Skatteminister Karsten Lauritzen
17. april 2018
Rigtige afgørelser er retssikkerhed
Kære skatteminister
Vi har med stor bekymring hørt, at du i din næste retssikkerhedspakke om klagestrukturen lægger
op til væsentlige forringelser af borgere og virksomheders retssikkerhed i et forsøg på at nedbringe
sagsbehandlingstiderne. Intentionen om at nedbringe sagsbehandlingstiden bakker vi naturligvis op
om, men der må ikke herske tvivl om, at det vigtigste for borgere og virksomheder er at få den
rigtige afgørelse.
Det er bestemt ikke vejen frem at fjerne centrale retssikkerhedselementer i klagereglerne som
høring, afholdelse af møde eller ret til at fremlægge yderligere oplysninger, der i sidste ende er
beregnet til at nå de rigtige afgørelser. Heller ikke selvom man måske kan spare lidt tid på
sagsbehandlingen. Det allervigtigste for vores alles retssikkerhed er, at vi kan have tillid til de
afgørelser, der træffes. God og grundig sagsbehandling også ved Skatteankestyrelsen og de to
klageinstanser er et afgørende element for retssikkerheden, for tilliden til systemet og viljen til at
betale skat. Føler man sig først uretfærdigt behandlet, mister man respekt for skattesystemet,
hvilket kan undergrave det danske system.
I dag har Skatteankestyrelsen, Landsskatteretten og Skatteankenævnene en vigtig opgave med at
sikre en fuld belysning af sagen, en ny vurdering af alle sagens fakta og at sagen får den rigtige
afgørelse. I modsætning til domstolene har det administrative klagesystem nemlig som
grundelement, at man her skal træffe afgørelse efter, hvad der er korrekt også selvom parterne
ikke selv har peget på den rigtige løsning. Dette er også værn mod den flod af skattesager, der
ellers ville ramme domstolene.
Forringes skatteydernes rettigheder ved Landsskatteretten og Skatteankenævnene, vil vi helt
sikkert se mange flere skattesager hos domstolene
–
enten fordi man ikke føler sig retfærdigt
behandlet ved klageinstansen eller fordi man slet og ret bare springer klageinstansen over og
starter direkte ved domstolene. En situation, der generelt er både dyrere og dårligere.
Vi vil på det kraftigste advare imod ændringer, der forringer mulighederne for at nå den rigtige
afgørelse i det administrative klagesystem. Vi skal som borgere og virksomheder have tillid til, at
staten skaber og opretholder rammer, der sikrer, at der i hver enkelt sag træffes en rigtig
afgørelse. Dette sker kun, når det er muligt at inddrage oplysninger så længe sagen behandles, og