Notat
20. juni 2018
J.nr. 2018 - 1795
BILAG
–
Arbejdsudbudsvirkninger af ændrede afgifter
på nydelsesmidler
Afgifter, som pålægges forbruget, virker som en indirekte skat på arbejdsindkomst og på-
virker derfor arbejdsudbuddet, ligesom indkomstskatterne. Virkningen på arbejdsudbud-
det af en afgiftsændring forudsættes som hovedregel at svare til virkningen af en tilsva-
rende ændring af indkomstskatterne, som påvirker fordelingen af befolkningens købekraft
på samme måde.
I forbindelse med de økonomiske ministeriers effektvurderinger af ændrede afgifter anta-
ges ofte, at ændringer i en generel afgift
–
som fx momsen
–
har nogenlunde samme virk-
ning på familiernes købekraft og samme afledte arbejdsudbudsvirkning som en ændring i
arbejdsmarkedsbidraget. Det afspejler, at en ændring i arbejdsmarkedsbidraget påvirker
lave og høje disponible indkomster
–
herunder både lønindkomster og overførselsind-
komster
–
relativt lige meget, og således har nogenlunde de samme fordelingsmæssige
egenskaber som momsen.
En ændring af satsen for arbejdsmarkedsbidraget skønnes at indebære en selvfinansie-
ringsgrad på ca. 4 pct. (via afledte effekter på arbejdsudbuddet). Denne selvfinansierings-
grad anvendes typisk som mål for de afledte arbejdsudbudsvirkninger af
generelle
afgiftsæn-
dringer.
Ændringer i
specifikke
afgifter kan dog have en anden virkning på købekraften på tværs af
befolkningen. Analysen i Skatteøkonomisk Redegørelse 2018 viser, at en reduktion af ci-
garet- og tobaksafgiften indebærer omtrent den samme lempelse opgjort i kroner for alle
indkomstgrupper. Det afspejler, at afgiftsbetalingen knyttet til forbruget af cigaretter mv.
stort set ikke har nogen sammenhæng med indkomstniveauet.
Den ændrede købekraft på tværs af befolkningen ved en lavere afgift for cigaretter og to-
bak svarer omtrent til at forhøje personfradraget (for samme umiddelbare provenuvirk-
ning). Egenskaben ved en forhøjelse af personfradraget er netop, at alle får omtrent
samme skattelempelse i kroner uanset indkomstniveau. Selvfinansieringsgraden fra den
afledte arbejdsudbudsvirkning ved ændringer i afgiften på cigaretter og tobak skønnes
derfor at udgøre knap -7 pct., svarende til niveauet for personfradraget,
jf. tabel 1.