Til Innovationsministeren,
Folketingets Retsudvalg,
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg og
IT-ordførere kredsen
København den 7. december 2017
Om digitaliseringsparat lovgivning
Vi henvender os hermed til ministeren, udvalgene og ordførerne fordi vi, baseret på en ganske omfattende
forskningsmæssig viden, herunder vores egen forskning, og på en række undersøgelser af borgernes
holdninger, er bekymrede for de mulige konsekvenser af gennemførelsen af dele af innovationsministerens
forslag om Digitaliseringsparat lovgivning.
En realisering af forslaget som det står, kan fundamentalt ændre den måde, love bliver udformet og
administreret på. Det er der ikke sig selv noget galt i, og udspillets overordnede hensigt med at forenkle
lovgivningen og gøre den lettere at forstå og administrere er da også prisværdig. Men de konkrete
ændringer der lægges op til kan potentielt underminere borgernes opfattelse af en retfærdig og rimelig
lovgivning og forvaltning. Og det der lægges op til i udspillet går på en række punkter imod, hvad borgeren
selv giver udtryk for, at de ønsker i mødet med det offentlige.
Navnlig tankerne om at indskrænke brugen af skøn, særhensyn og partshøring er problematiske.
Særhensyn kan virke bagatelagtige for udenforstående, men kan have stor betydning for de mennesker de
vedrører. Skøn kan være besværlige, men gør det muligt at lave lovgivning der kan anvendes og give
mening i en kompleks virkelighed. Partshøring er, hvis den praktiseres efter hensigten, central både for
kvaliteten af de afgørelser der træffes og for borgernes oplevelse af at være hørt og inddraget i deres sag.
Og alle tre principper har væsentlig betydning for om borgerne oplever lovgivningen og dens forvaltning
som fair og retfærdig, og dermed for borgernes grundlæggende tillid til det offentlige.
Grundlæggende handler det om, at det er afgørende for borgerne, at lovgivning og myndighedsudøvelse
giver plads til, at loven kan praktiseres, så den opleves retfærdig og rimelig af den enkelte – også når den
går hende imod - og at borgeren inddrages som ligeværdig medspiller på væsentlige punkter i
sagsbehandlingen.
Der er på mange områder klart behov for at forenkle lovgivning og sagsbehandling, og digitalisering
rummer mulighed for at gøre netop det. Men vi mener ikke, at det primært bør være drevet af et behov for
at gøre det lettere at digitalisere eller et behov for at spare penge, men af et ønske om at gøre lovgivningen
og dens forvaltning både mere transparent og mere retfærdig for de borgere, den vedrører. Dette vil
digitaliseringen ofte kunne bidrage til, men som et middel, ikke et mål.
Vi opfordrer derfor til at udspillets tanker suppleres med overvejelser og principper om hvordan man ikke
bare sikre en effektiv, men også en – af borgerne oplevet – retfærdig og fair lovgivning og forvaltning og
dermed bidrager til at fastholde den høje tillid til det offentlige, som traditionelt har været gældende i
Danmark, og som i høj grad også er med til netop at gøre den offentlige sektor effektiv.
Vores betragtninger uddybes i vedlagte bilag, og I er også meget velkomne til at kontakte os for yderligere
uddybning og spørgsmål.
Venlig hilsen
Lektor i konfliktmægling, Ph.d. Lin Adrian, Det Juridiske Fakultet, Københavns Universitet -