Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 185
Offentligt
1884874_0001.png
Til
Skattedepartementel
april2Ol8
Kopi Skatteudvalget.
Henvendelse
vedrørende
: Forslag
til
lov om
ændring af kildeskatteloven
(
Modernisering
af regler
for
indtræden
af
fuld skattepligt)
Bemærkninger
særligtffl *
€dighed
over en
bolig,
der er egnet
til
helårsbeboehe"
i
relation
til
sommerhuse.
til
lovforslaget
side
6
anføres bl.a.,
at
med
ændringsforslaget vil
der
som udgangspunkt
ikke længere
skulle skelnes mellem helårshuse
og sommerhuse.
Således vil et sommerhus skulle vurderes
lige
fod med
helårshuse mv. Kun hvis
boligen
grund
af sin
stand ikke
kan anses som
egnet
som helårsbolig,
vil
der være tale om,
at boligen
ikke udgør en bopæ|.
I
bemærkningerne
Side 9
i
bemærkningerne
hedder
det
om gældende ret,
at
hvis
sommerhuset
ikke kan karakteriseres
som usædvanligt
med
hensyn
til
pris, størrelse og
faciliteter,
anses bopælen
som udgangspunkt for opgivet
ved
fraflytningen,
hvis
sommerhuset udelukkende
anvendes
i
ferieøjemed
og
har
status som
sommerhus.
Det er således denne
retsstilling,
der nu foreslås ændret.
Side
17
i
bemærkninger
hedder det
endvidere om
forslaget, at
hvis
boligen
ikke egner sig
til
helårsbeboelse, vil
rådigheden over en
sådan
ikke blive anset som rådighed over en
bolig.
Boligen vil således kunne være af så ringe
stand
eller være så primitiv,
at
den efter et
konkret
skøn ikke egner sig
som
helårsbeboelse. Det fremgår,
at
det
vil
kunne
indgå
i bedømmelsen,
om
boligen har
faciliteter som opvarmning, indlagt
vand, el og
toilet og
lign.
Gældende praksis vil efter
forslaget
være vejledende
for bedømmelsen.
SKM 2013,543 ØLR omtales
side
17,
hvor
hovedbygningen til
en
landejendom
havde stået
tom
i
en længere årrække og
derfor
var
i
så ringe
stand,
at den
var
uegnet
til
helårsbeboelse.
Da lovens
formål
er en
objektivering,
hvor man med
faste
antal
opholdsdage
i DK uanset
opholdenes
formål
for
klarhedens
s§ld
ønsker
at
undgå spørgsmålet
om
skatteyderens
subjektive
hensigt,
tilsiger dette at
regelsættet
tilsvarende
i
videst muligt omfang også
bør
objektivere
og definere, hvad
der
nærmere skal
forstås ved et
"helårsegnet
sommerhirs."
Gennem
en
sådan klarificering undgås
i
et
vist omfang fortolkningstvivl,
undgås forudgående{
forventeligt talrige
)"sommerhus-sager" om
bindende
fo*råndsbesked og
ligeledes undgås efterfølgende
(forventeligt
talrige)
skattepligtssager
om samme emne,
og dermed
reduceres den
administrative belastning,
der
hidtil
beklageligvis gennem
mange år har
kendetegnet skattepligtsområdet.
Kun gennem en
sådan
klarhed bliver
forslaget
en reel
forenkling og
en reel
modemisering.
Der henvises i lovforslaget
til
hidtidig
praksis som velledende, men praksis
i
skattepligtssager
har meget sjældent om
overhovedet
alene handlet
om sommerhuses
helårsegnethed,
da
mange andre
faldiske forhold erfaringsmæssigt
medinddrages
i
denne
type
sager,
hvortil
kommer, at
skatteydernes
subjektive
forhold
i praksis
hidtil
har
spillet
en
meget
væsentlig
rolle
ved
afgørelserne,
hvilket
har
sløret
og
reduceret
præjudikatsværdien
i
de
tilfælde, hvor
sommerhusets
helårsegnethed og
dermed status
som
helårsbolig
har
været
genstand
for
mere
indgående behandling
skatteadministrationen
og
ved
domstolene.
Den
i
bemærkningerne
citerede
Østre Landsretsafgørelse udgør kun en
absolut
nedre grænse og
vil
ikke have større
indflydelse
i
en lang
raekke
forventetige tvivlstilfeelde.
Der efterlyses på den
baggrund
i
lovmotiverne
klarere
objektive
regler
for sommerhuses helårsegnethed
i lovens
forstand
gennem
en
meget grundig
beskrivelse
og
afgrænsning af de
tekniske
kriterier
for
helårsegnethed evt.
ved
hjælp af en række
kumulative "tommelfingerregler"
og
ved
en
række
eksempler
:
hidtidig status
og anvendelse, alder,
størrelse , pris,
isoleringsforhold, forbedringer/mulighed
for
forbedringer, opvarmningskilder,
adgangsveje
-og
adgangsforhold, tekniske faciliteter, beliggenhed, kloakeringsforhold,
kommunale
servicefunktioner,
indkøbsmuligheder,
offentlige
transportforhold,snerydning,
renovation,
kommunal godkendelsespraksis
m.v., således
at både
borgerne
og
skattemyndighederne
på en
administrativ og
mere
entydig måde
i
videst
muligt
omfang
med større
sikkerhed
kan
frem
til
en
afgrænsning
af
de
helårsegnede sommerhuse
fra
de ikke
-egnede
i
lovens
forstand.
i
da lovforslagets skattepligtskriterium
hviler på den
faktiske
rådighed ov€r et
sommerhus
medfører
dette
kiterium
som
et speil
heraf
en
tilsidesættelse
af
anden
lovgivning,
der
relaterer sig
til om et
sommerhus
lovligt
kan
I
øvrigt bemærkes, at
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 185: Henvendelse af 21/4-18 fra Claus Boxenbaum og Poul G. Jensen vedrørende bopælskriteriet i Kildeskatteloven
1884874_0002.png
benyftes
hele året,
hvilket
næppe
er
fremmende
for
de bestræbelser, der
i
disse
år gøres på
at
harmonisere lovgivningen
vidt forskellige retsområder -noget som
også
EU
tilstræber.
For
ikke- pensionister
kan
et sommerhus
som
udgangspunkt
ikke lovligt anvendes
før
efier
et
års
ejertid.
Endvidere kan
kommunen
nægte sådan beboelse, hvis huset
er
uegnet på grund af
dets
dårlige stand.
Så hvis en
ikke-pensionist
får
statueret
et
sommerhus som
helårsegnet i henhold
til
skattelovgivningen, vil
den
pågældende så
uansel planlovgivningen
kunne anvende
sommerhuset
uden
begrænsning
i
vinterhalvåret?
Det
forekommer,
at
ministeriet for offentlig innovation,
som så
vidt vides blandt
andre
opgaver
har
fået
overdraget
opgaven
med
at
harmonisere lovgivningen, således
at
love
og
begreber,
der relaterer
sig
til
vidt
forskellige
retsområder har
samme
mening, burde udtale sig vedrørende
dette
lovforslag.
Vi henstiller på
den baggrund at
en
objektivering og
nærmere
præcisering
og
justering af lovforslaget
på disse
punkter
gennemføres,
hvilkel
vil
øge
forudsigeligheden og
retssikkerheden
for
den enkelte såvel
som for myndighederne
,noget
som
må antages at være
et
meget
væsentligt formål med
lovforslaget,
der
karakteriseres som en modernisering
af
skattep
ligtsreg lerne.
Mvh
Claus Boxenbaum
Poul
G.
Jensen
Fodatterne var
oprindeligt
ansat
i
SKAT
(Statsskattedirektoratet
), efterfølgende
har vi
virket som
advokater og
skattekonsulenter, ialt ca 40 år,
beskæftiget
med international skatteret.