Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 78
Offentligt
1823702_0001.png
SITUATIONSRAPPORT OM FORFALSKNING OG
PIRATKOPIERING I DEN EUROPÆISKE UNION
SAMMENFATNING
Fælles rapport fra EUIPO og EUROPOL
Juni 2017
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 78: Rapporter fra EUIPO, EUROPOL og SOCTA om IPR-kriminalitet og organiseret kriminalitet i EU (2017)
1823702_0002.png
Situationsrapport om forfalskning og piratkopiering i Den
Europæiske Union 2017
SITUATIONSRAPPORT
OM FORFALSKNING
OG PIRATKOPIERING I
DEN EUROPÆISKE UNION 2017
SAMMENFATNING
www.europol.europa.eu I www.euipo.europa.eu
2
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 78: Rapporter fra EUIPO, EUROPOL og SOCTA om IPR-kriminalitet og organiseret kriminalitet i EU (2017)
1823702_0003.png
Situationsrapport om forfalskning og piratkopiering i Den
Europæiske Union 2017
Indholdsfortegnelse
FORORD ................................................................................................................................. 4
SAMMENFATNING ................................................................................................................. 6
www.europol.europa.eu I www.euipo.europa.eu
3
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 78: Rapporter fra EUIPO, EUROPOL og SOCTA om IPR-kriminalitet og organiseret kriminalitet i EU (2017)
1823702_0004.png
Situationsrapport om forfalskning og piratkopiering i Den
Europæiske Union 2017
FORORD
Situationsrapport om forfalskning og piratkopiering i Den Europæiske Union 2017
Den foreliggende situationsrapport udarbejdet af EUIPO og Europol sætter atter en gang spot på
betydningen af at bekæmpe de internationale kriminelle miljøer, som tjener mest på krænkelser af de
intellektuelle ejendomsrettigheder (IPR) i Den Europæiske Union.
Den bygger på den tidligere, ligeledes fælles, rapport fra 2015, og har undersøgt udviklingen inden for
forfalskning og piratkopiering, opdateret de vigtigste konklusioner og tilføjet ny viden om nogle af de nye
tendenser, der er dukket op.
IPR-kriminalitet, der er til skade for EU, giver fortsat anledning til bekymring. Denne form for kriminalitet
forårsager ikke alene potentiel skade, når det gælder EU-borgernes sundhed og sikkerhed, men også i
forhold til miljøet. Den går også ud over lovlige økonomier, er årsag til færre indtægter for de
involverede virksomheder, faldende salg og tab af job.
Den foreliggende undersøgelse bekræfter, at IPR-krænkelser er en vigtig indtægtskilde for
organiserede kriminelle grupper. Disse grupper er ligeledes ofte involveret i andre former for
kriminalitet, som f.eks. narkotikahandel, bedrageri med punktafgifter, menneskesmugling eller
pengehvidvaskning. Deres aktiviteter understøttes i stigende grad af korruption og dokumentfalsk.
Onlinemarkedspladser er, som påvist i
SOCTA 2017,
i stigende grad blevet vigtige distributionskanaler
for forfalskede varer, hvor kriminelle grupper forsøger at kopiere den succes, lovlige
onlinevirksomheder har.
Andre trusler toner imidlertid også frem, og blandt de potentielle udfordringer ser denne rapport
nærmere på den stadig større brug af jernbanetransport mellem Kina og EU, og på hvordan IPR-
krænkere kan udnytte denne.
På det digitale område er onlineformidling af beskyttet indhold blevet identificeret som et særligt
problemområde,
hvor
illegale
fjernsynsudsendelser
og
digital
piratkopiering
stiller
håndhævelsesmyndigheder over for yderligere udfordringer.
Den foreliggende rapport fortsætter de bestræbelser, der blev gjort af begge EU-agenturer, på at skabe
et klarere billede af omfanget af problemet med forfalskning og piratkopiering, i samarbejde med
førende partnere.
Navnlig supplerer den EUIPO's udvikling af databaser til støtte for håndhævelsesmyndighederne i
deres indsats og samarbejdet mellem EUIPO og Europol inden for rammerne af den nyligt oprettede
Intellectual Property Crime Coordinated Coalition (IPC3). Dette center, der er blevet oprettet med det
formål at øge informationsindsamlingen og overvåge tendenser på området for online IPR-kriminalitet
og dermed beslægtede områder, har allerede fremvist betydelige resultater. Europol har gjort brug af
det til at lukke websteder ned, der er blevet anvendt til at sælge forfalskede varer, at finde ulovlige
fjernsynsdekodere og at lukke illegale operationer, der bruger den digitale valuta "bitcoin".
Denne rapport bekræfter, at forfalskning og piratkopiering i EU udgør en konstant udfordring, hvor det
ofte er organiserede kriminelle grupper, der "trækker i trådene" og tjener økonomisk på det.
www.europol.europa.eu I www.euipo.europa.eu
4
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 78: Rapporter fra EUIPO, EUROPOL og SOCTA om IPR-kriminalitet og organiseret kriminalitet i EU (2017)
1823702_0005.png
Situationsrapport om forfalskning og piratkopiering i Den
Europæiske Union 2017
Den påviser, at behovet for løbende, styrket samarbejde og uddannelse blandt interessenter og
formidlere er af yderste vigtighed for at sikre, at kampen mod denne kriminalitet og dens virkninger
bliver stadig mere sammenhængende og velfunderet.
Rob WAINWRIGHT
Adm. direktør, Europol
António CAMPINOS
Adm. direktør, EUIPO
www.europol.europa.eu I www.euipo.europa.eu
5
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 78: Rapporter fra EUIPO, EUROPOL og SOCTA om IPR-kriminalitet og organiseret kriminalitet i EU (2017)
1823702_0006.png
Situationsrapport om forfalskning og piratkopiering i Den
Europæiske Union 2017
SAMMENFATNING
Situationsrapport om forfalskning og piratkopiering i Den Europæiske Union 2017
Denne rapport, der er udarbejdet i samarbejde mellem Europol og EUIPO, har til formål at holde
politikere, fagfolk, erhvervsliv og offentligheden opdateret om den aktuelle situation med hensyn til
forfalskning og piratkopiering i EU.
Den ser nærmere på intellektuelle ejendomsrettigheder (IPR) og deres værdi, centrale produktsektorer,
væsentlige handelsveje og oprindelseslande for forfalskede varer. Den beskriver og undersøger
ligeledes truslen fra piratkopiering og andre onlinekrænkelser og påviser, hvordan IPR og beskyttelsen
heraf udgør grundsten for EU's økonomi og samfund.
Rapporten analyserer, hvordan organiserede kriminelle grupper er involveret i IPR-kriminalitet, og
anvender en række caseundersøgelser til at sætte fokus på de farer, som disse gruppers aktiviteter
udgør. Den undersøger endvidere nogle af de udfordringer, der er forbundet med håndtering af IPR-
kriminalitet, og gennemgår en række af de initiativer, der er iværksat for at bekæmpe disse former for
kriminalitet.
Der fastlægges og undersøges en række fremtidsperspektiver, herunder visse nye trusler mod
beskyttelsen af intellektuelle ejendomsrettigheder.
Den værdi og stabilitet, som IPR-intensive virksomheder tilfører samfundet, afspejles i konklusionen
om, at disse virksomheder blev ved med at være særdeles robuste under og lige efter den globale
økonomiske krise, hvor mange andre sektorer havde det svært. For perioden 2011-2013 bidrog IPR-
intensive virksomheder til EU's udenrigshandel med 86 % af importen og 93 % af eksporten og med
1
42 % til BNP .
IPR-kriminalitet, som blev anslået til en samlet værdi af op mod 461 mia. USD om året på verdensplan ,
berører nu næsten alle typer produkter og geografiske områder. Virkningen af denne type kriminalitet
fører til en række skjulte kædereaktioner for borgere, erhvervsliv og regeringer og begrænser lovlige
IPR-intensive virksomheders mulighed for at reinvestere i forskning, udvikling og beskæftigelse, hvilket
udgør en alvorlig trussel mod den fremtidige vækst.
Med hensyn til visse typer produkter beslaglægger nogle medlemslande en forholdsvis mindre mængde
forfalskede varer målt i værdi. end den mængde disse varer ifølge indikationer udgør i forhold til den
samlede lovlige import. Det tyder på, at myndigheder, der bekæmper IPR-kriminalitet ved de ydre
grænser, i visse regioner med fordel kan gøre brug af risikovurderinger af en given varegruppe, således
at de kan sætte mere effektivt ind mod illegal import. Toldmyndighedernes arbejde med at tilbageholde
varer, der krænker de intellektuelle ejendomsrettigheder, ved de ydre grænser, er fortsat meget vigtigt,
også selv om de kun er i stand til at sætte en stopper for en relativt lille del af den samlede import af
forfalskede varer, der ankommer til EU hvert år.
Kina er fortsat det primære oprindelsesland for forfalskede varer, og Hongkong fungerer som
transitpunkt for varer, der oprindeligt er produceret i Kina, men der er også andre lande, der har
specifikke handelskarakteristika. F.eks. er Tyrkiet blevet kædet sammen med Bulgarien og Belgien
2
1
Den Europæiske Patentmyndighed og Den Europæiske Unions Kontor for Intellektuel Ejendomsret,
Intellectual property rights
intensive industries and economic performance in the European Union,
2016, s. 6. Findes på:
https://euipo.europa.eu/tunnel-
web/secure/webdav/guest/document_library/observatory/documents/IPContributionStudy/performance_in_the_European_Union/p
erformance_in_the_European_Union_full.pdf.
2
OECD/EUIPO (2016),
Trade in counterfeit and pirated goods mapping the economic impact,
2016, s. 11. Findes på:
http://www.oecd.org/gov/risk/trade-in-counterfeit-and-pirated-goods-9789264252653-en.htm.
www.europol.europa.eu I www.euipo.europa.eu
6
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 78: Rapporter fra EUIPO, EUROPOL og SOCTA om IPR-kriminalitet og organiseret kriminalitet i EU (2017)
1823702_0007.png
Situationsrapport om forfalskning og piratkopiering i Den
Europæiske Union 2017
gennem handel med forfalskede etiketter, mærker og selvklæbende mærkater, hvilket gør intern
produktion lettere.
Frihandelszoner sættes fortsat i forbindelse med en række kriminelle IPR-aktiviteter, og harmoniserede
håndhævelsesstandarder er fortsat nødvendige i visse geografiske områder.
Kriminelle i EU benytter primært fabrikanter hjemmehørende i udlandet, men sørger så for import,
transport, oplagring og distribution af de forfalskede varer i EU. Rapporten viser imidlertid, hvordan
nogle også er aktive fabrikanter inden for EU. Sådan intern produktion af forfalskede varer understøttes
gennem brug af forfalskede etiketter og emballage importeret fra lande uden for EU og dirigeres ofte af
organiserede kriminelle grupper. Der er tegn på, at den form for kriminalitet er stigende.
Forfalskede varer distribueres i stigende grad via onlinemarkedspladser. Produkter solgt på internettet
distribueres sædvanligvis i små pakker pr. post og med ekspres godstransport, ofte direkte til kunderne,
og den stigende rolle, som teknologier er begyndt at spille i IPR-kriminalitet, er ikke gået upåagtet hen.
Organiserede kriminelle grupper, der forbindes med IPR-kriminalitet, er ofte involveret i andre kriminelle
aktiviteter, som f.eks. narkotikahandel, svindel med punktafgifter, menneskesmugling og
pengehvidvaskning. Dokumentfalsk og korruption understøtter fortsat i høj grad kriminelle aktiviteter på
dette område.
I den digitale verden er onlinespredning af beskyttet indhold blevet identificeret som et særligt problem.
Ulovlige fjernsynsudsendelser udgør en yderligere udfordring for håndhævelsesmyndighederne, og svig
er stadig udbredt og tæt forbundet med digital piratkopiering.
Denne rapport sætter fokus på og definerer, hvordan de mennesker, der arbejder i frontlinjen for
bekæmpelse af IPR-kriminalitet, fortsat arbejder under en række begrænsninger og står over for
specifikke udfordringer, som f.eks. behovet for at koordinere grænseoverskridende efterforskninger og
håndtere nye teknologier, som kriminelle bruger til at skjule deres opholdssteder og aktiviteter.
Milde straffe gør IPR-kriminalitet attraktiv for kriminelle, og med udsigten til, at lovovertræderen kun får
en yderst lav straf, er retsforfølgning af sådanne sager ikke særlig interessant for visse myndigheder i
en del medlemslande.
Terrorisme, internetkriminalitet, indsmugling af migranter, narkotikahandel og andre former for kriminel
aktivitet er alle rykket helt op i toppen af de globale håndhævelsesmyndigheders dagsorden, mens IPR-
kriminalitet har fået lavere prioritet. Denne opdatering afslører, hvordan IPR-kriminalitet fortsat udgør en
af de mest lukrative aktiviteter, og at den stadig er tæt forbundet med andre kriminelle aktiviteter.
Ikke desto mindre fremkommer der nye trusselsbilleder inden for IPR-kriminaliteten, og rapporten
beskriver specifikke problemstillinger vedrørende den stigende brug af jernbanetransport som en
metode til at transportere gods mellem Kina og EU, og hvordan IPR-kriminelle kan udnytte dette i et
omfang, der indtil videre ikke er sat tal på. Digitalisering af handel og transportsystemer forventes at
give kriminelle nye muligheder
Der er i alle aspekter af håndhævelsen af IPR-kriminalitet et identificeret og løbende behov for øget
samarbejde og uddannelse blandt alle interessenter og finansielle formidlere for at sikre, at kampen
mod denne form for kriminalitet og dens virkninger bliver mere sammenhængende og velunderbygget.
Endelig er IPR-kriminalitet og de involverede grupper fleksible, og mange af de trusler og situationer,
der beskrives i denne rapport, udvikler sig fra dag til dag. Den overordnede konklusion er imidlertid, at
det på alle områder, der vedrører IPR-kriminalitet, ville være uklogt at lade stå til eller indtage en
tolerant holdning på noget som helst niveau.
www.europol.europa.eu I www.euipo.europa.eu
7
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 78: Rapporter fra EUIPO, EUROPOL og SOCTA om IPR-kriminalitet og organiseret kriminalitet i EU (2017)
1823702_0008.png
SITUATIONSRAPPORT
OM FORFALSKNING
OG PIRATKOPIERING I
DEN EUROPÆISKE UNION 2017
www.europol.europa.eu
www.euipo.europa.eu