Brev til Folketingets Skatteudvalg vedr. ordning for momskompensation
Materiale til foretræde torsdag 26. oktober 2017
Vi vil gerne udtrykke vores glæde og tak over, at finanslovsforslaget om at afskaffe momskom-
pensationsordningen er blevet trukket tilbage og nu ikke bliver gennemført. Vi værdsætter i det
danske folkestyre, at det er muligt – fra en bred kreds af aktører – at gøre opmærksom på urime-
ligheder, principielle forhold og følgekonsekvenser af en afskaffelse, så der politisk bliver lyttet.
Tak for det!
Når vi alligevel ønsker at fastholde muligheden for foretræde for Skatteudvalget, bunder det sær-
ligt i den kommentar, som vi kunne læse i Altinget samme dage, hvor skatteministeren udsendte
en pressemeddelelse om, at forslaget blev trukket tilbage (følgende fra 5/10): ”Den
løsning bliver
ikke en afskaffelse af foreningers momskompensationsordning. Alligevel holder skatteminister
Karsten Lauritzen en dør på klem for, at ordningen kan blive modereret i nær fremtid. "Selvom
regeringen nu trækker besparelsesforslaget, er der fortsat det problem, at der kommer flere og
flere ansøgere til den samme pose penge. Det betyder selvfølgelig, at der bliver færre penge til den
enkelte modtager. Derfor vil se på, om ordningen kan indrettes på en klogere måde fra 2019 og
frem," lyder det i en skriftlig kommentar.”
Vi finder det
ikke
nødvendigt, at støtten reduceres til danske civilsamfunds-organisationer,
sådan som ordningen er i dag. Tværtimod!
Men hvis skatteministerens udmelding føres ud i livet, så rejser spørgsmålet sig hos os: Hvad
betyder det? Usikkerheden opstår i kølvandet af de dels urigtige udsagn, dels uklare udtalelser om
ordningen, som skatteministeren er kommet med i løbet af september måned – eksempelvis:
Hvem ordningen oprindeligt var tiltænkt; hvordan der skal justeres/modereres; ordningens
principielle incitament om at understøtte frivilligheds-Danmark; hvem der ikke skal medregnes
fremover efter 2019.
Hvis
der skal ses på ordningen, vil vi pege på nogle forhold. Dels nogle principielle overvejelser,
dels skitsere en historik om ordningen, da vi ikke har mødt den helt så tydeligt i den seneste tid, og
endelig nogle forslag, der forhåbentligt kan medtages i en eventuel justering af ordningen.
Principielt og ideologisk
Skatteministeren benævner i ovenstående citat afskaffelse af momskompensationsordningen som
et
besparelsesforslag.
Det er det selvfølgelig i en forstand, men sprogbrugen afspejler ikke en dyb
respekt og forståelse for det forhold, at der er tale om moms af frivillige indsamlede midler, der
tilgår et godkendt velgørende og almennyttigt formål til gavn for civilsamfundet.
Momskompensationsordningen handler ikke om at få penge af staten, men om at flest mulige
indsamlede midler bliver til
gavn
for andre. For kompensationen er jo netop ikke noget, staten
giver, men afstår fra at opkræve, så flest mulige indsamlede midler går til velgørende formål.
Historik
I 2007, da ordningen blev etableret, lå der et incitament indbygget, da kompensationen blev gjort
afhængig af, at foreningerne løbende forøgede deres aktiviteter i forhold til et basisår, som var
2004. I 2007 – ordningens første år – blev der udbetalt ca. 28 mio. kr.
Ordningen blev forbedret af Venstre i 2009, og i løbet af få år voksede det udbetalte beløb, som
nåede sit højeste niveau på 220 mio. kr. i 2013. Samme år besluttede regeringen (S, R, SF) at fjerne
incitamentsstrukturen, hvorefter samtlige §8a-godkendte foreninger fik adgang til at søge puljen,
der herefter fik et loft på ca. 150 mio. kr., dog stadig reguleret efter egenfinansieringsgraden.
1