ANALYS E
UNGELAVALDER OG UNGDOMSKRIMINALITETSNÆVN
Nedsættelse af den kriminelle
lavalder ad bagvejen?
Formelt set indebærer regeringens udspil om ungelavalder og ungdomskriminalitetsnævn ikke en
nedsættelse af den kriminelle lavalder. Men det foreslåede nævn skal i sine afgørelser tage hensyn
til karakteren af den begåede kriminalitet. Dermed lægger forslaget alligevel op til at stemple børn
under 15 år som små forbryderspirer. Al sagkundskab viser, at man derved risikerer at fastholde
dem i den rolle, stik imod intentionerne. Og det kniber med retssikkerheden.
AF
JØRN VESTERGAARD,
PROFESSOR I STRAFFERET, KØBENHAVNS UNIVERSITET
FORUD FOR FOLKETINGSVALGET i 2015 forpligtede de ire bor-
gerlige partiformænd sig på en fælles dagsorden om nedsættelse af
den kriminelle lavalder til 12 år og oprettelse af ungdomsdomstole.
Dette kom blandt andet til udtryk i en kronik, som Kristian Thulesen
Dahl (DF), Lars Løkke Rasmussen (V), Anders Samuelsen (LA) og
Søren Pape Poulsen (K) sammen offentliggjorde i Berlingske den
14. september 2014. Udmeldingen fra den daværende opposition
blev imidlertid ikke vel modtaget af hverken fagfolk eller andre po-
litiske partier. I 2010 havde VK-regeringen med støtte fra DF nedsat
den kriminelle lavalder til 14 år; men allerede i 2012 tilbageførte en
socialdemokratisk ledet regering lavalderen til 15 år.
Efter i 2015 at have vippet rød blok af pinden, dannede Venstre i
første omgang en smal regering med Søren Pind som justitsminister.
Han delte tilsyneladende fagfolks anfægtelser i forhold til partileder-
nes udspil og var efter alt at dømme ikke lun på tanken om at gøre
oplægget til virkelighed. Scenen blev imidlertid sat på ny, da Søren
Pape Poulsen ved den efterfølgende dannelse af VLAK regerin-
gen overtog posten som justitsminister. Han påtog sig dermed den
bundne opgave at få sammentømret et kompromis, der var egnet til
såvel at vise handlekraft som at dæmpe kritikken. Med henblik på
udvikling af en sådan politik har Justitsministeriet gennemført en
målrettet proces med omfattende inddragelse af fagfolk og særligt
sagkyndige.
Ved Folketingets åbning i oktober 2017 tilkendegav statsminister
Lars Løkke Rasmussen, at regeringen vil stille helt unge kriminelle
til ansvar for deres handlinger, og i kølvandet på åbningstalen blev
så det længe ventede udspil søsat. Nu blev ønsket om nedsættelse af
den kriminelle lavalder og oprettelse af ungdomsdomstole aløst af
nyskabelser som en ‘ungelavalder’ på 12 år og et ‘ungdomskrimina-
litetsnævn’. Kursændringen kom som en lettelse for mange, og i det
lys kan missionen jo i det væsentlige betragtes som vel gennemført.
Blandt partierne har kun Dansk Folkeparti givet udtryk for stærk
utilfredshed med, at roret er lagt om.
Konsekvens over for børns og unges kriminalitet
Det er regeringens opfattelse, at der i den nuværende indsats mod
ungdomskriminalitet mangler fælles retning og konsekvens. Hver-
ken det sociale system eller retssystemet evner angiveligt at gribe
tidligt nok ind og “hjælpe de unge, inden de havner på samfundets
skyggeside”. Det nye udspil er især rettet mod den såkaldt hårde ker-
ne af unge, der står for op imod halvdelen af alle de straffelovsover-
trædelser, som begås af en ungdomsårgang i en tid, hvor ungdoms-
kriminaliteten i øvrigt er halveret over de seneste ti år.
Regeringen ønsker en ‘mærkbar og hurtig konsekvens’ med en mere
håndfast indsats på tværs af sektorerne. I lyset heraf har udspillet fået
den manende titel: “Alle handlinger har konsekvenser”. Regeringen
vil bryde ”den negative spiral” så tidligt som muligt og sætte en stop-
per for ”fødekæden til banderne og andre kriminelle miljøer.” Dette
skal ske med 15 helt løst skitserede initiativer inddelt i tre spor: Unge
i fødekæden, Unge i risikozonen, samt Den tidligere forebyggende
indsats rettet mod alle børn og unge.
Tonerne i det politiske initiativ er velkendte. Sådan lød det også,
da den såkaldte ungdomssanktion for femten år siden blev lanceret
som svar på en medieskabt stemningsbølge, og da den kriminelle
ADVOKATEN 1 0 | 2 0 1 7
41