Skatteudvalget 2017-18
SAU Alm.del Bilag 114
Offentligt
1850051_0001.png
Notat
J.nr. 17-1916084
Inddrivelse
Offentlige restancer
status pr. september 2017
samt
særlig orientering om aktiviteter til genopretning af
inddrivelsen
Kvartalsredegørelsen for tredje kvartal 2017 indeholder den faste rapportering om de of-
fentlige restancer, som de fremgår af SKATs restancestatistik pr. september 2017. I denne
redegørelse opgøres værdien af de
samlede restancer
efter den nye kursværdi. Da værdian-
sættelsesmodellen stadig undergår justeringer, opgøres der på nuværende tidspunkt kun
kursværdien af de offentlige restancer på
aggregeret niveau.
Derfor er restancerne i de van-
lige opdelinger på fordringstyper opgjort efter den hidtidige mere grovmaskede opdeling i
inddrivelige og ikke-inddrivelige restancer.
Herudover indeholder redegørelsen en særlig orientering om status på aktiviteterne på
inddrivelsesområdet.
1. Aktiviteter på inddrivelsesområdet
Suspenderingen af al automatisk inddrivelse og beslutningen om at nedlukke de fejlslagne
it-systemer EFI/DMI medførte i efteråret 2015 et behov for hurtigt at etablere et organi-
satorisk set-up, som kunne håndtere manuel inddrivelse, oprydning i datagrundlaget, ud-
vikling af en ny inddrivelsesorganisation, et nyt it-system samt forenkling af lovgivningen.
Varetagelsen af disse opgaver har frem til udgangen af 2017 været fordelt mellem Imple-
menteringscenter for inddrivelse (ICI), som bl.a. har ansvaret for udvikling af en ny orga-
nisation, ny it-understøttelse og lovændringer, og SKATs midlertidige inddrivelse (SMI),
som er placeret i SKAT, og som varetager driftssiden af inddrivelsen og oprydningsaktivi-
teterne.
Som en del af omorganiseringen af skatteforvaltningen oprettes den specialiserede Gælds-
styrelse i 2018, der fremover skal stå for al inddrivelse af borgere og virksomheders re-
stancer til det offentlige, som tidligere blev udført af SKAT. ICI, der bl.a. forestår udvik-
lingen af det nye inddrivelsessystem og store dele af den datamæssige oprydning efter
EFI/DMI, overføres i 2018 som led i omorganiseringen fra Skatteministeriets departe-
ment til den nye Udviklings- og Forenklingsstyrelse.
Det nye inddrivelsessystem
Som led i genopretningen af inddrivelsesindsatsen er et nyt it-system til inddrivelse af of-
fentlige restancer under udvikling. I udviklingen af det nye inddrivelsessystem er der lagt
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 114: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. september 2017
vægt på muligheden for en hurtig ibrugtagning af systemet. Bl.a. derfor udvikles it-syste-
met som en række selvstændige dele (releases), som løbende tages i brug. Udviklingen af
det nye inddrivelsessystem forløber som planlagt, og den første del, Release 1, af den nye
inddrivelsesløsning blev idriftsat i maj 2017.
Release 2 af det nye inddrivelsessystem blev idriftsat i december 2017. Dermed blev der
tilføjet en række nye funktionaliteter til det nye inddrivelsessystem samtidig med, at nogle
funktionaliteter fra Release 1 blev yderligere systemunderstøttet.
Danmarks Radio (DR) blev i maj 2017 som den første fordringshaver delvis tilkoblet det
nye inddrivelsessystem. Med idriftsættelse af Release 2 kan de sidste testforløb for DR
gennemføres, hvorefter DR som den første fordringshaver vil være fuldt opkoblet til det
nye inddrivelsessystem og vil fra januar oversende ca. 35.000 fordringer om måneden.
Arbejdet med at tilslutte de øvrige fordringshavere forløber parallelt med systemudviklin-
gen. Som led heri arbejdes der løbende med at klargøre fordringshavere til opkobling til
det nye system. Fordringshavere tilsluttes trinvist efter en plan, der pt. rækker ind i 1.
halvår 2019, og der pågår allerede nu dialog med langt de fleste fordringshavere, herunder
kommunerne, om processen.
Udviklingen af næste del af systemet, Release 3, blev igangsat i november 2017 under
rammeaftale med CGI, NetCompany og Visma som leverandører. Release 3 ventes efter
planen idriftsat i 3. kvartal 2018 og vil bl.a. omfatte funktionalitet til modregning og hånd-
tering af CVR-skyldnere (virksomhedsrestancer) samt flerhæftelsesforhold. Det forventes,
at det nye inddrivelsessystem er fuldt funktionsdygtigt i løbet af 2019, hvor alle fordrings-
havere forventeligt er tilsluttede, og alle konverteringsparate fordringer er konverterede.
Driftsopgaver
SKATs inddrivelse er fortsat præget af suspenderingen af den automatiserede inddrivelse
i EFI og DMI i september 2015. Hovedparten af driftsopgaverne omfatter dataopryd-
ningsopgaver, håndtering af frivillige indbetalinger, modregning i tilgodehavender, som
skyldneren har hos det offentlige, samt initiativer over for virksomhedsrestancer, hvor ri-
sikoen for tab vurderes høj. SKAT prioriterer også nye krav, der sendes til inddrivelse i
SKAT, og i øvrigt udvalgte restancer baseret på væsentlighed og risiko, i det omfang der
er ressourcer til rådighed. Det drejer sig bl.a. om privatretlige underholdsbidrag og de til-
bageværende fortrinsberettigede kommunale krav.
Af særligt aktuelle driftsområder kan nævnes:
Rekruttering til det første driftscenter i Gældsstyrelsen
Oprettelsen af inddrivelsesområdet som en selvstændig styrelse er i fuld gang. Gældssty-
relsen forventes på sigt bemandet med ca. 1.500 årsværk. Der arbejdes henimod at rekrut-
tere så mange medarbejdere så hurtigt som muligt, men under hensyntagen til, at organi-
sationen skal kunne absorbere de mange nye medarbejdere. Underdirektører, ledere og
2
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 114: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. september 2017
medarbejdere til opbygning af stabsfunktioner i Middelfart og de seks første driftsenheder
i Ringkøbing starter således i 1. kvartal 2018.
2. Måltal på finansloven - Inddrivelsesprocent
På finansloven fremgår måltal om inddrivelsesprocent for restanceinddrivelsesopgaven.
Måltallet for 2017 udgør 110 pct. for øvrige restancer beregnet som et simpelt gennem-
snit for årets måneder. Måltallet omfatter inddrivelige restancer fra andre fordringshavere
end SKAT.
Inddrivelsesprocenten for januar til september er beregnet til 32,35 pct. Måltallet for 2017
forventes som anført i finansloven for 2017 ikke realiseret.
Som led i hele genopbygningen af inddrivelsesområdet udarbejdes der relevante mål for
den nye Gældsstyrelse. Målene vil blive opdateret i løbet af 2018 i takt med, at etablerin-
gen af Gældsstyrelsen skrider frem.
3. Samlede offentlige restancer
SKAT deler restancerne op i aktuelt inddrivelig og aktuelt ikke-inddrivelig. Det vil altid
være et øjebliksbillede. De aktuelt ikke-inddrivelige restancer er hovedsageligt restancer,
hvor skyldnerne på nuværende tidspunkt ikke har mulighed for at afdrage, fx på grund af
konkursbehandling eller manglende betalingsevne. De aktuelt ikke-inddrivelige restancer
er dog ikke restancer, SKAT har opgivet eller afskrevet.
De samlede offentlige restancer er ved udgangen af september 2017 opgjort til ca. 106
mia. kr.,
jf. tabel 1.
De reelt inddrivelige restancer er dog markant lavere. Det vurderes, at
ca. 1/3 af de samlede restancer er aktuelt inddrivelige, når der tages højde for skyldnernes
betalingsevne mv. De reelt inddrivelige restancer er ifølge SKATs restancestatistik vurde-
ret til at udgøre ca. 33,4 mia. kr.,
jf. tabel
2 (afsnit 4).
Den nye kursværdimodel beregner de samlede offentlige restancer pr. september 2017 til
en værdi på ca. 20,2 mia. kr. Det skyldes først og fremmest, at størstedelen af restancerne
ikke kan inddrives, fordi flere borgere og virksomheder ikke er i stand til at betale. Det er
i den forbindelse vigtigt at sondre mellem opgørelserne og metoderne for henholdsvis
inddrivelige/ikke-inddrivelige restancer og den nye mere avancerede kursværdiansættelse.
Opgørelserne er ikke sammenlignelige, og den hidtidige mere grovmaskede metode, hvor
restancerne er blevet opdelt i kategorierne
”inddrivelig” og ”ikke-inddrivelig”,
afspejler
ikke de offentlige restancers reelle værdi. Kursværdimodellens parametre er fortsat under
konsolidering med henblik på at sikre, at modellen beregner værdien af de offentlige re-
stancer så retvisende som muligt. Kursværdien vil herudover generelt variere som følge af
modellens grundopbygning, der bl.a. tager højde for den enkelte fordrings alder. Da for-
dringsmassen bliver ældre ved hver opgørelse, vil dette være afspejlet i kursværdien.
3
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 114: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. september 2017
1850051_0004.png
Tabel 1. Samlede offentlige restancer
Mio. kr. (PL-2017)
Skatte- og afgiftsrestancer
Kommunale restancer
Statslige restancer inkl. underholdsbidrag
Andre offentlige restancer
Samlede offentlige restancer
dec-16*
66.868
3.959
26.069
2.580
99.476
mar-17
67.909
3.971
26.547
2.671
101.098
jun-17
69.988
4.007
27.593
2.694
104.282
sep-17**
70.490
4.088
28.383
2.837
105.798
Kursværdi
sep-17
11.072
1.239
6.323
1.601
20.235
Anm.: Beløbene i tabellen vises i afrundede mio. kr., hvilket kan medføre sammentællingsdifferencer. For så vidt angår restancer for tidli-
gere år henvises til tidligere fremsendte redegørelser. Det bemærkes, at restanceopgørelser for før 2013 er opgjort efter en anden opgørel-
sesmetode og ikke direkte kan sammenlignes med opgørelserne fra 2013 og senere.
*Restancerne er opgjort i PL-2017, og restancetallene vedr. december 2016 i denne og efterfølgende tabeller er således ikke sammenligne-
lige med tallene i kvartalsrapporten for december 2016, som blev opgjort i PL-2016.
**Opgørelsen indeholder ikke de licensrestancer, der indtil videre ligger i det nye inddrivelsessystem. Pr. september 2017 udgjorde licens-
restancerne i det nye inddrivelsessystem 1,4 mio. kr.
Restancerne ultimo september er steget med ca. 6,3 mia. kr. (2017-priser) siden december
2016. Stigningen er fordelt bredt over de forskellige restancearter,
jf. tabel 3-6,
men kan
især henføres til stigning i skatte- og afgiftsrestancer samt inddrivelsesrenter, der tegner
sig for stigninger på henholdsvis 3,6 mia. kr. og 2,3 mia. kr.
Der er i tidligere redegørelser orienteret om, at situationen på inddrivelsesområdet bety-
der, at inddrivelsesprovenuet har været reduceret i forhold til de gennemsnitligt ca. 450-
500 mio. kr., som månedligt blev inddrevet, før automatiseret inddrivelse via EFI blev
standset. Det gennemsnitlige månedlige inddrivelsesprovenu har fra oktober 2016 til sep-
tember 2017 været godt 564 mio. kr., hvilket er over niveauet fra før suspenderingen af
EFI/DMI på 450-500 mio. kr. Provenustigningen skyldes primært en fuld genetablering
af den automatiserede modregning i alle myndighedsudbetalingstyper. Samtidig har
SKAT gjort det lettere at foretage frivillige indbetalinger på restancerne, eksempelvis gen-
nem frivillige rater, hvilket mange skyldnere benytter sig af.
Det bemærkes endelig, at restanceopgørelserne er og vil blive påvirket af usikkerheden
om en del af fordringernes retskraftighed, herunder den politisk aftalte ekstraordinære af-
skrivning af et stort antal restancer samt yderligere udfordringer med fejlbehæftede for-
dringer under opkrævning og inddrivelse.
4. Inddrivelige og ikke-inddrivelige restancer
Af totalrestancen er 1/3 aktuelt inddrivelig, jf. tabel 2, hvilket er opgjort på baggrund af
skyldnernes betalingsevne og status i øvrigt, jf. ovenfor. De inddrivelige restancer er pr.
september 2017 opgjort til 33,4 mia. kr. og de ikke-inddrivelige restancer til 72,4 mia. kr. i
nominel værdi. Kursværdien af de samlede restancer er pr. september 2017 opgjort til
20,2 mia. kr. efter den nye kursværdimodel.
4
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 114: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. september 2017
1850051_0005.png
Tabel 2. Inddrivelige og ikke-inddrivelige restancer
dec-16
Mio. kr. (PL-2017)
Inddri-
velige
24.712
1.453
5.352
1.541
33.058
Ikke ind-
drivelige
42.156
2.506
20.717
1.039
66.418
Total
66.868
3.959
26.069
2.580
99.476
Inddri-
velige
25.296
1.428
4.993
1.699
33.416
sep-17
Ikke ind-
drivelige
45.194
2.660
23.390
1.138
72.382
Total
70.490
4.088
28.383
2.837
105.798
Kursværdi
11.072
1.239
6.323
1.601
20.235
Skatte- og afgiftsrestancer
Kommunale restancer
Statslige restancer
Andre offentlige restancer
Samlede offentlige restancer
Anm.: Der henvises til anmærkningen under tabel 1. Beløbene i tabellen vises i afrundede mio. kr., hvilket kan med-
føre sammentællingsdifferencer.
SKATs krav
De samlede skatte- og afgiftsrestancer er steget med ca. 3,6 mia. kr. fra december 2016 til
september 2017 og udgør 70,5 mia. kr., jf. tabel 3. Stigningen knytter sig især til virksom-
heders restancer, der er steget med 1,1 mia. kr., samt inddrivelsesrenter, der er steget med
1,9 mia. kr. Der ses tillige et fald i restancer vedr. selskabs- og fondsskat på 400 mio. kr.
5
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 114: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. september 2017
1850051_0006.png
Tabel 3. SKATs krav
dec-16
Mio. kr. (PL-2017)
Personskat
Personskat - restskat mv.
Personskat - b-skat
AM-bidrag - restbidrag mv.
AM bidrag
aconto
I alt
Virksomhedsskatter
Moms
A-skat
Selskabsskat- og fondsskat
Punktafgifter
AM-bidrag
Lønsum
Told
Øvrige skatte- og afgiftskrav
I alt
Vægtafgift
Vægtafgift mv.
I alt
Renter
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
I alt
Civilretlige krav
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
SKAT i alt
Anm.: Der henvises til noten under tabel 2.
sep-17
Total
Inddrivelige
Ikke inddri-
velige
Total
Inddrivelige
Ikke inddri-
velige
3.577
2.540
158
56
6.331
11.611
2.397
1.095
288
15.390
15.188
4.936
1.253
344
21.721
3.784
2.713
150
54
6.700
11.877
2.398
1.072
278
15.625
15.661
5.111
1.221
331
22.325
6.973
3.282
1.819
367
812
62
79
330
13.725
7.448
3.015
508
415
636
20
359
775
13.178
14.421
6.298
2.327
783
1.448
83
438
1.106
26.903
7.624
2.996
1.120
230
701
76
77
604
13.429
7.924
3.436
810
486
729
21
341
856
14.602
15.548
6.432
1.930
715
1.430
97
418
1.461
28.032
232
232
213
213
446
446
303
303
293
293
596
596
2.163
1.977
4.140
7.167
5.880
13.047
9.330
7.857
17.187
2.002
2.553
4.555
7.104
7.244
14.348
9.105
9.797
18.903
6
277
283
24.712
3
325
328
42.156
9
603
611
66.868
5
303
308
25.296
3
323
326
45.194
8
626
634
70.490
Kommunale krav
De kommunale restancer er steget fra december 2016 til september 2017 med 129 mio.
kr. til 4,1 mia. kr., jf. tabel 4. Der ses mindre stigninger på de fleste områder. Den største
stigning vedrører inddrivelsesrenter, hvor stigningen udgør 110 mio. kr. Restancer vedr.
ejendomsskatterne er faldet med 136 mio. kr., hvilket bl.a. skyldes, at kommunerne har
overtaget inddrivelsen af nye ejendomsskatterestancer med virkning fra februar 2017.
6
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 114: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. september 2017
1850051_0007.png
Tabel 4. Kommunale krav
dec-16
Inddrive-
lige restan-
cer
177
168
204
215
84
220
42
173
66
103
1.453
Ikke ind-
drivelige
restancer
531
88
32
594
56
471
113
362
110
149
2.506
Total
708
257
236
809
140
691
155
535
176
252
3.959
Inddrive-
lige restan-
cer
184
187
74
231
98
220
42
206
74
112
1.428
sep-17
Ikke ind-
drivelige
restancer
532
77
26
633
57
500
115
440
120
161
2.660
Total
716
264
100
864
155
721
156
646
194
273
4.088
Mio. kr. (PL-2017)
Boligstøtte
Daginstitution mv.
Ejendomsskat mv.
Kontanthjælp mv.
Parkeringsafgift
Øvrige kommunale krav
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
Anm.: Der henvises til noten under tabel 2.
Statslige krav
De statslige restancer er steget fra december 2016 til september 2017 med ca. 2,3 mia. kr.
til ca. 28,4 mia. kr., jf. tabel 5. Stigningen kan især henføres til inddrivelsesrenter, der er
steget med 852 mio. kr., statsgaranterede studielån og for meget udbetalt studiestøtte, der
er steget med 566 mio. kr., samt underholdsbidrag, der er steget med 351 mio. kr.
Tabel 5. Statslige krav
dec-16
Inddrive-
lige
1.180
1.649
1.571
86
8
5
170
228
381
24
50
5.352
Ikke ind-
drivelige
7.323
6.845
3.053
283
104
2
265
611
2.088
45
98
20.717
Total
8.504
8.494
4.624
369
112
7
435
838
2.468
69
148
26.069
Inddrive-
lige
1.296
1.157
1.392
86
8
6
253
195
513
28
59
4.993
sep-17
Ikke ind-
drivelige
7.559
7.564
3.798
262
101
2
421
702
2.807
49
124
23.390
Total
8.855
8.721
5.190
348
109
8
674
897
3.320
78
183
28.383
Mio. kr. (PL-2017)
Underholdsbidrag
Politibøder mv.
Statsgaranteret studielån og for meget
udbetalt studiestøtte
Statslån/garanti fra erhverv
Gæld til fiskeribanken
Parkeringsafgift
Øvrige statslige krav
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
Anm.: Der henvises til noten under tabel 2.
7
SAU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 114: Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. september 2017
1850051_0008.png
Andre offentlige virksomheder
Restancer vedrørende krav fra andre offentlige virksomheder mv. er steget fra december
2016 til september 2017 med 257 mio. kr. og udgør nu 2,8 mia. kr., jf. tabel 6. Stigningen
kan især henføres til inddrivelsesrenter, der er steget med 91 mio. kr., og licensgæld, der
er steget med 89 mio. kr.
Tabel 6. Krav fra andre offentlige virksomheder mv.
dec-16
Inddrive-
lige
821
74
136
2
124
6
34
193
17
133
1.541
Ikke inddri-
velige
184
164
217
4
109
11
93
152
44
60
1.039
Total
1.005
238
353
6
233
17
128
345
61
194
2.580
Inddrive-
lige
926
71
120
2
120
6
37
246
17
155
1.699
sep-17
Ikke inddri-
velige
169
166
255
5
112
12
94
189
51
86
1.138
Total
1.095
236
374
6
231
18
131
435
68
242
2.837
Mio. kr. (PL-2017)
Licensgæld fra DR
*)
Gæld til A-kassen
Kontrolafgifter personbefor-
dring
Gæld til regioner
Forsyningsselskaber
Øvrige offentlige krav
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
Anm.: Der henvises til noten under tabel 2.
*
Opgørelsen indeholder ikke de licensrestancer, der indtil videre ligger i det nye inddrivelsessystem. Pr. september 2017 udgjorde
licensrestancerne i det nye inddrivelsessystem 1,4 mio. kr.
8