Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 161
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast
J.nr. 2018-1390
Forslag
til
Lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven og registreringsafgiftsloven
(Ny målemetode for visse bilers brændstofforbrug)
§1
I brændstofforbrugsafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1031 af 23. august 2017, som
ændret ved § 2 i lov nr. 687 af 8. juni 2017, § 2 i lov nr. 1195 af 14. november 2017 og § 3 i lov nr.
1431 af 11. december 2017, foretages følgende ændringer:
1.
§ 2
affattes således:
Ȥ
2.
For biler, hvis brændstofforbrug er fastsat efter ”Worldwide
harmonized Light vehicles Test
Procedure”
(WLTP) som defineret i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning nr. 715/2007 af 20.
juni 2007 og Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af 1. juni 2017, omregnes
brændstofforbruget til kilometer pr. liter, ganges med en fast faktor på 1,21 og afrundes til én
decimal. For biler, hvis brændstofforbrug ikke er fastsat efter 1. pkt., og hvis brændstofforbrug er
fastsat efter ”New European Driving Cycle” (NEDC) som defineret i Europa-Parlamentets
og
Rådets forordning nr. 715/2007 af 20. juni 2007 og Kommissionens forordning nr. 692/2008 af 18.
juli 2008, omregnes brændstofforbruget til kilometer pr. liter og afrundes til én decimal.«
2.
I
§ 3, stk. 9, 1. pkt.,
indsættes efter »vedligeholdelsesinformationer om køretøjer«: », og
Kommissionens forordning nr. 692/2008 af 18. juli 2008 eller Kommissionens forordning nr.
1151/2017 af 1. juni 2017«.
§2
I registreringsafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1062 af 7. september 2017, som ændret
ved § 1 i lov nr. 687 af 8. juni 2017, § 1 i lov nr. 1195 af 14. november 2017 og § 2 i lov nr. 1431 af
11. december 2017, foretages følgende ændringer:
1.
§ 4, stk. 4,
affattes således:
»Stk.
4.
Brændstofforbruget efter stk. 2 og 3 opgøres for benzindrevne og dieseldrevne personbiler
som bilens brændstofforbrug fastsat efter ”Worldwide
harmonized Light vehicles Test Procedure”
(WLTP) som defineret i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 715/2007 af 20. juni 2007
og Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af 1. juni 2017, omregnet til kilometer pr. liter, ganget
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven og registreringsafgiftsloven (Ny målemetode for visse bilers brændstofforbrug) samt resumé, fra skatteministeriet
2
med en fast faktor på 1,21 og afrundet til én decimal. For personbiler, hvis brændstofforbrug ikke er
fastsat efter 1. pkt., opgøres brændstofforbruget efter stk. 2 og 3 for benzindrevne og dieseldrevne
biler som bilens brændstofforbrug fastsat efter ”New European Driving Cycle” (NEDC)
som
defineret i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 715/2007 af 20. juni 2007 og
Kommissionens forordning nr. 692/2008 af 18. juli 2008, omregnet til kilometer pr. liter og
afrundet til én decimal. For personbiler, for hvilke der ikke opgøres et brændstofforbrug som
angivet i 1. og 2. pkt., omregnes bilens energiforbrug til forbrug af benzin eller diesel som angivet i
brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2-10. Det beregnede brændstofforbrug omregnes til
kilometer pr. liter og afrundes til én decimal.«
2.
§ 5, stk. 6,
affattes således:
»Stk.
6.
Brændstofforbruget efter stk. 4 og 5 opgøres for benzindrevne og dieseldrevne varebiler
som bilens brændstofforbrug fastsat efter ”Worldwide
harmonized Light vehicles Test Procedure”
(WLTP) som defineret i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 715/2007 af 20. juni 2007
og Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af 1. juni 2017, omregnet til kilometer pr. liter, ganget
med en fast faktor på 1,21 og afrundet til én decimal. For varebiler, hvis brændstofforbrug ikke er
fastsat efter 1. pkt., opgøres brændstofforbruget efter stk. 2 og 3 for benzindrevne og dieseldrevne
biler som bilens brændstofforbrug fastsat efter ”New European Driving Cycle” (NEDC) som
defineret i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 715/2007 af 20. juni 2007 og
Kommissionens forordning nr. 692/2008 af 18. juli 2008, omregnet til kilometer pr. liter og
afrundet til én decimal. For varebiler, for hvilke der ikke opgøres et brændstofforbrug som angivet i
1. og 2. pkt., omregnes bilens energiforbrug til forbrug af benzin eller diesel som angivet i
brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2-10. Det beregnede brændstofforbrug omregnes til
kilometer pr. liter og afrundes til én decimal.«
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
Stk. 2.
For biler, for hvilke brændstofforbruget er fastsat efter
”Worldwide
harmonized Light
vehicles Test Procedure”
(WLTP) som defineret i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning nr.
715/2007 af 20. juni 2007 og Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af 1. juni 2017, og som er
registreret i Køretøjsregisteret første gang senest den 30. juni 2018, fastsættes
brændstofforbrugsafgiften efter anmodning fra og med bilens første afgiftsperiode efter metoden
angivet i lovens § 1, nr. 1, medmindre dette medfører en højere afgiftssats end den hidtidige
metode. Et eventuelt allerede opkrævet forskelsbeløb tilbagebetales til den, der er registreret som
ejer af bilen i Køretøjsregisteret den 1. juli 2018.
Stk. 3.
For person- og varebiler, for hvilke brændstofforbruget er fastsat efter
”Worldwide
harmonized Light vehicles Test Procedure”
(WLTP) som defineret i Europa-Parlamentets
og Rådets
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven og registreringsafgiftsloven (Ny målemetode for visse bilers brændstofforbrug) samt resumé, fra skatteministeriet
3
forordning nr. 715/2007 af 20. juni 2007 og Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af 1. juni
2017, og som er registreret i Køretøjsregisteret første gang senest den 30. juni 2018, fastsættes
registreringsafgiften efter anmodning på ny på baggrund af et brændstofforbrug fastsat efter
metoden angivet i lovens § 2, nr. 1 og 2, medmindre dette medfører en højere afgift end den
hidtidige metode. Ved den fornyede beregning og fastsættelse af registreringsafgift anvendes bilens
afgiftspligtige værdi ved første registrering i Køretøjsregisteret, og der bortses fra eventuelle
efterfølgende værdiændringer. Den, der skal svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige
regler, har krav på tilbagebetaling af eventuelt for meget betalt registreringsafgift. Efter lovens
ikrafttræden tilbagebetaler told- og skatteforvaltningen forskelsbeløbet til den, der skal svare afgift
efter registreringsafgiftslovens almindelige regler. Krav om tilbagebetaling af registreringsafgift kan
af en køber af et køretøj, som ikke selv har forestået registreringen af køretøjet, alene rettes imod
den, der skal svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler.
Stk. 4.
Tilbagebetalingskrav efter stk. 2 og 3 forfalder fire kalendermåneder efter, at anmodning
om fornyet fastsættelse af brændstofforbrugsafgift eller registreringsafgift er modtaget hos told- og
skatteforvaltningen, dog tidligst den 30. november 2018, og forrentes fra forfaldsdagen efter
reglerne i rentelovens § 5, stk. 1, medmindre kravet ikke kan opgøres endeligt på dette tidspunkt.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at indføre en ny standard for måling af bilers brændstofforbrug som
grundlag for fastsættelsen af registrerings- og brændstofforbrugsafgift (grøn ejerafgift), som fra den
1. september 2017 har været anvendt ved nye EU-typegodkendelser
den såkaldte
Worldwide
harmonized Light vehicle Test Procedure
(WLTP). WLTP-metoden er under indfasning i EU og
skal give et mere retvisende billede af det faktiske brændstofforbrug ved almindelig kørsel end den
hidtidige metode
New European Driving Cycle (NEDC).
For at neutralisere en utilsigtet afgiftsforhøjelse ved overgang til WLTP-målemetoden, foreslås det,
at brændstofforbrug fastsat efter WLTP-metoden korrigeres med en fast faktor på 1,21, så
afgiftsniveauet i gennemsnit fastholdes på det nuværende niveau.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
For visse person- og varebiler, der er registreret første gang den 1. juli 1997 eller senere, betales en
halvårlig brændstofforbrugsafgift (grøn ejerafgift). Det gælder for personbiler, der er indrettet til
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven og registreringsafgiftsloven (Ny målemetode for visse bilers brændstofforbrug) samt resumé, fra skatteministeriet
4
befordring af højst 9 personer, føreren medregnet, og for varebiler med en tilladt totalvægt på ikke
over 3.500 kg. Der svares dog ikke afgift af biler, der registreres på grænsenummerplader eller
prøvemærker. Til og med den 31. december 2018 svares heller ikke afgift af biler, der alene
anvender brændselsceller som drivmiddel.
Brændstofforbrugsafgiften fastsættes ud fra bilens brændstofforbrug, så der betales højere afgift, jo
højere brændstofforbruget er. Bilens brændstofforbrug fastsættes efter Rådets direktiv 80/1268/EØF
af 16. december 1980 eller Rådets forordning nr. 715/2007 af 20. juni 2007 efter den såkaldte
NEDC-metode (New European Driving Cycle). Rådets forordning nr. 715/2007 af 20. juni 2007 er
ændret ved Kommissionens forordning nr. 692/2008 af 18. juli 2008, og der er fastsat yderligere
gennemførelsesbestemmelser ved Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af 1. juni 2017.
For biler, hvor der ikke er fastsat et brændstofforbrug efter NEDC-metoden, anvendes en række
forskellige omregningsmetoder afhængig af bilens type til at beregne et brændstofforbrug.
Bilers brændstofforbrug fastsat efter NEDC-metoden ligger desuden til grund for beregningen er
registreringsafgift, idet der gives tillæg eller fradrag i registreringsafgiften afhængig af
energieffektivitet.
For benzindrevne personbiler og mindre varebiler udgør tillægget i registreringsafgiften 6.000 kr.
for hver kilometer, bilen tilbagelægger mindre end 20 km pr. liter brændstof. Der gives tilsvarende
et fradrag på 4.000 kr. for hver kilometer, bilen tilbagelægger mere end 20 km pr. liter brændstof.
For dieseldrevne personbiler og mindre varebiler gives tillæg og fradrag med de samme satser som
for benzindrevne biler, men grænsen mellem tillæg og fradrag er på 22 km pr. liter brændstof.
2.2. Lovforslaget
Fra og med den 1. september 2017 er der indført en ny metode til måling af bilers brændstofforbrug
ved EU-typegodkendelse
den såkaldte
Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure
(WLTP), som defineret i Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af 1. juni 2017.
Fra og med den 1. september 2018 skal alle nyregistrerede biler, der sælges i EU, have deres
forbrugstal målt efter den nye WLTP-metode (bortset fra restkøretøjer). For de lidt større varebiler
gælder dette fra og med den 1. september 2019.
Det foreslås, at bilers brændstofforbrug, som anvendes ved fastsættelsen af henholdsvis
brændstofforbrugsafgift og registreringsafgift, fremadrettet som udgangspunkt fastsættes som målt
efter WLTP-metoden korrigeret med en fast faktor på 1,21. For de biler, hvor der ikke er fastsat et
brændstofforbrug efter WLTP-metoden, vil NEDC-metoden fortsat skulle finde anvendelse. Disse
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven og registreringsafgiftsloven (Ny målemetode for visse bilers brændstofforbrug) samt resumé, fra skatteministeriet
5
biler vil dog blive udfaset i takt med, at der kommer nye biler på markedet, som er typegodkendt
efter den nye metode. For allerede indregistrerede biler, som er målt efter NEDC-metoden, foreslås
ingen ændringer.
Den nye WLTP-metode vurderes at give et mere retvisende billede af bilers faktiske
brændstofforbrug under normal kørsel end den hidtidige NEDC-metode, hvilket generelt vurderes
hensigtsmæssigt.
EU-Kommissionen skønner, at WLTP-målinger i gennemsnit giver et brændstofforbrug, der er ca.
21 pct. højere end målinger, hvor typegodkendelsen er baseret på NEDC-metoden, dog med stor
spredning. Det foreslås derfor, at brændstofforbrug fastsat efter WLTP-metoden korrigeres med en
fast faktor på 1,21, og på denne måde omregnes til NEDC-niveau. Derved fastholdes afgiftsniveauet
i gennemsnit på det nuværende niveau. Det forudsættes, at korrektionen med 1,21 foretages af den,
der opretter en bilmodel i Køretøjsregisteret, typisk bilimportøren eller en synsvirksomhed.
For den enkelte bilmodel kan overgangen til den nye målemetode dog betyde enten en stigning eller
et fald i afgiftsbelastningen. Dette skal ses i lyset af, at den nye målemetode er mere retvisende for
det faktiske forbrug. Den foreslåede ændring vil derfor medføre, at afgiftsbelastningen i højere grad
vil afspejle det faktiske forbrug og dermed også i højere grad følge miljøbelastning m.v. for de
konkrete køretøjer.
På sigt vil det ikke være hensigtsmæssigt at fortsætte med at anvende NEDC-metoden i det danske
afgiftssystem, da der ikke fremadrettet vil blive foretaget NEDC-målinger ved nye EU-
typegodkendelser. Satser mv. kan derfor på et senere tidspunkt tilpasses, så hele afgiftssystemet er
baseret på WLTP-metoden og den foreslåede korrektion med en fast faktor ikke længere vil være
nødvendig.
Det forventes, at der allerede i løbet af foråret 2018 vil blive markedsført biler, hvor
brændstofforbruget alene er målt WLTP-metoden. De foreslåede ændringer bør derfor gennemføres
hurtigst muligt for at undgå en utilsigtet stigning i registreringsafgift og brændstofforbrugsafgift for
disse biler alene som følge af den nye målemetode.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Fastholdes de gældende regler om fastsættelse af brændstofforbrug som afgiftsgrundlag, skønnes
det, at overgangen fra NEDC-metoden til WLTP-metoden vil indebære en utilsigtet forhøjelse af
registrerings- og brændstofforbrugsafgiften. I 2019 skønnes et umiddelbart merprovenu på ca. 1,5
mia. kr. stigende til ca. 5 mia. kr. i varig virkning. Efter tilbageløb og adfærd skønnes merprovenuet
at udgøre ca. 0,5 mia. kr. i 2019 stigende til ca. 1,5 mia. kr. i varig virkning. Med de foreslåede
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven og registreringsafgiftsloven (Ny målemetode for visse bilers brændstofforbrug) samt resumé, fra skatteministeriet
6
ændringer skønnes det, at dette merprovenu neutraliseres.
Det skal dog bemærkes, at der er stor spredning i forskellen mellem brændstofforbruget målt med
hhv. NEDC og WLTP-metoden. Med de foreslåede ændringer vil der derfor kunne findes konkrete
bilmodeller, for hvilke registrerings- og ejerafgiften vil stige ved overgangen til WLTP-metoden.
Dog vil der også med de foreslåede ændringer kunne findes bilmodeller, for hvilke registrerings- og
ejerafgiften falder.
Det forudsættes, at den foreslåede korrektion af bilers målte brændstofforbrug efter WLTP-metoden
med 1,21 foretages af den, der opretter den pågældende bilmodel i Køretøjsregisteret, typisk en
bilimportør eller en synsvirksomhed. Forslaget medfører derfor ikke administrative konsekvenser
for det offentlige.
For så vidt angår de foreslåede overgangsordninger vedrørende bilers brændstofforbrug, vil SKAT
skulle foretage manuel korrektion af det i Køretøjsregistreret registrerede brændstofforbrug og
manuel genberegning af den fastsatte registreringsafgift og brændstofforbrugsafgift. Der forventes
at være tale om ganske få biler. Endvidere vil der være behov tilretning af Køretøjsregisteret, da det
fremover vil skulle registreres, hvilken målemetode der er anvendt til fastsættelse af bilers
brændstofforbrug. Samlet forventes dette at medføre merudgifter for SKAT på ca. 0,5 mio. kr. i
2018.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslagets indhold vurderes ikke at have nævneværdige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslagets indhold vurderes ikke at have nogen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslagets indhold vurderes ikke at have nogen miljømæssige konsekvenser, idet afgiftsniveauet
foreslås fastholdt på det nuværende niveau.
7. Forholdet til EU-retten
Den hidtidige metode til måling af brændstofforbrug (NEDC) for køretøjer er defineret i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning nr. 715/2007 af 20. juni 2007 og Kommissionens forordning nr.
692/2008 af 18. juli 2008. Fra og med den 1. september 2017 er indfasningen af en ny målemetode
(WLTP), som defineret i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 715/2007 af 20. juni 2007
og Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af 1. juni 2017, påbegyndt.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven og registreringsafgiftsloven (Ny målemetode for visse bilers brændstofforbrug) samt resumé, fra skatteministeriet
1873297_0007.png
7
Den nye målemetode medfører, at de fleste biler får et højere målt brændstofforbrug end efter den
hidtidige målemetode, hvilket vil kunne medføre højere afgifter. Det forventes, at der allerede i
løbet af foråret 2018 vil blive markedsført biler, hvor brændstofforbruget alene er målt WLTP-
metoden. De foreslåede ændringer har til formål at fastholde et i gennemsnit uændret afgiftsniveau i
forbindelse med overgangen til WLTP-metoden.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 23. marts 2018 til den 20. april 2018 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, AutoBranchen Danmark, Autobranchens
Handels- og Industriforening i Danmark, AutoCamperRådet, Borger- og retssikkerhedschefen i
SKAT, Business Danmark, Campingbranchen, Campingrådet, Centralforeningen af Taxiforeninger
i Danmark, CEPOS, Cevea, DAKOFA, Danmarks Frie Autocampere, Danmarks Motor Union,
Dansk Aktionærforening, Dansk AutoGenbrug, Dansk Automat Brancheforening, Dansk Automo-
bil Sports Union, Dansk Automobilforhandler Forening, Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bilforhand-
ler Union, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Lokalsyn, Dansk Taxi Råd, Dansk
Told- og Skatteforbund, Danske Advokater, Danske Biludlejere, Danske Busvognmænd, Danske
Speditører, Danske Synsvirksomheder, DANVA, De Danske Bilimportører, Den Danske Bilbran-
che, Carta, DI, DI Transport, Eksportrådet, ERFAgruppen-Bilsyn, Erhvervsstyrelsen
Team Ef-
fektiv Regulering, FDL
Frie Danske Lastbilvognmænd, FDM, Finans Danmark, Finans og Lea-
sing, Finansforbundet, Foreningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen Danske Revisorer, For-
sikring og Pension, FSR - danske revisorer, Greenpeace Danmark, HORESTA, International
Transport Danmark, Justitia, KL, Kraka, Landsforeningen Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede,
Landsskatteretten, Mineralolie Brancheforeningen, Motorcykel Forhandler Foreningen, Motorcy-
kel Importør Foreningen, Motorhistorisk Samråd, Nationalt Center for Miljø og Energi, Partner-
skabet for brint og brændselsceller, Rejsearrangører i Danmark, Sammenslutningen af Karosseri-
byggere og Autooprettere i Danmark, Skatteankestyrelsen, SMVdanmark, SRF Skattefaglig For-
ening og VisitDenmark.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Ingen
Negative
konsekvenser/merudgifter
Det foreslåede forventes at
medføre, at provenuet fra
registrerings- og
brændstofforbrugsafgift
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven og registreringsafgiftsloven (Ny målemetode for visse bilers brændstofforbrug) samt resumé, fra skatteministeriet
1873297_0008.png
8
fastholdes på det nuværende
niveau. Herved neutraliseres
et utilsigtet merprovenu på
ca. 1,5 mia. kr. i 2019
stigende til ca. 5 mia. kr. i
varig virkning. Efter
tilbageløb og adfærd skønnes
dette merprovenu at ville
udgøre ca. 0,5 mia. kr. i 2019
stigende til ca. 1,5 mia. kr. i
varig virkning.
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Ingen
Manuel genberegning af
registrerings- og
brændstofforbrugsafgift samt
tilretning af
Køretøjsregisteret forventes
at medføre merudgifter for
SKAT på ca. 0,5 mio. kr. i
2018.
Ingen
Ingen nævneværdige
Ingen
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Det foreslås, at de danske regler om brændstofforbrugsafgift og
registreringsafgift tilpasses i forbindelse med indførelsen af en
ny, fælles målemetode for brændstofforbrug, som er defineret i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 715/2007 af 20.
juni 2007 og Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af 1.
juni 2017. Den nye målemetode medfører, at de fleste biler får
et højere målt brændstofforbrug med højere afgifter til følge.
Det er derfor nødvendigt at tilpasse afgiftsreglerne for at
fastholde det nuværende afgiftsniveau i gennemsnit.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven og registreringsafgiftsloven (Ny målemetode for visse bilers brændstofforbrug) samt resumé, fra skatteministeriet
1873297_0009.png
9
Er i strid med de fem
principper for
implementering af
erhvervsrettet EU-regulering
/Går videre end
minimumskrav i EU-
regulering (sæt X)
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
For visse person- og varebiler, der er registreret første gang den 1. juli 1997 eller senere, betales en
halvårlig brændstofforbrugsafgift. Det gælder for personbiler, der er indrettet til befordring af højst
9 personer, føreren medregnet, og for varebiler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg. Der
svares dog ikke afgift af biler, der registreres på grænsenummerplader eller prøvemærker. Til og
med den 31. december 2018 svares heller ikke afgift af biler, der alene anvender brændselsceller
som drivmiddel.
Brændstofforbrugsafgiften fastsættes ud fra bilens brændstofforbrug, så der betales højere afgift, jo
højere brændstofforbruget er. Bilens brændstofforbrug fastsættes efter Rådets direktiv 80/1268/EØF
af 16. december 1980 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om motordrevne
køretøjers brændstofforbrug eller Rådets forordning nr. 715/2007 af 20. juni 2007 om
typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra lette personbiler og lette
erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6), om adgang til reparations- og vedligeholdelsesinformationer
om køretøjer efter den såkaldte NEDC-metode (New
European Driving Cycle),
jf.
brændstofforbrugsafgiftslovens § 2.
Rådets forordning nr. 715/2007 af 20. juni 2007 er ændret ved Kommissionens forordning nr.
692/2008 af 18. juli 2008 om gennemførelse og ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 715/2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra
lette personbiler og lette erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6) og om adgang til reparations- og
vedligeholdelsesinformationer om køretøjer.
Der er fastsat yderligere gennemførelsesbestemmelser ved Kommissionens forordning nr.
1151/2017 af 1. juni 2017 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 715/2007 om typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner fra lette personbiler
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven og registreringsafgiftsloven (Ny målemetode for visse bilers brændstofforbrug) samt resumé, fra skatteministeriet
10
og lette erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6) og om adgang til reparations- og
vedligeholdelsesinformationer om køretøjer, om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2007/46/EF, Kommissionens forordning (EF) nr. 692/2008 og Kommissionens forordning (EU) nr.
1230/2012 og om ophævelse af Kommissionens forordning (EF) nr. 692/2008.
For biler, hvor der ikke er fastsat et brændstofforbrug efter NEDC-metoden, anvendes en række
forskellige omregningsmetoder afhængig af bilens type til at beregne et brændstofforbrug, jf.
brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2-10. Brændstofforbruget omregnes til kilometer pr. liter
og afrundes til én decimal.
Fra og med den 1. september 2017 er der indført en ny metode til måling af bilers brændstofforbrug
ved EU-typegodkendelse
den såkaldte
Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure
(WLTP), som defineret i Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af 1. juni 2017.
Fra og med den 1. september 2018 skal alle nyregistrerede biler, der sælges i EU, have deres
forbrugstal målt efter den nye WLTP-metode (bortset fra restkøretøjer). For de lidt større varebiler
gælder dette fra og med den 1. september 2019.
Det foreslås, at bilers brændstofforbrug, som anvendes ved fastsættelsen af
brændstofforbrugsafgiften, fremadrettet som udgangspunkt fastsættes som målt efter WLTP-
metoden korrigeret med en fast faktor på 1,21. For de biler, hvor der ikke er fastsat et
brændstofforbrug efter WLTP-metoden, vil NEDC-metoden fortsat skulle finde anvendelse. Disse
biler vil dog blive udfaset i takt med, at der kommer nye biler på markedet, som er typegodkendt
efter den nye metode.
For biler, hvor der hverken er fastsat et brændstofforbrug efter WLTP- eller NEDC-metoden, vil de
eksisterende regler om beregning af brændstofforbrug fortsat skulle finde anvendelse.
Brændstofforbrug vil desuden fortsat skulle omregnes til kilometer pr. liter og afrundes til én
decimal, uanset hvilken metode der anvendes til fastsættelsen i øvrigt.
WLTP-målinger giver i gennemsnit et brændstofforbrug, der er ca. 21 pct. højere end målinger,
hvor typegodkendelsen er baseret på NEDC-metoden, dog med stor spredning. Det foreslås derfor,
at brændstofforbrug fastsat efter WLTP-metoden korrigeres med en fast faktor på 1,21, og på denne
måde omregnes til NEDC-niveau. Dette skal sikre, at afgiftsniveauet i gennemsnit fastholdes på det
nuværende niveau. Korrektionen vil skulle ske før afrundingen til én decimal.
For den enkelte bilmodel kan overgangen til den nye målemetode dog betyde enten en stigning eller
et fald i afgiftsbelastningen. Dette skal ses i lyset af, at den nye målemetode er mere retvisende for
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven og registreringsafgiftsloven (Ny målemetode for visse bilers brændstofforbrug) samt resumé, fra skatteministeriet
11
det faktiske forbrug. Den foreslåede ændring vil derfor medføre, at afgiftsbelastningen fremadrettet
vil komme til i højere grad at afspejle det faktiske forbrug og dermed også i højere grad følge
miljøbelastning m.v. for de konkrete køretøjer.
Til nr. 2
For visse diesel- eller benzindrevne biler med en køreklar vægt på over 2.585 kg foreligger der ikke
en måling af brændstofforbrug efter den såkaldte NEDC-metode (New
European Driving Cycle),
jf.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 715/2007 af 20. juni 2007 og Kommissionens
forordning nr. 692/2008 af 18. juli 2008. For disse køretøjer er der i brændstofforbrugsafgiftslovens
§ 3, stk. 9, fastsat en beregningsmetode, hvor bilens brændstofforbrug beregnes på baggrund af
bilens vægt.
Det foreslås, at henvisningen til det EU-retlige regelgrundlag opdateres, så der henvises til både
NEDC-metoden og den nye WLTP-metode
den såkaldte
Worldwide harmonized Light vehicle
Test Procedure,
som defineret i Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af 1. juni 2017.
Det vil sige, at metoden med beregning af brændstofforbrug ud fra bilens vægt kun vil skulle
anvendes, hvis der hverken er fastsat et brændstofforbrug efter NEDC-metoden eller WLTP-
metoden. Der foreslås ingen ændringer af selve beregningsmetoden.
Til § 2
Til nr. 1
For personbiler gives fradrag eller tillæg i registreringsafgiften afhængig af bilens
brændstofforbrug, jf. registreringsafgiftslovens § 4, stk. 2 og 3. For benzindrevne personbiler udgør
tillægget i registreringsafgiften 6.000 kr. for hver kilometer, bilen tilbagelægger mindre end 20 km
pr. liter brændstof. Der gives tilsvarende et fradrag på 4.000 kr. for hver kilometer, bilen
tilbagelægger mere end 20 km pr. liter brændstof. For dieseldrevne personbiler gives tillæg og
fradrag med de samme satser som for benzindrevne biler, men grænsen mellem tillæg og fradrag er
på 22 km pr. liter brændstof.
Bilens brændstofforbrug fastsættes efter Rådets direktiv 80/1268/EØF af 16. december 1980 eller
Rådets forordning nr. 715/2007 af 20. juni 2007 efter den såkaldte NEDC-metode (New
European
Driving Cycle),
jf. registreringsafgiftslovens § 4, stk. 4. Rådets forordning nr. 715/2007 af 20. juni
2007 er ændret ved Kommissionens forordning nr. 692/2008 af 18. juli 2008, og der er fastsat
yderligere gennemførelsesbestemmelser ved Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af 1. juni
2017.
For biler, hvor der ikke er fastsat et brændstofforbrug efter NEDC-metoden, anvendes en række
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven og registreringsafgiftsloven (Ny målemetode for visse bilers brændstofforbrug) samt resumé, fra skatteministeriet
12
forskellige omregningsmetoder afhængig af bilens type til at beregne et brændstofforbrug, jf.
brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2-10. Brændstofforbruget omregnes til kilometer pr. liter
og afrundes til én decimal.
Fra og med den 1. september 2017 er der indført en ny metode til måling af bilers brændstofforbrug
ved EU-typegodkendelse
den såkaldte
Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure
(WLTP), som defineret i Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af 1. juni 2017.
Fra og med den 1. september 2018 skal alle nyregistrerede personbiler, der sælges i EU, have deres
forbrugstal målt efter den nye WLTP-metode (bortset fra restkøretøjer).
Det foreslås, at bilers brændstofforbrug, som anvendes ved fastsættelsen af registreringsafgiften,
fremadrettet som udgangspunkt fastsættes som et brændstofforbrug målt efter WLTP-metoden
korrigeret med en fast faktor på 1,21. For de biler, hvor der ikke er fastsat et brændstofforbrug efter
WLTP-metoden, vil NEDC-metoden fortsat skulle finde anvendelse. Disse biler vil dog blive
udfaset i takt med, at der kommer nye biler på markedet, som er typegodkendt efter den nye
metode.
For biler, hvor der hverken er fastsat et brændstofforbrug efter WLTP- eller NEDC-metoden, vil de
eksisterende regler om beregning af brændstofforbrug fortsat skulle finde anvendelse.
Brændstofforbrug vil desuden fortsat skulle omregnes til kilometer pr. liter og afrundes til én
decimal, uanset hvilken metode der anvendes til fastsættelsen heraf.
WLTP-målinger giver i gennemsnit et brændstofforbrug, der er ca. 21 pct. højere end målinger,
hvor typegodkendelsen er baseret på NEDC-metoden, dog med stor spredning. Det foreslås derfor,
at brændstofforbrug fastsat efter WLTP-metoden korrigeres med en fast faktor på 1,21, og på denne
måde omregnes til NEDC-niveau. Dette skal sikre, at afgiftsniveauet i gennemsnit fastholdes på det
nuværende niveau. Korrektionen vil skulle ske før afrundingen til én decimal.
For den enkelte bilmodel kan overgangen til den nye målemetode dog betyde enten en stigning eller
et fald i afgiftsbelastningen. Dette skal ses i lyset af, at den nye målemetode er mere retvisende for
det faktiske forbrug. Den foreslåede ændring vil derfor medføre, at afgiftsbelastningen fremadrettet
i højere grad vil afspejle det faktiske forbrug og dermed også i højere grad følge miljøbelastning
m.v. for de konkrete køretøjer.
Til nr. 2
For mindre varebiler gives fradrag eller tillæg i registreringsafgiften afhængig af bilens
brændstofforbrug, jf. registreringsafgiftslovens § 5, stk. 4 og 5. For benzindrevne varebiler udgør
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven og registreringsafgiftsloven (Ny målemetode for visse bilers brændstofforbrug) samt resumé, fra skatteministeriet
13
tillægget i registreringsafgiften 6.000 kr. for hver kilometer, bilen tilbagelægger mindre end 20 km
pr. liter brændstof. Der gives tilsvarende et fradrag på 4.000 kr. for hver kilometer, bilen
tilbagelægger mere end 20 km pr. liter brændstof. For dieseldrevne varebiler gives tillæg og fradrag
med de samme satser som for benzindrevne biler, men grænsen mellem tillæg og fradrag er på 22
km pr. liter brændstof.
Bilens brændstofforbrug fastsættes efter Rådets direktiv 80/1268/EØF af 16. december 1980 eller
Rådets forordning nr. 715/2007 af 20. juni 2007 efter den såkaldte NEDC-metode (New
European
Driving Cycle),
jf. registreringsafgiftslovens § 5, stk. 6. Rådets forordning nr. 715/2007 af 20. juni
2007 er ændret ved Kommissionens forordning nr. 692/2008 af 18. juli 2008, og der er fastsat
yderligere gennemførelsesbestemmelser ved Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af 1. juni
2017.
For biler, hvor der ikke er fastsat et brændstofforbrug efter NEDC-metoden, anvendes en række
forskellige omregningsmetoder afhængig af bilens type til at beregne et brændstofforbrug, jf.
brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2-10. Brændstofforbruget omregnes til kilometer pr. liter
og afrundes til én decimal.
Fra og med den 1. september 2017 er der indført en ny metode til måling af bilers brændstofforbrug
ved EU-typegodkendelse
den såkaldte
Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure
(WLTP), som defineret i Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af 1. juni 2017.
Fra og med den 1. september 2018 skal alle nyregistrerede mindre varebiler, der sælges i EU, have
deres forbrugstal målt efter den nye WLTP-metode. For de lidt større varebiler gælder dette fra og
med den 1. september 2019.
Det foreslås, at varebilers brændstofforbrug, som anvendes ved fastsættelsen af
registreringsafgiften, fremadrettet som udgangspunkt fastsættes som et brændstofforbrug målt efter
WLTP-metoden korrigeret med en fast faktor på 1,21. For de varebiler, hvor der ikke er fastsat et
brændstofforbrug efter WLTP-metoden, vil NEDC-metoden fortsat skulle finde anvendelse. Disse
biler vil dog blive udfaset i takt med, at der kommer nye varebiler på markedet, som er
typegodkendt efter den nye metode.
For varebiler, hvor der hverken er fastsat et brændstofforbrug efter WLTP- eller NEDC-metoden,
vil de eksisterende regler om beregning af brændstofforbrug fortsat skulle finde anvendelse.
Brændstofforbrug vil desuden fortsat skulle omregnes til kilometer pr. liter og afrundes til én
decimal, uanset hvilken metode der anvendes til fastsættelsen heraf.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven og registreringsafgiftsloven (Ny målemetode for visse bilers brændstofforbrug) samt resumé, fra skatteministeriet
14
WLTP-målinger giver i gennemsnit et brændstofforbrug, der er ca. 21 pct. højere end målinger,
hvor typegodkendelsen er baseret på NEDC-metoden, dog med stor spredning. Det foreslås derfor,
at brændstofforbrug fastsat efter WLTP-metoden korrigeres med en fast faktor på 1,21. Dette skal
sikre, at afgiftsniveauet i gennemsnit fastholdes på det nuværende niveau. Korrektionen vil skulle
ske før afrundingen til én decimal.
For den enkelte bilmodel kan overgangen til den nye målemetode dog betyde enten en stigning eller
et fald i afgiftsbelastningen. Dette skal ses i lyset af, at den nye målemetode er mere retvisende for
det faktiske forbrug. Den foreslåede ændring vil derfor medføre, at afgiftsbelastningen fremadrettet
vil komme til i højere grad at afspejle det faktiske forbrug og dermed også i højere grad følge
miljøbelastning m.v. for de konkrete køretøjer.
Til § 3
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. juli 2018. Ikrafttrædelsestidspunktet er i
overensstemmelse med regeringens målsætning om, at ny lovgivning, der har virkning for
erhvervslivet, skal træde i kraft enten den 1. januar eller den 1. juli.
Det foreslås i
stk. 2,
at for biler, hvis brændstofforbrug er fastsat efter WLTP-metoden, som
defineret i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 715/2007 af 20. juni 2007 og
Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af 1. juni 2017, og som er registreret i Køretøjsregisteret
første gang senest den 30. juni 2018, fastsættes brændstofforbrugsafgiften efter anmodning fra og
med bilens første afgiftsperiode efter metoden angivet i brændstofforbrugsafgiftslovens § 2, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1. Hvis dette medfører en forhøjelse af afgiftssatsen, fastholdes den hidtil
gældende sats dog. Et eventuelt allerede opkrævet forskelsbeløb tilbagebetales til den, der den 1.
juli 2018 er registreret som ejer af bilen i Køretøjsregisteret.
Det er ikke muligt for SKAT at udsøge de omfattede biler ud fra registreringer i Køretøjsregisteret
eller på anden måde, og det er derfor nødvendigt, at den fornyede fastsættelse af afgifter sker efter
anmodning fra ejeren af køretøjet, en forhandler, el. lign.
Efter metoden angivet i lovforslagets § 1, nr. 1, korrigeres det målte brændstofforbrug med en fast
faktor på 1,21, som skal kompensere for, at det målte brændstofforbrug efter den nye WLTP-
metode i gennemsnit er ca. 21 pct. højere end efter den hidtidige metode (NEDC).
Det foreslåede har til formål at sikre, at i øvrigt identiske biler, hvis brændstofforbrug begge er målt
efter WLTP-metoden, men som er indregistreret henholdsvis før og efter lovens ikrafttræden,
sidestilles i forhold til den løbende brændstofforbrugsafgift fremadrettet.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven og registreringsafgiftsloven (Ny målemetode for visse bilers brændstofforbrug) samt resumé, fra skatteministeriet
15
Det foreslås i
stk. 3,
at registreringsafgiften for person- og varebiler, hvis brændstofforbrug er
fastsat efter WLTP-metoden, som defineret i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
715/2007 af 20. juni 2007 og Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af 1. juni 2017, og som er
registreret i Køretøjsregisteret første gang senest den 30. juni 2018, efter anmodning fastsættes på
ny efter registreringsafgiftslovens almindelige regler men med et brændstofforbrug fastsat efter
metoden i registreringsafgiftslovens § 4, stk. 4 og § 5, stk. 6, jf. lovforslagets § 2, nr. 1 og 2. Hvis
dette medfører en forhøjelse af registreringsafgiften, fastholdes den oprindeligt fastsatte afgift dog.
Det er ikke muligt for SKAT at udsøge de omfattede biler ud fra registreringer i Køretøjsregisteret
eller på anden måde, og det er derfor nødvendigt, at den fornyede fastsættelse af afgifter sker efter
anmodning fra ejeren af køretøjet, en forhandler, el. lign.
Det foreslåede har til formål at sikre, at i øvrigt identiske biler, hvis brændstofforbrug er begge målt
efter WLTP-metoden, men som er indregistreret henholdsvis før og efter lovens ikrafttræden,
sidestilles i forhold til fastsættelsen af registreringsafgift.
Det foreslås, at bilens afgiftspligtige værdi ved første registrering i Køretøjsregisteret anvendes ved
den fornyede fastsættelse af registreringsafgiften, og at der bortses fra eventuelle efterfølgende
værdiændringer. Der skal således ikke tages højde for bilens alder m.v. på det tidspunkt, hvor
fastsættelsen af registreringsafgiften på ny foretages. Det forventes, at der vil være tale om ganske
få biler, hvor fastsættelse af registreringsafgiften på ny vil være relevant.
Det foreslås, at den, der skal svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler, har krav
på tilbagebetaling af eventuelt for meget betalt registreringsafgift. For eksempelvis biler, som er
købt hos og indregistreret af en bilforhandler, er det bilforhandleren, der svarer afgift efter
registreringsafgiftslovens almindelige regler.
Krav om tilbagebetaling af registreringsafgift kan af en køber af et køretøj, som ikke selv har
forestået registreringen af køretøjet, alene rettes imod den, der skal svare afgift efter
registreringsafgiftslovens almindelige regler, dvs. i praksis oftest en bilforhandler el. lign. Der vil
ikke i dette tilfælde kunne rettes krav om tilbagebetaling mod SKAT.
Det foreslås i
stk. 4,
at tilbagebetalingskrav som følge af reglerne i stk. 2 og 3 forfalder fire
kalendermåneder efter, at anmodningen om fornyet fastsættelse af henholdsvis
brændstofforbrugsafgift eller registreringsafgift er modtaget hos SKAT. Tilbagebetalingskrav
forfalder dog tidligst den 30. november 2018.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven og registreringsafgiftsloven (Ny målemetode for visse bilers brændstofforbrug) samt resumé, fra skatteministeriet
16
Beløbet forrentes fra forfaldsdagen efter reglerne i rentelovens § 5, stk. 1, dvs. til en årlig rente, der
svarer til den fastsatte referencesats med et tillæg på 8 procentpoint. Der kan dog tidligst ske
forrentning fra det tidspunkt, hvor kravet kan opgøres endeligt. Referencesatsen er, jf. rentelovens §
5, stk. 1, den officielle udlånsrente, som Nationalbanken har fastsat henholdsvis pr. den 1. januar og
den 1. juli det pågældende år.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven og registreringsafgiftsloven (Ny målemetode for visse bilers brændstofforbrug) samt resumé, fra skatteministeriet
17
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
(NB: Dog skal gældende lov fsva. love, der ophæves, ikke gengives her)
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I brændstofforbrugsafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1031 af 23. august
2017, som ændret ved § 2 i lov nr. 687 af 8.
juni 2017, § 2 i lov nr. 1195 af 14. november
2017 og § 3 i lov nr. 1431 af 11. december
2017, foretages følgende ændringer:
1.
§ 2
affattes således:
Ȥ
2.
For biler, hvis brændstofforbrug er
fastsat efter ”Worldwide
harmonized Light
vehicles Test Procedure”
(WLTP) som
defineret i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 715/2007 af 20. juni 2007 og
Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af
1. juni 2017, omregnes brændstofforbruget
til kilometer pr. liter, ganges med en fast
faktor på 1,21 og afrundes til én decimal. For
biler, hvis brændstofforbrug ikke er fastsat
efter 1. pkt., og hvis brændstofforbrug er
fastsat efter ”New European Driving Cycle”
(NEDC) som defineret i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning nr.
715/2007 af 20. juni 2007 og
Kommissionens forordning nr. 692/2008 af
18. juli 2008, omregnes brændstofforbruget
til kilometer pr. liter og afrundes til én
§ 2.
Bilens brændstofforbrug efter Rådets
direktiv 80/1268/EØF af 16. december 1980
om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om
motordrevne køretøjers brændstofforbrug
eller Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 715/2007 af 20. juni 2007 om
typegodkendelse af motorkøretøjer med
hensyn til emissioner fra lette personbiler og
lette erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6),
om afgang til reparations- og
vedligeholdelsesinformationer om køretøjer
omregnes til kilometer pr. liter og afrundes
med én decimal.
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven og registreringsafgiftsloven (Ny målemetode for visse bilers brændstofforbrug) samt resumé, fra skatteministeriet
18
decimal.«
§ 3.
Stk. 1-8.
Stk. 9.
For diesel- og benzindrevne biler med
en køreklar vægt på over 2.585 kg, hvor der
ikke foreligger oplysning om et
brændstofforbrug i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
715/2007 af 20. juni 2007 om
typegodkendelse af motorkøretøjer med
hensyn til emissioner fra lette personbiler og
lette erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6),
om adgang til reparations- og
vedligeholdelsesinformationer om køretøjer,
fastsættes brændstofforbruget som summen
af et fast element og et variabelt element, der
beregnes som 0,2 pvt. Af den del af bilens
køreklare vægt i kilogram, der overstiger
2.585 kg. …
2.
I
§ 3, stk. 9, 1. pkt.,
indsættes efter
»vedligeholdelsesinformationer om
køretøjer«: », og Kommissionens forordning
nr. 692/2008 af 18. juli 2008 eller
Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af
1. juni 2017«.
§2
I
registreringsafgiftsloven,
jf.
lovbekendtgørelse nr. 1062 af 7. september
2017, som ændret ved § 1 i lov nr. 687 af 8.
juni 2017, § 1 i lov nr. 1195 af 14. november
2017 og § 2 i lov nr. 1431 af 11. december
2017, foretages følgende ændringer:
§ 4.
Stk. 1-3.
Stk. 4.
Brændstofforbruget efter stk. 2 og 3
opgøres for benzindrevne og dieseldrevne
personbiler som bilens brændstofforbrug
efter Rådets direktiv 80/1268/EØF af 16.
december 1980 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om
motordrevne køretøjers brændstofforbrug
eller Europa-Parlamentets og Rådets
1.
§ 4, stk. 4,
affattes således:
»Stk.
4.
Brændstofforbruget efter stk. 2 og 3
opgøres for benzindrevne og dieseldrevne
personbiler som bilens brændstofforbrug
fastsat efter ”Worldwide
harmonized Light
vehicles Test Procedure”
(WLTP) som
defineret i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 715/2007 af 20. juni 2007 og
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven og registreringsafgiftsloven (Ny målemetode for visse bilers brændstofforbrug) samt resumé, fra skatteministeriet
19
forordning nr. 715/2007 af 20. juni 2007 om
typegodkendelse af motorkøretøjer med
hensyn til emissioner fra lette personbiler og
lette erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6),
om adgang til reparations- og
vedligeholdelsesinformationer om køretøjer.
Brændstofforbruget omregnes til kilometer
pr. liter og afrundes med én decimal. For
personbiler, for hvilke der ikke opgøres et
brændstofforbrug som angivet i 1. pkt.,
omregnes bilens energiforbrug til et forbrug
af benzin eller diesel som angivet i
brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2-
10. Det beregnede brændstofforbrug
omregnes til kilometer pr. liter og afrundes
med én decimal.
Stk. 5-12.
Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af
1. juni 2017, omregnet til kilometer pr. liter,
ganget med en fast faktor på 1,21 og afrundet
til én decimal. For personbiler, hvis
brændstofforbrug ikke er fastsat efter 1. pkt.,
opgøres brændstofforbruget efter stk. 2 og 3
for benzindrevne og dieseldrevne biler som
bilens brændstofforbrug fastsat efter ”New
European Driving Cycle” (NEDC) som
defineret i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 715/2007 af 20. juni 2007 og
Kommissionens forordning nr. 692/2008 af
18. juli 2008, omregnet til kilometer pr. liter
og afrundet til én decimal. For personbiler,
for hvilke der ikke opgøres et
brændstofforbrug som angivet i 1. og 2. pkt.,
omregnes bilens energiforbrug til forbrug af
benzin eller diesel som angivet i
brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2-
10. Det beregnede brændstofforbrug
omregnes til kilometer pr. liter og afrundes
til én decimal.«
§ 5.
Stk. 1-5.
Stk. 6.
For benzindrevne og dieseldrevne
varebiler gives et tillæg i
registreringsafgiften efter stk. 1, der opgøres
på baggrund af varebilens energieffektivitet.
Tillægget for benzindrevne varebiler udgør
1.000 kr. for hver kilometer, som varebilen
tilbagelægger mindre end 16 km pr. liter
brændstof. Tillægget for dieseldrevne
varebiler udgør 1.000 kr. for hver kilometer,
som bilen tilbagelægger mindre end 18 km
pr. liter brændstof. For øvrige varebiler
fastsættes tillægget som for benzindrevne
varebiler, hvis det beregnede
2.
§ 5, stk. 6,
affattes således:
»Stk.
6.
Brændstofforbruget efter stk. 4 og 5
opgøres for benzindrevne og dieseldrevne
varebiler som bilens brændstofforbrug fastsat
efter ”Worldwide
harmonized Light vehicles
Test Procedure”
(WLTP) som defineret i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning
nr. 715/2007 af 20. juni 2007 og
Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af
1. juni 2017, omregnet til kilometer pr. liter,
ganget med en fast faktor på 1,21 og afrundet
til én decimal. For varebiler, hvis
brændstofforbrug ikke er fastsat efter 1. pkt.,
opgøres brændstofforbruget efter stk. 2 og 3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven og registreringsafgiftsloven (Ny målemetode for visse bilers brændstofforbrug) samt resumé, fra skatteministeriet
20
brændstofforbrug, jf. stk. 6, 3. og 4. pkt.,
opgøres i liter benzin pr. kilometer, eller som
for dieseldrevne varebiler, hvis det
beregnede brændstofforbrug, jf. stk. 6, 3. og
4. pkt., opgøres i liter diesel pr. kilometer.
Stk. 7-14.
for benzindrevne og dieseldrevne biler som
bilens brændstofforbrug fastsat efter ”New
European Driving Cycle” (NEDC) som
defineret i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 715/2007 af 20. juni 2007 og
Kommissionens forordning nr. 692/2008 af
18. juli 2008, omregnet til kilometer pr. liter
og afrundet til én decimal. For varebiler, for
hvilke der ikke opgøres et brændstofforbrug
som angivet i 1. og 2. pkt., omregnes bilens
energiforbrug til forbrug af benzin eller
diesel som angivet i
brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 2-
10. Det beregnede brændstofforbrug
omregnes til kilometer pr. liter og afrundes
til én decimal.«
§3
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
Stk. 2.
For biler, for hvilke
brændstofforbruget er fastsat efter
”Worldwide
harmonized Light vehicles Test
Procedure”
(WLTP) som defineret i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning nr.
715/2007 af 20. juni 2007 og
Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af
1. juni 2017, og som er registreret i
Køretøjsregisteret første gang senest den 30.
juni 2018, fastsættes
brændstofforbrugsafgiften efter anmodning
fra og med bilens første afgiftsperiode efter
metoden angivet i lovens § 1, nr. 1,
medmindre dette medfører en højere
afgiftssats end den hidtidige metode. Et
eventuelt allerede opkrævet forskelsbeløb
tilbagebetales til den, der er registreret som
ejer af bilen i Køretøjsregisteret den 1. juli
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven og registreringsafgiftsloven (Ny målemetode for visse bilers brændstofforbrug) samt resumé, fra skatteministeriet
21
2018.
Stk. 3.
For person- og varebiler, for hvilke
brændstofforbruget er fastsat efter
”Worldwide
harmonized Light vehicles Test
Procedure”
(WLTP) som defineret i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning nr.
715/2007 af 20. juni 2007 og
Kommissionens forordning nr. 1151/2017 af
1. juni 2017, og som er registreret i
Køretøjsregisteret første gang senest den 30.
juni 2018, fastsættes registreringsafgiften
efter anmodning på ny på baggrund af et
brændstofforbrug fastsat efter metoden
angivet i lovens § 2, nr. 1 og 2, medmindre
dette medfører en højere afgift end den
hidtidige metode. Ved den fornyede
beregning og fastsættelse af
registreringsafgift anvendes bilens
afgiftspligtige værdi ved første registrering i
Køretøjsregisteret, og der bortses fra
eventuelle efterfølgende værdiændringer.
Den, der skal svare afgift efter
registreringsafgiftslovens almindelige regler,
har krav på tilbagebetaling af eventuelt for
meget betalt registreringsafgift. Efter lovens
ikrafttræden tilbagebetaler told- og
skatteforvaltningen forskelsbeløbet til den,
der skal svare afgift efter
registreringsafgiftslovens almindelige regler.
Krav om tilbagebetaling af registreringsafgift
kan af en køber af et køretøj, som ikke selv
har forestået registreringen af køretøjet, alene
rettes imod den, der skal svare afgift efter
registreringsafgiftslovens almindelige regler.
Stk. 4.
Tilbagebetalingskrav efter stk. 2 og
3 forfalder fire kalendermåneder efter, at
anmodning om fornyet fastsættelse af
brændstofforbrugsafgift eller
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 161: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af brændstofforbrugsafgiftsloven og registreringsafgiftsloven (Ny målemetode for visse bilers brændstofforbrug) samt resumé, fra skatteministeriet
22
registreringsafgift er modtaget hos told- og
skatteforvaltningen, dog tidligst den 30.
november 2018, og forrentes fra
forfaldsdagen efter reglerne i rentelovens §
5, stk. 1, medmindre kravet ikke kan opgøres
endeligt på dette tidspunkt.