Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del Bilag 50
Offentligt
Gl.Kjærshovedgård d.7.-11. 2017
Kære Søren Pape Poulsen.
Jeg skriver til dig på baggrund af en voksende bekymring i lokalsamfundet i forhold
til Udrejsecenter Kærshovedgård (Uckhg). Bekymringen grunder sig først og
fremmest i en konkret episode d. 23. 9. 2017 som blev diskuteret på et møde
mellem naboer til centret og repræsentanter for Midt- og Vestjyllands Politi.
Referatet fra dette møde er medsendt dette brev. Episoden
i den korte version
startede med et opgør mellem to beboere i forbindelse med en narkohandel på
centret. Den ene af beboerne tilføjer modparten et snitsår i ansigtet med en kniv og
forsvinder derefter. De ansatte på centret kan efterfølgende ikke redegøre for
hvordan voldsmanden har forladt centret
han er ikke tjekket ud gennem
hovedindgangen
og man formoder at han
med hjælp fra andre på centret
er
kommet over sikkerhedshegnet uden det er blevet registreret af den omfattende
kameraovervågning. Politiet efterlyser manden, men han bliver først anholdt et par
dage senere, da han
efter at have vandret den lange vej ud til Uckhg
selv melder
sig i hovedvagten. Episoden er i sig selv ikke særlig dramatisk, og ingen i
lokalsamfundet har befundet sig i nogen form for fare.
Men den giver i en større sammenhæng alligevel anledning til nogle overvejelser.
Der er et blandt en hel del af beboerne på Uckhg et omfattende misbrug af både
alkohol og euforiserende stoffer. Dette
sammenholdt med at der i denne gruppe
også er svært traumatiserede og psykisk uligevægtige personer med
udadreagerende adfærd
giver begrundet frygt for, at det næste gang ikke går helt
så udramatisk for sig, og at en stærkt oprevet beboer i den situation også er i stand
til uantastet at forlade centret. Vi, der bor i lokalområdet, kan komme til at stå alene
overfor en sådan person umiddelbart efter at vedkommende har været involveret i
en voldsom hændelse. Om situationen nogensinde opstår kan ingen forudsige
men
muligheden foreligger.
Jeg foreslog derfor på vores møde med det stedlige politi, at man ved uro på centret
umiddelbart lukker for al udgang via hovedporten, indtil man har overblik over
situationen, samt at man får styr på overvågningssystemet, så en eventuel forcering
af hegnet bliver registret.
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 50: Henvendelse af 7/11-17 fra Ole Tranberg vedr. kopi af brev til Justitsministeren ang. nabobekymring ift. Udrejsecenter Kærshovedgård
Ved oprettelsen af centret henviste Udlændingeminister Inger Støjberg flere gange
offentligt til adgangskontrol, hegn og kameraovervågning, når hun blev bedt om at
kommentere på sikkerheden omkring Uckhg i forhold til lokalbefolkningen. Men
allerede på det tidspunkt fremgik det af planerne for centret, at
sikkerhedssystemerne udelukkende skulle sikre mod
indtrængning
på området. Jeg
må indrømme, at vi var en del naboer, der undrede os ganske meget over den
misinformation ministeren
efter vores mening
hermed gjorde sig skyldig i.
At sikkerhedssystemerne udelukkende
er til ”i dvortes rug”, er vi så e deligt levet
bekræftede i af de svar politiet giver i forbindelse med vores forespørgsel.
Da oprettelse af U khg lev eke dtgjort lød egru delse , at ”det skulle være
utåleligt at være på tålt ophold” –
underforstået at man så hellere accepterede
hjemrejse end ophold på Kærshovedgård
samt at der nu skulle komme styr på
udvisningsdømte kriminelle og afviste asylansøgere, så det blev muligt at
tvangshjemsende når formalia var i orden med hjemlandet. På et borgermøde med
embedsmænd fra de involverede styrelser, fremkom man med en forventning om
en gennemsnitlig opholdstid for beboere på centret på 2 uger før hjemrejse.
Og hvordan er det så gået
er succesen hjemme?
Selv hvis man regner alle dem med, som er blevet anvist ophold på Uckhg men
aldrig er dukket op, er der vist langt ned til de 2 ugers ophold. Indtil nu er 4
fire!
udrejst.
I skrivende stund
halvandet år efter opstart - er belægningsprocenten omkring
50, i alt godt 200 personer. Tallet er dog stigende.
Ud af ca.70 personer på tålt ophold befinder et sted mellem 10 og 15 sig på Uckhg.
Resten kan der ikke redegøres for, eller også er de i den gruppe, som har været på
tålt ophold i mere end 4 år og derfor ikke skal opholde sig på et udrejsecenter.
Ud af ca. 300 udviste kriminelle kender man opholdsstedet for omkring en tredjedel,
mens det samme tal for afviste asylsøgere vel ligger et sted mellem 10 og 15%!
REU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 50: Henvendelse af 7/11-17 fra Ole Tranberg vedr. kopi af brev til Justitsministeren ang. nabobekymring ift. Udrejsecenter Kærshovedgård
Sammenholdt med en anlægsinvestering på 60 mill.kr på Uckhg og de løbende
driftsudgifter
der er snart 100 fastansatte på Uckhg
så er det ganske betydelige
ressour er, so er afsat til for ålet. Så su es …..?
Personligt ville jeg i højere grad have kunnet forlige mig med naboskabet til Uckhg
og de implikationer det giver, hvis jeg kunne se et formål med det. Men da dette på
ingen måde er tydeligt, mener jeg, at det mindste vi der bor i lokalområdet kan
forvente er den højst mulige sikkerhed. Det er umuligt at udstede garantier
det
ved jeg godt
alene den daglige trafik til og fra centret giver svaret, men på
baggrund af ovennævnte episode bør vi kunne forvente en opstramning af
procedurerne. En ændring af sikkerhedssystemerne, så de også kan bruges til at
hindre beboere i at forsvinde fra centret i forbindelse med uro bør kunne
gennemføres relativt nemt.
Det er min håb at du som ansvarlig minister for både kriminalforsorgen og politiet vil
se til at dette sker, samt at du
og de politikere som står bag oprettelsen af Uckhg
også er parate til at stå ved jeres ansvar, når og hvis den generelle påvirkning af
lokalområdet tager en yderligere negativ retning.
Med venlig hilsen
Ole Tranberg