Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 201
Offentligt
1898709_0001.png
Europaudvalget
Udvalgssekretariatet
Christiansborg
DK-1240 København K
Tlf. +45 33 37 55 00
Fax +45 33 32 85 36
www.ft.dk
[email protected]
Udtalelse om Europa-Kommissionens to direktivforslag til regler om beskat-
3. maj 2018
ning af den digitale økonomi KOM (2018) 147 og KOM (2018)148
Ref. 18-000445-1
1. Baggrund
Europaudvalget anmodede i brev af 13. april 2017 om Skatteudvalgets udta-
lelse om Europa-Kommissionens to direktivforslag til regler om beskatning af
væsentlig digital tilstedeværelse og om skat på indtægter fra visse digitale
tjenester.
Skatteudvalget har den 3. maj 2018 haft finansministeren i samråd om rege-
ringens holdning til de to direktivforslag, jf. SAU alm. del
samrådsspørgsmål
AH.
På baggrund af Skatteudvalgets behandling af direktivforslagene bemærkes
følgende:
2. Udtalelse om direktivforslagenes overensstemmelse med nærheds-
princippet
Et
flertal i udvalget
(DF, V, LA og KF) mener, at forslag af denne karakter er
et brud på nærhedsprincippet.
Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal Alliances og Det Konservative Folkepar-
tis medlemmer af udvalget bemærker, at de i forhold til direktivforslagenes
overensstemmelse med nærhedsprincippet i EU-traktatens artikel 5 er skepti-
ske over for Kommissionens begrundelse for, at disse tiltag bedst gennemfø-
res på EU-plan i forhold til på nationalt plan. Partierne mener, at Danmark bør
holde fast i princippet om, at skattepolitik ligger uden for EU's kompetence.
Et
mindretal i udvalget
(S, EL, ALT og SF) mener, at forslagene er i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet.
1/3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 201: Brev til EUU - Udtalelse om Europa-Kommissionens to direktivforslag til regler om beskatning af den digitale økonomi KOM (2018) 147 og KOM (2018) 148
3. Udtalelse om direktivforslagene (politiske bemærkninger)
Socialdemokratiets, Alternativets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at de digitale selskaber, trods milliardstore overskud, har
forbløffende lave skattebetalinger. Eksempelvis viser et tidligere udvalgssvar,
at 25 af de allerstørste selskaber kun betaler 109 mio. kr. i dansk selskabs-
skat. Det er det samme, som Aalborg Portland alene betaler i selskabsskat.
Situationen er således den, at selv om selskaberne er underlagt samme skat-
telovgivning, forskelsbehandles de i praksis, alt efter om de primært har valgt
at etablere sig som digitale selskaber eller ej. Det skyldes, at selskabsskatte-
lovgivningen, hvis grundlæggende principper snart er 100 år gamle, ikke i til-
strækkelig grad kan indfange de værdier, der genereres i vores stadigt mere
digitale tidsalder. På den baggrund vurderer S, ALT og SF, at det er begrun-
det at se på nye beskatningsformer for den digitaliserede økonomi.
Socialdemokratiet, Alternativet og Socialistisk Folkeparti deler endvidere
Kommissionens vurdering af, at det er nødvendigt med et fælles initiativ i hele
det indre marked, så reglerne om væsentlig digital tilstedeværelse direkte og
harmoniseret anvendes i EU med henblik på at sikre lige vilkår for alle med-
lemsstater og retssikkerhed for skatteyderne. Det er således ikke realistisk, at
enkeltlande alene kan løse de skattemæssige udfordringer, som den stadig
stigende digitalisering af økonomien medfører.
Endelig kan Socialdemokratiet, Alternativet og Socialistisk Folkeparti tilslutte
sig det bærende princip i forslaget; at beskatning i større eller mindre omfang
skal flyttes fra overskud til omsætning, hvis den digitaliserede økonomi skal
beskattes mere fair.
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at de ønsker, at de eksiste-
rende skatteregler i forhold til den digitale økonomi, herunder vedrørende fast
driftssted, moderniseres, så de tager højde for udviklingen inden for den digi-
tale økonomi. Enhedslisten er derfor som udgangspunkt positiv over for tiltag,
herunder i OECD og EU, der arbejder i denne retning. Enhedslisten mener, at
der kan findes en model for beskatning af den digitale økonomi, der respekte-
rer nærhedsprincippet, men at det i sidste ende vil være noget, der skal vur-
deres i forhold til den konkrete model, der vedtages. For Enhedslisten vil det
være centralt, at der ikke kommer til at være tale om en EU-skat, der skaber
øget provenu til EU, men at midlerne fra beskatning tilfalder de enkelte med-
lemsstater. Enhedslisten mangler endnu at forholde sig til de enkelte elemen-
ter i forslagene i detaljen, men som udgangspunkt er det Enhedslistens opfat-
telse, at de to forslag ikke strider mod nærhedsprincippet.
2/3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 201: Brev til EUU - Udtalelse om Europa-Kommissionens to direktivforslag til regler om beskatning af den digitale økonomi KOM (2018) 147 og KOM (2018) 148
1898709_0003.png
Med venlig hilsen
Lea Wermelin
Formand for Skatteudvalget
3/3