Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 52
Offentligt
1815697_0001.png
07.11.2017
1/6
Regeringens udspil om digitaliseringsparat lovgivning er i modstrid med borgernes behov
og forventninger
der er behov for politisk og demokratisk debat og øget viden
Regeringen har lanceret et nyt udspil om digitaliseringsparat lovgivning. Regeringen forventer, at udspillet skal
hasteforhandles med Folketingets partier som en delaftale til finansloven for 2018.
HK mener ikke, at et så vigtigt udspil bør gennemføres uden en grundig politisk og demokratisk debat.
Udspillet bør derfor ikke vedtages som del af finansloven.
I stedet bør regeringen eller fx Folketingets IT-ordførere tage initiativ til en grundig debat om fremtidens
digitale offentlige sektor med inddragelse af borgernes og virksomhedernes ønsker og forventninger, ønsker
og forventninger som flere undersøgelser peger på går i en væsentlig anderledes retning end den regeringen
lægger op til. Også eksperter i jura og forvaltning og i samspillet mellem teknologi og borgernes relationer til
det offentlige bør inddrages i debatten.
Regeringens udspil har nemlig potentiale til at forandre den offentlige sektor markant - herunder borgeres og
virksomheders relationer og kommunikation med den offentlige sektor, og borgernes og virksomhedernes
oplevelse af en retfærdig, menneskelig offentlig sektor, i øjenhøjde med borgerne. Også borgernes politiske og
demokratiske handlemuligheder vil blive påvirket.
Centrale elementer i udspillet handler om, at lovgivningen så vidt muligt skal tilpasse sig digitaliseringen på en
række områder. Fx lægger udspillet op til minimal begrænset personlig og først og fremmest digital kontakt til
borgerne, og regeringen vil med forslaget indføre fuldautomatiseret sagsbehandling uden skøn (se bilag 1).
Størstedelen af regeringens forslag er jf. HK’s undersøgelser helt klart i modstrid med borgernes og til dels
virksomhedernes ønsker og forventninger til den offentlige sektor (se evt. bilag 2). Det gælder fx ambitionen om
digital kommunikation, automatiseret sagsbehandling uden menneskelig indblanding, fjernelse af skøn mv.
En grundlæggende præmis er, at lovgivningen og politikerne samt borgere/virksomheder skal tilpasse sig
digitaliseringen
snarere end omvendt. For HK er spørgsmålet ikke, om vi skal digitalisere. Spørgsmålet er, om vi
digitaliserer med udgangspunkt i borgernes virkelighed eller med udgangspunkt i systemets behov og systemets
billede af, hvordan borgerne burde være. Og det sidste er et langt stykke hen ad vejen tilfældet i regeringens
udspil.
Naturligvis skal den offentlige sektor udnytte de digitale muligheder og være så effektiv som mulig. Det mål skal
også tilgodeses i lovgivningsarbejdet
men ikke på bekostning af hensynet til borgerne og virksomhederne, og
deres oplevelse af en retfærdig myndighedsudøvelse, eller på bekostning af demokratiet og retssikkerheden.
Digitalisering bør ikke være et mål i sig selv, men et middel.
Den offentlige sektor i Danmark er allerede blandt de allermest effektive i verden og kvaliteten i den offentlige
regulering er ligeledes blandt de højeste. Danmark er Europas bedste sted at drive forretning og allerede det mest
digitaliserede land i EU (se evt. bilag 4).
Man skal således fra politisk hold være særdeles opmærksom på, om forhastede bestræbelser på at skabe
digitaliseringsklar lovgivning kan medføre uhensigtsmæssige konsekvenser for den offentlige sektor og for
samfundet.
HK har opstillet 10 pejlemærker for succesrig digitalisering af den offentlige sektor med fokus på borgernes behov
og forventninger, retssikkerhed mv. (se bilag 3) Vi bidrager gerne med yderligere viden herom samt i det videre
arbejde.
AC foreslår endvidere et såkaldt uafhængigt etisk digitaliseringsråd, der skal fremme diskussionen af
implementeringen af digitale teknologier og de etiske dilemmaer, det medfører. HK bakker op bag forslaget.
For yderligere oplysninger kontakt Thomas Lynge Madsen på
[email protected].
Med venlig hilsen
Rita Bundgaard
Formand HK Stat
Bodil Otto
Formand HK Kommunal
HK Danmark
Weidekampsgade 8
2300 København S
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 52: Henvendelse af 9/11-17 fra HK Stat og HK Kommunal vedr. "Digitaliseringsparat lovgivning - regeringsudspil bør ikke hastes igennem via FL18"
1815697_0002.png
07.11.2017
2/6
Bilag 1. Centrale elementer i regeringens udspil om digitaliseringsklar lovgivning.
Jf.
https://www.fm.dk/nyheder/pressemeddelelser/2017/10/digitaliseringsklar-lovgivning-skal-frigive-
ressourcer-til-kernevelfaerd:
Kommunikation med borgere og virksomheder skal være digital
men borgere og virksomheder har
andre forventninger (se bilag 2).
Sagsbehandling mv. skal automatiseres og varetages af robotter - men borgere og virksomheder har
andre forventninger (se bilag 2).
Lovgivningen skal ikke indeholde skøn - men borgere og virksomheder har andre forventninger (se
bilag 2).
Forvaltningsloven er grundlæggende for besværlig og skal tilpasses digitaliseringen
hvilket førende
jurister problematiserer.
Spareøvelse
i 2020 skal der indhøstes gevinster for 1 mia. kr. stigende til 3 mia. kr. i 2025.
Politikerne skal i ”i højere grad styre os selv og se bort fra vores små kæpheste for ikke at
komplicere lovgivningen”
jf. debatindlæg om emnet fra Sophie Løhde.
HK Danmark
Weidekampsgade 8
2300 København S
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 52: Henvendelse af 9/11-17 fra HK Stat og HK Kommunal vedr. "Digitaliseringsparat lovgivning - regeringsudspil bør ikke hastes igennem via FL18"
1815697_0003.png
07.11.2017
3/6
Bilag 2. Uddybning om borgernes ønsker og forventninger til offentlig digitalisering:
Jf.
https://www.hk.dk/omhk/sektorer/stat/digitaliseringens-blinde-plet:
Borgerne ønsker ikke den ansigtsløse, anonyme forvaltning.
Borgerne ønsker heller ikke den ”algoritmebaserede” forvaltning uden mulighed for at tage særlige
hensyn eller udvise skøn
Borgerne ønsker, at digitaliseringen i højere grad tager hensyn til borgernes virkelighed og
forventninger
fremfor til systemets behov eller opfattelse af, hvordan borgerne burde være
Borgerne har store forventninger om at kunne komme i personlig kontakt med en medarbejder. Og
borgerne ønsker selv at kunne vælge kanal.
Når kontakten til det offentlige handler om noget af stor betydning for den enkelte, vil over 70 procent
foretrække at tale med et menneske, og de fleste foretrækker ansigt-til-ansigt.
Borgerne holder fast ved, at der generelt skal være mennesker bag beslutningerne og plads til at
tage hensyn til den enkelte og hans eller hendes situation. Og man skal kunne komme i kontakt med
den, der har afgjort ens sag.
Tilsvarende synes et flertal af borgerne ikke, det er i orden, at afgørelser træffes fuldt automatisk,
uberørt af menneskehånd.
Borgerne prioriterer i overvældende grad afgørelser, der tager lidt længere tid, men hvor der er
mennesker involveret og mulighed for at tage hensyn
fremfor hurtigere afgørelser, truffet af
automatiske it-systemer efter helt faste regler.
Endelig er muligheden for personlig kontakt rigtigt vigtig for deltagernes tillid til en myndighed.
HK Danmark
Weidekampsgade 8
2300 København S
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 52: Henvendelse af 9/11-17 fra HK Stat og HK Kommunal vedr. "Digitaliseringsparat lovgivning - regeringsudspil bør ikke hastes igennem via FL18"
1815697_0004.png
07.11.2017
4/6
Bilag 3. Sådan sætter vi borgeren i centrum for digitaliseringen
ti principper fra HK Stat og
HK Kommunal
1. Sæt borgeren først
Digitaliseringen bør tage udgangspunkt i borgerens situation, behov og forudsætninger
frem for i
systemets. Fokus bør være på at skabe værdi for borgerne på de områder, der har betydning for dem.
2. Tag hånd om borgerens samlede situation
Myndighederne har pligt til aktivt at hjælpe borgerne med at afklare deres muligheder, pligter og rettigheder i
den situation, de står i. Myndighederne bør hjælpe borgerne med at forstå konsekvenserne af de ting, de
gør, når de fx søger om en ydelse. Den forpligtelse må ikke sættes over styr i digitaliseringen.
3. Hold fast i retfærdigheden
En retfærdig forvaltning behandler alle lige, men tager samtidig hensyn til den enkelte. Digitaliseringen skal
give plads til hensynet til den enkelte, plads til mennesket og plads til, at borgeren fortsat kan opleve at være
en person
og ikke bare et nummer, en sag eller et tandhjul i en stor bureaukratisk maskine.
Det betyder blandt andet, at man skal holde fast i skøn, hvor det sikrer hensynet til den enkelte. Og man skal
give borgere, der har behov for det, lov til at fortælle deres historie og forklare deres problem
på deres
egen måde.
4. Giv altid mulighed for kompetent og fleksibel betjening
på alle kanaler
Borgeren har krav på at blive betjent af medarbejdere, der har viden og indsigt til at forstå og afklare
borgerens problem og situation, tid til at lytte til borgeren og kompetence til at gøre det, der skal til, for at
løse opgaven eller hjælpe med at skabe kontakt til en, der kan. Og borgeren skal kunne være sikker på at få
denne vejledning, uanset om han eller hun sender en mail, ringer eller møder op personligt.
5. Giv altid borgeren adgang til den, der har ansvaret
Borgeren skal altid vide, hvem der har ansvaret for hans eller hendes sag og for en eventuel afgørelse.
Borgeren skal altid have mulighed for at få direkte kontakt (per telefon eller personligt) med en ansvarlig
person med indsigt i sagen og kompetence til at træffe afgørelser. Ansvaret må ikke bare gemmes væk bag
automatiserede systemer og callcentre.
6. Hav altid kvaliteten med i digitaliseringen
’Effektivitet’ uden kvalitet giver ingen mening. Man bør derfor altid tænke kvalitet med som et centralt
succeskriterium, når man digitaliserer
og måle kvaliteten før og efter en væsentlig omlægning af servicen
og på tværs af hele borgerens servicerejse. Det gælder både den servicekvalitet, borgeren oplever, den
faglige og forvaltningsmæssige kvalitet i vejledning og sagsbehandling og de samfundsmæssige mål, som
den konkrete service eller ydelse er sat i verden for at opfylde.
7. Inddrag altid borgerne og medarbejderne i udviklingen
Borgerne og de medarbejdere, der møder dem (på telefon, personligt og på chat og mail), ved bedst, hvor
skoen trykker. Borgernes og medarbejdernes udfordringer og idéer kan være en værdifuld drivkraft for
innovationen i den offentlige sektor. Alligevel bliver de for sjældent inddraget seriøst, tidligt nok og i
tilstrækkeligt omfang, når der skal tænkes nyt
fx udvikles nye digitale løsninger.
HK Danmark
Weidekampsgade 8
2300 København S
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 52: Henvendelse af 9/11-17 fra HK Stat og HK Kommunal vedr. "Digitaliseringsparat lovgivning - regeringsudspil bør ikke hastes igennem via FL18"
1815697_0005.png
07.11.2017
5/6
8. Understøt medborgerskab
I det omfang, borgerne ønsker det, skal de have mulighed for at blive inddraget og bidrage aktivt til
løsningen af opgaven. De skal kunne opleve sig selv som værdifulde, myndige medspillere, og behandles
med respekt
uanset hvor meget eller lidt digitale de så er eller ønsker at være det.
9. Lad servicen drive digitaliseringen
ikke omvendt
Udgangspunktet for at tilrettelægge mødet mellem borgere og myndighed (på alle kanaler) bør være den
relation, man som myndighed ønsker at have til sine borgere, og den servicekvalitet, borgeren forventer.
Denne service skal så leveres gennem den kombination af kanaler, der bedst og mest effektivt løser den
samlede opgave. Digitaliseringen bør ses som et af flere midler til at levere denne service
aldrig som et
mål i sig selv.
10. Brug digitaliseringen til at styrke det lokale Danmark
Digitaliseringen betyder, at vi i højere grad kan frigøre os fra tid og sted. Service kan leveres alle steder fra til
alle steder. Men det er vigtigt, at borgerne også har mulighed for at få den personlige service lokalt, når de
har brug for det. Frem for at bruge digitaliseringen til at centralisere opgaveløsningen i et enkelt eller nogle få
store centre, fjernt fra de fleste borgere, kan vi bruge digitaliseringen til at binde lokale ressourcer sammen i
netværk. Netværk kan tilbyde de samme storskalafordele som centraliserede løsninger, men samtidig
bevare kompetencerne lokalt
til gavn for de borgere, der har brug for det.
https://www.hk.dk/omhk/sektorer/stat/digitaliseringens-blinde-plet
HK Danmark
Weidekampsgade 8
2300 København S
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 52: Henvendelse af 9/11-17 fra HK Stat og HK Kommunal vedr. "Digitaliseringsparat lovgivning - regeringsudspil bør ikke hastes igennem via FL18"
1815697_0006.png
07.11.2017
6/6
Bilag 4. Effektivitet, reguleringskvalitet og graden af digitalisering i Danmark
Den danske offentlige sektor er blandt de allermest effektive i verden: De seneste fem år har
Danmark således gennemsnitligt ligget på en 2. plads over OECD-lande med den mest effektive
offentlige sektor. Dette skyldes især god administration, der både sikrer effektive sagsgange og
regulering samt værner om vigtige værdier som retssikkerhed og demokrati.
Danmark er endvidere Europas bedste sted at drive forretning og det tredjebedste globalt, ifølge
Verdensbanken. Det skyldes blandt andet effektiviteten af den offentlige sektor.
Endvidere understreges effektiviteten i den offentlige administration også af, at kvaliteten af den
offentlige regulering i Danmark er blandt de højeste i verden.
Og endelig er Danmark ifølge EU det mest digitaliserede samfund i EU. Og vi ligger desuden fx på
andenpladsen i brugen af eGovernment-tjenester (e-Boks, Borger.dk osv.)
Kilde: Verdensbankens World Governance Indicators, Doing Business og andre udgivelser fra
Verdensbanken og EU.
HK Danmark
Weidekampsgade 8
2300 København S