Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 168
Offentligt
1876171_0001.png
Erhvervsminister Brian Mikkelsen
Finansiel Stabilitet
Sankt Annæ Plads 13, 2. tv.
1250 København K
Telefon 70 27 87 47
www.finansielstabilitet.dk
CVR-nr. 30 51 51 45
Dato: 21. december 2017
Finansiel Stabilitets redegørelse vedr. klage fra Ejendomsselskabet af 28/06 1988 A/S
Foranlediget af en klage fra Ejendomsselskabet af 28/06 1988 A/S (herefter kunden) har
Erhvervsministeriet anmodet Finansiel Stabilitet om en redegørelse.
Finansiel Stabilitets videregivelse af oplysninger om den konkrete sag forudsætter samtykke fra
kunden, hvorfor Finansiel Stabilitet forinden har indhentet samtykkeerklæring fra kunden til
videregivelsen af oplysningerne. Samtykkeerklæringen er afgivet under forudsætning af, at alt
hvad Finansiel Stabilitet videresender også fremsendes i kopi til kunden. Kunden modtager derfor
også denne redegørelse samtidig med fremsendelsen til Erhvervsministeriet.
Klagen vedrører en ejendom beliggende Grenåvej 528, 8250 Egå (herefter ejendommen), som
kunden leaser af Finansiel Stabilitet, der ejer ejendommen. Kunden har ikke engagement hos
Finansiel Stabilitet. Parterne er uenige om en række forhold, herunder hvornår leasingaftalen
ophører.
Nedenfor følger først en overordnet gennemgang af sagens forløb, hvorefter der redegøres
nærmere for kundens klagepunkter.
1. Gennemgang af sagens forløb
DanFinans A/S købte i 1990 ejendommen af kunden for 14,5 mio. kr., og parterne indgik samtidig
en leasingaftale vedrørende ejendommen (sale-and-lease-back). DanFinans A/S var på daværende
tidspunkt et datterselskab til Roskilde Bank, og Finansiel Stabilitet overtog i 2009 afviklingen af
Roskilde Bank efter Roskilde Banks konkurs. Der er redegjort nærmere for Finansiel Stabilitets
overtagelse af ejendommen under afsnit 2.a.
På ejendommen drives en tankstation efter en fremlejekontrakt indgået mellem kunden og
tankstationen.
Finansiel Stabilitet forestår den halvårlige opkrævning af leasingafgift hos kunden, og har
sideløbende forsøgt at sælge ejendommen med respekt af leasingaftalen. Finansiel Stabilitet har i
salgsbestræbelserne oplyst potentielle købere om leasingaftalen, og at et salg til en køber, der ikke
er et pengeinstitut, forsikringsselskab eller pensionskasse, forudsætter brugers (kundens) accept.
Der har endvidere været dialog mellem Finansiel Stabilitet og kunden om muligheden for at
afslutte leasingaftalen tidligere end fastsat i aftalen mod Finansiel Stabilitets betaling af en
kompensation til kunden. Det lykkedes ikke at opnå enighed om størrelsen af en sådan
kompensation.
I november 2015 opsagde Finansiel Stabilitet leasingaftalen som følge af kundens manglende
betaling af bygningsbrandforsikringspræmie. Finansiel Stabilitet accepterede efterfølgende, efter
omstændighederne at opretholde leasingaftalen til trods for misligholdelsen.
I slutningen af 2016 korresponderede parterne om leasingaftalen, herunder kundens mulighed for
at forlænge leasingaftalen yderligere. Kunden gav i den forbindelse udtryk for, at leasingaftalen
1
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 168: Materiale fra Finn Skytte i anledning af foretræde for Skatteudvalget den 5. april 2018.
1876171_0002.png
kan forlænges uendeligt, mens Finansiel Stabilitet er af den opfattelse, at leasingaftalen ophører
efter 30 år, hvorefter Finansiel Stabilitet kan sælge ejendommen. Der er redegjort nærmere for
leasingaftalens ophør under afsnit 2.b.
Foranlediget af kundens klage til Henrik Bjerre-Nielsen blev der i januar
mellem Finansiel Stabilitet og kunden. På mødet deltog fra Finansiel
Marianne Simonsen og afdelingschef advokat Carsten Oppermann. Det er
korrekt, at administrerende direktør Henrik Bjerre-Nielsen desværre var
afbud til mødet
på grund af sygdom.
2017 afholdt et møde
Stabilitet vicedirektør
som anført af kunden
nødsaget til at melde
Som opfølgning på mødet anmodede Finansiel Stabilitet advokatfirmaet Gorissen Federspiel (GF),
der også i 2013 havde vurderet leasingaftalen, om en juridisk vurdering. GF udarbejdede et notat,
der efterfølgende blev fremsendt til kundens advokat.
Kunden fremsendte efterfølgende i oktober 2017 en række e-mails med indsigelse mod Finansiel
Stabilitets opgørelse af leasingafgiften. Finansiel Stabilitet foretog en genberegning af
opkrævningen, og vedkendte sig herefter, at beregningerne var behæftede med fejl. Finansiel
Stabilitet overførte samtidig det for meget opkrævede beløb på 38.911 kr. til kunden.
Kunden har endvidere gjort indsigelse mod den af Finansiel Stabilitet anvendte hovedstol, som
anvendes til fastsættelse af leasingafgiften. Finansiel Stabilitet kan ikke genkende det beløb, som
kunden har anført, og har i oktober 2017 anmodet kunden om at fremsende dokumentation herfor.
Finansiel Stabilitet har ikke modtaget denne dokumentation.
Kunden har senest i november 2017 anmodet Finansiel Stabilitet om aktindsigt. Anmodningen er
blevet afvist, da Finansiel Stabilitet ikke er omfattet af reglerne om aktindsigt med henvisning til §
61, stk. 3, i lov om afvikling af visse finansielle virksomheder.
2. De anførte klagepunkter
Finansiel Stabilitet har i klagen identificeret tre overordnede problemstillinger, som kunden ikke er
tilfreds med. Nedenfor redegøres nærmere for de enkelte klagepunkter.
2.a. Finansiel Stabilitets ejerskab til den leasede ejendom
Kunden har anført, at Finansiel Stabilitet har tilegnet sig ejendommen på et ulovligt grundlag, da
Finansiel Stabilitet ikke er et pengeinstitut, således at overdragelsen ikke opfylder leasingaftalens §
9.
Ejendommen blev i 1990 erhvervet af DanFinans A/S, som på daværende tidspunkt var et
datterselskab til Roskilde Bank. DanFinans A/S skiftede efterfølgende navn til henholdsvis
DanFinans Leasing A/S, Roskilde Bank Leasing A/S og sidst Lokal Leasing A/S. Lokal Leasing A/S
blev den 5. september 2006 opløst ved fusion med Roskilde Bank A/S.
Danmarks Nationalbank og Det Private Beredskab overtog i august 2008 aktiviteterne fra Roskilde
Bank (Gammel Roskilde Bank) gennem en nystiftet bank med samme navn (ny Roskilde Bank).
Den 6. oktober 2008 trådte Gammel Roskilde Bank i betalingsstandsning, og den 3. marts 2009
blev der afsagt konkursdekret over den gamle juridiske enhed for Roskilde Bank. I forbindelse med
overdragelsen af aktiviteterne blev ejendommen i efteråret 2008 tilskødet ny Roskilde Bank,
således at tingbogen blev berigtiget i relation til ejerforholdet med tinglysning den 19. januar 2009.
Overdragelsen blev gennemført til et pengeinstitut, og tinglysningen den 19. januar 2009 er efter
Finansiel Stabilitets vurdering korrekt og i overensstemmelse med leasingsaftalens § 9. Tingbogen
er efterfølgende opdateret i forhold til de efterfølgende navneskift og fusioner, jf. nedenfor.
Danmarks Nationalbank og Det Private Beredskab overdrog i juli 2009 ejerskabet og forpligtelserne
i relation til Roskilde Bank til Finansiel Stabilitet. Roskilde Bank blev ved overdragelsen en
datterbank til Finansiel Stabilitet med samme juridiske enhed. Der skete ikke i den forbindelse en
overdragelse af ejerforholdet til ejendommen til en ny juridisk enhed, og ejendommen er
2
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 168: Materiale fra Finn Skytte i anledning af foretræde for Skatteudvalget den 5. april 2018.
1876171_0003.png
efterfølgende overgået sammen med de øvrige aktiver og forpligtelser, som led i en fusion, hvilket
selskabsretligt kan gennemføres kun med aktionærernes samtykke.
Den 10. juni 2011 indleverede Roskilde Bank sin banktilladelse, og Finanstilsynet godkendte
samtidig afviklingens form, indhold og gennemførelse, og gav tilladelse i medfør af § 227 i lov om
finansiel virksomhed. Roskilde Bank A/S skiftede samtidig navn til FS Finans A/S. Indleveringen af
banktilladelsen er en konsekvens af Finansiel Stabilitets pligt til hurtigst muligt at afvikle
aktiviteter, der nødvendiggør en licens til at drive pengeinstitut, og herefter indlevere tilladelsen,
jf. bekendtgørelse om afvikling af datterselskaber til Finansiel Stabilitet A/S samt betaling af
risikopræmie.
Den 7. juli 2012 blev FS Finans A/S opløst efter fusion med Finansiel Stabilitet A/S, der samtidig
overtog alle aktiver og forpligtelser. Aktieselskabet Finansiel Stabilitet A/S blev per 1. juni 2015
omdannet til en selvstændig offentlig virksomhed benævnt Finansiel Stabilitet.
Finansiel Stabilitet har således overtaget ejendommen som en del af Finansiel Stabilitets afvikling
af Roskilde Bank. Den tinglyste overdragelse den 19. januar 2009 er foretaget til et pengeinstitut
og opfylder leasingaftalens § 9, og der er ikke herefter foretaget en egentlig overdragelse af
ejendommen.
Det er korrekt, at Finansiel Stabilitet ikke har en pengeinstituttilladelse, men Finansiel Stabilitet
efterlever fortsat reglerne om god skik i lov om finansiel virksomhed, og må anses som en mindst
lige så sikker part i relation til leasingaftalen. Kunden er dermed ikke ringere stillet, end hvis
Finansiel Stabilitet fortsat havde en pengeinstituttilladelse, ligesom kunden også fremadrettet er
beskyttet af leasingaftalens § 9. Finansiel Stabilitet kan således alene videresælge ejendommen
med respekt af § 9 i perioden frem til leasingaftalens ophør.
Det er på denne baggrund Finansiel Stabilitets vurdering, at Finansiel Stabilitets ejerskab til
ejendommen ikke er i strid med leasingaftalen.
Det bemærkes i øvrigt, at leasingtager/kunden skulle have reklameret inden rimelig tid, såfremt
denne ønskede at gøre misligholdelse gældende, idet beføjelserne ellers anses for bortfaldet ved
passivitet.
2.b. Leasingaftalens ophør
Kunden har i klagen anført, at Finansiel Stabilitet skal vinde en voldgiftssag for at komme ud af
leasingaftalen. Kunden har i tidligere korrespondance givet udtryk for, at leasingaftalen løber
uendeligt, hvorfor det formodes, at henvisningen til en voldgiftsag vedrører parternes uenighed om
leasingaftalens ophør.
Det er Finansiel Stabilitets vurdering, at leasingaftalen ophører efter 30 år, og Finansiel Stabilitet er
således uenig i kundens indsigelser om, at leasingaftalen løber uendeligt. Varighed og ophør af
leasingaftalen er reguleret af aftalen. Det følger af ordlyden, at leasingperioden har tre etaper af 10
år. Efter udløb af hver af de to første 10 års perioder har kunden en køberet til ejendommen på
nærmere aftalte vilkår. Såfremt køberetten ikke udnyttes, forlænges leasingperioden med 10 år.
Der er ikke efter udløbet af sidste 10 års forlængelse aftalt en særlig køberet, ligesom der ikke er
aftalt yderligere forlængelse af aftalen. Aftalen ophører således uden varsel ved periodens udløb,
dvs. efter 30 år fra DanFinans A/S modtog tinglyst anmærkningsfrit skøde. Det bemærkes, at
denne fortolkning af aftalen er i overensstemmelse med GFs vurdering, som er nævnt ovenfor
under afsnit 1.
Kunden har ikke ønsket at udnytte sin køberet til ejendommen efter udløbet af hverken den
oprindelige leasingperiode (10 år) eller efter udløbet af den forlængede leasingperiode (20 år).
Leasingaftalen er derfor blevet forlænget i den sidste periode på 10 år, og ophører derefter.
For så vidt angår det specifikke dato for leasingaftalens ophør bemærkes det, at Finansiel Stabilitet
i tidligere korrespondance med kunden har anført, at leasingforholdet ophører den 1. januar 2019.
3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 168: Materiale fra Finn Skytte i anledning af foretræde for Skatteudvalget den 5. april 2018.
1876171_0004.png
Efter drøftelse med GF, er det nu Finansiel Stabilitets vurdering, at leasingforholdet først ophører
den 1. oktober 2020, idet DanFinans A/S fik tinglyst endeligt skøde på ejendommen den 26.
september 1990. Finansiel Stabilitet kan som ejer af ejendommen herefter sælge den, og kunden
har mulighed for at købe ejendommen på samme vilkår som andre interesserede købere.
Endelig bemærkes det, at det af kunden anførte lejeforhold med Norsk Hydro er et fremlejeforhold
mellem Norsk Hydro og kunden, jf. leasingaftalen. Kunden kan alene udleje ejendommen med
respekt af leasingaftalen, og fremlejetager skal erklære at være bekendt med leasingaftalen,
således at fremlejetager ikke ved tinglysning eller på anden måde opnår bedre ret end leasingtager
(kunden). Fremlejetager vinder dermed ikke bedre ret end kunden, og fremlejeforholdet ophører
senest samtidig med ophøret af leasingaftalen.
2.c. Finansiel Stabilitets afvikling af ejendommen
Kunden har stillet spørgsmålstegn ved, hvordan Finansiel Stabilitet fortsat kan eje ejendommen, og
bemærket, at Finansiel Stabilitet ikke må spekulere i ejendomme.
Det er en af Finansiel Stabilitets opgaver at afvikle resterende aktiviteter overtaget fra
pengeinstitutter under Bankpakken (bankpakke 1), og Exit -og Konsolideringspakkerne
(henholdsvis Bankpakke III og Bankpakke IV). Aktiviteterne afvikles ud fra principperne om, at
afviklingen skal gennemføres hurtigst muligt, økonomisk forsvarligt, og med respekt for Finansiel
Stabilitets værdier. Alle principperne tillægges vægt og indgår i vurderingen, når der etableres
handlingsplaner og træffes beslutninger.
Afvikling af aktiver, eksempelvis ejendomme, sker således efter en samlet vurdering af
principperne. Vurderingen skal således både tage hensyn til at fremme afviklingen, men samtidig
vurderes økonomisk forsvarligt. Dette kan i nogle tilfælde medføre, at Finansiel Stabilitet beholder
aktiver i en længere periode med henblik på at undgå et stort tab ved gennemførelse af et hurtigt
salg.
Finansiel Stabilitet skal respektere leasingkontrakten ved et salg af ejendommen, hvilket også har
indvirkning på den pris, der kan opnås ved salg af ejendommen i leasingkontraktens løbetid. I den
konkrete sag har Finansiel Stabilitet tidligere afsøgt mulighederne for at sælge ejendommen. Det
er herefter vurderet, at der kan opnås en højere pris for ejendommen ved at afvente salg til efter
udløbet af leasingkontrakten.
-o0o-
Finansiel Stabilitet håber med ovenstående at have givet en fyldestgørende redegørelse for sagen,
men står selvfølgelig til rådighed, hvis der er behov for yderligere oplysninger.
4