Notat
6. marts 2018
J.nr. 2017 - 2499
Kontor:
Moms, afgifter og told
Foreløbigt grund- og nærhedsnotat om forslag til Rå-
dets direktiv om ændring af direktiv 2006/112/EF for så
vidt angår satser for merværdiafgiften, KOM(2018) 20
1. Resumé
Kommissionen har den 18. januar 2018 fremsat forslag KOM (2018) 20 til Rådets direktiv om ændring
af momssystemdirektivet (direktiv 2006/112/EF) for så vidt angår satser for merværdiafgiften.
Kommissionen besluttede i 2012, med Rådets og Europa-Parlamentets godkendelse, at forlade målet om et
momssystem, hvor der skal betales moms efter reglerne i det land, som det sælgende firma befinder sig i,
(også kaldet oprindelseslandsprincippet) og i stedet arbejde for et system med anvendelse af forbrugslands-
princippet
1
. Forbrugslandsprincippet betyder, at der skal der betales moms i det EU-land, hvor forbrugeren
bor og efter dette lands sats. Kommissionen vurderer, at et momssystem baseret på forbrugslandsprincippet
medfører, at der er mindre behov for ensartede satser i de forskellige EU-lande for at forhindre forvridninger
i samhandelen, idet forbrugslandsprincippet medfører momsbetaling i forbrugslandene, og virksomheder der-
for ikke har fordel af at etablere sig i EU-lande med lave momssatser.
I det nuværende momssystem skal EU-landene fastsætte en normalsats for moms på minimum 15 pct.
EU-landene har derudover mulighed for at anvende en eller to nedsatte satser på levering af nærmere be-
stemte varer og ydelser. Forslaget giver EU-landene mulighed for at anvende to reducerede momssatser på 5
pct. eller derover. Desuden har EU-landene mulighed for yderligere at anvende én superreduceret sats på
mellem 0 og 5 pct., samt 0-sats
2
. Foruden de reducerede satser samt 0-sats skal EU-landene fortsat have
en normalsats på minimum 15 pct.
3
De reducerede satser samt 0-sats kan, i modsætning til de nugældende regler, anvendes på alle varer og
ydelser med undtagelse af de i momssystemdirektivet eksplicit oplistede varer og ydelser, jf. bilag 1, tabel 2.
Anvendelse af reducerede satser samt 0-sats er dog begrænset af, at momssatserne i de enkelte EU-lande
minimum skal have et vægtet gennemsnit på 12 pct.
Regeringen er generelt kritisk over for anvendelse af reducerede satser samt 0-satser, herunder over for at
give andre EU-lande større mulighed for at anvende reducerede satser samt 0-sats. Dette skyldes bl.a., at
reducerede satser medfører flere administrative byrder for virksomheder og myndigheder, medfører risiko for
øget fysisk grænsehandel, samt at reducerede satser ikke er et effektivt middel til at tilgodese forbrugere med.
1
2
3
Initialer:
ADP & KER
Forbrugslandsprincippet anvendes allerede i dag i forbindelse med forbrugeres grænseoverskridende internethandel.
0-sats betyder, at varen eller tjenesteydelsen ikke tillægges salgsmoms ved salg, men at sælger har fradrag for købsmomsen.
Direktivforslaget KOM (2017)783, der forventes vedtaget senere i år, medfører, at EU-landene fortsat skal have en nor-
malsats som hidtil på 15 pct.