. I dag har EU-landene mulighed for at anvende re-
ducerede momssatser på varer og ydelser, som fremgår
af en positiv oplistning af varer og ydelser, hvor det er
tilladt
at anvende reducerede satser. Reglerne ændres
således, at EU-landene får mulighed for at anvende re-
ducerede momssatser på
samtlige
varer og ydelser bortset
fra de, som fremgår af en negativ oplistning af varer og
ydelser, hvor det er
ikke er tilladt
at anvende reducerede
satser, og hvor normalsatsen altså skal anvendes, med-
mindre varen eller ydelsen er fritaget for moms. Dette
medfører, at alle EU-lande som udgangspunkt kan fast-
holde deres nuværende anvendelse af reducerede satser,
men samtidig kan udvide anvendelsen af reducerede
satser til andre varer og ydelser.
Forslaget er blevet behandlet på teknisk niveau under
det bulgarske formandskab, og forventes drøftet under
19
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 228: Samlenotat om rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2018
1918398_0020.png
det østrigske formandskab.
Forslag om reducerede
momssatser på elektro-
niske bøger, aviser og
tidsskrifter
Kommissionen fremsatte 1. december 2016 et forslag
om moms på bøger, aviser og tidsskrifter. Der har siden
1. halvår af 2017 foreligget et kompromisforslag om, at
EU-landene, der pr. 1. januar 2017 anvendte en nedsat
sats på trykte bøger, aviser eller tidsskrifter, ligeledes kan
vælge at anvende reducerede momssatser for elektroni-
ske bøger, aviser eller tidsskrifter, således at disse
momsmæssigt kan sidestilles med fysiske bøger, aviser
eller tidsskrifter.
Forslaget blev behandlet på ECOFIN 1. halvår 2017 og
igen 1. halvår 2018. Det har ikke været muligt at opnå
enstemmighed. Det er uvist om forslaget vil blive be-
handlet igen i 2. halvår 2018.
Kommissionen fremsatte 21. december 2016 et forslag
vedr. mulighed for i enkelte EU-lande at indføre generel
omvendt betalingspligt for moms. Forslaget indebærer
bl.a., at EU-lande, der er særligt ramt af momssvig, vil
kunne ansøge Kommissionen om tilladelse til midlerti-
digt at indføre omvendt betalingspligt for moms på alle
indenlandske leverancer mellem virksomheder på over
10.000 euro pr. faktura.
Forslaget blev behandlet på ECOFIN 1. halvår 2017 og
igen 1. halvår 2018. Det har ikke været muligt at opnå
enstemmighed. Det er uvist om forslaget vil blive be-
handlet igen i 2. halvår 2018.
Forslag om omvendt
betalingspligt for moms
Sager vedr. EU-budgettet
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
EU’s budget for 2019
På baggrund af Kommissionens fremsatte forslag af 23.
maj om
EU’s 2019-budget
indledes der under Østrigsk
formandskab forhandlinger mellem Rådet og Europa-
Parlamentet. Der stiles mod en aftale på ECOFIN-
Budget 16. november 2018.
Revisionsretten forventes i november 2018 at præsente-
re sin årsrapport om implementeringen af EU-budgettet
i 2017. Rapporten danner grundlag for decharge-
proceduren, hvor Europa-Parlamentet, efter henstilling
fra Rådet, meddeler Kommissionen decharge for bud-
getgennemførelsen.
Decharge for EU-
budgettet 2017
20
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 228: Samlenotat om rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2018
1918398_0021.png
Processen vedr. decharge for 2017- ventes endeligt af-
sluttet på ECOFIN i februar 2019.
Andre sager
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
IMF/G20-møder
ECOFIN ventes løbende at forberede fælles EU-
holdninger til og følge op på IMF- og G20-møder, sær-
ligt IMF’s årsmøde 12.-14.
oktober 2018.
Det er også muligt, ECOFIN vil drøfte aktuelle gover-
nance-spørgsmål i relation til IMF, herunder fx status
for forpligtelserne om at reducere de udviklede europæi-
ske landes repræsentation i IMF til fordel for udviklings-
og vækstøkonomier.
21
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 228: Samlenotat om rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2018
Dagsordenspunkt 2:
Opfølgning på mødet i Det Europæiske Råd 28.-29.
juni 2018
1. Resume
ECOFIN vil muligvis have en drøftelse om opfølgning på mødet i Det Europæiske Råd
(DER) 28.-29. juni 2018, herunder eurotopmødet i udvidet format (alle EU-lande på nær
UK), som afholdes i forlængelse af DER-mødet.
Ift. de økonomiske emner ventes DER/eurotopmødet at enes om første trin i styrkelsen af
bankunionen og videreudvikling af eurolandenes lånefacilitet ESM på baggrund af drøftelserne i
udvidet eurogruppe (alle EU-lande på nær UK) siden det udvidede eurotopmøde i december
2017. Der ventes også være en drøftelse om, hvorvidt der skal udvikles en form for fælles finans-
politik eller udvikles instrumenter til styrkelse af økonomierne inden for rammerne af EU's
budget og flerårige finansielle ramme (MFF), herunder i lyset af Kommissionens forslag af 31.
maj 2018 om bl.a. en investeringsstabiliseringsfunktion for euro- og ERM2-lande samt et tysk-
fransk udspil af 19. juni 2018.
2. Baggrund
Drøftelser om yderligere styrkelser af den Økonomiske og Monetære Union
(ØMU’en) har fundet sted i de senere år i lyset af en række ØMU-rapporter
fra
institutionerne, senest rapporten af juni 2015 fra de fem formænd, samt udspil fra
Kommissionen, herunder ØMU-pakken af 6. december 2017.
Der blev i forbindelse med det udvidede eurotopmøde i december 2017 givet
mandat til eurogruppen i udvidet format om frem til et nyt udvidet eurotopmøde i
juni 2018 at drøfte første trin i styrkelsen af bankunionen og videreudvikling af
eurolandene lånefacilitet ESM. Der har i udvidet eurogruppe været arbejdet på
mulige kompromiser herom, senest på et møde den 21. juni. Tyskland og Frankrig
fremlagde 19. juni 2018 et fælles udspil om bl.a. videreudvikling af ØMU’en.
Mødet i DER og det tilknyttede eurotopmøde i udvidet format 28.-29. juni 2018
ventes på den baggrund at drøfte styrkelse af ØMU’en. Drøftelserne ventes at
vedrøre første trin i styrkelsen af bankunionen og videreudvikling af eurolandenes
lånefond (ESM). Drøftelserne ventes også at handle om, hvorvidt man skal have
en form for fælles finanspolitik eller udvikle instrumenter til styrkelse af økonomi-
erne inden for rammerne af EU's budget og flerårige finansielle ramme (MFF).
3. Formål og indhold
DER-formanden ventes på baggrund af drøftelserne i udvidet eurogruppe at læg-
ge op til en erklæring fra det udvidede eurotopmøde. Erklæringen ventes at rede-
gøre for det første trin i styrkelsen af bankunionen, herunder lægge vægt på videre
arbejde med risikoreduktion og risikodeling på basis af køreplanen vedtaget på
ECOFIN 17. juni 2016. Erklæringen ventes også at lægge op til snarlig enighed
med Europa-Parlamentet om bankpakken (med styrkelse af kapitalkrav mv. for
kreditinstitutter, som Rådet nåede til enighed om på ECOFIN 25. maj 2018), samt
en køreplan for start af politiske drøftelser om fælles indskydergaranti i bankunio-
22
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 228: Samlenotat om rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2018
nen (EDIS). Erklæringen ventes derudover at støtte en styrkelse af eurolandenes
krisefond, ESM, herunder brug af ESM som basis for en finanspolitisk neutral
offentlig bagstopper for den sektorfinansierede afviklingsfond i bankunionen.
Erklæringen vil evt. også referere til andre elementer i ØMU-debatten, herunder
drøftelser om hvorvidt der skal udvikles en form for fælles finanspolitik eller ud-
vikles instrumenter til styrkelse af økonomierne inden for rammerne af EU's bud-
get og flerårige finansielle ramme (MFF), herunder i lyset af Kommissionens for-
slag af 31. maj 2018 om bl.a. en investeringsstabiliseringsfunktion for euro- og
ERM2-lande samt et tysk-fransk udspil af 19. juni 2018. Videre arbejde ventes at
pågå i 2. halvår 2018 mhp. nye beslutninger på et nyt topmøde i december 2018.
Der henvises til
bilag 1
for nærmere detaljer om styrkelsen af bankunionen.
ECOFIN vil den 13. juli muligvis drøfte det videre arbejde med styrkelse af
ØMU’en i lyset af
beslutningerne fra DER/eurotopmødet.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ingen formel rolle i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle, samfundsøkonomiske eller erhvervsøko-
nomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel enighed om det kompromis om første trin i styrkelsen af
bankunion og om ESM, som er blevet udarbejdet af eurogruppen i udvidet for-
mat, og om at arbejde videre med styrkelsen
af ØMU’en på basis af retningslinjer-
ne i topmøde-erklæringen.
Der er omvendt delte meninger om behovet for en fælles finanspolitik, og hvilken
størrelse, form og finansiering en sådan i givet fald skal have.
10. Regeringens generelle holdning
I dansk perspektiv er prioriteterne for ØMU-drøftelsen: 1. Styrkelse af bankunio-
nen i forlængelse af kompromiset udarbejdet i den udvidede eurogruppe, 2. lavere
underskud og gældskvoter i landene på basis af ambitiøse fælles regler, som bør
understøtte bedre konsolidering i gode tider, og 3. stærkere fremskridt med natio-
nale strukturreformer mhp. velfungerende økonomier.
23
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 228: Samlenotat om rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2018
Det er derudover vigtigt for Danmark, at ØMU-drøftelserne fortsætter i udvidet
format (EU27), og at der generelt er åbenhed for ikke-eurolande til at deltage i nye
ØMU-tiltag i det omfang, de hver især måtte ønske det.
Danmark vil uao. indgå konstruktivt i drøftelserne af opfølgningen på
DER/eurotopmødet mhp. at sikre, at ØMU’en og eurosamarbejdet er velfunge-
rende.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Europaudvalget blev 20. juni 2018 i forbindelse med forelæggelsen af ECOFIN-
mødet 22. juni 2018 orienteret mundtligt om status for drøftelserne i regi af den
udvidede eurogruppe om første trin af styrkelsen i bankunionen.
24
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 228: Samlenotat om rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2018
Bilag 1: Styrkelse af bankunionen
EU-landene arbejder på at styrke bankunionen, som aktuelt består af det fælles
tilsyn (SSM) under ECB og den fælles afviklingsmyndighed (SRM), herunder en
sektorfinansieret afviklingsfond (SRF). Bankunionen omfatter alle eurolandene,
men er åben for deltagelse for de ikke-eurolande, der måtte ønske det. Aktuelt
deltager ingen ikke-eurolande. Fokus i arbejdet med styrkelsen af bankunionen er
på, hvordan den nuværende køreplan for bankunionen vedtaget på ECOFIN 17.
juni 2016 kan udvikles. Der arbejdes både på tiltag, hvor de deltagende lande i
højere grad forsikrer sig imod risici i fællesskab (”risikodelingstiltag”) samt på til-
tag, som skal reducere risikoen for
nye finansielle kriser (”risikoreduktionstiltag”).
Risikodelingstiltag
omfatter forslag om en
fælles indskydergarantiordning
(EDIS),
herunder en fælles sektorfinansieret indskydergarantifond (DIF). Kom-
missionens EDIS-forslag fra 2015 indebærer en gradvis og automatisk overgang til
en fuldstændig deling af indskydergarantirisici i bankunionen. Kommissionen fo-
reslog i oktober 2017 i lyset af delte meninger om forslaget blandt landene mulige
kompromiser, bl.a. at EDIS ikke nødvendigvis skal indebære en fuld deling af
indskydergarantirisici som slutmål, og at graden af risikodeling kan afhænge af
betingelser vedrørende risikoreduktion. Betingelserne kan fx vedrøre gennemfø-
relse af en ny aktivgennemgang i kreditinstitutterne for at adressere misligholdte
lån
(”Non-Performing Loans”, NPL).
Betingelserne kan også vedrøre andre risi-
koreduktionstiltag. Det er aftalt i køreplanen fra juni 2016, at der først skal ske
politiske drøftelser om EDIS, når det er besluttet, at der er sket tilstrækkeligt
fremskridt med risikoreduktionstiltag. En sådan beslutning er ikke truffet endnu.
Risikodelingstiltag omfatter også en
fælles offentlig bagstopper
for den fælles
sektorfinansierede afviklingsfond (SRF). Den skal som en sidste udvej kunne yde
midlertidig offentlig finansiering, hvis nedskrivning af aktionærer og kreditorer
(bail-in) i en nødlidende bank samt midlerne i den sektorfinansierede SRF ikke er
tilstrækkelige. Det er aftalt, at bagstopperen senest skal være operationel i 2024,
være finanspolitisk neutral på mellemlang sigt (dvs. lån fra bagstopperen skal altid
tilbagebetales fuldt), og at der skal sikres ligebehandling af alle deltagerlande under
bagstopperen. Bagstopperen kan ifølge køreplanen fra juni 2016 etableres før
2024, hvis der er sket tilstrækkelig risikoreduktion.
Ligebehandling af deltagende ikke-eurolande ventes sikret via parallelle kreditlinjer
fra hvert deltagende ikke-euroland til SRF (proportionalt med eurolandes finansie-
ring via ESM), som sammen med ESM vil udgøre bagstopperen. Der arbejdes
også på at sikre ligebehandling mht. beslutningstagning, så alle deltagerlande del-
tager i beslutninger om aktivering af bagstopperen. Det kan fx ske via en bagstop-
perkomité, hvor eurolande og deltagende ikke-eurolande kan koordinere beslut-
ninger om aktivering af bagstopperen mv.
EDIS og bagstopperen vil omfatte lande i bankunionen.
25
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 228: Samlenotat om rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2018
Risikoreduktionstiltag
skal styrke den finansielle regulering og kreditinstitutters ro-
busthed med det formål at modvirke nye finansielle kriser. Risikoreduktionstiltag
gælder som udgangspunkt for alle EU-lande. Et risikoreduktionstiltag er fx bank-
pakken (revision af kapitalkravsregler
CRR/CRD IV
og afviklingsregler
BRRD), hvor der blev opnået enighed i ECOFIN 25. maj 2018 og hvor der nu
skal forhandles med Europa-Parlamentet.
Der arbejdes sideløbende hermed på indikatorer for kreditinstitutters robusthed,
som skal måle fremskridt med at reducere institutters risiko. Den europæiske
banksektor er blevet markant styrket efter krisen, men formålet er at opnå stadig
større sikkerhed for, at sektoren selv kan bære omkostningerne ved bankkriser.
Indikatorer kan blive kapitalprocenter (dvs. kapital ift. risikovægtede aktiver), gea-
ringsgrad (dvs. kapital ift. ikke-risikovægtede aktiver), likviditetsberedskab (LCR),
graden af stabil finansiering af udlån mv. (NSFR), omfanget af NPL, herunder
mindstehensættelser til NPL, samt institutternes opfyldelse af tilsynsmæssigt fast-
satte krav om tilstrækkeligt nedskrivningsegnede passiver (MREL). Mulige yderli-
gere indikatorer kan være kreditinstitutters eksponeringer mod stater samt vurde-
ring af effektiviteten af nationale insolvensregimer.
26
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 228: Samlenotat om rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2018
Dagsordenspunkt 3:
Forberedelse af G20-finansministermøde i Buenos
Aires, 21.-22. juli 2018
1. Resume
ECOFIN vil fastlægge den fælles EU-holdning til G20-mødet for finansministre og central-
bankchefer i Buenos Aires, Argentina, 21.-22. juli 2018.
Fra EU’s side lægges bl.a. vægt på,
at det økonomiske opsving bør benyttes til at genopbygge finanspolitiske råderum, at G20 skal
fremme åbne markeder og regelbaseret multilateralisme, og at der skal sikres fremskridt i færdig-
gørelsen og implementeringen af reformerne af den finansielle regulering og det styrkede internati-
onale skattesamarbejde, som bør forblive højt prioriterede for G20.
2. Baggrund og indhold
Argentina overtog 1. december 2017 det roterende formandskab for G20 fra
Tyskland. Der afholdes topmøde for G20-landenes stats- og regeringschefer 30.
november og 1. december i Buenos Aires, Argentina.
Hovedprioriteterne for det argentinske G20-formandskab er fremtidens arbejds-
marked i lyset af teknologiske forandringer samt mobilisering af private investe-
ringer i infrastruktur via udvikling af infrastruktur som finansiel aktivklasse. Der-
udover ventes under argentinsk G20-formandskab generelt fokus på fortsatte
fremskridt i G20 på de områder, der har været prioriteret højt under tidligere
G20-formandskaber, herunder færdiggørelse og implementering af reformer af
den finansielle regulering, fortsatte fremskridt i forhold til implementering af lan-
denes tilsagn om bekæmpelse af skatteunddragelse og aggressiv skatteplanlægning
inden for selskabsbeskatningen (”Base Erotion and Profit Shifting”
- BEPS) samt
implementering af partnerskabet med afrikanske lande inden for rammerne af
G20-initiativet
”Compact with Africa”.
3. Formål og indhold
ECOFIN ventes at fastlægge den fælles EU-holdning (Terms of Reference) til
G20-mødet for finansministre og centralbankchefer 21.-22. juli. EU ventes på
G20-mødet bl.a. at lægge vægt på følgende:
Økonomisk-politiske prioriteter for G20-landene
Fremgangen i den globale økonomi er fortsat stærk, selvom de negative risici er
steget. Fokus for den økonomiske politik bør være på genopbygning af finanspoli-
tiske råderum, samtidig med at grundlaget for den langsigtede vækst styrkes og
gøres mere inklusiv via bedre sammensætning og kvalitet af de offentlige udgifter
og indtægter, samt på gennemførelsen af strukturelle reformer.
Fra EU’s side
lægges vægt på, at G20 fortsat skal fremme åbne markeder, bekæm-
pe alle former for protektionisme, samt fremme regelbaseret multilateralisme og
lige konkurrencevilkår for handel, investeringer og intellektuelle rettigheder. EU
arbejder for internationalt samarbejde om at modernisere Verdenshandelsorgani-
sationen WTO, adressere bl.a. ikke-markedsorienterede politikker og praksis fra
visse lande, samt afvise landes unilaterale handelstiltag, som ikke er i overens-
27
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 228: Samlenotat om rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2018
stemmelse med WTO-reglerne. På den baggrund beklager EU de seneste import-
toldstiltag fra USA, som tvinger EU til at reagere på en passende, proportional og
retvis måde i fuld overensstemmelse med WTO-reglerne.
Infrastruktur
EU støtter G20-formandskabets prioritet i forhold til infrastruktur, herunder sær-
ligt udviklingen af infrastruktur som en aktivklasse, med henblik på at øge private
investeringer. Det er vigtigt at arbejdet fortsætter i henhold til den aftalte arbejds-
plan, særligt i forhold til styrket projektforberedelse og håndtering af risici og da-
tamangler. EU er parat til at dele erfaringerne fra implementeringen af Investe-
ringsplanen for Europa, som foreløbigt har genereret samlede investeringer for
287 mia. euro.
Internationalt skattesamarbejde
EU finder det vigtigt, at der findes globale løsninger til beskatning af den digitale
økonomi, og man ser frem til ambitiøse, effektive og fungerende løsninger, som
kan vedtages senest i 2020. På den baggrund ser EU frem til
OECD’s
input i
2019, som kan skabe vej for enighed om en konsistent global tilgang. Selvom en
global løsning foretrækkes, er mange lande interesserede i midlertidige tiltag. På
den baggrund har Kommissionen fremsat forslag vedr. beskatning af den digitale
økonomi i EU med henblik på at sikre en samhørig EU-tilgang og bidrage til de
globale løsninger.
G20-arbejdet til sikring af skattegennemsigtighed bør intensiveres, herunder ved
at overveje obligatoriske indberetningsregler for rådgivere og andre mellemmænd
på skatteområdet,
opdatere OECD’s liste over ikke-samarbejdsvillige
jurisdiktio-
ner og overveje defensive tiltag, samt ved nøje at overvåge landenes implemente-
ring af tilsagn i forhold til BEPS og de internationalt aftalte standarder for auto-
matisk informationsudveksling.
Finansiel regulering
Reformer af den finansielle regulering skal forblive en prioritet for G20. EU er
forpligtet til at sikre fuld, rettidig og konsistent færdiggørelse og implementering
af de aftalte reformer. Fra EU’s side
hilses den seneste aftale om færdiggørelse af
Basel III (”Basel IV”) velkommen. For at sikre lige vilkår for
banker på globalt
plan, og for at understøtte den finansielle stabilitet, bør alle de største jurisdiktio-
ner rettidigt implementere aftalen, og der ønskes
fra EU’s side
større fremskridt i
arbejdet i disse jurisdiktioner med at sikre robuste afviklingsrammer for centrale
modparter. EU finder det derudover vigtigt, at der sikres fremskridt i arbejdet
med cybersikkerhed og det internationale samarbejde om de finansielle udfordrin-
ger relateret til teknologiske forandringer (FinTech), herunder i forhold til kryp-
tovalutaer. EU støtter arbejdet i forhold til bæredygtig finansiering.
IMF og global finansiel governance
EU-landene støtter et stærkt, kvotebaseret og velfinansieret IMF i centrum for det
globale finansielle sikkerhedsnet. EU-landene er forpligtede til at arbejde for en
28
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 228: Samlenotat om rådsmødet (ECOFIN) den 13. juli 2018
rettidig aftale i forbindelse med IMF-forårsmødet i april 2019, og senest i forbin-
delse med årsmødet i oktober 2019, om tilpasning af IMF’s permanente kvoteres-
sourcer (15. kvotegennemgang), herunder en mulig ny formel til fastlæggelse af
landenes kvote- og stemmeandele. Det skal betragtes som en integreret pakke, der
omfatter aftaler om IMF’s samlede ressourcebehov, tilpasning af kvoteandele lan-
dene imellem samt drøftelser om kvoteformlen. EU lægger vægt på, at forhand-
lingerne skal være forankret
i IMF’s egne organer. Perspektiverne i en mulig for-
øgelse af IMF’s permanente kvoteressourcer bør fastlægges hurtigst muligt.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet udtaler sig ikke i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
7. Økonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser.
Overordnet ventes G20-arbejdet som helhed at have positive samfundsøkonomi-
ske konsekvenser, i det omfang det understøtter global økonomisk vækst og be-
skæftigelse samt finansiel og økonomisk stabilitet.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ikke i sig selv erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Landene ventes generelt at kunne støtte den fælles EU-linje til det kommende
G20-møde.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at kunne støtte den fælles EU-holdning til det kommende G20-
møde.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
29