Skatteudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Frederiksberg den 30. april 2018
Kære Skatteudvalg
Vi er en gruppe af virksomheder, som arbejder målrettet på at nedbringe vores CO2-udslip, herunder også
CO2-udslippet fra forbrug af transport. Vi ønsker som ansvarlige virksomheder at bidrage til at opfylde
samfundets klimamålsætninger i det kommende energiforlig, klimastrategien mv. Derfor er vi også villige til
at betale ekstra for grønnere biler til de af vores medarbejdere, som har firmabil. Flere virksomheder
betaler eksempelvis medarbejdernes valg af en dyrere firmabil, hvis de vælger en bil med lavt CO2-udslip.
Virksomheder køber mere end halvdelen af alle de personbiler, der bliver solgt i Danmark, og mange af
bilerne kører mange kilometer om året. En firmabil kører eksempelvis i gennemsnit 35.000 km årligt, hvilket
er dobbelt så langt som en privat bil. Ved at få flere firmabiler over på el, giver det en stor CO2-besparelse
og er en vigtig løftestang for elektrificeringen af transporten, viser erfaringer fra andre lande.
Desværre er skattesystemet indrettet sådan, at vores medarbejdere straffes med højere skat for at vælge
en grøn bil som firmabil, men belønnes for at vælge en billigere bil med højere brændstofforbrug. Med
denne henvendelse sender vi to forslag, som kan mindske udfordringerne, og vi håber, at vi på den måde
kan starte en dialog med skatteudvalget, om hvordan vi kan få flere danskere til at vælge grønnere biler.
Firmabilskatten
Firmabilskatten består i dag af et stort værdielement, et mindre miljøtillæg og ingen skat på fri brændstof
for medarbejderen. Vi foreslår, at beskatningen af firmabiler i Danmark justeres, så den i højere grad
baseres på bilens CO2-udledning eller brændstofforbrug, og i mindre grad på bilens værdi.
Udfordringen kendes i alle lande med firmabilbeskatning, og derfor har mange lande allerede gennemført
tiltag for at fremme brugen af elbiler og opladningshybridbiler som firmabil. I Holland, UK, og Norge har
man differentieret firmabilskatten efter CO2-udledningen og i Sverige beskattes medarbejdere med elbiler
og opladningshybridbiler med 60 procent af skatten på sammenlignelige benzin og dieselbiler. Vi mener, at
Danmark må kunne lære af erfaringerne fra de øvrige lande og gennemføre lignende tiltag, så både
virksomheder og staten bidrager til den grønne omstilling.
Beskatning af ladestandere
Opstilling af en ladestander på privatadressen er helt nødvendig, for at det er praktisk muligt at dække et
dagligt kørselsbehov med en ren elbil. For opladningshybridbiler er det muligt at køre uden en
hjemmeoplader, men erfaringen viser, at mange medarbejdere kun oplader bilen meget sjældent. CO2-
effekten ved at tilbyde medarbejderne opladningshybridbiler uden at opstille ladestandere på
privatadressen er derfor betydeligt reduceret.
1