07.11.2017
1/6
Regeringens udspil om digitaliseringsparat lovgivning er i modstrid med borgernes behov
og forventninger
–
der er behov for politisk og demokratisk debat og øget viden
Regeringen har lanceret et nyt udspil om digitaliseringsparat lovgivning. Regeringen forventer, at udspillet skal
hasteforhandles med Folketingets partier som en delaftale til finansloven for 2018.
HK mener ikke, at et så vigtigt udspil bør gennemføres uden en grundig politisk og demokratisk debat.
Udspillet bør derfor ikke vedtages som del af finansloven.
I stedet bør regeringen eller fx Folketingets IT-ordførere tage initiativ til en grundig debat om fremtidens
digitale offentlige sektor med inddragelse af borgernes og virksomhedernes ønsker og forventninger, ønsker
og forventninger som flere undersøgelser peger på går i en væsentlig anderledes retning end den regeringen
lægger op til. Også eksperter i jura og forvaltning og i samspillet mellem teknologi og borgernes relationer til
det offentlige bør inddrages i debatten.
Regeringens udspil har nemlig potentiale til at forandre den offentlige sektor markant - herunder borgeres og
virksomheders relationer og kommunikation med den offentlige sektor, og borgernes og virksomhedernes
oplevelse af en retfærdig, menneskelig offentlig sektor, i øjenhøjde med borgerne. Også borgernes politiske og
demokratiske handlemuligheder vil blive påvirket.
Centrale elementer i udspillet handler om, at lovgivningen så vidt muligt skal tilpasse sig digitaliseringen på en
række områder. Fx lægger udspillet op til minimal begrænset personlig og først og fremmest digital kontakt til
borgerne, og regeringen vil med forslaget indføre fuldautomatiseret sagsbehandling uden skøn (se bilag 1).
Størstedelen af regeringens forslag er jf. HK’s undersøgelser helt klart i modstrid med borgernes og til dels
virksomhedernes ønsker og forventninger til den offentlige sektor (se evt. bilag 2). Det gælder fx ambitionen om
digital kommunikation, automatiseret sagsbehandling uden menneskelig indblanding, fjernelse af skøn mv.
En grundlæggende præmis er, at lovgivningen og politikerne samt borgere/virksomheder skal tilpasse sig
digitaliseringen
–
snarere end omvendt. For HK er spørgsmålet ikke, om vi skal digitalisere. Spørgsmålet er, om vi
digitaliserer med udgangspunkt i borgernes virkelighed eller med udgangspunkt i systemets behov og systemets
billede af, hvordan borgerne burde være. Og det sidste er et langt stykke hen ad vejen tilfældet i regeringens
udspil.
Naturligvis skal den offentlige sektor udnytte de digitale muligheder og være så effektiv som mulig. Det mål skal
også tilgodeses i lovgivningsarbejdet
–
men ikke på bekostning af hensynet til borgerne og virksomhederne, og
deres oplevelse af en retfærdig myndighedsudøvelse, eller på bekostning af demokratiet og retssikkerheden.
Digitalisering bør ikke være et mål i sig selv, men et middel.
Den offentlige sektor i Danmark er allerede blandt de allermest effektive i verden og kvaliteten i den offentlige
regulering er ligeledes blandt de højeste. Danmark er Europas bedste sted at drive forretning og allerede det mest
digitaliserede land i EU (se evt. bilag 4).
Man skal således fra politisk hold være særdeles opmærksom på, om forhastede bestræbelser på at skabe
digitaliseringsklar lovgivning kan medføre uhensigtsmæssige konsekvenser for den offentlige sektor og for
samfundet.
HK har opstillet 10 pejlemærker for succesrig digitalisering af den offentlige sektor med fokus på borgernes behov
og forventninger, retssikkerhed mv. (se bilag 3) Vi bidrager gerne med yderligere viden herom samt i det videre
arbejde.
AC foreslår endvidere et såkaldt uafhængigt etisk digitaliseringsråd, der skal fremme diskussionen af
implementeringen af digitale teknologier og de etiske dilemmaer, det medfører. HK bakker op bag forslaget.
For yderligere oplysninger kontakt Thomas Lynge Madsen på
Med venlig hilsen
Rita Bundgaard
Formand HK Stat
Bodil Otto
Formand HK Kommunal
HK Danmark
Weidekampsgade 8
2300 København S