Notat
13. april 2018
J.nr. 2018 - 1357
Kontor:
Selskab, aktionær og erhverv [SAE]
Initialer:
SF, SLi
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Europa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om et fælles system for en skat på
indtægter fra levering af visse digitale tjenester, KOM(2018) 148 af 21. marts 2018. For-
slaget er oversendt til Rådet den 22. marts 2018 i dansk sprogversion. Notatet oversendes
også til Folketingets Skatteudvalg.
1. Resumé
Kommissionen har den 21. marts 2018 fremlagt et direktivforslag om et fælles system for en skat på
indtægter fra levering af visse digitale tjenester, KOM(2018) 148 (Digital Services Tax
–
DST). For-
slaget vil indebære en særskat på 3 pct. af omsætningen fra visse digitale ydelser fx internetreklamer rettet
mod brugere i EU. Skatten pålægges koncerner med en global omsætning på over 750 mio. euro og en
omsætning på digitale ydelser i EU på over 50 mio. euro, uanset hjemsted. Kommissionen anser dette
direktiv for en mulig kortsigtet, midlertidig løsning på de skattemæssige udfordringer ved den digitale
økonomi.
Forslaget skal ses i sammenhæng med direktivforslaget om regler vedrørende selskabsbeskatning af en
væsentlig digital tilstedeværelse, KOM(2018) 147. Kommissionen anser dette forslag om et såkaldt digi-
talt fast driftssted for en langsigtet og muligvis global løsning, der skal afløse den midlertidige DST.
2. Baggrund
Der pågår et internationalt arbejde vedr. beskatningen af den digitale økonomi bl.a. i EU,
G20 og OECD. Den politiske opmærksomhed herpå skyldes bl.a., at det har været mu-
ligt, særligt for amerikanske digitale virksomheder som Google, Facebook mv., at blive
beskattet meget lidt af overskuddet fra deres aktivitet i EU. Flere EU-lande argumenterer
for, at digitale selskaber skal beskattes mere i de lande, hvor de har deres kunder eller
brugere, idet det bl.a. er disse brugeres anvendelse af de digitale selskabers ydelser, der er
medvirkende til at skabe værdi for selskaberne.
I oktober 2015 afsluttede OECD- og G20-landene et projekt
om ”Base Erosion and
Profit
Shifting” (BEPS).
I BEPS Action 1-rapporten, der adresserer de skattemæssige
udfordringer ved den digitale økonomi, blev konklusionen, at den digitale økonomi ikke
kan adskilles fra den øvrige økonomi, og arbejdet har således ikke udløst specifikke anbe-
falinger på dette område.
Arbejdet er videreført i OECD-regi med det formål at levere en foreløbig rapport i 2018
og en endelig afrapportering i 2020. Den foreløbige rapport
”Tax
Challenges Arising from